Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.41.2021.2.LS
z 12 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2021 r. (data wpływu 28 lutego 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2021 r. (data wpływu 30 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a) i b) ustawy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wniosek uzupełniono w dniu 30 kwietnia 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i pełnomocnictwo.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 31 marca 2017 r. zawarł Umowę (dalej również Umowa z Funduszem) z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również Fundusz). Jednocześnie Wnioskodawca był i nadal jest członkiem rady nadzorczej Funduszu. W ramach ww. Umowy Fundusz zlecił Wnioskodawcy wykonanie usług związanych ze wsparciem działalności inwestycyjnej Funduszu, w tym w szczególności w zakresie pozyskiwania, projektów, realizowania przez Fundusz inwestycji, monitorowania projektów oraz zbywania przedmiotów inwestycji.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 Umowy z Funduszem, do zadań Wnioskodawcy należy:

  1. przygotowywanie inwestycji, w tym m.in.:
    • opracowanie celów i polityki Spółki w zakresie inwestycji,
    • wyszukiwanie potencjalnych inwestycji, ich selekcja i analiza na potrzeby przygotowania projektu inwestycyjnego,
    • dokonywanie analizy opłacalności i ryzyka inwestycji,
    • sporządzanie dokumentacji na potrzeby projektów inwestycyjnych,
    • pozyskiwanie ekspertyz technicznych, finansowych i prawnych związanych z przygotowaniem inwestycji,
    • uzyskanie opinii lub wymaganych zgód na realizację projektów inwestycyjnych,
  2. wykonywanie decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do inwestycji, w tym m.in.:
    • realizację, monitorowanie lub wyjście z inwestycji,
    • negocjowanie oraz zawieranie umów inwestycyjnych oraz umów o udzielenie wsparcia (powierzenie grantu),
  3. kontrolowanie i monitorowanie Projektów B+R oraz inwestycji (spółek portfelowych) Funduszu, w tym m.in.:
    • bieżące monitorowanie sytuacji finansowej i prawnej spółek portfelowych Funduszu, w wykonaniu uprawnień wynikających z posiadania przez Spółkę instrumentów w tych podmiotach,
    • analiza i monitorowanie wykonania projektu inwestycyjnego i umowy inwestycyjnej i umowy wsparcia, w tym sporządzanie lub uzyskiwanie ekspertyz finansowych, technicznych i prawnych związanych z monitorowaniem portfela inwestycji,
  4. podejmowanie działań celem zwiększenia wartość spółek, w które Fundusz dokonał inwestycji, polegających w szczególności na:
    • zapewnieniu wsparcia strategicznego i operacyjnego na rzecz danego przedsiębiorcy,
    • sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad funkcjonowanie danego przedsiębiorcy,
  5. wypracowywanie i przeprowadzanie procedur wyjścia Funduszu z inwestycji,
  6. udzielanie rekomendacji, na każdym etapie procesu inwestycyjnego, co do wyboru zewnętrznych doradców oraz współpracy z zewnętrznymi doradcami, o ile korzystanie z ich usług okaże się zasadne dla należytego funkcjonowania Spółki.

Sp. z o. o. jest od 4 lipca 2019 r. alternatywną spółką inwestycyjną w rozumieniu art. 8a ust. 1 Ustawy o Funduszach. Z tą też datą Spółka została wpisana, jako wewnętrznie zarządzający ASI, do Rejestru (…) prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 23 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca odpowiadając na pytania, doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

Ad. 1

W ramach wykonywanych czynności, będących przedmiotem Umowy z Funduszem, świadczeniem głównym jest zarządzanie portfelem inwestycyjnym Funduszu oraz samym Funduszem.

Ad. 2

Usługi świadczone przez Zainteresowanego na rzecz Funduszu nie mają charakteru usług doradczych, wymienionych w treści przepisu art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.).

Ad. 3

W ramach Umowy z Funduszem Zainteresowany zarządza i będzie zarządzał Funduszem, w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym Spółki lub jego częścią oraz ryzykiem, zgodnie z ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2020 r., poz. 95, z późn. zm.) oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzań (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz. U. UE.L.174/1).

Ad. 4 i 5

Wynagrodzenie za usługi świadczone w ramach Umowy z Funduszem określone jest jako ryczałtowa kwota miesięcznie. Wnioskodawca raz w miesiącu wystawia fakturę, na której nie są wyszczególnione poszczególne czynności wykonywane na rzecz Spółki. Nazwa usług na fakturze określana jest jako „Zarządzanie projektem/usługa zarządzania funduszem/” po czym następuje opis okresu rozliczeniowego np. „luty 2021 r.”.

Ad. 6

W związku z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej Umowy z Funduszem, Zainteresowany ponosi odpowiedzialność za specyficzne i istotne elementy tych czynności. Na podstawie Umowy z Funduszem Wnioskodawca realizuje usługę kierując się przy wyborze oraz realizacji projektów inwestycyjnych kryteriami:

  1. przejrzystości – w oparciu o kryteria ekonomiczne po przeprowadzeniu analizy opłacalności i ryzyka inwestycji,
  2. bezstronności,
  3. jakości – realizacja inwestycji odbywa się na podstawie umów inwestycyjnych,
  4. efektywności – monitorowanie i kontrola wykorzystania środków w sposób gwarantujący efektywne, racjonale, gospodarne i celowe wykorzystanie środków,
  5. ograniczonego ryzyka inwestycyjnego, działając zgodnie z najlepszą wiedzą i dobrymi praktykami w zarządzaniu funduszem kapitałowym.

Za wykonywane usługi Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność jako profesjonalista prowadzący w tym zakresie działalność gospodarczą, a odpowiedzialność ta nie ogranicza się i nie będzie się ograniczała do technicznych aspektów wykonania w ramach umowy usług.

Ad. 7

Na poszczególne czynności wykonywane w ramach Umowy z Funduszem składają się:

  1. przygotowywanie inwestycji, w tym m.in.:
    • opracowanie celów i polityki Spółki w zakresie inwestycji, – przygotowanie polityki inwestycyjnej służącej zarządzaniu aktywami Funduszu – Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej; określenie kryteriów inwestycyjnych obowiązujących w procesie zarządzania funduszem; określenie oczekiwanej stopy zwrotu z inwestycji będącej efektem zarządzania majątkiem funduszu; ustanowienie sposobów inwestycji i procesu inwestycyjnego w ramach zarządzania inwestycjami Funduszu,
    • wyszukiwanie potencjalnych inwestycji, ich selekcja i analiza na potrzeby przygotowania projektu inwestycyjnego, – prowadzenie działań pozyskiwania, analiz, weryfikacji zgodności projektów z kryteriami inwestycyjnymi i wyboru projektów wg. przyjętej polityki zarządzania inwestycjami Funduszu,
    • dokonywanie analizy opłacalności i ryzyka inwestycji – analiza dotyczą potencjału wzrostu wartości inwestycji oraz dynamiki związanej z rynkiem, na którym operuje; zidentyfikowanie ryzyka na każdym etapie rozwoju projektu celem zapewnienia właściwych efektów zarządzania Funduszem,
    • sporządzanie dokumentacji na potrzeby projektów inwestycyjnych – przygotowanie rekomendacji Inwestycyjnej, analizy finansowej i dokumentacji na potrzeby decyzyjne Komitetów Inwestycyjnych dla inwestorów oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
    • pozyskiwanie ekspertyz technicznych, finansowych i prawnych związanych z przygotowaniem inwestycji, - pozyskanie ekspertów naukowych i prawnych z danego zagadnienia, którzy wykonują due diligence naukowe, technologiczne i prawne planowanych inwestycji wynikających z procesu zarządzania wyborem inwestycji Funduszu,
    • uzyskanie opinii lub wymaganych zgód na realizację projektów inwestycyjnych, – zarządzanie przebiegiem Komitetów Inwestycyjnych z przedstawicielami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i inwestorów Funduszu.
  2. wykonywanie decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do inwestycji, w tym m.in.:
    • realizację, monitorowanie lub wyjście z inwestycji. Zarządzanie procesem egzekwowania podjętych decyzji inwestycyjnych, zarządzanie aktywami Funduszu ukierunkowane na wzrost ich wartości, zarządzanie procesem pozyskiwania kolejnych rund inwestycyjnych alokowanych w aktywa Funduszu, zarządzenia procesem dezinwestycji z poszczególnych aktywów Funduszu
    • negocjowanie oraz zawieranie umów inwestycyjnych oraz umów o udzielenie wsparcia (powierzenie grantu), – zarządzanie w imieniu Funduszu procesem negocjacji umów (termsheet, umowa inwestycyjna, umowa powierzenia grantu z NCBiR) regulujących relacje ekonomiczne i prawne z podmiotami, w które fundusz inwestuje.
  3. kontrolowanie i monitorowanie Projektów B+R oraz inwestycji (spółek portfelowych) Funduszu, w tym m.in.:
    • bieżące monitorowanie sytuacji finansowej i prawnej spółek portfelowych Funduszu, w wykonaniu uprawnień wynikających z posiadania przez Spółkę instrumentów w tych podmiotach. Zarządzanie informacją i zbiorami danych (m.in. sprawozdania finansowe, protokoły z posiedzeń Rad Nadzorczych w spółkach portfelowych funduszu) do raportowania bieżącego stanu inwestycji Funduszu, informowanie w tym zakresie inwestorów funduszu oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
    • analiza i monitorowanie wykonania projektu inwestycyjnego i umowy inwestycyjnej i umowy wsparcia, w tym sporządzanie lub uzyskiwanie ekspertyz finansowych, technicznych i prawnych związanych z monitorowaniem portfela inwestycji. Zarządzanie i monitorowanie stanu prawnego, finansowego i faktycznego przedmiotu lokat Funduszu, także w zakresie realizacji przyjętego planu badań i rozwoju w tym identyfikowanie związanego z tym ryzyka.
  4. podejmowanie działań celem zwiększenia wartość spółek, w które Fundusz dokonał inwestycji, polegających w szczególności na:
    • zapewnieniu wsparcia strategicznego i operacyjnego na rzecz danego przedsiębiorcy. Zarządzanie lokatami Funduszu pod kątem maksymalizacji ich wartości, na które składają się m.in. cykliczne spotkania z przedstawicielami spólek-aktywów funduszu, ustalanie strategii i taktyk działania ukierunkowanych na osiąganie celów komercyjnych spółek znajdujących się w zarządzanym portfelu aktywów Funduszu
    • sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad funkcjonowaniem danego przedsiębiorcy.
  5. wypracowywanie i przeprowadzanie procedur wyjścia Funduszu z inwestycji:
    • proces zbywania aktywów będących przedmiotem zarządzania Funduszu. Obliczanie kwoty dochodów i ceny udziałów funduszu, wycena aktywów, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów.
  6. udzielanie rekomendacji, na każdym etapie procesu inwestycyjnego, co do wyboru zewnętrznych doradców oraz współpracy z zewnętrznymi doradcami, o ile korzystanie z ich usług okaże się zasadne dla należytego funkcjonowania Spółki:
    • zarządzanie procedurą wyboru, a następnie współpracą z podmiotami wyspecjalizowanymi na poszczególnych etapach realizacji celów i zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu tj. lokowanie - inwestycja, administrowanie i zbycie aktywów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez wnioskodawcę na podstawie Umowy z Funduszem, po 4 lipca 2019 r. będą zwolnione z podatku do towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią.

Powyższa regulacja jest wynikiem implementacji do polskiego systemu prawnego art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy o VAT, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają z podatku zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi określonymi przez państwa członkowskie.

Powyższe ma zasadnicze znaczenie dla interpretacji przepisów ustawy o VAT, gdyż tej należy dokonywać ze szczególnym uwzględnieniem przepisów Dyrektywy o VAT, regulacji unijnych dotyczących tej branży oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej również TSUE). Na podstawie Dyrektywy VAT Rzeczpospolita Polska uzyskała prawo do określenia jakie podmioty będą specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, lecz w pozostałym zakresie polskie przepisy muszą być stosowane zgodnie z celami Dyrektyw. Polski ustawodawca wdrożył Dyrektywę ZASI 4 czerwca 2016 r., kiedy to weszła w życie Ustawa z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2016 r. poz. 615). Wówczas to w Ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej również Ustawa o Funduszach) zawarta została definicja alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz alternatywnej spółki inwestycyjnej.

Zgodnie z art. 2 pkt 10a Ustawy o Funduszach przez alternatywny fundusz inwestycyjny rozumie się instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.

Definicja ta jest spójna z definicją zawartą w art. 4 ust. 1 lit. a Dyrektywy ZAFI, zgodnie z którym alternatywny fundusz inwestycyjny oznacza przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, w tym subfundusze takich przedsiębiorstw, które:

  • pozyskują kapitał od wielu inwestorów z myślą o inwestowaniu go zgodnie z określoną polityką inwestycyjną z korzyścią dla tych inwestorów, oraz
  • nie potrzebują zezwolenia na mocy art. 5 dyrektywy 2009/65/WE (tj. nie są funduszem działającym na podstawie prawa Unii Europejskiej regulującego zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, którym w polskim porządku prawnym jest fundusz inwestycyjny otwarty i fundusz zagraniczny w rozumieniu ustawy o Funduszach).

Z kolei art. 8a ust. 1 Ustawy o Funduszach definiuje alternatywną spółkę inwestycyjną (dalej również ASI) jako alternatywny fundusz inwestycyjny, inny niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia usług zarządzania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 tej ustawy. Kierunek interpretacji tego pojęcia wskazał jednak Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 4 maja 2006 r. w sprawie Abbey National plc (C-169/04). Ta linia orzecznictwa Trybunału została ugruntowana w dalszych orzeczeniach (C-275/11, C-595/13). Trybunał wskazał, iż dla wykładni tego pojęcia w kontekście funduszy inwestycyjnych kluczowe powinny być przepisy branżowe na szczeblu unijnym. Pojęcie to powinno bowiem być rozumiane jednolicie we wszystkich państwach członkowskich. Dla wykładni pojęcia zarządzania zasadnicze znaczenie będzie miał załączniku nr II do Dyrektywy 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).

Załącznik ten wskazuje, iż funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem to:

  • zarządzanie inwestycjami,
  • administracja:
    1. obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
    2. zapytania klientów;
    3. wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
    4. monitorowanie przestrzegania uregulowań;
    5. prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
    6. wypłata zysków;
    7. emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
    8. rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
    9. prowadzenie ksiąg,
  • wprowadzanie do obrotu.

Katalog czynności wskazanych w Załączniku nr II, ma szeroki charakter, a zarządzanie inwestycjami stanowi tylko część tego katalogu.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi stanowią jednolitą całość i są usługami zarządzania, o których mowa w Załączniku nr II. Reasumując usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z Funduszem stanowią usługi zarządzania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 Ustawy o VAT, a od 4 lipca 2019 r. świadczone są na rzecz podmiotu, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b Ustawy o VAT. W związku z powyższym usługi te będą, od 4 lipca 2019 r. zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

I tak, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie natomiast do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i lit. b ustawy, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

  1. funduszami inwestycyjnymi, alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,
  2. portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych i alternatywnych funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a, lub ich częścią (…).

Na podstawie art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37 41, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Stosowanie zwolnień od podatku lub stawek preferencyjnych ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług lub stawki obniżonej.

Z treści opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 31 marca 2017 r. zawarł Umowę (dalej również Umowa z Funduszem) z Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również Fundusz). Jednocześnie Wnioskodawca był i nadal jest członkiem rady nadzorczej Funduszu. W ramach ww. Umowy Fundusz zlecił Wnioskodawcy wykonanie usług związanych ze wsparciem działalności inwestycyjnej Funduszu, w tym w szczególności w zakresie pozyskiwania, projektów, realizowania przez Fundusz inwestycji, monitorowania projektów oraz zbywania przedmiotów inwestycji.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 Umowy z Funduszem, do zadań Wnioskodawcy należy:

  1. przygotowywanie inwestycji, w tym m.in.:
    • opracowanie celów i polityki Spółki w zakresie inwestycji,
    • wyszukiwanie potencjalnych inwestycji, ich selekcja i analiza na potrzeby przygotowania projektu inwestycyjnego,
    • dokonywanie analizy opłacalności i ryzyka inwestycji,
    • sporządzanie dokumentacji na potrzeby projektów inwestycyjnych,
    • pozyskiwanie ekspertyz technicznych, finansowych i prawnych związanych z przygotowaniem inwestycji,
    • uzyskanie opinii lub wymaganych zgód na realizację projektów inwestycyjnych,
  2. wykonywanie decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do inwestycji, w tym m.in.:
    • realizację, monitorowanie lub wyjście z inwestycji,
    • negocjowanie oraz zawieranie umów inwestycyjnych oraz umów o udzielenie wsparcia (powierzenie grantu),
  3. kontrolowanie i monitorowanie Projektów B+R oraz inwestycji (spółek portfelowych) Funduszu, w tym m.in.:
    • bieżące monitorowanie sytuacji finansowej i prawnej spółek portfelowych Funduszu, w wykonaniu uprawnień wynikających z posiadania przez Spółkę instrumentów w tych podmiotach,
    • analiza i monitorowanie wykonania projektu inwestycyjnego i umowy inwestycyjnej i umowy wsparcia, w tym sporządzanie lub uzyskiwanie ekspertyz finansowych, technicznych i prawnych związanych z monitorowaniem portfela inwestycji,
  4. podejmowanie działań celem zwiększenia wartość spółek, w które Fundusz dokonał inwestycji, polegających w szczególności na:
    • zapewnieniu wsparcia strategicznego i operacyjnego na rzecz danego przedsiębiorcy,
    • sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad funkcjonowanie danego przedsiębiorcy,
  5. wypracowywanie i przeprowadzanie procedur wyjścia Funduszu z inwestycji,
  6. udzielanie rekomendacji, na każdym etapie procesu inwestycyjnego, co do wyboru zewnętrznych doradców oraz współpracy z zewnętrznymi doradcami, o ile korzystanie z ich usług okaże się zasadne dla należytego funkcjonowania Spółki.

Sp. z o. o. jest od 4 lipca 2019 r. alternatywną spółką inwestycyjną w rozumieniu art. 8a ust. 1 Ustawy o Funduszach. Z tą też datą Spółka została wpisana, jako wewnętrznie zarządzający ASI, do Rejestru (…) prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. W ramach wykonywanych czynności, będących przedmiotem Umowy z Funduszem, świadczeniem głównym jest zarządzanie portfelem inwestycyjnym Funduszu oraz samym Funduszem. Usługi świadczone przez Zainteresowanego na rzecz Funduszu nie mają charakteru usług doradczych, wymienionych w treści przepisu art. 43 ust. 15 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach Umowy z Funduszem Zainteresowany zarządza i będzie zarządzał Funduszem, w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym Spółki lub jego częścią oraz ryzykiem, zgodnie z ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2020 r., poz. 95, z późn. zm.) oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzań (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz. U. UE.L.174/1). Wynagrodzenie za usługi świadczone w ramach Umowy z Funduszem określone jest jako ryczałtowa kwota miesięcznie. Wnioskodawca raz w miesiącu wystawia fakturę, na której nie są wyszczególnione poszczególne czynności wykonywane na rzecz Spółki. Nazwa usług na fakturze określana jest jako „Zarządzanie projektem/usługa zarządzania funduszem/” po czym następuje opis okresu rozliczeniowego np. „luty 2021 r.”. W związku z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej Umowy z Funduszem, Zainteresowany ponosi odpowiedzialność za specyficzne i istotne elementy tych czynności. Na podstawie Umowy z Funduszem Wnioskodawca realizuje usługę kierując się przy wyborze oraz realizacji projektów inwestycyjnych kryteriami:

  1. przejrzystości – w oparciu o kryteria ekonomiczne po przeprowadzeniu analizy opłacalności i ryzyka inwestycji,
  2. bezstronności,
  3. jakości – realizacja inwestycji odbywa się na podstawie umów inwestycyjnych,
  4. efektywności – monitorowanie i kontrola wykorzystania środków w sposób gwarantujący efektywne, racjonale, gospodarne i celowe wykorzystanie środków,
  5. ograniczonego ryzyka inwestycyjnego, działając zgodnie z najlepszą wiedzą i dobrymi praktykami w zarządzaniu funduszem kapitałowym.

Za wykonywane usługi Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność jako profesjonalista prowadzący w tym zakresie działalność gospodarczą, a odpowiedzialność ta nie ogranicza się i nie będzie się ograniczała do technicznych aspektów wykonania w ramach umowy usług. Na poszczególne czynności wykonywane w ramach Umowy z Funduszem składają się:

  1. przygotowywanie inwestycji, w tym m.in.:
    • opracowanie celów i polityki Spółki w zakresie inwestycji, – przygotowanie polityki inwestycyjnej służącej zarządzaniu aktywami Funduszu – Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej; określenie kryteriów inwestycyjnych obowiązujących w procesie zarządzania funduszem; określenie oczekiwanej stopy zwrotu z inwestycji będącej efektem zarządzania majątkiem funduszu; ustanowienie sposobów inwestycji i procesu inwestycyjnego w ramach zarządzania inwestycjami Funduszu,
    • wyszukiwanie potencjalnych inwestycji, ich selekcja i analiza na potrzeby przygotowania projektu inwestycyjnego, – prowadzenie działań pozyskiwania, analiz, weryfikacji zgodności projektów z kryteriami inwestycyjnymi i wyboru projektów wg. przyjętej polityki zarządzania inwestycjami Funduszu,
    • dokonywanie analizy opłacalności i ryzyka inwestycji – analiza dotyczą potencjału wzrostu wartości inwestycji oraz dynamiki związanej z rynkiem, na którym operuje; zidentyfikowanie ryzyka na każdym etapie rozwoju projektu celem zapewnienia właściwych efektów zarządzania Funduszem,
    • sporządzanie dokumentacji na potrzeby projektów inwestycyjnych – przygotowanie rekomendacji Inwestycyjnej, analizy finansowej i dokumentacji na potrzeby decyzyjne Komitetów Inwestycyjnych dla inwestorów oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
    • pozyskiwanie ekspertyz technicznych, finansowych i prawnych związanych z przygotowaniem inwestycji, – pozyskanie ekspertów naukowych i prawnych z danego zagadnienia, którzy wykonują due diligence naukowe, technologiczne i prawne planowanych inwestycji wynikających z procesu zarządzania wyborem inwestycji Funduszu,
    • uzyskanie opinii lub wymaganych zgód na realizację projektów inwestycyjnych, – zarządzanie przebiegiem Komitetów Inwestycyjnych z przedstawicielami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i inwestorów Funduszu.
  2. wykonywanie decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do inwestycji, w tym m.in.:
    • realizację, monitorowanie lub wyjście z inwestycji. Zarządzanie procesem egzekwowania podjętych decyzji inwestycyjnych, zarządzanie aktywami Funduszu ukierunkowane na wzrost ich wartości, zarządzanie procesem pozyskiwania kolejnych rund inwestycyjnych alokowanych w aktywa Funduszu, zarządzenia procesem dezinwestycji z poszczególnych aktywów Funduszu
    • negocjowanie oraz zawieranie umów inwestycyjnych oraz umów o udzielenie wsparcia (powierzenie grantu), – zarządzanie w imieniu Funduszu procesem negocjacji umów (termsheet, umowa inwestycyjna, umowa powierzenia grantu z NCBiR) regulujących relacje ekonomiczne i prawne z podmiotami, w które fundusz inwestuje.
  3. kontrolowanie i monitorowanie Projektów B+R oraz inwestycji (spółek portfelowych) Funduszu, w tym m.in.:
    • bieżące monitorowanie sytuacji finansowej i prawnej spółek portfelowych Funduszu, w wykonaniu uprawnień wynikających z posiadania przez Spółkę instrumentów w tych podmiotach. Zarządzanie informacją i zbiorami danych (m.in. sprawozdania finansowe, protokoły z posiedzeń Rad Nadzorczych w spółkach portfelowych funduszu) do raportowania bieżącego stanu inwestycji Funduszu, informowanie w tym zakresie inwestorów funduszu oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
    • analiza i monitorowanie wykonania projektu inwestycyjnego i umowy inwestycyjnej i umowy wsparcia, w tym sporządzanie lub uzyskiwanie ekspertyz finansowych, technicznych i prawnych związanych z monitorowaniem portfela inwestycji. Zarządzanie i monitorowanie stanu prawnego, finansowego i faktycznego przedmiotu lokat Funduszu, także w zakresie realizacji przyjętego planu badań i rozwoju w tym identyfikowanie związanego z tym ryzyka.
  4. podejmowanie działań celem zwiększenia wartość spółek, w które Fundusz dokonał inwestycji, polegających w szczególności na:
    • zapewnieniu wsparcia strategicznego i operacyjnego na rzecz danego przedsiębiorcy. Zarządzanie lokatami Funduszu pod kątem maksymalizacji ich wartości, na które składają się m.in. cykliczne spotkania z przedstawicielami spólek-aktywów funduszu, ustalanie strategii i taktyk działania ukierunkowanych na osiąganie celów komercyjnych spółek znajdujących się w zarządzanym portfelu aktywów Funduszu
    • sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad funkcjonowaniem danego przedsiębiorcy.
  5. wypracowywanie i przeprowadzanie procedur wyjścia Funduszu z inwestycji:
    • proces zbywania aktywów będących przedmiotem zarządzania Funduszu. Obliczanie kwoty dochodów i ceny udziałów funduszu, wycena aktywów, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów.
  6. udzielanie rekomendacji, na każdym etapie procesu inwestycyjnego, co do wyboru zewnętrznych doradców oraz współpracy z zewnętrznymi doradcami, o ile korzystanie z ich usług okaże się zasadne dla należytego funkcjonowania Spółki:
    • zarządzanie procedurą wyboru, a następnie współpracą z podmiotami wyspecjalizowanymi na poszczególnych etapach realizacji celów i zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu tj. lokowanie - inwestycja, administrowanie i zbycie aktywów.

Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z Funduszem, po 4 lipca 2019 r. będą zwolnione od podatku do towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a lub lit. b ustawy uzależnione jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:

  1. przedmiotowego – świadczone usługi powinny być kwalifikowane jako usługi zarządzania oraz
  2. podmiotowego – ww. usługi zarządzania powinny być świadczone w odniesieniu m.in. do funduszy inwestycyjnych, alternatywnych funduszy inwestycyjnych i zbiorczych portfeli papierów wartościowych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia usług zarządzania. Jednakże przepis art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy stanowi implementację do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1, z późn. zm.), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku VAT podlega zarządzanie specjalnymi funduszami inwestycyjnymi, określonymi przez państwa członkowskie. W kontekście ww. przepisu art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE, TSUE wielokrotnie wskazywał, że jego wykładnia powinna być dokonywana z uwzględnieniem kontekstu, w jaki się wpisuje, celów oraz układu tej dyrektywy oraz z uwzględnieniem zwłaszcza ratio legis zwolnienia, które przewiduje. TSUE przypominał ponadto, że zwolnienia od podatku stanowią wyjątki od ogólnej zasady, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie usługi świadczone odpłatnie przez podatnika, wobec czego należy dokonywać ich ścisłej wykładni. Ponadto zauważono, że zwolnienia przewidziane w art. 13 szóstej dyrektywy stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a zatem powinny zostać zdefiniowane z punktu widzenia prawa wspólnotowego, co ma na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w poszczególnych państwach członkowskich.

W kwestii wyjaśnienia pojęcia „zarządzania funduszem” można wskazać, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE (m.in. w sprawach C-169/04, C-275/11, C-595/13) wynika, że celem zwolnienia z opodatkowania transakcji związanych z zarządzaniem funduszami powierniczymi, przewidzianego w art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. g Dyrektywy 2006/112/WE), jest w szczególności ułatwienie małym inwestorom inwestowania w papiery wartościowe za pomocą przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania. Celem pkt 6 tego przepisu jest zapewnienie neutralności podatkowej wspólnego systemu podatku VAT w kwestii wyboru między inwestowaniem bezpośrednim w papiery wartościowe, a inwestowaniem za pośrednictwem przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania.

Z powyższego wynika, że transakcje, których dotyczy to zwolnienie, są typowe dla działalności, jaką wykonują przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania. Zatem art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu zbiorowym portfelem obejmuje czynności, które polegają na zarządzaniu samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe, takie jak te zamieszczone w załączniku II do zmienionej Dyrektywy Rady 85/611/EWG z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) (85/611/EWG) w rubryce „Administracja”, które są czynnościami właściwymi przedsiębiorstwom zbiorowego inwestowania. Dyrektywa 85/611/EWG została zastąpiona dyrektywą 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS).

Zgodnie z art. 6 ust. 2 Dyrektywy 2009/65/WE, działalność związana z zarządzaniem przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS) obejmuje obowiązki, o których mowa w załączniku II.

Załącznik II do tej dyrektywy określa funkcje wchodzące w skład zbiorowego zarządzania portfelem. Są to odpowiednio:

  • zarządzanie inwestycjami,
  • administracja:
    1. obsługa prawna i obsługa rachunkowo-księgowa w zakresie zarządzania funduszem;
    2. zapytania klientów;
    3. wycena i wyznaczanie ceny (w tym zwroty podatkowe);
    4. monitorowanie przestrzegania uregulowań;
    5. prowadzenie rejestru posiadaczy jednostek uczestnictwa;
    6. wypłata zysków;
    7. emisja i umarzanie jednostek uczestnictwa;
    8. rozliczanie umów (w tym wysyłanie potwierdzeń);
    9. prowadzenie ksiąg,
  • wprowadzanie do obrotu.

Należy ponadto wskazać, że ww. definicja zarządzania ma zastosowanie również w odniesieniu do specjalnych funduszy inwestycyjnych innych niż objęte dyrektywą UCITS. W pkt 38 wyroku w sprawie C-595/13 TSUE stwierdził, że spółki takie jak będące przedmiotem postępowania głównego, które zostały utworzone przez wielu inwestorów wyłącznie w celu zainwestowania zgromadzonego majątku w nieruchomości, nie mogą zostać uznane za przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania w rozumieniu dyrektywy UCITS. W takich okolicznościach faktycznych, tj. w odniesieniu do funduszy innych niż objętych dyrektywą UCITS, TSUE przytoczył definicję zarządzania funduszami, którą podał w wyroku C-169/04, a więc nawiązującą do dyrektywy UCITS. W ww. wyroku w sprawie C-595/13 TSUE wskazał, że poza czynnościami polegającymi na zarządzaniu portfelem do szczególnych funkcji przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania należą funkcje administrowania samymi przedsiębiorstwami zbiorowego inwestowania, takie jak te wymienione w załączniku II do dyrektywy UCITS w rubryce „Administracja”. Zdaniem TSUE, nie tylko zarządzanie inwestycjami, wiążące się z wyborem i zbywaniem aktywów będących przedmiotem takiego zarządzania, lecz również usługi administracyjne i rachunkowe, takie jak obliczanie kwoty dochodów i ceny jednostek uczestnictwa lub udziałów funduszu, wycena aktywów, rachunkowość, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów wchodzą w zakres pojęcia „zarządzania” specjalnym funduszem inwestycyjnym w rozumieniu art. 13 część B lit. d pkt 6 szóstej dyrektywy.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać że usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Umowy z Funduszem, w szczególności:

Na poszczególne czynności wykonywane w ramach Umowy z Funduszem, na które składają się:

  1. przygotowywanie inwestycji, w tym m.in.:
    • opracowanie celów i polityki Spółki w zakresie inwestycji, – przygotowanie polityki inwestycyjnej służącej zarządzaniu aktywami Funduszu – Alternatywnej Spółki Inwestycyjnej; określenie kryteriów inwestycyjnych obowiązujących w procesie zarządzania funduszem; określenie oczekiwanej stopy zwrotu z inwestycji będącej efektem zarządzania majątkiem funduszu; ustanowienie sposobów inwestycji i procesu inwestycyjnego w ramach zarządzania inwestycjami Funduszu,
    • wyszukiwanie potencjalnych inwestycji, ich selekcja i analiza na potrzeby przygotowania projektu inwestycyjnego, – prowadzenie działań pozyskiwania, analiz, weryfikacji zgodności projektów z kryteriami inwestycyjnymi i wyboru projektów wg. przyjętej polityki zarządzania inwestycjami Funduszu,
    • dokonywanie analizy opłacalności i ryzyka inwestycji – analiza dotyczą potencjału wzrostu wartości inwestycji oraz dynamiki związanej z rynkiem, na którym operuje; zidentyfikowanie ryzyka na każdym etapie rozwoju projektu celem zapewnienia właściwych efektów zarządzania Funduszem,
    • sporządzanie dokumentacji na potrzeby projektów inwestycyjnych – przygotowanie rekomendacji Inwestycyjnej, analizy finansowej i dokumentacji na potrzeby decyzyjne Komitetów Inwestycyjnych dla inwestorów oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
    • pozyskiwanie ekspertyz technicznych, finansowych i prawnych związanych z przygotowaniem inwestycji, - pozyskanie ekspertów naukowych i prawnych z danego zagadnienia, którzy wykonują due diligence naukowe, technologiczne i prawne planowanych inwestycji wynikających z procesu zarządzania wyborem inwestycji Funduszu,
    • uzyskanie opinii lub wymaganych zgód na realizację projektów inwestycyjnych, – zarządzanie przebiegiem Komitetów Inwestycyjnych z przedstawicielami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju i inwestorów Funduszu.
  2. wykonywanie decyzji inwestycyjnych w odniesieniu do inwestycji, w tym m.in.:
    • realizację, monitorowanie lub wyjście z inwestycji. Zarządzanie procesem egzekwowania podjętych decyzji inwestycyjnych, zarządzanie aktywami Funduszu ukierunkowane na wzrost ich wartości, zarządzanie procesem pozyskiwania kolejnych rund inwestycyjnych alokowanych w aktywa Funduszu, zarządzenia procesem dezinwestycji z poszczególnych aktywów Funduszu
    • negocjowanie oraz zawieranie umów inwestycyjnych oraz umów o udzielenie wsparcia (powierzenie grantu), – zarządzanie w imieniu Funduszu procesem negocjacji umów (termsheet, umowa inwestycyjna, umowa powierzenia grantu z NCBiR) regulujących relacje ekonomiczne i prawne z podmiotami, w które fundusz inwestuje.
  3. kontrolowanie i monitorowanie Projektów B+R oraz inwestycji (spółek portfelowych) Funduszu, w tym m.in.:
    • bieżące monitorowanie sytuacji finansowej i prawnej spółek portfelowych Funduszu, w wykonaniu uprawnień wynikających z posiadania przez Spółkę instrumentów w tych podmiotach. Zarządzanie informacją i zbiorami danych (m.in. sprawozdania finansowe, protokoły z posiedzeń Rad Nadzorczych w spółkach portfelowych funduszu) do raportowania bieżącego stanu inwestycji Funduszu, informowanie w tym zakresie inwestorów funduszu oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
    • analiza i monitorowanie wykonania projektu inwestycyjnego i umowy inwestycyjnej i umowy wsparcia, w tym sporządzanie lub uzyskiwanie ekspertyz finansowych, technicznych i prawnych związanych z monitorowaniem portfela inwestycji. Zarządzanie i monitorowanie stanu prawnego, finansowego i faktycznego przedmiotu lokat Funduszu, także w zakresie realizacji przyjętego planu badań i rozwoju w tym identyfikowanie związanego z tym ryzyka.
  4. podejmowanie działań celem zwiększenia wartość spółek, w które Fundusz dokonał inwestycji, polegających w szczególności na:
    • zapewnieniu wsparcia strategicznego i operacyjnego na rzecz danego przedsiębiorcy. Zarządzanie lokatami Funduszu pod kątem maksymalizacji ich wartości, na które składają się m.in. cykliczne spotkania z przedstawicielami spólek-aktywów funduszu, ustalanie strategii i taktyk działania ukierunkowanych na osiąganie celów komercyjnych spółek znajdujących się w zarządzanym portfelu aktywów Funduszu
    • sprawowanie nadzoru właścicielskiego nad funkcjonowaniem danego przedsiębiorcy.
  5. wypracowywanie i przeprowadzanie procedur wyjścia Funduszu z inwestycji:
    • proces zbywania aktywów będących przedmiotem zarządzania Funduszu. Obliczanie kwoty dochodów i ceny udziałów funduszu, wycena aktywów, przygotowywanie deklaracji w celu podziału dochodów, dostarczanie informacji i dokumentacji na temat rachunków okresowych i deklaracji podatkowych, statystyk i podatku VAT, a także opracowywanie prognoz przychodów.
  6. udzielanie rekomendacji, na każdym etapie procesu inwestycyjnego, co do wyboru zewnętrznych doradców oraz współpracy z zewnętrznymi doradcami, o ile korzystanie z ich usług okaże się zasadne dla należytego funkcjonowania Spółki:
    • zarządzanie procedurą wyboru, a następnie współpracą z podmiotami wyspecjalizowanymi na poszczególnych etapach realizacji celów i zarządzania portfelem inwestycyjnym Funduszu tj. lokowanie - inwestycja, administrowanie i zbycie aktywów.

– mieszczą się w definicji zarządzania w rozumieniu tego określenia zdefiniowanego przez TSUE, co oznacza, że przesłanka przedmiotowa uprawniająca do zastosowania zwolnienia od podatku VAT – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i lit. b ustawy – została spełniona.

Ponadto warunkiem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i lit. b ustawy jest warunek podmiotowy. Ww. zwolnieniu podlegają usługi zarządzania świadczone na rzecz funduszy inwestycyjnych, alternatywnych funduszy inwestycyjnych lub zbiorczych portfeli papierów wartościowych w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.

Działalność funduszy inwestycyjnych jest regulowana przepisami ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2021 r., poz. 605), zwanej dalej „ustawą o funduszach inwestycyjnych”.

Jeżeli zatem usługi zarządzania świadczone są m.in. na rzecz funduszy inwestycyjnych w rozumieniu przepisów ww. ustawy, to zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i lit. b ustawy.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

W myśl art. 3 ust. 4 ustawy o funduszach inwestycyjnych, fundusz inwestycyjny może prowadzić działalność jako:

  1. fundusz inwestycyjny otwarty;
  2. alternatywny fundusz inwestycyjny: specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty albo fundusz inwestycyjny zamknięty.

Zgodnie z art. 2 pkt 10a ustawy o funduszach inwestycyjnych, ilekroć w ustawie jest mowa o alternatywnym funduszu inwestycyjnym – rozumie się przez to instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.


Według art. 8a ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.

W oparciu o treść art. 8a ust. 3 ustawy o funduszach inwestycyjnych, wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.

Na podstawie art. 8b ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, zarządzający ASI zarządza alternatywną spółką inwestycyjną, w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym tej spółki oraz ryzykiem.

Zarządzającym ASI może być, w myśl art. 8b ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, wyłącznie:

  1. w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 1 – spółka kapitałowa będąca alternatywną spółką inwestycyjną, prowadząca działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI;
  2. w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 2 – spółka kapitałowa będąca komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej, prowadząca działalność jako zewnętrznie zarządzający ASI.

Zgodnie z art. 70a ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, zarządzającym ASI może być wyłącznie spółka kapitałowa, o której mowa w art. 8b ust. 2, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która uzyskała zezwolenie Komisji na wykonywanie działalności określonej w art. 70e ust. 1 (zezwolenie na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI).

Stosownie do art. 70a ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, na warunkach określonych w rozdziale 3, w przypadku zarządzania portfelami inwestycyjnymi o niskiej wartości, spółka kapitałowa, o której mowa w art. 8b ust. 2, z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej może wykonywać działalność określoną w art. 70e ust. 1 jako zarządzający ASI bez zezwolenia Komisji, po uzyskaniu wpisu do rejestru zarządzających ASI.

Ponadto, w myśl art. 70e ust. 1 i 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, przedmiotem działalności zarządzającego ASI może być wyłącznie zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, w tym wprowadzanie tej spółki do obrotu, oraz, z zastrzeżeniem ust. 2, zarządzanie unijnym AFI, w tym wprowadzanie tych AFI do obrotu. Zarządzanie unijnym AFI może być przedmiotem działalności wyłącznie zewnętrznie zarządzającego ASI, który uzyskał zezwolenie na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI.


Stosownie do art. 70g ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, zarządzający ASI może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, z uwzględnieniem art. 75-82 rozporządzenia 231/2013, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez tego zarządzającego.

Zgodnie z art. 70zc ust. 1 ustawy o funduszach inwestycyjnych, Komisja dokonuje wpisu zarządzającego ASI do rejestru zarządzających ASI na wniosek:

  1. spółki kapitałowej w organizacji – w przypadku gdy zamierza ona prowadzić działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI;
  2. spółki kapitałowej, która ma być komplementariuszem alternatywnej spółki inwestycyjnej, zgodnie z jej umową albo statutem, przed zgłoszeniem tej spółki do sądu rejestrowego – w przypadku gdy zamierza ona prowadzić działalność jako zewnętrznie zarządzający ASI.

W analizowanej sprawie wymienione usługi będą bezpośrednio dotyczyły czynności zarządzania alternatywnym funduszem inwestycyjnym. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Sp. z o. o. jest od 4 lipca 2019 r. alternatywną spółką inwestycyjną w rozumieniu art. 8a ust. 1 Ustawy o Funduszach. Z tą też datą Spółka została wpisana, jako wewnętrznie zarządzający ASI, do Rejestru (…) prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego. W ramach wykonywanych czynności, będących przedmiotem Umowy z Funduszem, świadczeniem głównym jest zarządzanie portfelem inwestycyjnym Funduszu oraz samym Funduszem. W ramach Umowy z Funduszem Zainteresowany zarządza i będzie zarządzał Funduszem, w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym Spółki lub jego częścią oraz ryzykiem, zgodnie z ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W związku z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej Umowy z Funduszem, Zainteresowany ponosi odpowiedzialność za specyficzne i istotne elementy tych czynności. Za wykonywane usługi Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność jako profesjonalista prowadzący w tym zakresie działalność gospodarczą, a odpowiedzialność ta nie ogranicza się i nie będzie się ograniczała do technicznych aspektów wykonania w ramach umowy usług.

Mając na uwadze powołane przepisy ustawy o funduszach inwestycyjnych należy uznać, że przesłanka podmiotowa dotycząca świadczenia ww. usług zarządzania w odniesieniu m.in. do funduszy inwestycyjnych – w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi – została spełniona.

Zatem, należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Funduszu mieszczą się w zakresie czynności zarządzania funduszami inwestycyjnymi wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i lit. b ustawy i w związku z tym są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Podsumowując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z Funduszem, po 4 lipca 2019 r. są zwolnione od podatku do towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a i b ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj