Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.187.2021.1.WR
z 16 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu 13 kwietnia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina Miasta […] (zwana dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2019.511 z późn. zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Zgodnie z art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020.713 z późn. zm), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 tejże ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspakajanie potrzeb wspólnoty w zakresie m.in. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020.106 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Miasto realizuje projekt o nazwie: „…”. Rzeczowa realizacja zadania zaplanowana jest na okres od […] 2021 r. do […] 2022 r. Obszar […] - jest to określony teren w mieście objętym modernizacją.

Zakres projektu obejmuje wymianę istniejących opraw na nowe, energooszczędne, wymianę większości słupów oświetleniowych, ułożenie linii kablowej oraz zabudowę nowych szaf oświetleniowych. Moc zainstalowana systemu oświetlenia ulicznego zostanie znacząco zmniejszona poprzez zastąpienie istniejących opraw oświetleniowych oprawami wykonanymi w technologii LED, w większości wyposażonymi w inteligentny system sterowania. W obszarze […] wymienionych zostanie łącznie ... słupów oraz .... opraw oświetleniowych. Przewidziano oprawy o następujących mocach:

  • oprawy LED 30W: 35 szt.
  • oprawy LED 36W: 91 szt.
  • oprawy LED 39,5W: 42 szt.
  • oprawy LED 55W: 412 szt.
  • oprawy LED 67W: 187 szt.
  • oprawy LED 79W: 222 szt.
  • oprawy LED 105W: 101 szt.

Ponadto w obszarze […] zamontowanych zostanie dodatkowo 35 słupów oraz 49 opraw oświetleniowych, które m.in. doświetlą przejścia dla pieszych w celu poprawy bezpieczeństwa miejsc szczególnie niebezpiecznych. Moc rzeczywista całego systemu oświetlenia na obszarze […] wyniesie 69,317 kW, a roczne zużycie energii (czas świecenia 4150 h rocznie) po uwzględnieniu inteligentnego systemu sterowania wyniesie 230,130 MWh.

W obszarze […] wymienionych zostanie łącznie 635 słupów oraz 1088 opraw oświetleniowych. Przewidziano oprawy o następujących mocach:

  • oprawy LED 30W: 20 szt.
  • oprawy LED 36W: 193 szt.
  • oprawy LED 39,5W: 2 szt.
  • oprawy LED 55W: 478 szt.
  • oprawy LED 67W: 81 szt.
  • oprawy LED 79W: 16 szt.
  • oprawy LED 105W: 298 szt.

Ponadto w obszarze […] zamontowanych zostanie dodatkowo 36 słupów oraz 36 opraw oświetleniowych, które m.in. doświetlą przejścia dla pieszych. Moc rzeczywista całego systemu oświetlenia na obszarze […] wyniesie 71,898 kW, a roczne zużycie energii (czas świecenia 4150 h rocznie) po uwzględnieniu inteligentnego systemu sterowania wyniesie 238,700 MWh.

Wszystkie dodatkowo montowane słupy i oprawy oświetleniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą (okablowanie, wysięgniki) stanowią w projekcie wydatki niekwalifikowane. Przewidziano oprawy o wydajności pojedynczego źródła LED nie mniejszej niż 120 Im/W. Wszystkie objęte projektem oprawy oświetleniowe zostaną włączone do istniejącego już na terenie miasta […] systemu sterowania oświetleniem.

Zaprojektowano oprawy wyposażone w inteligentny układ sterowania i redukcji mocy, zapewniający niezależne sterowanie poszczególnymi lampami, niezależny pomiar zużycia energii w każdej lampie czy monitorowanie stanu lampy. Sterowniki będą wykorzystywać komunikację w standardzie […] za pomocą sieci energetycznej (komunikacja […]) co znacząco redukuje koszty instalacji. Sterowniki umożliwiają pełną kontrolę źródła światła - sterowanie intensywnością światła, pomiar zużycia energii, wykrywanie i raportowanie zdarzeń i awarii. Umożliwia to wdrożenie algorytmów pozwalających na znaczne obniżenie zużycia energii elektrycznej (redukcja kosztów i emisji CO2) oraz obniżenie kosztów obsługi. W celu ograniczenia zużycia energii moc wyposażonych w sterownik opraw zostanie zredukowana o 40% w godzinach pomiędzy 23.00, a 5.00.

Na potrzeby modernizowanego oświetlenia zaprojektowano zabudowę 42 szaf oświetleniowych wraz z systemem sterowania (22 na obszarze […] i 20 na obszarze […]) wyposażonych w aparaturę zgodną z wymogami systemu. Do oświetlenia zaprojektowano słupy aluminiowe o wysokości 4 m - 10 m przystosowane do montażu na fundamencie prefabrykowanym, anodowane w kolorze CI-65.

Przewidziane do wykonania roboty są niezbędne z punktu widzenia osiągnięcia celów projektu oraz przedstawiają optymalny stosunek jakości do ceny. Przyjęte rozwiązania techniczne i technologiczne są efektywne pod względem energetycznym oraz w pełni wykonalne, gdyż są zgodne z najlepszą praktyką oraz aktualnymi przepisami.

Zadania w ramach projektu:

1.Prace przygotowawcze:

Dokumentacja techniczna niezbędna do realizacji projektu, opracowana przed robotami budowlami celem określenia ich dokładnego zakresu, uzyskania stosownego pozwolenia na budowę oraz wykonania robót zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną. Dokumentacja aplikacyjna niezbędna do przygotowania wniosku o dofinansowanie

2.Roboty budowlano-montażowe - obszar 1:

Zadanie obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych, związanych z przebudową oświetlenia ulicznego na obszarze […] miasta […], tj. ulicach: […].

3.Roboty budowlano-montażowe - obszar […]:

Zadanie obejmuje wykonanie robót budowlano-montażowych, związanych z przebudową oświetlenia ulicznego na obszarze […] miasta […], tj. ulicach: […].

4.Koszty pozostałe:

Zadanie obejmuje obsługę geodezyjną, nadzory branżowe, wyłączenia i dopuszczenia oraz projekty organizacji ruchu.

5.Promocja:

W ramach zadania wykonane zostały tablice informacyjno-pamiątkowe.

Głównym i bezpośrednim celem niniejszego projektu jest poprawa efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego na terenie Miasta […] poprzez jego modernizację i wymianę opraw istniejących na oprawy typu LED. Zgodnie z przyjętymi założeniami stopień efektywności energetycznej wyniesie 60,94%. W wyniku modernizacji systemu oświetlenia, zużycie energii przez Miasto spadnie.

Cele pośrednie projektu to m.in.:

  • zmniejszenie obciążenia środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i innych substancji szkodliwych dla środowiska, w związku ze zmniejszeniem energochłonności oświetlenia. Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 na poziomie 569,181 ton rocznie,
  • poprawa komfortu i bezpieczeństwa dla użytkowników dróg - lampy LED pozwalają na precyzyjne kształtowanie rozsyłu światła, a tym samym na eliminację olśnienia,
  • osiągnięcie korzyści ekonomicznych i oszczędności budżetowych - niższe koszty eksploatacji i utrzymania oświetlenia ulicznego w mieście.

Cel główny i cele pośrednie niniejszego projektu są spójne z celem szczegółowym Osi Priorytetowej […], jakim jest m.in. zwiększona efektywność energetyczna w sektorze publicznym i mieszkaniowym. Potrzeba realizacji projektu wynika również ze zdiagnozowanych problemów wskazanych w Strategii […].

Projekt jest zgodny z jej priorytetami, celami i działaniami. Realizacja inwestycji przyczyni się do wymiernych oszczędności zużycia energii i ograniczenia emisji zanieczyszczeń, które z kolei przyczynią się także do realizacji założeń […] (…).

Odbiorcami, którzy w wyniku realizacji projektu osiągną korzyści będą użytkownicy wytworzonej infrastruktury. Dzięki realizacji projektu zyskają oni dostęp do zmodernizowanego systemu oświetlenia, co poprawi jakość ich życia. Zastosowanie energetycznego systemu oświetlenia na obszarze realizacji projektu wpłynie ponadto na zwiększenie komfortu korzystania z przestrzeni publicznej przez osoby mieszkające w mieście, a także przez osoby odwiedzające miasto. Bezpośrednią korzyścią dla mieszkańców będzie również zwiększenie bezpieczeństwa poruszania się w obrębie miasta zarówno pieszych jak i kierowców. Realizacja projektu przyczyni się również pośrednio do poprawy zdrowia mieszkańców Miasta, ponieważ zmniejszeniu ulegnie ilość szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery w związku z produkcją energii elektrycznej na potrzeby oświetlenia.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „…"nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu o nazwie „…”

Stanowisko Wnioskodawcy,

Zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, podatek od towarów i usług (VAT) może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania go na mocy prawodawstwa krajowego. Oznacza to, że mimo zasady, iż podatek VAT jest kosztem niekwalifikowalnym, dopuszcza się wyjątek, iż beneficjent, który nie może odzyskać podatku VAT na podstawie przepisów krajowych, poniesiony i udokumentowany w całości wydatek zostaje uznany za kwalifikowalny.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż zakres projektu ewidentnie wskazuje na związek z działaniami Gminy jako organu władzy publicznej. W szczególności Wnioskodawca realizując opisany projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotem projektu jest bowiem modernizacja i rozbudowa oświetlenia ulicznego przy zastosowaniu energooszczędnych technologii LED na terenie Gminy. Realizowane zadanie ma na celu zaspokojenie potrzeb publicznych oraz wypełnia zadania nałożone na Gminę przez przepisy prawa. W projekcie zakłada się, że zmodernizowana infrastruktura będzie udostępniona lokalnej społeczności w formie nieodpłatnej. Celem projektu nie jest poprawa pozycji konkurencyjnej Wnioskodawcy, ponieważ Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych korzyści finansowych z tytułu funkcjonowania produktów projektu.

Art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług mówi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2018.2174 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ww. ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W przypadku realizacji projektu „…” Miasto […] nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej związanej z realizowanym projektem. Efekty projektu ukierunkowane są na zadania, jakie ma obowiązek wykonywać każda gmina na rzecz swoich mieszkańców, dlatego też gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją powyższego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L z 2006 r. Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ będą uznane za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań oraz, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020 r., poz. 713 ze zm. dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2,14 i15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje projekt o nazwie „…”. Realizacja projektu planowana jest na okres od […] 2021 r. do […] 2022 r. Obszary […] to określone tereny w mieście objęte modernizacją.

Zakres Projektu obejmuje wymianę istniejących opraw na nowe, energooszczędne, wymianę większości słupów oświetleniowych, ułożenie linii kablowej oraz zabudowę nowych szaf oświetleniowych. Moc zainstalowana systemu oświetlenia ulicznego zostanie znacząco zmniejszona poprzez zastąpienie istniejących opraw oświetleniowych oprawami wykonanymi w technologii LED, w większości wyposażonymi w inteligentny system sterowania.

Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „…” nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „…” nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu „…”, ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych.

Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj