Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.212.2021.1.SP
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 kwietnia 2021 r. (data wpływu 19 kwietnia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji pn. „Budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej - nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…), dla potrzeb lokalnej społeczności, w tym grup defaworyzowanych” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 kwietnia 2021 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w ramach inwestycji pn. „Budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej - nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…), dla potrzeb lokalnej społeczności, w tym grup defaworyzowanych”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidulanej dotyczy zdarzenia przyszłego. Gmina (…) podpisała z Województwem (…) umowę przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Umowa dotyczy projektu pn. „Budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej - nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…), dla potrzeb lokalnej społeczności, w tym grup defaworyzowanych”. Z uwagi, iż Gmina (…) chce zaliczyć koszty podatku VAT projektu do kosztów kwalifikowanych musi na etapie złożenia Wniosku o płatność wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez nią odzyskany w całości ani w części zarówno podczas realizowania inwestycji, ani po jej zakończeniu.


Projekt obejmuje realizację jednego zadania inwestycyjnego w celu dostosowania bazy sportowej dla klubów sportowych z terenu gminy (…) tj. modernizacja boiska sportowego w (…). W ramach zadania boisko trawiaste w miejscowości (…) zostanie przebudowane na boisko wielofunkcyjne o nawierzchni poliuretanowej, wodoprzepuszczalnej. Boisko będzie miało powierzchnię (…) i będzie wykonane na podbudowie materiałów przesiąkliwych. Będzie to boisko o nawierzchni poliuretanowej typu ET oraz mata + natrysk; wymiary (..). Przy boisku zostaną wykonane siedziska sportowe - konstrukcja trybun stalowa. Zostaną wykonane dwa segmenty po 20 siedzisk. Łącznie 40 siedzisk. Przy krótszych bokach boiska zostaną wykonane piłkochwyty z siatki poliuretanowej o długości (…) m. Zamontowane zostaną dwa komplety o wysokości (…) m. Dodatkowo za bramkami zostanie zamontowana siatka polipropylenowa zamocowana do istniejącego ogrodzenia na wspornikach. Przy boisku zostanie wykonany ciąg pieszy z kostki o gr. (…) cm, wokół zostanie wykonane obrzeże betonowe na posypce cementowo - piaskowej o gr. (…) cm. Od strony wschodniej wykonany zostanie dojazd do boiska dla samochodów technicznych. Utwardzenie zostanie wykonane z kostki (…) cm. o grubości (…) cm. Wokół nawierzchni ustawione zostaną krawężniki betonowe na podsypce cementowo - piaskowej o grubości (…) cm. Zostanie wykonane również ogrodzenie panelowe o długości (…) mb. i wysokości (…) m. zawierające furtkę oraz bramę dwuskrzydłową. Na zmodernizowanym obiekcie powstaną następujące rodzaje boisk: boisko do piłki nożnej oraz piłki ręcznej 1x, boisko do koszykówki 2x, boisko do siatkówki 1x oraz boisko do tenisa 1x.


Zadanie obejmuje również zakup niezbędnego wyposażenia tj. kosze do koszykówki - 4 szt., słupki do siatkówki i tenisa -1 kpi., bramki do piłki ręcznej (…) m -2 szt., wycieraczka do butów. W ramach zadania zostanie wykonane również oświetlenie boiska sportowego z nowoczesną oprawą oraz ze źródłem światła typu LED. Wykonana zostanie sieć elektroenergetyczna zasilająca instalację oświetleniową. W celu zasilenia instalacji oświetleniowej wybudowana zostanie linia kablowa, posadowione zostaną słupy oświetleniowe wraz z oprawami oraz lampy parkowe.


W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, Gmina (…) będzie ponosiła wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiału, wykonaniem robót budowlanych. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez Wykonawców fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Po wybudowaniu wielofunkcyjnego boiska sportowego w (…) Gmina (…) pozostanie jego właścicielem.


Nowo wybudowane boisko będzie ogólnodostępne oraz będzie służyło całemu lokalnemu społeczeństwu. Boisko nie będzie służyło Gminie jako obiekt przynoszący dochody. Ponadto Wnioskodawca informuje, że budowa boiska będzie związana z realizacją zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.


Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie stanowiło własność Gminy. Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a Gmina w związku z realizacją budowy boiska nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Gmina (…) jako czynny podatnik podatku od towarów i usług będzie miała możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT w całości lub w części, zarówno w trakcie realizowania jak i po jej zakończeniu - w związku z wydatkami związanymi z inwestycją polegająca na „budowie wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania przez Gminę (…) odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z przedstawionego przez Gminę stanu wynika, że Wnioskodawca będący podatnikiem podatku VAT czynnym, nabędzie towary i usługi w zakresie wykonywania inwestycji pod nazwą „Budowa wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…) ”, realizowanego w ramach zadań własnych z zakresu kultury fizycznej. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem efekty przedmiotowej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane
w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r.
poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Katalog tychże zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina podpisała z Województwem (…)umowę o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowa dotyczy projektu pn. „Budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej - nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…), dla potrzeb lokalnej społeczności, w tym grup defaworyzowanych”. Projekt obejmuje realizację jednego zadania inwestycyjnego w celu dostosowania bazy sportowej dla klubów sportowych z terenu gminy (…) tj. modernizacja boiska sportowego w (…). W ramach zadania boisko trawiaste w miejscowości (…) zostanie przebudowane na boisko wielofunkcyjne o nawierzchni poliuretanowej, wodoprzepuszczalnej. Realizując projekt Gmina podejmuje zadanie własne nałożone na Jednostki Samorządu Terytorialnego zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, Gmina będzie ponosiła wszelkie koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiału, wykonaniem robót budowlanych. Po wybudowaniu wielofunkcyjnego boiska sportowego w (…) Gmina pozostanie jego właścicielem. Nowo wybudowane boisko będzie ogólnodostępne oraz będzie służyło całemu lokalnemu społeczeństwu. Budowa boiska będzie związana z realizacją zadań własnych Gminy, wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a Gmina w związku z realizacją budowy boiska nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej - nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…), dla potrzeb lokalnej społeczności, w tym grup defaworyzowanych”.


Zgodnie z przytoczonymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że realizując inwestycję Gmina podejmuje zadanie własne nałożone zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Nowo wybudowane boisko będzie ogólnodostępne oraz będzie służyło całemu lokalnemu społeczeństwu. Zakupy dokonywane w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a Gmina w związku z realizacją budowy boiska nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowego zadania nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy ani zwrotu podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej- nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego w miejscowości (…), dla potrzeb lokalnej społeczności, w tym grup defaworyzowanych”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego(…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj