Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.212.2021.1.AMN
z 14 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2021 r. (data wpływu 17 lutego 2021 r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem pracownikom upominków okolicznościowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazaniem pracownikom upominków okolicznościowych.

W dniu 12 maja 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest przedsiębiorstwem handlowym typu (…) z siedzibą w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki jest handel artykułami spożywczymi i konsumpcyjnymi wszelkiego rodzaju oraz prowadzenie placówek handlowych o dużej powierzchni na terenie Polski. Spółka prowadzi swoją działalność poprzez sieć hal sprzedaży, które oferują m.in. pełne zaopatrzenie dla gastronomii, hotelarstwa, handlu detalicznego, kiosków, sklepów na stacjach benzynowych, obsługi imprez, barów, kuchni, stołówek i innych podmiotów prowadzących działalność gastronomiczną. Obecnie Spółka zatrudnia ponad (…) pracowników.

Spółka przekazuje pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę upominki okolicznościowe z okazji jubileuszy pracy (przykładowo: kwiaty, wino i/lub zegarek z okazji dwudziestolecia pracy w spółce) i określonych okoliczności. W związku z długoletnią obecnością i działalnością na polskim rynku, Spółka planuje rozszerzenie zakresu upominków przyznawanych pracownikom w zależności od osiągniętego stażu pracy w Spółce (np. 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 czy 40 lat pracy). Proponowany zakres dodatkowych upominków z okazji jubileuszy pracy może obejmować, w zależności od osiągniętego stażu pracy przykładowo takie elementy jak np. zegarek, paczkę produktów (…), komplet sztućców w opakowaniu z logo (…), zestaw porcelany kawowy lub obiadowo-kawowy lub kartę wakacyjną pre-paid o przykładowej wartości 5 000 PLN w celu wykorzystania w szczególności podczas wypoczynku/wyjazdu turystycznego, wino, szampan, kwiaty.

Spółka planuje, że lista upominków jubileuszowych będzie okresowo weryfikowana w celu potwierdzenia ich przydatności dla obdarowanych. Każdorazowo lista upominków jubileuszowych zatwierdzana będzie przez Zarząd, w czasie umożliwiającym wdrożenie zmian w liście od kolejnego roku kalendarzowego.

Spółka przekazuje również oraz zamierza przekazywać w przyszłości upominki z okazji wystąpienia innych indywidualnych zdarzeń okolicznościowych, takich jak: odejście na emeryturę, narodziny dziecka, urodziny pracownika, ślub, odejście z pracy pracownika, pogrzeb członka rodziny. Upominki okolicznościowe mogą przykładowo obejmować w przypadku:

  • odejścia na emeryturę - sztabkę złota w gramaturze odpowiadającej liczbie przepracowanych lat w Spółce (minimum 10 lat), kosz produktów (…), kwiaty oraz wino, podziękowanie w ramce,
  • narodzin dziecka - paczkę w kartonie z logo (…), zawierającą artykuły pielęgnacyjne, zabawki oraz kartkę z gratulacjami;
  • urodzin pracownika, ślubu pracownika, świąt - kartki okolicznościowe i/lub drobny upominek (np. pudełko czekoladek) od bezpośredniego przełożonego.

W dalszej części wniosku upominki jubileuszowe i okolicznościowe przyznawane aktualnie przez Spółkę oraz upominki, które Spółka zamierza przekazywać pracownikom w przyszłości określane będą łącznie jako „Upominki”.

Nabycie Upominków przez Spółkę następuje lub będzie następowało ze środków obrotowych Spółki. Upominki nie stanowią lub nie będą stanowić dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji/wynagrodzenia za wykonaną pracę. W szczególności, otrzymywanie przez pracowników Upominków nie wynika z zawartych z Wnioskodawcą umów o pracę ani regulaminu pracy. Upominki mają i będą miały charakter okolicznościowy bowiem zależą od osiągnięcia danego stażu pracy czy wystąpienia ww. zdarzeń życiowych pracownika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy uzyskiwane przez pracowników od Wnioskodawcy Upominki w przypadkach wskazanych powyżej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stanowią dla pracowników przychód ze stosunku pracy i czy w związku z tym na Wnioskodawcy jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 Ustawy o PIT?

Pytanie wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane przez pracowników Upominki w przypadkach wskazanych powyżej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego nie stanowią dla pracowników przychodu ze stosunku pracy i w związku z tym na Wnioskodawcy jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych nie ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 Ustawy o PIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależne od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Należy podkreślić, że w art. 2 Ustawy o PIT wskazane zostały przypadki, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jedno z wyłączeń wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT dotyczy przychodów podlegających przepisom Ustawy o podatku od spadków i darowizn. Wskazany przepis zdaniem Wnioskodawcy należy interpretować w ten sposób, że przychód, który co do zasady może podlegać przepisom o podatku od spadków i darowizn (bez względu na to czy przychód ten faktycznie jest opodatkowany tym podatkiem, czy też jest z niego zwolniony), wyłączony jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Celem wprowadzenia wskazanego przepisu jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, co skutkowałoby podwójnym opodatkowaniem tego samego przysporzenia majątkowego.

W konsekwencji powyższego, przychód uzyskany w przypadkach wymienionych w art. 1 ust. 1 Ustawy o podatku od spadków i darowizn nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku od spadków i darowizn, podatkowi od spadków i darowizn podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Definicję umowy darowizny ujęto w art. 888 § 1 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, zgodnie z którym przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Mając na uwadze powyższe, w celu oceny czy uzyskane przez pracowników od Spółki Upominki podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też są wyłączone z opodatkowania, w pierwszej kolejności konieczna jest ocena, czy Upominki te stanowią darowizny, a więc czynności wymienione w art. 1 ust. 1 pkt 2 Ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W tym kontekście, analizując kwestię nieodpłatnych świadczeń z tytułu stosunku pracy, należy przytoczyć treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13. W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny wskazał, że nie wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracowników od pracodawców można uznać za przychód w rozumieniu Ustawy o PIT. „W ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać lecz także różnego rodzaju świadczeń, które - nawet nieujęte w umowie o pracę - w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie o podatku od spadków i darowizn. A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które jego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Upominki otrzymywane przez pracowników Spółki jako forma podziękowania i gratulacji dla pracownika z okazji osiągnięcia wieloletniego stażu pracy lub uhonorowania ważnego wydarzenia w życiu pracownika, nie stanowią dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji za wykonaną pracę, w konsekwencji stanowią darowiznę, a nie przychód ze stosunku pracy.

Jak wskazano powyżej, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. W opinii Wnioskodawcy, w analizowanej sprawie występują wszelkie istotne warunki do zakwalifikowania omawianej czynności jako darowizny, tj. świadczenia kosztem majątku darczyńcy na rzecz obdarowanego oraz brak ekwiwalentu ze strony obdarowanego. Darowizna jest wprawdzie dokonywana na rzecz osób posiadających status pracownika, niemniej nie wynika z zawartych z Wnioskodawcą umów o pracę ani regulaminu pracy. Przedmiot darowizny nie stanowi/nie będzie stanowił dodatkowego wynagrodzenia dla pracownika za wykonywane obowiązki. Pracownicy nie oczekują, nie mają też podstawy roszczenia o otrzymanie tego rodzaju świadczeń od Wnioskodawcy w związku z ich zatrudnieniem. Darowizna jest formą obdarowania pracowników podejmowaną z inicjatywy Wnioskodawcy. Ewentualny dodatkowy efekt motywacyjny, który może wystąpić w związku z darowizną, w tym przypadku nie jest głównym celem Wnioskodawcy.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przysporzenie majątkowe po stronie pracownika wynikające z otrzymania Upominku, spełnia wszystkie przesłanki podlegania opodatkowaniu na mocy przepisów Ustawy o podatku od spadków i darowizn. W opinii Wnioskodawcy, dla powyższego wniosku istotny jest cel i zamiar jaki przyświeca Wnioskodawcy przyznającemu Upominek. Wnioskodawca podziela pogląd wyrażony w cytowanym powyżej orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego, zgodnie z którym należy odróżnić świadczenia na rzecz pracownika będące wynagrodzeniem za świadczoną przez niego pracę (opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych) od świadczenia na rzecz pracownika w celu jego uhonorowania, pogratulowania - niemającego związku z wykonywanymi obowiązkami, niestanowiącego formy odpłatności za wykonywaną pracę (podlegającego opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn).

Tym samym, Upominki otrzymywane przez pracowników od Spółki w przypadkach wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podlegają przepisom o podatku od spadków i darowizn, i jako takie na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 41 Ustawy o PIT.

Na potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym Upominki otrzymane przez pracowników Spółki stanowią darowizny, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3) Ustawy o podatku od spadków i darowizn, i jako takie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w związku z treścią art. 2 ust. 1 pkt 3) Ustawy o PIT, a w konsekwencji nie powodują obowiązku pobrania przez Spółkę zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 41 Ustawy o PIT, Wnioskodawca chciałby wskazać na treść wydanych w ostatnim czasie w analogicznych stanach faktycznych interpretacji indywidualnych, np.:

  1. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.273.2019.1.BK,
  2. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2019 r., sygn. 0115-KDIT2-2.4011.266.2019.1.BK,
  3. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 sierpnia 2019 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.362.2019.1.LZ,
  4. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 kwietnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.80.2019.1.AGR,
  5. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 marca 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-1.4011.51.2019.2. AG,
  6. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.598.2018.1 .PR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie ust. 1 pkt 3 wskazane zostały przychody podlegające przepisom o podatku od spadków i darowizn.

Zacytowany przepis dotyczy sytuacji podatników osiągających dochód (przychód), który co do zasady może podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a który uzyskany został przez nich w sposób nieodpłatny, na podstawie jednego z tytułów wymienionych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Jego rolą jest zapobieżenie sytuacji, w której to samo przysporzenie majątkowe powodowałoby powstanie obowiązku podatkowego w dwóch podatkach, czego skutkiem byłoby podwójne opodatkowanie tego samego przysporzenia majątkowego. Przy czym zaznaczyć należy, że wyłączeniu temu podlega jedynie nabycie na podstawie jednego z tytułów wskazanych w art. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, które faktycznie miało miejsce.

Stosownie do treści art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r. poz. 1813 ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Umowa darowizny zdefiniowana została w art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka przekazuje pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę upominki okolicznościowe z okazji jubileuszy pracy (przykładowo: kwiaty, wino i/lub zegarek z okazji dwudziestolecia pracy w spółce) i określonych okoliczności. Spółka planuje rozszerzenie zakresu upominków przyznawanych pracownikom w zależności od osiągniętego stażu pracy w Spółce. Proponowany zakres dodatkowych upominków z okazji jubileuszy pracy może obejmować, w zależności od osiągniętego stażu pracy przykładowo takie elementy jak np. zegarek, paczkę produktów (…), komplet sztućców w opakowaniu z logo (…), zestaw porcelany kawowy lub obiadowo-kawowy lub kartę wakacyjną pre-paid o przykładowej wartości 5 000 PLN w celu wykorzystania w szczególności podczas wypoczynku/wyjazdu turystycznego, wino, szampan, kwiaty. Spółka przekazuje również oraz zamierza przekazywać w przyszłości upominki z okazji wystąpienia innych indywidualnych zdarzeń okolicznościowych, takich jak: odejście na emeryturę, narodziny dziecka, urodziny pracownika, ślub, odejście z pracy pracownika, pogrzeb członka rodziny. Upominki okolicznościowe mogą przykładowo obejmować w przypadku:

  • odejścia na emeryturę - sztabkę złota w gramaturze odpowiadającej liczbie przepracowanych lat w Spółce (minimum 10 lat), kosz produktów (…), kwiaty oraz wino, podziękowanie w ramce;
  • narodzin dziecka - paczkę w kartonie z logo (…), zawierającą artykuły pielęgnacyjne, zabawki oraz kartkę z gratulacjami;
  • urodzin pracownika, ślubu pracownika, świąt - kartki okolicznościowe i/lub drobny upominek (np. pudełko czekoladek) od bezpośredniego przełożonego.

Nabycie Upominków przez Spółkę następuje lub będzie następowało ze środków obrotowych Spółki. Upominki nie stanowią lub nie będą stanowić dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji/wynagrodzenia za wykonaną pracę. W szczególności, otrzymywanie przez pracowników Upominków nie wynika z zawartych z Wnioskodawcą umów o pracę ani regulaminu pracy. Upominki mają i będą miały charakter okolicznościowy bowiem zależą od osiągnięcia danego stażu pracy czy wystąpienia ww. zdarzeń życiowych pracownika.

Kwestia opodatkowania nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych przez pracowników od pracodawców budziła wątpliwości po stronie pracowników oraz pracodawców i prowadziła do sporów interpretacyjnych. Orzecznictwo sądów administracyjnych w tej materii również było niejednolite. Zagadnienie to zostało ostatecznie rozstrzygnięte przez Trybunał Konstytucyjny, w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13. W wyroku tym Trybunał Konstytucyjny wskazał, że nie wszystkie świadczenia otrzymywane przez pracowników od pracodawców można uznać za przychód w rozumieniu ustawy. „W ocenie Trybunału jest oczywiste, że pracodawcy (poza wyjątkowymi sytuacjami) nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które – nawet nieujęte w umowie o pracę – w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2016 r., poz. 205). A zatem to nie zamiar obdarowania stanowi kryterium odróżnienia świadczeń pracodawcy, o których wartość należy podnieść podlegający opodatkowaniu dochód pracownika, od tych, które jego dochodu nie zwiększają. Kryterium tym musi być obiektywna ocena, czy świadczenie leżało w interesie pracownika, a jest tak wtedy, gdy stanowi ono realne przysporzenie majątkowe (korzyść), którego efekt jest uchwytny w jego majątku”.

Zgodnie z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W rezultacie stwierdzić należy, wartość upominków okolicznościowych przekazywanych pracownikom oraz upominków okolicznościowych, które Wnioskodawca planuje przekazywać pracownikom, które nie stanowią i nie będą stanowić dla pracowników dodatkowej formy gratyfikacji/wynagrodzenia za wykonaną pracę, co do zasady podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W konsekwencji, z uwagi na wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przekazywanie pracownikom przez Wnioskodawcę upominków okolicznościowych, o których mowa we wniosku, nie stanowi/nie będzie stanowić dla nich przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, z ww. tytułu na Wnioskodawcy jako płatniku nie ciąży/nie będzie ciążył obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj