Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.176.2021.2.MM
z 27 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 8 lutego 2021 r. (data wpływu 12 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia z tytułu nowej inwestycji:

  1. w części dot. uznania za koszty kwalifikowane nowej inwestycji wydatków poniesionych na:
    • remont placu manewrowego, prac ziemnych związanych z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy – jest nieprawidłowe,
    • pozostałych wydatków – jest prawidłowe;
  2. w części dot. momentu uznania ww. wydatków za koszty kwalifikowanejest prawidłowe;
  3. w części dot. momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny – uzupełniony pismem z 17 maja 2021 r. (data wpływu 21 maja 2021 r.) – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia z tytułu nowej inwestycji.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: A
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: B
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: C
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: D

przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną oraz osoby zainteresowane niebędąca stroną (zwani dalej: ,,Wspólnikami”) są wspólnikami spółki jawnej (…) (zwanej dalej: „Spółką”). Spółka specjalizuje się w produkcji opakowań z tektury litej i falistej oraz elementów reklamowych, katalogów i ulotek (PKWiU Sekcja C Dział 17 Grupa 17.2 Klasa 17.21 – Papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury oraz Sekcja C Dział 18 Grupa 18.1 Klasa 18.12 – pozostałe usługi poligraficzne). Spółka jest w rozumieniu Załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 (Dz.Urz.UE.L 187 z 26 6 2014 s 1) małym przedsiębiorcą.

Spółka posiada decyzję o wsparciu z dnia 26 listopada 2020 r., o której mowa w art. 13 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752) zwana dalej: ustawą o WNI, wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. Decyzja ważna jest przez 15 lat.

Spółka realizuje nową inwestycję polegającą na zakupie nieruchomości (prawo użytkowania wieczystego) położonej w (…), (3902 m2) składającej się z działek o nr geodezyjnych (…). Przedmiotowa nieruchomość zabudowana jest: budynkiem biurowo-magazynowym o powierzchni użytkowej 1095,5 m2 oraz budynkiem portierni o pow. 44.80 m2.

W ramach nowej inwestycji, oprócz działek (…), zakupione będą też grunty będące własnością Gminy (…) o nr geodezyjnych (…) o łącznej powierzchni 0,0672 ha (procedury związane z zakupem są w fazie końcowej). Celem zakupu przedmiotowych działek jest połączenie (pełne skomunikowanie) posiadanej już nieruchomości (…) składającej się z działek o nr geodezyjnych (…), na których znajduje się obecnie siedziba Spółki oraz istniejący i działający zakład produkcyjny, z zakupioną nieruchomością o pow. 3902 m2 (składającą się z działek o nr geodezyjnych (…)).

W następnym etapie realizacji inwestycji planowany jest remont budynku biurowo-magazynowego oraz portierni, znajdujących się na zakupionej nieruchomości (…) i przystosowanie ich do potrzeb działalności Spółki, remont placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy (…).

Następny etap inwestycji to jest budowa hali magazynowo-produkcyjnej na części działek należących obecnie do Spółki, jak i zakupionych od Gminy (…) i przy ulicy (…).

Planowany jest też zakup wyposażenia powstałej hali w postaci regałów magazynowych oraz wyposażenia stanowisk pracy. Jeszcze w tym roku planowany jest zakup maszyn i urządzeń do sklejania opakowań. W końcowym etapie planowane są prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)).

Spółka wynajmowała powierzchnię magazynową – 300 m2 (umowa najmu wygasła w dniu 31.12.2020 r.) od innego podmiotu. Obecnie został częściowo przeniesiony magazyn z dotychczasowego budynku (hali produkcyjnej) – (…) do nabytego przy (…) i zajmuje powierzchnię ok 550 m2 (powierzchnia magazynowo-produkcyjna Spółki zwiększyła się zatem o ok. 250 m2) oraz w najbliższych 3 miesiącach planowane jest przeniesienie części produkcji do hali produkcyjnej w zakupionym budynku – przeniesienie maszyny, z dotychczasowego budynku w części wykorzystywanej do tej pory jako powierzchnia magazynowa o pow. ok 300 m2. Jeszcze w tym roku planowany jest zakup nowej maszyny składarko-sklejarki, która zostanie umiejscowiona w dotychczasowym budynku (…).

Zakupiony magazyn budynek produkcyjno-magazynowy będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności Spółki.

Zakupiony budynek o powierzchni ok. 1.090 m2 obecnie jest wynajmowany w części ok. 200 m2. Umowy z obecnymi najemcami zawarte zostały przez poprzedniego właściciela i na dzień dzisiejszy zostały wypowiedziane ze skutkiem na 30.04.2021 r. Po tej dacie budynek zostanie przeznaczony jak ww. wyłącznie na potrzeby magazynowo-produkcyjne Spółki.

W związku z uzyskaniem decyzji o wsparciu Wnioskodawca oraz Wspólnicy planują rozpocząć korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie, o którym mowa w art. art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT oraz przepisach ustawy o WNI wraz z przepisami wykonawczymi do tej ustawy, tj. przede wszystkim Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w Sprawie Pomocy Publicznej Udzielanej Niektórym Przedsiębiorcom Na Realizację Nowych Inwestycji (Dz.U. z 2018 r. poz. 1713) zwane dalej: Rozporządzeniem.

Wnioskodawca oraz Wspólnicy, zgodnie z przepisami tych aktów prawnych, zamierzają korzystać z limitu zwolnienia podatkowego kalkulowanego jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą (jak wskazano w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia) – … netto zł.

Projekt inwestycyjny Spółki, na który została wydana decyzja o wsparciu, nie zakłada zmiany jej profilu działalności, ale zwiększenie mocy produkcyjnych. Zwiększenie mocy polegać będzie na fakcie, iż przed zakupem przedmiotowych nieruchomości Spółka wynajmowała zewnętrznie powierzchnię magazynową ok. 300 m2, a zakupiony i wkrótce zmodernizowany budynek będzie mieć powierzchnię ok. 1090 m2. W związku z tym, że obecnie hala produkcyjna Spółki jest częściowo wykorzystywana jako magazyn, a wykorzystanie zakupionego budynku jako powierzchni magazynowo-produkcyjnej umożliwi na przeprowadzenie przedsięwzięcia, polegającego na zwiększeniu powierzchni produkcyjnej i usadowieniu w dotychczasowej hali nowej maszyny (składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych) wykorzystywanej w zakresie działalności Spółki. Zakup nieruchomości (grunty) umożliwi także budowę nowej hali produkcyjnej wraz z niezbędnym wyposażeniem w zakresie obecnej produkcji. Te fakty jednoznacznie będą prowadzić do stanu zwiększenia mocy produkcyjnej Spółki.

W związku z inwestycją prowadzoną w oparciu o decyzję o wsparciu Spółka poniesie następujące wydatki na:

  1. zakup ww. gruntów,
  2. remont i przystosowanie do potrzeb działalności Spółki zakupionego budynku,
  3. budowę hali produkcyjno-magazynowej,
  4. nabycie nowych maszyn produkcyjnych oraz zakup wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy),
  5. prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)).

W szczególności Wnioskodawca oraz Wspólnicy podkreślają, że prowadzą już działalność gospodarczą w zakładzie położonym na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Cała działalność gospodarcza realizowana w nowej nieruchomości (magazyn oraz częściowo produkcja) będzie mieścić się rodzajowo w zakresie działalności wskazanej w decyzji o wsparciu.

Podczas procesu produkcji powstają produkty uboczne (odpad powstały podczas procesu produkcyjnego Spółki). Stanowią one alternatywną formę sprzedaży (udokumentowaną stosownymi fakturami wystawionymi przez Spółkę) podmiotom zewnętrznym. Są one elementem ściśle związanym z produkcją, stanowiącym nieodzowny oraz nieodłączny składnik zakresu produkcji Spółki.

Wnioskodawca oraz Wspólnicy nie osiągnęli jeszcze zwiększenia mocy produkcyjnych w związku z realizacją inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

W związku z otrzymaną decyzją o wsparciu przez Spółkę Wnioskodawca oraz Wspólnicy zamierzają korzystać ze wsparcia z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Czy spółka jawna (dalej: Spółka), w której Zainteresowani są wspólnikami, jest/nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

    Spółka jawna (dalej: Spółka), w której Zainteresowani są wspólnikami, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

  2. Czy hala magazynowo-produkcyjna, którą Spółka planuje wybudować, będzie stanowić środek trwały ujęty w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych?

    Hala magazynowo-produkcyjna, którą Spółka planuje wybudować, będzie stanowić środek trwały ujęty w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

  3. Czy budynek biurowo-magazynowy przy ul. (…), który Spółka nabyła, stanowi środek trwały zaliczony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych?

    Budynek biurowo-magazynowy przy ul. (…), który Spółka nabyła, stanowi środek trwały zaliczony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

  4. Na czym polega remont budynku biurowo-magazynowego znajdującego się na nabytej nieruchomości przy ul. (…); czy wydatki poniesione przez Spółkę na ten remont będą stanowić element wartości początkowej środka trwałego stanowiącego budynek biurowo-magazynowy?

    Remont budynku biurowo-magazynowego znajdującego się na nabytej nieruchomości przy ul. (…) polega na wyburzeniu ścianek działowych w celu zwiększenia powierzchni magazynowo-produkcyjnej. W dalszym etapie nastąpi wyburzenie ścian na powierzchni do tej pory wynajmowanej i przystosowanie w całości budynku do celów produkcyjno-magazynowych. Wydatki poniesione przez Spółkę na ten remont będą stanowić element wartości początkowej środka trwałego stanowiącego budynek magazynowo-produkcyjny.

  5. Czy składarko-sklejarka, którą Spółka nabędzie w związku z inwestycją prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, będzie stanowić środek trwały zaliczony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych?

    Składarko-sklejarka, którą Spółka nabędzie w związku z inwestycją prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, będzie stanowić środek trwały zaliczony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

  6. Czy przedmiotem pytania nr 1 jest/są również wydatki dotyczące:
    1. remontu i przystosowania do potrzeb działalności Spółki portierni, remontu placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prac ziemnych związanych z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy, czy tylko remontu budynku biurowo-magazynowego,
    2. nabycia nowych maszyn produkcyjnych oraz zakupu wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), czy tylko nabycia składarko-sklejarki,
    3. prac modernizacyjnych w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…))?

    Przedmiotem pytania nr 1 są również wydatki dotyczące:
    1. remontu placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prac ziemnych związanych z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy. Przedmiotem pytania nr 1 nie są wydatki dotyczące remontu i przystosowania do potrzeb działalności Spółki Portierni,
    2. nabycia nowych maszyn produkcyjnych oraz zakupu wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy),
    3. prac modernizacyjnych w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)).

  7. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na ww. pytanie nr 6 – należy wskazać:
    1. czy budynek portierni oraz plac manewrowy przy ul. (…), które Spółka nabyła, stanowią środki trwałe zaliczone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    2. na czym polega remont portierni oraz placu manewrowego znajdujących się na nabytej nieruchomości przy ul. (…); czy wydatki poniesione przez Spółkę na te remonty będą stanowić element wartości początkowej środka trwałego stanowiącego portiernię oraz plac manewrowy,
    3. na czym będą polegać prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy,
    4. na czym będą polegać prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)); czy ta część zakładu stanowi środek trwały ujęty w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    5. czy nowe maszyny produkcyjne oraz wyposażenie powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), które Spółka nabędzie w związku z inwestycją prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, będą stanowić środki trwałe ujęte w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych?

    1. plac manewrowy przy ul. (…), który Spółka nabyła, stanowi środek trwały zaliczony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Z uwagi, iż wydatki dotyczące budynku portierni nie są przedmiotem pytania nr 1 i odpowiedź na pytanie nr 6 w tym zakresie jest w związku z tym negatywna, Wnioskodawca odstępuje od odpowiedzi na to pytanie w zakresie dotyczącym budynku portierni,
    2. remont placu manewrowego będzie polegał na dostosowaniu do nowych warunków (tj. zostanie ułożona nowa nawierzchnia, po wybudowaniu nowej hali). Wydatki na ten remont, do tej pory nie zostały poniesione, będą stanowić element wartości początkowej środka trwałego stanowiącego plac manewrowy,
    3. prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy będą polegać na połączeniu nowo wybudowanej hali z dotychczasowym budynkiem, w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy budynkami (przygotowanie gruntu pod ułożenie nowej nawierzchni),
    4. prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)) będą polegały na połączeniu nowo wybudowanej hali z dotychczasowym budynkiem w celu usprawnienia komunikacji pomiędzy budynkami. Zostanie wykonany wjazd od ulicy (…) do nowo wybudowanej hali. Ta część zakładu stanowi środek trwały ujęty w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    5. nowe maszyny produkcyjne oraz wyposażenie powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), które Spółka nabędzie w związku z inwestycją prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu, będą stanowić środki trwałe ujęte do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy ww. w opisie stanu faktycznego wydatki poniesione przez Spółkę są wydatkami kwalifikowanymi określonymi w katalogu § 8 Rozporządzenia oraz stanowią podstawę do ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dla Wnioskodawcy oraz Wspólników?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, w jakim momencie wskazane wydatki w pytaniu pierwszym powinny być uznane za koszty kwalifikowane?
  3. Czy w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, zwolnieniem objęty będzie cały dochód uzyskany przez Wnioskodawcę oraz Wspólników z tytułu posiadania udziałów w Spółce osiągnięty po zakupie i modernizacji nieruchomości oraz od którego momentu dochód ten będzie podlegał zwolnieniu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1, nr 2 i nr 3 w części dot. momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego. Wniosek w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych do całości dochodu Zainteresowanych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został rozpatrzony odrębnie.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy w ww. opisie stanu faktycznego wydatki poniesione przez Spółkę są wydatkami kwalifikowanymi określonymi w katalogu § 8 Rozporządzenia oraz stanowią podstawę do ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dla Wnioskodawcy oraz Wspólników.

Na podstawie ustawy o WNI został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162, z 2019 r. poz. 1495 oraz z 2020 r. poz. 1086), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 21 ust. 5a ustawy o PIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Jak wynika z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 tej ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Elementy decyzji o wsparciu zostały wskazane w art. 15 ustawy o WNI i określają okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że zwolnienie od podatku na podstawie zezwolenia bądź decyzji o wsparciu przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu bądź w ww. decyzji. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej działalności również nie będzie podlegał zwolnieniu. Powyższe rozwiązanie nie odnosi się szeroko do rodzaju działalności podatnika, lecz do konkretnej inwestycji wymienionej w decyzji o wsparciu.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji uzależnione jest od poniesienia Kosztów Kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 Rozporządzenia. Jak wynika z tego przepisu, do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

  1. kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartość niematerialnych i prawnych,
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
  4. ceną nabycia wartość niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust 2 i 3,
  5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców – co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
  6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy,

– pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Kwoty poniesionych kosztów kwalifikowanych pomniejsza się o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli podlega on odliczeniu na podstawie odrębnych przepisów.

Aby poniesione wydatki mogły być uznane jako Koszt kwalifikowany, muszą być spełnione następujące warunki:

  • koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,
  • środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata, licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • najem lub dzierżawa gruntów, budynków i budowli musi trwać co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata,
  • po upływie najmu lub dzierżawy w postać leasingu finansowego przedsiębiorca jest zobowiązany do nabycia aktywów,
  • wartości niematerialne i prawne w zakresie transferu technologii muszą być wykorzystywane wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, muszą być ujęte w aktywach tego zakładu co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców co najmniej 3 lata, muszą być nabyte na warunkach rynkowych, od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą oraz muszą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Warunkiem uznania Kosztów nowej inwestycji jest udział co najmniej 25% kosztów własnych przedsiębiorcy lub z zewnętrznych źródeł finansowania, przy czym za koszty własne lub zewnętrzne źródła finansowania nie uznaje się środków pozyskanych w wyniku udzielonego publicznego wsparcia bez względu na jego formę i przeznaczenie.

Do kosztów kwalifikowanych zalicza się również dwuletnie koszty pracy w związku z realizacją nowej inwestycji. Warunkiem korzystania ze zwolnienia z opodatkowania jest utrzymanie określonej liczby pracowników przez okres 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców przez okres 3 lat. Koszty pracy mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, nie mogą natomiast być uznane za nową inwestycję, co oznacza, że muszą występować wspólnie z poniesionymi kosztami kwalifikowanymi nowej inwestycji, w związku z którą dokonuje się zatrudnienia. Poniesienie kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników bez związku z realizacją nowej inwestycji nie jest również wystarczające, aby koszty te zostały uznane na koszty kwalifikowane.

Zauważyć zatem należy, że uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na działalność produkcyjną przedsiębiorstwa.

W przedmiotowej sprawie Spółka dokona zakupu nieruchomości (grunty) (od Urzędu Miasta, procedury związane z zakupem są w fazie końcowej realizacji) oraz zakupiła już nieruchomości zabudowane budynkiem biurowo-magazynowym, który jest obecnie modernizowany na powierzchnię magazynowo-produkcyjną. Spółka wynajmowała powierzchnię magazynowa zewnętrzną ok. 300 m2 od innego podmiotu (umowa najmu wygasła w dniu 31.12.2020 r. ) oraz wykorzystuje własną halę produkcyjną częściowo jako magazyn. Po zmodernizowaniu zakupionego budynku Spółka będzie posiadać ok. 1090 m2 powierzchni magazynowej i produkcyjnej, która wypełni wymagania Wnioskodawcy (Spółka w późniejszym okresie jak ww. będzie budować również halę magazynowo-produkcyjną na zakupionych działkach od Urzędu Miasta) W związku z tym, iż Spółka halę produkcyjną wykorzystuje również jako powierzchnię magazynową i zamierza w najbliższym czasie przekształcić ją zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem, tj. produkcja, usadowi tam nową maszynę (składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych) wykorzystywaną do produkcji w ramach swej działalności, to niewątpliwe dojdzie do zwiększenia mocy produkcyjnej.

Należy również wskazać, ze zgodnie z § 8 Rozporządzenia do Kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego.

Zatem, zgodnie z § 8 Rozporządzenia, kosztem kwalifikowanym w niniejszej sprawę będzie wydatek przeznaczony na zakup nieruchomości (grunty), nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym przeznaczonym na cele magazynowo-produkcyjne, koszty rozbudowy lub modernizacji zakupionego budynku oraz budowę hali magazynowo-produkcyjnej, która będzie połączona z dotychczasowym budynkiem, który obecnie jest siedzibą Spółki przy ul. (…), zakup maszyny składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych.

Należy wskazać, że koszty poniesione przez Spółkę, tj. wydatki poniesione na zakup nieruchomości niezabudowanej, nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym, wydatki poniesione na jej zmodernizowanie oraz budowę hali magazynowo-produkcyjnej, która będzie połączona z dotychczasowym budynkiem, który obecnie jest Siedzibą spółki przy ul. (…), zakup maszyny – składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych zostały poniesione w okresie ważności wydania decyzji o wsparciu – tj. decyzja została wydana w dniu 26 listopada 2020 r., a zakupu nieruchomości dokonano w dniu 9 grudnia 2020 r. W niniejszym stanie faktycznym koszty kwalifikowane zgodnie z § 9 Rozporządzenia zostały poniesione począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu.

W objaśnieniach podatkowych z 6 marca 2020 r. (Przykłady nr 3 i 11), w których wskazano, że „za koszt kwalifikowany należy uznać koszty poniesione w związku z uruchomieniem nowych linii produkcyjnych w dotychczas zajmowanym budynku administracyjnym, co jest równoznaczne ze zwiększeniem zdolność produkcyjnych przedsiębiorstwa. Kosztem może być natomiast koszt dotyczący zakupu maszyn i urządzeń oraz dostosowania pomieszczeń byłego budynku administracyjnego”.

Zatem, jeżeli w ramach nowej inwestycji Spółka poniosła wydatki, które powodują zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsięwzięcia, dywersyfikacją albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, wydatek taki może zostać ujęty jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji, gdyż spełnia definicję nowej inwestycji. Produkcja będzie wykorzystywana w ramach nowego przedsięwzięcia i wpłynie na zwiększenie zdolności produkcyjnej Spółki.

Decyzja o wsparciu, o której mowa w opisie sprawy, obejmuje swym zakresem zakup nieruchomości przy ul (…) (zakupiona w dniu 09.12.2020), modernizacji zakupionego budynku, w następnym etapie zakup działek od Urzędu Miasta (…) wymienionych we wniosku o nr ewid. (…) o łącznej powierzchni 0.0672 ha, budowę hali produkcyjnej, która będzie połączona z dotychczasowym budynkiem, który obecne jest siedzibą Spółki przy ul. (…), zakup maszyny składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych.

Zatem z powyższego wynika, że Spółka poniosła wydatki na przedsięwzięcie związane z nową inwestycją realizowaną w ramach postanowień uzyskanej decyzji o wsparciu.

Wobec powyższego Spółka poniosła obecnie wydatki na zakup nieruchomości przy (…) oraz na modernizację magazynu (w częściowym zakresie). Pozostałe wydatki będą sukcesywnie ponoszone, zgodnie z etapami inwestycji określonymi w ww. stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że aby wydatek mógł zostać uznany za Koszt kwalifikowany, powinien mieć ścisły związek z realizacją inwestycji, z której dochód podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

W świetle powyższego wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup nieruchomości niezabudowanej, nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym, wydatki poniesione na zmodernizowanie zakupionego budynku, budowę hali produkcyjnej, która będzie połączona z dotychczasowym budynkiem, który obecnie jest siedzibą Spółki przy ul. (…), zakup maszyny – składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych w ramach nowej inwestycji będą stanowić koszty kwalifikowane nowej inwestycji, albowiem ich wytworzenie wywierać będzie wpływ na proces produkcji Spółki (zwiększone mocy produkcyjnej).

Odnosząc się do kwestii, czy wydatki poniesione przez Spółkę stanowią podstawę do ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust 1 pkt 63b ustawy o PIT dla Wnioskodawcy oraz Wspólników, należy przytoczyć uregulowania zawarte w ustawy z dnia 15 września 2000 r Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz 1526). Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych spółka osobowa to – spółka jawna spółka partnerska spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Spółki osobowe nie są podatnikami podatku dochodowego, są one transparentne podatkowo. Podatnikami są wspólnicy, którzy mają udziały w tych spółkach. Przychody i koszty ich uzyskania z udziału w spółce niebędącej osobą prawną są przychodami i kosztami wspólnika ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, odpowiednio do posiadanego przez niego udziału.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawę przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, ze dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku bądź od których zamachano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę mną niż określona w pkt 28 taj ustawy, a więc m.in. spółkę jawną.

W myśl art. 5b ust 2 powołanej wyżej ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła o którym mowa w art. 10 ust 1 pkt 3.

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe (art. 8 ust. 1 ww. ustawy).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  • rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskana przychodów i strat,
  • ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w calu osiągnięcia przychodów lub zachowana albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Powyższe oznacza, że wszystka poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.

Kosztem uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowana źródła przychodów Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystka koszty, zarówno to bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyżej przywołane przepisy oraz fakt, iż Spółka (…) jako spółka osobowa na jest podatnikiem podatku dochodowego, należy wskazać, że ww. wydatki kwalifikowane poniesione przez Spółkę stanowią podstawę do ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dla Wnioskodawcy oraz Wspólników.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że wydatkami, których dotyczy pytanie pierwsze w treści złożonego wniosku są:

  • koszty zakupu nieruchomości (prawo użytkowania wieczystego oraz budynek magazynowo-produkcyjny) położonej w (…) (3902 m2) składającej się z działek o nr geodezyjnych: (…),
  • koszty remontu placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prac ziemnych związanych z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy (…),
  • koszty budowy hali magazynowo-produkcyjnej na części działek należących obecnie do Spółki, a jak i zakupionych od Gminy (…) i przy ulicy (…),
  • koszty zakupu wyposażenia powstałej hali w postaci regałów magazynowych oraz wyposażenia stanowisk pracy,
  • koszty prac modernizacyjnych w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)).
  • koszty zakupu składarko-sklejarki.

Spółka wskazuje, iż ww. wydatki powodują zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsięwzięcia, dywersyfikacji oraz zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, wydatek taki może zostać ujęty jako koszt kwalifikowany nowej inwestycji, gdyż spełnia definicję nowej inwestycji. Produkcja będzie wykorzystywana w ramach nowego przedsięwzięcia i wpłynie na zwiększenie zdolności produkcyjnej Spółki.

Spółka poniosła obecnie wydatki na zakup nieruchomości przy (…) oraz na modernizację magazynu (w częściowym zakresie). Pozostałe wydatki będą sukcesywnie ponoszone, zgodnie z etapami inwestycji określonymi w stanie faktycznym przedstawiony w przedmiotowym wniosku o interpretację.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, wskazane w pytaniu pierwszym wydatki będą kosztami kwalifikowanymi również w okresie upływu terminu wypowiedzenia umów najmu zawartych przez poprzedniego właściciela, tj. do dnia 30 kwietnia 2021 r.

Mając na uwadze rozważania dotyczące pytania pierwszego należy wskazać, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę oraz Wspólników na zakup nieruchomości niezabudowanych, nieruchomości zabudowanych budynkiem biurowo-magazynowym oraz modernizację zakupionego budynku, budowę hali produkcyjnej wraz z niezbędnym wyposażeniem w ramach nowej inwestycji stanowią koszty kwalifikowane nowej inwestycji, albowiem ich wytworzenie wywierać będzie wpływ na proces produkcji Spółki.

W związku z tym, iż jak ww. Spółka zamierza w najbliższej przyszłości przekształcić zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem obecnie zajmowaną halę produkcyjną oraz doposażyć ją w niezbędną maszynę do prowadzenia produkcji w ramach swej działalności, podkreślić należy, że w ten sposób wzrost produkcji będzie stopniowy, zatem zapotrzebowanie Spółki na powierzchnię magazynową będzie również stopniowo wzrastać. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, w takim stanie Spółka musiała przejściowo wynajmować powierzchnię ok. 200 m2 z uwagi na umowę najmu zawartą przez poprzedniego właściciela (umowy zostały wypowiedziane przez Spółkę ze skutkiem na 30 04.2021 r.).

W § 8 Rozporządzenia określa katalog wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, a § 9 wskazuje termin wsparcia z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, który przysługuje przedsiębiorcy, tj. począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy wskazać, że brak jest bezpośredniego odesłania do stanu częściowego wykorzystywania środków trwałych, których środki pieniężne przeznaczone na zakup oraz modernizację, określone jako wydatki, zostały zwolnione z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Zatem bazując na tym, iż ani przepisy ustawy o WNI, ani w końcu przepisy Rozporządzenia nie zawierają rozwiązań dotyczących możliwości ustalenia, czy w przypadku trwania umów wynajmu zawartych przez poprzedniego właściciela (wypowiedzianych przez Spółkę ze skutkiem na dzień 30 kwietnia 2021 r.) wydatki przeznaczone na zakup i modernizację nieruchomość będą Kosztami kwalifikowanymi. Nie jest możliwe bezpośrednie rozwiązanie kwestii w odniesieniu do literalnego brzmienia ww. przepisów, tj. czy wydatki poniesione na zakup nieruchomości jako koszty kwalifikowane, w sytuacji przejściowego wynajmu części powierzchni magazynowej powstałej po zmodernizowaniu przedmiotowego budynku są również kosztami kwalifikowanymi. Analizując same literalne brzmienie przepisów oraz poglądy doktryny i judykatury, należy kierować się łacińską paremią „nullum crime sine lege”, która jest szeroko rozumiana, w kontekście ustawy z dnia 6 marca 2018 r Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), jako stan, że ograniczenia wolności działalność: gospodarczej mogą być skumulowane w postaci zarówno wyraźnych zakazów, jak również w postaci regulacji pozytywnych, określających zakres dopuszczalnych działań lub obowiązki podmiotów. Zasada będzie miała zastosowanie w obszarze regulowanym prawem publicznym. Zatem korzystanie z wolności nie może odbywać się z naruszeniem wolności i praw innych podmiotów. W sferze prywatnoprawnej, oprócz przepisów prawa, ważne znaczenie mają ograniczenia wynikające z klauzul generalnych, np. zasad współżycia społecznego dobrych obyczajów, uczciwej konkurencji.

W niniejszym stanie faktycznym należy podkreślić, że poprzedni właściciel zawarł umowy wynajmu części zakupionego budynku. Spółka wypowiedziała te umowy z okresem wypowiedzenia oznaczonym do dnia 30 kwietnia 2021 r. po to, aby wykorzystywać całą powierzchnię w ramach swej działalności. Mając na uwadze, że wzrost produkcji będzie wzrastał stopniowo, zatem początkowo cała powierzchnia budynku nie będzie wykorzystywana w całości przez Spółkę. Zatem jeżeli zamiarem Spółki jest w pełni wykorzystanie powierzchni produkcyno-magazynowej nowo zakupionego budynku, a brak jest konkretnego odesłania przepisów do sytuacji częściowego, czasowego wynajmu, skutkuje to faktem, iż w okresie do dnia 30 kwietnia 2021 r wydatki będą kosztami kwalifikowanymi w okresie upłynięcia terminu wypowiedzenia umów najmu zawartych przez poprzedniego właściciela, gdyż magazyn obecnie umiejscowiony w hali produkcyjno-magazynowej zostanie przeniesiony do nowo zakupionego budynku, a z upływem czasu Spółka będzie wykorzystywać całość powierzchni tj. ok 1090 m2.

Stanowisko Zainteresowanych w zakresie pytania nr 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie, zwolnieniem objętym będzie cały dochód uzyskany przez Niego oraz Wspólników po poniesieniu wydatków wskazanych w pytaniu pierwszym przez Spółkę oraz będzie podlegał on zwolnieniu od momentu – tj. począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła te Koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zgodne z art. 21 ust. 1 pkt 63b ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI. przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia me może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 21 ust. 5a ww. ustawy zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Na podstawie ustawy WNI został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Jak wynika z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio naprodukowanych w przedsiębiorstwie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości.

Stosowne do art. 3 ustawy o WNI wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 tej ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Z powyższych przepisów wynika, że decyzja o wsparciu nowych inwestycji, uprawniająca do korzystania z pomocy publicznej jest udzielana przedsiębiorcom.

Przedsiębiorcą, w świetle art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Wskazać należy, ze zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalne; pomocy regionalnej w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku Wnioskodawcy zwolnieniem objętym będzie cały dochód uzyskany przez Niego oraz Wspólników po poniesieniu wydatków wskazanych w pytaniu pierwszym przez Spółkę oraz będzie podlegał on zwolnieniu od momentu – tj. począwszy od miesiąca w którym Spółka poniosła te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu.

Odnośnie zakresu dochodu objętego zakresem zwolnienia należy wskazać, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z dotychczasową działalnością zakładu. Zarówno zakup nowych maszyn, budynków, zwiększenie powierzchni magazynowej są ściśle powiązane z działalnością całości przedsiębiorstwa i niemożliwe będzie wyodrębnienie procesów dotyczących nowej inwestycji.

Przykładowo zwiększenie powierzchni magazynowej jest ściśle powiązane zarówno z istniejącą, jak i nową inwestycją. W ocenie więc Wnioskodawcy cały uzyskiwany przez niego dochód będzie objęty zwolnieniem. Dotyczy to przy tym zarówno dochodu ze sprzedaży produktów, jak i np. ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych, które stanowią nieodzowny oraz nieodłączny element zakresu produkcji Spółki.

Powyższe potwierdza interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 25 października 2019 r. w której wskazuje się, że „Skoro bowiem ustawodawca definiując nową inwestycję uwzględni możliwość jej współistnienia z inwestycją istniejącą, na tym samym terenie u przedsiębiorcy – uznał tym samym, że dopuszczalne jest zwolnienie całości dochodu wynikającego zarówno z istniejącej inwestycji, jak i nowej, implikując pozytywny wpływ na rozwój gospodarczo-społeczny kraju i regionu współistnienia inwestycji istniejącej z inwestycją nową (a w praktyce pozytywnego wpływu inwestycji nowej na inwestycję istniejącą). Interpretacja wymienionych przepisów ustawy o CIT i ustawy o PIT z zastosowaniem dyrektywy wykładni językowej łącznie z dyrektywą wykładni systemowej i celowościowej (zintegrowana wykładnia prawa) zapewni realizację celu ustawy o WNI, czyli stymulowanie poprzez wsparcie, w postaci zwolnienia podatkowego, rozwoju nowych inwestycji realizowanych niezależnie od inwestycji istniejących oraz tych, które realizowane są wspólnie z inwestycję istniejącą (ścisłe powiązania)”.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca oraz Wspólnicy będą uprawnionymi do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy począwszy od miesiąca, w którym poniesiono koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, od momentu uzyskania dochodu z realizowanej nowej inwestycji.

Odnosząc się do momentu, od którego Wnioskodawca oraz Wspólnicy, będą mogli korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy na § 9 ust. 1 Rozporządzenia. Zgodnie z tym przepisem wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu spraw należy stwierdzić, że dla ustalenia momentu, od którego Wnioskodawca oraz Wspólnicy będą uprawnionymi do stosowana zwolnienia, istotne znaczenie ma moment uzyskania przez nich dochodu z realizowanej inwestycji. Jedynie dochody uzyskane w związku z realizacją nowej inwestycji podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że jako pierwszy (w ujęciu czasowym) dochód mogący korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisu, należy traktować pierwszy dochód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży towarów wytworzonych z użyciem nieruchomości (grunty), nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym, z modernizacji zakupionej nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym, z budowy hali produkcyjnej, która będzie połączoną z dotychczasowym budynkiem, który obecnie jest siedzibą Spółki przy ul (…), zakupu maszyny – składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych nabitych przez Spółkę w ramach inwestycji mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych.

W niniejszej sprawie dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 63b ustawy o PIT, należy uznać dochód uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych (w tym dochód uzyskany z sprzedaży odpadów poprodukcyjnych) oraz pierwszych usług wyświadczonych po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Wnioskodawcę w ramach działalność wskazanej w decyzji o wsparciu oraz na obszarze w niej wskazanym, a tym samym od tego momentu, kiedy Spółka może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, proporcjonalnie do limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.

Dochód z „nowej inwestycji” pojawi się w momencie zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych (w tym dochód uzyskany ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych) w ramach działalności wskazanej w decyzji o wsparciu, jednakże po oddaniu do używania nowych środków trwałych, tj. od momentu przeniesienia powierzchni magazynowej do nowego budynku oraz przekształcenia obecnej hali produkcyjnej wykorzystywanej częściowo jako powierzchnia magazynowa zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, tj. produkcją. Zatem tym momentem stanie się styczeń 2021 r., gdyż właśnie wtedy dokonano przeniesienia magazynu z hali produkcyjnej do nowo zakupionego budynku produkcyjno-magazynowego (przyczyni się to do wzrostu produkcji – Spółka będzie mogła zgromadzić więcej materiałów do produkcji i zwiększyć magazyn wyrobów gotowych przeznaczonych do klienta).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania wsparcia z tytułu nowej inwestycji:

  1. w części dot. uznania za koszty kwalifikowane nowej inwestycji wydatków poniesionych na:
    • remont placu manewrowego, prac ziemnych związanych z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy – jest nieprawidłowe,
    • pozostałych wydatków – jest prawidłowe;
  2. w części dot. momentu uznania ww. wydatków za koszty kwalifikowanejest prawidłowe;
  3. w części dot. momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 9 ust. 2 tej ustawy stanowi, że: dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do postanowień art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.): spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Jak wynika z opisu sprawy – spółka jawna (dalej: Spółka), w której Zainteresowani są wspólnikami, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem dochody tej Spółki nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników Spółki. Skoro wspólnikami Spółki są osoby fizyczne, to dochód z udziału w tej Spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy: zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,
  2. ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5cd, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162, z 2019 r. poz. 1495 oraz z 2020 r. poz. 1086 ), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 21 ust. 5a tej ustawy: zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

W myśl art. 21 ust. 5b ww. ustawy: w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, lub uchylenia decyzji o wsparciu, o której mowa w ust. 1 pkt 63b, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku na zasadach określonych w ust. 5c.

Zgodnie z art. 21 ust. 5c cytowanej ustawy podatkowej: w razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 5b, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia albo z uchylonej decyzji o wsparciu, w terminie właściwym do rozliczenia zaliczki za pierwszy okres przypadający do wpłaty zaliczki, o którym mowa w art. 44, następujący po miesiącu, w którym wystąpią te okoliczności, a gdy utrata prawa nastąpi w grudniu ‒ w zeznaniu rocznym. Kwotę podatku należnego do zapłaty stanowi:

  1. podatek niezapłacony od dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w cofniętym zezwoleniu albo w uchylonej decyzji o wsparciu ‒ jeśli podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a albo 63b, wyłącznie w ramach jednego zezwolenia albo wyłącznie w ramach jednej decyzji, lub
  2. kwota w wysokości stanowiącej maksymalną dopuszczalną pomoc publiczną określoną w zezwoleniu lub w tej uchylonej decyzji o wsparciu ‒ jeśli podatnik korzystał z pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a albo 63b, w ramach więcej niż jednego zezwolenia lub w ramach więcej niż jednej decyzji o wsparciu albo w ramach zezwolenia lub zezwoleń i decyzji o wsparciu.

Stosownie do art. 21 ust. 5ca ww. ustawy: w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na podstawie zezwolenia lub na podstawie decyzji o wsparciu za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 5ca, przepisy rozdziału 4b oddziału 2 stosuje się odpowiednio do transakcji między tą jednostką organizacyjną a pozostałą częścią przedsiębiorstwa podatnika.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 5cc cytowanej ustawy: przepisów ust. 1 pkt 63a i 63b nie stosuje się, jeżeli:

  1. osiągnięcie dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie zezwolenia na terenie specjalnej strefy ekonomicznej lub z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu następuje w związku z zawarciem umowy lub dokonaniem innej czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, dokonanych przede wszystkim w celu uzyskania zwolnienia od podatku dochodowego, lub
  2. czynności, o których mowa w pkt 1, nie mają rzeczywistego charakteru, lub
  3. podatnik korzystający ze zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1 pkt 63a i 63b, dokonuje czynności prawnej lub wielu powiązanych czynności prawnych, w tym związanych z działalnością nieobjętą tymi zwolnieniami, których głównym lub jednym z głównych celów jest uniknięcie opodatkowania lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 5cd ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatnik traci prawo do zwolnienia podatkowego z dniem dokonania pierwszej z czynności, o których mowa w ust. 5cc. W takim przypadku ust. 5b i 5c stosuje się odpowiednio, ze skutkiem od tego dnia.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1752; dalej: ustawa o WNI) został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Jak wynika z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI: przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI: wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 ustawy o WNI: wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę w związku z nową inwestycją, przez określony czas, określonej liczby pracowników;
  2. poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
  3. terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, z wyłączeniem dwuletnich kosztów pracy, kosztów związanych z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli oraz leasingu finansowego, które mogą być kwalifikowane po terminie zakończenia inwestycji;
  4. maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
  5. kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
  6. terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.

Z powyższych przepisów wynika, że decyzja o wsparciu nowych inwestycji, uprawniająca do korzystania z pomocy publicznej jest udzielana przedsiębiorcom.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy o WNI: użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsiębiorca – przedsiębiorcę w rozumieniu art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292).

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców: przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.

Powyższe oznacza, że decyzję o wsparciu otrzymuje przedsiębiorca (tu: Spółka). Natomiast z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych podatnikami tego podatku – jak wskazano powyżej – są poszczególni wspólnicy Spółki, będącymi osobami fizycznymi, czyli Zainteresowani.

W związku z tym – Zainteresowani, będący wspólnikami Spółki, która otrzymała decyzję o wsparciu, będą mieli prawo – co do zasady – do zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodu obliczonego zgodnie z obowiązującymi przepisami, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku i do „przypadającej” na Zainteresowanych części limitu pomocy publicznej.

Odnosząc się do kosztów kwalifikowanych inwestycji stanowiących podstawę do wyliczenia dopuszczalnej wielkości zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Organ wskazuje, co następuje.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713; dalej: rozporządzenie): maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
  2. zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

– z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Należy wskazać, że decydującym kryterium o uznaniu kosztów danej inwestycji za koszt kwalifikowany ma rodzaj poniesionych wydatków oraz, w przypadku kosztów związanych z nabyciem bądź wytworzeniem środków trwałych, spełnienie przez te składniki majątku kryterium kompletności i zdatności do użytku w dniu przyjęcia go do używania.

Prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych. Katalog ponoszonych wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, określa § 8 rozporządzenia o wspieraniu nowych inwestycji.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia: do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

  1. kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
  5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców – co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
  6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

– pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Aby poniesione wydatki mogły być uznane jako koszt kwalifikowany, muszą być spełnione następujące warunki:

  • koszt musi być poniesiony w okresie ważności decyzji o wsparciu,
  • środki trwałe nabyte lub wytworzone we własnym zakresie muszą zostać wpisane do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i uznane za taki środek lub wartość, oraz utrzymane co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata, licząc od dnia ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
  • najem lub dzierżawa gruntów, budynków i budowli musi trwać co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, co najmniej 3 lata,
  • po upływie najmu lub dzierżawy w postaci leasingu finansowego przedsiębiorca jest zobowiązany do nabycia aktywów,
  • wartości niematerialne i prawne w zakresie transferu technologii muszą być wykorzystywane wyłącznie w zakładzie, na rzecz którego przedsiębiorca otrzymuje wsparcie, muszą być ujęte w aktywach tego zakładu co najmniej 5 lat, a w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców co najmniej 3 lata, muszą być nabyte na warunkach rynkowych od osoby trzeciej niepowiązanej z nabywcą oraz muszą podlegać amortyzacji zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Nie każdy koszt mieszczący się w katalogu kosztów kwalifikowanych może być uznany za kwalifikowany. Jeżeli realizowana inwestycja nie powoduje zwiększenia zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji albo zasadniczej zmiany dotyczącej procesu produkcyjnego, nie spełnia tym samym wymagań zawartych w definicji nowej inwestycji.

Również kosztem kwalifikowanym nie są wydatki związane z nabyciem posiadanych, przed wydaniem decyzji o wsparciu, aktywów, jeżeli nowa inwestycja realizowana jest z uwzględnieniem posiadanych przez podatnika aktywów w zakresie istnienia ścisłych powiązań istniejącej inwestycji i nowej inwestycji.

Zgodnie bowiem z § 9 rozporządzenia – wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Należy zatem zauważyć, że uznanie poniesionych wydatków za koszty kwalifikowane jest uzależnione od tego, czy dane koszty będą miały wpływ na działalność produkcyjną przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zainteresowani są wspólnikami Spółki. Spółka specjalizuje się w produkcji opakowań z tektury litej i falistej oraz elementów reklamowych, katalogów i ulotek. Spółka posiada decyzję o wsparciu z 26 listopada 2020 r. wydaną przez (…) Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. Spółka realizuje nową inwestycję polegającą na zakupie nieruchomości (prawo użytkowania wieczystego) położonej w (…), (3902 m2) zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym o powierzchni użytkowej 1095,5 m2 oraz budynkiem portierni o pow. 44.80 m2. W ramach nowej inwestycji oprócz działek przy ul. (…) zakupione będą też grunty będące własnością Gminy (…) o łącznej powierzchni 0,0672 ha, których celem zakupu jest połączenie (pełne skomunikowanie) posiadanej już nieruchomości przy ulicy (…), na której znajduje się obecnie siedziba Spółki oraz istniejący i działający zakład produkcyjny, z zakupioną nieruchomością przy ul. (…). W następnym etapie realizacji inwestycji planowany jest remont budynku biurowo-magazynowego oraz portierni, znajdujących się na zakupionej nieruchomości (ul. (…)) i przystosowanie ich do potrzeb działalności Spółki, remont placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy (…). Następny etap inwestycji to jest budowa hali magazynowo-produkcyjnej na części działek należących obecnie do Spółki, jak i zakupionych od Gminy (…) i przy ulicy (…). Planowany jest też zakup wyposażenia powstałej hali w postaci regałów magazynowych oraz wyposażenia stanowisk pracy. Jeszcze w tym roku planowany jest zakup maszyn i urządzeń do sklejania opakowań. W końcowym etapie planowane są prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)). Jeszcze w tym roku planowany jest zakup nowej maszyny składarko-sklejarki, która zostanie umiejscowiona w dotychczasowym budynku (ul. (…)).

Tym samym – w związku z inwestycją prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu – Spółka poniesie następujące wydatki na: zakup ww. nieruchomości, remont i przystosowanie do potrzeb działalności Spółki zakupionego budynku, budowę hali produkcyjno-magazynowej, nabycie nowych maszyn produkcyjnych oraz zakup wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)), zakup maszyny – składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych, remont placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy (…).

W okolicznościach przedstawionych we wniosku nie sposób zgodzić się z Zainteresowanymi, że wszystkie ww. wydatki stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu ww. rozporządzenia i wpłyną na kwotę zwolnienia przysługującego Zainteresowanym na podstawie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do ich prawa do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Zainteresowanych części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.

Warunku uznania za koszty, które będą miały wpływ na działalność produkcyjną Spółki, nie sposób dopatrzyć się bowiem w wydatkach na remont placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy (…). Wydatki te służą innym celom niż właściwy proces produkcji w przedsiębiorstwie.

Natomiast wydatki Spółki poniesione na zakup ww. nieruchomości, remont i przystosowanie do potrzeb działalności Spółki zakupionego budynku, budowę hali produkcyjno-magazynowej, nabycie nowych maszyn produkcyjnych oraz zakup wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)), zakup maszyny – składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych zawierają się rodzajowo w katalogu określonym w § 8 rozporządzenia (pkt 1, 2 i 3). Zatem stanowią lub będą stanowić koszty kwalifikowane w rozumieniu rozporządzenia i wpłyną na kwotę zwolnienia przysługującego Zainteresowanym zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do ich prawa do udziału w zysku Spółki i do „przypadającej” na Zainteresowanych części limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.

Reasumując – wskazane w opisie stanu faktycznego wydatki poniesione przez Spółkę na zakup ww. nieruchomości, remont i przystosowanie do potrzeb działalności Spółki zakupionego budynku, budowę hali produkcyjno-magazynowej, nabycie nowych maszyn produkcyjnych oraz zakup wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), prace modernizacyjne w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)) oraz zakup maszyny – składarko-sklejarka o zwiększonych możliwościach technologicznych są wydatkami kwalifikowanymi określonymi w katalogu § 8 rozporządzenia oraz stanowią podstawę do ustalenia zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla Zainteresowanych. Takich wydatków kwalifikowanych nie stanowią natomiast wydatki na remont placu manewrowego (przystosowanie do załadunku i wyładunku), prace ziemne związane z zagospodarowaniem działek zakupionych od Gminy (…).

Zainteresowani wskazali, że zakupiony przez Spółkę budynek o powierzchni ok. 1.090 m2 obecnie jest wynajmowany w części ok. 200 m2. Umowy z obecnymi najemcami zawarte zostały przez poprzedniego właściciela i zostały wypowiedziane przez Spółkę ze skutkiem na 30.04.2021 r. Po tej dacie budynek zostanie przeznaczony wyłącznie na potrzeby magazynowo-produkcyjne Spółki.

Należy wskazać, że w powołanych wyżej przepisach brak jest bezpośredniego odesłania do stanu częściowego wykorzystywania środków trwałych, na zakup czy modernizację których poniesione zostały wydatki zwolnione z podatku dochodowego z tytułu nowych inwestycji na podstawie art. 21 ust 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W § 8 rozporządzenia jest określony katalog wydatków, które można uznać za koszty kwalifikowane, natomiast § 9 rozporządzenia wskazuje termin wsparcia z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, który przysługuje przedsiębiorcy, tj. począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Zatem ani przepisy ustawy o WNI, ani przepisy rozporządzenia nie zawierają rozwiązań dotyczących możliwości ustalenia, czy w przypadku trwania umów najmu zawartych przez poprzedniego właściciela (wypowiedzianych przez Spółkę ze skutkiem na dzień 30 kwietnia 2021 r.) wydatki przeznaczone na zakup i modernizację nieruchomość są kosztami kwalifikowanymi.

Reasumując – wskazane w pytaniu pierwszym wydatki poniesione na remont i przystosowanie do potrzeb działalności Spółki zakupionego budynku będą kosztami kwalifikowanymi również w okresie upływu terminu wypowiedzenia umów najmu zawartych przez poprzedniego właściciela, tj. do dnia 30 kwietnia 2021 r.

Odnosząc się do momentu, od którego Zainteresowani, jako wspólnicy Spółki, będą mogli korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać na powołany wyżej § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

Zgodnie z tym przepisem – wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W związku z powyższym Zainteresowani będą uprawnionymi do korzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych określonego w art. 21 ust 1 pkt 63b ustawy począwszy od miesiąca, w którym poniesiono koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, od momentu uzyskania dochodu z realizowanej nowej inwestycji.

W konsekwencji należy stwierdzić, że jako pierwszy (w ujęciu czasowym) dochód mogący korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisu należy traktować pierwszy dochód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży towarów wytworzonych z użyciem nabytych ww. nieruchomości (gruntów oraz nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowo-magazynowym), z remontu i przystosowania do potrzeb działalności Spółki zakupionego budynku, z budowy hali produkcyjno-magazynowej, z nabycia nowych maszyn produkcyjnych, z zakupu wyposażenia powstałej hali (regały magazynowe, wyposażenie stanowisk pracy), z prac modernizacyjnych w istniejącej części zakładu (nieruchomość przy ul. (…)) oraz z zakupu maszyny – składarko-sklejarki o zwiększonych możliwościach technologicznych – nabytych przez Spółkę w ramach nowej inwestycji i mieszczących się w kategorii kosztów kwalifikowanych.

Dochód z „nowej inwestycji” pojawi się w momencie zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych (w tym dochód uzyskany ze sprzedaży odpadów poprodukcyjnych) w ramach działalności wskazanej w decyzji o wsparciu, jednak po oddaniu do używania nowych środków trwałych.

Reasumując – dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać dochód uzyskany ze zbycia pierwszych wyrobów wytworzonych (w tym dochód uzyskany z sprzedaży odpadów poprodukcyjnych) oraz pierwszych usług wyświadczonych po oddaniu do użytkowania środków trwałych nabytych przez Spółkę w ramach działalności wskazanej w decyzji o wsparciu oraz na obszarze w niej wskazanym, a tym samym od tego momentu Zainteresowani mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, proporcjonalnie do limitu przysługującej Spółce pomocy publicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj