Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.59.2021.3.AT
z 9 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 lutego 2021 r., (data wpływu 12 lutego 2021 r.), uzupełnionym 21 kwietnia oraz 17 maja 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacji celowej otrzymanej ze środków budżetu gminy w związku z demontażem, transportem oraz unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacji celowej otrzymanej ze środków budżetu gminy w związku z demontażem, transportem oraz unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z 9 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.59.2021.1.AT oraz z 27 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.59.2021.2.AT wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 21 kwietnia oraz 17 maja 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Wspólnota Mieszkaniowa jest budynkiem mieszkalnym, wielorodzinnym. Realizując zadanie termomodernizacji budynku oraz przebudowy balkonów wspólnota zwróciła się do Gminy X z wnioskiem o udzielenie dotacji celowej ze środków budżetu gminy w zakresie demontażu, transportu oraz unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego Wnioskodawcy. Umową z dnia 13 października 2020 r. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała dofinansowanie ze środków budżetu gminy kosztów związanych z usunięciem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego Wnioskodawcy. Na rachunek bankowy Wspólnoty dotacja wpłynęła dnia 23 października 2020 r.

W uzupełnieniach wniosku, które wpłynęły do tut. Organu 21 kwietnia oraz 17 maja 2021 r., wskazano ponadto, że:

Umowa o dofinansowanie ze środków budżetu gminy kosztów związanych z usunięciem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z budynku Wspólnoty Mieszkaniowej w mieście X została podpisana dnia 13 października 2020 r.

Gmina X udzieliła Wspólnocie Mieszkaniowej dotacji celowej, która należy do zadań własnych Gminy. Gmina X udzieliła dotacji celowej na podstawie art. 403 ust. 2, 4 lit. b i ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 799), art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r.. poz. 2077) oraz zgodnie z § 1 Uchwały Nr … Rady Miejskiej w mieście X z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X na lata 2017-2032.

Gmina X realizuje Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X na lata 2017-2032. Program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X na lata 2017-2032 przyjęty został Uchwałą nr … Rady Miejskiej w X z dnia 15 grudnia 2017 r.

Otrzymana przez Wspólnotę Mieszkaniową dotacja celowa została udzielona na podstawie Uchwały nr … Rady Miejskiej w X z dnia 14 czerwca 2018 r. Zgodnie z § 1. ww. Uchwały Rada Miejska w X przyjęła regulamin udzielenia dotacji celowej wspólnotom mieszkaniowym na dofinansowanie kosztów związanych z usuwaniem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X w ramach realizacji programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X na lata 2017-2032.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód z otrzymanej dotacji jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych? Czy otrzymana dotacja ze środków budżetu gminy zgodnie z umową z dnia 13 października 2020 r. nr … przeznaczona na usunięcie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z budynku wspólnoty podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy jest z tego podatku zwolniona?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja ze środków budżetu gminy jest wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.



Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2020 poz. 1910 ze zm.) Zgodnie z art. 6 tej ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnota mieszkaniowa nie posiada jednak osobowości prawnej.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Art. 7 ust. 2 updop stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Taka konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 updop powoduje, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają przychód i koszty jego uzyskania.

I tak, przychodami podatkowymi, o których mowa w updop są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (art. 12 ust. 1 pkt 1 updop), natomiast kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (art. 15 ust. 1 updop).

Powyższe uregulowania oznaczają, że, co do zasady, wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty Mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem, są kosztami uzyskania przychodów.

Powyższe nie oznacza jednak, że wszystkie przysporzenia majątkowe uzyskane przez Wspólnotę podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Nie podlegają opodatkowaniu te przysporzenia, które na mocy wyraźnie określonych przepisów tej ustawy podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Przy czym katalog zwolnień został ściśle określony w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa (Wnioskodawca) realizując zadanie termomodernizacji budynku oraz przebudowy balkonów zwróciła się do Gminy X z wnioskiem i udzielenie dotacji celowej ze środków budżetu gminy w zakresie demontażu, transportu oraz unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego Wnioskodawcy. Umową z dnia 13 października 2020 r. Wspólnota Mieszkaniowa otrzymała dofinansowanie ze środków budżetu gminy kosztów związanych z usunięciem, transportem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest z budynku mieszkalnego należącego do Wspólnoty Mieszkaniowej. Na rachunek bankowy Wspólnoty dotacja wpłynęła dnia 23 października 2020 r.

Podstawą prawną otrzymania wskazanych we wniosku środków finansowych jest Umowa zawarta w dniu 13 października 2020 r. pomiędzy Gminą X a Wspólnotą Mieszkaniową. W dniu 23 października 2020 r. Gmina X wpłaciła środki finansowe - dotację na rachunek bankowy Wspólnoty Mieszkaniowej.

Gmina X realizując zadania własne udzieliła Wspólnocie Mieszkaniowej dotacji celowej, na podstawie art. 403 ust. 2, 4 lit. b (winno być: ust. 4 pkt 1 lit. b) i ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 799), art. 221 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r.. poz. 2077) oraz zgodnie z § 1 Uchwały Nr … Rady Miejskiej w mieście X z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy X na lata 2017-2032.



Wnioskodawca w kontekście przedstawionego stanu faktycznego powziął wątpliwość, czy otrzymanie dotacji celowej ze środków budżetu gminy przeznaczonej na usunięcie, transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z budynku wspólnoty stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, wskazując jednocześnie w złożonym wniosku ORD-IN, że przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dokonując wykładni art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kontekście opisanego stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności odnieść się do treści art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r., poz. 305), zgodnie z którym dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przepisu art. 127 ust. 1 ww. ustawy wynika, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

  1. finansowanie lub dofinansowanie:
    1. zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,
    2. ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,
    3. bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,
    4. zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,
    5. zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,
    6. kosztów realizacji inwestycji;
  2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.



Przy czym w myśl art. 127 ust. 2 ww. ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

  1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;
  2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;
  3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;
  4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;
  5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.



Przepis art. 128 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne ustawy.

Zgodnie z art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219 ze zm.), do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

W myśl art. 403 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, z zastrzeżeniem ust. 4-6.

Stosownie do treści art. 403 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

1.podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:

  1. osób fizycznych,
  2. wspólnot mieszkaniowych,
  3. osób prawnych,
  4. przedsiębiorców;

Art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska stanowi, że zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z treści powyższego przepisu jednoznacznie więc wynika, że aby dotacja mogła korzystać ze zwolnienia, musi być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku, dotacje o których mowa we wniosku są dotacjami celowymi udzielonymi na podstawie art. 403 ust. 2, 4 pkt 1 lit. b i ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, to jako dotacje otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowią przychód podatkowy podlegający zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.



Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.



Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj