Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.736.2020.2.WR
z 14 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2020 r. (data wpływu – 18 grudnia 2020 r.), uzupełnionego pismem z 17 lutego 2021 r. (data wpływu 18 luty 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie obowiązku oznaczania faktur w obrocie między Gminą, jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym, a Powiatowym Urzędem Pracy, Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego symbolem „TP”,
  • prawidłowe w zakresie obowiązku oznaczania faktur w obrocie między Gminą, jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym, a instytucjami kultury symbolem „TP”
  • prawidłowe w zakresie obowiązku oznaczania faktur w obrocie między Gminą jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym, a spółkami, w których Wnioskodawca ma 100 % udziałów symbolem „TP”.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • obowiązku oznaczania faktur w obrocie między Gminą, jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym a Powiatowym Urzędem Pracy, Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego symbolem „TP”,
  • obowiązku oznaczania faktur w obrocie między Gminą, jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym a instytucjami kultury symbolem „TP”
  • oznaczania faktur w obrocie między Gminą, jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym a spółkami, w których Wnioskodawca ma 100 % udziałów symbolem „TP”.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 17 lutego 2021 r. (data wpływu 18 lutego 2021 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 11 lutego 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.736.2020.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina […] jest miastem na prawach powiatu. Gmina jest wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina posiada odrębny od Urzędu Miasta NIP. W związku z obowiązkiem realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania publiczne własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej. Wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

Oprócz jednostek budżetowych i zakładu budżetowego, które zarejestrowane są razem z Urzędem Miasta jako jeden, scentralizowany podatnik podatku od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454), w mieście działają również w formie jednostek budżetowych: Powiatowy Urząd Pracy, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Są to jednostki posiadające odrębne numery NIP, nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, bądź zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ponadto, w mieście funkcjonują na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 446. z póz. zm.) samorządowe instytucje kultury, powołane przez Radę Miasta […], będące oddzielnymi podatnikami podatku od towarów i usług, posiadające odrębne numery NIP, prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT:

  • Miejska Biblioteka Publiczna,
  • Miejski Dom Kultury,
  • Ośrodek Kultury […],
  • (...),

Gmina […] posiada również 100% udziałów w następujących spółkach prawa handlowego:

  • Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w […] Sp. z o.o.,
  • […] Sp. z o.o.,
  • (...)Sp. z o.o.,
  • (...)Sp. z o.o.,
  • [….] Sp. z o. o.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał również co następuje.

Art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z poz. zm. stanowi, iż przez powiązania rozumie się powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tzn. ilekroć mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to: podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot.

Zdaniem wnioskodawcy - Gmina:

  • wywiera znaczący wpływ na funkcjonujące na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 446. z późn. zm.) samorządowe instytucje kultury, tj. na:
    1. Miejską Bibliotekę Publiczną,
    2. Miejski Dom Kultury,
    3. Ośrodek Kultury […],
    4. (...)
    Powyższe jednostki tworzone są przez Radę Miasta, finansowanie ich działalności statutowej realizowane jest poprzez coroczne dotacje podmiotowe udzielane z budżetu miasta, jednostki te nie byłyby w stanie funkcjonować bez pozyskanych w ten sposób środków; jednocześnie Miasto ma wpływ na zatrudnianie organu zarządzającego tj. wybór dyrektora instytucji kultury;
  • wywiera znaczący wpływ na spółki miejski w których Miasto posiada 100% udziałów tj.:
    1. Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.,
    2. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w […] Sp. z o.o.,
    3. […] Sp. z o.o.,
    4. (...)Sp. z o.o.,
    5. (...)Sp. z o.o.,
    6. […] Sp. z o.o.,
  • wywiera znaczący wpływ na funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy, KM Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego gdyż są to miejskie jednostki budżetowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w ewidencji sprzedaży należy przy fakturach sprzedażowych wystawianych przez Gminę tj. przez Urząd Miasta, jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy, na rzecz Powiatowego Urzędu Pracy, KM Państwowej Straży Miejskiej [winno być: „KM Państwowej Straży Pożarnej” – przyp. Organu], Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, instytucji kultury oraz na rzecz spółek w których Gmina jest 100% udziałowcem, stosować oznaczenie TP?

Zdaniem Wnioskodawcy, w ewidencji sprzedaży należy przy fakturach sprzedażowych wystawianych przez Gminę tj. przez Urząd Miasta, jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy, na rzecz Powiatowego Urzędu Pracy, KM Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, instytucji kultury oraz na rzecz spółek w których Gmina jest 100% udziałowcem, stosować oznaczenie TP.

Zgodnie z § 10 pkt 4 ppkt 3) Rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, w ewidencji należy stosować oznaczenia TP w przypadku istniejących powiązań między nabywcą, a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy stanowi, iż przez powiązania te rozumie się powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tzn. ilekroć mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to: podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot.

Zdaniem wnioskodawcy - Gmina - czyli scentralizowany podatnik podatku od towarów i usług - wywiera znaczący wpływ na wszystkie wymienione powyżej podmioty.

Jest 100% udziałowcem spółek prawa handlowego.

Gmina będąc organizatorem samorządowych instytucji kultury, finansuje ich działalność statutową poprzez coroczne udzielanie dotacji podmiotowych, jednostki te nie byłyby w stanie funkcjonować bez pozyskanych w ten sposób środków.

Budżet gminy obejmuje również funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy, KM Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Ponadto zgodnie z § 21 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1911 z póz. zm.) Zarząd jednostki samorządu terytorialnego sporządza skonsolidowany bilans, stosując odpowiednio przepisy rozdziału 6 ustawy o rachunkowości przy założeniu, że jednostką dominującą jest jednostka samorządu terytorialnego.

Sporządzając bilans skonsolidowany Gmina […] uwzględnia oprócz scentralizowanych jednostek oraz zakładu budżetowego również bilanse jednostkowe Powiatowego Urzędu Pracy, KM Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz wszystkich wyszczególnionych powyżej spółek prawa handlowego oraz instytucji kultury.

Zdaniem wnioskodawcy należy więc stosować oznaczenia TP w przypadku dokonywania sprzedaży do w/w podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c dodany do ustawy od 1 października 2020 r.

Z dniem 1 października 2020 r. weszły w życie przepisy art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

W myśl art. 99 ust. 13b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.; dalej jako „ustawa o podatku od towarów i usług”) minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy z dnia 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r. Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Ponadto zgodnie z art. 109 ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy z dnia 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r. Z przepisów tego rozporządzenia wynika, że plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów i świadczonych usługach wraz z odpowiednim ich oznaczeniem oraz oznaczenia dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z treścią § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia dodatkowo ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy - oznaczenie „TP”.

Na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą istnieją powiązania, o których mowa w ust. 2, oraz w przypadku gdy wynagrodzenie jest:

  1. niższe od wartości rynkowej, a nabywca towarów lub usług nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. niższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dostawa towarów lub świadczenie usług są zwolnione od podatku,
  3. wyższe od wartości rynkowej, a dokonujący dostawy towarów lub usługodawca nie ma zgodnie z art. 86, art. 86a, art. 88 i art. 90 oraz z przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 3 pełnego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego

-organ podatkowy określa podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli okaże się, że powiązania te miały wpływ na ustalenie wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Jak stanowi art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez powiązania, o których mowa w ust. 1, rozumie się m.in. powiązania w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie do treści art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.; dalej jako: „ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych”) ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o powiązaniach oznacza to relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Natomiast zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług

Oprócz jednostek budżetowych i zakładu budżetowego, które zarejestrowane są razem z Urzędem Miasta jako jeden, scentralizowany podatnik podatku od towarów i usług, w mieście działają również w formie jednostek budżetowych: Powiatowy Urząd Pracy, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego. Są to jednostki posiadające odrębne numery NIP, nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, bądź zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ponadto, w mieście funkcjonują samorządowe instytucje kultury, powołane przez Radę Miasta […], będące oddzielnymi podatnikami podatku od towarów i usług, posiadające odrębne numery NIP, prowadzące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT:

  • Miejska Biblioteka Publiczna,
  • Miejski Dom Kultury,
  • Ośrodek Kultury […],
  • (...),

Gmina […] posiada również 100% udziałów w następujących spółkach prawa handlowego:

  • Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w […] Sp. z o.o.,
  • […] Sp. z o.o.,
  • (...)Sp. z o.o.,
  • […]Centrum Medyczne Sp. z o.o.,
  • […] Sp. z o. o.

Wnioskodawca wskazał również, że art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług stanowi, iż przez powiązania rozumie się powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tzn. ilekroć mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to: podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot.

Zdaniem Wnioskodawcy - Gmina:

  • wywiera znaczący wpływ na funkcjonujące na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 446. z póz. zm.) samorządowe instytucje kultury, tj. na:
    1. Miejską Bibliotekę Publiczną,
    2. Miejski Dom Kultury,
    3. Ośrodek Kultury […],
    4. (...)
    Powyższe jednostki tworzone są przez Radę Miasta, finansowanie ich działalności statutowej realizowane jest poprzez coroczne dotacje podmiotowe udzielane z budżetu miasta, jednostki te nie byłyby w stanie funkcjonować bez pozyskanych w ten sposób środków; jednocześnie Miasto ma wpływ na zatrudnianie organu zarządzającego tj. wybór dyrektora instytucji kultury;
  • wywiera znaczący wpływ na spółki miejski w których Miasto posiada 100% udziałów tj.:
    1. Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.,
    2. Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w […] Sp. z o.o.,
    3. […] Sp. z o.o.,
    4. (...)Sp. z o.o.,
    5. (...)Sp. z o.o.,
    6. […] Sp. z o.o.,
  • wywiera znaczący wpływ na funkcjonowanie Powiatowego Urzędu Pracy, KM Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego gdyż są to miejskie jednostki budżetowe.


Z zadanych pytań i przedstawionego stanowiska wynika, że wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku stosowania oznaczenia „TP” w prowadzonej ewidencji dla oznaczenia transakcji między Wnioskodawcą, jednostkami budżetowymi oraz zakładem budżetowym, a Powiatowym Urzędem Pracy, Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego, instytucjami kultury oraz spółkami, w których Wnioskodawca ma 100 % udziałów.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że stosownie do przepisów wyżej wymienionego rozporządzenia obowiązek stosowania oznaczenia „TP” związany jest wyłącznie z prowadzoną ewidencją. W prowadzonej ewidencji, symbolem „TP” należy bowiem oznaczać transakcje spełniające warunki określone w § 10 ust. 4 pkt 3 ww. rozporządzenia, a więc transakcje pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotami powiązanymi z Wnioskodawcą w sposób, o którym mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że regulacje prawne odnoszące się do stosowania oznaczeń „TP” wskazują, że oznaczenie „TP” odnosi się wyłącznie do faktu wystąpienia powiązań pomiędzy dostawcą a nabywcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy. Samo wystąpienie powiązań powoduje więc obowiązek stosowania ww. oznaczenia, natomiast nie bierze się pod uwagę, czy doszło do sytuacji wymienionych w poszczególnych punktach art. 32 ust. 1 ustawy (np. do zaniżenia podstawy opodatkowania w podatku VAT).

W zakresie wątpliwości Gminy dotyczących obowiązku uwzględniania w ewidencji VAT oznaczenia „TP” przy sprzedaży dokonywanej przez Gminę, jej jednostki budżetowe i zakład budżetowy na rzecz jednostek wchodzących w skład administracji zespolonej takich jak: Powiatowy Urząd Pracy, Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego należy wskazać co następuje.

Miasto na prawach powiatu stanowi specyficzne połączenie gminy i powiatu, gdyż jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym. Funkcje organów powiatu (tj. rady powiatu i zarządu powiatu, którego przewodniczącym jest starosta) w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta (stosownie do brzmienia art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym). Zatem uprawnienia i kompetencje, o których mowa poniżej, przysługujące staroście na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym, przysługują w mieście na prawach powiatu – prezydentowi tego miasta.

Natomiast powiatową administrację zespoloną, oprócz starostwa powiatowego, stanowią: powiatowy urząd pracy, będący jednostką organizacyjną powiatu oraz jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, będące powiatowymi jednostkami budżetowymi w rozumieniu przepisów o finansach publicznych (art. 33a ust. 3 i art. 33b ustawy o samorządzie powiatowym). W przypadku tych jednostek mamy do czynienia z podwójnym podporządkowaniem – z jednej strony pozostają one bowiem pod względem organizacyjno – ustrojowym częścią administracji rządowej, a z drugiej strony są powiatowymi jednostkami organizacyjnymi, podlegającymi zwierzchnictwu starosty (vide: E. Dziuban, Podstawa normatywna zespolenia powiatowych służb, inspekcji i straży, publ. Lex).

Z przepisów zawartych w ustawie o samorządzie powiatowym oraz w odrębnych regulacjach prawnych dotyczące funkcjonowania poszczególnych jednostek administracji zespolonej, o które pyta Wnioskodawca (tj. z ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz z ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy) wynika, że:

  • starosta (organizujący pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kierujący bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentujący powiat na zewnątrz) jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, a także zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży (o czym wprost stanowi art. 35 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym);
  • starosta sprawując zwierzchnictwo w stosunku do powiatowych służb, inspekcji i straży powołuje i odwołuje kierowników tych jednostek, w uzgodnieniu z wojewodą, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej (w myśl art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym);
  • komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej powołuje komendant wojewódzki w porozumieniu ze starostą (art. 13 ust. 1 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej), natomiast odwołanie następuje również przez komendanta wojewódzkiego po zasięgnięciu opinii starosty (art. 13 ust. 3 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej);
  • powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez starostę spośród co najmniej trzech kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego (art. 86 ust. 1 Prawa budowlanego) oraz starosta odwołuje powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem nadzoru budowlanego albo na jego wniosek (art. 86 ust. 2 Prawa budowlanego).

Ponadto w odniesieniu do Powiatowego Urzędu Pracy - starosta powołuje dyrektora powiatowego urzędu pracy wyłonionego w drodze konkursu oraz starosta odwołuje dyrektora powiatowego urzędu pracy po uzyskaniu opinii powiatowej rady rynku pracy (art. 9 ust. 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że starosta ma możliwość oddziaływania na obsadę stanowisk kierowników jednostek wchodzących w skład administracji zespolonej powiatu jako że:

  • starosta wykonuje wobec kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży czynności w sprawach z zakresu prawa pracy (art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym);
  • starosta zatwierdza programy działania powiatowych służb, inspekcji i straży, uzgadnia wspólne działanie tych jednostek na obszarze powiatu, w sytuacjach szczególnych kieruje wspólnymi działaniami tych jednostek i zleca w uzasadnionych przypadkach przeprowadzenie kontroli (zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 2-5 ustawy o samorządzie powiatowym);
  • jednostki organizacyjne stanowiące aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży (tj. komendy i inspektoraty) może tworzyć (przekształcać i likwidować) wprawdzie wojewoda, ale na wniosek starosty zaopiniowany przez właściwego kierownika zespolonej służby, inspekcji lub straży (zgodnie z art. 33a ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym);
  • przyznano staroście (na podstawie art. 14 ust. 3–8 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej oraz art. 89c Prawa budowlanego) w przypadku szczególnego zagrożenia bezpieczeństwa, w szczególności zagrożenia życia lub zdrowia, prawo do wydawania odpowiedniemu inspektorowi lub komendantowi powiatowemu polecenia podjęcia działań, mających na celu usunięcie tego zagrożenia – mamy zatem w tej sytuacji do czynienia z uprawnieniem starosty o charakterze władczym, realizowanym w sytuacjach nadzwyczajnych;
  • starosta może upoważnić pracowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji (stosownie do art. 38 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym) – wówczas dojdzie do realizacji zadań powiatu „za” starostę, a kierownik jednostki administracji zespolonej stanie się aparatem pomocniczym starosty (vide: B. Majchrzak, Prawne relacje między starostą a powiatowym inspektorem nadzoru budowlanego, publ. Lex).

Warto również zwrócić uwagę na zależność finansową ww. jednostek administracji zespolonej od powiatu - budżet danej służby/inspekcji/straży został bowiem włączony do budżetu powiatu (vide: art. 33a ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym). Ponadto art. 8 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wśród dochodów powiatu wymienia dotacje celowe z budżetu państwa na realizację zadań straży i inspekcji, o których mowa w ustawie o samorządzie powiatowym.

Uwzględniając powyższe należy przyjąć, że prezydent miasta na prawach powiatu posiada faktyczną zdolność do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych (o której mowa w art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT) nie tylko przez miasto na prawach powiatu, ale również przez ww. jednostki administracji zespolonej. W konsekwencji między miastem na prawach powiatu a jednostkami wchodzącymi w skład administracji zespolonej istnieją powiązania, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, skutkujące obowiązkiem stosowania oznaczenia „TP”.

W zakresie obowiązku stosowania oznaczenia „TP” w prowadzonej ewidencji dla oznaczenia transakcji między Gminą, jednostkami budżetowymi Gminy i zakładem budżetowym, a wskazanymi we wniosku instytucjami kultury podkreślić należy, że sposób tworzenia samorządowych instytucji kultury został wskazany w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami.

Zasady tworzenia instytucji kultury reguluje art. 11 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2.

W myśl art. 12 ww. ustawy organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Ponadto, stosownie do ust. 3 ww. regulacji, organizację wewnętrzną instytucji kultury określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora tej instytucji, po zasięgnięciu opinii organizatora oraz opinii działających w niej organizacji związkowych i stowarzyszeń twórców.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

Dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony, z zastrzeżeniem ust. 3, po zasięgnięciu opinii związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych właściwych ze względu na rodzaj działalności prowadzonej przez instytucję. Odwołanie dyrektora następuje w tym samym trybie. Zasięganie opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych nie jest konieczne w przypadku wyłonienia kandydata na dyrektora w drodze konkursu, o którym mowa w art. 16. (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 18 ust. 1 ww. ustawy, Organizator może dokonać połączenia instytucji kultury, w tym instytucji kultury prowadzących działalność w różnych formach, lub podziału instytucji kultury.

Zgodnie z art. 28 ust. 3 pkt 1 tej ustawy, Organizator przekazuje instytucji kultury środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów.

Natomiast, jak stanowi art. 29 ust. 5 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, roczne sprawozdanie finansowe instytucji kultury zatwierdza organizator. W przypadku samorządowej instytucji kultury roczne sprawozdanie finansowe zatwierdza organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Z analizy powyższych przepisów wynika, że relacje występujące pomiędzy Wnioskodawcą a wymienionymi we wniosku instytucjami kultury, dla których jest on organizatorem, mają charakter powiązań, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT (odpowiednio ustawy o PIT). Samorządowa instytucja kultury może zostać utworzona i jej statut wydany wyłącznie przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (w przypadku gminy – radę gminy). Statut określa istotne elementy funkcjonowania samorządowej instytucji kultury, w tym zakres działalności, organy zarządzające, sposób finansowania jednostki. Ponadto organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym działalność instytucji kultury jest prowadzona, przyznaje instytucji kultury dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów, zatwierdza roczne sprawozdanie finansowe instytucji kultury, powołuje i odwołuje dyrektora tej instytucji. Zatem relacja między gminą, której organem stanowiącym jest rada gminy będąca organizatorem samorządowej instytucji kultury, a instytucjami kultury, jest relacją występującą między podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o CIT: gmina poprzez swoje organy wywiera znaczący wpływ na wskazane podmioty, tj. ma faktyczną zdolność do wpływania na podejmowane przez nie kluczowe decyzje gospodarcze (warte podkreślenia jest to, że ustawodawca wskazuje na „decyzje gospodarcze”, co oznacza, że wpływ, o którym mowa w przepisie, nie powinien się wiązać jedynie z prowadzeniem działalności gospodarczej).

Należy też zwrócić uwagę, że wynikająca z przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej samodzielność instytucji kultury jako osoby prawnej, nie zmienia charakteru więzi istniejącej pomiędzy samorządową instytucją kultury a jednostką samorządu terytorialnego, wyrażającą się w uprawnieniu organizatora do wpływania na działalność instytucji kultury (vide: postanowienie NSA z 10 maja 2018 r., sygn. akt II OSK 135/18).

Wobec tego należy stwierdzić, że w przypadku wprowadzania do ewidencji VAT sprzedaży na rzecz wskazanych we wniosku samorządowych instytucji kultury, których organizatorem jest Gmina, tj.: Miejskiej Biblioteki Publicznej, Miejski Domu Kultury, Ośrodka Kultury […], Dzielnicowego Domu Kultury zaistnieje obowiązek uwzględnienia dla takiej sprzedaży oznaczenia „TP”.

Odnosząc się do kwestii obowiązku stosowania oznaczenia „TP” dla transakcji pomiędzy Wnioskodawcą, jego jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, a spółkami, w których Wnioskodawca ma 100% udziałów, należy mieć na uwadze, że w przypadku relacji pomiędzy spółką miejską (komunalną), a Gminą istotne znaczenie ma fakt, iż spółki komunalne są tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego.

Jak stanowi bowiem art. 9 ust. 1 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r., poz. 679), jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek. Tworząc spółki prawa handlowego (lub przystępując do tych spółek), jednostki samorządu terytorialnego stają się jednocześnie udziałowcem/akcjonariuszem tych spółek wykonującym swoje uprawnienia i obowiązki „właścicielskie”.

W analizowanej sprawie zapytanie Gminy dotyczy transakcji pomiędzy Gminą jej jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym, a spółkami, w których Gmina ma 100% udziałów tj.: Zakładem Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w […] Sp. z o.o., […] Sp. z o.o., Miejskim Centrum Informacji i Turystyki Sp. z o.o., […] Centrum Medycznym Sp. z o.o., […] Sp. z o.o.

Powyższe wskazuje, że Gmina posiada w przypadku każdej z wymienionych spółek co najmniej 25% udziałów w kapitale, a więc występują powiązania o charakterze kapitałowym, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o CIT.

Gminę jako osobę prawną reprezentuje prezydent miasta. W jednoosobowych spółkach jednostek samorządu terytorialnego funkcję zgromadzenia wspólników/walnego zgromadzenia pełnią organy wykonawcze tych jednostek samorządu terytorialnego - w myśl art. 12 ust. 4 ww. ustawy o gospodarce komunalnej. Natomiast art. 10a ustawy o gospodarce komunalnej reguluje sytuację prawną organów spółek kapitałowych z udziałem jednostek samorządu terytorialnego. Ustęp pierwszy tego przepisu przesądza, że w takich spółkach obligatoryjne jest powołanie rady nadzorczej.

Zatem odpowiednio do regulacji Kodeksu spółek handlowych Prezydent występując w charakterze zgromadzenia wspólników dysponuje prawem do zbycia i wydzierżawienia przedsiębiorstwa, ustanowienia na nim prawa użytkowania wieczystego, prawem zbycia czy nabycia nieruchomości. Również uchwałą wspólników następuje zmiana umowy spółki, przekształcenie lub rozwiązanie spółki. Jako że ustawa o samorządzie gminnym w art. 18 przewiduje, że to rada gminy podejmuje uchwały dotyczące tworzenia, reorganizacji i likwidacji przedsiębiorstw, zakres uprawnień Prezydenta jest tym samym ograniczony, ponieważ podstawę podejmowanych przez niego rozstrzygnięć stanowią uchwały organu stanowiącego Gminy. Nieco odmienna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do powoływania do rad nadzorczych spółek miejskich osób reprezentujących Gminę - to wyłączna kompetencja Prezydenta Miasta. Decyzje w tym zakresie podejmowane są jednoosobowo i nie wymagają argumentacji. Do rad nadzorczych w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych z zastrzeżeniem przepisów ustawy o gospodarce komunalnej. Rada nadzorcza to kluczowy organ spółki kapitałowej: sprawuje ona nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach funkcjonowania, dokonuje oceny sprawozdania zarządu z działalności oraz sprawozdania finansowego, ale najważniejszą kompetencją wynikającą z przysługujących radzie nadzorczej uprawnień decyzyjnych jest wybór składu osobowego zarządu, a w szczególności powołanie prezesa spółki.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że pomiędzy Gminą a wymienionymi w opisie sprawy spółkami miejskimi występują powiązania kapitałowe i osobowe, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, który z kolei odwołuje się do art. 23m ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast w tych przepisach jest mowa o powiązaniach, co oznacza relacje, o których mowa w pkt 4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi. Natomiast podmioty powiązane (w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23m ust. 1 pkt 4 lit. a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) to podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot lub podmioty, na które wywiera znaczący wpływ ten sam inny podmiot. Zaś przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale (o czym stanowi art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23m ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) bądź faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej (zgodnie z art. 11a ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 23m ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)..

W konsekwencji powyższego należy uznać, iż Gminę oraz wymienione we wniosku spółki miejskie tj.: Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji […] Sp. z o.o., […] Sp. z o.o., (...)Sp. z o.o., (...)Sp. z o.o., […] Sp. z o.o., łączą powiązania zarówno kapitałowe, jak i osobowe, bowiem osoba reprezentująca Gminę posiada prawną oraz faktyczną zdolność wpływania na podejmowane przez te spółki decyzje gospodarcze.

Skutkiem tego Gmina jest zobowiązana stosować oznaczenie „TP” dla sprzedaży dokonywanej przez Gminę, jej jednostki budżetowe oraz zakład budżetowy na rzecz ww. spółek miejskich, które utworzyła oraz w których jest udziałowcem lub akcjonariuszem posiadając ponad 25% udziałów w kapitale.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj