Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDWL.4011.15.2021.2.JK
z 2 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2021 r. (data wpływu 14 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych związanych z usługami informatycznymi oraz konsultingowo-doradczymi jak również w zakresie stawki ryczałtu od przychodów z tytułu zawartej umowy licencji na korzystanie ze znaku towarowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych związanych z usługami informatycznymi oraz konsultingowo-doradczymi jak również w zakresie stawki ryczałtu od przychodów z tytułu zawartej umowy licencji na korzystanie ze znaku towarowego.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 6 maja 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.15.2021.1.JK, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d § 1 Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem, nie wlicza się do terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane 6 maja 2021 r., skutecznie doręczono 18 maja 2021 r., natomiast 27 maja 2021 r. do tut. organu wpłynęło pismo będące odpowiedzią na ww. wezwanie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca do 30 kwietnia 2018 r. prowadził jednoosobową działalność gospodarczą, która została przekształcona w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”). Podstawą przekształcenia był art. 551 § 5 ksh. Czynność prawna polegająca na przekształceniu nie obejmowała znaku towarowego „A” (dalej: „znak towarowy”), który pozostał własnością Wnioskodawcy. W wyniku przekształcenia Wnioskodawca wyrejestrował z CEIDG jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca jest większościowym udziałowcem Spółki oraz Prezesem jej zarządu (zarząd jest dwuosobowy).

W dniu 30 marca 2020 r. Wnioskodawca zawarł ze Spółką umowę licencji na korzystanie przez Spółkę ze znaku towarowego za odpłatnością. Umowa przewiduje, że Spółka zobowiązana jest do ponoszenia na rzecz Wnioskodawcy opłat z tytułu korzystania ze znaku, tj. opłaty rocznej (obliczanej jako procent od sprzedaży zrealizowanej przez Spółkę w sposób określony w załączniku do umowy) oraz opłat miesięcznych i kwartalnych, których szczegółowy sposób rozliczania określa załącznik do umowy. Umowa została zawarta w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej (rejestracja działalności miała miejsce w dniu 26 marca 2020 r.) i dotychczas przychody z tego tytułu Wnioskodawca opodatkowywał jak przychody z działalności gospodarczej stosując liniową stawkę podatku.

W dniu 1 kwietnia 2020 r. doszło do zawarcia kolejnej umowy ze Spółką, na mocy której Wnioskodawca zobowiązał się do świadczenia na rzecz Spółki następujących usług informatycznych oraz doradczo-konsultingowych. Szczegółowy zakres usług obejmuje:

  1. Tworzenie sieci komputerowej;
  2. Konfiguracja stacji roboczych;
  3. Wybór i konfiguracja oprogramowania;
  4. Wybór i konfiguracja sprzętu komputerowego, biurowego i telefonicznego;
  5. Wdrażanie, serwisowanie i obsługa systemów informatycznych:
    • system (…)
    • system komunikacji wewnątrz organizacji (konta G, B)
    • strony internetowe www
    • bazy danych i serwery aplikacji (D);
  6. Doradztwo w zakresie zakupu floty samochodowej (np. wyszukiwanie ofert) oraz jej obsługi;
  7. Doradztwo w zakresie funkcjonowania poszczególnych działów w strukturze organizacyjnej Zleceniodawcy;
  8. Wsparcie i doradztwo w trakcie procesów rekrutacyjnych u Zleceniodawcy;
  9. Przygotowywanie projektów i planów Zleceniodawcy oraz przedstawianie ich do akceptacji Zarządowi;
  10. Wsparcie merytoryczne i analiza raportów z działalności Zleceniodawcy;
  11. Spotkania z kluczowymi odbiorcami Zleceniodawcy;
  12. Negocjowanie strategicznych kontraktów dla Zleceniodawcy i przedstawianie ich do akceptacji Zarządu;
  1. Realizacja celów strategicznych Zleceniodawcy;
  2. Doradztwo w zakresie planowania strategicznego i organizacyjnego;
  3. Doradztwo w zakresie strategii i działalności marketingowej;
  4. Organizowanie właściwej polityki komunikacyjnej w przedsiębiorstwie;
  5. Monitorowanie płynności i wyników firmy w oparciu o dane przygotowywane przez Dział Finansowo-Księgowy.

Zgodnie z umową za wykonywanie wyżej czynności Wnioskodawcy przysługuje miesięczne wynagrodzenie uzależnione od ilości przepracowanych godzin w miesiącu. W umowie nie wskazano jaka część wynagrodzenia przypada na poszczególne czynności. Umowa została zawarta w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

W związku ze zmianą z dniem 1 stycznia 2021 r. zasad dot. opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca podjął decyzję o zmianie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i wybrał opodatkowanie ryczałtem.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest Dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów, z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (77.44.Z). Ponadto Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: 20.41.Z, 20.42.Z, 47.91.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 62.03.Z, 62.09.Z, 70.22.Z, 72.19.Z, 73.11.Z, 74.90.Z, 85.59.B, 96.09.Z.

Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wskazanych w art. 8 ustawy. Ponadto w poprzednim roku podatkowym przychody z działalności wykonywanej osobiście nie przekroczyły równowartości 2 mln euro. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w formie spółki.

Stosowne oświadczenie o wyborze zryczałtowanej formy opodatkowania Wnioskodawca złożył za pośrednictwem systemu CEIDG. Dla potrzeb działalności gospodarczej Wnioskodawca prowadzi książkę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca obok przychodów z działalności gospodarczej wykonywanej osobiście uzyskuje jeszcze przychody z tytułu:

  • zasiadania w zarządzie Spółki (tj. przychody z działalności wykonywanej osobiście) oraz jest uprawniony do udziału w zysku Spółki (tj. przychody z tzw. kapitałów pieniężnych).

Wnioskodawca nie prowadzi działalności w ramach tzw. wolnego zawodu.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie podlega kierownictwu Spółki, nie są wskazane ani miejsce ani czas wykonania czynności objętych umowami zawartymi ze Spółką oraz Wnioskodawca ponosi ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. Usługi informatyczne oraz konsultingowo-doradcze według PKWiU odnoszą się do:
    1. doradztwa w zarządzaniu (w tym zarządzanie strategiczne), tj. firm centralnych (C); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, oraz
    2. związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
  2. Umowa licencji na korzystanie ze znaku towarowego - PKWiU 77.40.12.0 Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy przychody z tytułu wykonywania usług informatycznych oraz konsultingowo-doradczych będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem według stawki 15%?
  2. Czy przychody uzyskiwane z tytułu usług sklasyfikowanych PKD 77.40.Z, tj. z tytułu zawartej umowy licencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5% do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy osoby fizyczne mogą opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychody z działalności gospodarczej.

I dalej w art. 6 ust. 1 ustawy, ustawodawca wskazał, że opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej: „spółką”.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Przyporządkowania rodzaju usług do konkretnego kodu PKWiU dokonuje podatnik. Podatnik jak wskazano w opisie stanu faktycznego prowadzi zarejestrowaną działalność gospodarczą i nie jest to żadna z działalności wskazanych w art. 8 ustawy.

Wobec powyższego:

Podatnik (w zakresie pytania nr 1) stoi na stanowisku, że usługi informatyczne oraz doradczo -konsultingowe świadczone na rzecz Spółki wpisują się w zakres usług opodatkowanych według stawki 15% (art. 12 ust. 1 pkt 2) a dot.:

  1. doradztwa w zarządzaniu (w tym zarządzanie strategiczne), tj. firm centralnych (C); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, oraz
  2. związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w zakresie pytania nr 2 podatnik uważa, że przychody z tytułu udzielonej licencji będą opodatkowane ryczałtem według stawki 8,5%, a dla przychodów powyżej 100.000 zł będzie to stawka 12,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. f tiret 8 ustawy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z cyt. przepisu wynika, że opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych uzyskane z działalności gospodarczej, również tej prowadzonej w formie wymienionych spółek.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Według art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

  1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:
      uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
    1. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
  2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Należy zauważyć, że przy określaniu prawidłowej stawki ryczałtu od przychodów, istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU rodzaju świadczonych usług. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy przychody z tytułu wykonywania usług informatycznych oraz konsultingowo-doradczych będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem według stawki 15%.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi działalności w ramach tzw. wolnego zawodu oraz że usługi informatyczne oraz konsultingowo-doradcze według PKWiU odnoszą się do:

  1. doradztwa w zarządzaniu (w tym zarządzanie strategiczne), tj. firm centralnych (C); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, oraz
  2. związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (C); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Z kolei, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11, na potrzeby ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, definicja wolnego zawodu stanowi, że pod pojęciem wolnego zawodu rozumiana jest pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku – w tym stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie prowadzi działalności w ramach tzw. wolnego zawodu – stwierdzić należy, Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

W związku z powyższym, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem ex dział 70 (z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym – PKWiU 70.22.16) – są opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W stosunku do usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – należy wskazać na przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ww. ustawy.

W myśl tego przepisu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Reasumując – przychód uzyskiwany z ww. działalności gospodarczej, należy opodatkować 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Zainteresowanego dotyczące pytania nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy przychody uzyskiwane z tytułu usług sklasyfikowanych PKD 77.40.Z, tj. z tytułu zawartej umowy licencji będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem według stawki 8,5% do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu.

Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał: umowa licencji na korzystanie ze znaku towarowego - PKWiU 77.40.12.0 Dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100.000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100.000 zł z tytułu wynajmu i dzierżawy własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40) – art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazać należy, że usługi o symbolu PKWiU 77.40.12 dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy, mieszczą się w dziale 77.40 – dzierżawa własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim.

Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe (art. 12 ust. 5 ww. ustawy).

Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że świadczone w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane jako dzierżawa praw do korzystania ze znaków towarowych i franczyzy (PKWiU 77.40.12.0) opodatkowane są na zasadach określonych w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. f oraz ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zatem, jeśli przychód nie przekroczy kwoty 100.000 zł, wówczas ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyniesie 8,5%. Natomiast po przekroczeniu tego limitu Wnioskodawca odprowadzi od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12,5% przychodów.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, że wydając interpretacje indywidualne Organ opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku opis sprawy i przyjmuje argumenty podnoszone przez Wnioskodawcę bez ich weryfikowania. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ podatkowy prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego, będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj