Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.11.2021.2.MK
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.) uzupełnionym 21 kwietnia 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy wniesienie wkładu niepieniężnego, tj. wierzytelności wobec Dłużnika (spółki jawnej) o zwrot kwoty pożyczki wraz z odsetkami spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy – spółki komandytowo-akcyjnej przychodu podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2021 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy wniesienie wkładu niepieniężnego, tj. wierzytelności wobec Dłużnika (spółki jawnej) o zwrot kwoty pożyczki wraz z odsetkami spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy – spółki komandytowo-akcyjnej przychodu podatkowego.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 kwietnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.11.2021.1.MK wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 21 kwietnia 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca jest w chwili obecnej wierzycielem spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Dłużnik”) z tytułu udzielonej przed przekształceniem pożyczki. Wierzytelność Wnioskodawcy powstała w wyniku zawarcia przez Wnioskodawcę i Dłużnika umowy odnowienia (nowacji), na podstawie której wygasło istniejące uprzednio zobowiązanie Dłużnika wobec Wnioskodawcy z tytułu wyemitowanych przez Dłużnika obligacji, a miejsce tego zobowiązania z tytułu wykupu obligacji wraz z należnym oprocentowaniem Dłużnik stał się zobowiązany do zwrotu kwoty pożyczki i naliczonych od tej kwoty odsetek Zawarcie umowy nowacji miało miejsce przed przekształceniem Dłużnika w spółkę jawną.

W wyniku dokonanego przekształcenia Dłużnik (spółka jawna) nie nabył statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż jej wspólnikami przed i po przekształceniu pozostają wyłącznie osoby fizyczne.

Do Dłużnika po przekształceniu nie znajduje zatem zastosowania art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r., poz. 2123, dalej: „Ustawa Nowelizująca”).

Wnioskodawca oraz Dłużnik uzgodnili, że po dokonaniu przekształcenia Dłużnika dokonana zostanie konwersja wierzytelności o zwrot pożyczki wraz z naliczonymi odsetkami na kapitał Dłużnika.

W tym celu wspólnicy Dłużnika oraz Wnioskodawca zawrą umowę, na podstawie której dokonana zostanie zmiana umowy spółki Dłużnika, a Wnioskodawca przystąpi do tej spółki w charakterze nowego wspólnika W zawartej umowie ustalone zostanie, że wkład Wnioskodawcy do spółki będącej Dłużnikiem stanowić będzie wkład niepieniężny w postaci wierzytelności wobec Dłużnika o zwrot kwoty pożyczki wraz z odsetkami.

W rezultacie nabycia przez Dłużnika przedmiotu wkładu - wierzytelności Wnioskodawcy wobec Dłużnika, wierzytelność ta wygaśnie z uwagi na uzyskanie przez ten sam podmiot statusu wierzyciela i dłużnika (tzw. konfuzja).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 16 kwietnia 2021 r. (data wpływu 21 kwietnia 2021 r.) Wnioskodawca wskazał, m.in. że w terminie 14 dni od dnia wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do spółki jawnej (Dłużnika) i nie później niż w terminie 14 dni od dokonania zmiany umowy spółki jawnej zostanie złożona przez spółkę jawną (Dłużnika) informacja, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a konkretnie do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z tej spółki złożona zostanie informacja na formularzu CIT-15J wraz z odpowiednią ilością załączników CIT/JW, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie wzoru informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (Dz.U.2021.87) lub, w przypadku zmiany ww. przepisów wykonawczych informacja złożona zostanie w formie oraz o treści zgodnej z aktualnie obowiązującymi przepisami.

Z uwagi na fakt, iż do czasu przystąpienia Wnioskodawcy do spółki jawnej (Dłużnika) wspólnikami Dłużnika pozostawać będą wyłącznie osoby fizyczne, wspomniana informacja składana będzie w związku z przystąpieniem Wnioskodawcy do spółki jawnej po raz pierwszy (w formularzu CIT-15J w sekcji A. 7. zaznaczone zostanie okienko „1. złożenie informacji”).

W ocenie Wnioskodawcy w wyniku wniesienia wskazanego we wniosku aportu spółka jawna nie stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w rezultacie wniesienia przez Wnioskodawcę do spółki jawnej (Dłużnika) wkładu niepieniężnego w postaci wierzytelności wobec Dłużnika o zwrot kwoty pożyczki wraz z narosłymi odsetkami powstanie u Wnioskodawcy przychód w podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w rezultacie wniesienia przez Wnioskodawcę do spółki jawnej (Dłużnika) wkładu niepieniężnego w postaci wierzytelności wobec Dłużnika o zwrot kwoty pożyczki wraz z narosłymi odsetkami nie powstanie u Wnioskodawcy przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

W myśl art. 4a pkt 14 Ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21 tego artykułu.



Natomiast zgodnie z art. 4a pkt 21 Ustawy CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą, przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1a.spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a.przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.( 4 )), lub

b.aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a. w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

W wyniku dokonanego przekształcenia Dłużnik (spółka jawna) nie nabył statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż jej wspólnikami przed i po przekształceniu pozostają wyłącznie osoby fizyczne

Do Dłużnika po przekształceniu nie znajduje zatem zastosowania art. 1 ust. 3 pkt 1a Ustawy CIT w brzmieniu nadanym Ustawą Nowelizującą.

Zatem w rozumieniu dotychczasowego i nowego brzmienia przepisów Ustawy CIT Dłużnik (spółka przekształcona) pozostaje „spółką niebędącej osobą prawną" w rozumieniu art. 4a pkt 14 Ustawy CIT.

W takim razie w rezultacie wniesienia przez Wnioskodawcę do Dłużnika (spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) wkładu niepieniężnego w postaci wierzytelności wobec Dłużnika o zwrot kwoty pożyczki wraz z narosłymi odsetkami nie powstanie u Wnioskodawcy przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.

Będzie tak przede wszystkim z uwagi na jednoznaczne brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 3c Ustawy CIT (Ustawa Nowelizująca nie zmienia brzmienia tego przepisu).

Niemniej jednak neutralność podatkowa czynności polegającej na wniesieniu wkładu niepieniężnego do spółki osobowej prawa handlowego nie budziła wątpliwości również na gruncie stanu prawnego obowiązującego przed wejściem w życie przywołanego przepisu, wprowadzonego do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2011 r. mocą przepisów ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2010 r., nr 226, poz. 1478). Wynika to z charakteru prawnego spółek osobowych prawa handlowego, w których wspólnicy nie obejmują w zamian za wnoszone wkłady udziałów lub akcji o określonej, wyrażonej w pieniądzu wartości nominalnej, a jedynie „ogół praw i obowiązków” wspólnika związanych z udziałem w spółce.

Na neutralność operacji wniesienia do spółki osobowej wierzytelności tytułem wkładu niepieniężnego wskazywał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 24 stycznia 2011 r. (znak: ITPB3/423-704/09/10-SAM):

„Z powyższego wynika, że ustalenie przychodu ze zbycia wierzytelności będzie możliwe wyłącznie wówczas, gdy istnieje realna możliwość wyceny świadczenia otrzymanego w zamian za wierzytelność, stanowiącego ten przychód. Jak to wykazano wyżej, w niniejszym przypadku świadczenie wzajemne stanowi zasadniczo prawo do udziału w zyskach spółki komandytowej, które w chwili wnoszenia wkładu nie jest możliwe do wyceny. Z całą pewnością nie można powiedzieć, że przychodem podatnika będzie wartość udziałów otrzymanych w zamian za wniesiony wkład, co wynika z faktu, że w spółce osobowej brak jest udziałów, takich jakie występują w spółkach kapitałowych. W konsekwencji należy dojść do wniosku, że ze względu na brak możliwości wyceny świadczenia otrzymanego w zamian za wniesienie do spółki osobowej wkładu w postaci wierzytelności o zapłatę odsetek od pożyczek, podatnik nie rozpozna z tego tytułu przychodu do opodatkowania”.

Przedstawionej oceny prawnej Wnioskodawcy nie zmienia okoliczność, że wierzytelność wnoszona do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia Dłużnika jest wierzytelnością własną wobec tejże spółki (Dłużnika).

W szczególności konwersja wierzytelności na wkład do spółki osobowej nie może być uznana za potrącenie wzajemnych wierzytelności Wnioskodawcy wobec spółki i spółki wobec Wnioskodawcy - w przedstawionym stanie faktycznym dokonywana zmiana umowy spółki nie będzie przewidywała bowiem wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu pieniężnego, lecz niepieniężnego w postaci wierzytelności wobec Dłużnika.

Również w orzecznictwie sądów administracyjnych ugruntowane jest stanowisko, zgodnie z którym właściwą formą prawną konwersji wierzytelności na kapitał w spółce jest wniesienie tej wierzytelności do spółki w formie wkładu niepieniężnego (zob. np. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 kwietnia 2012 r., znak: II FSK 1892/10 oraz z dnia 25 czerwca 2014 r., znak: II FSK 1799/12).



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.



Na wstępie zaznaczyć należy, że stosownie do zadanego pytania wyznaczającego granice rozpatrzenia wniosku przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie skutków wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej przy założeniu, że spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem interpretacji nie jest ocena czy spółka skutecznie złożyła stosowną informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT.

Przedmiotem interpretacji nie jest ocena dopuszczalności prawnej/skuteczności wskazanej we wniosku nowacji, jak i skutków podatkowych konfuzji wniesionych do spółki jawnej wierzytelności pożyczkowych.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa CIT”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1.spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a.spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a.przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.( 4 )), lub

b.aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2.spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl natomiast art. 1 ust. 4 ustawy CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

  1. imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
    1. wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
    2. podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
  2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.



Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy CIT, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.



W myśl art. 4a pkt 14 ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21.

Zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

  1. spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
  2. spółkę kapitałową w organizacji,
  3. spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca jest w chwili obecnej wierzycielem spółki jawnej powstałej w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Dłużnik”) z tytułu udzielonej przed przekształceniem pożyczki. Wierzytelność Wnioskodawcy powstała w wyniku zawarcia przez Wnioskodawcę i Dłużnika umowy odnowienia (nowacji), na podstawie której wygasło istniejące uprzednio zobowiązanie Dłużnika wobec Wnioskodawcy z tytułu wyemitowanych przez Dłużnika obligacji, a miejsce tego zobowiązania z tytułu wykupu obligacji wraz z należnym oprocentowaniem Dłużnik stał się zobowiązany do zwrotu kwoty pożyczki i naliczonych od tej kwoty odsetek Zawarcie umowy nowacji miało miejsce przed przekształceniem Dłużnika w spółkę jawną. W wyniku dokonanego przekształcenia Dłużnik (spółka jawna) nie nabył statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż jej wspólnikami przed i po przekształceniu pozostają wyłącznie osoby fizyczne. Wnioskodawca oraz Dłużnik uzgodnili, że po dokonaniu przekształcenia Dłużnika dokonana zostanie konwersja wierzytelności o zwrot pożyczki wraz z naliczonymi odsetkami na kapitał Dłużnika. W tym celu wspólnicy Dłużnika oraz Wnioskodawca zawrą umowę, na podstawie której dokonana zostanie zmiana umowy spółki Dłużnika, a Wnioskodawca przystąpi do tej spółki w charakterze nowego wspólnika W zawartej umowie ustalone zostanie, że wkład Wnioskodawcy do spółki będącej Dłużnikiem stanowić będzie wkład niepieniężny w postaci wierzytelności wobec Dłużnika o zwrot kwoty pożyczki wraz z odsetkami. W rezultacie nabycia przez Dłużnika przedmiotu wkładu - wierzytelności Wnioskodawcy wobec Dłużnika, wierzytelność ta wygaśnie z uwagi na uzyskanie przez ten sam podmiot statusu wierzyciela i dłużnika (tzw. konfuzja).

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia czy wniesienie wkładu niepieniężnego, tj. wierzytelności wobec Dłużnika (spółki jawnej) o zwrot kwoty pożyczki wraz odsetkami spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy – spółki komandytowo-akcyjnej przychodu podatkowego.

Mając powyższe na względzie, skoro wniesienie wskazanego we wniosku aportu przez Wnioskodawcę – spółkę komandytowo-akcyjną – podatnika podatku dochodowego od osób prawnych nastąpi do wskazanej we wniosku spółki jawnej, tj. spółki niebędącej osobą prawną (Dłużnika), spółka w terminie 14 dni od dnia wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego do spółki jawnej (Dłużnika) i nie później niż w terminie 14 dni od dokonania zmiany umowy spółki jawnej złoży stosowną informację (aktualizację) o zaistnieniu zmian w składzie podatników do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki, to stwierdzić należy, że czynność ta nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu podatkowego, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj