Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.276.2021.2.AMA
z 22 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2021 r. (data wpływu 30 kwietnia 2021 r.) uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 2 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 31 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.276.2021.1.AMA (doręczone Stronie 31 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży działek nr 1 i nr 2 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 kwietnia 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 2 czerwca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 31 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.276.2021.1.AMA (doręczone 31 maja 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku transakcji sprzedaży działek nr 1 i nr 2.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


Gmina w 2021 r. zamierza sprzedać dwie nieruchomości zabudowane:

  1. działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 1, położoną w obrębie (…), o powierzchni 0,16 ha, zabudowaną budynkiem murowanym z kamienia, o łącznej powierzchni 470,00 m2. Budynek powstał około 1926 roku z przeznaczeniem na cele administracyjne, oświatowe i usługowe. Gmina nabyła przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie na podstawie decyzji komunalizacyjnej z 1995 roku. W budynku mieściła się siedziba Urzędu Gminy, siedziba jednostek organizacyjnych gminy tj. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Biuro Obsługi Szkół Samorządowych oraz siedziba (…). Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dysponował trzema pomieszczeniami o łącznej powierzchni 47,00 m2. Biuro Obsługi Szkół Samorządowych dysponowało jednym pomieszczeniem o powierzchni 16,50 m2 do 31 grudnia 2014 r. Powyższe lokale jednostkom organizacyjnym gminy zostały przekazane przez Gminę w trwały zarząd. Z tego tytułu Gmina otrzymywała corocznie opłaty roczne na podstawie wystawianych faktur VAT. Natomiast od 2018 roku na podstawie noty księgowej. (…) dysponowała dwoma pomieszczeniami, o łącznej powierzchni 51,00 m2, udostępnianymi przez Gminę na podstawie umowy najmu i uiszczała miesięczny czynsz na podstawie faktury VAT.

    Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) działka przeznaczona jest pod usługi. W okresie od 1995 roku w budynku wykonano następujące prace remontowe: wymiana pokrycia dachowego, okien, drzwi, remont i malowanie elewacji, wykonanie sanitariatów oraz inne bieżące prace remontowe. Gmina (…) nie korzystała z odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu wykonywanych prac remontowych. Powyższa nieruchomość była użytkowana do maja 2020 r.

  2. działkę oznaczoną numerem ewidencyjnym 2, o powierzchni 0,06 ha, położoną parking żużlowy, wykonując na nim nawierzchnię z kostki brukowej o łącznej powierzchni 480 m2, pozostałą część nieruchomości zajmuje zieleń. Gmina (…) nabyła przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie na podstawie decyzji komunalizacyjnej w 1999 roku. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy (…) działka przeznaczona jest pod usługi. Gmina (…) nigdy nie korzystała z odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu wykonanych prac remontowo budowlanych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

  1. Gmina (Wnioskodawca) jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi prowadzi scentralizowane rozliczenia z tytułu podatku VAT.
  2. Parking znajdujący się na działce oznaczonej nr 2 jest budowlą w rozumieniu ustawy Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).
  3. Gmina (Wnioskodawca) sprzedając działki oznaczone nr 1 i 2 występuje w charakterze podatnika.
  4. Budynek znajdujący się na działce nr 1 był wykorzystywany do czynności niepodlegających opodatkowaniu poprzez nieodpłatne wykonywanie zadań administracji samorządowej i nieodpłatne świadczenie usług dla mieszkańców oraz na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Gminy.
    Działalność gospodarcza Gminy polega m.in. na świadczeniu usług na rzecz innych osób fizycznych i prawnych w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2020 r., poz. 2028), na świadczeniu usług w zakresie wynajmu koparko – ładowarki, a także na prowadzeniu działalności w zakresie wynajmu lokali i wydzierżawiania gruntów. Za ww. czynności Gmina wystawiała faktury VAT. Przedmiotowy budynek był ponadto siedzibą (…) i jednostek Gminy tj. Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i Biura Obsługi Szkół Samorządowych. (…) korzystała z części budynku o powierzchni 51,00 m2, na podstawie umowy najmu i uiszczała miesięczny czynsz na podstawie faktury VAT. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dysponował częścią budynku o powierzchni 47,00 m2 oddanej w trwały zarząd, który na podstawie faktury VAT ponosił roczne opłaty za trwały zarząd zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.). Biuro Obsługi Szkół Samorządowych dysponowało częścią budynku o powierzchni 16,50 m2 oddanej w trwały zarząd, za którą na podstawie faktury VAT ponosiło roczne opłaty za trwały zarząd zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami.
  5. Parking znajdujący się na działce oznaczonej nr 2 był wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu – odbywał się bezpłatny postój pojazdów interesantów Urzędu Gminy i mieszkańców Gminy.
  6. Budynek murowany z kamienia znajdujący się na działce oznaczonej nr 1 od samego początku służył celom administracji, oświaty i usług, został wybudowany około 1926 roku. Działka zabudowana oznaczona nr 1 została skomunalizowana decyzją Wojewody (…) z dnia 1 lutego 1995 r. Do maja 2020 roku budynek służył potrzebom administracji samorządowej i znajdowały się w nim Urząd Gminy, (…), Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Biuro Obsługi Szkół Samorządowych. Gmina planuje sprzedaż powyższej działki na przełomie 2021-2022 roku. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
  7. Działka oznaczona nr 2 - parking została skomunalizowana decyzją Wojewody (…) z dnia 1 października 1999 roku. Parking został przebudowany w 2010 roku z nawierzchni żużlowej na nawierzchnię z kostki brukowej, gdzie odbywał się bezpłatny postój pojazdów. Gmina planuje sprzedaż powyższej działki na przełomie 2021-2022 roku. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż zabudowanej nieruchomości byłym budynkiem Urzędu Gminy i sprzedaż zabudowanej nieruchomości (parking) będzie korzystała ze zwolnienia VAT w świetle art. 43 ust.1 pkt 10 i 10a oraz art. 29a ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U z 2021 r. poz. 685 ze zm.)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gmina ma prawo do zwolnienia transakcji sprzedaży nieruchomości oznaczonej nr 1 o powierzchni 0,16 ha zabudowanej byłym budynkiem Urzędu Gminy i transakcji sprzedaży nieruchomości oznaczonej nr 2 o powierzchni 0,06 ha zabudowanej budowlą – parkingiem, stosując zwolnienie art. 43 ust.1 pkt 10 i 10a i z nim związany art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ:

  • nieruchomości zostały nabyte przez Gminę nieodpłatnie w 1995 i 1999 roku, a wówczas Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi nieruchomościami, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit a,
  • budynek byłego Urzędu Gminy został wybudowany około 1926 roku, Gmina ponosiła nakłady na jego ulepszenie nie dokonując odliczeń – wybudowała parking nie dokonując odliczeń,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynęło więcej niż 2 lata.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle lub ich części oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy wskazać, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej. Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych towarów i czynności oraz zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


W tym miejscu należy wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Pierwszym zasiedleniem jest więc szeroko rozumiane pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Przykładowo, pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma miejsce zarówno w sytuacji, gdy po wybudowaniu budynku oddany zostanie on w najem, jak też w przypadku gdy będzie on wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej – w obu przypadkach dojdzie do korzystania z budynku.


W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.


Jeśli natomiast nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:


  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Analiza przepisów ustawy, regulujących ww. prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu.

Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, będąca czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług, zamierza sprzedać dwie nieruchomości zabudowane.


Jedną z nich jest działka nr 1, o powierzchni 0,16 ha, zabudowana budynkiem murowanym z kamienia, o łącznej powierzchni 470,00 m2. Budynek powstał około 1926 roku z przeznaczeniem na cele administracyjne, oświatowe i usługowe. Gmina nabyła ww. budynek nieodpłatnie na podstawie decyzji komunalizacyjnej z 1 lutego 1995 roku. W budynku tym mieściły się siedziby: Urzędu Gminy, Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Biura Obsługi Szkół Samorządowych oraz (…). Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dysponował trzema pomieszczeniami o łącznej powierzchni 47,00 m2. Biuro Obsługi Szkół Samorządowych dysponowało jednym pomieszczeniem o powierzchni 16,50 m2 do 31 grudnia 2014 r. Lokale te zostały przekazane w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym gminy, a Gmina otrzymywała coroczne opłaty z tego tytułu. Od 1 stycznia 2017 r. Gmina wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi prowadzi scentralizowane rozliczenia z tytułu podatku VAT. (…) dysponowała dwoma pomieszczeniami, o łącznej powierzchni 51,00 m2, udostępnianymi przez Gminę na podstawie umowy najmu i uiszczała miesięczny czynsz na podstawie faktury VAT. Budynek znajdujący się na działce nr 1 wykorzystywany był zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu poprzez nieodpłatne wykonywanie zadań administracji samorządowej i nieodpłatne świadczenie usług dla mieszkańców jak też na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej Gminy. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka przeznaczona jest pod usługi. W okresie od 1995 roku w budynku wykonano następujące prace remontowe: wymiana pokrycia dachowego, okien, drzwi, remont i malowanie elewacji, wykonanie sanitariatów oraz inne bieżące prace remontowe. Gmina nie korzystała z odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu wykonywanych prac remontowych. Budynek ten był użytkowany do maja 2020 roku. Gmina planuje sprzedaż ww. budynku na przełomie 2021-2022 roku.


Drugą nieruchomością przeznaczoną do sprzedaży przez Gminę jest działka nr 2 o powierzchni 0,06 ha zabudowana parkingiem. W 2010 roku Gmina przebudowała dotychczasowy parking żużlowy, wykonując na nim nawierzchnię z kostki brukowej o łącznej powierzchni 480 m2, pozostałą część nieruchomości zajmuje zieleń. Parking znajdujący się na działce nr 2 jest budowlą w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Gmina nabyła przedmiotową nieruchomość nieodpłatnie na podstawie decyzji komunalizacyjnej z 1 października 1999 roku. Zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy działka przeznaczona jest pod usługi. Wnioskodawca nigdy nie korzystał z odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu wykonanych prac remontowo budowlanych. Parking znajdujący się na działce oznaczonej nr 2 był wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu – odbywał się na nim bezpłatny postój pojazdów interesantów Urzędu Gminy i mieszkańców Gminy. Wnioskodawca planuje sprzedaż powyższej działki na przełomie 2021-2022 roku.


Gmina (Wnioskodawca) sprzedając działki oznaczone nr 1 i nr 2 występuje w charakterze podatnika.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku transakcji sprzedaży byłego budynku Urzędu Gminy znajdującego się na działce nr 1 i działki nr 2 zabudowanej budowlą – parkingiem.


Aby ustalić czy w rozpatrywanej sprawie dla odpłatnej dostawy budynku z kamienia znajdującego się na działce nr 1 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do znajdującego się na ww. działce budynku, miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budynku.


W opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa ww. budynku nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim. Jak wynika z okoliczności sprawy ww. budynek murowany powstał około 1926 roku z przeznaczeniem na cele administracyjne, oświatowe i usługowe. Wnioskodawca nabył ww. budynek nieodpłatnie na podstawie decyzji komunalizacyjnej 1 lutego 1995 roku i od tego momentu do maja 2020 roku budynek służył potrzebom administracji samorządowej, znajdowały się w nim siedziby Urzędu Gminy, (…), Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz Biura Obsługi Szkół Samorządowych. Wnioskodawca planuje sprzedać ten budynek na przełomie 2021-2022 roku. Zatem do pierwszego zasiedlenia tego budynku, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, tego budynku już doszło a pomiędzy jego pierwszym zasiedleniem a momentem jego sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.


W związku z powyższym, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że transakcja odpłatnej dostawy budynku murowanego z kamienia znajdującego się na działce nr 1, należącego do Wnioskodawcy, będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W dalszej kolejności, dla ustalenia czy w analizowanej sprawie dla jeszcze jednej odpłatnej dostawy budowli - parkingu z kostki brukowej, znajdującego się na działce nr 1 zastosowanie znajdzie również zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do znajdującej się na ww. działce budowli, miało miejsce pierwsze zasiedlenie oraz jaki okres upłynie pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budowli.

W opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa ww. budowli (parkingu) nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia ani przed nim. Jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca nabył zabudowaną działkę nr 2 nieodpłatnie na podstawie decyzji komunalizacyjnej 1 października 1999 roku, na której znajdował się parking żużlowy. Wnioskodawca w 2010 roku przebudował ww. parking wykonując na nim nawierzchnię z kostki brukowej o łącznej powierzchni 480 m2, pozostałą część nieruchomości zajmuje zieleń. Na parkingu tym odbywał się bezpłatny postój pojazdów interesantów Urzędu Gminy i jej mieszkańców. Wnioskodawca planuje sprzedać tą budowlę na przełomie 2021-2022 roku. Zatem do pierwszego zasiedlenia ww. budowli, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, już doszło a pomiędzy jej pierwszym zasiedleniem a momentem jej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym, analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że transakcja odpłatnej dostawy budowli – parkingu z kostki brukowej znajdującego się na działce nr 2, należącej do Wnioskodawcy, będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Ponieważ planowane przez Wnioskodawcę transakcje sprzedaży ww. budynku oraz ww. budowli korzystać będą ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to brak jest podstaw do analizy przesłanek zwolnienia dla ww. dostaw wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie jedynie do dostaw budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


W obu przypadkach zaznaczyć należy, iż przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, zgodnie z wcześniej wspomnianym art. 29a ust. 8 ustawy, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.


Skoro zatem, dostawa znajdujących się na działce nr 1 budynku oraz znajdującej się na działce nr 2 budowli będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, z zastrzeżeniem, że dostawa ta nie będzie mogła w tym przypadku korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, to w konsekwencji, zwolnieniem od podatku VAT –w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy – objęte będą również dostawy gruntów, na których posadowione są ww. budynek murowany oraz ww. budowla – parking.


W tym miejscu wskazać należy, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, po spełnieniu określonych wyżej warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Podkreślić należy, że niniejsza możliwość rezygnacji ze zwolnienia została zawężona tylko w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, planowana przez Gminę budynku murowanego (byłego Urzędu Gminy) posadowionego na działce nr 1 jak również planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż budowli – parkingu z kostki brukowej, znajdującego się na działce nr 2, będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w opisanej we wniosku sytuacji, nie będzie miało zastosowania. W konsekwencji, stosownie do regulacji art. 29a ust. 8 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte będą również dostawy gruntów (działki nr 1 i nr 2), na których położone są ww. budynek i ww. budowla.


W konsekwencji, przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy nie będzie miał zastosowania do sprzedaży zabudowanych działek, natomiast dostawa ww. obiektów wraz z gruntem będzie korzystała ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, więc stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisami zdarzeń przyszłych. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;li>z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj