Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.160.2021.2.KK
z 17 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.) uzupełniony pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu drogą elektroniczną e- PUAP 2 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 24 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.160.2021.1.KK (doręczone Stronie 25 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 2 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z 24 maja 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.160.2021.1.KK (doręczone Stronie 25 maja 2021 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka cywilna (…) Ł. T., P. M., jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce. Na moment złożenia wniosku spółka nie jest zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej w żadnym innym kraju Unii Europejskiej.


Spółka prowadzi sklepy internetowe i dokonuje sprzedaży towarów przez internetowe domeny sprzedaży wysyłkowej oraz marketplacey jak Allegro i Ebay na rzecz odbiorców krajowych oraz realizuje sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2020 r. poz 106 ze zm.) - dalej ustawa o VAT. Towary będące przedmiotem sprzedaży nie stanowią wyrobów akcyzowych oraz nie są wymienione w par. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).


Sprzedaż wysyłkowa prowadzona jest na rynkach krajów Unii Europejskiej, krajów trzecich oraz w Polsce. Spółka otrzymuje zapłatę za sprzedawany w systemie wysyłkowym towar wyłącznie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej w formie szybkich płatności DotPay, PayPal, przelew tradycyjny oraz za pobraniem.

Przebieg transakcji z wykorzystaniem systemów szybkich płatności jest następujący:

  1. Klient wchodzi na stronę internetową sklepu lub (…);
  2. Klient wybiera interesujące go produkty;
  3. Klient wybiera formę płatności oraz sposób dostawy towaru;
  4. Klient dokonuje zakupów przez swoje konto w sklepie internetowym lub marketplace;
  5. Klient podaje swoje dane (imię i nazwisko oraz adres);
  6. Po zatwierdzeniu wyboru, Klient zostaje przekierowany do systemu szybkich płatności, gdzie opłaca swoje zamówienie;
  7. Opłacone zamówienie trafia do panelu administracyjnego automatycznego systemu spółki do obsługi zamówień;
  8. Po otrzymaniu zapłaty i wpływie środków na rachunek bankowy generowana jest faktura, a paczki pakowane są w każdy dzień roboczy na podstawie wygenerowanego dokumentu sprzedaży. W przypadku płatności za pobraniem, środki pieniężne przekazane kurierowi przez nabywcę towaru są wpłacane zbiorczo na rachunek bankowy Spółki, przez firmę kurierską. Zestawienia wpłat firmy kurierskiej zawierają numer zamówienia, numer listu przewozowego, kwotę pobranych środków pieniężnych, dane osobowe nabywcy (wpłacającego), co powoduje, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz identyfikuje przypisanie wpłaty do konkretnej sprzedaży. Klientami Spółki są przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (osoby prywatne).


Towary sprzedawane w systemie wysyłkowym przez internetowe domeny sprzedaży są wysyłane wyłącznie za pośrednictwem przesyłek kurierskich lub poczty bez możliwości odbioru osobistego. Spółka prowadzi elektroniczną ewidencję sprzedaży, która zawiera wszystkie dane potrzebne do zidentyfikowania stron transakcji, przedmiotu transakcji, wysokości podstawy opodatkowania podatkiem VAT, kwoty podatku VAT oraz kwot jakie wpłynęły na rachunek bankowy Spółki w związku z dokonaniem transakcji. Spółka tworzy kopie i ma możliwość wydrukowania raportu zdarzeń w każdym momencie. Sprzedaż towaru w systemie wysyłkowym, zarówno z terytorium kraju jak i na terytorium kraju w każdym przypadku jest udokumentowana wyłącznie fakturą VAT, zarówno dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak i dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.


W sporadycznych przypadkach spółka dokonuje bezpośredniej sprzedaży swoich towarów w sklepie stacjonarnym. Ewidencja sprzedaży stacjonarnej prowadzona jest za pomocą zarejestrowanej w Urzędzie Skarbowym kasy fiskalnej, usytuowanej pod adresem działalności Spółki, który widnieje na paragonach fiskalnych.


W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że rozpoczął dobrowolnie ewidencjonowanie sprzedaży na kasie fiskalnej. Obrót zrealizowany przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył w ubiegłym roku podatkowym kwotę 20.000 zł. Wnioskodawca nie zamierza rezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej w stosunku do transakcji opłacanych gotówką, a jedynie z ewidencjonowania sprzedaży w systemie wysyłkowym płatnych w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej, do których każdorazowo wystawiana jest faktura sprzedaży VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym, dotyczącym sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym przez internet dla odbiorców krajowych, osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, Spółka jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT w powiązaniu z par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych?
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym, Spółka może ewidencjować w kasie rejestrującej wyłącznie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonujących zakupów w sklepie stacjonarnym, realizując obowiązek zawarty w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencje sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Jednocześnie, stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust.1 , także określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. W związku z powyższym, zgodnie z par. 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia (w okresie do 31 grudnia 2021 r.).


W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku. W poz. 36 załącznika określono, że zwolnienie ze stosowania kasy fiskalnej ma zastosowanie w odniesieniu do dostawy towarów w systemie wysyłkowym (poczta lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Spółka w przypadku sprzedaży w formie wysyłkowej spełnia tym samym, wszystkie jednocześnie warunki do zwolnienia ze stosowania kasy fiskalnej:

  1. zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej;
  2. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
  3. przedmiotem sprzedaży nie są towary wymienione w par. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów. W związku z tym, spełniając wyżej wymienione warunki, dokumentowanie sprzedaży towarów w formie wysyłkowej ustawy o VAT przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, może odbywać się przy zastosowaniu wyłącznie faktur VAT (bez obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych). Podwójne dokumentowanie transakcji tj. raz paragonem fiskalnym, drugi raz fakturą nie jest celowe.


Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca przywołał podobne stanowiska do powyższego, które zaprezentowano m.in. w następujących interpretacjach:

  1. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 listopada 2019 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.492.2019.1.ISK
  2. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 stycznia 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.632.2019.1.JG
  3. interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 lipca 2020 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.401.2020.1.MN.


Ponadto w myśl art. 106b ust. 1 ustawy o VAT, podatnik w przypadku dokonywania sprzedaży określonej w art. 2 pkt 23 jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1 (...). Spółka zatem, wystawiając faktury do każdej transakcji dotyczącej sprzedaży wysyłkowej spełnia również ten bezwzględny obowiązek. Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


W odniesieniu do sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych prowadzonej „stacjonarnie” Spółka nie spełniając warunków do zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej określonych w par. 2 ust. 1 pkt 36 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia sprzedaży przy zastosowaniu kas fiskalnych, jest zobowiązana do ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685); dalej zwana „ustawą” lub „ustawą o VAT” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Przez sprzedaż – stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.


W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.


Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.


Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe - § 3 rozporządzenia) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe - § 2 rozporządzenia).


Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.


Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).


Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.


Jak stanowi natomiast § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.


I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).


Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);
  • zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.


Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tej czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.


Jednocześnie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.


Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.


W myśl art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.


W myśl art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Przepis art. 106e ust. 1 ustawy zawiera katalog enumeratywnie wymienionych danych, które powinny wystąpić na wystawionej fakturze.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka cywilna jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce. Spółka prowadzi sklepy internetowe i dokonuje sprzedaży towarów przez internetowe domeny sprzedaży wysyłkowej oraz marketplacey jak Allegro i Ebay na rzecz odbiorców krajowych oraz realizuje sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju. Towary będące przedmiotem sprzedaży nie stanowią wyrobów akcyzowych oraz nie są wymienione w par. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Spółka otrzymuje zapłatę za sprzedawany w systemie wysyłkowym towar wyłącznie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej w formie szybkich płatności DotPay, PayPal, przelew tradycyjny oraz za pobraniem.


Przebieg transakcji z wykorzystaniem systemów szybkich płatności jest następujący:

  1. Klient wchodzi na stronę internetową sklepu lub Allegro, Ebay;
  2. Klient wybiera interesujące go produkty;
  3. Klient wybiera formę płatności oraz sposób dostawy towaru;
  4. Klient dokonuje zakupów przez swoje konto w sklepie internetowym lub marketplace;
  5. Klient podaje swoje dane (imię i nazwisko oraz adres);
  6. Po zatwierdzeniu wyboru, Klient zostaje przekierowany do systemu szybkich płatności, gdzie opłaca swoje zamówienie;
  7. Opłacone zamówienie trafia do panelu administracyjnego, automatycznego systemu spółki do obsługi zamówień;
  8. Po otrzymaniu zapłaty i wpływie środków na rachunek bankowy generowana jest faktura, a paczki pakowane są w każdy dzień roboczy na podstawie wygenerowanego dokumentu sprzedaży. W przypadku płatności za pobraniem środki pieniężne przekazane kurierowi przez nabywcę towaru są wpłacane zbiorczo na rachunek bankowy spółki przez firmę kurierską. Zestawienia wpłat firmy kurierskiej zawierają numer zamówienia, numer listu przewozowego, kwotę pobranych środków pieniężnych, dane osobowe nabywcy (wpłacającego), co powoduje, że z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz identyfikuje przypisanie wpłaty do konkretnej sprzedaży. Klientami spółki są przede wszystkim osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (osoby prywatne).


Towary sprzedawane w systemie wysyłkowym przez internetowe domeny sprzedaży są wysyłane wyłącznie za pośrednictwem przesyłek kurierskich lub poczty bez możliwości odbioru osobistego. Spółka prowadzi elektroniczna ewidencję sprzedaży, która zawiera wszystkie dane potrzebne do zidentyfikowania stron transakcji, przedmiotu transakcji, wysokości podstawy opodatkowania podatkiem VAT, kwoty podatku VAT oraz kwot jakie wpłynęły na rachunek bankowy spółki w związku z dokonaniem transakcji. Spółka tworzy kopie i ma możliwość wydrukowania raportu zdarzeń w każdym momencie. Sprzedaż towaru w systemie wysyłkowym, zarówno z terytorium kraju jak i na terytorium kraju w każdym przypadku jest udokumentowana wyłącznie fakturą VAT, zarówno dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej, jak i dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.


W sporadycznych przypadkach Spółka dokonuje bezpośredniej sprzedaży swoich towarów w sklepie stacjonarnym. Ewidencja sprzedaży stacjonarnej prowadzona jest za pomocą zarejestrowanej w Urzędzie Skarbowym kasy fiskalnej usytuowanej pod adresem działalności Spółki, który widnieje na paragonach fiskalnych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.


Stosownie do art. 2 pkt 23 ustawy, przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem, że dostawa dokonywana jest na rzecz:

  1. podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.


Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy, przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.


Przez państwa członkowskie – w myśl art. 2 pkt 2 ustawy – rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów, z zastrzeżeniem ust. 2.


Stosownie do art. 23 ust. 2 ustawy, w przypadku sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, jeżeli całkowita wartość towarów innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, jest mniejsza lub równa w danym roku od kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów.


Przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem, że całkowita wartość towarów, innych niż wyroby akcyzowe wysyłanych lub transportowanych do tego samego państwa członkowskiego w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, pomniejszona o kwotę podatku, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej kwocie ustalonej przez państwo członkowskie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów (art. 23 ust. 3 ustawy).


W myśl art. 23 ust. 4 ustawy, w przypadku przekroczenia kwoty, o której mowa w ust. 2, miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów obowiązuje, począwszy od dostawy, którą przekroczono tę kwotę.


Art. 23 ust. 5 ustawy stanowi, że podatnicy, do których ma zastosowanie ust. 2, mogą wybrać miejsce opodatkowania określone w ust. 1 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o skorzystaniu z tego wyboru (opcji), z zaznaczeniem nazwy państwa członkowskiego lub nazw państw członkowskich, których zawiadomienie to dotyczy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.


Należy zaznaczyć, że kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.


Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących, został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej).


Należy zatem uznać, że celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym, uzasadnione jest przyjęcie, że wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.


Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, sprzedaż ta musi być potwierdzona fakturą (o ile Wnioskodawca nie przekroczy limitu lub nie wybierze opcji opodatkowania w państwie członkowskim przeznaczenia towarów). Zauważyć należy, że przepisy dotyczące obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej z założenia dotyczą sprzedaży, która nie jest objęta żadną ewidencją.


Zatem sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju dokonywana przez Wnioskodawcę, będącego czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, na rzecz nabywców z innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej, w przypadku przekroczenia limitów ustalonych w tych państwach członkowskich, nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej z uwagi na okoliczność, że taka sprzedaż nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju.


W odniesieniu natomiast do sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych realizowanej do krajów spoza UE należy wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów – rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów, należy stwierdzić, że sprzedaż na rzecz klientów z krajów spoza UE nie będzie spełniać definicji sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju. Dostawa towarów wprawdzie odbywa się z terytorium kraju, jednak nie jest dokonywana do innego państwa członkowskiego, lecz poza obszar Unii Europejskiej.

W analizowanej sprawie, sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych realizowana do krajów spoza UE, Wnioskodawca otrzymuje zapłatę za sprzedaż wysyłanych towarów w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowe w formie szybkich płatności DotPay, PayPal, przelew tradycyjny oraz za pobraniem. Towary sprzedawane w systemie wysyłkowym przez internetowe domeny sprzedaży są wysyłane wyłącznie za pośrednictwem przesyłek kurierskich lub poczty bez możliwości odbioru osobistego. Spółka prowadzi elektroniczną ewidencję sprzedaży, która zawiera wszystkie dane potrzebne do zidentyfikowania stron transakcji, przedmiotu transakcji, wysokości podstawy opodatkowania podatkiem VAT, kwoty podatku VAT oraz kwot jakie wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy w związku z dokonaniem transakcji.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za dostawę towaru w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega dostawa towarów, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

W odniesieniu do płatności przez platformę (…), Organ zauważa, że taka forma płatności, spełnia przesłankę do uznania, że dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za pośrednictwem banku, ponieważ dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę na rachunek bankowy. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku wpływ każdej kwoty widoczny jest na rachunku bankowym Wnioskodawcy w związku ze sprzedażą.

Analiza opisu sprawy pozwala na stwierdzenie, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną warunki konieczne do zwolnienia sprzedaży z ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Jak wynika bowiem z treści wniosku, Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Wnioskodawcy), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Jednocześnie, co istotne w niniejszej sprawie, Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Zatem z uwagi na ww. przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia ) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej realizowanej do krajów spoza Unii Europejskiej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.


W odniesieniu natomiast do sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych realizowanej w kraju należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje na rachunek bankowy, a z ewidencji jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Wnioskodawca wskazał, że prowadzi elektroniczną ewidencję sprzedaży, która zawiera wszystkie dane potrzebne do zidentyfikowania stron transakcji, przedmiotu transakcji, wysokości podstawy opodatkowania podatkiem VAT, kwoty podatku VAT, kwot jakie wpłynęły na rachunek bankowy Wnioskodawcy w związku z dokonaniem transakcji. Przy czym, co istotne, towary które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym, nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.


Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej nie będzie korzystać sprzedaż towarów w sklepie stacjonarnym, gdzie płatność będzie dokonana na miejscu gotówką lub karta płatniczą przy użyciu terminala. Takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia w oparciu o § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż sprzedaż towarów nie jest realizowana w systemie wysyłkowym. Ponadto Spółka, jak wynika z wniosku, przekroczyła w poprzednim roku podatkowym limit sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w wysokości 20 000 zł. W związku z powyższym Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. W konsekwencji całość bezpośredniej sprzedaży towarów w sklepie stacjonarnym podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej niezależnie od formy zapłaty.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj