Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.376.2021.1.MS
z 22 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2021 r. (data wpływu 9 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawa do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek dochodowy od osób fizycznych nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób prawnych zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty zaliczki do Wspólnika, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest komplementariuszem (dalej „Komplementariusz”, „Wnioskodawca”) w …..Wspólnicy spółka komandytowa (dalej „Spółka”).

Spółka jest kancelarią prawną, prowadzącą działalność w zakresie doradztwa prawnego oraz reprezentacji klientów przed sądami i organami administracji publicznej. Działalność Spółki prowadzona jest w formie spółki komandytowej. Spółka zatrudnia pracowników oraz współpracuje z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą.

Od stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2020 r., poz. 2123, dalej „Ustawa zmieniająca”) spółki komandytowe zostały objęte podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej „CIT”).

Jednocześnie na mocy art. 12 ust. 2 Ustawy zmieniającej, nowe regulacje umożliwiły spółkom komandytowym odroczenie uzyskania statusu podatnika CIT do 1 maja 2021 r. Spółka skorzystała z tej możliwości i w okresie styczeń-kwiecień 2021 r. wspólnicy Spółki rozliczają nadal swoje dochody z udziału w zyskach Spółki podatkiem dochodowym od osób fizycznych na dotychczasowych zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm., dalej „u.p.d.o.f.”), tj. jako dochody z działalności gospodarczej.

Od 1 maja 2021 r. Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku CIT od dochodu Spółki. Jednocześnie w myśl znowelizowanych ustaw podatkowych wspólnicy Spółki (dalej „Wspólnicy”), zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f., będą podlegali opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej „PIT”) pobieranym przez Spółkę od kwot faktycznej dystrybucji zysku, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT.

Wnioskodawca zakłada, że po 1 maja 2021 r. będzie otrzymywał miesięcznie zaliczki na poczet udziału w zyskach Spółki.

Jednocześnie, na podstawie zmiany umowy Spółki z dnia 31 marca 2021 r., do umowy Spółki wprowadzono postanowienia dotyczące zwrotu wypłaconych zaliczek w sposób analogiczny do art. 195 § 11 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, dalej „k.s.h.”), mającego zastosowanie do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością. Stosownie do powyższych postanowień, w przypadku, gdy wysokość zysku przypadającego na Wspólnika za dany rok obrotowy będzie niższa niż suma wypłaconych temu Wspólnikowi zaliczek na poczet udziału w zysku, Wspólnik będzie zobowiązany do zwrotu zaliczek – w całości, gdy Spółka poniesie stratę lub nie osiągnie zysku, albo – w części, w jakiej wypłacone zaliczki przewyższą zysk przypadający na danego Wspólnika za dany rok obrotowy.

Dochody Spółki w trakcie roku podlegają okresowym wahaniom. Tym samym może dochodzić do sytuacji, gdy zaliczka na poczet zysku wypłacana Wnioskodawcy przewyższy wartość zysku Spółki obliczonego na dzień wypłaty zaliczki lub na dzień sporządzania rocznego sprawozdania finansowego Spółki.

Zyski Spółki będą dzielone pomiędzy Wspólników na podstawie uchwały podejmowanej po złożeniu zeznania rocznego CIT i na podstawie tej uchwały nastąpi rozliczenie różnic pomiędzy zaliczkami na poczet udziału w zyskach, a wysokością ostatecznej wartości zysku Spółki przypadających konkretnemu Wspólnikowi.

Z uwagi na wątpliwości interpretacyjne, Spółka będzie pobierała i wpłacała zryczałtowany podatek PIT od udziału w zyskach osób prawnych w dacie wypłaty na rzecz Komplementariuszy zaliczki na poczet zysku Spółki (chyba że Spółka otrzyma interpretację potwierdzającą brak obowiązku poboru podatku od zaliczek na poczet zysku). Jednocześnie, Spółka pobierając zryczałtowany podatek PIT od zaliczek wypłacanych w ciągu roku – również z uwagi na istniejące wątpliwości interpretacyjne – nie będzie odliczać od tej kwoty zaliczek na poczet CIT opłaconych przez Spółkę (chyba że Spółka otrzyma interpretację potwierdzającą prawo odliczenia kwoty zaliczek na poczet CIT). W związku z powyższym, odliczenie podatku CIT w wysokości proporcjonalnej do udziału w zyskach danego Komplementariusza nastąpi przy ustalaniu wysokości PIT należnego od wypłaty udziału w zysku w Spółce za dany rok podatkowy, dokonanym po zakończeniu roku obrotowego i złożeniu zeznania podatkowego CIT przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek PIT nie pomniejszając go o jakąkolwiek część zaliczki na poczet CIT zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty Wspólnikowi zaliczki na poczet udziału w zysku, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w CIT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT?
  2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej, czy kwotę nadpłaty należy obliczyć jako różnicę pomiędzy:
    1. kwotą podatku PIT pobraną i wpłaconą przez Spółkę w ciągu roku od kwot zaliczek na poczet udziału w zysku Spółki oraz kwotą podatku PIT pobraną od przychodu z tytułu udziału w zysku rocznym wypłaconego Wnioskodawcy, a
    2. kwotą 19% PIT obliczoną od wartości ustalonego i wypłaconego rocznego udziału w zysku za dany rok podatkowy, po odliczeniu kwoty podatku CIT wykazanego w zeznaniu rocznym i zapłaconego przez Spółkę, w takiej części, w jakiej ww. kwota podatku CIT odpowiada procentowemu udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki.


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1. W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek PIT nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet CIT zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty Wspólnikowi zaliczki na poczet udziału w zysku, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w CIT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 24 ust. 5 u.p.d.o.f., dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału (...).

Art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. określa stawkę podatku, zgodnie z którym od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a.

Zgodnie z art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy(...).

Natomiast ust. 4 cytowanego artykułu wskazuje, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5,10,12 i 21.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 u.p.d.o.f. płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W myśl art. 72 § 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm., dalej „o.p.”), za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku; podatku pobranego przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Zgodnie z art. 73 § 1 pkt 2 o.p. nadpłata powstaje (...) z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.

Art. 74a o.p. stanowi, że w wypadkach niewymienionych w art. 73 § 2 i art. 74 wysokość nadpłaty określa organ podatkowy.

Zgodnie z art. 75 § 1 o.p., jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W ocenie Wnioskodawcy, przychód podlegający opodatkowaniu stanowi jedynie definitywne przysporzenie majątkowe w postaci powiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów podatnika. Przychodem podlegającym opodatkowaniu jest tylko takie świadczenie, którym podatnik może dowolnie dysponować oraz nie musi liczyć się z obowiązkiem jego zwrotu świadczeniodawcy.

W sytuacji osiągania przychodów z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, w myśl przepisów wprowadzonych Ustawą zmieniającą, komplementariusze występują w charakterze podatników. Przychód taki jest opodatkowany 19% podatkiem zryczałtowanym pobieranym z udziałem płatnika, którym jest Spółka, jako podmiot zobowiązany do obliczania, pobierania i wpłacania podatku dochodowego na rzecz właściwych organów skarbowych.

Podkreślenia wymaga, że zakładanym celem ustawodawcy w Ustawie zmieniającej było niepogorszenie sytuacji podatkowej komplementariuszy, którzy, jako wspólnicy czynni przed nowelizacją ustawy o PIT podlegali jednokrotnemu opodatkowaniu swoich dochodów jako pochodzących ze spółki transparentnej podatkowo.

Realizacja tego celu wymaga przyjęcia, za Naczelnym Sądem Administracyjnym, że zaliczki wypłacane do komplementariuszy nie podlegają opodatkowaniu PIT. Podatkowi temu podlega dopiero wypłata z tytułu udziału w zysku dzielonym po zakończonym roku obrotowym. Takie rozumienie art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. oraz art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., w ocenie Wnioskodawcy, jest jedyną właściwą wykładnią przepisów mających zastosowanie od 1 maja 2021 r. w stosunku do Spółki.

W przypadku odmiennego przyjęcia momentu podatkowego i ustalenia, że jest to moment wypłaty zaliczki (które w ocenie Wnioskodawcy należy uznać za sprzeczne z brzmieniem i celem ustawy), aby osiągnąć efekt uniknięcia podwójnego opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez komplementariuszy, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka powinna zastosować obniżenie zryczałtowanego podatku PIT o zaliczki na poczet CIT zapłacone przez Spółkę na moment wypłaty przez Spółkę zaliczki Komplementariuszowi.

Konsekwentnie, jeśli Spółka pobierze podatek zryczałtowany od wypłaconych zaliczek na poczet zysku nie stosując kredytu podatkowego (odliczenia podatku CIT) przewidzianego w art. 30a ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. oraz art. 30a ust. 6a u.p.d.o.f., podatek PIT zostanie pobrany w wysokości wyższej od należnej.

W ocenie Wnioskodawcy, aby w takim wypadku prawidłowo wyliczyć łączny poziom opodatkowania Komplementariusza z uwzględnieniem przysługującego mu kredytu podatkowego, należy przeprowadzić następujące obliczenie:

  • po zakończeniu roku finansowego, zapłacie CIT rocznego oraz dokonaniu finalnej dystrybucji zysku do Wspólników za dany rok, należy ustalić ostateczną wartość udziału w zysku przypadającego na Wnioskodawcę wypłaconą przez Spółkę,
  • następnie do tak ustalonej kwoty zastosować stawkę 19% PIT,
  • od podatku PIT należy odliczyć kwotę podatku CIT wykazanego w zeznaniu rocznym i zapłaconego przez Spółkę, w takiej części, w jakiej ww. kwota podatku CIT odpowiada procentowemu udziałowi Wnioskodawcy w zysku Spółki.

Z kolei, aby obliczyć kwotę nadpłaty należy ustaloną w wyżej wymieniony sposób kwotę zobowiązania PIT Wnioskodawcy porównać z kwotą stanowiącą sumę podatku PIT pobranego od zaliczek wypłaconych w ciągu roku na poczet udziału w zyskach Spółki oraz podatku PIT pobranego od finalnej wypłaty z tytułu udziału w zysku Spółki.

Jeżeli w takim wypadku okaże się, iż kwota ostatecznego zobowiązania PIT Wnioskodawcy jest niższa niż faktycznie pobrany podatek przez Spółkę (od zaliczek i od dystrybucji zysku rocznego), to otrzymana różnica będzie stanowić nadpłatę podatku dla Wnioskodawcy.

W przypadku wystąpienia kwoty nadpłaty Wnioskodawca jako Komplementariusz może zwrócić się do właściwego organu podatkowego o zwrot nadpłaty w podatku PIT na zasadach określonych w art. 71 o.p. i następne.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek PIT nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet CIT zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty zaliczki do Wspólnika, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w CIT, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W myśl art. 1 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1526, z późn. zm.), spółkami handlowymi są: spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i spółka akcyjna.

Stosownie do zapisu art. 4 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych, użyte w ustawie określenie spółka osobowa oznacza spółkę jawną, spółkę partnerską, spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 102 Kodeksu spółek handlowych, spółką komandytową jest spółka osobowa, której celem jest prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, natomiast za zobowiązania spółki wobec wierzycieli co najmniej jeden wspólnik (komplementariusz) ponosi odpowiedzialność bez ograniczeń i co najmniej jeden wspólnik (komandytariusz) ponosi ograniczoną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 5a ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Stosownie do art. 5a ust. 28 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, w myśl art. 5a pkt 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o udziale w zyskach osób prawnych – oznacza to również udział w zyskach spółek, o których mowa w pkt 28 lit. c-e.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 2123, dalej: Ustawa Zmieniająca), spółki komandytowe uzyskały lub uzyskają status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w terminie – 1 stycznia 2021 r. lub 1 maja 2021 r. (art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zmieniony przez art. 2 pkt 1 lit. a tiret pierwszy ustawy zmieniającej).

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm.), przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Spółki komandytowe stały się odrębnymi, samodzielnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Innymi słowy spółka komandytowa przestała być spółką transparentną podatkowo. W konsekwencji, działalność prowadzona przez spółkę komandytową nie może być traktowana jak działalność prowadzona przez wspólnika. Zaś wspólnicy tych spółek (w tym komplementariusze) będący osobami fizycznymi, uzyskują z tytułu uczestnictwa w tych spółkach przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

  1. dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
  2. oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
  3. podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
  4. wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Z uregulowań zawartych w art. 24 ust. 5 ww. ustawy wynika, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału.

Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 52a.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, pomniejsza się o kwotę odpowiadającą iloczynowi procentowego udziału komplementariusza w zysku tej spółki i podatku należnego od dochodu tej spółki, obliczonego zgodnie z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Kwota pomniejszenia, o którym mowa w ust. 6a, nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego zgodnie z ust. 1 pkt 4 (art. 30a ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 30a ust. 6c ww. ustawy, przepisy ust. 6a i 6b stosuje się również w przypadku, gdy przychód z tytułu udziału w zysku spółki, o której mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, za dany rok podatkowy zostanie uzyskany przez komplementariusza w innym roku niż rok następujący po danym roku podatkowym, jednak nie dłużej niż przez 5 kolejnych lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego następującego po roku, w którym zysk został osiągnięty.

W myśl art. 41 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spółki, o których mowa w art. 5a pkt 28 lit. c, obowiązane są jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 6a-6e.

Z literalnej wykładni przepisu art. 30a ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że wolą ustawodawcy było zastosowanie mechanizmu odliczenia od zryczałtowanego podatku naliczonego od przychodu komplementariusza z tytułu udziału w zysku spółki komandytowej, podatku należnego zapłaconego przez spółkę komandytową za rok podatkowy, z którego przychód z tytułu udziału w zysku został uzyskany.

Skoro w art. 30a ust. 6a ww. ustawy, mowa jest o podatku należnym obliczonym według art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to oznacza to, że chodzi wyłącznie o możliwość odliczenia od zryczałtowanego podatku od osób fizycznych równowartości odpowiedniej części należności podatku dochodowego od osób prawnych wynikającej z zeznania rocznego CIT-8 dotyczącego tego samego roku podatkowego, w którym komplementariusz osiągnął dochód z tytułu udziału w zysku tej spółki.

W konsekwencji w oparciu o art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych przez komplementariuszy przychodów z tytułu wypłaconego zysku spółki komandytowej należny będzie zryczałtowany podatek dochodowy, do którego poboru w wysokości 19% będzie zobowiązana spółka komandytowa bez możliwości dokonania jego pomniejszenia, zanim zostaną ustalone należności podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy wynikające z zeznania rocznego CIT-8.

Tak więc, komplementariusz ma prawo do odliczenia w okresie nieprzekraczającym kolejnych 5 lat podatkowych, podatku zapłaconego przez spółkę komandytową w części w jakiej zapłacony przez spółkę komandytową podatek ekonomicznie obniżał wypłacany komplementariuszowi zysk ze spółki. Istotne jest jednak powiązanie podatku spółki za dany rok podatkowy z podatkiem z tytułu udziału w zyskach za dany rok podatkowy.

Wobec tego, w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek dochodowy od osób fizycznych nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób prawnych zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty na Jego rzecz zaliczki na poczet udziału w zysku, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych, to Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest komplementariuszem spółki komandytowej. Od 1 maja 2021 r. Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku CIT od dochodu Spółki. Wspólnicy Spółki zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą podlegali opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem PIT pobieranym przez Spółkę od kwot faktycznej dystrybucji zysku, wypracowanego po uzyskaniu przez Spółkę statusu podatnika CIT. Zyski Spółki będą dzielone pomiędzy Wspólników na podstawie uchwały podejmowanej po złożeniu zeznania rocznego CIT i na podstawie tej uchwały nastąpi rozliczenie różnic pomiędzy zaliczkami na poczet udziału w zyskach, a wysokością ostatecznej wartości zysku Spółki przypadających konkretnemu Wspólnikowi. Spółka pobierając zryczałtowany podatek PIT od zaliczek wypłacanych w ciągu roku nie będzie odliczać od tej kwoty zaliczek na poczet CIT opłaconych przez Spółkę Odliczenie podatku CIT w wysokości proporcjonalnej do udziału w zyskach danego Komplementariusza nastąpi przy ustalaniu wysokości PIT należnego od wypłaty udziału w zysku w Spółce za dany rok podatkowy, dokonanym po zakończeniu roku obrotowego i złożeniu zeznania podatkowego CIT przez Spółkę.

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) za nadpłatę uważa się kwotę podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl art. 73 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

  1. zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
  2. pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej (...).

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Zgodnie z art. 75 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację). Tym samym, jeżeli z przepisów prawa podatkowego nie wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), składany jest tylko wniosek o stwierdzenie nadpłaty.

Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w sytuacji, gdy Spółka dokonując wypłaty Wnioskodawcy zaliczki na poczet zysku rocznego pobierze podatek PIT nie pomniejszając go o część zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób prawnych zapłaconej przez Spółkę do dnia wypłaty Wspólnikowi zaliczki na poczet udziału w zysku, a w zeznaniu rocznym Spółka wykaże i ureguluje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku PIT, poprzez złożenie przez Niego wniosku o stwierdzenie nadpłaty w zryczałtowanym podatku dochodowym oraz zwrot takiej nadpłaty na Jego rzecz przez właściwy urząd skarbowy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Powyższa interpretacja indywidualna odnosi się tylko i wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy w zakresie prawa do wystąpienia o zwrot nadpłaconego podatku dochodowego od osób fizycznych. Tutejszy Organ nie ocenia kwestii momentu podatkowego i ustalenia momentu wypłaty zaliczki, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.)

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj