Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.131.2021.2.RR
z 9 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 marca 2021 r. (data wpływu 9 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 13 maja 2021 r. (data wypływu 19 maja 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 7 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.131.2021.1.RR o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonego na rzecz polskiego podatnika VAT z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) (pytanie nr 2 wniosku) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 9 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonego na rzecz polskiego podatnika VAT. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z 13 maja 2021 r. (data wypływu 19 maja 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 7 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.131.2021.1.RR (skutecznie doręczone 10 maja 2021 r.).

We wniosku oraz uzupełnieniu do złożonego wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Firma transportowa – (…) s.c. reprezentowana przez wspólników (…) będąca czynnym podatnikiem VAT, mająca siedzibę w Polsce - świadczy usługi transportu drogowego towarów zarówno w kraju jak i za granicą. Od 1 stycznia 2021 roku wykonuje usługi transportowe przewozu towarów z Wielkiej Brytanii do Polski oraz z Polski do Wielkiej Brytanii na zlecenie firmy mającej siedzibę w Polsce będącej również czynnym podatnikiem VAT. Transport samochodowy towarów firmy zlecającej mającej siedzibę w Polsce i będącej czynnym podatnikiem VAT wykonywany przez spółkę (…) rozpoczyna się w Polsce, a kończy w Wielkiej Brytanii lub odwrotnie: transport rozpoczyna się w Wielkiej Brytanii, a kończy w Polsce.

Spółka fakturując wykonaną usługę transportową towaru na trasie z Wielkiej Brytanii do Polski na zlecenie firmy mającej siedzibę w Polsce i będącej czynnym podatnikiem VAT zastosowała stawkę 0% posiadając dokument potwierdzający wywóz towarów w postaci listu przewozowego CMR, na którym wskazany jest:

  • nadawca z państwa trzeciego (Wielkiej Brytanii),
  • odbiorca (kontrahent mający siedzibę w Polsce zlecający usługę transportową),
  • miejsce przeznaczenia (tj. Polska),
  • miejsce załadunku (kraj trzeci Wielka Brytania).

List przewozowy CMR posiada podpisy i stemple:

  • nadawcy (tj. kraju trzeciego Wielkiej Brytanii),
  • przewoźnika (firma wykonująca transport tj. Spółka),
  • odbiorcy (polskiego kontrahenta zlecającego usługę transportu).

Dodatkowym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów jaki posiada spółka (…) jest dokument SAD posiadający numer MRN, na którym wskazana jest jednostka zgłaszająca transport (tj. Agencja Celna). Dokument SAD posiada informację na temat wartości statystycznej transportowanych towarów wraz z dodatkowymi kosztami tj. kosztami transportu.

W drugim przypadku Spółka fakturując wykonaną usługę transportową na trasie z Polski do Wielkiej Brytanii na zlecenie firmy mającej siedzibę w Polsce i będącej czynnym podatnikiem VAT zastosowała stawkę podatku VAT 0% na podstawie posiadanego wyłącznie dokumentu w postaci listu przewozowego CMR zawierającego dane tj.:

  • nadawcę (polskiego kontrahenta zlecającego usługę transportową),
  • odbiorcę (kontrahenta z kraju trzeciego tj. Wielkiej Brytanii),
  • miejsce przeznaczenia (tj. Wielka Brytania),
  • miejsce załadunku (siedziba polskiego kontrahenta zlecającego usługę transportową).

List przewozowy CMR posiada podpisy i stemple:

  • nadawcy (tj. polskiego kontrahenta mającego siedzibę w Polsce i zlecającego usługę transportową),
  • przewoźnika (firma wykonująca transport tj. Spółka),
  • odbiorcy (kontrahenta z kraju trzeciego tj. Wielkiej Brytanii).

W przypadku fakturowania usługi transportowej na trasie z Polski do Wielkiej Brytanii Spółka T(…) nie posiada innej dokumentacji wskazującej na świadczoną usługę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone w złożonym wniosku nr 2):


Czy w przypadku świadczenia usługi transportu towarów z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego podatnika VAT wystarczającym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów jest list przewozowy CMR, aby Spółka mogła zastosować stawkę 0% przy fakturowaniu usługi transportu międzynarodowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług transportowych z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego podatnika VAT dochodzi do eksportu towarów na podstawie art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Aby Spółka mogła zastosować stawkę VAT 0% fakturując świadczoną usługę transportową może posiadać wyłącznie list przewozowy CMR potwierdzający przewóz towarów z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonego na rzecz polskiego podatnika VAT z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) (pytanie nr 2 wniosku) – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Z powołanego przepisu art. 5 ust. 1 ustawy wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.


Przez terytorium kraju, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Z kolei terytorium państwa trzeciego to, zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy, terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.


Przepis art. 2 pkt 7 ustawy wskazuje, że przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.


W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi, od tego bowiem zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu tym podatkiem w Polsce, czy też nie.


Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.


Stosownie do art. 28a ustawy – na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą.


Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy – miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Natomiast w myśl art. 28b ust. 2 ustawy – w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Zatem z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika, w rozumieniu art. 28a ustawy, dla których ustawodawca nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 28f ust. 1a ustawy – miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika:

  1. posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. posiadającego na terytorium państwa trzeciego siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium państwa trzeciego stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju, jest terytorium kraju.


Jak wynika z opisu sprawy Firma transportowa będąca czynnym podatnikiem VAT, mająca siedzibę w Polsce świadczy usługi transportu drogowego towarów zarówno w kraju jak i za granicą. Od 1 stycznia 2021 roku wykonuje usługi transportowe przewozu towarów z Wielkiej Brytanii do Polski oraz z Polski do Wielkiej Brytanii na zlecenie firmy mającej siedzibę w Polsce będącej również czynnym podatnikiem VAT. Transport samochodowy towarów firmy zlecającej mającej siedzibę w Polsce i będącej czynnym podatnikiem VAT wykonywany przez spółkę (…) rozpoczyna się w Polsce, a kończy w Wielkiej Brytanii lub odwrotnie: transport rozpoczyna się w Wielkiej Brytanii, a kończy w Polsce.

Wobec powyższego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że w okolicznościach niniejszej sprawy, miejscem świadczenia przez Wnioskodawcę przedmiotowych usług transportowych na rzecz polskiego podmiotu gospodarczego, będzie – stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy – terytorium kraju.


Odnosząc się zatem do kwestii uznania świadczonych przez Wnioskodawcę usług za międzynarodowy transport towarów opodatkowany stawką podatku VAT w wysokości 0% wskazać należy, że podstawowa stawka podatku, stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień. Należy przy tym mieć na względzie, że zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienia od podatku – jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania – możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.


Jak stanowi art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.


Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w powyższym przepisie, rozumie się, w myśl art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy, przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej;
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju;
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt);
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Unii Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Powołany art. 83 ust. 5 ustawy wskazuje, że dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;
  3. towarów przez eksportera – dowód wywozu towarów;
  4. osób – międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.


Z powyższych przepisów wynika, że podatnik ma możliwość opodatkowania usług transportowych, spełniających definicję transportu międzynarodowego (lub będących ich częścią), stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem posiadania wskazanych w ustawie dokumentów.


Jak wynika bowiem z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania międzynarodowego transportu towarów ma list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdzałby okoliczność, że nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dopuszczalne są też inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, jednak muszą one jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu.


Ponadto, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, w sytuacji gdy ma miejsce przewóz towarów z kraju trzeciego na terytorium UE – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, podatnik powinien posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Wynika to wprost z przepisu art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wskazania czy w przypadku świadczenia usługi transportu towarów z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego podatnika VAT wystarczającym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów jest list przewozowy CMR, aby spółka mogła zastosować stawkę 0% przy fakturowaniu usługi transportu międzynarodowego (pytanie oznaczone nr 2 w złożonym wniosku).


W przedstawionej sprawie Wnioskodawca świadczy na rzecz polskiej firmy usługę transportu towarów z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii), czyli przewozi towary z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Unii Europejskiej. Spełnione zostały zatem przesłanki, aby uznać wykonaną usługę za transport międzynarodowy, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy.


Z przytoczonego powyżej przepisu art. 83 ust. 5 ustawy jednoznacznie wynika, że prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT nie jest nieograniczone. Aby zastosować dla usług transportu międzynarodowego stawkę podatku w wysokości 0% konieczne jest bowiem dopełnienie określonych warunków w zakresie dokumentowania tych usług. Podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne, potwierdzające wykonanie i charakter usługi, tj. faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. Jak wynika z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, prawo do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów stawki podatku 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim.


W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, że polskiemu podatnikowi świadczącemu usługę transportu towarów na rzecz innego polskiego podatnika z terytorium państwa kraju na terytorium państwa trzeciego, przysługuje prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% pod warunkiem, że posiada on dokumenty wymienione w cyt. art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. Tym samym, dla zastosowania stawki 0% dla usługi międzynarodowego transportu towarów przez przewoźnika list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).


W przedmiotowej sprawie, w związku ze świadczeniem opisanej usługi transportu towarów (uznanej za usługę transportu międzynarodowego), Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, czyli dokumentu CMR. Jak wskazał Wnioskodawca, Spółka wystawia fakturę ze stawką podatku VAT 0% za wykonaną usługę transportową na trasie z Polski do Wielkiej Brytanii na zlecenie firmy mającej siedzibę w Polsce i będącej czynnym podatnikiem VAT na podstawie posiadanego listu przewozowego CMR zawierającego dane tj.: nadawcę (polskiego kontrahenta zlecającego usługę transportową), odbiorcę (kontrahenta z kraju trzeciego tj. Wielkiej Brytanii), miejsce przeznaczenia (tj. Wielka Brytania), miejsce załadunku (siedziba polskiego kontrahenta zlecającego usługę transportową). List przewozowy CMR posiada podpisy i stemple nadawcy (tj. polskiego kontrahenta mającego siedzibę w Polsce i zlecającego usługę transportową), przewoźnika (firma wykonująca transport tj. Spółka) oraz odbiorcy (kontrahenta z kraju trzeciego tj. Wielkiej Brytanii).


Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że posiadany przez Wnioskodawcę dokument związany z wykonaną przez niego usługą transportu towarów, tj. dokument CMR stanowi dla Wnioskodawcy wystarczającej podstawy do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, gdyż warunkiem niezbędnym do zastosowania obniżonej stawki 0% do świadczonej usługi transportu towarów jest posiadanie dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. W niniejszej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, warunek ten jest spełniony, gdyż list przewozowy CMR posiada m.in. podpisy i stemple odbiorcy (kontrahenta z kraju trzeciego tj. Wielkiej Brytanii).


W konsekwencji, zatem w przypadku świadczenia usługi transportu towarów z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) na rzecz polskiego podatnika VAT wystarczającym dokumentem potwierdzającym wywóz towarów jest list przewozowy CMR z którego wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, aby Spółka mogła zastosować stawkę 0% przy fakturowaniu usługi transportu międzynarodowego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w niniejszym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Niniejszą interpretację wydano w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonego na rzecz polskiego podatnika VAT z Polski do państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) - (pytanie oznaczone w złożonym wniosku nr 2), natomiast w zakresie możliwości stosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla usług transportu międzynarodowego świadczonego na rzecz polskiego podatnika VAT z państwa trzeciego (tj. Wielkiej Brytanii) do Polski (pytanie oznaczone w złożonym wniosku nr 1) - zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj