Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.141.2021.4.EW
z 16 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.(Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 marca 2021 r. (data wpływu 12 marca 2021 r.) uzupełnione pismem Strony z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 25 maja 2021 r. (skutecznie doręczone 26 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Instytut - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


12 marca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek z 5 marca 2021 r. uzupełniony pismem Strony z 2 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 25 maja 2021 r. (skutecznie doręczone 26 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez Instytut.


We wniosku przedstawiono stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka A (dalej jako: Spółka, Wnioskodawca) jest podmiotem z branży farmaceutycznej. Spółka działa w ramach grupy (…) z siedzibą w Szwajcarii zajmującej się dystrybucją produktów farmaceutycznych na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.


Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego dla produktów farmaceutycznych dystrybuowanych w Polsce przez centralny podmiot grupy-Spółkę B. Są to produkty farmaceutyczne związane z leczeniem chorób rzadkich: nocnej napadowej hemoglobinurii i atypowego zespołu hemolityczno-mocznicowego.


W roku 2021 Spółka planuje sfinansować dwa typy badań diagnostycznych niezbędnych w leczeniu ww. chorób rzadkich (dalej: Testy), do leczenia których stosowane są produkty farmaceutyczne dystrybuowane w Polsce przez Spółkę B, które są objęte działalnością informacyjno-marketingową i wspierającą Spółki.


Testy wchodzą w zakres świadczeń refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (dalej: NFZ), dostępność do tych świadczeń jest ograniczona ze względu na położenie laboratoriów mających stosowną certyfikację. Oznacza to, że nie wszyscy pacjenci mają możliwość skorzystania z przeprowadzenia Testów w ramach finansowania ze środków publicznych, co w przypadku wybranych pacjentów - ze względu na ich stan zdrowia - jest niewskazane i może prowadzić do znacznego zaawansowania choroby. Alternatywnie, pacjenci mogą wykonać Testy odpłatnie, jednakże ze względu na wysokość kosztu wykonania pojedynczego Testu nie jest to opcja dostępna dla wszystkich.


Spółka, w poczuciu odpowiedzialności za zdrowie osób z chorobami rzadkimi, a także w związku ze swoją podstawową działalnością informacyjno-marketingową w zakresie budowania wśród lekarzy znajomości problematyki diagnozowania i leczenia ww. chorób (z wykorzystaniem leków oferowanych przez grupę (…)), zdecydowała się sfinansować pewną liczbę Testów.

Testy będą zlecane przez publiczne podmioty ochrony zdrowia, a ściślej przez lekarzy specjalizujących się w leczeniu ww. chorób, do których zgłaszać się będą pacjenci (pacjenci nie będą związani z Wnioskodawcą w żaden sposób, w szczególności umową o pracę czy inną umową cywilnoprawną). Lekarz będzie kierował prośbę o wykonanie Testu do Wnioskodawcy. Decyzję o skierowaniu pacjenta na Testy będzie więc zawsze podejmował lekarz, który zna stan zdrowia danego pacjenta i jest w stanie ocenić, czy pacjent ten może czekać na wykonanie Testu w ramach finansowania ze środków publicznych czy też konieczne jest jak najszybsze wykonanie Testu bez względu na to, z jakich funduszy jest on finansowany.


Po uzyskaniu akceptacji Wnioskodawcy dany podmiot ochrony zdrowia będzie pobierał próbkę do badania, a następnie przekazywał ją Instytutowi (…) z siedzibą o świadczenie usług w tym zakresie. Co istotne, Spółka nie otrzyma jakichkolwiek danych pacjentów, którzy skorzystają z możliwości wykonania Testów w ramach finansowania przez Wnioskodawcę. Lekarz kierujący na badanie nada próbce numer, który będzie znany Instytutowi i Wnioskodawcy. Pacjenci także nie będą informowani, z jakich środków (publicznych czy Spółki) został sfinansowany ich Test; wiedzę taką posiadać będzie wyłącznie lekarz.


Spółka będzie otrzymywała od Instytutu fakturę za faktycznie wykonane w danym miesiącu Testy wraz z podaniem numerów przebadanych próbek, będzie więc miała wyłącznie informację o liczbie sfinansowanych Testów i będzie mogła zweryfikować, czy wykonano badania tych próbek, które zostały wcześniej przez nią zaakceptowane.


Narodowy Fundusz Zdrowia nie podpisał z Wnioskodawcą umowy na refundację ww. badań, tak więc świadczenia te nie są objęte jakąkolwiek refundacją ze strony NFZ.


Wnioskodawca pełnym kosztem Testów będzie obciążał Spółkę B. Akcja finansowania Testów będzie bowiem realizowana w ramach świadczenia przez Spółkę usług w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego na rzecz Spółki B, tj. będzie wpływała na szerzenie wśród lekarzy wiedzy na temat diagnostyki i leczenia nocnej napadowej hemoglobinurii i atypowego zespołu hemolityczno-mocznicowego. Wobec tego, akcja finansowania Testów będzie ściśle związana z ww. usługami Spółki.


Miejscem świadczenia usług na rzecz Spółki B jest Szwajcaria, co oznacza, że są to usługi świadczone poza terytorium kraju. Gdyby przedmiotowe usługi były świadczone na terytorium kraju, podlegałyby opodatkowaniu VAT.


W uzupełnieniu wniosku z 2 czerwca 2021 r. Wnioskodawca poinformował ponadto, że w związku z finansowaniem Testów Spółka ponosi następujące wydatki:


  • koszty wykonania Testów przez Instytut,
  • koszty transportu próbek do Instytutu,
  • koszty obsługi administracyjnej (dotyczących próbek dostarczanych do Instytutu oraz wyników przeprowadzanych Testów).


Ponadto Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego dla produktów farmaceutycznych dystrybuowanych w Polsce przez centralny podmiot grupy – Spółka B. W ramach świadczonych usług podejmowanych jest szereg różnych czynności, przede wszystkim:

  • szkolenia osób z branży farmaceutycznej i medycznej,
  • informowanie o lekach wprowadzanych na polski rynek przez Spółkę B,
  • uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, gdzie jest możliwość prowadzenia działań edukacyjnych w zakresie diagnozowania i leczenia wybranych chorób rzadkich,
  • działania informacyjno-marketingowe związane z lekami wprowadzanymi na rynek polski, w tym opracowanie i przygotowanie broszur informacyjnych i innych materiałów edukacyjnych przekazywanych personelowi medycznemu,
  • wsparcie przy rejestracji leków w Polsce, w tym dopełnienie formalności związanych z umieszczeniem leków na liście refundacyjnej,
  • obsługa w zakresie bezpieczeństwa leków zarejestrowanych w Polsce
    oraz szereg innych czynności w zależności od aktualnego zapotrzebowania zleceniodawcy (w tym np. akcje o charakterze podobnym do akcji finansowania Testów, której dotyczy niniejszy wniosek).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Instytut (we wniosku oznaczone jako pytanie nr 3).


Zdaniem Wnioskodawcy


Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Instytut.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VAT), prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi nabywane przez podatników wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Ust. 8 tego artykułu stanowi zaś, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w stosunku do towarów i usług dotyczących dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeśli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


W opinii Spółki, powyższe warunki do odliczenia podatku naliczonego są spełnione w analizowanej sytuacji. Nabycie usług świadczonych przez Instytut jest stricte związane ze świadczeniem usług na rzecz Spółki B. Miejscem świadczenia usług na rzecz Spółki B jest Szwajcaria, czyli są to usługi świadczone poza terytorium kraju; gdyby miejscem ich świadczenia była Polska, Spółka miałaby prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Instytut, gdyż usługi Instytut byłyby wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Potwierdzeniem, że Finansowanie Testów jest związane ze świadczeniem usług na rzecz Spółki B jest pisemne zlecenie na realizację „kampanii testowej” przesłane przez szwajcarską spółkę. Ponadto, w budżecie finansowym działań podejmowanych w ramach świadczenia usług na rzecz Spółki B zostały uwzględnione kwoty na finansowanie Testów.


Ustawa VAT wskazuje w art. 88 przesłanki negatywne, których spełnienie powoduje utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy, żadna z tych przesłanek nie jest spełniona w przedmiotowej sprawie


W świetle powyższego należy przyjąć, że Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Instytut.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługu-je prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy, w tym braku statusu podatnika VAT czynnego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


W myśl art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.


Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy o VAT. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:


  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwo-łuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.


Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usłu-gobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca tj. Spółka A jest podmiotem z branży farmaceutycznej. Spółka działa w ramach grupy (…) z siedzibą w Szwajcarii zajmującej się dystrybucją produktów farmaceutycznych na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.


Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego dla produktów farmaceutycznych dystrybuowanych w Polsce przez centralny podmiot grupy – Spółkę B. Są to produkty farmaceutyczne związane z leczeniem chorób rzadkich: nocnej napadowej hemoglobinurii i atypowego zespołu hemolityczno-mocznicowego.

Z opisu sprawy wynika również, że w ramach świadczonych usług podejmowanych jest szereg różnych czynności, przede wszystkim:


  • szkolenia osób z branży farmaceutycznej i medycznej,
  • informowanie o lekach wprowadzanych na polski rynek przez Spółkę B,
  • uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, gdzie jest możliwość prowadzenia działań edukacyjnych w zakresie diagnozowania i leczenia wybranych chorób rzadkich,
  • działania informacyjno-marketingowe związane z lekami wprowadzanymi na rynek polski, w tym opracowanie i przygotowanie broszur informacyjnych i innych materiałów edukacyjnych przekazywanych personelowi medycznemu,
  • wsparcie przy rejestracji leków w Polsce, w tym dopełnienie formalności związanych z umieszczeniem leków na liście refundacyjnej,
  • obsługa w zakresie bezpieczeństwa leków zarejestrowanych w Polsce


oraz szereg innych czynności w zależności od aktualnego zapotrzebowania zleceniodawcy (w tym np. akcje o charakterze podobnym do akcji finansowania Testów, której dotyczy niniejszy wniosek).


W 2021 roku Spółka planuje sfinansować dwa typy badań diagnostycznych niezbędnych w leczeniu ww. chorób rzadkich, do leczenia których stosowane są produkty farmaceutyczne dystrybuowane w Polsce przez Spółkę B, które są objęte działalnością informacyjno-marketingową i wspierającą Spółki.


Spółka, w związku ze swoją podstawową działalnością informacyjno-marketingową w zakresie budowania wśród lekarzy znajomości problematyki diagnozowania i leczenia ww. chorób (z wykorzystaniem leków oferowanych przez grupę (…)), zdecydowała się sfinansować pewną liczbę Testów. W związku z finansowaniem Testów Spółka ponosi następujące wydatki:

  • koszty wykonania Testów przez Instytut,
  • koszty transportu próbek do Instytutu,
  • koszty obsługi administracyjnej (dotyczących próbek dostarczanych do Instytutu oraz wyników przeprowadzanych Testów).

Testy będą zlecane przez publiczne podmioty ochrony zdrowia, a ściślej przez lekarzy specjalizujących się w leczeniu ww. chorób, do których zgłaszać się będą pacjenci (pacjenci nie będą związani z Wnioskodawcą w żaden sposób, w szczególności umową o pracę czy inną umową cywilnoprawną). Lekarz będzie kierował prośbę o wykonanie Testu do Wnioskodawcy. Decyzję o skierowaniu pacjenta na Testy będzie więc zawsze podejmował lekarz, który zna stan zdrowia danego pacjenta i jest w stanie ocenić, czy pacjent ten może czekać na wykonanie Testu w ramach finansowania ze środków publicznych czy też konieczne jest jak najszybsze wykonanie Testu bez względu na to, z jakich funduszy jest on finansowany.


Po uzyskaniu akceptacji Wnioskodawcy dany podmiot ochrony zdrowia będzie pobierał próbkę do badania, a następnie przekazywał ją Instytutowi Hematologii i Transfuzjologii z siedzibą w Warszawie w celu wykonania Testu. Spółka zawrze z Instytutem umowę o świadczenie usług w tym zakresie.


Podstawą świadczenia usług przez Instytut na rzecz Wnioskodawcy będzie umowa o świadczenie usług. Nabywanie przez Wnioskodawcę usług od Instytutu uzasadnia profil prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego dla produktów farmaceutycznych dystrybuowanych w Polsce przez centralny podmiot grupy-Spółki B. Spółka planuje sfinansować dwa typy badań diagnostycznych niezbędnych w leczeniu ww. chorób rzadkich, do leczenia których stosowane są produkty farmaceutyczne dystrybuowane w Polsce przez Spółkę B, które są objęte działalnością informacyjno-marketingową i wspierającą Spółki.


Jak wynika z opisu sprawy Spółka będzie otrzymywała od Instytutu fakturę za faktycznie wykonane w danym miesiącu Testy wraz z podaniem numerów przebadanych próbek, będzie więc miała wyłącznie informację o liczbie sfinansowanych Testów i będzie mogła zweryfikować, czy wykonano badania tych próbek, które zostały wcześniej przez nią zaakceptowane.

Wnioskodawca pełnym kosztem Testów będzie obciążał Spółkę z siedzibą w Szwajcarii. Akcja finansowania Testów będzie bowiem realizowana w ramach świadczenia przez Spółkę usług w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego na rzecz Spółki B, tj. będzie wpływała na szerzenie wśród lekarzy wiedzy na temat diagnostyki i leczenia nocnej napadowej hemoglobinurii i atypowego zespołu hemolityczno-mocznicowego. Wobec tego, akcja finansowania Testów będzie ściśle związana z ww. usługami Spółki. Miejscem świadczenia usług na rzecz Spółki B jest Szwajcaria, co oznacza, że są to usługi świadczone poza terytorium kraju. Jak Wnioskodawca wskazuje, przedmiotowe usługi gdyby były świadczone na terytorium kraju, to byłyby wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem usług świadczonych na jego rzecz przez Instytut.

Rozpatrując prawo Wnioskodawcy do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że z treści art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy wynika, że podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków. Przepis ten wi-nien być rozumiany w ten sposób, że upoważnia do odliczenia podatku naliczonego nie tyle w sytuacji, gdy podatnik podatku od towarów i usług wykazuje podatek należny z tytułu wykony-wania na terytorium kraju czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, ale gdy wykazuje fakt dostawy towarów lub świadczenia usług, które z uwagi na przepisy dotyczące miejsca świadczenia opodatkowane są poza terytorium kraju. Przepis ten wprowadza dwa podstawowe warunki, których łączne spełnienie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju:

  • pierwszym z nich jest to, aby hipotetycznie – w przypadku świadczenia takich samych usług w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady zatem świadczenie usług poza terytorium kraju powinno mieć charakter sprzedaży opodatkowanej;
  • drugi z tych warunków dotyczy posiadania przez podatnika dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności opodatkowanych poza terytorium kraju i ich związek z importem lub nabyciem towarów i usług na terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca pełnym kosztem Testów będzie obciążał Spółkę B z siedzibą w Szwajcarii. Akcja finansowania Testów będzie realizowana w ramach świadczonych na rzecz Spółki B usług w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego. Wobec tego, akcja finansowania Testów będzie ściśle związana z ww. usługami Spółki świadczonymi na rzecz kontrahenta z siedzibą w Szwajcarii. Miejscem świadczenia usług na rzecz Spółki B zgodnie z art. 28b ustawy jest miejsce, w którym podmiot nabywający usługę posiada siedzibę działalności gospodarczej - którym w omawianej sprawie będzie Szwajcaria, co oznacza, że usługi te nie będą opodatkowanie na terytorium kraju. Gdyby przedmiotowe usługi były świadczone na terytorium kraju – zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy – byłyby usługami opodatkowanymi VAT.

Zatem jak wynika z wniosku, wydatki za wykonane przez Instytut Testy są związane bezpośrednio z usługami świadczonymi na rzecz Spółki B, które są objęte działalnością informacyjno-marketingową i wsparcia regulacyjnego. Wobec tego Wnioskodawca posiadając stosowne dokumenty, z których wynika związek poniesionych wydatków – za wykonane przez (…) Testy - ze świadczonymi usługami w zakresie działalności informacyjno-marketingowej (usługami których miejsce świadczenia jest poza terytorium kraju) będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te zakupy przy założeniu, że nie zachodzą inne ograniczenia przewidziane w art. 88 ustawy.


Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Instytut dokumentujących koszty wykonanych Testów, gdyż wydatki te są związane ze świadczonymi na rzecz Spółkę B usługami w zakresie działalności informacyjno-marketingowej i wsparcia regulacyjnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przy-szłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Wskazać należy, że granice postępowania, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa zainteresowany (wnioskodawca) występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przez niego przedstawionego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego we wniosku pytania, tj. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta posiadającego siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium Unii Euro-pejskiej. Inne kwestie przedstawione we wniosku nieobjęte pytaniem, tj. odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Instytut, nie były przedmiotem oceny gdyż w tym zakresie Wnioskodawca nie zadał pytania jak również nie przedstawił własnego stanowiska w tym zakresie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj