Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.137.2021.3.MGO
z 10 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 marca 2021 r. (data wpływu 1 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 10 maja 2021 r. (data wpływu 10 maja 2021 r.) oraz pismem z 26 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji w zakresie robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia jest prawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru X – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

1 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji w zakresie robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia oraz braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru X.

Wniosek został uzupełniony pismem z 10 maja 2021 r. (data wpływu 10 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 4 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.137.2021.1.MGO oraz pismem z 26 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 maja 2021 r. znak : 0111-KDIB3-2.4012.137.2021.2.MGO.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenia VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, jednocześnie dokonała wstecznej centralizacji rozliczeń podatku VAT począwszy od 1 stycznia 2011 r. Oznacza to, że jedynym czynnym podatnikiem VAT jest Gmina, a jej rozliczenia VAT obejmować będą wszystkie transakcje sprzedaży i zakupu realizowane przez wszystkie jednostki organizacyjne Gminy. Jednostki te nie przestały jednak istnieć - zmienił się natomiast ich status na gruncie VAT, gdyż przestały one być traktowane jako odrębni od Gminy podatnicy VAT, lecz z punktu widzenia VAT stały się częścią jednego podatnika - tj. Gminy.

Gmina uzyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007 - 2013, oś priorytetowa 2 Turystyka, działanie 2.1. Wzrost potencjału turystycznego, poddziałanie 2.1.3 Infrastruktura sportowo-rekreacyjna. Efektem projektu była modernizacja i wybudowanie nowej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.

Realizacja projektu obejmowała kompleksowe zagospodarowanie obszaru nad południową częścią jeziora na cele sportowo-rekreacyjne. Kompleks składa się z dwóch lokalizacji terenowych scalonych wielofunkcyjnym szlakiem turystycznym, uzupełniających się różną ofertą sportowo-rekreacyjną:

OBSZAR X – ZATOKA …:

  • Wielofunkcyjne boisko sportowe do piłki nożnej, siatkówki, koszykówki (obiekt X…) z wyposażeniem w tym m.in. pole do gry w piłkę nożną, 2 pola do gry w koszykówkę, 2 pola do gry w siatkówkę)
  • Wielofunkcyjny szlak turystyczny o funkcji pieszej, rowerowej, narciarskiej - powiązany z istniejącym układem komunikacyjnym wokół jeziora (obiekt X…).
  • Infrastruktura techniczna tj. kanalizacja deszczowa i drenaż (odwodnienie), oświetlanie terenu, zieleń.

OBSZAR Y - POLANA:

  • Y1 całoroczny hangar z warsztatem szkutniczym.
  • Y2 budynek centrum żeglarstwa wodnego i lodowego.
  • Y3 siedziska amfiteatralne.
  • Y4 tarasy.
  • Y5 plac centralny.
  • Y6, Y7 place sprzętu wodnego.
  • Y8 • Y9 slip pływający.
  • Y10 pomost przybrzeżny.
  • Y11 pomost rekreacyjny .
  • Y12 - Y17 urządzenia obsługujące sprzęt.
  • Y18 ciągi piesze i pieszo-jezdne.
  • Y19 mała architektura - płyty z betonu architektonicznego na trawie.
  • Y20 plac gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych.
  • Y21 boisko sportowe z wyposażeniem.
  • Taras widokowy na budynku Y1 (obiekt Y…).
  • Taras widokowy na budynku Y2 (obiekt Y…).
  • Śmietnik (obiekt Y…).
  • Urządzenie i gospodarka zielenią.
  • Wyburzenie istniejących budynków i budowli.
  • Budowa sieci uzbrojenia technicznego: (doprowadzenie wody, odprowadzenie ścieków sanitarnych i technologicznych (w tym instalacja kanalizacji sanitarnej pomostów), odwodnienie (w tym drenaż boiska i drenaż ław fundamentowych, oświetlenie, sieć teletechniczna).
  • Zakup wyposażenia.

Wydatki związane z bezpośrednią realizacją przedmiotowego projektu Gmina podzieliła na dwa rodzaje wydatków:

  1. wydatki, od których Gmina miała możliwość odliczenia podatku VAT,
  2. wydatki, od których Gmina nie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

1.Wykaz robót budowlano-montażowych (wydatków), od których Gmina miała możliwość odliczenia podatku VAT:

  • wykonanie budynków Y1 i Y2 - w tym wyburzanie istniejących starych budynków, budowy całorocznego hangaru z warsztatem szkutniczym, budynku centrum żeglarstwa wodnego i lodowego;
  • wykonanie zagospodarowania terenu obszaru Y - siedzisk amfiteatralnych, placu centralnego, placu dla sprzętu wodnego;
  • slipu betonowego, slipu pływającego, pomostu przybrzeżnego, pomostu rekreacyjnego, urządzeń obsługujących sprzęt, krótkich ścieżek terenowych, tarasów widokowych, śmietnika, gospodarki zielenią, budowy sieci uzbrojenia technicznego - kanalizacja sanitarna, deszczowa, sieci wodociągowej, energetycznej, teletechnicznej oraz oświetlenia terenu;
  • wykonanie przyłącza wod-kan;
  • zakup i montaż wyposażenia (w tym podstawowego wyposażenia szkuterni, pomieszczeń użytkowych budynków Y1 i Y2, urządzeń do utrzymania powierzchni terenów sportowo-rekreacyjnych, wyposażenia sportowego siłowni i wypożyczalni, sprzętu żeglarskiego do prowadzenia szkoleń) oraz slipu betonowego.

Wymienione w punkcie 1 efekty projektu (infrastruktury sportowo-rekreacyjnej) Gmina wydzierżawiła za odpłatnością innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Faktury za dzierżawę wystawiał Ośrodek Sportu i Rekreacji – jednostka budżetowa Gminy, które następnie były ujmowane w rejestrach sprzedaży VAT Gminy.

Gmina jest w stanie przyporządkować w całości wydatki związane z powyższymi efektami realizacji projektu bezpośrednio do celów wykonywanej działalności gospodarczej w tym zakresie w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Wykaz robót budowlano-montażowych (wydatków), od których Gmina nie miała możliwości odliczenia podatku VAT:

  • zagospodarowanie terenu obszaru X - wykonanie wielofunkcyjnego szlaku turystycznego o funkcji pieszej, rowerowej a zimą narciarskiej, powiązanego z istniejącym układem komunikacyjnym istniejącym wokół jeziora, budowa wielofunkcyjnych boisk do piłki nożnej, siatkówki, koszykówki, wykonanie niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Wskazany do realizacji projekt pn. „…” należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania te obejmują sprawy: 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Powstała infrastruktura w wyniku zagospodarowania terenu obszaru X została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generowała oraz nie generuje dochodów dla Gminy.

W trakcie realizacji projektu faktury VAT były wystawiane na Gminę.

Umowy dzierżawy zostały zawarte z kilkoma dzierżawcami. Pierwsza umowa z dzierżawcą została zawarta … listopada 2015 r. Najpóźniejsza data końca umowy dzierżawy to … listopada 2025 r.

W roku 2016 czynsz z tytułu umów dzierżawy kształtował się średnio w następujących wysokościach:

  • średnio miesięcznie ok. … zł netto
  • średnio kwartalnie ok. … zł netto
  • średnio rocznie ok. … zł netto

W roku 2017 czynsz z tytułu umów dzierżawy kształtował się średnio w następujących wysokościach:

  • średnio miesięcznie ok. … zł netto
  • średnio kwartalnie ok. … zł netto
  • średnio rocznie ok. … zł netto

W roku 2018 czynsz z tytułu umów dzierżawy kształtował się średnio w następujących wysokościach:

  • średnio miesięcznie ok. … zł netto
  • średnio kwartalnie ok. … zł netto
  • średnio rocznie ok. … zł netto

W roku 2019 czynsz z tytułu umów dzierżawy kształtował się średnio w następujących wysokościach:

  • średnio miesięcznie ok. … zł netto
  • średnio kwartalnie ok. … zł netto
  • średnio rocznie ok. … zł netto

W roku 2020 czynsz z tytułu umów dzierżawy kształtował się średnio w następujących wysokościach:

  • średnio miesięcznie ok. … zł netto
  • średnio kwartalnie ok. … zł netto
  • średnio rocznie ok. … zł netto

Od 2016 roku do 2020 roku udział czynszu z odpłatnej dzierżawy do wydatków poniesionych w związku z budową infrastruktury sportowo-rekreacyjnej wynosi ok. 3%

Wysokość czynszu dot. biura i magazynów ustalana jest na podstawie Zarządzenia … Prezydenta z dn. … zm. Zarządzeniem … z …., a także zgodnie z cennikiem ustalonym aktualnym Zarządzeniem Prezydenta w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z niektórych obiektów użyteczności publicznej i urządzeń użyteczności publicznej pozostających w trwałym zarządzie, użytkowaniu i administracji Ośrodka Sportu i Rekreacji. Lokale użytkowe natomiast zgodnie z rozstrzygnięciem wniosków z dn. 23 czerwca 2015 r. (min. stawki dot. restauracji) i z dn. 30 lipca 2015 (min. stawki dot. siłowni).

Wysokość czynszów za dzierżawę jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Przy obecnym rocznym obrocie z dzierżawy wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie ok. 100 lat.

Z wydzierżawionych części infrastruktury sportowo-rekreacyjnej Gmina nie korzysta.

Po oddaniu w dzierżawę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nie korzystają z niej jednostki organizacyjne Gminy.

Wydatki ponoszone na infrastrukturę sportowo-rekreacyjną oraz inwestycję dotyczącą zagospodarowania terenu obszaru X są dokumentowane odrębnymi fakturami.

Gmina jest w stanie precyzyjnie przyporządkować wydatki ponoszone na infrastrukturę sportowo-rekreacyjną oraz na te związane z zagospodarowaniem terenu obszaru X.

Powstała infrastruktura sportowo-rekreacyjna wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Nie cała infrastruktura jest wydzierżawiana. Część budynku jest wykorzystywana na biuro oraz wypożyczalnię.

Gmina wykorzystuje infrastrukturę rekreacyjno-sportową do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powstałą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną Gmina wykorzystuje wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Efekty dotyczące zagospodarowania terenu obszaru X Gmina wykorzystuje do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Zgodnie z umową o dofinansowanie termin rozpoczęcia realizacji projektu to … 2013 r., natomiast data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu to … 2014 r.

Gmina w ramach realizacji projektu zawarła pierwszą umowę dnia … 2014 r. z firmą Sp. z o.o. na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu. Dnia … 2014 r. podpisano z firmą S.A. umowę na wykonanie robót budowlanych. Natomiast, dnia … 2014 r. zamówiono publikację ogłoszenia promocyjnego w … (S.A. w …).

Gmina otrzymywała faktury dokumentujące ponoszone wydatki na realizację inwestycji od … października 2014 r. – data wpływu do urzędu faktury .... Faktura została wystawiona dnia … października 2014 r. i dotyczy wydatku niekwalifikowanego (publikacja ogłoszenia promocyjnego w … S.A). Została ujęta we wniosku o płatność nr 1.

Natomiast pierwsza faktura nr … obejmująca wydatki kwalifikowalne na roboty budowlane została wystawiona … grudnia 2014 r. i wpłynęła do Urzędu … grudnia 2014 r. (S.A.).

Faktura została opłacona z zaliczki w ramach wniosku o płatność nr 2. Rozliczono ją we wniosku o płatność nr 3.

Faktura nr … – wartość netto … zł, wartość brutto … zł (wydatek niekwakifikowany).

Faktura nr … – wartość netto … zł, wartość brutto … zł (wydatek kwalifikowalny).

Zgodnie z wnioskiem o płatność końcową od początku realizacji projektu poniesiono wydatki kwalifikowalne w łącznej wysokości … zł. Natomiast od początku realizacji projektu poniesiono wydatki niekwalifikowalne w łącznej wysokości … zł.

W skład infrastruktury sportowo-rekreacyjnej będącej przedmiotem dzierżawy wchodzą części budynków Y1 i Y2 t.j.: całoroczne hangary, dwa lokale użytkowe: restauracja z zapleczem gastronomicznym oraz siłownia z zapleczem saunowym, część tarasu budynku Y2, a także pomieszczenia biurowe i klubowe. Infrastruktura nie jest dzierżawiona w całości.

Zagospodarowanie terenu nie jest przedmiotem dzierżawy.

Budynek Y2 jest dzierżawiony w części – siłownia jest jednym z wydzierżawianych lokali w tym budynku.

Budynek Y2 jest dzierżawiony w części – restauracja jest jednym z wydzierżawianych lokali w tym budynku.

Dzierżawcami jest kilka podmiotów.

W każdym roku było 4 lub 5 umów dzierżawy.

Kwota czynszu dzierżawnego jest znacząca dla jednostki budżetowej jaką jest Ośrodek Sportu i Rekreacji, nie jest zaś znacząca dla Gminy.

Wysokość czynszu podyktowana jest odpowiednim zarządzeniem Prezydenta Miasta -aktualnie Zarządzeniem nr … z … sierpnia 2020 r. zmieniającym zarządzenie nr … Prezydenta z dnia … listopada 2017 r. w sprawie wykonania uchwały dotyczącej zasad gospodarowania lokalami użytkowymi i pomieszczeniami gospodarczymi stanowiącymi własność Gminy, a także cennikiem ustalonym Zarządzeniem Prezydenta w sprawie ustalenia wysokości opłat za korzystanie z niektórych obiektów użyteczności publicznej i urządzeń użyteczności publicznej pozostających w trwałym zarządzie, użytkowaniu i administracji Ośrodka Sportu i Rekreacji. Zarządzenia wyznaczają stawkę minimalną za 1 m2, a OSiR przeprowadza postępowania i wybiera najbardziej korzystną ofertę na najem pomieszczeń.

Wysokość czynszów za dzierżawę jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych m.in. lokalizacji, dostępu do środków komunikacji publicznej.

Dzierżawcy partycypują w kosztach zużycia energii elektrycznej oraz wody i ścieków. Zobowiązani są także do podpisywania umów dot. odbioru odpadów komunalnych.

Świadczenia pomiędzy Gminą a dzierżawcami są ekwiwalentne, tj. zadowalające dla obu stron.

Dokumentację dot. wydatków w związku z inwestycją posiada Gmina. Relacja może zostać wyliczona na podstawie następujących danych: czynsz z tytułu umów dzierżawy w roku 2016 wynosił średnio ok. … zł netto, w 2017 r. – … netto, w 2018 r. … zł netto, w 2019 r. … zł netto, a w 2020 r. … zł netto.

3% czynszu z odpłatnej dzierżawy do wydatków poniesionych w związku z budową został wyliczony w skali pięcioletniego okresu (lat 2016-2020).

Z budynków Y1 i Y2 nie korzysta Gmina ani jej jednostki organizacyjne.

Z budynku Y2 przeznaczonego w części na biuro i wypożyczalnię korzysta Ośrodek Sportu i Rekreacji, jego indywidualni klienci oraz dzierżawcy.

Część budynku z biurem i wypożyczalnią wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wypożyczalnia sprzętu sportowego i pływającego, najem sal szkoleniowych).

W piśmie z 26 maja 2021 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Powstała infrastruktura sportowo-rekreacyjna, która nie jest dzierżawiona jest wykorzystywana w całości przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z wydzierżawieniem infrastruktury sportowo-rekreacyjnej Gminie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w zakresie wymienionych robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia?
  2. Czy Gminie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru X - tj. budowy ścieżek rowerowych i pieszych, zimą tras narciarskich, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych, wielofunkcyjnych boisk sportowych oraz niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad.1.

Zdaniem Gminy przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji w zakresie wymienionych robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ww. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, przy czym kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonanie całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub nabycia usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Gminie z tytułu oddania niżej wymienionych efektów projektu (infrastruktury sportowo-rekreacyjnej) za odpłatnością w ramach umowy dzierżawy innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą - przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Dotyczy to podatku VAT naliczonego dotyczącego:

  • Wykonania budynków Y1 i Y2, w tym wyburzenia istniejących budynków, budowy całorocznego hangaru z warsztatem szkutniczym - obiektu Y1, budynku centrum żeglarstwa wodnego i lodowego - obiekt Y2;
  • Zagospodarowania terenu obszaru Y powiązanego z działalnością ww. obiektów tj. siedzisk amfiteatralnych, placu centralnego, placu sprzętu wodnego;
  • Slipu betonowego, slipu pływającego, pomostu przybrzeżnego, pomostu rekreacyjnego, urządzeń obsługujących sprzęt, ciągi piesze, ścieżki terenowe, taras widokowy na budynku Y1, taras widokowy na budynku Y2, śmietnik; urządzenie i gospodarka zielenią, budowa sieci uzbrojenia technicznego: kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej, sieci energetycznej i teletechnicznej, oświetlenia terenu.
  • Wykonania przyłączy wod-kan;
  • Zakupu wyposażenia (w tym m.in. podstawowego wyposażenia szkuterni, pomieszczeń użytkowych budynków Y1 i Y2, urządzeń do utrzymania powierzchni sportowo-rekreacyjnych, wyposażenia sportowego siłowni, wypożyczalni, sprzętu żeglarskiego do prowadzenia szkoleń).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku VAT wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina, która zrealizowała we własnym zakresie opisany projekt wydzierżawiła nowopowstałą infrastrukturę sportowo-rekreacyjną innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Czynność dzierżawy będzie w tym przypadku czynnością cywilnoprawną, z tytułu dokonania której Gmina jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT. Bowiem oddanie w dzierżawę majątku nieruchomego, jak i ruchomego stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT.

Gmina jest w stanie przyporządkować w całości wydatki związane z efektami realizacji projektu w zakresie wymienionych robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia bezpośrednio do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym oraz z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, należy stwierdzić, że Gminie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu zakresie wymienionych robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia.

Ad. 2.

Zdaniem Gminy nie przysługiwało jej prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru X - tj. budowy ścieżek rowerowych i pieszych, zimą tras narciarskich, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych, wielofunkcyjnych boisk sportowych oraz niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wskazany do realizacji projekt pn. „…” należy do zadań własnych gminy, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania te obejmują sprawy: 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Powstała infrastruktura w wyniku zagospodarowania terenu obszaru X została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generowała oraz nie generuje dochodów dla Gminy.

W związku z powyższym oraz z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, należy stwierdzić, że Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie zagospodarowania terenu obszaru X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji w zakresie robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia,
  • prawidłowe w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru X.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąca zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym uzyskała dofinansowanie na realizację projektu pn. „…”. Realizacja projektu obejmowała kompleksowe zagospodarowanie obszaru nad południową częścią jeziora Krzywego na cele sportowo-rekreacyjne. Kompleks składa się z dwóch lokalizacji terenowych scalonych wielofunkcyjnym szlakiem turystycznym, uzupełniających się różną ofertą sportowo-rekreacyjną.

Wydatki związane z bezpośrednią realizacją przedmiotowego projektu Gmina podzieliła na dwa rodzaje wydatków:

  1. wydatki, od których Gmina miała możliwość odliczenia podatku VAT,
  2. wydatki, od których Gmina nie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

Gmina jest w stanie przyporządkować w całości wydatki związane z powyższymi efektami realizacji projektu bezpośrednio do celów wykonywanej działalności gospodarczej w tym zakresie w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wymienione w punkcie 1 efekty projektu (infrastruktury sportowo-rekreacyjnej) Gmina wydzierżawiła za odpłatnością innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Faktury za dzierżawę wystawiał Ośrodek Sportu i Rekreacji – jednostka budżetowa, które następnie były ujmowane w rejestrach sprzedaży VAT Gminy.

W skład infrastruktury sportowo-rekreacyjnej będącej przedmiotem dzierżawy wchodzą części budynków Y1 i Y2 t.j.: całoroczne hangary, dwa lokale użytkowe: restauracja z zapleczem gastronomicznym oraz siłownia z zapleczem saunowym, część tarasu budynku CY, a także pomieszczenia biurowe i klubowe. Infrastruktura nie jest dzierżawiona w całości.

Dzierżawcami jest kilka podmiotów. W każdym roku było 4 lub 5 umów dzierżawy. Pierwsza umowa z dzierżawcą została zawarta … listopada 2015 r. Najpóźniejsza data końca umowy dzierżawy to … listopada 2025 r.

Od 2016 roku do 2020 roku udział czynszu z odpłatnej dzierżawy do wydatków poniesionych w związku z budową infrastruktury sportowo-rekreacyjnej wynosi ok. 3% Wysokość czynszów za dzierżawę jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Z wydzierżawionych części infrastruktury sportowo-rekreacyjnej Gmina nie korzysta. Po oddaniu w dzierżawę infrastruktury sportowo-rekreacyjnej nie korzystają z niej jednostki organizacyjne Gminy.

Niecała infrastruktura jest wydzierżawiana. Część budynku jest wykorzystywana na biuro oraz wypożyczalnię. Gmina wykorzystuje infrastrukturę rekreacyjno-sportową do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Część budynku z biurem i wypożyczalnią wykorzystywana jest do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wypożyczalnia sprzętu sportowego i pływającego, najem sal szkoleniowych). Powstała infrastruktura sportowo-rekreacyjna, która nie jest dzierżawiona jest wykorzystywana w całości przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wymienione w pkt 2 wydatki od których Gmina nie miała możliwości odliczenia podatku VAT to zagospodarowanie terenu obszaru X - wykonanie wielofunkcyjnego szlaku turystycznego o funkcji pieszej, rowerowej a zimą narciarskiej, powiązanego z istniejącym układem komunikacyjnym istniejącym wokół jeziora, budowa wielofunkcyjnych boisk do piłki nożnej, siatkówki, koszykówki, wykonanie niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację.

Powstała infrastruktura w wyniku zagospodarowania terenu obszaru X została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generowała oraz nie generuje dochodów dla Gminy. Efekty dotyczące zagospodarowania terenu obszaru X Gmina wykorzystuje do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w zakresie robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia.

Jak już wskazano, odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Jak stanowi art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z powyższego przepisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, że w skład infrastruktury sportowo-rekreacyjnej będącej przedmiotem dzierżawy wchodzą części budynków Y1 i Y2 tj. całoroczne hangary, dwa lokale użytkowe: restauracja z zapleczem gastronomicznym oraz siłownia z zapleczem saunowym, część tarasu budynku Y2, a także pomieszczenia biurowe i klubowe. Infrastruktura nie jest dzierżawiona w całości. Budynek Y2 jest dzierżawiony w części – siłownia jest jednym z wydzierżawianych lokali w tym budynku. Budynek Y2 jest dzierżawiony w części – restauracja jest jednym z wydzierżawianych lokali w tym budynku. Dzierżawcami jest kilka podmiotów. W każdym roku było 4 lub 5 umów dzierżawy. Faktury za dzierżawę wystawiał Ośrodek Sportu i Rekreacji – jednostka budżetowa Gminy, które następnie były ujmowane w rejestrach sprzedaży VAT Gminy. Wysokość czynszów za dzierżawę jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych. Zatem biorąc pod uwagę treść cytowanych przepisów należy stwierdzić, że oddanie za odpłatnością na podstawie umowy dzierżawy infrastruktury sportowo-rekreacyjnej innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 1 ustawy.

Wskazać także należy, że świadczenie usług dzierżawy nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji jest opodatkowane według właściwej stawki podatku.

Zatem, z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnej dzierżawy powstałej w ramach realizowanego projektu infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w zakresie robót budowlano-montażowych zakwalifikowanych przez Gminę do odliczenia należy stwierdzić, że warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy w stosunku do tych wydatków, są spełnione. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym a wymienione roboty budowlano-montażowe mają związek – jak wskazano wyżej – z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę części infrastruktury sportowo-rekreacyjnej na rzecz innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na podstawie umów dzierżawy. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że powstała infrastruktura sportowo-rekreacyjna, która nie jest dzierżawiona jest wykorzystywana w całości przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Gminie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki obejmujące roboty budowlano-montażowe poniesione na realizację inwestycji w zakresie Obszaru Y - ... Prawo to przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru X – tj. budowy ścieżek rowerowych i pieszych, zimą tras narciarskich, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych, wielofunkcyjnych boisk sportowych oraz niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do wydatków (robót budowlano-montażowych) poniesionych na realizację inwestycji obejmującej zagospodarowanie terenu obszaru X tj. budowę ścieżek rowerowych i pieszych, zimą tras narciarskich, placu gier i urządzeń sportowo-rekreacyjnych, wielofunkcyjnych boisk sportowych oraz niezbędnego uzbrojenia terenu w kanalizację warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie jest spełniony. Wnioskodawca wskazał bowiem, że powstała infrastruktura w wyniku zagospodarowania terenu obszaru X została udostępniona społeczności nieodpłatnie i nie generowała oraz nie generuje dochodów dla Gminy. Ponadto efekty dotyczące zagospodarowania terenu obszaru X Gmina wykorzystuje do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków w zakresie robót budowlano-montażowych poniesionych na realizację inwestycji dotyczącej zagospodarowania terenu obszaru B.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu dzierżawnego, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie, interpretacja nie wywoła skutków prawnych. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj