Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.194.2021.2.ISK
z 10 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu 26 marca 2021 r.) uzupełnionym pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 11 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.194.2021.1.ISK (doręczone Stronie 18 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego w związku z prowadzoną działalnością rolniczą - jest prawidłowe;
  • prawa do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów rolnych na rzecz nabywców z Niemiec oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 27 maja 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 11 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.194.2021.1.ISK (doręczone 18 maja 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego w związku z prowadzoną działalnością rolniczą oraz prawa do korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy dla dostawy produktów rolnych na rzecz nabywców z Niemiec oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Niemiec. Na podstawie umowy zawartej z rolnikiem dzierżawi na terytorium Polski (...) prawie 3 hektary gruntu. Umowa dzierżawy została zawarta na czas określony - od dnia 1 października 2020 r. do 20 czerwca 2031 r. Na gruncie tym Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) w nieogrzewanych tunelach foliowych - są one produkowane wyłącznie w Polsce. Wzrost biologiczny uprawianych sadzonek wynosi od 4 do 12 miesięcy. Sadzonki po ich wzroście biologicznym będą sprzedawane w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) przede wszystkim do Niemiec. Roczny przychód z tytułu dostawy sadzonek wyniesie od 200.000 do 300.000 euro. Wnioskodawca otrzymał 12 lutego 2021 r. od Dyrektora Krajowej informacji Skarbowej interpretację indywidualną sygnatura 0114-KDIP3-1.4011.785.2020.2.MK1, z której wynika, że działalność przez Niego prowadzona mieści się w definicji działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.


Mając na uwadze powyższą definicję, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność polegająca na uprawie sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) w nieogrzewanych tunelach foliowych spełnia wymogi definicji działalności rolniczej w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług bowiem jest „produkcją roślinną - roślin ozdobnych, pod folią”.


Wnioskodawca z tytułu prowadzonej przez siebie działalności rolniczej polegającej na uprawie i sprzedaży sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) w nieogrzewanych tunelach foliowych w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego nie jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych bowiem, roczne obroty Wnioskodawcy ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wahają się od 200.000,00 do 300.000,00 euro, a więc roczny przychód netto za poprzedni rok obrotowy wynosi zdecydowanie poniżej 2 000 000 euro.


Sadzonki sprzedawane są wyłącznie nabywcom z Niemiec. Kupujący we własnym zakresie dokonują odbioru i transportu sadzonek do Niemiec. Sadzonki w momencie odbioru (dostawy) znajdują się w miejscu, w którym prowadzona jest ich produkcja tj. na dzierżawionym przez Wnioskodawcę gruncie położonym w (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność spełnia wymogi działalności rolniczej, a Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ?
  2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze będzie pozytywna, to czy Wnioskodawca, dokonując dostawy produktów rolnych na rzecz nabywców z Niemiec, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT i nie będzie miał obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.


Oznacza to, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność, polegająca na uprawie sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) w nieogrzewanych tunelach foliowych spełnia wymogi definicji działalności rolniczej w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z kolei, zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług przez rolnika ryczałtowego - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego, ponieważ dokonuje dostawy produktów rolnych (sadzonek róż i owocowych roślin drzewiastych) zaraz po ich biologicznym wzroście w stanie naturalnym (nieprzetworzonym).


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku - dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


A zatem, będąc rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych, sadzonek róż i owocowych roślin drzewiastych na rzecz kontrahentów z Niemiec Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i to zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy z podatku od towarów i usług.


Na podstawie przepisu art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu: podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Powyższy przepis stanowi że, Wnioskodawca będąc rolnikiem ryczałtowym, dokonującym dostawy produktów rolnych do kontrahentów z Niemiec ma możliwość, a nie obowiązek rejestracji - złożenia właściwemu Naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego w podatku od towarów i usług. Może zatem nie dokonywać tej rejestracji.


Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność rolnicza, polegająca na uprawie sadzonek w nieogrzewanych tunelach foliowych spełnia definicję tej działalności, a zatem Wnioskodawca posiada status rolnika ryczałtowego. Dokonując dostawy produktów rolnych z własnej uprawy dla kontrahentów z Niemiec korzysta ze zwolnienia w podatku VAT i tym samym nie ma obowiązku, a jedynie możliwość dokonania rejestracji w tym podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


Zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Działalność rolnicza - zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.


Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19 ustawy.

Przez produkty rolne stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.).


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.


Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.


W opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym Niemiec. Na podstawie umowy zawartej z rolnikiem dzierżawi na terytorium Polski (...) prawie 3 hektary gruntu. Umowa dzierżawy została zawarta na czas określony - od dnia 1 października 2020 r. do 20 czerwca 2031 r. Na gruncie tym Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) w nieogrzewanych tunelach foliowych - są one produkowane wyłącznie w Polsce. Powyższa działalność spełnia wymogi definicji działalności rolniczej w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług bowiem jest „produkcją roślinną - roślin ozdobnych, pod folią”. Wzrost biologiczny uprawianych sadzonek wynosi od 4 do 12 miesięcy. Sadzonki po ich wzroście biologicznym będą sprzedawane w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) wyłącznie nabywcom z Niemiec. Kupujący we własnym zakresie dokonują odbioru i transportu sadzonek do Niemiec. Sadzonki w momencie odbioru (dostawy) znajdują się w miejscu, w którym prowadzona jest ich produkcja tj. na dzierżawionym przez Wnioskodawcę gruncie położonym w (…).


Wnioskodawca z tytułu ww. działalności rolniczej nie jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, bowiem roczne obroty Wnioskodawcy ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych wahają się od 200.000,00 do 300.000,00 euro, a więc roczny przychód netto za poprzedni rok obrotowy wynosi zdecydowanie poniżej 2 000 000 euro.


Ad 1


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą uznania Wnioskodawcy za rolnika ryczałtowego w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.


Zdaniem Wnioskodawcy, posiada On status rolnika ryczałtowego, ponieważ dokonuje dostawy produktów rolnych (sadzonek róż i owocowych roślin drzewiastych) zaraz po ich biologicznym wzroście w stanie naturalnym (nieprzetworzonym).


Jak wskazano w opisie sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą polegającą na uprawie sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) w nieogrzewanych tunelach foliowych, która to działalność spełnia wymogi definicji działalności rolniczej w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca z tytułu ww. działalności rolniczej nie jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.


Zatem Wnioskodawca dokonuje dostawy produktów rolnych w postaci sadzonek (m.in. róż i owocowych roślin drzewiastych) pochodzących z własnej działalności rolniczej w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 15 ustawy, oraz z tytułu prowadzonej działalności rolniczej nie jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych, to posiada status rolnika ryczałtowego i może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT dla dostawy produktów rolnych na rzecz nabywców z Niemiec oraz braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy, będąc rolnikiem ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych, sadzonek róż i owocowych roślin drzewiastych na rzecz kontrahentów z Niemiec będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i tym samym nie ma obowiązku, a jedynie możliwość dokonania rejestracji w tym podatku.


Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że sadzonki sprzedawane są wyłącznie nabywcom z Niemiec. Kupujący we własnym zakresie dokonują odbioru i transportu sadzonek do Niemiec. Sadzonki w momencie odbioru (dostawy) znajdują się w miejscu, w którym prowadzona jest ich produkcja tj. na dzierżawionym przez Wnioskodawcę gruncie położonym w Wielkopolsce.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Natomiast stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8 (art. 13 ust. 1 ustawy).


Natomiast w myśl art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.


Natomiast w myśl art. 2 pkt 23 ustawy, przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.


W myśl art. 97 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.


Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy uznać należy, że Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej na rzecz kontrahenta z Niemiec (bez względu czy kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, czy też nie jest takim podatnikiem) nie realizuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), ani sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, gdyż przepisy art. 13 ust. 6 oraz art. 2 pkt 23 ww. ustawy nie dają możliwości dokonywania rolnikom ryczałtowym tego typu dostaw.


Takie potraktowanie dostawy wynika z konstrukcji zwolnienia przedmiotwo-podmiotwego, odnoszącego się do rolnika ryczałtowego, które nie daje takiemu podatnikowi statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży produktów rolnych i usług rolniczych, co wyklucza sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, a także braku możliwości zarejestrowania się takiego podatnika jako podatnika VAT UE, w zakresie dostaw wewnątrzwspólnotowych, (art. 97 ustawy), co jest z kolei warunkiem potraktowania danej dostawy jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.


Zatem dostawa produktów rolnych na rzecz nabywców z Niemiec w przedstawionych okolicznościach sprawy będzie traktowana jak dostawa krajowa, w ramach której Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Ponadto Wnioskodawca wykonując wyłącznie czynności zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, nie ma obowiązku, a jedynie prawo do dokonania rejestracji jako podatnik VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj