Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.210.2021.2.MC
z 15 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 26 marca 2021 r. (data wpływu 27 marca 2021 r.), uzupełnionym pismami z 26 marca 2021 r. (data wpływu 27 marca 2021 r.), według daty wpływu 2 kwietnia 2021 r. oraz z 4 czerwca 2021 r. (data wpływu 10 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności sprzedaży Nieruchomości IIa i IIIa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

27 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności sprzedaży Nieruchomości IIa i IIIa.

Wniosek został uzupełniony pismami z 26 marca 2021 r., według daty wpływu 2 kwietnia 2021 r. oraz z 4 czerwca 2021 r. poprzez przedłożenie załącznika do wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-WS/B, doprecyzowanie opisu sprawy, złożenie aktualnego oświadczenia, o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania oraz o kwestie związane z reprezentacją.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:X,
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:Y,

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Małżonkowie X i Y (dalej „Sprzedający” lub „Wnioskodawca”) na zasadach wspólności ustawowej są właścicielami ewidencyjnej działki gruntu położonej w miejscowości … k. …, w gminie …, w powiecie …, w województwie …, oznaczonej numerem … w obrębie ewidencyjnym … k. …, objętej prowadzoną w Sądzie Rejonowym w … - VII Zamiejscowym Wydziale Ksiąg Wieczystych z siedzibą w … księgą wieczystą numer … (dalej „Nieruchomość I”). W wymienionej księdze wieczystej własność Nieruchomości I wpisana jest na ich rzecz na zasadach wspólności ustawowej, na podstawie umowy sprzedaży udokumentowanej aktem notarialnym Rep. A … sporządzonym dnia 27 sierpnia 1997 r. przez notariusza … .

Nabycie Nieruchomości I nie podlegało podatkowi VAT. Zgodnie z oznaczeniem w księdze wieczystej Nieruchomość I ma obszar 16700 m2 i w całości stanowi grunty orne w klasie IVb. Zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego uchwałą nr … Rady Miejskiej w … z dnia 21 kwietnia 2020 r. Nieruchomość I znajduje się na terenach o przeznaczeniu P-2 - tereny o funkcji usługowo-techniczno-produkcyjnej i KDD - tereny dróg publicznych klasy dojazdowej. Rada Miejska w … nie wyznaczyła obszarów zdegradowanych i obszarów rewitalizacji, ani obszarów Specjalnej Strefy Rewitalizacji w rozumieniu ustawy z dnia 9 października 2015 r.

X i Y nabyli Nieruchomość I w celu powiększenia gospodarstwa i prowadzenia na niej działalności rolniczej. Nieruchomość I nie stanowi, ani nie stanowiła jakiegokolwiek przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części.

Sprzedający prowadzi działalność gospodarczą od dnia 01-02-2019. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT pod nr NIP … od dnia 06-08-2019. Działalność gospodarcza jest prowadzona w przeważającym zakresie pod nr PKD … - „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej podlega ubezpieczeniu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Poza wykonywaną działalnością gospodarczą Sprzedający X pozostaje w stosunku pracy oraz prowadzi działalność rolniczą. Z tytułu wykonywanej działalności rolniczej rozlicza się w KRUS. Nie jest emerytem ani rencistą. Uzyskuje dopłaty od Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa określone w ustawie z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2020 r., poz. 1341).

Sprzedająca nie prowadziła i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie była i nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Pozostaje w stosunku pracy i podlega ubezpieczeniu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Nie rozlicza się w KRUS. Nie jest emerytem ani rencistą. Nie uzyskuje dopłat od Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa określone w ustawie z dnia 5 lutego 2015 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2020 r., poz. 1341).

Zainteresowani nie prowadzili i nie prowadzą działalności polegającej na obrocie nieruchomościami. Sprzedający nie posiadają innych gruntów ani w przeszłości nie zbywali gruntów. Sprzedający nie ogłaszali w mediach w żadnej formie zamiaru sprzedaży Nieruchomości I.

Nieruchomość I jest wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Grunt stanowiący Nieruchomość I nie był nigdy zabudowany. Sprzedający nie występowali do Urzędu Gminy z wnioskami o przekształcenie działek pod zabudowę, jak też nie występowali do Urzędu Gminy o uchwalenie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nieruchomość I nie podlegała podziałowi lub podziałom. Na Nieruchomości I Sprzedający nie prowadzili i nie planują prowadzić prac oraz nie ponosili i nie planują ponosić nakładów finansowych związanych z przygotowaniem jej do sprzedaży, takich jak np. uzbrojenie, wydzielenie działki lub budowa drogi. Na Nieruchomości I nie były wytyczane drogi wewnętrzne. Na Nieruchomości I brak jest sieci infrastruktury technicznej. Nieruchomość I nie była i nie jest udostępniana osobom trzecim w celu jej odpłatnego, ani nieodpłatnego wykorzystania. Obecnie Nieruchomość I nie jest przedmiotem zatrzymania, ani prawa wynikającego z umowy dożywocia. Sprzedający nie składali w przeszłości wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, dotyczącego Nieruchomości I.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej agencja doradcza … sp. z o.o. (dalej „Agent”) zgłosiła się do Sprzedającego w celu podpisania umowy współpracy przy sprzedaży Nieruchomości I (bez wyłączności). Sprzedający zawarł z Agentem ww. umowę, na mocy której zlecił Agentowi poszukiwanie podmiotu zainteresowanego nabyciem od niego Nieruchomości I oraz reprezentowania jego interesów w transakcji sprzedaży. Agent otrzyma wynagrodzenie opisane w umowie jedynie w przypadku sprzedaży Nieruchomości I podmiotowi wskazanemu przez Agenta. Agent wskazał Sprzedającemu jednego potencjalnego nabywcę (dalej „Kupujący”) i aktywnie uczestniczy w negocjacjach, pomiędzy Sprzedającym a Kupującym.

Kupujący, działając na podstawie udzielonych mu przez Sprzedających pełnomocnictw prowadzi działania przygotowujące Nieruchomość I do planowanej inwestycji, w pełni pokrywając wszelkie koszty z tym związane. W dniu 16 maja 2019 r. aktem notarialnym rep. A … Sprzedający zawarli z Kupującym przedwstępną umowę sprzedaży, która następnie dnia 10.03.2021 r. aktem notarialnym rep. A nr … została rozwiązana, a udzielone pełnomocnictwa zostały odwołane, a w miejsce dotychczasowego stosunku zobowiązaniowego została zawarta między stronami nowa Przedwstępna umowa sprzedaży (dalej „Umowa Przedwstępna Sprzedaży I”) i udzielone zostało nowe pełnomocnictwo. Opisane działania wynikały ze zmiany strategii biznesowej Kupującego oraz zmiany warunków komercyjnych - czasu trwania umowy oraz ceny.

Zgodnie z ww. umową Sprzedający i Kupujący zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości I (dalej „Umowa Przyrzeczona Sprzedaży I”) na podstawie której Sprzedający sprzedadzą Kupującemu, w stanie wolnym od wszelkich obciążeń Nieruchomość I albo geodezyjnie wydzielone z niej działki gruntu, na których Kupujący zrealizuje inwestycję polegającą na wybudowaniu parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego, po spełnieniu następujących warunków:

  1. uzyskania przez Sprzedających wydanych w trybie art. 306g Ordynacji podatkowej przez właściwe organy podatkowe, organy gminy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaświadczeń potwierdzających, że nie mają zaległości z tytułu podatków i innych należności publicznoprawnych;
  2. przeprowadzenia przez Kupującego procesu analizy stanu prawnego Nieruchomości I i uznania, według jego oceny, wyników tej analizy za satysfakcjonujące;
  3. uzyskanie przez Kupującego, na jego koszt, ustaleń, z których będzie wynikało, iż warunki glebowo-środowiskowe Nieruchomości I umożliwiają realizację planowanej przez niego inwestycji;
  4. potwierdzenia, że warunki techniczne (zaopatrzenia w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację na Nieruchomości I planowanej inwestycji;
  5. potwierdzenia, że Nieruchomość I ma dostęp do drogi publicznej;
  6. podziału geodezyjnego Nieruchomości I, o ile w odniesieniu do danej nieruchomości będzie niezbędny do zrealizowania planowanej przez Kupującego inwestycji;
  7. uzyskania przez Kupującego: warunków technicznych, pozwoleń, decyzji, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji publicznej na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na Nieruchomości I, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne, itp.) mogą znajdować się na Nieruchomości I oraz kolidować z planowaną przez Kupującego inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez Kupującego pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;
  8. uzyskania przez Kupującego ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę planowanej przez niego inwestycji;
  9. oświadczenia i zapewnienia Sprzedającego zawarte w umowie pozostaną ważne i aktualne w Dacie Ostatecznej (dalej „Data Ostateczna I”);
  10. przedstawienia przez Kupującego uchwały wspólników wyrażającej zgodę na nabycie Nieruchomości I lub wydzielonej z niej działek gruntu.

Jednocześnie Umowa Przedwstępna Sprzedaży I stanowi, że wskazane warunki są zastrzeżone na korzyść Kupującego, co oznacza, że Kupujący ma prawo żądać zawarcia Umowy Sprzedaży I mimo nieziszczenia się któregokolwiek z nich. Zgodnie z treścią Umowy Przedwstępnej Sprzedaży I Sprzedający wyrazili zgodę na dysponowanie przez Kupującego - od dnia zawarcia Umowy Przedwstępnej Sprzedaży I do daty zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży I - Nieruchomością I do celów budowlanych, to jest dla składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego (dalej „Inwestycja”) wraz z obsługą komunikacyjną, z zastrzeżeniem, iż koszty tych działań ponosić będzie Kupujący. Ponadto Sprzedający wyrazili zgodę na przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych na odkrytych stanowiskach archeologicznych znajdujących się na Nieruchomości I. Prawo to obejmuje również podwykonawców Kupującego, którzy będą wykonywać badania i odwierty oraz prace archeologiczne.


Ponadto w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży I, Sprzedający udzielili osobom upoważnionym przez Kupującego pełnomocnictwa do:

  1. przeglądania akt księgi wieczystej nr …, w tym składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów z akt oraz do odbioru takich fotokopii i odpisów, a ponadto do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z której Nieruchomość I została odłączona;
  2. uzyskania od właściwych organów administracji publicznej (rządowej i samorządowej) wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów lub wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości I, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego;
  3. uzyskania wydanych na podstawie art. 306g w zw. z art. 112 Ordynacji podatkowej zaświadczeń, właściwych dla Sprzedających, organów podatkowych, organów gminy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stwierdzających niezaleganie albo zaległość z tytułu podatków bądź składek na ubezpieczenie społeczne, ewentualnie niefigurowanie w rejestrze płatników składek;
  4. reprezentowania we wszelkich sprawach dotyczących uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obejmującego Nieruchomość I bądź wydzielone z niej działki gruntu;
  5. uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości I do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;
  6. uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;
  7. uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;
  8. uzyskania decyzji - pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez Kupującego Inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na Nieruchomości I planowanej przez Kupującego inwestycji;
  9. składania wniosków o podziały Nieruchomości I w celu geodezyjnego wydzielenia działek gruntu odpowiednich dla zaplanowanej przez Kupującego inwestycji, do reprezentowania ich w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów, a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podziały, jak też do ujawniania tych podziałów w ewidencji gruntów i ewentualnej zmiany oznaczenia użytków gruntowych.

Powyższe pełnomocnictwa obejmują prawo składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz do odbioru decyzji, postanowień, wypisów, wyrysów, map i pism oraz korespondencji związanej z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, a w szczególności z uzyskaniem pozwolenia na budowę i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z zastrzeżeniem, że wszelkie koszty oraz opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi, decyzjami i umowami przyłączeniowymi określonymi powyżej będą obciążały Kupującego. Sprzedający oświadczają, że na wezwanie Kupującego udzielą wszelkich dalszych pełnomocnictw niezbędnych do prowadzenia postępowań administracyjnych i innych związanych z uzyskaniem pozwoleń, uzgodnień itp., o których mowa w niniejszej Przedwstępnej Umowie Sprzedaży I, zarówno w formie pisemnej, jak też innej formie szczególnej. Sprzedający oświadczył, że każdy z ustanowionych pełnomocników może działać samodzielnie, a ponadto w granicach umocowania może ustanawiać dalszych pełnomocników.

Dodatkowo, w treści Umowy Przedwstępnej Sprzedaży I, Sprzedający wyrazili zgodę na przeniesienie praw i obowiązków Kupującego, wynikających z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży I, na inną spółkę z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co stanie się ona podmiotem tych praw i obowiązków, a Sprzedający będą zobowiązani do zawarcia z nią Umowy Sprzedaży I. Umowa Przedwstępna Sprzedaży I stanowi, że Kupujący oraz Sprzedający z pomocą Kupującego, wystąpią - każde we własnym imieniu - do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, o wydanie dla siebie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, mających na celu ustalenie czy sprzedaż Nieruchomości I bądź wydzielonej z niej działki gruntu będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. 3 września 2020 r. Sprzedający wystąpili do Burmistrza … o dokonanie podziału przylegającej do Nieruchomości I działki gminnej nr … (dalej „Nieruchomość II”) oraz działki gminnej … (dalej „Nieruchomość III”) oraz rozpoczęcie procedury sprzedażowej w drodze bezprzetargowej na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. celem poprawienia warunków zagospodarowania Nieruchomości I.

Nieruchomość II i III stanowią własność Gminy … i są objęte odpowiednio księgami wieczystymi nr … .

24 listopada 2020 r. Burmistrz … wydał decyzję nr … zatwierdzającą podział Nieruchomości II w taki sposób, że wydzielone zostały działki o numerach od … do …, przy czym działka przeznaczona na polepszenie zagospodarowania Nieruchomości I otrzymała nr …(dalej „Nieruchomość IIa”).

Powierzchnia Nieruchomości IIa zgodnie z ww. decyzją wynosi 0,0843 ha. Uchwałą nr … z dnia 21.04.2020 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów w obrębach geodezyjnych: 3 miasta … Nieruchomość IIa oznaczona jest symbolem P-2 - tereny o funkcji usługowo-techniczno-produkcyjnej.

24 listopada 2020 r. Burmistrz … wydał również decyzję nr … zatwierdzającą podział Nieruchomości III w taki sposób, że wydzielone zostały działki o numerach od … do …, przy czym działka przeznaczona na polepszenie zagospodarowania Nieruchomości I otrzymała nr … (dalej „Nieruchomość IIIa”).

Powierzchnia Nieruchomości IIIa zgodnie z ww. decyzją wynosi 0,0109 ha. Uchwałą nr … z dnia 21.04.2020 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części terenów w obrębach geodezyjnych: 3 miasta … Nieruchomość IIIa oznaczona jest symbolem P-2 - tereny o funkcji usługowo-techniczno-produkcyjnej.

W dniu 21 grudnia 2020 r. aktem notarialnym rep. A nr … r. Sprzedający zawarli z Kupującym przedwstępną umowę sprzedaży, która następnie dnia 10.03.2021 r. aktem notarialnym rep. A nr … została rozwiązana, a udzielone pełnomocnictwa zostały odwołane, a w miejsce dotychczasowego stosunku zobowiązaniowego została zawarta między stronami nowa Przedwstępna umowa sprzedaży (dalej „Umowa Przedwstępna Sprzedaży II”) i udzielone zostało nowe pełnomocnictwo. Opisane działania wynikały ze zmiany strategii biznesowej Kupującego i wydłużenia terminów realizacji Inwestycji. Zgodnie z ww. umową Sprzedający i Kupujący zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości IIa i IIIa (dalej „Umowa Przyrzeczona Sprzedaży II”), które Sprzedający nabędzie na podstawie Umowy Nabycia od Gminy … w trybie bezprzetargowym na mocy art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, które zostały odłączone z odpowiednio Nieruchomości II i Nieruchomości III stanowiących obecnie własność Gminy … .

Na mocy zawartej Umowy przedwstępnej sprzedaży II, Sprzedający oświadczyli, że:

  1. Zobowiązują się do zawarcia z Gminą … umów sprzedaży w trybie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na podstawie, których nabędą Nieruchomości IIa i IIIa, na poprawę warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej - Nieruchomości I, stanowiącej własność Sprzedających, którzy zamierzają Nieruchomość IIa i IIIa nabyć;
  2. Nieruchomość IIa i IIIa nie mogą stanowić samodzielnych nieruchomości, zgodnie z dyspozycją art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami;
  3. Nieruchomość IIa i IIIa przylegają do Nieruchomości I będącej własnością Sprzedających i są niezbędne do prawidłowego jej zagospodarowania, a ich nabycie zostanie dokonane w celu przyłączenia do Nieruchomości I;
  4. Do dnia dzisiejszego pozostaje w mocy Umowa Przedwstępna Sprzedaży I.

Z kolei Kupujący oświadczył, m.in. że:

  1. Gospodarczym celem nabycia Nieruchomości IIa i IIIa od Sprzedających i zawarcia niniejszej umowy jest zagwarantowanie prawidłowego zagospodarowania Nieruchomości I, na której Kupujący zamierza zrealizować inwestycję polegającą na wybudowaniu parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną;
  2. Do dnia dzisiejszego pozostaje w mocy Umowa Przedwstępna Sprzedaży I;
  3. Zapoznał się i akceptuje położenie, granice i sąsiedztwo Nieruchomości I, a także usytuowanie Nieruchomości IIa oraz IIIa względem Nieruchomości I, orientacyjny przebieg granic, sąsiedztwo i sposób zagospodarowania Nieruchomości IIa i IIIa.

W tym samym akcie notarialnym (dalej „Umowa Przedwstępna Sprzedaży II”) Wnioskodawca zobowiązał się zawrzeć z Kupującym umowę sprzedaży (dalej „Umowa Sprzedaży II”), na mocy której Sprzedający sprzeda Kupującemu Nieruchomość IIa i IIIa, uprzednio nabytą od Gminy … w trybie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na poprawę zagospodarowania przyległej Nieruchomości I, za cenę stanowiącą równowartość ceny ustalonej z Gminą …, w stanie wolnym od wszelkich obciążeń i roszczeń osób trzecich, po ziszczeniu się wszystkich warunków (dalej „Warunki Zawarcia Umowy Sprzedaży II”) opisanych w dalszej części, a Kupujący zobowiązuje się za cenę i na warunkach wyżej wskazanych Nieruchomość IIa i IIIa kupić na podstawie Umowy Sprzedaży II.

Strony umowy postanowiły, że w wykonaniu Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II, po należytym wykonaniu zobowiązań Sprzedającego i Kupującego, wynikających z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II, po spełnieniu się Warunków Zawarcia Umowy Sprzedaży II, zostanie zawarta Umowa Sprzedaży II. Strony postanowiły, że Umowa Sprzedaży II w wykonaniu Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II zostanie zawarta po spełnieniu się Warunków Zawarcia Umowy Sprzedaży II, w terminie i miejscu wskazanym przez Kupującego, jednak nie później niż do daty ostatecznej (dalej „Data Ostateczna II”).

Strony Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II określiły następujące Warunki Zawarcia Umowy Sprzedaży II:

  1. Podpisanie przez Sprzedającego odpowiednich protokołów rokowań (dalej „Protokół Rokowań”) z Gminą … , stanowiących podstawę do zawarcia Umowy Sprzedaży II stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, celem właściwego wypełnienia przez Kupującego zobowiązania § 12 Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II, dalej „Protokół Rokowań”;
  2. Zawarcie przez Sprzedającego umowy sprzedaży z Gminą … , na mocy której Sprzedający nabędzie Nieruchomość IIa i IIIa w trybie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, na poprawę zagospodarowania przyległej Nieruchomości I (dalej „Umowa Nabycia”);
  3. Uzyskanie waloru prawomocności w rozumieniu art. 16 § 3 kodeksu Postępowania Administracyjnego tj.
    1. decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę Inwestycji;
    2. wszystkich pozostałych orzeczeń administracyjnych warunkujących możność rozpoczęcia prac budowlanych Inwestycji;
  4. Zagwarantowanie przez Sprzedającego, aby w terminie zawarcia Umowy Sprzedaży II, Nieruchomość IIa i IIIa pozostawała w stanie prawnym i faktycznym wolnym od wszelkich praw, roszczeń i obciążeń tj.
    1. będzie wolna od zajęcia komorniczego i administracyjnego oraz jakichkolwiek innych postępowań związanych z Nieruchomością IIa i IIIa;
    2. będzie znajdować się odpowiednio w posiadaniu samoistnym Sprzedającego, wolnym od posiadaczy zależnych i innych osób faktycznie nimi władających, a jej stan faktyczny nie będzie istotnie gorszy od obecnego, z zastrzeżeniem zmian wynikających z następstwa prawnego i prawidłowego używania; z zastrzeżeniem, że zmiana stanu prawnego lub faktycznego Nieruchomości IIa i IIIa nastąpiła za uprzednią zgodą Kupującego wyrażoną co najmniej za pomocą poczty elektronicznej;
  5. Przedłożenie przez Sprzedającego następujących dokumentów najpóźniej w Dacie Ostatecznej II, z zastrzeżeniem, że będą wydane w dacie przypadającej nie dalej niż 30 dni przed Datą Ostateczną II, a ich kopie zostaną przekazane Kupującemu niezwłocznie po ich wydaniu, tj.:
    1. zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości wydane przez właściwego dla Niego naczelnika urzędu skarbowego na podstawie art. 306e lub art. 306g Ordynacji podatkowej, stwierdzającego brak zaległości podatkowych;
    2. zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości wydane przez właściwy dla Niego organ wykonawczy gminy na podstawie art. 306e lub 306g Ordynacji podatkowej, stwierdzającego brak zaległości podatkowych;
    3. zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane przez właściwy dla Niego organ Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stwierdzającego brak zaległości w opłacaniu składek, na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
    4. zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w trybie art. 306g Ordynacji Podatkowej, stwierdzającego brak zaległości podatkowych;
  6. Przedstawienie przez Kupującego uchwały wspólników wyrażającej zgodę na skuteczne nabycie Nieruchomości IIa i IIIa.



Dodatkowo Strony postanowiły, że Warunki Zawarcia Umowy Sprzedaży II zastrzeżone są na korzyść Kupującego, co oznacza, że Kupujący ma prawo żądać zawarcia Umowy Sprzedaży II mimo nieziszczenia się któregokolwiek z nich. Strony uzgodniły, że zapłata ceny (dalej „Cena”) na rzecz Sprzedającego nastąpi w ten sposób, że równowartość kwoty stanowiącej Cenę odpowiadającej wysokości ceny sprzedaży wynikającej z umowy sprzedaży z Gminą …, wynikającej z Protokołów Rokowań podpisanych przez Sprzedających i Gminę …, Kupujący zapłaci na rzecz Sprzedających, na poczet dokonywanej przez Sprzedających zapłaty ceny sprzedaży za Nieruchomość IIa i IIIa w Umowie Nabycia, bezpośrednio na rachunek bankowy Gminy … wskazany w Protokole Rokowań, przelewem za pośrednictwem depozytu notarialnego. Jednocześnie, wpłata kwoty stanowiącej Cenę przez Kupującego bezpośrednio na rachunek Gminy … (przekaz) zgodnie z Protokołem Rokowań będzie równoznaczna z zapłatą przez Kupującego na rzecz Sprzedających Ceny wynikającej z niniejszej Umowy i skutkować będzie wygaśnięciem zobowiązania do zapłaty Ceny przez Kupującego na rzecz Sprzedających oraz wyczerpie wszelkie roszczenia Sprzedających wobec Kupującego z tytułu zapłaty Ceny, co zostanie potwierdzone w Umowie Sprzedaży II.

Strony postanowiły, że w związku z określeniem Ceny, jako równowartość ceny sprzedaży ustalonej z Gminą …, w zależności od podstawy opodatkowania, w przypadku gdy:

  1. w momencie nabycia Nieruchomości IIa i IIIa Sprzedający będzie czynnym podatnikiem VAT, to Cena sprzedaży będzie odpowiadać cenie sprzedaży netto wynikającej z Protokołu Rokowań i zostanie powiększona o odpowiedni podatek;
  2. w momencie nabycia Nieruchomości IIa i IIIa Sprzedający nie będzie czynnym podatnikiem VAT, to Cena sprzedaży będzie odpowiadać cenie sprzedaży brutto wynikającej z Protokołu Rokowań i zostanie powiększona o odpowiedni podatek. Kupujący i Sprzedający z pomocą Kupującego wystąpią do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie indywidualnych interpretacji prawa podatkowego mających na celu ustalenie czy sprzedaż Nieruchomości IIa i IIIa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, a rozliczenie Ceny będzie następować zgodnie z ustępami powyżej. Sprzedający nie składał w przeszłości wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, dotyczącego Nieruchomości IIa i IIIa. Sprzedający zobowiązał się do wydania Kupującemu Nieruchomości IIa i IIIa w dniu zawarcia Umowy Sprzedaży II, przy czym co do tego obowiązku zawierając Umowę Sprzedaży II Sprzedający podda się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego. Strony postanowiły, że do dnia wydania Nieruchomości IIa i IIIa wszelkie korzyści i ciężary związane z Nieruchomością IIa i IIIa będą ponoszone odpowiednio przez Sprzedającego, z zastrzeżeniem płatności związanych z działaniem Kupującego, wynikających z udzielonych przez Sprzedającego zgód i pełnomocnictw, natomiast z dniem wydania Nieruchomości IIa i IIIa przejdą na Kupującego wszelkie korzyści i ciężary związane z Nieruchomością IIa i IIIa. Sprzedający zna zamierzenie inwestycyjne Kupującego polegające na wybudowaniu i oddaniu do użytkowania parku magazynowo-logistyczno-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, w związku z czym zrzeka się prawa jakichkolwiek odwołań, zażaleń, skarg i innych protestów w toku postępowań administracyjnych dotyczących realizacji Inwestycji, a ponadto zobowiązał się do niezgłaszania z tego tytułu żadnych roszczeń oraz nieskładania żadnych odwołań, zażaleń, skarg i protestów.

Sprzedający w związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II wraz z nabyciem własności Nieruchomości IIa i IIIa na mocy Umowy Nabycia wyrazili nieodwołalną zgodę do Daty Ostatecznej II na:

  1. Wstęp na Nieruchomość IIa i IIIa przez osoby działające na zlecenie Kupującego bądź z jego upoważnienia, w celu przeprowadzenia badań obejmujących m.in. uwarunkowania glebowe i środowiskowe oraz techniczne możliwości zagospodarowania pod kątem Inwestycji, jak też stosownych badań i prac archeologicznych;
  2. Reprezentowanie we wszelkich sprawach dotyczących uchwalenia nowego bądź zmiany dotychczasowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmujących Nieruchomość IIa i IIIa;
  3. Uzyskanie warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości IIa i IIIa do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania i odbioru.
  4. Uzyskanie decyzji o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;
  5. Uzyskanie decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;
  6. Uzyskanie decyzji - pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez Kupującego Inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na nieruchomościach planowanej przez Kupującego Inwestycji;
  7. Składanie wniosków o podział Nieruchomości II i III oraz niezbędnego dla zrealizowania Inwestycji, do reprezentowania Sprzedającego w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów, a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podział, jak też do ujawnienia tego podziału w ewidencji gruntów i ewentualnej zmiany oznaczenia użytków gruntowych; z zastrzeżeniem, że jeżeli działki ewidencyjne wyżej wskazane będą objęte inną księgą wieczystą, zakres wyrażonej zgody pozostaje w mocy i nie ma wpływu na skuteczność zgody wyżej wymienionej.

Kupujący w związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II i wyrażonymi przez Sprzedającego zgodami zobowiązał się własnym kosztem i staraniem wykonywać określone Umową Przedwstępną Sprzedaży II czynności związane z planowaną Inwestycją, w związku z czym zrzeka się względem Sprzedającego roszczeń o zwrot poniesionych w tym celu wydatków, w tym także wygaśnięcia lub odstąpienia od Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II.

W związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II Sprzedający (dalej także „Mocodawca”) udzielił nieodwołalnego do Daty Ostatecznej II pełnomocnictwa (dalej „Pełnomocnictwo”) przedstawicielom Kupującego do dokonywania wszelkich czynności prawnych i faktycznych związanych z Nieruchomością IIa i IIIa, w szczególności zakres umocowania obejmuje:

  1. reprezentowanie Mocodawców wobec wszelkich organów i jednostek pomocniczych Gminy … we wszystkich sprawach związanych z nabyciem własności Nieruchomości IIa i IIIa w trybie bezprzetargowym, w szczególności do przeprowadzania rokowań związanych z tym nabyciem i podpisania Protokołu Rokowań oraz złożenia wniosku o podział Nieruchomości II i III w celu geodezyjnego wydzielenia Nieruchomości IIa i IIIa niezbędnych dla Inwestycji;
  2. zawarcie w imieniu Mocodawców Umowy Nabycia z Gminą … dotyczącej Nieruchomości IIa i IIIa za cenę i na warunkach określonym w Protokole Rokowań, w tym do zapłaty ceny sprzedaży, objęcia przedmiotu w posiadanie, a także składania oświadczeń i dokonania innych czynności jakie okażą się niezbędne do prawidłowego wykonania Umowy Nabycia, a w związku z tym do:
    1. ustanawiania w imieniu Mocodawców wszelkich zabezpieczeń, jakie okażą się niezbędne przy nabyciu Nieruchomości IIa i IIIa, w szczególności ustanowienia ograniczonych praw rzeczowych lub składania oświadczeń o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 § 1 Kodeksu Postępowania Cywilnego;
    2. reprezentowania Mocodawców we wszelkich sprawach przed wszelkimi władzami, urzędami i instytucjami, w szczególności urzędami skarbowymi, organami administracji państwowej, organami jednostek samorządu terytorialnego, urzędami miejskimi i gminnymi, starostwami powiatowymi, urzędami wojewódzkimi, organami nadzoru budowlanego, sądami powszechnymi i administracyjnymi, w szczególności właściwym sądem wieczystoksięgowym, notariuszami, w zakresie umocowania wynikającego z niniejszego pełnomocnictwa;
    3. składania i przyjmowania wszelkich oświadczeń (wniosków, wyjaśnień, podań, ofert, zleceń, deklaracji, korekt, zawiadomień, żądań, wezwań, skarg, opinii, orzeczeń, protokołów, decyzji, postanowień, zaświadczeń, świadectw, zażaleń, odwołań, sprzeciwów, odstąpień itp.) w dowolnej formie: ustnej, pisemnej i innej zastrzeżonej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
    4. odbioru i kwitowania z odbioru wszelkich dokumentów, korespondencji oraz przesyłek, w tym urzędowych i sądowych;


Mocodawcy oświadczają, że w ramach wyżej udzielonego Pełnomocnictwa:

  1. wszystkich czynności dokonywanych w oparciu o umocowanie wynikające z niniejszych pełnomocnictw każdy pełnomocnik może dokonywać na zasadach według swego uznania, mając na względzie słuszny interes Mocodawcy;
  2. każdy pełnomocnik może działać samodzielnie;
  3. każdy z pełnomocników ma prawo do udzielania dalszych pełnomocnictw;
  4. niniejsze pełnomocnictwa obejmują umocowanie do dokonania czynności zmieniających, uzupełniających, rozwiązujących bądź w inny sposób niweczących czynności przewidziane zakresem umocowania, w tym odstąpienia lub wypowiedzenia, jak teżmożność zawarcia ugody;
  5. w razie wątpliwości czy pełnomocnik jest umocowany do dokonania danej czynności, należy domniemywać jego umocowanie i należy interpretować rozszerzająco. Kupujący i Sprzedający postanawiają, że w razie dokonania czynności w oparciu o umocowanie wynikające z Pełnomocnictwa, Kupujący będzie w ciągu siedmiu dni zobowiązany do powiadomienia Mocodawcy - Sprzedającego przekazując im odpowiedni wypis aktu notarialnego dokumentującego tą czynność.

Strony Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II uzgodniły, że Kupującemu przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II w wypadku:

  1. niezawarcia przez Sprzedającego lub należycie umocowanego pełnomocnika Sprzedającego Umowy Nabycia do Daty Ostatecznej II,
  2. w razie nieziszczenia się Warunków Zawarcia Umowy Sprzedaży II do dnia zawarcia Umowy Sprzedaży II,
  3. jeżeli zaległość wynikająca z zaświadczeń o braku zaległości podatkowych, wskazanych w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży II, będzie przewyższać ustaloną Cenę Sprzedaży w dacie zawarcia Umowy Sprzedaży II;
  4. nieuzyskania wyrażanej w uchwale zgody zgromadzenia wspólników Kupującego na nabycie Nieruchomości IIa i IIIa umożliwiającej zawarcie Umowy Sprzedaży II albo uchylenia takiej uchwały.

W razie odstąpienia będzie ono skuteczne, gdy będzie zawierać zgodę na wykreślenie w księdze wieczystej prowadzonej dla Nieruchomości IIa i IIIa, wynikającego z niniejszej umowy roszczenia, o ile będzie tam ujawnione.

Oświadczenie o odstąpieniu od Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II wymaga formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym:

  1. wręczonego osobiście bądź przez posłańca za pokwitowaniem odbioru, lub
  2. przesłanego za pomocą przesyłki listowej poleconej za potwierdzeniem odbioru nadanej na adres do korespondencji drugiej strony, wskazany w Umowie Przedwstępnej Sprzedaży II.

Sprzedający wyraża nieodwołaną zgodę na przeniesienie praw i obowiązków Kupującego wynikających z Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II na inną osobę prawną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co stanie się ona podmiotem tych praw i obowiązków (Kupującym w rozumieniu niniejszej Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II oraz Umowy Sprzedaży II), a Sprzedający będzie zobowiązany do zawarcia z nią umowy przyrzeczonej. Spółka powiadomi Sprzedających o przeniesieniu praw i obowiązków w terminie czternastu dni od zawarcia umowy, na mocy której to nastąpiło, na adresy do korespondencji wskazane w § 18 Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II.

Ponadto w piśmie z 4 czerwca 2021 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że na dzień sprzedaży przez Zainteresowanych na rzecz Kupującego działki nr … i nr … pozostaną niezabudowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż Nieruchomości IIa oraz IIIa - po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Kupującego niespełnionych warunków zawieszających, będzie stanowiła dla Sprzedającego czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Zainteresowanych, Wnioskodawca dokonując sprzedaży Nieruchomości IIa oraz IIIa będzie działał jako podatnik w rozumieniu ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż czynność sprzedaży Nieruchomości IIa i IIIa opisana we wniosku jest objęta art. 5 ust. 1 powołanej ustawy. Szereg podjętych przez Sprzedającego działań faktycznych i prawnych takich jak: zatrudnienie za wynagrodzeniem (gdzie wynagrodzenie będzie płatne jedynie po sprzedaży Nieruchomości l, IIa i IIIa Kupującemu) międzynarodowej firmy doradczej, ustanowienie pełnomocników o bardzo szerokim zakresie umocowania, świadczy o profesjonalnym charakterze jego działania i jako takie nosi znamiona aktywnego dążenia do zwiększenia przychodu ze zbycia własności Nieruchomości l, co stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wydzielenie z Nieruchomości ll i III, Nieruchomości lla i llla, miało na celu poprawę gospodarowania Nieruchomością l.

Zbycie Nieruchomości lla i llla jest integralną częścią transakcji sprzedaży Nieruchomości l w kontekście celu gospodarczego, w którym działa Sprzedający i Kupujący. Fakt, że sprzedaż Nieruchomości lla i llla odbędzie się po cenie zakupu przez Sprzedającego nie zmienia okoliczności, że wszystkie te transakcje - sprzedaż Nieruchomości l, lla i llla - mają charakter profesjonalny, a co za tym idzie, przychód ze sprzedaży Nieruchomości lla i llla stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.).

Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359).

Stosownie do art. 31 § 1 powołanego wyżej Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, w czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Podatnikami – według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s.1, z późn. zm.), „podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. „Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE).

Opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE, odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje ww. ustawa Kodeks cywilny. Zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi sprzedaży – przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę (art. 535 Kodeksu cywilnego).

Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego – umowa sprzedaży, zamiany, darowizny lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej, albo że strony inaczej postanowiły.

Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 389 § 1 Kodeksu cywilnego – umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej. Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia (art. 389 § 2 ww. ustawy).

Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.

Tym samym, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.

Ponadto należy zwrócić uwagę na kwestię udzielania pełnomocnictw, która to została uregulowana w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo, ustawy Kodeks cywilny.

Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. W świetle § 2 tego artykułu, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 ww. Kodeksu cywilnego, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Stosownie do art. 98 ww. Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Stosownie do art. 99 § 1 Kodeksu cywilnego, jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie. W myśl § 2 powołanego artykułu, pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

Na mocy art. 108 ww. Kodeksu cywilnego, pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 ww. Kodeksu cywilnego wynika, że przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo – to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Z okoliczności sprawy wynika, że X i Y (dalej „Sprzedający”) na zasadach wspólności ustawowej są właścicielami ewidencyjnej działki gruntu nr … (dalej „Nieruchomość I”). 3 września 2020 r. Sprzedający wystąpili do Burmistrza … o dokonanie podziału przylegającej do Nieruchomości I działki gminnej nr … (dalej „Nieruchomość II”) oraz działki gminnej … (dalej „Nieruchomość III”) oraz rozpoczęcie procedury sprzedażowej w drodze bezprzetargowej na podstawie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. celem poprawienia warunków zagospodarowania Nieruchomości I. Nieruchomość II i III stanowią własność Gminy … . 24 listopada 2020 r. Burmistrz … wydał decyzję nr … zatwierdzającą podział Nieruchomości II. Działka przeznaczona na polepszenie zagospodarowania Nieruchomości I otrzymała nr … (dalej „Nieruchomość IIa”). Burmistrz … wydał również decyzję nr … zatwierdzającą podział Nieruchomości III, działka przeznaczona na polepszenie zagospodarowania Nieruchomości I otrzymała nr … (dalej „Nieruchomość IIIa”). Ww. działki nr … i… na dzień sprzedaży przez Zainteresowanych na rzecz Kupującego pozostaną niezabudowane.

W dniu 21 grudnia 2020 r. aktem notarialnym Sprzedający zawarli z Kupującym przedwstępną umowę sprzedaży, która następnie dnia 10.03.2021 r. aktem notarialnym została rozwiązana, a udzielone pełnomocnictwa zostały odwołane, a w miejsce dotychczasowego stosunku zobowiązaniowego została zawarta między stronami nowa Przedwstępna umowa sprzedaży (dalej „Umowa Przedwstępna Sprzedaży II”) i udzielone zostało nowe pełnomocnictwo. Opisane działania wynikały ze zmiany strategii biznesowej Kupującego i wydłużenia terminów realizacji Inwestycji. Zgodnie z ww. umową Sprzedający i Kupujący zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości IIa i IIIa (dalej „Umowa Przyrzeczona Sprzedaży II”), które Sprzedający nabędą na podstawie Umowy Nabycia od Gminy … .

Strony Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II określiły Warunki Zawarcia Umowy Sprzedaży II, m.in.:

  1. Podpisanie przez Sprzedającego odpowiednich protokołów rokowań (dalej „Protokół Rokowań”) z Gminą …, stanowiących podstawę do zawarcia Umowy Sprzedaży II stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
  2. Zawarcie przez Sprzedającego umowy sprzedaży z Gminą … , na mocy której Sprzedający nabędzie Nieruchomość IIa i IIIa w trybie art. 37 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, na poprawę zagospodarowania przyległej Nieruchomości I,
  3. Uzyskanie waloru prawomocności w rozumieniu art. 16 § 3 kodeksu Postępowania Administracyjnego tj.
    1. decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę Inwestycji,
    2. wszystkich pozostałych orzeczeń administracyjnych warunkujących możność rozpoczęcia prac budowlanych Inwestycji,
  4. Zagwarantowanie przez Sprzedającego, aby w terminie zawarcia Umowy Sprzedaży II, Nieruchomość IIa i IIIa pozostawała w stanie prawnym i faktycznym wolnym od wszelkich praw, roszczeń i obciążeń,
  5. Przedłożenie przez Sprzedającego następujących dokumentów najpóźniej w Dacie Ostatecznej II, tj.:
    1. zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości wydane przez właściwego dla Niego naczelnika urzędu skarbowego, stwierdzającego brak zaległości podatkowych;
    2. zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości wydane przez właściwy dla Niego organ wykonawczy gminy, stwierdzającego brak zaległości podatkowych;
    3. zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane przez właściwy dla Niego organ Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stwierdzającego brak zaległości w opłacaniu składek, na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych;
    4. zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, stwierdzającego brak zaległości podatkowych;
  6. Przedstawienie przez Kupującego uchwały wspólników wyrażającej zgodę na skuteczne nabycie Nieruchomości IIa i IIIa.

Sprzedający w związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II wraz z nabyciem własności Nieruchomości IIa i IIIa na mocy Umowy Nabycia wyrazili nieodwołalną zgodę m.in. na:

  1. Wstęp na Nieruchomość IIa i IIIa przez osoby działające na zlecenie Kupującego bądź z jego upoważnienia, w celu przeprowadzenia badań obejmujących m.in. uwarunkowania glebowe i środowiskowe oraz techniczne możliwości zagospodarowania pod kątem Inwestycji, jak też stosownych badań i prac archeologicznych;
  2. Reprezentowanie we wszelkich sprawach dotyczących uchwalenia nowego bądź zmiany dotychczasowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmujących Nieruchomość IIa i IIIa;
  3. Uzyskanie warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości IIa i IIIa do infrastruktury technicznej: przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg;
  4. Uzyskanie decyzji o wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;
  5. Uzyskanie decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;
  6. Uzyskanie decyzji - pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez Kupującego Inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na nieruchomościach planowanej przez Kupującego Inwestycji;
  7. Składanie wniosków o podział Nieruchomości II i III oraz niezbędnego dla zrealizowania Inwestycji, do reprezentowania Sprzedającego w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów.

W związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej Sprzedaży II Sprzedający (dalej także „Mocodawcy”) udzielili nieodwołalnego do Daty Ostatecznej II pełnomocnictwa przedstawicielom Kupującego do dokonywania wszelkich czynności prawnych i faktycznych związanych z Nieruchomością IIa i IIIa, w szczególności zakres umocowania obejmuje:

  1. reprezentowanie Mocodawców wobec wszelkich organów i jednostek pomocniczych Gminy … we wszystkich sprawach związanych z nabyciem własności Nieruchomości IIa i IIIa w trybie bezprzetargowym, w szczególności do przeprowadzania rokowań związanych z tym nabyciem i podpisania Protokołu Rokowań oraz złożenia wniosku o podział Nieruchomości II i III w celu geodezyjnego wydzielenia Nieruchomości IIa i IIIa niezbędnych dla Inwestycji;
  2. zawarcie w imieniu Mocodawców Umowy Nabycia z Gminą … dotyczącej Nieruchomości IIa i IIIa za cenę i na warunkach określonym w Protokole Rokowań, w tym do zapłaty ceny sprzedaży, objęcia przedmiotu w posiadanie, a także składania oświadczeń i dokonania innych czynności jakie okażą się niezbędne do prawidłowego wykonania Umowy Nabycia, a w związku z tym do:
    1. ustanawiania w imieniu Mocodawców wszelkich zabezpieczeń, jakie okażą się niezbędne przy nabyciu Nieruchomości IIa i IIIa,
    2. reprezentowania Mocodawców we wszelkich sprawach przed wszelkimi władzami, urzędami i instytucjami, w szczególności urzędami skarbowymi, organami administracji państwowej, organami jednostek samorządu terytorialnego, urzędami miejskimi i gminnymi, starostwami powiatowymi, urzędami wojewódzkimi, organami nadzoru budowlanego, sądami powszechnymi i administracyjnymi,
    3. składania i przyjmowania wszelkich oświadczeń (wniosków, wyjaśnień, podań, ofert, zleceń, deklaracji, korekt, zawiadomień, żądań, wezwań, skarg, opinii, orzeczeń, protokołów, decyzji, postanowień, zaświadczeń, świadectw, zażaleń, odwołań, sprzeciwów, odstąpień itp.),
    4. odbioru i kwitowania z odbioru wszelkich dokumentów, korespondencji oraz przesyłek, w tym urzędowych i sądowych.


W okolicznościach niniejszej sprawy od momentu nabycia Nieruchomości IIa i IIIa od Gminy … do momentu przyszłego przeniesienia prawa własności ww. Nieruchomości IIa i IIIa ze Sprzedających na Kupującego, tj. do momentu podpisania umowy przyrzeczonej, przedmiotowe nieruchomości będą we własności Zainteresowanych. Z kolei Sprzedający oraz Kupujący w przedwstępnej umowie zobowiązali się do szeregu czynności, których zrealizowanie warunkowało podpisanie umowy przyrzeczonej.

W świetle powyższego uznać należy, że Kupujący będzie dokonywał szeregu określonych czynności w związku z przyszłą sprzedażą na jego rzecz przez Zainteresowanych Nieruchomości IIa i IIIa. Pomimo, że ww. czynności dokonywane będą przez Kupującego, to aby takie czynności mogły zostać poczynione, to właściciel nieruchomości musi wystąpić z wnioskiem lub udzielić stosownych pełnomocnictw potencjalnemu przyszłemu właścicielowi, tak aby mógł on działać w jego imieniu. Jak wskazano wyżej, przyszli Sprzedający udzielili Kupującemu stosownych pełnomocnictw.

Okoliczność, że część z ww. działań, nie będzie podejmowana bezpośrednio przez Zainteresowanych, ale przez Kupującego nie oznacza, że pozostają bez wpływu na sytuację prawną Zainteresowanych. Po udzieleniu pełnomocnictwa czynności wykonane przez Kupującego wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Zainteresowanych (mocodawców). Z kolei Kupujący dokonując ww. działań uatrakcyjni Nieruchomości IIa i IIIa, które będą własnością Zainteresowanych. Działania te, dokonywane za pełną zgodą Zainteresowanych, wpłyną generalnie na podniesienie atrakcyjności Nieruchomości IIa i IIIa jako towaru i wzrost ich wartości.

Wobec powyższego, Zainteresowani dokonując przyszłej sprzedaży Nieruchomości IIa i IIIa nie będą korzystali z przysługującego im prawa do rozporządzania własnym majątkiem prywatnym, nie jest to bowiem typowe (zwykłe) rozporządzanie prawem własności. Zainteresowani w taki sposób zorganizują przyszłą sprzedaż Nieruchomości IIa i IIIa, że niejako ich działania łącznie z działaniami Kupującego będą stanowić pewnego rodzaju wspólne przedsięwzięcie.

Do czasu zawarcia umowy przyrzeczonej Zainteresowani, po nabyciu od Gminy … Nieruchomości IIa i IIIa, będą posiadali prawo własności ww. nieruchomości, które podlega wielu czynnościom. Wszystkie te czynności z punktu widzenia podatku VAT zostaną „wykonane” w sferze prawnopodatkowej Zainteresowanych. W tym kontekście bez znaczenia pozostaje okoliczność wykonywania ww. czynności przez Kupującego. W efekcie wykonywanych czynności dostawie podlegają nieruchomości o zupełnie innym charakterze jak w chwili zawarcia umowy przedwstępnej.

Zatem w przedmiotowej sprawie Sprzedający podejmując ww. czynności będą angażowali środki podobne do tych, jakie wykorzystują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, o których mowa we wskazanych orzeczeniach w sprawach C-180/10 i C-181/10, tj. wykazali aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

W ocenie tut. Organu uznać należy, że podejmowane przez Zainteresowanych działania oraz dokonane czynności wykluczają przyszłą sprzedaż Nieruchomości IIa i IIIa w ramach zarządu ich majątkiem prywatnym. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że ww. przyszła sprzedaż będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Zainteresowani będą działali jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Z uwagi na powyższe, w tej konkretnej sytuacji nie można uznać, że przedmiotem dostawy będzie składnik majątku osobistego Zainteresowanych, a przyszła sprzedaż ww. Nieruchomości IIa i IIIa będzie stanowiła realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.

Reasumując, skoro w przedmiotowej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę uznania Zainteresowanych za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność przyszłej sprzedaży przez Zainteresowanych Nieruchomości IIa i IIIa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj