Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDWL.4011.21.2021.2.DK
z 8 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu 13 kwietnia 2021 r.), uzupełnionego pismem z dnia 17 maja 2021 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej:

  • w części dotyczącej prawa do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na termomodernizację dachu (pytanie nr 1) – jest prawidłowe;
  • w części dotyczącej momentu dokonania odliczenia ulgi termomodernizacyjnej (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), w związku z czym pismem z dnia 11 maja 2021 r., nr 0112-KDWL.4011.21.2021.1.DK, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 maja 2021 r., odpowiedź na ww. wezwanie wpłynęła w dniu 21 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik jest właścicielem domu mieszkalnego jednorodzinnego. Dom jest bardzo stary (zbudowany przed II wojną światową), dlatego też podjął decyzję o remoncie i termomodernizacji.

Podatnik jest opodatkowany podatkiem liniowym. Prace rozpoczęto od docieplenia dachu w 2019 roku. Aby móc dokonać docieplenia pod dachem dokonano zdjęcia starego pokrycia dachowego, które było w wielu miejscach uszkodzone i stwarzało zagrożenie dla środowiska (eternit azbestowy). Następnie nałożono nowe łaty i kontrłaty, wykonano nowe odeskowanie pod dachem oraz część zniszczonej więźby dachowej, ułożono membranę, wymieniono 2 okna dachowe oraz położono nowe pokrycie dachowe (dachówkę) – zgodnie z pierwotnym pokryciem, wymieniono rynny i rury spustowe oraz zbudowano nowe kominy. Konstrukcja domu nie została zmieniona.

Podatnik w kolejnych latach zamierza dokonać docieplenia poddasza domu. Jednak prace te byłyby niemożliwe bez dokonania w pierwszej kolejności termomodernizacji dachu (wymiany eternitu na dachówkę).

Podatnik posiada fakturę na wykonane prace. Praca została nazwana na fakturze „Usługa budowlana PKOB 111”. Do faktury wykonawca dołączył dowód wydania materiałów budowlanych. W wykazie znajduje się: m.in. dachówka, łata, kontrłata, membrana, deski, okna, materiały do montażu dachówki itp.

Podatnik posiada zawartą umowę z wystawcą.

Faktury na usługę budowlaną na wykonanie następujących robót budowlanych:

  • łacenie połaci dachowej,
  • położenie membrany (…),
  • położenie dachówki (…),
  • wykonanie obróbek dekarskich (obróbki komina, kosze, pasy nadrynnowe),
  • montaż orynnowania (…),
  • montaż okien dachowych (…),
  • montaż wyłazu i komunikacji kominiarskiej.

Wystawca faktury – wykonawca wykonał usługę za pomocą podwykonawcy (z materiałów dostarczonych przez wykonawcę) w 2019 roku.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. posiadane przez niego faktury dokumentujące poniesione wydatki na termomodernizację dachu zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;
  2. poniesione przez niego wydatki nie zostały w żaden sposób sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ani Wojewódzkich Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani nie zostały zwrócone mu w żadnej innej formie;
  3. ww. wydatki nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani też nie zostały uwzględnione przeze Wnioskodawcę w ramach korzystania z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;
  4. kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie przekroczyła kwoty 53 000 zł;
  5. kwota przychodu podatnika za 2019 r. wyniosła (…), koszty uzyskania przychodu (…), dochód (…).
    Dochód po odjęciu składek ZUS (…)
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne (…).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków (włącznie z nową dachówką) na termomodernizację dachu (materiały budowlane i usługi)?
    Przedsięwzięcie zostanie zakończone w ciągu 3 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

  2. Czy jeśli podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na termomodernizację to musi on dokonać korekty zeznania PIT-36L za 2019 rok, czy może dokonać odliczeń faktury z 2019 rok w zeznaniu za 2020 rok?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik będący właścicielem budynku mieszkalnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki na termomodernizację poddasza i dachu. Przedsięwzięcie zostanie zakończone w ciągu trzech lat licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wnioskodawca jest płatnikiem podatku liniowego 19%.

Zdaniem Wnioskodawcy docieplenie dachu kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21.12.2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w ust. 2 pkt 5 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych, płyt balkonowych i fundamentów.

Usługa polegająca na dociepleniu dachu (przegrody budowlanej), zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi przedsięwzięcie termomodernizacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy również wymiana pokrycia dachowego (eternitu) wraz z materiałem (dachówka) kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne i uprawnia do odliczenia wydatków od podstawy opodatkowania.

Termomodernizacja dachu nie byłaby możliwa bez zdjęcia i wymiany na nowe starego pokrycia dachowego z eternitu.

Zdaniem Wnioskodawcy wymiana pokrycia dachowego na nową dachówkę, wymiana okien dachowych, nabicie nowych łat i kontrłat, ułożenie membrany oraz docieplenie poddasza wełną i folia powinno być traktowane w tym przypadku łącznie i traktowana jako kompleksowa termomodernizacja dachu.

Analogiczne stanowiska do poglądu Wnioskodawcy prezentują interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

  • 0115-KDIT3.4011.266.2020.2.KR z dnia 24.06.2020 r.,
  • 0115-KDIT2.4011.44.2020.3.ŁS z dnia 28.04.2020 r.

Odnośnie drugiej części pytania - w związku z tym, iż wydatki na termomodernizację dachu w 2019 r. wyniosły 45 446 zdaniem podatnika nie znajdą one w całości pokrycia w dochodzie podatnika za 2019 r. Zdaniem podatnika należy wykonać korektę zeznania podatkowego PIT 36L za 2019 r. i odliczyć część wydatków na termomodernizację oraz korektę zeznania za 2020 r., gdzie należy odliczyć pozostałą część wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • w części dotyczącej prawa do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na termomodernizację dachu (pytanie nr 1) – jest prawidłowe;
  • w części dotyczącej momentu dokonania odliczenia ulgi termomodernizacyjnej (pytanie nr 2) – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Ulga termomodernizacyjna podlega odliczeniu od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 30c ust. 2 podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a, wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b oraz o darowiznę, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. d, w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Stosownie do art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

W myśl ust. 3 ww. przepisu, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy)

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Stosownie do art. 26h ust 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Jednakże w myśl art. 26h ust. 7 omawianej ustawy, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Zatem z literalnego brzmienia przepisów wynika, że wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne poniesione przez podatnika w roku podatkowym uprawniają do odliczenia w roku ich poniesienia. Natomiast odliczeniu w kolejnych latach podlegają wyłącznie te z poniesionych i podlegających odliczeniu wydatków, które nie znalazły pokrycia w dochodzie podatnika w latach poprzednich. Ponadto odliczenie to zostało ograniczone maksymalnie do 6 lat.

W myśl art. 5a pkt 18b omawianej ustawy, budynek mieszkalny jednorodzinny oznacza budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186 ze zm.).

Natomiast stosownie do art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem domu mieszkalnego jednorodzinnego. Dom jest bardzo stary (zbudowany przed II wojną światową), dlatego też podjął decyzję o remoncie i termomodernizacji. Aby móc dokonać docieplenia pod dachem dokonano zdjęcia starego pokrycia dachowego, które było w wielu miejscach uszkodzone i stwarzało zagrożenie dla środowiska (eternit azbestowy). Następnie nałożono nowe łaty i kontrłaty, wykonano nowe odeskowanie pod dachem oraz część zniszczonej więźby dachowej, ułożono membranę, wymieniono 2 okna dachowe oraz położono nowe pokrycie dachowe (dachówkę) – zgodnie z pierwotnym pokryciem, wymieniono rynny i rury spustowe oraz zbudowano nowe kominy. Konstrukcja domu nie została zmieniona. Podatnik w kolejnych latach zamierza dokonać docieplenia poddasza domu. Jednak prace te byłyby niemożliwe bez dokonania w pierwszej kolejności termomodernizacji dachu (wymiany eternitu na dachówkę).

Podatnik posiada fakturę na wykonane prace.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma możliwość odliczenia – w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wydatków poniesionych na termomodernizację dachu budynku mieszkalnego jednorodzinnego (nabycie towarów i usług), związanych z zdjęciem starego pokrycia dachowego (eternitu azbestowego), nałożeniem łat i kontrłat, wykonaniem nowego odeskowania oraz części zniszczonej więźby dachowej, ułożeniem membrany, wymianą okien dachowych, ułożeniem nowego pokrycia dachowego z dachówki, wymianą rynien i rur spustowych, wykonaniem nowych kominów.

W przedstawionej sytuacji wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w 2019 r. nie przekraczają podstawy obliczenia podatku obliczonej zgodnie z art. 30 ust. 2, tj. dochodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenie społeczne, w związku z czym całość poniesionych wydatków będzie podlegać odliczeniu w zeznaniu lub jego korekcie za rok 2019.

Zatem podatnik, który w 2019 r. poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w wysokości 45 446 zł (jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku), nie może „przesunąć” odliczania ulgi na rok następny, jeżeli jego dochód po odliczeniach wskazanych w art. 30 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na jego dokonanie (zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku dochód Wnioskodawcy po odjęciu składek ZUS w 2019 r. wyniósł (…) zł).

Reasumując:

  • wymienione w opisie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę są elementem procesu docieplania dachu i są związane z termomodernizacją dachu (usunięciem substancji szkodliwych i zmniejszeniem utraty energii cieplnej) w związku z czym stanowisko w tym zakresie uznano za prawidłowe;
  • całość wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w 2019 r. w związku z termomodernizacją dachu powinna zostać odliczona od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu za rok 2019 (w omawianym przypadku korekcie zeznania), gdyż uzyskany dochód po odjęciu składek społecznych przewyższał poniesione wydatki. Natomiast Wnioskodawca wskazał we własnym stanowisku, że „należy wykonać korektę zeznania podatkowego PIT 36L za 2019 r. i odliczyć część wydatków na termomodernizację oraz korektę zeznania za 2020 r., gdzie należy odliczyć pozostałą część wydatków”. W związku z powyższym stanowisko w tym zakresie uznano za nieprawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego i energetycznego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe (stan faktyczny). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Ponadto tutejszy organ informuje, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zostały wydane w indywidualnych sprawach i tylko wyłącznie w nich mają zastosowanie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj