Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.40.2021.2.PJ
z 14 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 lutego 2021 r. (data wpływu: 23 lutego 2021 r.) uzupełnionego pismem z 29 kwietnia 2021 r. (data wpływu: 10 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym produkcji kremu czekoladowego X. o kodzie CN 1806 90 11, w którym zawartość alkoholu etylowego nie będzie przekraczać 3,5% i nadzienia wiśniowego o kodzie CN 200791 w powiązaniu z kodem CN 2208, w którym zawartość alkoholu nie będzie przekraczać 1% objętości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

23 lutego 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym produkcji kremu czekoladowego X. o kodzie CN 1806 90 11, w którym zawartość alkoholu etylowego nie będzie przekraczać 3,5% i nadzienia wiśniowego o kodzie CN 2007 91 w powiązaniu z kodem CN 2208, w którym zawartość alkoholu nie będzie przekraczać 1% objętości. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 kwietnia 2021 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 19 kwietnia 2021 r.



Wnioskodawca przedstawił następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji nadzień owocowych i kremów nie owocowych dla rzemiosła i przemysłu cukierniczego.

Ostatnio Wnioskodawca otrzymał zapytanie od jednego z klientów (A.) o możliwość przygotowania nadzienia wiśniowego i malinowego na bazie czerwonego wina, tak by produkt zawierał do 1% alkoholu. Inny klient Wnioskodawcy – B. zadał pytanie o możliwość przygotowania kremu X. Krem ten zawiera alkohol pochodzący z wina.

W zakładzie Wnioskodawca ma możliwość przygotowania półproduktów do tych nadzień poprzez oddzielenie alkoholu etylowego od esencji winnej na urządzeniu powszechnie stosowanym w zakładach przetwórstwa owocowego jakim jest aparat próżniowy - „wyparka”.

Wino do tego celu z opłaconą akcyzą Wnioskodawca zamierza kupować w hurtowni.

W uzupełnieniu z 29 kwietnia 2021 r., Wnioskodawca odpowiadając na pytania Organu wskazał ponadto poniższe okoliczności:

Do wyrobu nadzienia wiśniowego służącego do komponowania deserów na bazie czekolady i jogurtu, potrzebna jest esencja winna, którą Wnioskodawca będzie otrzymywać z wina czerwonego, gronowego, wytrawnego o zawartości alkoholu etylowego 13 %, z opłaconą akcyzą. Tę esencję Wnioskodawca będzie otrzymywać w drodze odparowania z wina alkoholu etylowego w wyparce 200 l, do której zostanie wlane 150 I wina. To wino będzie podgrzewane do temperatury 75 stopni Celsjusza. Para alkoholu odprowadzana będzie przewodem rurowym zamontowanym w górnej czaszy wyparki, będzie schładzana i zbierana do zbiorniczka. Proces prowadzony będzie do uzyskania esencji z pozostałością alkoholu do 3%. Z początkowo wlanego wina w ilości 150 I Wnioskodawca uzyskuje esencję winną w ilości 100 litrów. Tę ilość esencji Wnioskodawca dodaje do przygotowywanego na innej wyparce nadzienia wiśniowego. Jednorazowa porcja gotowego produktu wynosi 600 kg. W skład nadzienia wiśniowego wchodzi 60% wiśni, cukier substancja żelująca - pektyna, aromat wiśniowy i woda. Tak przygotowany produkt będzie zawierać do 0,5% alkoholu etylowego.

X o produkt służący do nadziewania pralin, przekładania tortów czy nadziewania rogalików. W skład tego kremu wchodzi biała czekolada, mleko w proszku, tłuszcz roślinny, cukier, emulgatory i alkohol etylowy. Wnioskodawca w przedstawionym przypadku chce użyć do tego produktu alkoholu etylowego uzyskanego w procesie odparowania wina. Oczekiwaniem klienta jest, by krem zawierał do 3,5% alkoholu. Uzyskany alkohol etylowy należy wystandaryzować do poziomu 40% i dodać go w ilości pozwalającej uzyskać nie więcej niż 3,5% alkoholu w produkcie końcowym. Przy założeniu, że partia produktu wynosić będzie 600 kg należy dodać do tego produktu 45 I alkoholu etylowego.

Uzyskany alkohol etylowy ma różną moc. Mieści się ona w zakresie 60%-30%. Zbieranie alkoholu będzie kończyć się kiedy jego moc spadnie poniżej 30%.

W przypadku nadzienia wiśniowego w przeliczeniu na 100 kg będzie to 3 l alkoholu etylowego 100% na porcję 600 kg.

W przypadku kremu X. będzie to 18 litrów 100% alkoholu na porcję 600 kg.

Taka jest intencja klienta żeby stosować do wyrobów czekoladowych.



W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu):

Czy produkty: krem czekoladowy X. o kodzie CN 1806 90 11 w którym zawartość alkoholu etylowego nie będzie przekraczać 3,5% i nadzienie wiśniowe o kodzie CN 2007 91 w powiązaniu z kodem CN 2208, w którym zawartość alkoholu nie będzie przekraczać 1% objętości będą traktowane jako wyroby alkoholowe podlegające akcyzie?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w zakresie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu):

Zdaniem Wnioskodawcy Produkt o kodach CN 1806 90 11 nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i nadzienie wiśniowe o kodzie CN 2007 91 też nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, dalej jako „ustawa akcyzowa”) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy użyte w ustawie określenie wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 18 załącznika nr 1 do ustawy zatytułowanego Wykaz Wyrobów Akcyzowych pod kodem CN 2208 wskazano alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe. Natomiast w poz. 14 z kodem CN 2204 umieszczone są wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 a w poz. 15 (kod CN 2205) wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.produkcja wyrobów akcyzowych;

2.wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5.wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.



Przedmiotem opodatkowania akcyzą w myśl art. 8 ust. 4 ustawy jest również zużycie:

  1. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
  2. napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 92 ustawy do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do art. 93 ust. 2 ustawy produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 6275,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).



Zgodnie natomiast z art. 95 ust. 1 ustawy winem w rozumieniu ustawy jest:

  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:
    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
  2. wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:
    1. znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,
    3. cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.



Jak stanowi art. 95 ust. 2 ustawy produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2019 r. poz. 1534 oraz z 2020 r. poz. 425);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.



Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane:

  1. do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,
  2. do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
  3. do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,
  4. bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

-wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 i 8 zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  • zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Jak stanowi art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  • objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  • przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.



Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 (art. 32 ust. 6 ustawy).

Warunki wskazane w art. 32 ust. 12 i 13 dotyczą podmiotów zużywających będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nabywających wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca zamierza otrzymywać esencję winną, z wina czerwonego, gronowego, wytrawnego o zawartości alkoholu etylowego 13 %, z opłaconą akcyzą, w drodze odparowania z wina alkoholu etylowego w wyparce 200 l, do której zostanie wlane 150 I wina. Proces prowadzony będzie do uzyskania esencji z pozostałością alkoholu do 3%. Z początkowo wlanego wina w ilości 150 I Wnioskodawca uzyskuje esencję winną w ilości 100 litrów. Tę ilość esencji Wnioskodawca dodaje do przygotowywanego na innej wyparce nadzienia wiśniowego. Jednorazowa porcja gotowego produktu wynosi 600 kg. W skład nadzienia wiśniowego wchodzi 60% wiśni, cukier substancja żelująca - pektyna, aromat wiśniowy i woda. Tak przygotowany produkt będzie zawierać do 0,5% alkoholu etylowego.

Ponadto Wnioskodawca chce użyć do wytwarzania produktu X. alkoholu etylowego uzyskanego w procesie odparowania wina. Oczekiwaniem klienta jest, by krem zawierał do 3,5% alkoholu. Uzyskany alkohol etylowy należy wystandaryzować do poziomu 40% i dodać go w ilości pozwalającej uzyskać nie więcej niż 3,5% alkoholu w produkcie końcowym. Przy założeniu, że partia produktu wynosić będzie 600 kg należy dodać do tego produktu 45 I alkoholu etylowego.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest stwierdzenie czy produkty:

  1. krem czekoladowy X. o kodzie CN 1806 90 11 w którym zawartość alkoholu etylowego nie będzie przekraczać 3,5%,
  2. nadzienie wiśniowe o kodzie CN 2007 91 w powiązaniu z kodem CN 2208, w którym zawartość alkoholu nie będzie przekraczać 1% objętości

–będą traktowane jako wyroby alkoholowe podlegające akcyzie.

W pierwszej kolejności rozpatrując przedstawione wyżej zagadnienie należy wskazać, że ani wyroby o kodzie CN 1806 90 11 ani wyroby o kodzie CN 2007 91 nie zostały wymienione w żadnym z trzech załączników do ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby o tym kodzie nie są również objęte normami przepisów zawartych w Dziale IV Wyroby akcyzowe – przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. Rozdziale 2 Napoje alkoholowe ustawy o podatku akcyzowym.

Oznacza to, że produkty, o których mowa we wniosku krem czekoladowy X. o kodzie CN 1806 90 11 nadzienie wiśniowe o kodzie CN 2007 91 są wyrobami nieakcyzowymi, zatem w związku z produkcją, jak i sprzedażą powyższych wyrobów nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Jednakże należy zauważyć, że w poz. 18 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2208 wskazano alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe, a w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym został wskazany alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Należy w tym miejscu wskazać, że z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w drodze odparowania z wina alkoholu etylowego - gdzie para alkoholu odprowadzana będzie przewodem rurowym zamontowanym w górnej czaszy wyparki, będzie schładzana i zbierana do zbiorniczka – produkuje, jako odrębny wyrób alkohol etylowy o kodzie CN 2208, a ponadto jako drugi produkt procesu odparowania uzyskuje esencję winną z pozostałością alkoholu do 3%. Jednocześnie w ramach produkcji kremu typu X. Wnioskodawca uzyskuje w procesie odparowania wina alkohol, który jest następnie standaryzowany do poziomu 40% i dodawany do produktu końcowego w ilości pozwalającej uzyskać w nim nie więcej niż 3,5% alkoholu.

Uzyskiwany przez Wnioskodawcę alkohol ma różną moc. Mieści się w zakresie 60% - 30%. Zbieranie alkoholu będzie kończyć się kiedy jego moc spadnie poniżej 30%.

Stosownie do definicji alkoholu etylowego zawartej w art. 93 ust. 1 ustawy uzyskane w ten sposób produkty będą stanowiły alkohol etylowy. Proces uzyskiwania alkoholu etylowego z wina stanowi zatem produkcję alkoholu, o której mowa w art. 93 ust. 2 ustawy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie produkował wyrób akcyzowy. Wyrobem tym nie będzie jednak krem czekoladowy X. o kodzie CN 1806 90 11 ani nadzienie wiśniowe o kodzie CN 2007 91, ale alkohol etylowy uzyskiwany w procesie odparowania wina.

Zgodnie z przywołanym przepisem art. 93 ust. 2 ustawy wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew jest produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy. Jednocześnie stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Tym samym wytwarzanie w drodze odparowania z wina alkoholu etylowego, który będzie dodawany do kremu czekoladowego X. oraz nadzienia wiśniowego o kodzie CN 2007 91 będzie stanowiło przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Zatem, stosownie do art. 47 produkcja wyrobu akcyzowego, którym jest alkohol etylowy, objętego stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się, co do zasady wyłącznie w składzie podatkowym. Możliwa jest również produkcja tego alkoholu poza składem podatkowym z zastosowaniem przedpłaty akcyzy, na zasadach określonych w art. 22 ustawy.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy, zgodnie z art. 93 ust. 4 ustawy, wynosi 6275,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie. Tym samym Wnioskodawca od wyprodukowanego z wina alkoholu etylowego uzyskiwanego w opisany sposób zobowiązany będzie do zapłaty podatku akcyzowego.

Jednocześnie należy wskazać, że w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy przewidziano zwolnienie od akcyzy ze względu na przeznaczenie napojów alkoholowych używanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.



Jednym z warunków skorzystania z tego zwolnienia wskazanym w powyższym przepisie jest wystąpienie jednej z sytuacji opisanych w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, tj.:

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  • zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

W opisanym zdarzeniu przyszłym nie występuje żaden z powyższych przypadków – z opisu sprawy nie wynika żeby Wnioskodawca był zarejestrowanym odbiorcą dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego, ani żeby prowadził skład podatkowy. Wnioskodawca nabywa bowiem wino z zapłaconą akcyzą, z którego wytwarza w ramach własnych procesów produkcyjnych wyrób akcyzowy (alkohol etylowy).

Wobec powyższego należy stwierdzić, że wytwarzanie przez Wnioskodawcę w drodze odparowania wina alkoholu etylowego o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.



Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.



Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.



Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj