Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.204.2021.2.MJ
z 2 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 lutego 2021 r. (data wpływu 25 lutego 2021 r.) uzupełnionym pismem z 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 2 maja 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 21 kwietnia 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.204.2021.1.MJ o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku :

  • sprzedaży gotowych produktów (ubrań) uszytych dla Wnioskodawczyni przez szwalnię z materiałów należących do Wnioskodawczyni - jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży gotowych produktów (ubrań) uszytych dla Wnioskodawczyni przez szwalnię z materiałów należących do szwalni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Z uwagi na braki formalne, pismem z 21 kwietnia 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.204.2021.1.MJ wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku.


Pismem z 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 2 maja 2021 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Opis zdarzenia przyszłego 1: Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Działalność Jej firmy będzie polegała na sprzedaży ubrań za pośrednictwem strony internetowej. Ubrania będą tworzone w większości z materiałów ekologicznych (z certyfikatem (…) np. bawełna organiczna, konopia, len). Szycie ubrań zostanie zlecone przez Wnioskodawczynię bezpośrednio firmie zewnętrznej, tj. szwalni. Szwalnia będzie wykonawcą i twórcą projektów ubrań. Szwalnia będzie wszywała w ubrania metki, na których widnieje logo lub nazwa firmy Wnioskodawczyni.


Materiały, z których zostaną uszyte ubrania Wnioskodawczyni planuje zakupić w hurtowni tkanin, następnie zostaną one dostarczone przez Wnioskodawczynię do szwalni. Możliwa jest również sytuacja, w której szwalnia uszyje dla Wnioskodawczyni produkty ze swoich materiałów. Po otrzymaniu gotowych produktów, zostaną przez Wnioskodawczynię doczepione do nich papierowe metki z nazwą i logo Jej firmy. Wysyłka produktów będzie następować na terenie kraju jak i zagranicy. Główny rodzaj działalności wskazany przez Wnioskodawczynię to 47.91.Z. Dodatkowe działalności to 14.13.Z i 14.19.Z.


Opis zdarzenia przyszłego 2: Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Działalność Jej firmy będzie polegała na sprzedaży ubrań za pośrednictwem strony internetowej. Ubrania będą tworzone w większości z materiałów ekologicznych (z certyfikatem (…) np. bawełna organiczna, konopia, len). Szycie ubrań zostanie zlecone pośrednikowi, który następnie zleci szycie szwalni. Szwalnia będzie wykonawcą i twórcą projektów ubrań. Szwalnia będzie wszywała oraz doczepiała do ubrań metki, na których widnieje logo lub nazwa firmy Wnioskodawczyni. Materiały, z których zostaną uszyte ubrania Wnioskodawczyni planuje zakupić w hurtowni tkanin, następnie zostaną one dostarczone przez Wnioskodawczynię do szwalni. Możliwa jest również sytuacja, w której szwalnia uszyje dla Wnioskodawczyni produkty ze swoich materiałów. Wysyłka produktów będzie następować na terenie kraju jak i zagranicy. Główny rodzaj działalności wskazany przez Wnioskodawczynię to 47.91.Z. Dodatkowe działalności to 14.13.Z i 14.19.Z.


Pismem z 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 2 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 21 kwietnia 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.204.2021.1.MJ Wnioskodawczyni doprecyzowała przedstawione we wniosku zdarzenia przyszłe poprzez wskazanie:


  1. Kiedy Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?


Z dniem otworzenia działalności gospodarczej tj. 7 października 2020 r., czyli przed 1 stycznia 2021 r. Działalność i opodatkowanie dotyczyły formy działalności, której obecnie nie prowadzę, gdyż działalność została zawieszona 28 stycznia 2021 r.


Opisane zdarzenia przyszłe o interpretację których proszę dotyczyć będą, przyszłej działalności gospodarczej.


  1. Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej prowadzi Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?


Wnioskodawczyni prowadziła ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, z tym, że podkreśla, iż działalność jest zawieszona.


  1. Czy do wykonywanej działalności przez Wnioskodawczynię mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.)?


Nie dotyczy, nie mają.


  1. Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uzyskuje inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.


Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę, na urlopie wychowawczym – dochód 0 (zero) złotych. Dodatkowo odprowadza podatek od umowy najmu za mieszkanie.


  1. Jak sklasyfikowane są/będą –w oparciu o Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią usługi (należy podać grupowanie dla każdego rodzaju świadczonych usług).


Wybrane PKD to 47.91 Z. stawka 3% ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.


PKWiU następujące:


Sekcja G. Dział 47 Handel detaliczny z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi.


Nr 47.00.7 SPRZEDAŻ DETALICZNA ODZIEŻY, WYROBÓW FARMACEUTYCZNYCH I MEDYCZNYCH, ARTYKUŁÓW TOALETOWYCH, KWIATÓW, ROŚLIN, ZWIERZĄT

DOMOWYCH I KARMY DLA ZWIERZĄT DOMOWYCH.

Nr 47.00.71 Sprzedaż detaliczna odzieży.

47.00.71.0 Sprzedaż detaliczna odzieży.


  1. Czy Wnioskodawczyni uzyskuje przychody, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?


Nie uzyskuje, nie dotyczy.


  1. Czy w wyniku podjętych przez Wnioskodawczynię czynności dochodzi do przetworzenia sprzedawanych produktów?


Nie, nie dochodzi.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Opis zdarzenia 1:


  1. W związku z powyższym jaka powinna być stawka ryczałtu w przypadku sprzedaży takiego produktu?
  2. Czy wszyte przez szwalnię w ubranie metki z logo lub nazwą firmy Wnioskodawczyni powodują, że wykonuje Ona działalność w ramach 14.13/14.19 i powinna stosować stawkę 5,5%?
  3. Czy doczepienie przez Wnioskodawczynię papierowych metek reklamowych z logo traktowane jest jako produkcja, co automatycznie wiąże się ze stosowaniem stawki 5,5%?
  4. Czy wysyłka produktów poza Polskę wpływa na zmianę stawki ryczałtu?
  5. Czy import materiałów do szycia ubrań z zagranicy wpływa na zmianę stawki ryczałtu?


Opis zdarzenia2:


  1. W związku z powyższym jaka powinna być stawka ryczałtu w przypadku sprzedaży takiego produktu?
  2. Czy wszycie i doczepienie przez szwalnię metek z logo lub nazwą firmy Wnioskodawczyni powoduje, że wykonuje Ona działalność w ramach 14.13/14.19 i powinna stosować stawkę 5,5%?
  3. Czy wysyłka produktów poza Polskę wpływa na zmianę stawki ryczałtu?


Zdaniem Wnioskodawcy.


Ad. zdarzenie przyszłe 1:


Głównym rodzajem działalności firmy Wnioskodawczyni w ramach PKD to 47.91.Z jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Jako że jest to działalność usługowa w zakresie handlu Wnioskodawczyni jest zobowiązana do stosowania stawki ryczałtu 3% zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, 2123, 2320.) d, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 ww. ustawy. W sytuacji, gdy na wszytych w ubrania metkach widnieje logo lub nazwa firmy Wnioskodawczyni i wszycia metek dokonała szwalnia, nie powoduje, że jest to wyrób produkcji Wnioskodawczyni.


Wnioskodawczyni kupuje gotowy produkt, a co za tym idzie nie powoduje to zmiany stawki ryczałtu z 3 na 5,5%. Doczepienie przez Wnioskodawczynię papierowych metek po odebraniu ubrań ze szwalni nie jest działalnością wytwórczą ani produkcją własną, dlatego również nie wpływa to na zwiększenie stawki ryczałtu. W tym przypadku Wnioskodawczyni nadal może korzystać ze stawki 3%.


Wysyłka towarów zagranicę nie powoduje zmiany stawki ryczałtu. Obowiązująca Wnioskodawczynię stawka to nadal 3%. Import materiałów z zagranicy nie powoduje zmiany stawki ryczałtu. Obowiązująca Wnioskodawczynię stawka to nadal 3%.


Ad. zdarzenie przyszłe 2


Głównym rodzajem działalności firmy Wnioskodawczyni jest 47.91.Z, czyli sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet, co wiąże się ze stosowaniem stawki ryczałtu 3%. Wszycie i doczepienie papierowych metek z logo lub nazwa firmy Wnioskodawczyni przez szwalnię nie powoduje zmiany stawki ryczałtu, ponieważ zostało zlecone pośrednikowi a wykonane przez firmę zewnętrzną – szwalnię. Wnioskodawczyni kupuje gotowy produkt, który następnie oferuje w sprzedaży. Wysyłka towarów zagranicę nie powoduje zmiany stawki ryczałtu. Import materiałów z zagranicy nie powoduje zmiany stawki ryczałtu. Głównym rodzajem działalności firmy Wnioskodawczyni w ramach PKD jest 47.91.Z, czyli sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Jako że jest to działalność usługowa w zakresie handlu Wnioskodawczyni jest zobowiązana do stosowania stawki ryczałtu 3% zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, 2123, 2320.) d, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 ww. ustawy. W sytuacji, gdy na wszytych w ubrania i doczepionych do nich metkach widnieje logo lub nazwa firmy Wnioskodawczyni oraz wszycia metek dokonała szwalnia, nie powoduje, że jest to wyrób produkcji Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni kupuje gotowy produkt do sprzedaży, a co za tym idzie nie powoduje to zmiany stawki ryczałtu z 3 na 5,5%. Wysyłka towarów zagranicę nie powoduje zmiany stawki ryczałtu. Obowiązująca Wnioskodawczynię stawka to nadal 3%. Import materiałów z zagranicy nie powoduje zmiany stawki ryczałtu. Obowiązująca Wnioskodawczynię stawka to nadal 3%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w przypadku :

  • sprzedaży gotowych produktów (ubrań) uszytych dla Wnioskodawczyni przez szwalnię z materiałów należących do Wnioskodawczyni - jest nieprawidłowe,
  • sprzedaży gotowych produktów (ubrań) uszytych dla Wnioskodawczyni przez szwalnię z materiałów należących do szwalni - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.): ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.


Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy: osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy: przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.


Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


W myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy: za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

  1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
  2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.


Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W artykule tym zawarto wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak wskazała Wnioskodawczyni – żadna z wymienionych przesłanek w jej przypadku nie zachodzi.


Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.


Ponieważ ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zawiera definicji „wytwarzania”, należy posłużyć się definicją słownikową, zgodnie z którą „wytwarzać” to „produkować coś; tworząc wydzielać coś; powodować powstanie czegoś” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Ponadto, użyte w treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).


Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy – towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.


Jednocześnie Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.


Natomiast wyroby w myśl PKWiU to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.


W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.


Z kolei w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność wytwórcza to działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie precyzuje znaczenia słowa przetworzone, zatem aby je zdefiniować należy ustalić, jaki zakres znaczeniowy ma ten zwrot w języku potocznym. I tak według internetowego Słownika języka polskiego, przetwarzać to „zmieniać coś, nadając inny kształt, wygląd”.


Należy zgodzić się ze wskazaniem A. Bartosiewicza, R. Kubackiego w Komentarzu do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (lex 8474), że: „(...) w wielu przypadkach granica pomiędzy przetwarzaniem a prostymi czynnościami, których nie można uznać za przetwarzanie, jest płynna i trudno uchwytna. Przykładowo - zapewne nie ma wątpliwości, że sprzedaż porcjowanego w plasterkach żółtego sera zakupionego w gomółce nie będzie działalnością wytwórczą, lecz handlową. Ocena może być diametralnie inna w przypadku sprzedaży pociętego drewna kominkowego. W obu przypadkach czynności podatnika są podobne, jednakże przy sprzedaży drewna kominkowego ocena tego, czy są to przychody z działalności wytwórczej, czy handlowej, nie jest już tak jednoznaczna”.


Również w komentarzu do art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, A. Bartosiewicz i R. Kubacki wskazują: „Nieprzetworzony to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl słownika języka polskiego „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl). W związku z tym, przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, kolor, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym. Jego sprzedaż nie będzie już działalnością handlową. Takie czynności zwykle trzeba będzie zakwalifikować do działalności wytwórczej”.


Z kolei w odniesieniu do art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ww. autorzy zaznaczają, że: „W myśl słownika języka polskiego „wyrób” to „przedmiot stanowiący końcowy produkt pracy rzemieślnika lub wynik procesu produkcyjnego zakładu” (http://sjp.pwn.pl). Natomiast określenie „wyrobić” (wyrabiać) znaczy m.in. tyle, co „produkować coś”. Można zatem uznać, że wyrobem jest coś, co zostało wytworzone bądź wyprodukowane.


Przepisy nie zawierają definicji wytwarzania (w wyniku czego mają powstawać nowe wyroby).


Zgodnie z definicją słownikową „wytwarzać” to „produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś”. O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.


Wyrób ten ma być nowy. Słownik języka polskiego definiuje przymiotnik „nowy” m.in. jako „niedawno zrobiony, nabyty lub właśnie powstały, założony”. Uznać zatem należy, że cecha nowości ma się odnosić do tego, że przedmiot ten wcześniej nie istniał, zaś powstał właśnie w wyniku działań podatnika (polegających na wytworzeniu, wyprodukowaniu czegoś).” (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, lex 8474).


Z kolei A. Bartosiewicz w komentarzu praktycznym „Stawki podatkowe w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych” (lex 70591) wskazuje, że: „Uznać trzeba, że wytworzony wyrób powinien w sposób istotny różnić się od materiału, z którego powstał. Nie można uznać za działalność wytwórczą czynności polegających na konfekcjonowaniu zakupywanych produktów, czy też dzieleniu zakupywanych towarów na mniejsze części. Jest to bowiem w istocie - w zależności od okoliczności - albo działalność usługowa (opodatkowana stawką 8,5%), albo działalność handlowa (dla której stawka właściwa wynosi 3%). Efektem działalności wytwórczej powinno być powstanie całkiem nowego - co do cech jakościowych i charakteru - wyrobu.


Szerokie różnice, które powinny wystąpić, aby zakwalifikować daną czynność do działalności usługowej w zakresie handlu lub działalności wytwórczej omówił NSA w wyroku z 23 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1104/11. Wskazał tam m.in., że: „Poddanie zakupionych towarów jakimś procesom, czynnościom, w wyniku czego zmieniają one swoje cechy, właściwości i powstaje wyrób nowy (mający nowe, niewystępujące wcześniej cechy), jest wytwarzaniem towarów.”


Jednocześnie należy wyjaśnić, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).


Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że w wyniku podjętych przez Wnioskodawczynię działań, tj. zakupu materiałów, a następnie zlecenie szwalni uszycia gotowych produktów (ubrań) zostaną wytworzone nowe wyroby, które będą przedmiotem sprzedaży. Na gruncie przedmiotowej sprawy nie sposób przy tym stwierdzić, że Wnioskodawczyni będzie sprzedawała w stanie nieprzetworzonym, nabyte uprzednio produkty (materiały), skoro w następstwie podjętych przez Nią działań wyroby (ubrania) te dopiero powstają.


W tym miejscu wskazać należy, że na stosowanie odpowiedniej stawki ryczałtu przez Wnioskodawczynię nie będzie miało wpływu wszycie przez szwalnię w ubrania metek z logo lub nazwą firmy czy też doczepienie przez Wnioskodawczynię papierowych metek reklamowych z logo. Również z przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie wynika, aby na zmianę stawki ryczałtu miała wpływ wysyłka produktów poza Polskę czy też import materiałów do szycia ubrań z zagranicy. Czynności te nie powodują zmiany stawki ryczałtu, jednakże w przypadku Wnioskodawczyni z uwagi na charakter prowadzonej przez Nią działalności, w wyniku której powstają nowe wyroby (ubrania) prawidłową stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie 5,5%, a nie 3%.


Reasumując, na gruncie zaprezentowanych obydwu zdarzeń przyszłych, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawczyni będzie podejmowała czynności w wyniku których, wbrew Jej twierdzeniu, dojdzie jednak – poprzez uszycie przez szwalnię na zlecenie Wnioskodawczyni lub wybranego przez Nią pośrednika, gotowych produktów (ubrań) – do zmiany (przekształcenia) zakupionych uprzednio przez Wnioskodawczynię materiałów, to należy uznać, że czynności te nie mieszczą się w definicji działalności handlowej, której istotą jest sprzedaż w stanie nieprzetworzonym nabytych uprzednio produktów. Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię będzie działalność wytwórcza, która powinna być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% przychodów, określoną w art. 12. ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Ponadto, z treści wniosku wynika, że możliwa jest również sytuacja, w której szwalnia uszyje dla Wnioskodawczyni produkty z materiałów szwalni.


Zatem w przypadku zlecenia szwalni przez Wnioskodawczynię lub przez pośrednika uszycia gotowych produktów (ubrań) z materiałów należących do szwalni nie dojdzie do przetworzenia nabytych przez Wnioskodawczynię ubrań (towarów), to ubrania te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży będą traktowane jako towary handlowe – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Wobec tego, sprzedaż nabytych ubrań w stanie nieprzetworzonym należy zakwalifikować jako działalność usługową w zakresie handlu, w związku z czym uzyskane z tego tytułu przychody będą podlegać opodatkowaniu według stawki 3%.


Na zmianę stawki ryczałtu nie będzie miało wpływu wszycie przez szwalnię w ubrania metek z logo lub nazwą firmy czy też doczepienie przez Wnioskodawczynię papierowych metek reklamowych z logo. Również z przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie wynika, aby na zmianę stawki ryczałtu miała wpływ wysyłka produktów poza Polskę czy też import materiałów do szycia ubrań z zagranicy. Czynności te nie powodują zmiany stawki ryczałtu, zatem prawidłową stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w sytuacji sprzedaży gotowych produktów (ubrań) uszytych dla Wnioskodawczyni przez szwalnię ze swoich materiałów, będzie 3%.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj