Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.100.2021.1.AW
z 14 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 lutego 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług realizuje projekt pn. „(…)” w okresie 1 września 2018 r. – 31 sierpnia 2025 r. w partnerstwie 5 organizacji. Projekt będzie realizowany z wykorzystaniem bezzwrotnych środków zagranicznych.

Obszary, na których jest realizowany projekt to unikatowe siedliska dolin rzecznych. Jednym z głównych celów projektu jest rozwiązanie problemu biomasy powstałego w wyniku użytkowania gruntów oraz poprawa rekreacji i turystyki na obszarach objętych projektem.

Klub na terenie Polski zaplanowane działania realizuje w całości na terenie województwa na obszarach oraz w rezerwatach. Projekt prowadzony jest w całości na terenach pozostających własnością Klubu lub dzierżawionych przez Klub. Celem części realizowanej przez Klub jest długofalowe zagwarantowanie ochrony siedliska, będącego obiektem działań ochronnych w ramach realizowanego wcześniej projektu „(…)”.

Realizowany obecnie projekt ma służyć utrzymaniu efektów ekologicznych i pozwolić Klubowi na długofalową ekstensywną gospodarkę kośną na tych terenach bez konieczności angażowania dużych środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych. By to osiągnąć zaplanowano następujące działania:

  • usunięcie nalotów drzew i krzewów z terenu rezerwatu na obszarze 2 ha oraz remont 20 zastawek na terenie rezerwatu i budowę 15 nowych na terenie rezerwatu;
  • zapewnienie sprzętu i infrastruktury do procesu utylizacji biomasy pochodzącej z ekstensywnej gospodarki kośnej na obszarach chronionych – celem tego działania jest wyposażenie (…) Klubu w sprzęt pozwalający na utylizację biomasy pochodzącej z ekstensywnego koszenia płatów siedliska w ww. obszarach Natura i rezerwatach. Działanie to obejmuje budowę infrastruktury do przetwarzania zróżnicowanej jakości biomasy pochodzącej z wilgotnych łąk i torfowisk – remont stodoły, budowę płyty obornikowej na przechowywanie i produkcję kompostu oraz budowę kotłowni. Biomasa będzie częściowo wykorzystywana jako:
    • paliwo – do ogrzewania budynków w (…) i gospodarstwie – biomasa nie nadaje się jako pasza, ale po wysuszeniu może być dalej przetwarzana na brykiety,
    • podściółka dla zwierząt – średniej jakości biomasa (do hodowli owiec w celu ochrony muraw kserotermicznych),
    • kompost zmieszany z nawozem stosowanym na własne potrzeby w gospodarstwie – najgorszej jakości biomasa ze względu na jakość i stopień wysuszenia,
  • monitoring efektów działań – prowadzenie monitoringu hydrologicznego i fitosocjologicznego badającego efekty przeprowadzanych działań z zakresu ochrony czynnej;
  • tworzenie sieci Dolin, wymiana doświadczeń z innymi projektami – Klub opracuje wytyczne związane z postępowaniem z biomasą pochodzącą z torfowisk na bazie własnych doświadczeń oraz innych projektów. Zawarte w nich będą praktyczne wskazówki i doświadczenia innych podmiotów zajmujących się biomasą;
  • budowa ścieżek edukacyjnych w (…) – tablice informacyjne z infografiką o ochronie przyrody i cyklem przetwarzania biomasy, ogródek zabaw dla dzieci niepełnosprawnych i przedszkolnych/wczesnoszkolnych, ścieżka edukacyjna dla odwiedzających;
  • opracowanie raportu zawierającego informacje o działaniach i efektach projektu, który będzie dystrybuowany do szerokiego grona w postaci broszury, jak i elektronicznej publikacji możliwej do ściągnięcia ze strony projektu.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w celu realizacji celów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Indywidualna interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w ramach realizacji ww. projektu Wnioskodawca może odzyskać zapłacony podatek VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, w trakcie realizacji projektu nie jest realizowana przez Zainteresowanego sprzedaż opodatkowana, dla której – w myśl art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług – można odliczyć i odzyskać podatek VAT.

Działania realizowane w ramach projektu służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia oraz nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może, ze względu na wskazane wyżej przesłanki, odzyskać zapłaconego podatku VAT.

Nabycie towarów i usług służących realizacji projektu nie stanowi podstawy obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ustawą, podatek VAT od nabytych towarów i usług niesłużących czynnościom opodatkowanym nie podlega też odliczeniu. Przedstawiona w art. 86 zasada wyłączą więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Planowane w ramach projektu działania służą realizacji celów statutowych Stowarzyszenia i nie są związane z działalnością gospodarczą, dlatego Wnioskodawca nie może ze względu na podane wyżej przesłanki odzyskać zapłaconego podatku VAT.

Mimo że Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem podatku VAT – warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione. Planowane nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu zarówno w trakcie jego realizacji, jak i też w przyszłości nie będzie służyło bezpośrednio oraz pośrednio czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieją podstawy prawne do całkowitego lub częściowego odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług realizuje projekt pn. „(…)” z wykorzystaniem bezzwrotnych środków zagranicznych.

Obszary, na których jest realizowany projekt to unikatowe siedliska dolin rzecznych. Jednym z głównych celów projektu jest rozwiązanie problemu biomasy powstałego w wyniku użytkowania gruntów oraz poprawa rekreacji i turystyki na obszarach objętych projektem.

Projekt prowadzony jest w całości na terenach pozostających własnością Klubu lub dzierżawionych przez Klub.

Realizowany obecnie projekt ma służyć utrzymaniu efektów ekologicznych i pozwolić Klubowi na długofalową ekstensywną gospodarkę kośną na tych terenach bez konieczności angażowania dużych środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych.

Wnioskodawca nie zamierza wykorzystywać towarów i usług zakupionych i wytworzonych w celu realizacji celów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Na tle powyższego opisu sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – nabyte w ramach projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Jednocześnie Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 87 ust. 1 ustawy – związanego z realizowanym zadaniem.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj