Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.350.2021.1.EC
z 10 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków spisowych i nagród – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków spisowych i nagród.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina …, zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, ze zm.; dalej: u.s.g.), jest osobą prawną realizującą zadania publiczne w imieniu w własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 u.s.g.). Do zakresu zadań realizowanych przez Gminę ., stosownie do treści przepisów u.s.g. należą zadania własne regulowane w art. 7 u.s.g. i w ustawach szczególnych, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 8 u.s.g.) oraz zadania powierzone (przejęte) w drodze zawartej umowy lub porozumienia realizowane samodzielnie lub wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Na podstawie przepisu art. 24 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1775, ze zm.), gmina w ramach prac spisowych realizuje następujące zadania z zakresu administracji rządowej:

  1. weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
  2. zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
  3. zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem, wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
  4. wsparcie rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2, przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
  5. wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
  6. organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
  7. współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
  8. współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
  9. monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
  10. współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.

Urząd Gminy … jest jednostką organizacyjną gminy, nieposiadającą osobowości prawnej, przy pomocy której Wójt Gminy realizuje zadania gminy z zakresu administracji publicznej, wynikające z zadań własnych gminy, zadań zleconych na mocy ustaw lub przyjętych w wyniku porozumień zawartych z innymi jednostkami administracji publicznej, a także umów z innymi podmiotami. Urząd Gminy prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, działa na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, aktów prawnych wydanych przez Radę Gminy oraz Wójta, a także statutu gminy, statutu oraz regulaminu organizacyjnego. Urząd Gminy jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, na co wskazuje również art. 24 ust. 3 tej ustawy.

W myśl art. 33 ust. 3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., na terenie gminy pracami spisowymi kieruje wójt (burmistrz, prezydent miasta) jako gminny komisarz spisowy. Zastępcą gminnego komisarza spisowego jest osoba wyznaczona przez gminnego komisarza spisowego. W odniesieniu do gmin, art. 34 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że do wykonywania prac spisowych gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe – w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych. W Gminie … obowiązuje Zarządzenie nr …. z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie powołania Gminnego Biura Spisowego oraz wyznaczenia Zastępcy Gminnego Biura Spisowego. Zarządzenie to powołuje członków biura spisowego, zastępcę Gminnego Biura Spisowego, wskazuje siedzibę Gminnego Biura Spisowego oraz wskazuje podstawę prawną do wykonywania zadań w ramach prowadzonego spisu powszechnego.

Przepis art. 34 ust. 4 ww. ustawy przewiduje, że prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego. Pismem z dnia 9 lutego 2021 r., znak: …, skierowanym do Wójta Gminy …. przez Dyrektora Urzędu Statystycznego w …., Wojewódzkie Biuro Spisowe poinformowano, że Gminie została przyznana dotacja w wysokości 15 585 zł. Dotacja przeznaczona jest na wynagrodzenia w formie dodatków spisowych oraz na tzw. wydatki rzeczowe. Szczegółowy podział przyznanej dotacji jest następujący:

  1. 1 218 zł - wydatki na dodatki spisowe dla pracowników Urzędu Gminy za wykonanie prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych,
  2. 13 802 zł - wydatki na dodatki spisowe za wykonywanie prac spisowych dla pracowników Urzędu Gminy, członków Gminnego Biura Spisowego (w tym dla zastępcy Gminnego Komisarza Spisowego) i osób spoza GBS, pod warunkiem szczegółowego uzasadnienia przyznania im dodatku,
  3. 3 565 zł - wydatki tzw. rzeczowe, które przeznaczone są na różne wydatki związane z zadaniami realizowanymi na rzecz …., m.in. zakup materiałów biurowych, pokrycie części opłat za media. Nadmienić należy, że z pracownikami Urzędu Gminy nie będą zawierane odrębne umowy celem realizacji zadań spisowych. Podstawą wykonywania tych zadań przez pracowników pozostaje wydane przez Wójta Gminy … zarządzenia. Pracownicy wykonują czynności spisowe, zarówno w godzinach pracy jak i po pracy, gdyż nie zostali zwolnieni z obowiązków wynikających z umowy o pracę. Wskazuje się, że członkowie biura zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, tj. Urzędu Gminy …..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskane przez pracowników z tytułu dodatku spisowego i nagród stanowią przychody ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z poźń. zm.; dalej: u.p.d.f.), czy też stanowią one przychody z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 6 u.p.d.f.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez pracowników z tytułu dodatku spisowego i nagród, kwalifikują się jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Nie są to przychody ze stosunku pracy.

Wyrażając własne stanowisko, Wnioskodawca pragnie powołać się na przepisy ustawy u.p.d.f. W pierwszej kolejności wskazać należy, że dodatki spisowe i nagrody nie są wymienione w art. 21 ust. 1 u.p.d.f. jako przychody zwolnione z opodatkowania. Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.p.d.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Dalej, w myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 1 u.p.d.f. źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 u.p.d.f., za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przepis art. 31 u.p.d.f. stanowi zaś, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Jak wynika z art. 13 pkt 6 u.p.d.f., za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza, przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 41 ust. 1 u.p.d.f., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując się do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawką podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 4 u.p.d.f., koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego pochodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Przepisy przywołane zarówno w części, w której Wnioskodawca przedstawił zaistniały stan faktyczny oraz w części, w której przedstawione jest stanowisko Wnioskodawcy pozwalają stwierdzić, że w przypadku powszechnego spisu ludności i mieszkań w 2021 r. wynagrodzenie przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego w postaci dodatku spisowego i nagrody spisowej, nie będzie stanowić przychodu ze stosunku pracy. Pracodawcą dla pracowników wyznaczonych do pracy w biurach spisowych jest urząd administracji państwowej i samorządowej, a nie biuro spisowe czy komisarz spisowy. Natomiast prace wykonywane w biurze spisowym są pracami zleconymi przez komisarza spisowego i wykonywane są na rzecz biura spisowego. Dlatego też dodatki spisowe i nagrody otrzymywane przez te osoby nie są związane ze stosunkiem pracy, które osoby te świadczą w ramach pracy w Urzędzie Gminy …, ale są związane z wykonywaniem zadań zleconych przez komisarza spisowego, w ramach prac w biurze spisowym. W wyniku stwierdzenia, że uzyskane przez pracowników przychody nie są przychodami ze stosunku pracy, a z działalności wykonywanej osobiście, zastosowanie mają przepisy o działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 13 pkt 6 u.p.d.f. Świadczeniodawca od ww. należności, tj. dodatków spisowych i nagród, zobowiązany będzie do poboru zaliczki na podatek, z uwzględnieniem dyspozycji art. 41 ust. 1 u.p.d.f. i w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym ma obowiązek wystawienia informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Tym samym należy stwierdzić i powtórzyć, że dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę i nie będą ciążyły na nim z tego tytułu obowiązki płatnika, wynikające z przywołanego wyżej art. 31 u.p.d.f. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez pracowników prac zleconych przez podmiot inny niż pracodawca. Zadania te zlecane są przez gminnego komisarza spisowego, dlatego przychód ten będzie klasyfikowany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 6 u.p.d.f.), a obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 1 u.p.d.f., będą ciążyć na podmiocie dokonującym świadczeń w postaci dodatków spisowych i nagród.

Potwierdzenie poglądu wyrażonego przez Wnioskodawcę znaleźć można m.in. w:

  1. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.760.2020.1.ES,
  2. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 stycznia 2021 r., nr 0115-KDIT2.4011.731.2020.1.MD,
  3. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 listopada 2020 r., nr 0115-KDIT2.4011.563.2020.1.MD,
  4. interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 sierpnia 2011 r., nr IBPBII/1/415-567/11/ŚS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Art. 31 ww. ustawy stanowi, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na podstawie zaś art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina … jest osobą prawną realizującą zadania publiczne w imieniu w własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu zadań realizowanych przez Gminę .. należą zadania własne regulowane w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.; dalej: u.s.g.) i w ustawach szczególnych, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 8 u.s.g.) oraz zadania powierzone (przejęte) w drodze zawartej umowy lub porozumienia realizowane samodzielnie lub wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 24 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., gmina w ramach prac spisowych realizuje następujące zadania z zakresu administracji rządowej:

  1. weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego;
  2. zapewnienie funkcjonowania gminnych biur spisowych;
  3. zapewnienie pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z zainstalowanym oprogramowaniem, wystarczającym do przeprowadzenia samospisu internetowego oraz zapewnienie niezbędnej pomocy w zakresie obsługi interaktywnej aplikacji, o której mowa w art. 14a pkt 1;
  4. wsparcie rachmistrzów spisowych, przeprowadzających spis powszechny wśród osób bezdomnych;
  5. wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych;
  6. organizację naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych;
  7. współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy organizacji szkoleń kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
  8. współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy przeprowadzeniu egzaminów testowych sprawdzających wiedzę i przygotowanie kandydatów na rachmistrzów spisowych, o których mowa w art. 17b ust. 1 pkt 2;
  9. monitorowanie czynności w ramach prac spisowych na terenie gminy i raportowanie wyników tego monitorowania zastępcy wojewódzkiego komisarza spisowego;
  10. współpracę z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym przy popularyzacji spisu powszechnego na terenie gminy.

Pismem z dnia 9 lutego 2021 r. Wojewódzkie Biuro Spisowe poinformowano, że Gminie została przyznana dotacja w wysokości 15 585 zł. Dotacja przeznaczona jest na wynagrodzenia w formie dodatków spisowych oraz na tzw. wydatki rzeczowe. Szczegółowy podział przyznanej dotacji jest następujący:

  1. 1 218 zł - wydatki na dodatki spisowe dla pracowników Urzędu Gminy za wykonanie prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych,
  2. 13 802 zł - wydatki na dodatki spisowe za wykonywanie prac spisowych dla pracowników Urzędu Gminy, członków Gminnego Biura Spisowego (w tym dla zastępcy Gminnego Komisarza Spisowego) i osób spoza GBS, pod warunkiem szczegółowego uzasadnienia przyznania im dodatku,
  3. 3 565 zł - wydatki tzw. rzeczowe, które przeznaczone są na różne wydatki związane z zadaniami realizowanymi na rzecz NSP 2021, m.in. zakup materiałów biurowych, pokrycie części opłat za media.

Z pracownikami Urzędu Gminy nie będą zawierane odrębne umowy celem realizacji zadań spisowych. Podstawą wykonywania tych zadań przez pracowników pozostaje wydane przez Wójta Gminy … zarządzenia. Pracownicy wykonują czynności spisowe, zarówno w godzinach pracy jak i po pracy, gdyż nie zostali zwolnieni z obowiązków wynikających z umowy o pracę. Członkowie biura zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, tj. Urzędu Gminy ….

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1775, z późn. zm.) reguluje zakres, formę i tryb przeprowadzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r. oraz zakres, formę i tryb prac związanych z jego przygotowaniem i opracowaniem wyników tego spisu.

Zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, do wykonywania prac spisowych gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 37 ust. 1 cytowanej ustawy, prace spisowe są finansowane z budżetu państwa.

Środki na wykonanie zadań, o których mowa w art. 24 ust. 1, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych (art. 37 ust. 3 przywołanej ustawy).

W świetle art. 38 ust. 1 ww. ustawy, w ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:

  1. wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe;
  2. dodatki za wykonywanie prac spisowych, zwane dalej „dodatkami spisowymi”, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, zwana dalej „nagrodą spisową”, dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych;
  3. nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.

Zasady przyznawania i wysokość powyższych dodatków i nagród określone zostały w art. 38 ust. 2-11 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz wyżej wskazane przepisy prawa należy stwierdzić, że dodatki spisowe i nagrody przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników Urzędu Gminy. Świadczenia te są otrzymywane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, mianowicie Gminnego Komisarza Spisowego, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do których mają zastosowanie koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 powołanej ustawy. W związku z tym na podmiocie dokonującym świadczeń w postaci dodatków spisowych i nagród ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. …., …., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj