Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.232.2021.MM
z 15 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2021 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 8 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2021 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 21 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego w związku z korzystaniem, a następnie nabyciem przez odbiorców ostatecznych ekologicznych kotłów gazowych lub kotłów klasy 5 na biomasę – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku informacyjnego w związku z korzystaniem, a następnie nabyciem przez odbiorców ostatecznych ekologicznych kotłów gazowych lub kotłów klasy 5 na biomasę. Z uwagi, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 12 maja 2021 r. wezwano Wnioskodawcę do usunięcia stwierdzonych braków formalnych. Ww. wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 maja 2021 r.


We wniosku oraz w piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina (dalej „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest podatnikiem VAT czynnym. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy). Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 ww. ustawy).

Gmina jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie Gmina realizuje projekt „(…)” (…).

Przedmiotem inwestycji jest realizacja projektu (...). Projekt obejmuje (...).


Udział mieszkańców Gminy w projekcie jest dobrowolny. Warunkiem uzyskania dofinasowania w ramach Projektu jest spełnienie następujących wymogów:


  1. brak ekonomicznego uzasadnienia podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej,
  2. zwiększenie efektywności energetycznej,
  3. zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń.


Projekt polega na tym, że to Beneficjent (Gmina) przygotowuje wniosek o dofinansowanie, a po uzyskaniu dotacji i podpisaniu umowy o dofinansowaniu, zleca i koordynuje montaż instalacji możliwych do wykonania w ramach Projektu w budynkach zgłoszonych do Projektu przez Wnioskodawców.

Zgodnie z Regulaminem przyjmowania deklaracji w ramach Projektu, Mieszkaniec przystępujący do Projektu zobowiązany jest do pokrycia wkładu własnego w wysokości min. 15% kosztów kwalifikowanych (tj. m.in. kosztów wykonania instalacji, kosztów wykonania dokumentacji technicznej i aplikacyjnej w stosownej części, kosztów nadzoru inwestorskiego itp.) oraz wszelkich kosztów niekwalifikowanych, tj. m.in. kwoty podatku VAT, kosztów wykonania wizji lokalnej, doradztwa technicznego, kosztów związanych z wyższymi, niż założone w deklaracji, kosztami dostarczenia i montażu kotła. Ostateczna decyzja o tym, co zostanie uznane za wydatek kwalifikowany objęty dofinansowaniem, zależna jest od oceny Urzędu Marszałkowskiego Województwa X i znana będzie na etapie rozliczenia Projektu.

Jednocześnie Mieszkaniec zobowiązuje się do pokrycia całego VAT od wykonanych prac w odpowiedniej stawce (8 lub 23 %).

Jak wynika z ww. Regulaminu koszt podatku VAT stanowi koszt niekwalifikowany i jest w pełni ponoszony przez Mieszkańca.

Ostateczny koszt wykonania inwestycji dla danej nieruchomości jest wyliczany indywidualnie i jest zależny od wybranej przez mieszkańca instalacji, co za tym idzie koszt wkładu własnego Mieszkańca zależny jest od ostatecznej ceny wykonanej instalacji.

Każdy Mieszkaniec przystępując do projektu był zobowiązany do podpisania z Miastem umowy w sprawie użyczenia nieruchomości oraz ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z wymianą źródła ciepła w swoim budynku mieszkalnym. Wszystkie bowiem zamontowane w ramach realizacji Projektu instalacje przez okres Trwałości Projektu, stanowić będą własność Gminy. W tym czasie zostaną one przekazane właścicielom nieruchomości w bezpłatne użytkowanie. W tym też czasie Uczestnik Projektu zobowiązany jest do utrzymywania wykonanej instalacji w niezmienionym stanie technicznym oraz ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych instalacji, w tym kosztów zakupu paliwa do źródła ciepła. Zobowiązany jest również do utrzymywania źródła ciepła zamontowanego w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany źródła ciepła i jego przeznaczenia.

Po zakończeniu okresu Trwałości Projektu instalacje zostaną przekazane właścicielom budynków na własność.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że co do zasady 85 % kosztów netto wymiany kotłów pochodzić będzie z dofinansowania. W umowie o dofinansowanie wskazana została całkowita wartość projektu, przy czym wskazano, że dofinansowanie całkowitych wydatków kwalifikowanych stanowi nie więcej niż 85 % kwoty tych wydatków. Jednocześnie z wniosku o dofinansowanie wynika, że do wydatków kwalifikowanych, poza robotami budowalnymi, zaliczono również prace przygotowawcze polegające na opracowaniu studium wykonalności, dokumentacji projektowej jak również nadzór inwestorski.

Zgodnie z zapisami umowy z Mieszkańcami po upływie okresu obowiązywania umowy, kompletna instalacja zostanie przekazana Właścicielowi na własność. Przeniesienie prawa własności nastąpi na podstawie odrębnej umowy. Zasady korzystania z instalacji w okresie trwałości Projektu oraz zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu są jednakowe dla wszystkich Uczestników Projektu. Wszystkie zamontowane w ramach realizacji Projektu instalacje przez okres Trwałości Projektu, stanowić będą własność Gminy. W tym czasie zostały one przekazane właścicielom nieruchomości w bezpłatne użyczenie. W okresie trwałości projektu Uczestnik Projektu zobowiązany jest do utrzymywania wykonanej instalacji w niezmienionym stanie technicznym oraz ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych instalacji, w tym kosztów zakupu paliwa do źródła ciepła. Zobowiązany jest również do utrzymywania źródła ciepła zamontowanego w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany źródła ciepła i jego przeznaczenia.


W związku z powyższym opisem – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku numerem 1):


Czy obecnie korzystanie i następnie nabycie kotłów przez odbiorcę ostatecznego po okresie trwałości projektu, będzie stanowiło świadczenie dające odbiorcy ostatecznemu przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, czy – na Wnioskodawcy – spoczywa obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C? Jeśli tak, to jaka jest podstawa tego opodatkowania, jak obliczyć koszt uzyskania przychodu i jaką stawkę podatku zastosować?


Zdaniem Wnioskodawcy – w zakresie pytania nr 1 odnoszącego się do podatku dochodowego od osób fizycznych – zarówno korzystanie przez mieszkańca z instalacji jak i jej przekazanie po 5-letnim okresie trwałości projektu na rzecz mieszkańca nie będzie wiązało się z koniecznością zapłaty podatku dochodowego. Usługa zakupu i montażu kotłów świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców jest usługą odpłatną, a tym samym efekty opisanej inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Późniejsze nieodpłatne przeniesienie przez Wnioskodawcę własności instalacji na rzecz odbiorcy ostatecznego będzie konsekwencją opisanego odpłatnego świadczenia usług. Przekazanie bez dodatkowego wynagrodzenia instalacji nie będzie stanowiło odrębnej czynności, ale będzie stanowiło końcowy element wykonania usługi świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz mieszkańców. W ocenie Wnioskodawcy opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia dla mieszkańca a tym samym Wnioskodawca nie będzie zobligowany do sporządzenia informacji PIT-8C.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione jako zwolnione z opodatkowania lub od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są również inne źródła. I tak w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15. art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14. dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje projekt „(...)" (…). Projekt ten jest finansowany z dotacji (ze środków unijnych) oraz środków własnych mieszkańców. Wnioskodawca zwraca również uwagę, że Gmina realizując zawarte umowy cywilnoprawne z osobami fizycznymi będzie działała jako podatnik VAT i wykonywała odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak już wskazano powyżej brakujące środki, niezbędne do zbilansowania finansowego całej inwestycji, będą pochodzić z budżetu Unii Europejskiej. Zasady korzystania z dofinansowania dla wszystkich odbiorców ostatecznych są takie same. Po zrealizowaniu inwestycji właścicielem inwestycji przez okres trwałości będzie Gmina. Po upływie okresu trwałości projektu w ramach którego Gmina otrzyma dofinansowanie tj. po pięciu latach od daty wypłaty płatności końcowej przez Urząd Marszałkowski na konto Gminy, instalacja przejdzie na własność odbiorcy ostatecznego na podstawie podpisanej umowy oraz wniesionego przez mieszkańca wkładu własnego. Zasady korzystania z instalacji w okresie trwałości projektu, jak również zasady nabycia po tym okresie instalacji dla wszystkich mieszkańców są takie same. Nie mają one zatem charakteru indywidulanego. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że brak jest przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył tę instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że po stronie odbiorcy ostatecznego nie powstanie przychód ani z tytułu korzystania z instalacji w okresie trwałości projektu, ani z tytułu nabycia po tym okresie.

Reasumując Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie, w związku z realizacją projektu po stronie mieszkańców nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno z tytułu korzystania z kotłów przez okres trwałości projektu jak i z tytułu nabycia instalacji po upływie tego okresu. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że nie będzie miał obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, które zostały wydane w tożsamych okolicznościach faktycznych, np. interpretacji wydanej dnia 7 kwietnia 2017 r., znak 0461-ITPB2 4511 105.2017 1.ŁS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że obecnie Wnioskodawca/Gmina realizuje projekt „(...)” (…).

Przedmiotem inwestycji jest realizacja projektu (…).


Udział mieszkańców Gminy w projekcie jest dobrowolny. Warunkiem uzyskania dofinasowania w ramach Projektu jest spełnienie następujących wymogów:


  1. brak ekonomicznego uzasadnienia podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej,
  2. zwiększenie efektywności energetycznej,
  3. zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń.


Projekt polega na tym, że to Beneficjent (Gmina) przygotowuje wniosek o dofinansowanie, a po uzyskaniu dotacji i podpisaniu umowy o dofinansowaniu, zleca i koordynuje montaż instalacji możliwych do wykonania w ramach Projektu w budynkach zgłoszonych do Projektu przez Wnioskodawców.

Zgodnie z Regulaminem przyjmowania deklaracji w ramach Projektu, Mieszkaniec przystępujący do Projektu zobowiązany jest do pokrycia wkładu własnego w wysokości min. 15% kosztów kwalifikowanych (tj. m.in. kosztów wykonania instalacji, kosztów wykonania dokumentacji technicznej i aplikacyjnej w stosownej części, kosztów nadzoru inwestorskiego itp.) oraz wszelkich kosztów niekwalifikowanych, tj. m.in. kwoty podatku VAT, kosztów wykonania wizji lokalnej, doradztwa technicznego, kosztów związanych z wyższymi, niż założone w deklaracji, kosztami dostarczenia i montażu kotła. Ostateczna decyzja o tym, co zostanie uznane za wydatek kwalifikowany objęty dofinansowaniem, zależna jest od oceny Urzędu Marszałkowskiego Województwa X i znana będzie na etapie rozliczenia Projektu.

Jednocześnie Mieszkaniec zobowiązuje się do pokrycia całego VAT od wykonanych prac w odpowiedniej stawce (8 lub 23 %).

Jak wynika z ww. Regulaminu koszt podatku VAT stanowi koszt niekwalifikowany i jest w pełni ponoszony przez Mieszkańca.

Ostateczny koszt wykonania inwestycji dla danej nieruchomości jest wyliczany indywidualnie i jest zależny od wybranej przez mieszkańca instalacji, co za tym idzie koszt wkładu własnego Mieszkańca zależny jest od ostatecznej ceny wykonanej instalacji.

Każdy Mieszkaniec przystępując do projektu był zobowiązany do podpisania z Miastem umowy w sprawie użyczenia nieruchomości oraz ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z wymianą źródła ciepła w swoim budynku mieszkalnym. Wszystkie bowiem zamontowane w ramach realizacji Projektu instalacje przez okres Trwałości Projektu, stanowić będą własność Gminy. W tym czasie zostaną one przekazane właścicielom nieruchomości w bezpłatne użytkowanie. W tym też czasie Uczestnik Projektu zobowiązany jest do utrzymywania wykonanej instalacji w niezmienionym stanie technicznym oraz ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych instalacji, w tym kosztów zakupu paliwa do źródła ciepła. Zobowiązany jest również do utrzymywania źródła ciepła zamontowanego w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany źródła ciepła i jego przeznaczenia.

Po zakończeniu okresu Trwałości Projektu instalacje zostaną przekazane właścicielom budynków na własność.

Wnioskodawca wskazuje również, że co do zasady 85 % kosztów netto wymiany kotłów pochodzić będzie z dofinansowania. W umowie o dofinansowanie wskazana została całkowita wartość projektu, przy czym wskazano, że dofinansowanie całkowitych wydatków kwalifikowanych stanowi nie więcej niż 85 % kwoty tych wydatków. Jednocześnie z wniosku o dofinansowanie wynika, że do wydatków kwalifikowanych, poza robotami budowalnymi zaliczono również prace przygotowawcze polegające na opracowaniu studium wykonalności, dokumentacji projektowej jak również nadzór inwestorski.

Zgodnie z zapisami umowy z Mieszkańcami po upływie okresu obowiązywania umowy, kompletna instalacja zostanie przekazana Właścicielowi na własność. Przeniesienie prawa własności nastąpi na podstawie odrębnej umowy. Zasady korzystania z instalacji w okresie trwałości Projektu oraz zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu są jednakowe dla wszystkich Uczestników Projektu. Wszystkie zamontowane w ramach realizacji Projektu instalacje przez okres Trwałości Projektu, stanowić będą własność Gminy. W tym czasie zostały one przekazane właścicielom nieruchomości w bezpłatne użyczenie. W okresie trwałości projektu Uczestnik Projektu zobowiązany jest do utrzymywania wykonanej instalacji w niezmienionym stanie technicznym oraz ponoszenia wszelkich kosztów eksploatacyjnych instalacji, w tym kosztów zakupu paliwa do źródła ciepła. Zobowiązany jest również do utrzymywania źródła ciepła zamontowanego w ramach Projektu w niezmienionym stanie technicznym, co oznacza brak możliwości zmiany źródła ciepła i jego przeznaczenia.

Z treści wniosku wynika zatem, że zasady korzystania z ekologicznych kotłów gazowych lub kotłów klasy 5 na biomasę w okresie trwałości projektu jak i zasady ich nabywania po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Wnioskodawcy będą takie same. Zatem nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z kotła lub nabył go na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego i przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, że w związku z realizacją projektu po stronie odbiorcy ostatecznego/mieszkańca gminy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno z tytułu korzystania z kotła przez okres trwałości projektu jak i z tytułu jego nabycia po upływie tego okresu. W konsekwencji na Wnioskodawcy – Gminie – nie ciąży obowiązek informacyjny, o którym mowa w 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie wyjaśnić należy, że zgodnie z § 1 pkt 3 lit. a) i b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2397), określa się wzór informacji o:


  • niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia,
  • przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), stanowiący załącznik nr 8 do rozporządzenia.


Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1 pkt 2 i 3, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2019 r.

Ponadto z dniem 18 listopada 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1940). Na podstawie § 1 rozporządzenia zmieniającego, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2019 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. poz. 2397) załączniki nr 4, 6 i 8 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia.

Wzory określone w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r. (§ 2 ust. 1 rozporządzenia zmieniającego).

Zgodnie zatem z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, właściwym jest ich ujęcie w informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.


Końcowo wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie podatku VAT zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj