Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.159.2021.5.MN
z 9 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2021 r. (data wpływu 4 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 31 maja 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 31 maja 2021 r. (data wpływu 1 czerwca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 18 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.159.2021.1.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 31 maja 2021 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, ma zamiar założyć działalność gospodarczą z zakresu sprzedaży wysyłkowej rzeczy, zgodnie z kodami PKD: 47.91; 47.91.Z; 47.52.Z; 47.19.Z; 47.78.Z; 95.22.Z; 95.29.Z.

Wnioskodawca podejmie działalność związaną ze sprzedażą rzeczy w stanie nieprzetworzonym, uprzednio nabytych, sprzedaż będzie odbywać się za pośrednictwem internetu, sprzedawca w żaden sposób nie będzie ulepszał ani w inny sposób ingerował w produkty. Sprzedawane produkty to wanny ogrodowe wyposażone w dysze do hydromasażu (kod CN 9019 10 90), potocznie zwane „Jacuzzi” lub „hot tub”, sauny, sauny ogrodowe (kod CN 8516 79 70) oraz akcesoria do suan i „jazuzzi”. Cena sprzedaży jednostki wynosi od około 10 tys. zł do około 35 tys. zł. Roczny przychód z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, przekroczy 20 000,00 zł ale nie przekroczy 2 000 000 euro. Sprzedaż odbywać się będzie za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej o adresie https:// …/.

Wnioskodawca nie posiada i nie planuje założyć sklepu stacjonarnego, witryny, magazynu, showroomu ani innego pomieszczenia służącego do bezpośredniej sprzedaży produktów. W sklepie internetowym nie ma możliwości dokonania płatności gotówką. Płatność za dostarczony towar odbywa się wyłącznie na rachunek bankowy sprzedającego. Wnioskodawca ma możliwość podglądu dokonanych transakcji za pośrednictwem systemu bankowego, gdzie może uzyskać dostęp do takich informacji jak: data transakcji, numer transakcji, kwota operacji, opisu transakcji, nadawca płatności.

Wysyłka towaru po jego sprzedaży będzie następować na podstawie listu przewozowego, za pośrednictwem podmiotu trzeciego, firmy świadczącej usługi przewozowe z wykorzystaniem pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony, lub innych pojazdów według uznania przewoźnika. Wnioskodawca nie transportuje sprzedanego produktu osobiście.

Kupującym produkty oferowane przez Wnioskodawcę, będą w przeważającej części osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lecz nabywany produkt nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą przez nabywcę. Sprzedaż jest dokumentowana fakturą VAT, która szczegółowo wskazuje dane sprzedawcy i nabywcy.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że oferowane produkty będą sprzedawane osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz nieprowadzącym działalności gospodarczej, a także osobą prawnym. Wnioskodawca nie planuje sprzedaży towarów rolnikom ryczałtowym. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturą VAT. Jak wskazano w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji, sprzedaż będzie dokonywana wyłącznie na odległość za pośrednictwem sklepu internetowego. Wnioskodawca nie posiada sklepu stacjonarnego, witryny ani showroomu.

Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących dzielności gospodarczej ani rolników ryczałtowych przy użyciu kas rejestrujących.

Wnioskodawca, nie zamierza ani nigdy wcześniej nie prowadził sprzedaży produktów wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Płatność za dostarczony towar, oraz za ewentualnie wykonane czynności w związku z dostarczeniem tworu, odbywa się wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, który ma możliwość podglądu dokonanych transakcji za pośrednictwem systemu bankowego, gdzie może uzyskać dostęp do takich informacji jak: data transakcji, numer transakcji, kwota operacji, opisu transakcji, nadawca płatności. Wnioskodawca nie umożliwia płatności za dostarczony towar gotówkowo.

Z ewidencji sprzedaży prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, oraz dokładny opis towaru, który został sprzedany. Wnioskodawca prowadzi ewidencje sprzedanych towarów. Wnioskodawca dokumentuje każdą sprzedaż fakturą VAT, która zawiera imię i nazwisko, adres nabywcy. Ponadto Wnioskodawca będzie dysponował adresem poczty elektronicznej oraz numerem teflonu nabywcy towaru.

Na sformułowane przez Organ w wezwaniu pytanie o treści:

„Czy dostawa opisanych we wniosku towarów będzie dokonywana w systemie wysyłkowym o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 ze zm.)? Tzn. Czy dostawa opisanych we wniosku towarów będzie dokonywana pocztą lub przesyłkami kurierskimi?”

Wnioskodawca odpowiedział:

„Dostawa towaru będzie odbywać się w systemie wysyłkowym, o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wysyłka towaru po jego sprzedaży następuje na podstawie listu przewozowego za pośrednictwem podmiotu trzeciego, firmy świadczącej usługi przewozowe z wykorzystaniem pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony, lub innych pojazdów według uznania przewoźnika realizującego daną dostawę. Wnioskodawca nie transportuje sprzedanego produktu osobiście”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do stosowania kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług dokonując sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej? – pytanie oznaczone we wniosku nr 2

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku nr 2):

Według Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do rejestracji sprzedaży, wynikającej z działalności opisanej w punkcie 74 niniejszego wniosku, za pośrednictwem kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020 r. 106 t.j. z dnia 2020.01.23).

Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z wyłączenia wynikającego z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z pozycją 36 załącznika do wskazanego rozporządzenia wyłączeniu podlegają podmioty, które dokonują dostawy towarów w systemie wysyłkowym, jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z § 2 ust. 2 w związku z pozycją 36 załącznika rozporządzenia. Wnioskodawca łącznie spełnia wymagane kryteria: dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym, dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana, podatnik nie dokonuje dostaw towarów określonych w § 4 rozporządzenia. Podobne stanowisko wyraziła Izba Skarbowa w Kotwicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2015 r. IBPP3/4512-68/15/EJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej 0114-KDIP1-3.4012.423.2019.2.JG z dnia 11 listopada 2020 r oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 0112-KDIL3.4012.76.2020.1.LS z dnia 19 marca 2020 r.

W związku z powyższym według Wnioskodawcy, jest on zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

Natomiast stosownie do zapisu § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w określonych w tym przepisie przypadkach.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika stanowiącego jego integralną część, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) - w tym przypadku zastosowanie zwolnienia możliwe jest tylko przy wysyłce towarów wyłącznie za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi,
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca podejmie działalność związaną ze sprzedażą rzeczy w stanie nieprzetworzonym, uprzednio nabytych, sprzedaż będzie odbywać się za pośrednictwem internetu. Sprzedawane produkty to wanny ogrodowe wyposażone w dysze do hydromasażu (kod CN 9019 10 90), potocznie zwane „Jacuzzi” lub „hot tub”, sauny, sauny ogrodowe (kod CN 8516 79 70) oraz akcesoria do suan i „jazuzzi”. Sprzedaż odbywać się będzie za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej.

Wnioskodawca nie posiada i planuje założyć sklepu stacjonarnego, witryny, magazynu, showroomu ani innego pomieszczenia służącego do bezpośredniej sprzedaży produktów. W sklepie internetowym nie ma możliwości dokonania płatności gotówką. Płatność za dostarczony towar odbywa się wyłącznie na rachunek bankowy sprzedającego. Wnioskodawca ma możliwość podglądu dokonanych transakcji za pośrednictwem systemu bankowego, gdzie może uzyskać dostęp do takich informacji jak: data transakcji, numer transakcji, kwota operacji, opisu transakcji, nadawca płatności.

Kupującym produkty oferowane przez Wnioskodawcę, będą w przeważającej części osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lecz nabywany produkt nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą przez nabywcę. Sprzedaż jest dokumentowana fakturą VAT, która szczegółowo wskazuje dane sprzedawcy i nabywcy.

Wnioskodawca, nie zamierza ani nigdy wcześniej nie prowadził sprzedaży produktów wskazanych w § 4 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z ewidencji sprzedaży prowadzonej przez Wnioskodawcę i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, oraz dokładny opis towaru, który został sprzedany. Wnioskodawca prowadzi ewidencje sprzedanych towarów.

Dostawa towaru będzie odbywać się w systemie wysyłkowym, o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wysyłka towaru po jego sprzedaży następuje na podstawie listu przewozowego za pośrednictwem podmiotu trzeciego, firmy świadczącej usługi przewozowe. Wnioskodawca nie transportuje sprzedanego produktu osobiście.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku stosowania kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług dokonując sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Odnosząc się do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku opisanej we wniosku sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, należy zauważyć, że Wnioskodawca otrzyma w całości zapłatę za dokonaną dostawę w formie bezgotówkowej na swój rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ponadto dostawa towarów jak twierdzi Wnioskodawca będzie realizowana w systemie wysyłkowym o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Jak wskazano we wniosku, dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym, o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r., Wnioskodawca całość zapłaty otrzymuje na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia – jak wyraźnie wskazał Wnioskodawca nie zamierza ani nigdy wcześniej nie prowadził sprzedaży produktów wskazanych w § 4 ust 1 pkt 1 rozporządzenia.

W świetle okoliczności niniejszej sprawy, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji opisana sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym prowadzona w sposób przedstawiony we wniosku będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2021 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Informuje się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że dostawa towaru będzie odbywać się w systemie wysyłkowym, o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. dostawa opisanych we wniosku towarów będzie dokonywana pocztą lub przesyłkami kurierskimi. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj