Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.85.2021.2.ŻR
z 9 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 stycznia 2021 r. (data wpływu 8 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z 31 marca 2021 r. (data wpływu 7 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktury korygującej, w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca dopełni formalności, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

8 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktury korygującej, w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca dopełni formalności, o których mowa w art. 29a ust. 13 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono 7 kwietnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).


Wnioskodawca - ... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, od dnia 23 grudnia 2019 r. prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na uzyskiwaniu przychodów z pośrednictwa sprzedaży energii elektrycznej oraz na sprzedaży i montażu paneli fotowoltaicznych. Jest czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany usługi wykonuje na terenie całego kraju, zatrudnia pracowników.

Wnioskodawca w dniu 05-05-2020, podpisał umowę cesji praw i przejęcia obowiązków z firmą - jednoosobową działalnością gospodarczą (zlikwidowaną w dniu 31-07-2020). Cedentem jest firma, która zlikwidowała działalność gospodarczą, a Cesjonariuszem jest ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Cedent, prowadzący wówczas działalność gospodarczą, zawarł dnia 01.09.2016 r. z firmą energetyczną umowę partnerską (Partner), której przedmiotem było powierzenie przez Partnera oraz zobowiązanie się przez Cedenta do przeprowadzenia procesu sprzedaży na zasadach określonych w umowie partnerskiej.

Proces sprzedaży dotyczył pozyskiwania klientów:

  1. Odbywanie wizyt handlowych u klientów.
  2. Prezentowanie produktów firmy wg zasad przyjętych przez Partnera.
  3. Dbałość o prawidłowość negocjacji pod kątem wskaźników zdefiniowanych przez Partnera, tj. marży w poszczególnych latach kontraktu, narzut, wolumen, ilość umów w danym okresie czasu.
  4. Pośrednictwa w sprzedaży energii elektrycznej.


W zawartej umowie strony wyraziły wolę przeniesienia z Cedenta na Cesjonariusza (... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) praw i obowiązków wynikających z umowy, a Cesjonariusz wstąpił w prawa i obowiązki wynikające z Umowy, na co wszystkie strony wyraziły zgodę.

Strony zawarły niniejszym umowę przejęcia praw i obowiązków o następującej treści:

§ 1

  1. Cedent przenosi na rzecz Cesjonariusza wszelkie zobowiązania i prawa wynikające i/lub związane z zawarciem i wykonywaniem Umowy partnerskiej z dnia 01.09.2016r. z firmą energetyczną a Cesjonariusz przejmuje od Cedenta wszelkie prawa i zobowiązania wynikające i/lub związane z zawarciem i wykonywaniem Umowy z dnia 01.09.2016r.,
  2. Partner oświadcza, iż wyraża zgodę na przeniesienie praw oraz przejęcie zobowiązań, o których mowa w ust. 1 i 2 powyżej.
  3. Wszystkie strony zgodnie potwierdzają, że na mocy niniejszej Umowy, Cesjonariusz wstępuje w całość praw i obowiązków Cedenta, wskazanie w Umowie partnerskiej z dnia 01.09.2016 nr umowy ....

Umowy z Partnerami były podpisywane na dłuższe okresy i były szczegółowo rozliczane po 2 lub 3 latach. Co miesiąc Cedent za wykonane usługi dokonywał fakturowania Partnera.

  1. Umowa rozliczana była na zasadach jednorazowej wypłaty z góry za całość kontraktu. Na koniec kontraktu jest dokładne rozliczenie, jeśli klient Cedenta a teraz Cesjonariusza, zwiększył obrót to jest dopłata prowizji, a jeśli zmniejszył obroty to powinien nastąpić zwrot prowizji, korekta faktury i zwrot nadpłaconej prowizji. Jest to szacowane rozliczenie w zależności, ile klient zużyje prądu, czyli ile zrobi obrotu. Wszystko rozliczane jest na podstawie plików exel, które dokumentują faktyczne zużycie klienta.
  2. Korekta spowodowana jest faktem, że klient miał na kontrakcie mniej zużycia, mniejszy obrót w skali umowy. Co wiąże się z oddaniem prowizji.

Prowizja zawsze na początku jest szacowana na podstawie szacowanego zużycia energii elektrycznej klienta (jakie będzie w okresie umowy).

Po likwidacji działalności gospodarczej przez Cedenta, Cesjonariusz na podstawie umowy przejęcia praw i obowiązków zobligowany jest w miesiącu kwietniu 2021 roku do wystawienia faktury korygującej dla Partnera.

Faktura korygująca dotyczy zmniejszenia podatku należnego. Po szczegółowej analizie Partner nadpłacił należności dla Cedenta. Cesjonariusz, w oparciu o umowę przeniesienia praw i obowiązków, zobowiązany jest do zwrotu Partnerowi nadpłaconych należności.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:

  1. Czy faktura korygująca, o której mowa we wniosku, będzie dokumentowała którąkolwiek z czynności wymienionych w art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020r., poz. 106, z późn. zm.)?
  2. Czy Wnioskodawca wraz z kontrahentem, na rzecz którego będzie wystawiona faktura korygująca, o której mowa we wniosku, zamierzają skorzystać z treści przepisu art. 13 ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 2419)? Jeśli tak, to:
  3. Czy wybór stosowania przepisów art. 29a ust. 13 i ust. 14 ustawy zmienianej, w brzmieniu dotychczasowym, zostanie uzgodniony na piśmie między stronami przed wystawieniem ww. faktury korygującej?


wskazano:

Ad.1

Faktura nie będzie dokumentowała czynności wymienionych w art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Spółkę polegają na pośrednictwie sprzedaży energii elektrycznej. Spółka ... sp. z o.o. nie sprzedaje bezpośrednio energii elektrycznej tylko pośredniczy w jej sprzedaży.

Ad. 2

Spółka ... sp. z o.o. wraz z kontrahentem, na rzecz którego będzie wystawiona faktura korygująca, o której mowa we wniosku, zamierzają skorzystać z treści przepisu art. 13 ustawy z dnia 27 listopada 2020 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.

Z posiadanej przez Spółkę ... sp. z o.o. dokumentacji będzie wynikało, że Spółka ... sp. z o.o. uzgodniła z usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla świadczenia usług, określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostaną spełnione, a faktura ta będzie zgodna z posiadaną dokumentacją.

Ad. 3

Wybór stosowania przepisów art. 29a ust. 13 i ust. 14 ustawy zmienianej zostanie uzgodniony na piśmie pomiędzy świadczącym usługi a ich nabywcą przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wystawieniem faktury korygującej na podstawie art. 29a ust. 10 i 13 ustawy o podatku od towarów i usług, Cesjonariusz ma prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu, w którym dopełni wszystkich formalności, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Spółka … sp. z o.o. ma prawo przy spełnieniu powyższych warunków zawartych w art. 29a ust. 13 i 14 ustawy zmienianej, do obniżenia podatku należnego wynikającego z wystawionej faktury korygującej w miesiącu, w którym te warunki zostaną spełnione.

… sp. z o.o. – Wnioskodawca, na podstawie umowy cesji przejęcia praw i obowiązków, przejął również odpowiedzialność za realizację warunków umowy. Skoro przejął takie prawa dotyczące odpowiedzialności za realizację umowy, to przejął również odpowiedzialność za dokonywanie rozliczeń finansowych na podstawie zawartej umowy. Wnioskodawca zobowiązany jest w opisanym przypadku do zwrotu nadpłaconej prowizji. Prowizję tę zwróci przelewem na rachunek bankowy Partnera - odbiorcy faktury korygującej. Poniesie z tego tytułu koszty finansowe, służące realizacji warunków umowy.

Świadczenie usług na podstawie umowy rozliczane były na zasadach jednorazowej prowizji z góry za całość kontraktu. Na koniec kontraktu dokonywane jest szczegółowe rozliczenie, jeśli klient Cedenta a teraz Cesjonariusza zwiększył obrót, to jest dopłata prowizji a jeśli zmniejszył obroty to powinien nastąpić zwrot prowizji, a w dalszej kolejności korekta faktury i zwrot na rachunek bankowy nadpłaconej prowizji. Pobrana z góry prowizja to szacowane rozliczenie w zależności, ile klient zużyje energii elektrycznej - czyli ile wykona obrotu. Wszystko rozliczane jest na podstawie plików exel, które dokumentują faktyczne zużycie energii elektrycznej przez klienta. Korekta faktury spowodowana jest faktem, iż klient dokonał mniejszego zużycia energii elektrycznej, co spowodowało mniejszy obrót w skali umowy. Mniejszy obrót wiąże się ze zwrotem nadpłaconej prowizji. Dlatego też zdaniem Wnioskodawcy, wystawienie faktury korygującej i obniżenie podatku należnego w miesiącu spełnienia ustawowych warunków uprawniających do obniżenia podatku należnego jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stosowania art. 29a ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od t owarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów – w rozumieniu art. 7 ustawy – podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W świetle art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a -30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Wskazać należy, że od 1 stycznia 2021 r., w myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast od 1 stycznia 2021 r. na podstawie art. 29a ust. 13, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Jak stanowi art. 29a ust. 15 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Natomiast od dnia 1 stycznia 2021 r., art. 29a ust. 15 mówi, że warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. (uchylony).

W świetle art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Przy czym należy wskazać, że ww. art. 29a ust. 16 uchylony został przez art. 1 pkt 3 lit. e ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 2419) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 stycznia 2021 r.

Należy zauważyć, że z treści art. 29a ust. 13 ustawy, w stanie prawnym do 31 grudnia 2020 r. wynika, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić jej otrzymanie, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z jej wystawieniem. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Przytoczone regulacje stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą, a potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i posiadanie przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej dawało prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 2419) w przypadku faktur korygujących wystawionych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy w brzmieniu dotychczasowym (tj. obowiązujące do 31 grudnia 2020 r.).

Natomiast w myśl art. 13 ww. ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw:

  1. w przypadku faktur korygujących wystawionych po dniu 31 grudnia 2020 r. w związku z obniżeniem podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, lub w związku ze stwierdzeniem pomyłki na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14 ustawy zmienianej w art. 1, podatnicy podatku od towarów i usług w okresie do dnia 31 grudnia 2021 r. mogą stosować przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, jeżeli wybór stosowania tych przepisów zostanie uzgodniony na piśmie pomiędzy dostawcą towarów lub świadczącym usługi a ich nabywcą przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.
  2. rezygnacja z wyboru, o którym mowa w ust. 1, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano tego wyboru, pod warunkiem że zostanie ona uzgodniona na piśmie pomiędzy dostawcą towarów lub świadczącym usługi a ich nabywcą. Do faktur korygujących wystawionych po dniu rezygnacji z wyboru stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca w dniu 05-05-2020 podpisał umowę cesji praw i przejęcia obowiązków z firmą - jednoosobową działalnością gospodarczą (zlikwidowaną w dniu 31-07-2020). Cedent, prowadzący wówczas działalność gospodarczą zawarł dnia 01.09.2016 z firmą energetyczną umowę partnerską (Partner), której przedmiotem było powierzenie przez Partnera oraz zobowiązanie się przez Cedenta do przeprowadzenia procesu sprzedaży na zasadach określonych w umowie partnerskiej. W zawartej umowie strony wyraziły wolę przeniesienia z Cedenta na Cesjonariusza (… Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) praw i obowiązków wynikających z umowy, a Cesjonariusz wstąpił w prawa i obowiązki wynikające z Umowy, na co wszystkie strony wyraziły zgodę. Po likwidacji działalności gospodarczej przez Cedenta, Cesjonariusz na podstawie umowy przejęcia praw i obowiązków zobligowany jest w miesiącu kwietniu 2021 roku do wystawienia faktury korygującej dla Partnera. Faktura korygująca dotyczy zmniejszenia podatku należnego. Po szczegółowej analizie Partner nadpłacił należności dla Cedenta. Cesjonariusz w oparciu o umowę przeniesienia praw i obowiązków zobowiązany jest do zwrotu Partnerowi nadpłaconych należności. Faktura nie będzie dokumentowała czynności wymienionych w art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi świadczone przez Spółkę polegają na pośrednictwie sprzedaży energii elektrycznej. Spółka nie sprzedaje bezpośrednio energii elektrycznej tylko pośredniczy w jej sprzedaży. Spółka wraz z kontrahentem, na rzecz którego będzie wystawiona faktura korygująca, o której mowa we wniosku, zamierzają skorzystać z treści przepisu art. 13 ustawy z dnia 27 listopada 2020 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Wybór stosowania przepisów art. 29a ust. 13 i ust. 14 ustawy zmienianej zostanie uzgodniony na piśmie pomiędzy świadczącym usługi a ich nabywcą przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w roku 2021 r.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca wraz z kontrahentem zamierzają skorzystać z treści przepisu art. 13 ustawy z dnia 27 listopada 2020 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tj. będą stosować przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., to wybór stosowania tych przepisów musi zostać uzgodniony na piśmie przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej i wówczas Wnioskodawca będzie mógł dokonać obniżenia kwoty podatku należnego w związku z wystawieniem faktury korygującej, pod warunkiem posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę.

W konsekwencji, Wnioskodawca będzie miał – na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. – prawo do obniżenia podatku należnego wynikającego z wystawionej faktury korygującej w okresie rozliczeniowym, w którym nabywca otrzyma fakturę korygującą, pod warunkiem posiadania przez Wnioskodawcę, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, dla którego Wnioskodawca wystawi tę fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, będzie uprawniało Wnioskodawcę do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyska.

Stosowanie treści art. 29a ust. 13 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., jest możliwe w okresie do 31 grudnia 2021 r.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj