Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.72.2021.1.JS
z 17 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 15 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą nieodpłatnego przekazania na rzecz innej jednostki organizacyjnej Gminy oleju opałowego przeznaczonego do celów grzewczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą nieodpłatnego przekazania na rzecz innej jednostki organizacyjnej Gminy oleju opałowego przeznaczonego do celów grzewczych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako organ prowadzący szkoły działając zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.), tj. odpowiadając za działalność prowadzonych szkół (jednostki organizacyjne gminy nie posiadające osobowości prawnej) po przeprowadzeniu przez Szkołę Podstawową postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zakup oleju opałowego, zawarła w dniu (…) umowę z A. na sukcesywne dostawy oleju opałowego w roku 2017 dla Szkoły Podstawowej (…).

Umowę w imieniu Gminy zawarła (…) – dyrektor Szkoły Podstawowej (…), działając na podstawie pełnomocnictwa Wójta Gminy (kserokopia umowy w załączeniu – przyp. Wnioskodawcy). W umowie i fakturach jako nabywcę wskazano Gminę zaś odbiorcą była Szkoła Podstawowa, której przekazano obiekty szkolne w trwały zarząd. Do składania zamówień, potwierdzenia odbioru dostarczanego oleju oraz składania oświadczeń o wykorzystaniu oleju wyłącznie dla celów grzewczych została upoważniona Dyrektor Szkoły Podstawowej. Zgodnie z zawartą umową Dyrektor Szkoły dokonała w roku 2017 zakupu oleju opałowego z przeznaczeniem na cele grzewcze do kotłowni opalanej piecami na olej opałowy, zlokalizowanej w Szkole Podstawowej (…) Kod Nomenklatury Scalonej CN oleju opałowego - kod CN 27101947, barwa czerwona Sprzedający: A., dostawa do Szkoły Podstawowej.

W roku 2016 w wyniku reformy oświaty do Szkoły Podstawowej zostało włączone Gimnazjum mające w tym czasie siedzibę w budynku (…). Po przeniesieniu klas gimnazjalnych do budynku szkoły podstawowej obiekt gimnazjum został zaadaptowany na potrzeby Punktu Przedszkolnego.

Adaptowany obiekt posiada własną kotłownię. Budynek Punktu Przedszkolnego został przekazany w trwały zarząd Dyrektorowi Szkoły Podstawowej, sprawującemu nadzór nad działalnością punktu przedszkolnego. Dla potrzeb utrzymania przekazanego obiektu dyrektor szkoły w ramach zawartej umowy na dostawę oleju opałowego do szkoły planowała dokonanie zakupu oleju opałowego również do budynku punktu przedszkolnego, jednak A. odmówiła dostawy do innego punktu odbioru nie wymienionego we wspomnianej umowie.

W związku z powyższym dyrektor dokonała zamówienia oleju z wolnej ręki u dotychczasowego dostawcy oleju opałowego dla Gimnazjum tj. B. (…) Kod Nomenklatury Scalonej CN oleju opałowego - kod CN 27101947, barwa czerwona, Sprzedający: B., dostawa do Punktu Przedszkolnego.

W przypadku obu ww. dostaw Dyrektor Szkoły złożyła zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, oświadczenie, że nabyty olej opałowy zostanie wykorzystany do celów grzewczych.

W dniu (…) roku Gmina w ramach prowadzonej inwestycji wykonała przyłącza do sieci gazowej obydwu wymienionych budynków szkolnych tj. szkoły podstawowej i punktu przedszkolnego. W wyniku modernizacji kotłownie wymienionych budynków zostały wyposażone w nowe kotły przystosowane wyłącznie do opalania gazowego w związku z czym zakupiony ale niewykorzystany olej opałowy stał się dla jednostek zbędny. Wobec powyższego Dyrektor Szkoły wystąpił do dostawców z zapytaniem o możliwość zwrotu zbędnego oleju jednak w obu przypadkach dostawcy odmówili odkupienia niewykorzystanego oleju opałowego.

Przeprowadzona na dzień 31 grudnia 2020 r. inwentaryzacja wykazała następujące stany niewykorzystanego oleju opałowego:

  1. Szkoła Podstawowa (…) m3
  2. Punkt Przedszkolny (…) m3.

W związku z powyższym Gmina jako organ prowadzący rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania zbędnego oleju grzewczego ze Szkoły Podstawowej do innej jednostki organizacyjnej Gminy, posiadającej piece C.O. przystosowane do ogrzewania olejowego z przeznaczeniem przekazanego oleju opałowego wyłącznie na cele grzewcze.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Szkoła Podstawowa jako odbiorca oleju opałowego, będącą jednostką organizacyjną Gminy nieposiadającą osobowości prawnej, może nieodpłatnie przekazać niewykorzystany, zbędny dla niej olej opałowy, innej jednostce organizacyjnej gminy np. Urzędowi Gminy, która (jednostka) zobowiązałaby się do zużycia tegoż oleju wyłącznie do celów grzewczych, przez złożenie oświadczenia, spełniającego wymogi ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W chwili obecnej nie ma możliwości zmiany przez Dyrektora Szkoły Podstawowej oświadczenia o przeznaczeniu nabytego oleju, natomiast nieodpłatne przekazanie tegoż oleju innej jednostce organizacyjnej gminy na cele opałowe, przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków określonych w art. 89 ust 5 - 12 ustawy, w dalszym ciągu nie rodzi obowiązku opodatkowania tego oleju stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Tak jak wskazano zakupiony olej jest zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym. Kod CN oleju napędowego grzewczego zgodnie z nomenklaturą jest następujący: CN 2710 19 47 w związku z czym jest objęty stawka akcyzową 232,00 zł za 1.000 litrów z zastrzeżeniem zużycia wyłącznie w celach opałowych.
  2. Ze względu na dokonaną zmianę rodzaju spalanego paliwa olej opałowy stał się dla jednostki całkowicie zbędny w związku z czym Wnioskodawca rozważa nieodpłatne przekazanie innej jednostce organizacyjnej gminy, która zobowiązałaby się do jego zużycia wyłącznie w celach opałowych.
  3. W przypadku nieodpłatnego przekazania oleju, zgodnie z art. 89 ust 14 w zw. z ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym, Urząd Gminy przekazałaby naczelnikowi urzędu skarbowego miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez NSA w wyrokach I FSK 435/13 z 17 maja 2013 r. oraz I FSK 450/13 z 6 lutego 2014 r., istotą art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) jest realizacja mechanizmu ochronnego mającego na celu zabezpieczenie interesów państwa poprzez uniemożliwienie wykorzystania m.in. oleju napędowego grzewczego, na który została nałożona akcyza w preferencyjnej wysokości, w inny sposób, niż zostało to zadeklarowane w oświadczeniu złożonym na podstawie art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

W przepisach ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) nie została wprost opisana sytuacja, w której podmiot, który dokonał wcześniej zakupu oleju napędowego grzewczego i złożył oświadczenie o zużyciu go w celach opałowych na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 1 powyższej ustawy, jest zmuszony do odsprzedaży, bądź nieodpłatnego przekazania tego oleju napędowego grzewczego na rzecz innego podmiotu.

Ze względu na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do dalszej przekazania innej jednostce organizacyjnej posiadanego oleju opałowego i nie wiąże się to z koniecznością uiszczenia stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie art. 89 ust. 16 ustawy o podatku akcyzowym, pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:

  1. Wnioskodawca uzyska od nabywcy oleju napędowego grzewczego oświadczenie na podstawie art. 89 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, o przeznaczeniu przekazanego oleju napędowego grzewczego do celów opałowych, spełniające wymogi stawiane przez art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym;
  2. Wnioskodawca poinformuje właściwego naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym nieodpłatnym przekazaniu (zgodnie z brzmieniem art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku akcyzowym).

Zdaniem Wnioskodawcy nieodpłatne przekazanie oleju napędowego grzewczego w powyżej wskazany sposób, pomiędzy jednostkami organizacyjnymi Gminy, nie wymaga uzyskania koncesji, o której mowa w art. 32 ustawy - Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r., gdyż nie byłaby zrealizowana w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy (gdyż byłaby to jednorazowa, nie powtarzająca się czynność prawna).

Jednostka organizacyjna, która nabędzie od Wnioskodawcy olej napędowy grzewczy w celu jego dalszej odsprzedaży/nieodpłatnego przekazania, będzie przekazywała właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięczne zestawienie oświadczeń, o którym mowa w art. 89 ust. 14 ustawy o podatku akcyzowym.

W ocenie Wnioskodawcy zachowanie powyższej procedury zapewnia bezpieczeństwo obrotu olejem napędowym grzewczym poprzez zapewnienie, że zostanie on zużyty w celach opałowych.

Zostanie to zapewnione w szczególności dzięki zachowaniu rygorystycznej procedury określonej w art. 89 ust. 5-15 ustawy o podatku akcyzowym, z jednoczesną kontrolą pomiotów będących w posiadaniu oleju napędowego grzewczego i sposobem jego wykorzystania. Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca wywiąże się w prawidłowy sposób z obowiązków nałożonych na niego przez ustawę o podatku akcyzowym w momencie, gdy spełni łącznie następujące warunki:

  1. Złoży korektę oświadczenia złożonego na podstawie art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym poprzez wskazanie, że olej napędowy grzewczy został nabyty w celu dalszego przekazania; oświadczenie powinno spełniać wymogi stawiane przez art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym;
  2. Odbierze od przejmującego olej napędowy grzewczy oświadczenie, o którym jest mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, spełniające wymogi stawiane przez art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym;
  3. Złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zestawienie oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 14 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie zasadami określonymi w art. 89 ust. 15 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.; zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów.

W przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2047,00 zł/1000 kilogramów – art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrz-wspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Gmina zawarła w dniu 12 grudnia 2016 r. umowę z dostawcą na sukcesywne dostawy oleju opałowego oznaczonego kodem CN 2710 19 47 barwionego na czerwono w roku 2017 dla szkoły podstawowej (jednostki organizacyjnej Gminy nieposiadającej osobowości prawnej).

Umowa została zawarta w imieniu Gminy przez dyrektor szkoły, działającą na podstawie pełnomocnictwa Wójta Gminy. W umowie i na fakturach jako nabywcę wskazano Gminę, natomiast odbiorcą była szkoła podstawowa, której przekazano obiekty szkolne w trwały zarząd. Do składania zamówień, potwierdzenia odbioru dostarczanego oleju oraz składania oświadczeń o wykorzystaniu oleju wyłącznie dla celów grzewczych została upoważniona przez Gminę dyrektor szkoły podstawowej. Zgodnie z zawartą umową został dokonany zakup w 2017 r. oleju opałowego z przeznaczeniem na cele grzewcze do kotłowni opalanej piecami na olej opałowy zlokalizowanej w szkole podstawowej, a także zakup oleju opałowego od innego dostawcy na cele grzewcze punktu przedszkolnego, który również został przekazany w trwały zarząd dyrektor szkoły podstawowej jako jednostki organizacyjnej Gminy.

W przypadku obu ww. dostaw osoba upoważniona przez Gminę (dyrektor szkoły) złożyła zgodnie z art. 89 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym (w brzmieniu obowiązującym na moment zakupu oleju opałowego) oświadczenie, że nabyty olej opałowy zostanie wykorzystany do celów grzewczych.

W dalszej kolejności w ramach prowadzonej inwestycji Gmina wykonała przyłącza do sieci gazowej obydwu wymienionych budynków szkolnych tj. szkoły podstawowej i punktu przedszkolnego. W wyniku modernizacji kotłownie wymienionych budynków zostały wyposażone w nowe kotły przystosowane wyłącznie do opalania gazowego, w związku z czym zakupiony, ale niewykorzystany olej opałowy stał się dla jednostek zbędny. Dostawcy odmówili odkupienia niewykorzystanego oleju opałowego.

W związku z powyższym, Gmina jako organ prowadzący rozważa możliwość nieodpłatnego przekazania zbędnego oleju grzewczego ze szkoły podstawowej do innej jednostki organizacyjnej Gminy (np. Urzędowi Gminy) posiadającej piece C.O. przystosowane do ogrzewania olejowego, z przeznaczeniem przekazanego oleju opałowego wyłącznie na cele grzewcze. Jak wynika z zadanego pytania, wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy sytuacji, w której olej opałowy zostanie przekazany innej jednostce organizacyjnej np. Urzędowi Gminy do zużycia tego oleju wyłącznie do celów grzewczych.

Mając na uwadze powyższy opis należy wskazać, że w sytuacji opisanej we wniosku Gmina dokonała w 2017 r. nabycia oleju opałowego do celów opałowych z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 89 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 43 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym na moment zakupu, tj. od dnia 1 marca 2017 r.

Należy zauważyć, że co do zasady zastosowanie dla oleju napędowego przeznaczonego do celów opałowych - o kodzie CN 2710 19 47, zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem - stawki akcyzy w wysokości podanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, wymaga:

  • użycia tego oleju do celów opałowych oraz
  • prawidłowej dokumentacji sprzedaży i deklarowanego przeznaczenia tego oleju do celów opałowych.

Obowiązek użycia oleju napędowego do celów opałowych spoczywa co do zasady na nabywcy tego oleju. Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy w świetle przepisów obowiązujących na moment dokonywania transakcji opisanej we wniosku obowiązany był do uzyskania od nabywcy oświadczenia, o którym mowa w ust. 5 tego artykułu. Wymagania co do potwierdzenia przeznaczenia oleju opałowego wskazanego w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy, w zakresie treści oświadczenia oraz sposobu dokumentowania faktu jego złożenia, zawarte zostały w art. 89 ust. 5-10 ustawy w jej ówczesnym brzmieniu, przy zróżnicowaniu wymagań wobec podmiotów prowadzących działalność gospodarczą i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy w ówczesnym brzmieniu sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:

  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.

Stosownie do art. 89 ust. 6 ustawy w ówczesnym brzmieniu oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 7, powinno być dołączone do faktury oraz powinno zawierać:

  1. dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON;
  2. określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów;
  3. wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia;
  4. datę i miejsce złożenia oświadczenia;
  5. czytelny podpis składającego oświadczenie.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia – art. 89 ust. 7 ustawy w ówczesnym brzmieniu.

Zgodnie z art. 89 ust. 8a ustawy w ówczesnym brzmieniu oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 lit. a, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów akcyzowych w ilości wynikającej z tej umowy, zawierającym dane określone w ust. 6 lub 8, pod warunkiem:

  1. przekazania kopii tej umowy właściwemu dla sprzedawcy naczelnikowi urzędu skarbowego przed dokonaniem pierwszej sprzedaży tych wyrobów;
  2. potwierdzenia każdej sprzedaży tych wyrobów fakturą.

W myśl art. 89 ust. 14 ustawy w ówczesnym brzmieniu sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli.

Jak wynika z art. 89 ust. 15 ustawy w ówczesnym brzmieniu miesięczne zestawienie oświadczeń powinno zawierać:

  1. w przypadku sprzedawcy, o którym mowa w ust. 14:
    1. imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby podmiotu przekazującego zestawienie,
    2. ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie,
    3. datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie,
    4. w przypadku oświadczeń, o których mowa w:
    • ust. 5 pkt 1 - imię i nazwisko albo nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby, a także NIP lub REGON składającego oświadczenie,
    • ust. 5 pkt 2 - imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL składającego oświadczenie;
  2. w przypadku importera, o którym mowa w ust. 13 - dane, o których mowa w pkt 1 lit. a-c.

W przypadku gdy warunki, o których mowa w ust. 5-12, nie zostały spełnione i w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego ustalono, że wyroby, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 lit. a, nie zostały użyte do celów opałowych lub gdy nie ustalono nabywcy tych wyrobów, stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 – art. 89 ust. 16 w ówczesnym brzmieniu.

Wskazać dalej należy, że nowelizacją ustawy obowiązującą od 1 września 2019 r. (wprowadzoną ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2019 r. poz. 1556 ze zm., z uwzględnieniem okresu przejściowego obowiązującego do 31 sierpnia 2020 r.), ustawodawca wprowadził nowe zasady obrotu paliwami opałowym, które będą opodatkowane preferencyjną – obniżoną stawką podatku akcyzowego.

Z uwagi na wskazaną preferencyjną stawkę podatku akcyzowego, która jest znacznie niższa aniżeli na paliwa silnikowe, ustawodawca wprowadził nowe definicje wyróżniające podmioty uczestniczące w obrocie tymi paliwami opałowymi oraz zmodyfikował warunki na jakich możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki. Z kolei brak spełniania tych warunków, o których mowa w art. 89 ust. 5-5f i ust. 10 pkt 3 ustawy powoduje, że względem tych paliw, co do zasady stosować się będzie stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Równocześnie zachowując zasady proporcjonalności określono przypadki, które w efekcie prowadzą do opodatkowania paliw opałowych obniżoną stawką akcyzy mimo niedochowania warunków wymienionych w art. 89 ust. 5-5f i ust. 10 pkt 3 ustawy. Przypadki te zdefiniowane zostały w art. 89 ust. 17-21 ustawy, w których zastosowano różne rozwiązania związane z elementami konstrukcyjnymi podatku akcyzowego.

Zgodnie z aktualnym brzmieniem art. 89 ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, stawki akcyzy określone w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a stosuje się, pod warunkiem że:

  1. nabywcą tych wyrobów jest pośredniczący podmiot olejowy lub zużywający podmiot olejowy;
  2. sprzedawca będący pośredniczącym podmiotem olejowym dokona zgłoszenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2332 oraz z 2019 r. poz. 730, 1123 i 1556);
  3. nabywca oświadczy, że nabywane wyroby:
    1. zostaną przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania tych stawek; oświadczenie ma następującą teść: "Oświadczam, że nabywane wyroby zużyję do celów opałowych. Za zmianę przeznaczenia nabywanych wyrobów i przez to narażenie na uszczuplenie podatku akcyzowego grozi odpowiedzialność przewidziana w art. 73a Kodeksu karnego skarbowego." Lub
    2. będą sprzedane do celów opałowych, uprawniających do stosowania tych stawek; oświadczenie ma następującą treść: "Oświadczam, że nabywane wyroby sprzedam do celów opałowych. Za zmianę przeznaczenia nabywanych wyrobów i przez to narażenie na uszczuplenie podatku akcyzowego grozi odpowiedzialność przewidziana w art. 73a Kodeksu karnego skarbowego.";
  4. nabywca uzupełni zgłoszenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 albo art. 6a ust. 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zgodnie z art. 5 ust. 6 lub art. 6a ust. 3 tej ustawy oraz uzupełni to zgłoszenie o oświadczenie, o którym mowa w pkt 3.

W przypadkach niedostępności rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, warunki określone w ust. 5 pkt 2-4 oraz ust. 5c pkt 2-4 uznaje się za spełnione, o ile podmiot dokona zgłoszenia i uzupełnienia zgłoszenia o informacje o odbiorze wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, na warunkach i w terminie określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 9 ust. 7 tej ustawy – art. 89 ust. 5d ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 5e ustawy w przypadku sprzedaży paliw opałowych będących przedmiotem przewozu towarów w rozumieniu ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi pośredniczącemu podmiotowi olejowemu lub zużywającemu podmiotowi olejowemu innemu niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, warunki stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, mogą być zastąpione oświadczeniem nabywcy o treści określonej w ust. 5 pkt 3 lit. a lub b złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą wyrobów akcyzowych, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów akcyzowych w ilości wynikającej z tej umowy, jeżeli:

  1. każda sprzedaż tych wyrobów została potwierdzona fakturą;
  2. nabywca poinformuje sprzedawcę, że ilość odebranych wyrobów jest zgodna z ilością wykazaną w fakturze, o której mowa w pkt 1;
  3. dokonano zgłoszenia do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, danych zawartych w umowie, o których mowa w art. 6c ust. 2 tej ustawy, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży tych wyrobów.

Na podstawie art. 89 ust. 5f ustawy, w przypadku sprzedaży paliw opałowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy niebędących przedmiotem przewozu w rozumieniu ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi pośredniczącemu podmiotowi olejowemu lub zużywającemu podmiotowi olejowemu innemu niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, warunki stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, o których mowa w ust. 5 pkt 2-4, mogą być zastąpione oświadczeniem nabywcy o treści określonej w ust. 5 pkt 3 lit. a lub b złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą wyrobów akcyzowych, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów akcyzowych w ilości wynikającej z tej umowy, jeżeli:

  1. każda sprzedaż tych wyrobów została potwierdzona fakturą;
  2. nabywca poinformuje sprzedawcę, że ilość odebranych wyrobów jest zgodna z ilością wykazaną w fakturze, o której mowa w pkt 1;
  3. dokonano zgłoszenia do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, danych zawartych w umowie, o których mowa w art. 6c ust. 2 tej ustawy, nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży tych wyrobów.

W przypadkach, o których mowa w ust. 5e i 5f, sprzedawca będący pośredniczącym podmiotem olejowym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, sporządza i przesyła do rejestru zgłoszeń, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, miesięczne zestawienie informacji, o których mowa w art. 6c ust. 4 tej ustawy – art. 89 ust. 5g ustawy.

Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a zużywającym podmiotom olejowym jest obowiązany odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku gdy adres, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego uproszczonego miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze, z wyłączeniem miejsc, gdzie znajdują się urządzenia grzewcze niestacjonarne – art. 89 ust. 10 pkt 3 ustawy.

W przypadku gdy warunki, o których mowa w ust. 5-5f i ust. 10 pkt 3, nie zostały spełnione, stosuje się stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 – art. 89 ust. 16 ustawy.

W przypadku gdy nabywca uzupełni zgłoszenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 4, po upływie terminu, o którym mowa w art. 5 ust. 6 lub art. 6a ust. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, ale przed upływem terminu, o którym mowa w art. 11 ust. 1 tej ustawy, zobowiązanie podatkowe nie powstaje i z chwilą uzupełnienia przez nabywcę tego zgłoszenia, w części objętej potwierdzeniem, wygasa obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, ciążący na pośredniczącym podmiocie olejowym – art. 89 ust. 17 ustawy.

W przypadku naruszenia warunków sprzedaży, o których mowa w ust. 5e i 5f, obowiązek podatkowy z tytułu czynności, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, ciążący na pośredniczącym podmiocie olejowym, wygasa w zakresie ilości odebranego towaru potwierdzonej przez nabywcę w zgłoszeniu w sposób, o którym mowa w art. 5 ust. 6 lub art. 6a ust. 3 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi - art. 89 ust. 19 ustawy.

Z kolei na mocy art. 89 ust. 20 ustawy w aktualnym brzmieniu, w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia, o którym mowa w ust. 5 pkt 4, ust. 5c pkt 4 i ust. 5d, albo naruszenia warunków sprzedaży, o których mowa w ust. 5a, 5e, 5f i ust. 10 pkt 3:

  1. pośredniczącemu podmiotowi olejowemu lub zużywającemu podmiotowi olejowemu, na jego wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności akcyzy, przysługuje zwrot akcyzy zapłaconej przez ten podmiot, jeżeli w wyniku postępowania podatkowego zostanie ustalone, że wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, zostały zużyte do celów opałowych albo
  2. jeżeli pośredniczący podmiot olejowy lub zużywający podmiot olejowy nie złożył deklaracji podatkowej lub deklaracji uproszczonej w zakresie wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w ust. 4 pkt 1:
    1. nie wszczyna się postępowań podatkowych, jeżeli w wyniku kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej ustalono, że wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, zostały zużyte do celów opałowych albo
    2. wszczęte postępowanie umarza się, jeżeli w tym postępowaniu ustalono, że wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i pkt 15 lit. a, zostały zużyte do celów opałowych.


Raz jeszcze należy wskazać, że zgodnie z treścią wniosku przedstawionego przez Gminę nabywając olej opałowy - zabarwiony na czerwono i oznaczony znacznikiem, o kodzie CN 2710 19 47 - z przeznaczeniem na cele opałowe, Wnioskodawca dopełnił warunków uprawniających do zastosowania dla tego oleju stawki akcyzy wskazanej w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Należy mieć na uwadze, że od momentu nabycia przedmiotowych wyrobów to na Wnioskodawcy (Gminie) ciąży obowiązek zachowania warunków zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy. Jak bowiem wynika z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy, także – na mocy art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy – sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że przez sprzedaż należy rozumieć czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot (art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy).

W przedmiotowej sprawie objętej zapytaniem, w ocenie Organu, nie dochodzi do sprzedaży w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca (Gmina) będący nabywcą oleju opałowego nie dokonuje przeniesienia własności lub posiadania na inny podmiot. Gmina planuje bowiem nieodpłatne przekazanie własności przedmiotowego oleju opałowego w ramach swoich jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, tj. w ramach jednego i tego samego podmiotu. Podkreślenia bowiem wymaga, że to Gmina występuje w roli nabywcy oleju opałowego, a także została wskazana na fakturach dokumentujących to nabycie, jak również czynności wykonywane przez upoważnione osoby (dyrektor szkoły podstawowej) realizowane były na mocy pełnomocnictwa od Wnioskodawcy (Gminy) i w jego imieniu.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie oleju opałowego, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 9 ustawy w ramach jednego podmiotu (Gminy) w celu jego zużycia do celów opałowych zgodnie z oświadczeniem złożonym na moment zakupu oleju opałowego, nie będzie powodowało zmiany przeznaczenia nabytego przez Wnioskodawcę oleju opałowego i nie będzie stanowić naruszenia warunków uprawniających do zastosowania preferencyjnej stawki podatku. W konsekwencji, nie będzie podlegało opodatkowaniu stawką akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy. Przy czym, należy zauważyć, że przewóz paliw opałowych (oleju opałowego) wiąże się z koniecznością spełnienia warunków niezbędnych dla tego przemieszczenia wynikających z ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2020 r., poz. 859 ze zm.).

Należy również wskazać, że w momencie złożenia przez Wnioskodawcę oświadczenia, że nabywane oleje zostaną zużyte do celów opałowych, sprzedawca tych olejów uzyskał prawo do sprzedaży ich na rzecz Wnioskodawcy z preferencyjną stawką akcyzy. Gdy w momencie składania oświadczenia było ono prawidłowe, to wywoływało określone skutki, które w wyniku jego złożenia zaistniały. Wobec powyższego, zmiana (korekta) oświadczenia post factum jest niedopuszczalna. Wynika to wprost z przepisów Kodeksu cywilnego, zgodnie bowiem z art. 61 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.) oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

Odwołanie oświadczenia można określić jako inne oświadczenie, przez które składający pozbawia skuteczności prawnej swój poprzedni komunikat. Do pozbawienia skuteczności prawnej oświadczenia woli dochodzi wówczas, gdy oświadczenie odwołujące dotarło do adresata najpóźniej równocześnie z oświadczeniem odwoływanym. Może ono być wyrażone w dowolnej formie, ale musi dotrzeć do adresata w taki sposób, by mógł on zapoznać się z jego treścią. Po złożeniu oświadczenia woli jego odwołanie możliwe jest jedynie za zgodą adresata, chyba że pozwala na nie przepis szczególny (por. Kodeks cywilny. Komentarz, pod red. prof. dr hab. Edward Gniewek, prof. dr hab. Piotr Machnikowski, rok wydania: 2014, wydawnictwo: C.H.Beck, wydanie: 6).

Zatem zmiana (korekta) oświadczenia, które już wywołało skutki prawne nie jest możliwa ani na gruncie prawa cywilnego, ani też na gruncie podatku akcyzowego, którego przepisy nie przewidują takiej okoliczności. Niemniej brak możliwości zmiany oświadczenia, a w szczególności niewykorzystanie nabytego oleju opałowego zgodnie ze złożonym oświadczeniem nie oznacza, że automatycznie w sprawie przedstawionej we wniosku znajdzie zastosowanie stawka, o której mowa w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy. Zastosowanie takiej stawki nastąpi jedynie w przypadku, gdyby warunki, o których mowa w art. 89 ustawy nie zostały spełnione i w wyniku postępowania podatkowego, postępowania kontrolnego albo kontroli podatkowej ustalono, że wyroby, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15 lit. a, nie zostały użyte do celów opałowych lub gdy nie ustalono nabywcy tych wyrobów.

Należy również wskazać, że na gruncie podatku akcyzowego Wnioskodawca nie ma obowiązku uzyskania nowego oświadczenia o przeznaczeniu olejów opałowych do celów grzewczych, ani do składania zestawienia oświadczeń, o których mowa w art. 89 ust. 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 30 kwietnia 2018 r. Powyższe obowiązki wynikające z ustawy w brzmieniu obowiązującym na moment nabycia oleju opałowego dotyczyły bowiem podmiotów dokonujących sprzedaży olejów opałowych – co, jak wskazano wyżej, nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie objętej pytaniem.

Z powyższych względów, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie postawionego pytania, tj. w kwestii obowiązku złożenia korekty pierwotnego oświadczenia, odbioru nowego oświadczenia oraz składania miesięcznego zestawienia oświadczeń o przeznaczeniu olejów opałowych w sytuacji nieodpłatnego przekazania zbędnego oleju grzewczego ze Szkoły Podstawowej do innej jednostki organizacyjnej Gminy posiadającej piece C.O. przystosowane do ogrzewania olejowego, z przeznaczeniem przekazanego oleju opałowego wyłącznie na cele grzewcze – należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ podkreśla, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Wnioskodawcy i odnosi się ściśle do brzmienia zadanego pytania. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, przedmiotem niniejszej interpretacji nie były przepisy ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy w zakresie obowiązku uzyskania koncesji na obrót paliwami ciekłymi, jak również przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2020 r., poz. 859 ze zm.) dotyczące przewozu paliw opałowych i warunków ich przemieszczania. Przepisy te bowiem nie stanowią przepisów podatkowych i tym samym nie podlegają interpretacji w oparciu o przepis art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Niniejsza interpretacja opiera się ściśle na przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego. Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018 r., poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj