Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDWT.4011.71.2021.1.AK
z 8 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków i nagród spisowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osob fizycznych w zakresie opodatkowania dodatków i nagród spisowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 roku (Dz.U.2019.1775) o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 roku reguluje zakres, formę i tryb przeprowadzania narodowego powszechnego spisu ludności i mieszkań w roku 2021. Z w/w ustawy wynika, że pracami spisowymi na terenie kraju kieruje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego jako Generalny Komisarz Spisowy, na terenie województwa-wojewódzki komisarz spisowy, z kolei na terenie gminy odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent (art. 33 ustawy). Art. 24 ustawy określa zadania gminy jakie musi realizować w ramach prac spisowych, należą do nich m.in.: zapewnienie funkcjonowania gminnego biura spisowego, organizacja naboru kandydatów na rachmistrzów spisowych, współpraca z właściwym miejscowo wojewódzkim biurem spisowym, monitorowanie czynności spisowych na terenie gminy, wyznaczenie pracowników urzędu gminy do wykonywania prac spisowych. W dniu 25 stycznia 2021 roku Zarządzeniem Wójta Gminy powołano Gminne Biuro Spisowe (GBS) dla przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 roku. Powołano zarządzeniem Zastępcę Gminnego Komisarza Spisowego, koordynatora spisu i 4 członków.

Zgodnie z ustawą o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 roku, do gminnego biura spisowego zostali powołani niniejszym zarządzeniem pracownicy jednostki samorządu terytorialnego. Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa w ramach realizacji zadań zleconych zgodnie z art. 149 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.


Przyznana Gminie dotacja na realizację zadań zleconych przeznaczona jest na:


  • wydatki rzeczowe,
  • wydatki na wynagrodzenia członków Gminnego Biura Spisowego (w tym zastępcy GBS) - pracowników Urzędu Gminy wykonujących prace spisowe - w formie dodatków spisowych lub jednorazowej nagrody spisowej,
  • wydatki na nagrody spisowe, wypłacane jednorazowo po zakończeniu spisu tj. w grudniu 2020 roku.


Osobom powołanym do Gminnego Biura Spisowego zostały przyznane, na podstawie art. 23 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2020 roku, dodatki spisowe i będą one wypłacane w miesiącach od września do listopada w wysokościach od 5% do 20% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym przyznanie dodatku spisowego pracownikom powołanym do Gminnego Biura Spisowego. Nagrody spisowe zostaną wypłacone na koniec spisu w miesiącu grudniu 2020 roku. W związku z powyższym pracownikom Urzędu Gminy będą wypłacane świadczenia związane z wykonywaniem prac zleconych przez komisarza spisowego, czyli podmiot inny niż pracodawca.

Osobom powołanym do Gminnego Biura Spisowego zostały przyznane, na podstawie art. 38 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 roku, dodatki spisowe i będą one wypłacane w miesiącach od marca w wysokościach od 5% do 120% kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kwartale poprzedzającym przyznanie dodatku spisowego pracownikom powołanym do Gminnego Biura Spisowego. Nagrody spisowe zostaną wypłacone na koniec spisu w 2021 roku. W związku z powyższym pracownikom Urzędu Gminy będą wypłacane świadczenia związane z wykonywaniem prac zleconych przez komisarza spisowego, czyli podmiot inny niż pracodawca.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy przychody uzyskiwane przez członków Gminnego Biura Spisowego z tytułu przyznanych dodatków spisowych i nagród należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście tj. do źródła, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a płatnik jest zobowiązany do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy ?


Zdaniem Wnioskodawcy, dodatki spisowe i nagrody przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy w myśl art. 41 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatki spisowe i nagrody nie stanowią przychodu ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jako członkowie Gminnego Biura Spisowego wykonują prace zlecone z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy publicznej. Przychody te należałoby uznać za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jednocześnie umowa o pracę z pracownikiem, który został powołany do Gminnego Biura Spisowego w żadnym aspekcie nie ulega zmianom. Czynności spisowe wykonywane przez pracownika nie wynikają z jego zakresu czynności lecz z zadań Gminnego Biura Spisowego jakie zostało powołane przez Gminnego Komisarza Spisowego, o którym mowa w art. 34 ust. 2 pkt 2 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań. Świadczenia otrzymywane przez członków Gminnego Biura Spisowego wynikają z realizacji prac zleconych przez podmiot inny niż pracodawca, tak więc przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy, Urząd Gminy będący płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych zobowiązany jest pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, po uprzednim pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty powyżej zwrot „w szczególności” oznacza, że wskazane kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Pracownikiem w rozumieniu ustawy jest osoba pozostająca w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Z art. 31 przywołanej ustawy wynika, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na mocy art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Art. 41 ust. 1 przytoczonej ustawy stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zarządzeniem Wójta Gminy powołano Gminne Biuro Spisowe dla przeprowadzenia narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r. Zarządzeniem powołano Zastępcę Gminnego Komisarza Spisowego, koordynatora spisu i 4 członków.

Zgodnie z ustawą o narodowym spisie ludności i mieszkań w 2021 roku, powyższym zarządzeniem do Gminnego Biura Spisowego, zostali powołani pracownicy jednostki samorządu terytorialnego.


Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa w ramach realizacji zadań zleconych zgodnie z art. 149 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Przyznana Gminie dotacja na realizację zadań zleconych przeznaczona jest na:


  • wydatki rzeczowe,
  • wydatki na wynagrodzenia członków Gminnego Biura Spisowego (w tym zastępcy GBS) - pracowników Urzędu Gminy wykonujących prace spisowe - w formie dodatków spisowych lub jednorazowej nagrody spisowej,
  • wydatki na nagrody spisowe, wypłacane jednorazowo po zakończeniu spisu.


Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1775) reguluje zakres, formę i tryb przeprowadzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r. oraz zakres, formę i tryb prac związanych z jego przygotowaniem i opracowaniem wyników tego spisu.

Zgodnie z art. 34 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, do wykonywania prac spisowych gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.

Na podstawie art. 34 ust. 4 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 37 ust. 1 cytowanej ustawy prace spisowe są finansowane z budżetu państwa.

Środki na wykonanie zadań, o których mowa w art. 24 ust. 1, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych (art. 37 ust. 3 przywołanej ustawy).


W świetle art. 38 ust. 1 ww. ustawy, w ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:


  1. wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe;
  2. dodatki za wykonywanie prac spisowych, zwane dalej „dodatkami spisowymi”, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, zwana dalej „nagrodą spisową”, dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych;
  3. nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.


Zasady przyznawania i wysokość powyższych dodatków i nagród określone zostały w art. 38 ust. 2-11 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.

Mając na uwadze stan faktyczny wynikający z wniosku oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że wynagrodzenie przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego w postaci dodatku spisowego i nagrody spisowej, przyznanej w związku z wykonywaniem zadań zleconych w ramach spisu powszechnego ludności i mieszkań 2021 r. nie stanowią przychodu ze stosunku pracy. Pracodawcą dla wyznaczonych do pracy w biurach spisowych nie jest biuro spisowe czy komisarz spisowy lecz urząd administracji państwowej i samorządowej. Natomiast prace wykonywane w biurze spisowym są pracami zleconymi przez komisarza spisowego i wykonywane są na rzecz biura spisowego. Dlatego też dodatki spisowe i nagrody otrzymywane przez pracowników nie są związane ze stosunkiem pracy, ale z wykonywaniem zleconych przez komisarza spisowego dodatkowych zadań w ramach prac w biurze spisowym.

Zgodzić się zatem należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że świadczenia, które otrzymują pracownicy Urzędu Gminy wyznaczeni przez podmiot inny niż pracodawca (gminnego komisarza spisowego) do przeprowadzenia prac spisowych, zaliczane są do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działalność wykonywana osobiście. W konsekwencji na podmiocie dokonującym wypłaty świadczeń w postaci dodatków spisowych i nagród ciążą obowiązki płatnika, wynikające z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Płatnik zobowiązany jest zatem do pobrania zaliczki, z zastosowaniem najniższej stawki podatkowej określonej w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1., pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj