Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.226.2021.2.MK
z 10 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 marca 2021 r. (data wpływu 30 marca 2021), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2021 r. (data wpływu 8 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT dokonywanej przez Syndyka transakcji zbycia zespołu składników majątku jako stanowiącej zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

30 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT dokonywanej przez Syndyka transakcji zbycia zespołu składników majątku jako stanowiącej zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 maja 2021 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Postanowieniem Sądu Rejonowego w ... V Wydziału Gospodarczego z dnia …, sygn. akt … otwarto postępowanie sanacyjne dłużnika- ... Sp. z o.o. (dalej: Upadła) w restrukturyzacji z siedzibą w ... (KRS …). W okresie trwania postępowania sanacyjnego działalność operacyjna Spółki była prowadzona w dotychczasowym kształcie. Z uwagi jednak na brak możliwości generowania przez Spółkę przychodów pozwalających na zaspokojenie kosztów postępowania i zobowiązań powstałych po dniu otwarcia postępowania sanacyjnego, Sąd Rejonowy w ... Wydział V Gospodarczy postanowieniem z dnia ... roku umorzył postępowanie sanacyjne ww. Spółki. Przedmiotowe postanowienie stało się prawomocne dnia ... roku. Z wniosków wierzycieli Spółki, Sąd Rejonowy w ..., V Wydział Gospodarczy, postanowieniem z dnia ... roku, w sprawie ... (...), ogłosił upadłość dłużnika ... sp. z o.o. w ..., ul. ..., .... Jeszcze przed dniem ogłoszenia Upadłości (w okresie postępowania sanacyjnego) w stosunku do wszystkich, pozostałych pracowników Spółki złożone zostały przez zarządcę oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę.

Niezwłocznie po dniu ogłoszenia upadłości, kierując się interesem masy upadłości, w tym wolą zachowania substratu przedsiębiorstwa i jego zabezpieczeniem przed zniszczeniem, a także mając na uwadze stan środków w masie upadłości, w związku z uprawnieniem płynącym z przepisu art. 312 p.u. syndyk podjął decyzję o wydzierżawieniu przedsiębiorstwa Upadłego na okres nieprzekraczający trzech miesięcy. W wyniku przeprowadzonej w dniu ... roku aukcji syndyk dokonał wyboru oferty złożonej przez ... Sp. z o.o. z siedzibą w .... Umowa została zawarta na czas określony, bez prawa pierwokupu do dnia ...roku.

Po uzyskaniu zgody Sędziego - Komisarza na dzierżawę przedsiębiorstwa upadłego, na warunkach określonych w treści wniosku z dnia 13 listopada 2018 roku, syndyk rozpisał nieograniczony przetarg na dzierżawę. Umowa dzierżawy przedsiębiorstwa, na czas określony bez prawa pierwokupu zawarta została ze Spółką ... Sp. z o.o. w ... w dniu ...roku.

Z uwagi na powstanie wymagalnych zobowiązań wynikających z tytułu umowy dzierżawy przedsiębiorstwa syndyk złożył dzierżawcy oświadczenie o rozwiązaniu umowy.

Syndyk w możliwie niezwłocznym terminie rozpisał otwarty konkurs ofert na dzierżawę przedsiębiorstwa Upadłego lub jego zorganizowanych części. Do Kancelarii Syndyka wpłynęła jedna oferta złożona przez ... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w ... dot. dzierżawy Zakładu we .... Po negocjacjach przeprowadzonych z w/w Spółką uzgodniono warunki dzierżawy, które uzyskały pełną aprobatę Rady Wierzycieli.

Umowa dzierżawy dot. Zakładu we ... została zawarta w dniu ...roku. Przedmiot dzierżawy obejmował:

  1. prawa własności nieruchomości położonych we ... przy ul. ... składającego się z działek ewidencyjnych nr ... i ..., dla której Sąd Rejonowy we ..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ...; nr ... i ..., dla której Sąd Rejonowy we ..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ...; nr ..., dla której Sąd Rejonowy we ..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ...;
  2. ruchomości, szczegółowo opisanych w załączniku do Umowy - stanowiących kompleksowe wyposażenie Zakładu we ...

Na zasadach zawartych w uchwale Rady Wierzycieli z dnia ...roku zorganizowany został konkurs ofert na sprzedaż nieruchomości i ruchomości stanowiących majątek zakładu we ... za uzgodnioną cenę. Rozpoznanie konkursu ofert miało miejsce 9 marca 2021 roku. W wyniku przedmiotowego konkursu ofert złożona została oferta przez ... Sp. z o.o. z siedzibą w .... Oferta na zakup Zakładu we ..., w skład którego wchodzą nieruchomości i ruchomości stanowiącą zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa za uzgodnioną cenę.

Przedmiotem transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nadal będzie zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa owoców i warzyw - produkcja mrożonek. Przy czym należy zauważyć Zakład we ... prowadził działalność gospodarczą w tym samych zakresie przed upadłością przy wykorzystaniu nieruchomości i ruchomości będących przedmiotem sprzedaży.

Zbywane przez Upadłą składniki będą stanowiły całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym tak aby umożliwiały kontynuację zadań gospodarczych przez Nabywcę.

Nabywca przedmiotowych składników materialnych oraz niematerialnych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa może kontynuować działalność gospodarczą w zakresie, w jakim była ona realizowana w sprzedawanym przedsiębiorstwie (zorganizowanej części przedsiębiorstwa).

Przedmiotem sprzedaży będą wszystkie składniki majątkowe (nieruchomości i ruchomości) dotychczas wydzierżawiane przez nabywcę.

Zespół składników majątkowych mający stanowić przedmiot sprzedaży funkcjonuje/będzie funkcjonował na moment sprzedaży, w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego) jako wyodrębniona część przedsiębiorstwa.

Na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego).

Wyodrębnienie organizacyjne będzie przejawiać się tym, że zespół składników, który ma być przedmiotem sprzedaży będzie miał swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy (upadłego); zespół składników będzie posiadać cechę zorganizowania. Jest to zespół składników, który może być wykorzystany do określonej działalności gospodarczej w zakresie w jakim była ona realizowana przez Wnioskodawcę (upadłego) przed postępowaniem upadłościowym, gdyż obecnie majątek jest wydzierżawiany na rzecz Kupującego.

Na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego). Jak zostało wyżej przedstawione, obecnie przedsiębiorstwo Wnioskodawcy (upadłego) jest przedmiotem dzierżawy przez Nabywcę, która płaci na rzecz Syndyka czynsz dzierżawy na rachunek bankowy Syndyka. Syndyk dzięki odpowiedniej ewidencji faktycznie może powiązać dane finansowe ze składnikami majątku (stanowiącymi zespół składników materialnych i niematerialnych), które mają być przedmiotem sprzedaży (Syndyk może oddzielić finanse zbywanej części przedsiębiorstwa od finansów pozostałej części przedsiębiorstwa);

Na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych wyodrębniony funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego). Składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży to zespół składników majątkowych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, zadania te są w pełni realizowane w związku z umową dzierżawy. Sprzedaż dokonywana przez Syndyka obejmie składniki majątkowe tworzące całość funkcjonalną, umożliwiającą prowadzenie (kontynuowanie) określonej działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę (upadłego).

Mający być przedmiotem sprzedaży zespół składników majątkowych posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

Składniki majątkowe mające stanowić przedmiot sprzedaży pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, że można o nich mówić jako o zespole, a nie o zbiorze pewnych elementów. Na Nabywcę przeniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (upadłego), tj. zostaną przeniesione składniki materialne, które stanowią zespół składników majątkowych (zorganizowany kompleks majątkowy) przeznaczonych do realizacji określonego celu gospodarczego. Poszczególne składniki pozostają ze sobą w relacjach funkcjonalnych i organizacyjnych, które czynią z nich całość zdolną do kontynuowania określonych zadań gospodarczych realizowanych wcześniej przez upadłego (które mogę być prowadzone nadal w stanie niezmienionym, w dotychczasowej lokalizacji).

Na bazie składników majątkowych stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, które maję być przedmiotem sprzedaży, można prowadzić działalność gospodarczą w zakresie dotychczas prowadzonym przez Wnioskodawcę (upadłego).

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu tut. Organu, tj.:

  1. Czy przedmiot transakcji na dzień planowanej transakcji będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze?
  2. Czy w oparciu wyłącznie o przedmiot transakcji będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej?
  3. Czy Nabywca, w oparciu o nabyty majątek, będzie kontynuował działalność gospodarczą w takim samym zakresie jak Zbywca?
  4. Czy na nabywcę w związku z przeniesieniem przedmiotowych składników majątku przejdą jakieś umowy, jeśli tak jakie? Jeśli tak, to czy umowy są kluczowe i niezbędne do prowadzenia działalności przez Nabywcę w takim zakresie w jakim działalność była prowadzona przez Zbywcę?
  5. Jaki rodzaj działalności prowadziła Upadła spółka w zakładzie we ...?
  6. Jaki rodzaj działalności prowadzi Nabywca w oparciu o umowę dzierżawy zakładu we ...?

Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

  1. Przedmiot transakcji na dzień planowanej transakcji będzie stanowił zespół składników materialnych, które mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
  2. Tak.
  3. Nabywca w oparciu o nabyty majątek będzie kontynuował działalność gospodarczą w takim zakresie w jak pierwotnie zbywca. Na dzień dzisiejszy zbywca wydzierżawia przedmiotowy majątek.
  4. Nie.
  5. PKD 10.39.Z Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw
  6. PKD 10.39.Z Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dokonywana przez Syndyka transakcja zbycia wskazanych we wniosku składników majątku stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa upadłego, na którą składają się wymienione powyżej składniki majątku, przeznaczone do prowadzenia (kontynuacji) określonej działalności gospodarczej stanowić będzie transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT, a tym samym - zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin "transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb regulacji podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ustawodawca w ww. przepisie wskazał, jakiego rodzaju elementy wchodzą w skład kompleksu składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, czyli przedsiębiorstwa, które może być przedmiotem czynności prawnej

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany Kompleks praw, obowiązków i rzeczy że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy VAT zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjne, finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązana, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizująca te zadania. Oznacza to, że na gruncie ustawy VAT ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia, jeśli spełnione są łączne następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki są przeznaczone do realizacji konkretnych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielne realizujące te zadania gospodarcze.

Podstawowym wymogiem istnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe i obrotowe.

Zespół składników majątkowych może zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w przypadku, gdy odznacza się pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki majątkowe powiązane między sobą takiego typu relacjami, aby można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem jedynie sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

W ocenie Wnioskodawcy, warunek ten jest w analizowanym przypadku całkowicie spełniony. Na Nabywcę przeniesiona zostanie zorganizowana część przedsiębiorstwa upadłego tj. zostaną bowiem przeniesione składniki materialne, które na moment wniesienia do Nabywcy będą stanowiły zespół składników przeznaczonych do realizacji określonego celu gospodarczego.

W analizowanym przypadku składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa Upadłego stanowią zorganizowany kompleks majątkowy przeznaczony do prowadzenia określonej działalności. Poszczególne składniki pozostaną ze sobą w relacjach funkcjonalnych i organizacyjnych, które czynią z nich całość zdolną do kontynuacji określonej działalności.

W analizowanym stanie faktycznym przedmiot sprzedaży znajduje się już w posiadaniu Nabywcy na podstawie umowy dzierżawy i jako zespół składników wyodrębnionych (organizacyjnie) i funkcjonalnie jest używany do prowadzenia dzielności gospodarczej przez Nabywcę (podmiot należący do Nabywcy) tj. Nabywca będąc w posiadaniu przedmiotowego zespołu składników materialnych i niematerialnych realizuje działalność gospodarczą w zakresie, w jakim była ona realizowana w sprzedawanym przedsiębiorstwie.

Tym samym, wskazać należy, iż Sprzedaż dokonywana przez Syndyka masy upadłości obejmie składniki majątkowe tworzące całość funkcjonalną umożlwiającą prowadzenie działalności przez Nabywcę (podmiot, którego właścicielem jest Nabywca.

W związku z tym, iż zespół składników przeznaczony do sprzedaży będzie mógł samodzielnie funkcjonować należy opisaną sprzedaż uznać jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Syndyk działający w zastępstwie podmiotu będącego w upadłości dokonując sprzedaży składnika majątkowego masy upadłości dokonuje dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Reasumując, w sytuacji przedstawione] w złożonym przez Syndyka wniosku, majątek Sprzedającego, który zostanie nabyty przez wskazanego Nabywcę, niewątpliwie należy zakwalifikować jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji transakcja sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie korzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Powyższe znajduje swoje potwierdzenie w interpretacjach podatkowych m.in. w piśmie z dnia 1 grudnia 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012. 662.2020.2.SR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740, z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zatem składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Natomiast przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa – w myśl art. 2 pkt 27e ustawy – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Podkreślić w tym miejscu należy, że nie wszystkie jednak elementy tworzące pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa są na tyle istotne, aby bez ich zbycia nie można było mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Jak wynika z okoliczności sprawy, z wniosków wierzycieli Spółki, Sąd Rejonowy w ..., V Wydział Gospodarczy, postanowieniem z dnia ... roku, ogłosił upadłość dłużnika ... sp. z o.o. w .... Jeszcze przed dniem ogłoszenia Upadłości (w okresie postępowania sanacyjnego) w stosunku do wszystkich, pozostałych pracowników Spółki złożone zostały przez zarządcę oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę.

Niezwłocznie po dniu ogłoszenia upadłości, kierując się interesem masy upadłości, w tym wolą zachowania substratu przedsiębiorstwa i jego zabezpieczeniem przed zniszczeniem, a także mając na uwadze stan środków w masie upadłości, w związku z uprawnieniem płynącym z przepisu art. 312 p.u. syndyk podjął decyzję o wydzierżawieniu przedsiębiorstwa Upadłego. Zawarta umowa dzierżawy obejmowała:

  1. prawa własności nieruchomości położonych we ... przy ul. ... składającego się z działek ewidencyjnych nr ... i ..., dla której Sąd Rejonowy we ..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ...; nr ... i ..., dla której Sąd Rejonowy we ..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ...; nr ..., dla której Sąd Rejonowy we ..., VI Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą nr ...;
  2. ruchomości, szczegółowo opisanych w załączniku do Umowy - stanowiących kompleksowe wyposażenie Zakładu we ...

Na zasadach zawartych w uchwale Rady Wierzycieli z dnia ...roku zorganizowany został konkurs ofert na sprzedaż nieruchomości i ruchomości stanowiących majątek zakładu we ... za uzgodnioną cenę. W wyniku przedmiotowego konkursu ofert złożona została oferta przez ... Sp. z o.o. z siedzibą w ....

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT dokonywanej przez Syndyka sprzedaży nieruchomości i ruchomości stanowiących majątek zakładu we ... jako stanowiącej zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przedsiębiorstwem będącym w upadłości, zatem zasadnym jest odwołanie się do przepisów ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2020 r., poz. 1228 z późn. zm.).

W myśl art. 306 ustawy Prawo upadłościowe, po ogłoszeniu upadłości syndyk niezwłocznie przystępuje do spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości oraz sporządzenia planu likwidacyjnego. Syndyk składa sędziemu-komisarzowi spis inwentarza wraz z planem likwidacyjnym w terminie trzydziestu dni od dnia ogłoszenia upadłości. Plan likwidacyjny określa proponowane sposoby sprzedaży składników majątku upadłego, w szczególności sprzedaży przedsiębiorstwa, termin sprzedaży, preliminarz wydatków oraz ekonomiczne uzasadnienie dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 307 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, na podstawie spisu inwentarza i innych dokumentów upadłego oraz oszacowania syndyk sporządza sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający ogłoszenie upadłości i niezwłocznie przedkłada je sędziemu-komisarzowi.

Stosownie do art. 308 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, po sporządzeniu spisu inwentarza i sprawozdania finansowego albo po złożeniu pisemnego sprawozdania ogólnego syndyk przeprowadza likwidację masy upadłości.

Na podstawie art. 311 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, likwidacji masy upadłości dokonuje się przez sprzedaż z wolnej ręki lub w drodze przetargu lub aukcji przedsiębiorstwa upadłego w całości lub jego zorganizowanych części, nieruchomości i ruchomości, wierzytelności oraz innych praw majątkowych wchodzących w skład masy upadłości albo przez ściągnięcie wierzytelności od dłużników upadłego i wykonanie innych jego praw majątkowych.

Stosownie do brzmienia art. 313 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, sprzedaż dokonana w postępowaniu upadłościowym ma skutki sprzedaży egzekucyjnej. Nabywca składników masy upadłości nie odpowiada za zobowiązania podatkowe upadłego, także powstałe po ogłoszeniu upadłości.

Jak stanowi art. 316 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, przedsiębiorstwo upadłego powinno być sprzedane jako całość, chyba że nie jest to możliwe

W myśl art. 316 ust. 2 ustawy Prawo upadłościowe, sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego może być, po wyrażeniu zgody przez sędziego-komisarza, poprzedzona umową dzierżawy na czas określony z prawem pierwokupu, jeżeli przemawiają za tym względy ekonomiczne.

Na nabywcę przedsiębiorstwa upadłego przechodzą wszelkie koncesje, zezwolenia, licencje i ulgi, które zostały udzielone upadłemu, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej (art. 317 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe).

Według regulacji art. 318 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, jeżeli sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego jako całości nie jest możliwa ze względów ekonomicznych lub innych przyczyn, można sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 319 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, jeżeli planowana jest sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości, przy sporządzaniu spisu inwentarza i oszacowania masy upadłości, albo odrębnie, jeżeli możliwość takiej sprzedaży ujawniła się na późniejszym etapie, biegły wybrany przez syndyka sporządza opis i oszacowanie przedsiębiorstwa upadłego.

W myśl art. 56a ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe, w postępowaniu o ogłoszenie upadłości uczestnik postępowania może złożyć wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy.

Jak wynika z opisu sprawy, przedmiotem sprzedaży przez Syndyka na rzecz Nabywcy będą stanowiące zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego). Wyodrębnienie organizacyjne przejawia się tym, że zespół składników, który ma być przedmiotem sprzedaży będzie miał swoje miejsce w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy (upadłego). Zespół składników będzie posiadać cechę zorganizowania. Jest to zespół składników, który może być wykorzystany do określonej działalności gospodarczej w zakresie w jakim była ona realizowana przez Wnioskodawcę (upadłego) przed postępowaniem upadłościowym, gdyż obecnie majątek jest wydzierżawiany na rzecz Kupującego. Na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego). Syndyk dzięki odpowiedniej ewidencji faktycznie może powiązać dane finansowe ze składnikami majątku (stanowiącymi zespół składników materialnych i niematerialnych), które mają być przedmiotem sprzedaży (Syndyk może oddzielić finanse zbywanej części przedsiębiorstwa od finansów pozostałej części przedsiębiorstwa). Na moment dokonania opisanej we wniosku transakcji mające być przedmiotem sprzedaży składniki majątku będą stanowić zespół składników materialnych wyodrębniony funkcjonalnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy (upadłego). Składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży to zespół składników majątkowych przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, zadania te są w pełni realizowane w związku z umową dzierżawy. Sprzedaż dokonywana przez Syndyka obejmie składniki majątkowe tworzące całość funkcjonalną, umożliwiającą prowadzenie (kontynuowanie) określonej działalności gospodarczej prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawcę (upadłego) Mający być przedmiotem sprzedaży zespół składników majątkowych posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy. Przedmiot transakcji na dzień planowanej transakcji będzie stanowił zespół składników materialnych, które mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Nabywca w oparciu o nabyty majątek będzie kontynuował działalność gospodarczą w takim zakresie jak pierwotnie zbywca.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę powyższe, transakcja opisana we wniosku podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj