Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.261.2021.1.SR
z 10 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2021 r. (data wpływu 10 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online wymienionych przez Spółkę do 31 grudnia 2020 r. –jest prawidłowe,
  • momentu odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup kas rejestrujących online – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2021 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online wymienionych przez Spółkę do 31 grudnia 2020 r. oraz momentu odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup kas rejestrujących online.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

A.Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług restauracyjnych (kwalifikowanych jako „usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne” w rozumieniu art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT) w sieci punktów gastronomicznych (…) w całej Polsce.

Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej A. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Ponieważ sprzedaż towarów i świadczenie usług w lokach gastronomicznych Wnioskodawcy dokonywane są m.in. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca jest obowiązany do rejestrowania obrotu przy wykorzystaniu kas rejestrujących.

W związku z:

-wprowadzeniem do ustawy o VAT nowej kategorii kas rejestrujących (art. 111 ust. 6a ustawy o VAT), tj. elektronicznych kas rejestrujących, za pośrednictwem których dane dotyczące sprzedaży są przesyłane drogą elektroniczną do tzw. Centralnego Repozytorium Kas (dalej: „Kasy Online”),

oraz w związku z:

-wprowadzeniem na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT oraz § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059), obowiązku wymiany do dnia 31 grudnia 2020 r. wszystkich wykorzystywanych kas rejestrujących na kasy online przez podmioty świadczące usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnych placówkach gastronomicznych,

Wnioskodawca dokonał przed 31 grudnia 2020 r. stosowanej wymiany kas na kasy online.

W tym zakresie, ponieważ przepis art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nakładający obowiązek wymiany kas rejestrujących na kasy online został dodany do ustawy o VAT już w dniu 1 maja 2019 r. (a więc już w tej dacie było wiadomym, że podmioty świadczące usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnych placówkach gastronomicznych będą zobowiązane do wymiany stosowanych kas rejestrujących na kasy online):

  • część posiadanych przez Spółkę kas rejestrujących została wymieniona na kasy online w 2019 r. tj. w lipcu, w październiku, w listopadzie i grudniu 2019 r. (na stosowanych dotychczas kasach rejestrujących kończyła się pamięć fiskalna, więc Spółka podjęła decyzję, aby wykorzystać ten moment na zakup i wymianę kas online) – w tym zakresie, w lipcu 2019 r. dokonano tzw. fiskalizacji pierwszej części zakupionych kas online oraz rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży przy ich zastosowaniu;
  • część kas online zostało kupionych przez Spółkę w grudniu 2019 r., jednak ponieważ używane wówczas kasy rejestrujące z zapisem papierowym/elektronicznym, które miały być zastąpione, nie wymagały jeszcze wymiany (ich pamięć fiskalna nie była zapełniona i przepisy nadal dopuszczały ich używanie), zakupione w grudniu 2019 r. kasy online zostały zafiskalizowane oraz zastąpiły dotychczas używane kasy rejestrujące dopiero w grudniu 2020 r. Ewidencjonowanie przy zastosowaniu tych kas rozpoczęto w grudniu 2020 r.;
  • część kas online została zakupiona oraz zafiskalizowana w listopadzie oraz grudniu 2020 r. – ewidencjonowanie przy zastosowaniu tych kas rozpoczęto w grudniu 2020 r.

W konsekwencji, wszystkie używane przez Spółkę kasy rejestrujące zostały wymienione na kasy online do dnia 31 grudnia 2020 r.

W odniesieniu do wszystkich zakupionych i wymienionych kas online:

  • Spółka posiada faktury potwierdzające zakup kasy online, jak również dowód zapłaty całej należności za ich zakup;
  • Spółka rozpoczęła prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu tych kas online w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, tj. potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT i wymagania techniczne dla kas rejestrujących;
  • wszystkie nabyte kasy online posłużyły do wymiany istniejących już kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, nie zaś do nabycia nowych kas (np. do obsługi nowych stanowisk kasowych).

W związku z powyższym wątpliwości Spółki dotyczą:

  • prawa Spółki do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas online (w wysokości 90% ceny zakupu poszczególnej kasy online bez podatku, nie więcej jednak niż 700 zł), w odniesieniu do wszystkich opisanych powyżej, nabytych kas online, w tym kas nabytych w listopadzie oraz grudniu 2020 r.
  • okresu, w którym Spółka może dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o wartość wydatkowaną na zakup kas rejestrujących (oczywiście, w granicach dopuszczalnych przez ustawę o VAT limitów).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online (w ramach ustawowych limitów, tj. 90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł) wymienionych przez Spółkę do 31 grudnia 2020 r. (a więc zarówno kas nabytych i zafiskalizowanych w 2019 r., jak również kas nabytych w grudniu 2019 r., jednak zafiskalizowanych w 2020 r., oraz kas nabytych oraz zafiskalizowanych z listopadzie i grudniu 2020 r.), pomimo okoliczności, że wymiana oraz fiskalizacja pierwszej kasy online miała miejsce w lipcu 2019 r., w tym w szczególności, czy 6-miesięczny limit, do którego odnosi się art. 111 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT nie ogranicza prawa Spółki do odliczenia wydatków na nabycie kas online wyłącznie do tych kas online, które zostały nabyte (oraz na których rozpoczęto ewidencjonowanie) w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia ewidencjowania sprzedaży przez Spółkę na pierwszej kasie online?
  2. W przypadku udzielenia twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę wydaną na zakup kas online (w ramach ustawowych limitów) w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po 1 stycznia 2021 r., a więc okresie, w którym Spółka jest obowiązana do stosowania kas online?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W opinii Wnioskodawcy:

  1. Spółka jest uprawniona do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online (w ramach ustawowych limitów, tj. 90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł) wymienionych przez Spółkę do 31 grudnia 2020 r. (a więc zarówno kas nabytych i zafiskalizowanych w 2019 r., jak również kas nabytych w grudniu 2019 r., jednak zafiskalizowanych w 2020 r., oraz kas nabytych oraz zafiskalizowanych z listopadzie i grudniu 2020 r.), pomimo okoliczności, że wymiana oraz fiskalizacja pierwszej kasy online miała miejsce w lipcu 2019 r., w tym w szczególności, 6-miesięczny limit, do którego odnosi się art. 111 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT nie ogranicza prawa Spółki do odliczenia wydatków na nabycie kas online wyłącznie do tych kas online, które zostały nabyte (oraz na których rozpoczęto ewidencjonowanie) w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia ewidencjowania sprzedaży przez Spółkę na pierwszej kasie online.
  2. Spółka jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę wydaną na zakup kas online (w ramach ustawowych limitów) w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po 1 stycznia 2021 r., a więc okresie, w którym Spółka jest obowiązana do stosowania kas online.

Uzasadnienie.

I. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

1. Przepisy mające zastosowanie w sprawie.

Zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT: Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie (...) do dnia 30 czerwca 2020 r. – do: świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii: Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r. do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT: Podatnicy, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

Zgodnie z art. 145b ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień: 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2 [a więc podatników świadczących usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnych placówkach gastronomicznych – przyp. Spółki].

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii: Przedłuża się terminy przyjęte za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: na dzień 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1; [a więc podatników świadczących usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnych placówkach gastronomicznych].

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika: Odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnie 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika: W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży, nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika.

2. Warunki, jakie muszą być spełnione, aby móc dokonać odliczenia.

Na podstawie zacytowanych powyżej przepisów, aby mieć możliwość pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę netto wydatkowaną na zakup kas rejestrujących on-line (90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł), muszą zostać spełnione następujące warunki:

  • wymiana wszystkich kas rejestrujących przez podmioty świadczące usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnych placówkach gastronomicznych na kasy online nastąpiła w terminie przewidzianym w przepisach tj. do dnia 31 grudnia 2020 r.;
  • podatnik posiada faktury potwierdzające zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup;
  • podatnik rozpocznie prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy tj. Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT i wymagania techniczne dla kas rejestrujących;
  • w przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej – podatnik rozpocznie prowadzenie ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży „nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika.”

W tym zakresie, wątpliwości wiążą się z interpretacją ostatniego z ww. warunków, tj. jak rozumieć konieczność „rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika”.

W związku z powyższym, należy wskazać, że użyty w tym przepisie zwrot „rozpoczęcie prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika” jest terminem ustawowym, zdefiniowanym w art. 145b ust. 2 ustawy o VAT (zmodyfikowanym następnie przez rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii). Zgodnie z tym przepisem (w zakresie podatników prowadzących działalność polegającą na świadczeniu usług związanych z wyżywieniem) „za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień: 1 stycznia 2021 r.”

W cytowanym powyżej warunku chodzi więc o to, aby rozpoczęcie używania wszystkich kas online nastąpiło w terminie 6 miesięcy od dnia 1 stycznia 2021 r. tj. od „rozpoczęcia prowadzenia ewidencji” w rozumieniu ustawy o VAT.

Oznacza to, że w cytowanym powyżej, ostatnim warunku nie chodzi ani o wymianę kas rejestrujących na kasy online w terminie 6-miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy zastosowaniu kas rejestrujących w ogólności (gdyż w takim przypadku przepis ten nie miałby w ogóle zastosowania do większości podatników, tj. np. wszystkich tych, którzy rozpoczęli ewidencjowanie przed wejściem w życie ustawy), ani także o wymianę wszystkich kas rejestrujących na kasy online w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy zastosowaniu pierwszej z kas online.

Przy czym, należy przyjąć, że w praktyce warunek ten będzie miał zastosowanie jedynie do podmiotów rozpoczynających działalność (a tym samym ewidencjonowanie) w terminie 6 miesięcy liczonych od dnia 1 stycznia 2021 r. (np. podatników, którzy do tej pory prowadzili działalność nieobjętą obowiązkiem posiadania kas on-line, którzy po 1 stycznia 2021 r. rozszerzyli swoją działalność na usługi gastronomiczne), a to z tego względu, że podmioty prowadzące działalność przed 1 stycznia 2021 r. działalność polegającą na świadczeniu usług związanych z wyżywieniem (w stacjonarnych placówkach gastronomicznych) i tak miały obowiązek do wymiany kas do 31 grudnia 2020 r. Skoro więc miały obowiązek wymiany kas do 31 grudnia 2020 r., to tym bardziej niewątpliwie dokonały wymiany i rozpoczęły ewidencjonowanie na kasach online w terminie 6 miesięcy liczonym od 1 stycznia 2021 r.

Innymi słowy, w praktyce warunek zawarty w tym przepisie w ogóle nie ma zastosowania do podatników, którzy już przed dniem 1 stycznia mieli obowiązek wymienić swoje kasy rejestrujące.

Stanowisko to potwierdzane jest w wydawanych dotychczas indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. W interpretacjach tych wskazuje się:

„W kwestii wskazanego (...) terminu 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji należy stwierdzić, że nie ma on zastosowania do podatników zobligowanych do wymiany kas na kasy online, gdyż sprzeczne byłoby to z obowiązkiem wynikającym z art. 145b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, z którego wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży paliw mogą ewidencjonować sprzedaż na kasach starego typu wyłącznie do (...).

Zaznaczyć należy, że zarówno przepisy art. 111 ustawy o VAT jak i przepisy rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, są przepisami ogólnymi dotyczącymi wszystkich podatników, a nie tylko podatników zobowiązanych do wymiany kas rejestrujących, tym samym okres 6 miesięcy wskazany w art. 111 ust. 4 oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, nie dotyczy podatników zobowiązanych do wymiany kas starego typu na kasy online.”

Stanowisko takie zostało przedstawione w interpretacje o numerach:

  • 0114-KDIP1-3.4012.207.2019.1.ISK,
  • 0115-KDIT1-1.4012.616.2019.1.MN,
  • 0114-KDIP1-3.4012.207.2019.1.ISK,
  • 0114-KDIP1-3.4012.207.2019.1.ISK.

Innymi słowy, w indywidualnych interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznaje, że w praktyce przepis ten nie ma zastosowania do podmiotów zobligowanych do wymiany kas na kasy on-line.

W konsekwencji, oznacza to, że okoliczność, że Spółka dokonała wymiany pierwszej kasy rejestrującej na kasę online w lipcu 2019 r., a następnie dokonała wymiany części używanych kas rejestrujących po upływie 6 miesięcy od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu pierwszej kasy rejestrującej, pozostaje bez znaczenia. Ponieważ Spółka wymieniła wszystkie kasy rejestrujące na kasy online do 31 grudnia 2020 r., przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o 90% kwoty zakupu (netto) wszystkich poszczególnych kas online (nie więcej niż 700 zł za kasę).

Podsumowując, w opinii Spółki, Spółka jest uprawniona do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online (w ramach ustawowych limitów, tj. 90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł) wymienionych przez Spółkę do 31 grudnia 2020 r. (a więc zarówno kas nabytych i zafiskalizowanych w 2019 r., jak również kas nabytych w grudniu 2019 r., jednak zafiskalizowanych w 2020 r., oraz kas nabytych oraz zafiskalizowanych z listopadzie i grudniu 2020 r.), pomimo okoliczności, że wymiana oraz fiskalizacja pierwszej kasy online miała miejsce w lipcu 2019 r., w tym w szczególności, 6-miesięczny limit, do którego odnosi się art. 111 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT nie ogranicza prawa Spółki do odliczenia wydatków na nabycie kas online wyłącznie do tych kas online, które zostały nabyte w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia ewidencjowania sprzedaży przez Spółkę na pierwszej kasie online.

II. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

1. Przepisy mające zastosowanie w sprawie.

Zgodnie z § 3 pkt 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika:

  1. Odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.
  2. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.
  3. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.
  4. Jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

2. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Na podstawie zacytowanych powyżej przepisów, przy założeniu twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1, Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego za dowolny okres rozliczeniowy przypadający po 1 stycznia 2021 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online wymienionych przez Spółkę do 31 grudnia 2020 r. – jest prawidłowe,
  • momentu odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup kas rejestrujących online – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Ustawa ta zakłada m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816 ze zm.), który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3 (…).

Znowelizowana ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje również terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali objęci obowiązkiem posiadania tego rodzaju kas. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych. Zgodnie bowiem z art. 145a ust. 1, z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.

Stosownie do art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1 (art. 145b ust. 2 ustawy).

W myśl art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

W tym miejscu należy wskazać, że w dniu 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059).

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia przedłużono terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r. w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, przedłuża się terminy przyjęte za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 145b ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na dzień 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Powyższe przepisy określają, że podatnicy ograniczeni są w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 31 grudnia 2020 r., jeśli realizują oni usługi związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone poprzez stacjonarne placówki gastronomiczne.

Mając na uwadze brzmienie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, należy stwierdzić, że dniem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji (granicznym dniem) przy użyciu kas on-line dla branży gastronomicznej jest dzień 1 stycznia 2021 r.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, u których:

  1. powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
  2. nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży

-mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.

W myśl art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot.

Zatem z powyższego wynika, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

Wskazać w tym miejscu należy, że od 1 maja 2019 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika (Dz. U. z 2019 r. poz. 820), dalej „rozporządzenie”.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanej dalej „kwotą wydaną na zakup”, lub jej zwrot następuje pod warunkiem:

  1. rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika przy użyciu kasy rejestrującej zakupionej w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy;
  2. posiadania przez podatnika faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej oraz dowodu zapłaty całej należności za jej zakup.

W przypadku podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy użyciu więcej niż jednej kasy rejestrującej odliczenie lub zwrot, o którym mowa w ust. 1, na zakup każdej z tych kas następuje dodatkowo pod warunkiem rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przy użyciu każdej kasy rejestrującej w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w okresie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży przez podatnika (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia, odliczenia, o którym mowa w § 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym. W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest niższa bądź równa kwocie podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę tego podatku o wysokość kwoty wydanej na zakup.

W przypadku gdy kwota wydana na zakup wykazana w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy jest wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik pomniejsza kwotę podatku należnego o wysokość kwoty wydanej na zakup, a pozostałą część kwoty wydanej na zakup może, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, zwanych dalej „rachunkiem”, lub powiększyć kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (§ 3 ust. 3 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 4 rozporządzenia, jeżeli w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za dany okres rozliczeniowy nie wystąpił podatek należny, podatnik kwotę wydaną na zakup wykazuje do zwrotu na rachunek lub powiększa kwotę podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Nowe regulacje przewidują system zwrotu kwot wydanych na zakup kasy on-line w wysokości 90% zakupu (bez podatku), jednakże nie więcej niż 700 zł dla:

  • podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży w obowiązujących terminach, przy użyciu kas on-line;
  • podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczną prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych rodzajów kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży;
  • podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii na kasy on-line ze względu na działalność prowadzoną w określonych ustawą branżach.

Ulga na zakup kasy, w odniesieniu do podatników, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy użyciu kas on-line oraz podatników, u których nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji i którzy dobrowolnie rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas on-line oraz wcześniej nie stosowali innych kas do prowadzenia ewidencji sprzedaży, przysługuje, jeżeli zakup nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji sprzedaży. Ponadto ulga na zakup kasy przysługuje również tym podatnikom, którzy na podstawie ustawy zostali zobligowani do wymiany dotychczas stosowanych kas, na kasy on-line ze względu na prowadzenie działalności w określonych branżach.

Z opisu sprawy wynika Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą m.in. na świadczeniu usług restauracyjnych (kwalifikowanych jako „usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne” w rozumieniu art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT) w sieci punktów gastronomicznych (…) w całej Polsce. Wnioskodawca dokonał przed 31 grudnia 2020 r. stosowanej wymiany kas na kasy on-line.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy jest uprawniony do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas on-line (w ramach ustawowych limitów, tj. 90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł) wymienionych przez Wnioskodawcę do 31 grudnia 2020 r., pomimo okoliczności, że wymiana oraz fiskalizacja pierwszej kasy online miała miejsce w lipcu 2019 r., w tym w szczególności, czy 6-miesięczny limit, do którego odnosi się art. 111 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT nie ogranicza prawa Wnioskodawcy do odliczenia wydatków na nabycie kas on-line wyłącznie do tych kas on-line, które zostały nabyte (oraz na których rozpoczęto ewidencjonowanie) w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia ewidencjowania sprzedaży przez Wnioskodawcę na pierwszej kasie on-line.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi restauracyjne (kwalifikowane jako „usługi związane z wyżywieniem świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne”), to stosownie do zapisu art. 145b ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej od 1 stycznia 2021 r. przy użyciu kas on-line, tj. kas umożliwiających połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą, a Centralnym Repozytorium Kas, z uwzględnieniem przepisu art. 145b ust. 2 ustawy.

Podkreślić należy, że Wnioskodawca obowiązany był rozpocząć prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas on-line w ustawowym terminie, tj. w niniejszej sprawie zgodnie z datą określoną w art. 145b ust. 3 pkt 2 ustawy oraz § 1 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii – w dniu 1 stycznia 2021 r. Oznacza to, że do tego terminu Wnioskodawca był zobowiązany wymienić dotychczas stosowane kasy rejestrujące na kasy on-line.

Zaznaczyć także należy, że zarówno przepisy art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy rozporządzenia w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, są przepisami ogólnymi dotyczącymi wszystkich podatników zobowiązanych do prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Jednakże okres 6 miesięcy wskazany w art. 111 ust. 4 oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydanych za zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika, nie dotyczy podatników zobowiązanych do wymiany kas starego typu na kasy on-line, gdyż sprzeczne byłoby to z obowiązkiem wynikającym z art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy oraz § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, z którego wynika, że podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, mogą ewidencjonować sprzedaż na kasach starego typu wyłącznie do 31 grudnia 2020 r.

Ponadto przyznanie tzw. „ulgi” podatnikom zobowiązanym do wymiany kas stanowi wyjątek od zasady, a każdy wyjątek należy traktować bardzo ściśle i wąsko. Ustawodawca przyznał bowiem prawo do odliczenia podatnikom, którzy już raz skorzystali z tzw. „ulgi” przy nabyciu pierwotnych kas, jak również nie mają obowiązku zwrotu ewentualnej wcześniejszej ulgi, gdy wymiana dotyczy kasy, która zakończy użytkowanie w terminie, który co do zasady obligowałby do zwrotu wcześniejszej ulgi.

Zatem, mając na uwadze zapisy art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a i art. 145b ust. 3 ustawy oraz § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a i § 1 ust. 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, Wnioskodawca był zobowiązany do rozpoczęcia ewidencji za pomocą kas on-line od 1 stycznia 2021 r., a tym samym do wymiany wszystkich kas starego typu na kasy on-line do tego terminu, bowiem okres 6 miesięcy wskazany w art. 111 ust. 4 oraz w § 2 ust. 2 rozporządzenia nie dotyczy podatników zobowiązanych do wymiany kas starego typu na kasy on-line.

Zatem jeżeli podatnik świadczący ww. usługi dokonał zakupu kas on-line (które spełniają kryteria ww. definicji określonej w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT i umożliwiają prowadzenie ewidencji sprzedaży z zachowaniem warunków i sposobu używania kasy on-line określonych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących) przed powstaniem obowiązku ich wymiany, to ma prawo do skorzystania z tzw. „ulgi” na ich zakup.

W konsekwencji mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczący usługi, w zakresie których z dniem 1 stycznia 2021 r. powstał obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas rejestrujących on-line, może skorzystać z tzw. „ulgi” na zakup tych kas, nawet jeśli wcześniej już takiego odliczenia dokonał na dotychczas użytkowane urządzenia fiskalne.

Zauważyć jednak należy, że podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpoczął prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie ma prawo odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestracyjnych w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczenia lub zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących oraz zwrotu tych kwot przez podatnika.

Podsumowując, Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia od podatku należnego kwot wydanych na zakup każdej z kas online (w ramach ustawowych limitów, tj. 90% ceny zakupu netto, nie więcej jednak niż 700 zł) wymienionych przez Wnioskodawcę do 31 grudnia 2020 r. (a więc zarówno kas nabytych i zafiskalizowanych w 2019 r., jak również kas nabytych w grudniu 2019 r., jednak zafiskalizowanych w 2020 r., oraz kas nabytych oraz zafiskalizowanych z listopadzie i grudniu 2020 r.), pomimo okoliczności, że wymiana oraz fiskalizacja pierwszej kasy online miała miejsce w lipcu 2019 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wnioskodawca ma również wątpliwości czy jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę wydaną na zakup kas online (w ramach ustawowych limitów) w rozliczeniu za dowolny okres rozliczeniowy następujący po 1 stycznia 2021 r., a więc okresie, w którym Wnioskodawca jest obowiązany do stosowania kas online.

Odnosząc się do ww. wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, to zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy oraz § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, Wnioskodawca mógł prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do 31 grudnia 2020 r. Jednocześnie po tym terminie miał obowiązek ewidencji ww. sprzedaży przy pomocy kas on-line, co oznacza, że wymiany kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, za pośrednictwem których ewidencjonuje ww. sprzedaż na kasy on-line musiał dokonać najpóźniej przed rozpoczęciem ewidencji sprzedaży w dniu 1 stycznia 2021 r.

Wskazać w tym miejscu należy, że przepis § 3 ust. 1 rozporządzenia, w odniesieniu do podatników zobligowanych do wymiany kas rejestrujących należy interpretować w ten sposób, że odliczenie ulgi przez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej on-line.

Zatem faktyczne odliczenie tzw. „ulgi” poprzez wykazanie jej w deklaracji podatkowej może nastąpić w okresie rozliczeniowym, w którym faktycznie zarejestrowano sprzedaż na danej kasie rejestrującej on-line. Tym samym podatnik zobligowany do wymiany kas, który rozpoczął instalowanie kas on-line przed terminem wskazanym w ustawie (i rozpoczął na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży oraz posiadał fakturę potwierdzającą zakup kasy on-line i dowód zapłaty całej należności za jej zakup) ma prawo do odliczenia tzw. „ulgi” na zakup kas rejestrujących on-line przed datą graniczną (w omawianym przypadku przed 1 stycznia 2021 r.).

W konsekwencji powyższego, odnosząc się do pytania Wnioskodawcy dotyczącego możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z prawa do tzw. „ulgi” poprzez obniżenie kwoty podatku należnego o kwoty wydane na zakup kas on-line (tj. 90% ceny zakupu bez podatku, nie więcej niż 700 zł) w związku z wymianą użytkowanych kas na kasy rejestrujące on-line przed dniem 1 stycznia 2021 r. (tj. przed terminem obowiązkowego ewidencjonowania ww. świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne), należy wskazać, że w przypadku gdy Wnioskodawca dokonał wymiany kas rejestrujących na kasy on-line w lipcu, w październiku, w listopadzie i w grudniu 2019 r. i rozpoczął na nich prowadzenie ewidencji sprzedaży odpowiednio w lipcu, w październiku, w listopadzie i w grudniu 2019 r. oraz spełnił warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, mógł skorzystać z odliczenia tzw. „ulgi” za zakup kas rejestrujących on-line już w deklaracjach składanych odpowiednio za lipiec, październik, listopad i grudzień 2019 r., tj. za okres rozliczeniowy, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na tych kasach. Natomiast w przypadku kas rejestrujących on-line nabytych przez Wnioskodawcę w grudniu 2019 r. oraz w listopadzie i w grudniu 2020 r., na których Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży w grudniu 2020 r. oraz spełnił warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, mógł skorzystać z odliczenia tzw. „ulgi” za zakup kas rejestrujących on-line w deklaracji składanej za grudzień 2020 r., tj. za okres rozliczeniowy, w którym faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na tych kasach.

Jeżeli natomiast Wnioskodawca nie dokonał odliczenia tzw. „ulgi” za zakup kas rejestrujących on-line w deklaracjach za ww. okresy rozliczeniowe, tj. za okresy rozliczeniowe, w których faktycznie rozpoczął prowadzenie ewidencji sprzedaży na danej kasie on-line, to może dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę wydaną na zakup kas on-line (w ramach ustawowych limitów) w rozliczeniu za dowolne okresy rozliczeniowe następujące po wskazanych wyżej okresach rozliczeniowych.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać je za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj