Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.76.2021.2.MK
z 14 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2021 r. (data wpływu 31 marca 2021 r.), uzupełniony pismem z 20 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania koksu naftowego klasyfikowanego do kodu CN 2713 zerową stawką akcyzy oraz obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku z nabyciem koksu naftowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania koksu naftowego klasyfikowanego do kodu CN 2713 zerową stawką akcyzy oraz obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w związku z nabyciem koksu naftowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 maja 2021 r. (data wpływu 26 maja 2021 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 11 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB3-3.4013.76.2021.1.MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca […]

Jednym z obszarów prac Spółki jest usprawnienie procesów związanych z koksowaniem węgla w koksowniach […]. W procesie koksowania węgla mieszanka węglowa umieszczona w baterii koksowniczej pod wpływem ogrzewania baterii gazem poddawana jest pirolizie i przemienia się w koks. W celu zmiany określonych parametrów jakościowych koksu, bądź obniżeniu kosztu jego wytwarzania, stosuje się w przemyśle koksowniczym szeroką gamę dodatków do mieszanki węglowej. Obecnie Wnioskodawca zakończył fazę badań laboratoryjnych dotyczących stosowania surowego koksu naftowego jako dodatku do mieszanki węglowej podlegającej koksowaniu. Wobec pozytywnych wyników badań laboratoryjnych, niezbędnym stało się przeprowadzenie prób przemysłowych, w trakcie których mieszanka węglowa poddawana koksowaniu zostanie wzbogacona o dodatek surowego koksu naftowego.

W związku z powyższym nastąpi zdarzenie przyszłe w postaci zakupu przez Wnioskodawcę koksu naftowego od wyspecjalizowanej firmy handlowej […]. Przy zamówieniu zostanie sprzedawcy koksu naftowego przedstawione oświadczenie […], że nabywany towar nie zostanie wykorzystany na cele opałowe. Następnie nabyty koks naftowy zostanie zużyty do przeprowadzenia testu przemysłowego w baterii koksowniczej należącej do innej spółki […]. W przypadku pozytywnych wyników testu, Wnioskodawca zamierza zawrzeć wieloletnie umowy na zakup koksu naftowego oraz jego sprzedaż do koksowni. Zakup odbywałby się po przedstawieniu sprzedawcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanego koksu naftowego do celów innych niż opałowe, a sprzedaż po uzyskaniu identycznego oświadczenia od koksowni. Nabywany koks naftowy będzie stanowił dodatek do mieszkanki węglowej poddawanej koksowaniu. W ramach tego procesu stanie się on częścią koksu powstającego w bateriach koksowniczych. Koks naftowy nie będzie pełnił funkcji opałowych, gdyż baterie koksownicze ogrzewane są paliwem gazowym. Wzbogacenie mieszanki węglowej dodatkiem koksu naftowego ma poprawić parametry jakościowe/ekonomiczne procesu wytwarzania koksu.

Nadto w uzupełnieniu wskazano:

1.

Według Nomenklatury Scalonej (CN) zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1 z póżn. zm; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.), koks naftowy jest produktem o kodzie CN 2713.

2.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym koks naftowy będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, do celów innych niż jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Koks naftowy nie będzie pełnił funkcji opałowych. Koks naftowy będzie wykorzystywany jako dodatek w procesie koksowania mieszanki węglowej w celu polepszenia parametrów jakościowych i ekonomicznych wytwarzanego koksu wielkopiecowego [najważniejszym zastosowaniem koksu wielkopiecowego jest proces wielkopiecowy, w którym to koks jest wykorzystywany głównie w reakcji redukcji rudy żelaza do surówki wielkopiecowej] wykorzystywanego w przemyśle metalurgicznym do produkcji stali.

Najważniejszym zastosowaniem koksu wielkopiecowego jest proces wielkopiecowy, w którym to koks jest wykorzystywany głównie w reakcji redukcji rudy żelaza do surówki wielkopiecowej.

3.

Wątpliwości Wnioskodawcy […] związane są z dwoma zdarzeniami przyszłymi, wymienionymi i szczegółowo opisanymi poniżej:

3.1.

Intencją Wnioskodawcy jest zakup koksu naftowego od wyspecjalizowanej firmy handlowej wraz z oświadczeniem […], potwierdzającym, że koks naftowy nie zostanie wykorzystany do celów opałowych ani jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych i spalinowych, a następnie w ramach Umowy badawczej ze spółką […], będącej właścicielem baterii koksowniczych, przekazanie do […] zakupionego przez […] koksu naftowego i przeprowadzenie przez […] prób przemysłowych koksowania mieszanek węglowych z dodatkiem koksu naftowego, w ilości nie przekraczającej 2% zawartości koksu naftowego w mieszankach węglowych poddanych procesowi koksowania. Rozliczenie Umowy badawczej pomiędzy […] obejmowało będzie:

  • rozliczenie zakupionego przez […] i przekazanego do […] koksu naftowego do testów przemysłowych,
  • wykonanie przemysłowych testów koksownia mieszanek węglowych z udziałem dodatku koksu naftowego,
  • wykonanie analiz i ocen wpływu dodatku na jakość koksu i opracowaniu przez Wnioskodawcę raportu końcowego z przeprowadzonych testów przemysłowych w bateriach koksowniczych należących […].

Proces koksowania, czyli wysokotemperaturowego odgazowania węgla kamiennego bez dostępu powietrza odbywa się w ceramicznych komorach (w procesie koksowania nie zachodzi spalanie węgla kamiennego), które usytuowane w rzędzie w ilości kilkudziesięciu sztuk i przylegające do siebie tworzą baterię koksowniczą. Podstawowym surowcem do produkcji koksu w bateriach koksowniczych są szczególne typy węgli kamiennych koksowych, które rozdrobnione tworzą mieszankę węglową do procesu produkcji koksu. Wnioskodawca [….]. przeprowadziła badania laboratoryjne, mające na celu poprawę parametrów jakościowych finalnego produktu procesu koksowania (koksu) oraz obniżenie kosztów jego wytwarzania poprzez wprowadzenie do mieszanki węglowej dodatku koksu naftowego. Pozytywne wyniki badań laboratoryjnych potwierdzają słuszność przeprowadzenia testów przemysłowych koksowania mieszanek węglowych wzbogaconych o koks naftowy w baterii koksowniczej, należącej do spółki […]. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą słuszności zastosowania do koksu naftowego stawki akcyzy w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym:

  • przy zakupie koksu naftowego przez […], na potrzeby prowadzonych wspólnie przez […] oraz […] prób przemysłowych.
  • dla wykorzystania (przeznaczenia) koksu naftowego do przeprowadzenia prób przemysłowych (przekazanie tego koksu związane będzie z realizacją umowy badawczo rozwojowej, w wyniku której ten koks naftowy zostanie przekazany do […]. w celu dokonania prób przemysłowych koksowania mieszanek węglowych z dodatkiem koksu naftowego. Zgodnie z umową badawczą […] wystawi fakturę za usługę […]. W wartość tej usługi będzie wkalkulowana oprócz innych kosztów i marży także kwota za dostarczony koks naftowy do […]).

3.2.

W przypadku pozytywnych wyników testów przemysłowych, Wnioskodawca zamierza zawrzeć wieloletnią umowę na zakup koksu naftowego od wyspecjalizowanej firmy handlowej oraz jego sprzedaż do koksowni, należącej do […]. Zakup odbywałby się po przedstawieniu sprzedawcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanego koksu naftowego do celów innych niż opałowe przez […], a sprzedaż po uzyskaniu identycznego oświadczenia od […]. W tym przypadku wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą słuszności zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym, przy odsprzedaży koksu naftowego z marżą, w razie zaistnienia zdarzenia przyszłego, w którym to Wnioskodawca […] byłaby pośrednikiem pomiędzy firmą handlową, a właścicielem koksowni […], która zużywałaby koks naftowy w procesie produkcji koksu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy stawka akcyzy dla koksu naftowego wynosi 0,00 złotych?
  2. Czy Wnioskodawca przed zamierzonym nabyciem koksu naftowego jest obowiązany dokonać zgłoszenia rejestracyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowanym po uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1.

Koks naftowy (kod CN 2713) jest wyrobem energetycznym zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym (dalej „ustawa”), wymienionym w pozycji 30 załącznika nr 1 do ustawy.

Koks naftowy nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy). Nie jest wyrobem węglowym (poz. 19-21 załącznika nr 1 - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy).

Koks naftowy nie jest wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, nie będzie też wykorzystywany jako pozostałe paliwo silnikowe (art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy) lub pozostałe paliwo opałowe (art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym koks naftowy będzie wykorzystywany jako dodatek w procesie koksowania mieszanki węglowej w celu polepszenia parametrów jakościowych/ekonomicznych wytwarzanego koksu. Dlatego zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na koks naftowy wynosi 0 zł.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z interpretacją indywidualną Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 stycznia 2011 roku, znak IPPP3/443-1069/10-4/KB.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest on obowiązany przed zamierzonym nabyciem koksu naftowego dokonać zgłoszenia rejestracyjnego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Koks naftowy według Wnioskodawcy opodatkowany jest zerową stawką akcyzy, nie jest jednak wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy.

Ponieważ Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jednak zamierzona czynność nie jest wymieniona w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy, dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego nie jest wymagane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 30 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem 2713 wymieniono koks naftowy, bitum naftowy oraz inne pozostałości olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych.

Równocześnie w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, ustawodawca nie wymienia wyrobów klasyfikowanych do kodu CN 2713.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych – art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 – art. 86 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy w zw. z ust. 1aa i 1b ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1) węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

2) benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1514 zł/1000 litrów;

3) (uchylony);

4) benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5) paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6) olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1145 zł/1000 litrów;

7) (uchylony);

8) biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1145 zł/1000 litrów;

9) olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10) olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

11) olejów i preparatów smarowych:

  1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
  2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
  3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

-1180,00 zł/1000 litrów;

12) gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

  • skroplonych - 644 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym - 10,02 zł/l gigadżul (GJ),

aa) gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b) wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

  • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
  • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c) pozostałych - 13,70 zł/1 gigadżul (GJ);

13) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

14) pozostałych paliw silnikowych - 1771 zł/1000 litrów;

15) pozostałych paliw opałowych:

a) w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

  • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
  • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

b) gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).

W latach 2020-2021 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 28,00 zł/1000 litrów, 28,00 zł/1000 kilogramów albo 0,56 zł/1 gigadżul (GJ) – art. 89 ust. 1aa ustawy.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, pkt 12 lit. a i c oraz pkt 14, obowiązujące w poszczególnych latach kalendarzowych okresów, o których mowa w ust. 1a-1ab, uwzględniając kwoty ich obniżenia odpowiednio zgodnie z ust. 1a-1ab:

  1. w terminie do dnia 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego każdy rok z tego okresu;
  2. niezwłocznie - w przypadku zmiany ich wysokości (art. 89 ust. 1b ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Nadto jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

1. podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

  1. wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
  2. wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
  3. wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
  4. dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;

2. podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3. podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;

4. podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:

  1. pośredniczący podmiot węglowy,
  2. pośredniczący podmiot gazowy

-przed dniem rozpoczęcia tej działalności;

5. podmiot, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:

  1. art. 13 ust. 5 - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
  2. art. 13 ust. 5a - przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.

Mając na uwadze okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę oraz cytowane wyżej przepisy, wskazać należy że przedmiotowy koks naftowy klasyfikowany do kodu CN 2713 nie jest wyrobem wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy jak i nie jest wyrobem, który został wyszególniony przez ustawodawcę w treści art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności wynika także, że zarówno nabycie jak i dalsze wykorzystanie koksu naftowego przez Wnioskodawcę (przekazanie innemu podmiotowi do prób przemysłowych a w przyszłości sprzedaż) nastąpi do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania wobec koksu naftowego z preferencyjnej stawki podatku akcyzowego o której mowa w art. 89 ust. 2c ustawy, tj. stawki w wysokości 0 zł.

Biorąc równocześnie pod uwagę charakter wykonywanych czynności przez Wnioskodawcę względem nabywanego koksu naftowego, nie będzie on także obowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionych we wniosku pytań uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ równocześnie zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i wyłącznie jego sytuacji prawnopodatkowej. W szczególności interpretacja nie odnosi się do sytuacji prawnopodatkowej podmiotu, któremu Wnioskodawca będzie przekazywał/sprzedawał koks naftowy.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jak również w przypadku zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjneg, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj