Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.201.2021.2.KO
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski”,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym”,
  • prawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych”.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP:

  • jako ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski”,
  • jako ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym”,
  • jako KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 maja 2021 r. (data wpływu 19 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.201.2021.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej również jako: „Gmina”) jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Zauważyć bowiem należy, że - zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 920) - miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie z kolei do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 713) gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 tej ustawy). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt l ustawy o samorządzie gminnym, jednym z zadań własnych gminy jest gospodarka nieruchomościami.

Gmina ma zamiar wnieść aportem do Spółki prawo własności działek o numerach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 położonych w obrębie .. jednostka ewidencyjna….

Rada Miasta uchwałą nr … z dnia 15.01.2014 r. w sprawie utworzenia przez Gminę wspólnie z Województwem spółki akcyjnej, powierzyła tej Spółce promocję …. - województwa, a w szczególności dawnej dzielnicy …, w kontekście projektu „…”, jako miejsca do lokalizacji i prowadzenia inwestycji przemysłowych oraz z przemysłem związanych i w ten sposób tworzenie warunków aktywizacji gospodarczej na rzecz rozwoju strategicznego obszaru biznesowego dla … i … oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju obszaru dawnej dzielnicy … i miasta, prowadzącego do ożywienia rynków lokalnych, a w szczególności aktywizacji lokalnego rynku pracy i przeciwdziałaniu bezrobociu. Na wskazanych działkach Spółka ma wykonać zadanie pn. …. W założeniu ma to być teren parku miejskiego uzupełniony o nowoczesną infrastrukturę rekreacyjną, w głównej mierze umożliwiającą organizowanie masowych wydarzeń kulturalnych na terenie…. Centrum Wielkoskalowych Plenerowych Wydarzeń Kulturalnych „…” poprzez zlokalizowanie w sąsiedztwie inwestycji w …. (również realizowanych przez spółkę ….) - będzie stanowić unikalny w planowaniu przestrzennym …. ciąg rowerowo-pieszy aktywizujący społecznie i ekonomicznie obszar …. oraz całej wschodniej części miasta. Planowana inwestycja jest ukierunkowana przede wszystkim na funkcje społeczne i rewitalizacyjne.

Wszystkie przedmiotowe działki są objęte obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru …. przyjętym uchwałą nr …. Rady Miasta … z dnia 7 grudnia 2016 r. (Dz. Urz. Woj….), dalej zwany „MPZP”.

Jak wynika z § 3 powyższej uchwały, celem planu jest:

  1. ustalenie zasad kształtowania terenów usługowych jako terenów o wysokim standardzie architektury, wyposażonych w niezbędną infrastrukturę społeczną, a także zieleń towarzyszącą zabudowie,
  2. ustalenie zasad kształtowania nowej zabudowy mieszkaniowej (zarówno jednorodzinnej jak i wielorodzinnej niskiej intensywności), wyposażonej w infrastrukturę społeczną oraz w obiekty usług komercyjnych, służące zaspokojeniu podstawowych potrzeb mieszkańców obszaru z uwzględnieniem wysokiego wskaźnika powierzchni biologicznie czynnej - ze względu na położenie w strefie kształtowania systemu przyrodniczego,
  3. ochrona i urządzenie terenów zieleni urządzonej jako przestrzeni publicznych o wysokich walorach estetycznych, przyrodniczych, funkcjonalnych i krajobrazowych dla potrzeb rekreacji i wypoczynku mieszkańców;
  4. rozbudowa infrastruktury technicznej i komunalnej,
  5. rozwój układu komunikacyjnego obszaru,
  6. stworzenie warunków oraz określenie podstaw przestrzennych dla realizacji procesów rewitalizacji.

Według § 5 ust. 1 pkt 9 tej uchwały, w planie wprowadzone zostały oznaczenia identyfikacyjne terenów o określonym przeznaczeniu oraz ustalonych zasadach i warunkach zagospodarowania tj.

  • MN.1-MN.15 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę jednorodzinną,
  • MN/MWn.1-MN/MWn.7 - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej niskiej intensywności, o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę jednorodzinną lub pod zabudowę budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi niskiej intensywności,
  • U/ZP.1 - teren zabudowy usługowej i zieleni urządzonej, o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę obiektami usługowymi lub zieleń urządzoną,
  • U.1-U.5 - tereny zabudowy usługowej, o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę obiektami usługowymi (w tym inkubatory przedsiębiorczości, parki technologiczne, centra technologiczne, usługi wysokich technologii) lub zabudowę obiektami przemysłu wysokich technologii i rzemiosła,
  • U.6 - teren zabudowy usługowej, o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę budynkami usługowymi,
  • R.1-R.8 - tereny rolnicze, o podstawowym przeznaczeniu pod tereny upraw rolnych i sady,
  • ZL.1 - teren lasu, o podstawowym przeznaczeniu pod lasy,
  • ZP.1 - teren zieleni urządzonej, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną - park miejski,
  • ZP.2-ZP.3 - tereny zieleni urządzonej, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno-socjalnym,
  • ZI.1-ZI.4 - tereny zieleni urządzonej, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną, zrealizowaną jako zieleń izolacyjna,
  • tereny komunikacji z podziałem na:
    • KDGPT.1 - teren drogi publicznej, o podstawowym przeznaczeniu pod drogi publiczne klasy głównej ruchu przyspieszonego z wydzielonym torowiskiem tramwajowym,
    • KDZ.1-KDZ.4 - tereny dróg publicznych, o podstawowym przeznaczeniu pod drogi publiczne klasy zbiorczej,
    • KDL.1-KDL.4 - tereny dróg publicznych, o podstawowym przeznaczeniu pod drogi publiczne klasy lokalnej,
    • KDD.1-KDD.13 - tereny dróg publicznych, o podstawowym przeznaczeniu pod drogi publiczne klasy dojazdowej,
    • KDW.1-KDW.3 - tereny dróg wewnętrznych, o podstawowym przeznaczeniu pod drogi wewnętrzne,
  • KU.1-KU.3 - tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych, o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych,
  • KUt.1 - teren obsługi i urządzeń komunikacyjnych, o podstawowym przeznaczeniu pod pętlę tramwajowo - autobusową,
  • E.1 - teren infrastruktury technicznej, o podstawowym przeznaczeniu pod lokalizację obiektów i urządzeń budowlanych z zakresu infrastruktury elektroenergetyki.



Działki, o których wyżej mowa, mające być przedmiotem aportu Gminy, znajdują się na terenach oznaczonych: ZP.1, ZP.2, KU.2, KU.3.

W związku z tym należy wskazać, że ww. uchwała zawiera następujące postanowienia dotyczące ww. terenów.

Teren zieleni urządzonej, oznaczony symbolem ZP.1, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną - park miejski, został wyznaczony na mocy § 25 ww. uchwały.

Jako przeznaczenie uzupełniające ustalono możliwość lokalizacji:

  1. stałej sceny teatralnej lub estrady dla widowisk plenerowych;
  2. obiektów i urządzeń obsługujących widowiska plenerowe.

Postanowiono dalej, że teren ZP.1, w granicy wskazanej na rysunku planu, może być wykorzystywany dla organizacji imprez masowych

W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu ustalono:

  1. obiekty i urządzenia, o których wyżej mowa stanowiących przeznaczenie uzupełniające, mogą być zrealizowane wyłącznie w granicy wyznaczonych nieprzekraczalnych linii zabudowy;
  2. zakaz lokalizacji tymczasowych obiektów budowlanych, za wyjątkiem tymczasowych obiektów budowlanych (w tym przykryć namiotowych i powłok pneumatycznych) towarzyszących imprezom masowym, lokalizowanych na czas trwania tych imprez;
  3. zakaz budowy ogrodzeń;
  4. zakaz nowych nasadzeń zieleni wysokiej;
  5. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego: 80%;
  6. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
  7. dla obiektów wskazanych jako dopuszczone a dotyczące stałej sceny teatralnej lub estrady dla widowisk plenerowych, ustala się:
    1. maksymalną wysokość obiektu sceny teatralnej lub estrady - 15 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25;
    3. maksymalną powierzchnię zabudowy: 500 m2;
  8. dla obiektów wskazanych jako dopuszczone a dotyczące obiektów i urządzeń obsługujących widowiska plenerowe, ustala się:
    1. maksymalną wysokość - 8 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25.




Tereny zieleni urządzonej, oznaczone symbolami ZP.2-ZP.3, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno-socjalnym, zostały wyznaczone na mocy § 26 ww. uchwały. Jako przeznaczenie uzupełniające ustalono możliwość lokalizacji:

  1. pola namiotowego i karawaningowego;
  2. obiektów usługowych związanych z obsługą terenu.

W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów ustalono:

  1. obiekty i urządzenia, o których wyżej stanowiących przeznaczenie uzupełniające, mogą być zrealizowane wyłącznie w granicy wyznaczonych nieprzekraczalnych linii zabudowy;
  2. zakaz budowy ogrodzeń z zastrzeżeniem § 7ust. 7 pkt 1 lit. d (tj. dopuszczenie stosowania ogrodzeń wokół parkingów, trawników, skwerów i zieleńców, pól kempingowych i karawaningowych, placów zabaw do wysokości 1,5 m);
  3. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego: 80%;
  4. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
  5. dla obiektu administracyjno - socjalnego ustala się:
    1. maksymalną wysokość zabudowy: 5 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25,
    3. maksymalną powierzchnię zabudowy w terenie działki budowlanej objętej projektem zagospodarowania terenu do decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem: 300 m2;
  6. dla obiektów usługowych ustala się:
      maksymalną wysokość zabudowy: 8 m,
    1. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,3,
    2. maksymalną powierzchnię zabudowy w terenie działki budowlanej objętej projektem zagospodarowania terenu do decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem: 150 m2.



Tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych, oznaczone symbolem KU.1- KU.3, o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych, zostały wyznaczone na mocy § 29 ww. uchwały.

Jako przeznaczenie uzupełniające ustalono możliwość lokalizacji obiektu socjalnego dla obsługi parkingów.

W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu ustalono:

  1. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego:
    1. dla terenu KU.1 : 20%,
    2. dla terenów KU.2, KU.3 : 80%;
  2. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
  3. wskaźnik intensywności zabudowy:
    1. dla terenu KU.1: 0,2 - 0,4,
    2. dla terenów KU.2, KU.3: 0,1 - 0,2;
  4. dla obiektu socjalnego dla obsługi parkingu ustala się:
    1. maksymalną wysokość zabudowy: 4,5 m,
    2. maksymalną powierzchnię zabudowy: 60 m2.


Ponadto z ww. uchwały wynika również, iż:

  • ustalono zakaz lokalizacji obiektów reklamowych w terenach zieleni ZP.1-ZP.3, ZI.1-ZI.4 oraz w terenach komunikacji o podstawowym przeznaczeniu pod drogi publiczne KDGPT.1, KDZ.1- KDZ.4, KDL.1-KDL.4, KDD.1-KDD.13 oraz w terenach dróg wewnętrznych KDW.1-KDW.3;
  • dopuszczono jednak lokalizowanie urządzeń reklamowych i tablic reklamowych dla potrzeb realizacji funkcji wystawienniczych, w terenach oznaczonych symbolami U/ZP.1, ZP.1-ZP.3 oraz w terenach dróg publicznych, pod warunkiem, że:
    • maksymalna powierzchnia ekspozycyjna tablicy informacyjnej nie przekroczy 3,0 m2,
    • maksymalna wysokość tablicy informacyjnej wraz z mocowaniem nie przekroczy 2,2 m,
    • tablica informacyjna będzie wykonana z drewna, stali lub szkła,
    • tablica informacyjna nie będzie kolidowała z istniejącą zielenią wysoką - nie spowoduje konieczności usunięcia bądź redukcji koron drzew lub krzewów;
  • dopuszczono iluminację obiektów w terenach ZP.1, U.1-U.6 oraz zespołu zabytkowego
  • w terenie U/ZP.1 wraz z ich otoczeniem oraz towarzyszącymi zespołami zieleni;
  • wyznaczono strefę hydrogeniczną, której zasięg zaznaczono na rysunku planu, w obrębie której ustala się dla rowów zlokalizowanych w wydzielonych terenach komunikacji oraz w terenie ZP.1, dopuszczono wykonywanie robót budowlanych obejmujących przebudowę, remont, rozbudowę i wykonanie nowego przebiegu rowów, wykonanie przepustów oraz obiektów mostowych z możliwością zarurowania odcinków koryta.
  • ustalono zakaz lokalizacji miejsc parkingowych w terenach oznaczonych symbolem ZP.1, ZL.1, R.1-R.8;
  • dopuszczono realizację miejsc parkingowych jako garaży i parkingów podziemnych, za wyjątkiem terenów oznaczonych symbolami: U/ZP.1, ZP.1-ZP.3, ZL.1, ZI.1-ZI.4 oraz Terenów Komunikacji (KDGPT.1, KDZ.1-KDZ.4, KDL.1-KDL.4, KDD.1-KDD.13, KDW.1-KDW.3);
  • w terenach ZP.2-ZP.3 dopuszczono lokalizację ogrodzeń tzw. „piłkołapów” i „piłkochwytów” towarzyszących terenowym obiektom sportu i rekreacji; ogrodzenia te mogą być wyższe niż 2,20 m;
  • ustalono zakaz lokalizacji wolnostojących masztów z zakresu łączności publicznej w terenach oznaczonych symbolem: ZP.1 - ZP.3, U/ZP.1;
  • ustalono nakaz stosowania nawierzchni ciągów pieszych oraz wewnętrznych dróg w obrębie pól kempingowych i karawaningowych w terenach oznaczonych symbolem ZP.2-ZP.3, jako naturalne, lub utwardzone, z wykorzystaniem materiałów naturalnych przepuszczalnych dla wody;
  • w terenach KU.2-KU.3 ustalono nakaz zastosowania nawierzchni naturalnych, przepuszczalnych dla wody.


Gmina dalej wskazuje fakty i okoliczności dotyczące poszczególnych działek mających być wniesionych aportem do Spółki ….

Działka nr 1 o powierzchni 5079 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody…;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się w części na terenach zieleni urządzonej (ZP.1), a w części na terenach obsługi i urządzeń komunikacyjnych (KU.2);
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 1995, 1996, 2004, 2006, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019 działka ta miała charakter rolny;
  • działka ta aktualnie pokryta jest trawą, nie jest zabudowana;
  • działka ta corocznie od 2015 r. była przedmiotem umowy dzierżawy w okresie od kwietnia do września na cele rolnicze.

Działka nr 5 o powierzchni 1691 m2 (objęta księgą wieczystą nr ….):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody ….;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się w części na terenach zieleni urządzonej (ZP.1), a w części na terenach obsługi i urządzeń komunikacyjnych (KU.2);
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 2017, 2018 i 2019 działka ta miała charakter rolny;
  • obecnie jest częściowo zaorana, w części jest porośnięta drzewami;
  • na działce tej zlokalizowana jest infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia, przy czym infrastruktura ta nie jest ujęta w ewidencji analitycznej środków trwałych G (w świetle art. 49 § 1 ustawy z dnia 23.04.1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm., infrastruktura ta stanowi własność przedsiębiorstwa, do którego została przyłączona celem świadczenia usług z zakresu zaopatrzenia w media);
  • działka ta stanowi teren zieleni nieurządzonej i nie była przedmiotem użytkowania w innym celu.

Działka nr 8 o powierzchni 5065 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody …;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się na terenach zieleni urządzonej (ZP.1);
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 2017, 2018 i 2019 działka ta miała charakter rolny;
  • działka ta obecnie jest zaorana;
  • była oddana w użytkowanie wieczyste (od dnia 7.08.2018 r. - 1.09.2020 r. użytkownikiem wieczystym była Agencja …, a wcześniej A).

Działka nr 2 o powierzchni 6073 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody ….;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się na terenach zieleni urządzonej (ZP.1) oraz (ZP.2);
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 1995,1996,2004,2006, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019 działka ta miała charakter rolny;
  • obecnie działka ta jest zaorana;
  • działka ta corocznie od 2015 r. była przedmiotem umowy dzierżawy w okresie od kwietnia do września na cele rolnicze.

Działka nr 3 o powierzchni 2929 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody …;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się w obszarze przeznaczonym pod tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych o symbolu KU.3;
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 1995, 1996, 2004, 2006, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019 działka ta miała charakter rolny;
  • obecnie jest przeznaczona jest pod uprawę kukurydzy;
  • działka ta corocznie od 2015 r. była przedmiotem umowy dzierżawy w okresie od kwietnia do września na cele rolnicze.

Działka nr 6 o powierzchni 2410 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody …;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się w części na terenach zieleni urządzonej (ZP.1) oraz (ZP.2) a w części na obszarze przeznaczonym pod tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych o symbolu KU.3;
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 1995, 1996, 2004, 2006, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019) na działce tej znajdowała się droga dojazdowa;
  • obecnie działka ta zapewnia dojazd do pól uprawnych, stanowi ona ogólnodostępną, gruntową drogę wewnętrzną.

Działka nr 4 o powierzchni 1092 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody ….;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się na terenach zieleni urządzonej (ZP.1);
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 1995, 1996, 2004, 2006, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019 działka ta miała charakter drogi dojazdowej
  • również obecnie jest to droga gruntowa porośnięta trawą, stanowi ogólnodostępną, gruntową drogę wewnętrzną zapewniającą dojazd do pól uprawnych.

Działka nr 7 o powierzchni 38 m2 (objęta księgą wieczystą nr …):

  • została nabyta przez Gminę nieodpłatnie, z mocy prawa, na podstawie decyzji Wojewody….;
  • zgodnie z ustaleniami MPZP działka ta znajduje się w obszarze przeznaczonym pod tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych o symbolu KU.3;
  • jak wynika z analizy udostępnianych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii ortofotomap z lat 1995, 1996, 2004, 2006, 2009, 2011, 2013, 2015, 2017, 2018 i 2019 charakter tej działki zmieniał się - w niektórych latach była wykorzystywana na cele rolne (uprawy rolne), a w niektórych jej zagospodarowanie wskazywało na to, że była wykorzystywana jako gruntowa droga dojazdowa do pól uprawnych;
  • obecnie jest użytkowana na cele rolne;
  • oznaczona jest jako droga wewnętrzna, ale droga ta stanowi ogólnodostępne, gruntowe drogi wewnętrzne zapewniające dojazd do pól uprawnych.

Pismem z 19 maja 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco:

Pytanie 1:

Czy działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych (należy odnieść się do każdej działki osobno)?

Odpowiedź:

W odniesieniu do żadnej z działek wymienionych w pytaniu nie można jednoznacznie stwierdzić, że były wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT, w tym:

  • w przypadku działki nr 1 - od 2015 r. (jak wskazano we wniosku o interpretację w okresach od 1.04. do 30.09 każdego roku, aż do 30.09.2019 r.) była ona przedmiotem umowy dzierżawy na cele rolnicze (a więc czynność ta korzystała ze zwolnienia z VAT), jednak nie jest wiadome w jaki sposób była wykorzystywana przed 2015 r.;
  • w przypadku działki nr 5 - nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT;
  • w przypadku działki nr 8 - nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT;
  • w przypadku działki nr 2 - od 2015 r. (jak wskazano we wniosku o interpretację w okresach od 1.04. do 30.09. każdego roku, aż do 30.09.2019 r.) była ona przedmiotem umowy dzierżawy na cele rolnicze, (a więc czynność ta korzystała ze zwolnienia z VAT), jednak nie jest wiadome w jaki sposób była wykorzystywana przed 2015 r.;
  • w przypadku działki nr 3 - od 2015 r. (jak wskazano we wniosku o interpretację w okresach od 1.04. do 30.09. każdego roku, aż do 30.09.2019 r.) była ona przedmiotem umowy dzierżawy na cele rolnicze (a więc czynność ta korzystała ze zwolnienia z VAT), jednak nie jest wiadome w jaki sposób była wykorzystywana przed 2015 r.;
  • w przypadku działki nr 6 - nie była ona wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT;
  • w przypadku działki nr 4 - nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT;
  • w przypadku działki nr 7 - nie była wykorzystywana wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.

Pytanie 2:

Czy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego na działce nr 1 są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego ZP.1 od KU.2.

Odpowiedź:

Z załącznika nr 1 do uchwały Rady Miasta … ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…” wynika, iż na działce nr 1 naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczoną jako ZP.1 od KU.2.

Pytanie 3:

Czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego część działki nr 1, która w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego stanowi tereny zieleni urządzonej oznaczone ZP.1, stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę oraz czy dopuszcza się na nich jakąkolwiek zabudowę?

Odpowiedź:

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta… . ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…”, w tych przypadkach, gdy dany teren objęty tym planem został przeznaczony pod zabudowę, to wprost zostało to wskazane w tej uchwale, co dot. takich terenów jak np. MN.1 (Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej), czy U.1 (Tereny zabudowy usługowej). W odniesieniu do terenu zieleni urządzonej oznaczonego ZP.1 - brak wskazań, by był to teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr 1 nie jest położona na terenie przeznaczonym pod zabudowę. Natomiast fakt jakie obiekty zostały dopuszczone do lokalizacji na tym terenie opisano we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej. Celem udzielenia odpowiedzi G ponownie zatem wskazuje zapisy § 25 ww. uchwały, który w kolejnych jednostkach redakcyjnych stanowi co następuje:

  1. Wyznacza się Teren zieleni urządzonej, oznaczony symbolem ZP.1, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną - park miejski.
  2. Jako przeznaczenie uzupełniające ustala się możliwość lokalizacji:
    1. stałej sceny teatralnej lub estrady dla widowisk plenerowych;
    2. obiektów i urządzeń obsługujących widowiska plenerowe.
  3. Teren ZP.1, w granicy wskazanej na rysunku planu, może być wykorzystywany dla organizacji imprez masowych.
  4. W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu ustala się:
    1. obiekty i urządzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zrealizowane wyłącznie w granicy wyznaczonych nieprzekraczalnych linii zabudowy;
    2. zakaz lokalizacji tymczasowych obiektów budowlanych, za wyjątkiem tymczasowych obiektów budowlanych (w tym przekryć namiotowych i powłok pneumatycznych) towarzyszących imprezom masowym, lokalizowanych na czas trwania tych imprez;
    3. zakaz budowy ogrodzeń;
    4. zakaz nowych nasadzeń zieleni wysokiej;
    5. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego: 80%;
    6. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
    7. dla obiektów wskazanych jako dopuszczone w ust. 2 pkt 1 ustala się:
      1. maksymalną wysokość obiektu sceny teatralnej lub estrady - 15 m,
      2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25;
      3. maksymalną powierzchnię zabudowy: 500 m2;
    8. dla obiektów wskazanych jako dopuszczone w ust. 2 pkt 2 ustala się:
    1. maksymalną wysokość - 8 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25.



Pytanie 4:

Czy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego na działce nr 5 są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego ZP.1 od KU.2.

Odpowiedź:

Z załącznika Nr 1 do uchwały Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „….” wynika, iż na działce nr 5 naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej jako ZP.1 od KU.2.

Pytanie 5:

Czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego część działki nr 5, która w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego stanowi tereny zieleni urządzonej oznaczone ZP.1, stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę oraz czy dopuszcza się na nich jakąkolwiek zabudowę?

Odpowiedź:

Zgodnie z ww. uchwałą Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „….”, w tych przypadkach, gdy dany teren objęty tym planem został przeznaczony pod zabudowę, to wprost zostało to wskazane w tej uchwale. W odniesieniu do terenu zieleni urządzonej oznaczonego ZP.1 - brak wskazań, by był to teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr 5 nie jest położona na terenie przeznaczonym pod zabudowę. Natomiast fakt jakie obiekty zostały dopuszczone do lokalizacji na tym terenie opisano we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej. Celem udzielenia odpowiedzi w odniesieniu do tej działki wskazać należy zapisy § 25 ww. uchwały, które zostały przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 3.

Pytanie 6:

Na której części działki oznaczonej w części ZP.1 i w części KU.2 posadowiona jest infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia?

Odpowiedź:

Infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia jest posadowiona na działce nr 5 zarówno w części ZP.1 jak i w części KU.2.

Pytanie 7:

Czy działka nr 8 jest działką niezabudowaną?

Odpowiedź:

Działka nr 8 nie jest zabudowana.

Pytanie 8:

Czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działka nr 8, która w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego stanowi tereny zieleni urządzonej oznaczone ZP.1, stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę oraz czy dopuszcza się na nich jakąkolwiek zabudowę?

Odpowiedź:

Zgodnie z ww. uchwałą Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…”, w tych przypadkach, gdy dany teren objęty tym planem został przeznaczony pod zabudowę, to wprost zostało to wskazane w tej uchwale. W odniesieniu do terenu zieleni urządzonej oznaczonego ZP.1 - brak wskazań, by był to teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr 8 nie jest położona na terenie przeznaczonym pod zabudowę. Natomiast fakt jakie obiekty zostały dopuszczone do lokalizacji na tym terenie opisano we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej. Celem udzielenia odpowiedzi w odniesieniu do tej działki wskazać należy zapisy § 25 ww. uchwały, które zostały przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 3.

Pytanie 9:

Czy działka nr 2 jest działką niezabudowaną?

Odpowiedź:

Działka nr 2 nie jest zabudowana.

Pytanie 10:

Czy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego na działce nr 2 są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego ZP.1 od ZP.2.

Odpowiedź:

Z załącznika Nr 1 do uchwały Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „….” wynika, iż na działce nr 2 naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej jako ZP.1 od ZP.2.

Pytanie 11:

Czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działki nr 2, która w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego stanowi tereny zieleni urządzonej oznaczone ZP.1 lub ZP.2, stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę oraz czy dopuszcza się na nich jakąkolwiek zabudowę, należy wskazać osobno dla części działki oznaczonej ZP.1 i ZP.2?

Odpowiedź:

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…”, w tych przypadkach, gdy dany teren objęty tym planem został przeznaczony pod zabudowę, to wprost zostało to wskazane w tej uchwale. W odniesieniu do terenu zieleni urządzonej oznaczonego ZP.1 oraz jako ZP.2 - brak wskazań, by był to teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr 2 nie jest położona na terenie przeznaczonym pod zabudowę. Natomiast fakt jakie obiekty zostały dopuszczone do lokalizacji na tych terenach opisano we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej. Celem jednak udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie Gmina wskazuje, że powyższą kwestię regulują zapisy § 25 i § 26 ww. uchwały, przy czym § 25 (dotyczący terenu oznaczonego jako ZP.1) zacytowany został w odpowiedzi na pytanie nr 3, natomiast poniżej Gmina wskazuje zapisy § 26 (dotyczącego terenu oznaczonego jako ZP.2) ww. uchwały, który w kolejnych jednostkach redakcyjnych stanowi co następuje:

  1. Wyznacza się Tereny zieleni urządzonej, oznaczone symbolem ZP.2-ZP.3, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno-socjalnym.
  2. Jako przeznaczenie uzupełniające ustala się możliwość lokalizacji:
    1. pola namiotowego i karawaningowego;
    2. obiektów usługowych związanych z obsługą terenu.
  3. W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów ustala się:
    1. obiekty i urządzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zrealizowane wyłącznie w granicy wyznaczonych nieprzekraczalnych linii zabudowy;
    2. zakaz budowy ogrodzeń z zastrzeżeniem § 7ust. 7 pkt 1 lit. d;
    3. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego: 80%;
    4. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
    5. dla obiektu administracyjno-socjalnego ustala się:
    1. maksymalną wysokość zabudowy: 5 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25,
    3. maksymalną powierzchnię zabudowy w terenie działki budowlanej objętej projektem zagospodarowania terenu do decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem: 300 m2;
    dla obiektów usługowych ustala się:
    1. maksymalną wysokość zabudowy: 8 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,3,
    3. maksymalną powierzchnię zabudowy w terenie działki budowlanej objętej projektem zagospodarowania terenu do decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem: 150 m2.


Pytanie 12:

Czy działka nr 3 jest działką niezabudowaną?

Odpowiedź:

Działka nr 3 nie jest zabudowana.

Pytanie 13:

Czy w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego na działce nr 6 są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego ZP.1 od ZP.2 od KU3.

Odpowiedź:

Z załącznika Nr 1 do uchwały Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…” wynika, iż na działce nr 6 naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej jako ZP.1 od ZP.2 od KU.2.

Pytanie 14:

Czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego część działki nr 6, która w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego stanowi tereny zieleni urządzonej oznaczone ZP.1 lub ZP.2, stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę oraz czy dopuszcza się na nich jakąkolwiek zabudowę, należy wskazać osobno dla części działki oznaczonej ZP.1 i ZP.2?

Odpowiedź:

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…”, w tych przypadkach, gdy dany teren objęty tym planem został przeznaczony pod zabudowę, to wprost zostało to wskazane w tej uchwale. W odniesieniu do terenu zieleni urządzonej oznaczonego ZP.1 oraz jako ZP.2 - brak wskazań, by był to teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr 6 nie jest położona na terenie przeznaczonym pod zabudowę. Natomiast fakt jakie obiekty zostały dopuszczone do lokalizacji na tym terenie opisano we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej. Celem jednak udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie Gmina wskazuje, że powyższą kwestię regulują zapisy § 25 i § 26 ww. uchwały, przy czym § 25 (dotyczący terenu oznaczonego jako ZP.1) zacytowany został w odpowiedzi na pytanie nr 3, natomiast poniżej § 26 (dotyczącego terenu oznaczonego jako ZP.2) zacytowano w odpowiedzi na pytanie nr 11.

Pytanie 15:

Czy droga posadowiona na działce 6 jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego? Jeżeli droga jest budowla w rozumieniu prawa budowlanego, to należy wskazać:

  1. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wytworzeniu/nabyciu budowli?
  2. Kiedy (w jakim miesiącu, roku) i w jaki sposób (w ramach jakiej czynności) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budowli?
  3. Czy Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  4. Jeżeli Wnioskodawca poniósł ww. wydatki to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej budowli, kiedy zakończono jej ulepszenie, proszę podać dokładna datę?
  5. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na ppkt d należy wskazać, czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) budowli po jej ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Należy podać miesiąc i rok oraz czynności?
  6. Czy budowla wykorzystywana była przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odpowiedź:

Droga dojazdowa zlokalizowana na działce nr 6 jest drogą gruntową i nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.

Pytanie 16:

Na której części działki nr 6 oznaczonej w części ZP.1, ZP.2, KU.3 posadowiona jest droga i czy została dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

Odpowiedź:

Przedmiotowa droga zlokalizowana na działce nr 6 przebiega w zakresie linii rozgraniczających KU.2, ZP.1, ZP.2., w jej wschodniej i środkowej części, co oznacza iż posadowiona jest częściowo na obszarach ZP.1 oraz ZP.2.

Odnosząc się do pytania o wydanie dla tej działki decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wskazać należy, że jest ona objęta obowiązującym od dnia 4.01.2017 r. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru „…” (o którym mowa we wcześniejszych pytaniach). Dla terenów objętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego nie ustala się warunków zabudowy i zagospodarowania terenu. W przypadku wniosku o pozwolenie na budowę, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę organ sprawdza zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, natomiast badanie zgodności z warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu następuje tylko w sytuacji braku miejscowego planu. Przed wejściem w życie ww. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu działki nr 6 obr. … nie została wydana decyzja o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, a to prowadzi do wniosku, że dla tej działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Pytanie 17:

Czy zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działka nr 4, która w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego stanowi tereny zieleni urządzonej oznaczone ZP.1, stanowi grunty przeznaczone pod zabudowę oraz czy dopuszcza się na nich jakąkolwiek zabudowę?

Odpowiedź:

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „…”, w tych przypadkach, gdy dany teren objęty tym planem został przeznaczony pod zabudowę, to wprost zostało to wskazane w tej uchwale. W odniesieniu do terenu zieleni urządzonej oznaczonego ZP.1 - brak wskazań, by był to teren przeznaczony pod zabudowę. Tym samym działka nr 4 nie jest położona na terenie przeznaczonym pod zabudowę. Natomiast fakt jakie obiekty zostały dopuszczone do lokalizacji na tym terenie opisano we wniosku o wydanie przedmiotowej interpretacji indywidualnej. Celem udzielenia odpowiedzi w odniesieniu do tej działki wskazać należy zapisy § 25 ww. uchwały, które zostały przedstawione w odpowiedzi na pytanie nr 3.

Pytanie 18:

Czy na działce 4 i 7 jest posadowiona budowla w postaci drogi w rozumieniu art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawa budowlanego? Jeżeli droga jest budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, to należy wskazać osobno dla budowli posadowionej na działce 4 i 7:

  1. czy została wydana dla ww. działki decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?
  2. czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wytworzeniu/nabyciu budowli?
  3. kiedy (w jakim miesiącu, roku) i w jaki sposób (w ramach jakiej czynności) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budowli?
  4. czy Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  5. Jeżeli Wnioskodawca poniósł ww. wydatki to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej budowli, kiedy zakończono jej ulepszenie, proszę podać dokładna datę?
  6. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na ppkt d należy wskazać, czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) budowli po jej ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Należy podać miesiąc i rok oraz czynności?
  7. Czy budowla wykorzystywana była przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odpowiedź:

Drogi zlokalizowane na działkach nr: 4 i 7 - to drogi gruntowe, nie są one budowlami w rozumieniu art. 3 pkt 3 ww. Prawa budowlanego.

Pytanie 19:

Czy działka nr 8, 2, 3 jest zabudowana?

Odpowiedź:

Jak wskazano w odpowiedzi na pytania nr 7, 9 i 12 - działki nr 8, nr 2 i 3 nie są zabudowane.

Pytanie 20:

Jeżeli działka nr 8, 2, 3 jest zabudowana, to należy wskazać budynki i budowle w rozumieniu Prawa budowlanego posadowione na danej działce, a następnie dla każdego budynku/każdej budowli z osobna należy wskazać:

  1. Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wytworzeniu/nabyciu budynku, budowli?
  2. Kiedy (w jakim miesiącu, roku) i w jaki sposób (w ramach jakiejczynności) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku, budowli?
  3. Czy Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynków, budowli, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  4. Jeżeli Wnioskodawca poniósł ww. wydatki to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej budynków, budowli, kiedy zakończono ich ulepszenie, proszę podać dokładna datę?
  5. W przypadku twierdzącej odpowiedzi na ppkt d należy wskazać, czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) , budynków, budowli po ich ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Należy podać miesiąc i rok oraz czynności?
  6. Czy budynki, budowle wykorzystywane były przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Odpowiedź:

Z uwagi na wskazaną odpowiedź na pytanie nr 19 wskazującą, że działki nr: 8, 2, 3 nie są zabudowane, udzielenie odpowiedzi na to pytanie staje się bezprzedmiotowe.

Pytanie 21:

Należy przedstawić własne stanowisko w sprawie w przypadku, jeżeli po uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego okaże się, że którakolwiek z działek jest zabudowana budynkiem lub budowlą w rozumieniu prawa budowlanego (dotyczy działki zabudowanej).

Odpowiedź:

Z uwagi na fakt, iż żadna z działek będących przedmiotem wniosku nie jest zabudowana budynkiem lub budowlą w rozumieniu prawa budowlanego Gmina nie dokonuje dodatkowej modyfikacji w zakresie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Niezależnie od udzielonych odpowiedzi na powyższe pytania Gmina dodatkowo prostuje treść wniosku z uwagi na fakt, iż w jego treści przywoływano błędnie skrót MZPZ zamiast MPZP, który oznacza Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Tym samym Gmina wskazuje, że wszędzie tam, gdzie we wniosku ujęty został skrót MZPZ, należy przyjąć jego właściwe brzmienie tj. MPZP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dostawa (aport) działek opisanych w stanie faktycznym położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski”, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
  2. Czy dostawa (aport) działek opisanych w stanie faktycznym położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym”, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?
  3. Czy dostawa (aport) działek opisanych w stanie faktycznym położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych”, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Dostawa (aport) działek położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski”, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Mimo że na tych terenach MPZP dopuszcza możliwość budowy wybranych obiektów budowlanych (szerzej wymienionych w stanie faktycznym), nie powinny być traktowane jako tereny budowlane w rozumieniu ustawy o VAT, z uwagi na fakt, że ich podstawowym przeznaczeniem jest zieleń urządzona.
  2. Dostawa (aport) działek położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno-socjalnym”, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Mimo że na tych terenach MPZP dopuszcza możliwość budowy wybranych obiektów budowlanych (szerzej wymienionych w stanie faktycznym), nie powinny być traktowane jako tereny budowlane w rozumieniu ustawy o VAT, z uwagi na fakt, że ich podstawowym przeznaczeniem jest zieleń urządzona.
  3. Dostawa (aport) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych” nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, lecz winna być opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%.

UZASADNIENIE STANOWISKA GMINY

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Istotne przy tym jest, że definicja terenów budowlanych została przez ustawodawcę uwzględniona w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług mowa jest o terenach budowlanych, rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jednocześnie należy wskazać, że jedna dostawa może być opodatkowana różnymi stawkami VAT. W przypadku dostawy gruntu, za towar uważa się każdą odrębną działkę ewidencyjną. Jeżeli działka spełnia jednocześnie więcej niż jedno kryterium określające sposób jej opodatkowania, tzn. z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wynika, że działka ewidencyjna znajduje się w części na terenach przeznaczonych pod zabudowę, a w części na terenach nieprzeznaczonych pod zabudowę, to dostawa takiej działki w odpowiedniej części opodatkowana będzie stawką podatku VAT obowiązującą w dacie transakcji, a w części będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT (w odniesieniu do części powierzchni gruntu stanowiącego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego teren inny niż teren pod zabudowę).

Jeśli chodzi o zakres zastosowania zwolnienia z podatku VAT dostawy terenów niezabudowanych w kontekście regulacji zawartych w ww. przepisach tj. w art. 43 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, to zdaniem Gminy ustawodawca regulując tę kwestię wskazał na generalne przeznaczenie terenu jako „pod zabudowę”, a nie na fakt możliwości zrealizowania jakiegokolwiek obiektu budowlanego, który byłby wznoszony jedynie by wspierać podstawowy cel wydzielenia danego terenu w planie zagospodarowania przestrzennego.

  • Decydujące zatem znaczenie dla określenia przeznaczenia gruntu pod zabudowę, względnie w innym celu (nie pod zabudowę), ma określenie w planie zagospodarowania przestrzennego - podstawowego przeznaczenia terenu. Natomiast funkcje dodatkowe wynikające z jego przeznaczenia dopuszczalnego (o charakterze pomocniczym), służą jedynie uzupełnieniu zasadniczego sposobu zagospodarowania danego terenu, ale go nie zmieniają. Nie ma zatem znaczenia dla celów oceny charakteru gruntu dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT dopuszczalności zabudowy na danym terenie, jeśli ma ona charakter jedynie uzupełniający w stosunku do podstawowego przeznaczenia terenu.

Stanowisko takie uznać należy za już utrwalone w orzecznictwie sądowym (por. wyroki NSA sygn. akt I FSK 1829/16 z dnia 30.01.2019 r., sygn. akt I FSK 1992/16 z dnia 19.10.2018 r., sygn. akt I FSK 1650/15 z dnia 9.06.2017 r., sygn. akt I FSK 1883/15 z dnia 6.07.2017 r., sygn. akt I FSK 1115/13 z dnia 15.10.2014 r.)

Przykładowo:

  • w wyroku sygn. akt I FSK 1829/16 z dnia 30.01.2019 r. stwierdzono, że dopuszczone obiekty i urządzenia w ramach przeznaczenia uzupełniającego, umożliwić mają właściwą realizację celu podstawowego, wyznaczonego przez podstawowe (główne) przeznaczenie terenu;
  • w wyroku sygn. akt I FSK 1650/15 z dnia 9.06.2017 r. Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że dopuszczenie na terenach, których podstawowym przeznaczeniem jest system przyrodniczy gminy i regionu, w przeznaczeniu uzupełniającym możliwości realizacji ciągów i urządzeń uzbrojenia terenu, czy dojazdów niewydzielonych w żaden sposób, nie pozbawia danego terenu jego głównej funkcji, która zasadniczo odbiega od funkcji zabudowy;
  • w wyroku sygn. akt I FSK 1883/15 z dnia 6.07.2017 r. stwierdzono, że wyznaczony teren zbiornika wodnego, o podstawowym przeznaczeniu (ustalonym na podstawie symboli wprowadzanych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego) innym niż „pod zabudowę”, na którym to terenie dopuszczono w ograniczonym zakresie możliwość umieszczenia związanych z tym zbiornikiem budowli hydrotechnicznych, sieci i urządzeń infrastruktury technicznej oraz urządzeń związanych z wypoczynkiem i turystyką, nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

W kontekście powyższego dodać też należy, że wprawdzie zgodnie z art. 15 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 293 ze zm.) w planie miejscowym określa się obowiązkowo m.in. przeznaczanie terenu, jednak w orzecznictwie sądowym wskazywane jest jednocześnie, że z uwagi na specyfikę danych terenów lub preferencje lokalnej społeczności, dopuszcza się w planach mieszane przeznaczenie terenów z funkcją podstawową i uzupełniającą, jednakże wyłącznie wtedy, gdy funkcje te nie różnią się od siebie w sposób zasadniczy, wzajemnie się nie wykluczają, a wręcz się uzupełniają. Przeznaczenie terenu musi być określone w planie miejscowym w sposób jednoznaczny, nie może pozostawiać podmiotowi innemu niż rada gminy możliwości określenia tego przeznaczenia, mieć charakteru dowolnego ani nasuwać żadnych wątpliwości co do funkcji danego terenu. Główny kierunek zagospodarowania terenu wyznacza więc przeznaczenie podstawowe. Przeznaczenie uzupełniające zaś ma niejako wzbogacać, uelastyczniać główny kierunek zagospodarowania, co jednak nie znaczy, że go w jakikolwiek sposób zmienia (por. wyrok NSA sygn. akt II OSK 2098/16 z 22.08.2018 r. czy sygn. akt I OSK 1278/06 z 13.12.2006 r.)

Odnosząc powyższe uwagi do przedmiotowej sprawy Gmina zauważa, że działki mające być przedmiotem dostawy (aportu) o numerach 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 i 8 położone w obrębie 37 jednostka ewidencyjna … - są działkami niezabudowanymi. Wprawdzie na działce nr 5 zlokalizowana jest infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia, jednak co istotne nie jest ona ujęta w ewidencji analitycznej środków trwałych G.

Dodać też należy, że w myśl art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości. Tym samym infrastruktura ta nie powinna być brana pod uwagę dla celów oceny zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tereny, na których znajdują się przedmiotowe działki nie mogą być jednak oceniane jednolicie celem rozstrzygnięcia czy są to tereny budowlane czy też nie, a więc czy mogą być objęte powyższym zwolnieniem.

Działki, które znajdują się na terenach oznaczonych ZP.1 i ZP.2 przeznaczone są pod zieleń urządzoną a - co również ważne - minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego tych terenów to 80%. Jak bowiem wskazano w zapisach uchwały nr …. Rady Miasta z dnia 7.12.2016 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „….”, na którym to obszarze znajdują się ww. tereny - celem sporządzenia tego planu była m.in. ochrona i urządzenie terenów zieleni urządzonej jako przestrzeni publicznych o wysokich walorach estetycznych, przyrodniczych, funkcjonalnych i krajobrazowych dla potrzeb rekreacji i wypoczynku mieszkańców. Zadaniem szczegółowym planu jest zatem umożliwienie wykorzystania terenów „zieleni urządzonej” na publiczne cele rekreacyjne, wypoczynkowe i sportowe, przy uwzględnieniu jego wartości przyrodniczych m.in. w zakresie form ochrony przyrody określonych odrębnymi przepisami.

Dopuszczenie zatem na tych terenach wznoszenia niektórych obiektów nie powinno zmieniać faktu, iż „zieleń urządzona” to podstawowe przeznaczenie tego terenu i nie mogą być tym samym uznawane za tereny „pod zabudowę” dla celów opodatkowania podatkiem VAT i to niezależnie czy są to tereny:

  • zieleni urządzonej o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną w postaci parku miejskiego (ZP.1),
  • zieleni urządzonej o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym (ZP.2).

Dodać należy, że regulacje ww. uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przedmiotowego obszaru określają nie tylko dopuszczalne obiekty jakie mogą być zlokalizowane na przedmiotowych terenach związane z jego zasadniczym przeznaczeniem, ale też zakazują lokalizacji obiektów budowlanych, które celowi temu nie służą. Potwierdza to, że zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego samo unormowanie, że na spornych działkach mogą powstać określone obiekty budowlane nie może mieć wpływu na ich podstawowe przeznaczenie.

W przypadkach, gdy faktycznie uwzględniano w planie zagospodarowania przestrzennego, że dany teren mógłby być zarówno traktowany jako teren zieleni urządzonej jak i teren przeznaczony pod zabudowę - kwalifikowany był on w ww. planie jako tereny zabudowy usługowej i zieleni urządzonej oznaczony U/ZP.1 o podstawowym przeznaczeniu pod zabudowę obiektami usługowymi lub zieleń urządzoną. Skoro zatem przedmiotowe działki nie znajdują się na terenie oznaczonym U/ZP.1 - to nie mogą być traktowane jako tereny budowlane, ustalenie bowiem które tereny przeznaczone są pod zabudowę następuje na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W konsekwencji - zdaniem Gminy - dostawa działek położonych na terenach ZP.1 i ZP.2 korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust, 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Natomiast działki, które znajdują się na terenach obsługi i urządzeń komunikacyjnych oznaczonych symbolem KU.2 lub KU.3, które w zakresie podstawowym przeznaczone są pod parkingi dla samochodów osobowych, winny być już jednak inaczej traktowane. Te działki należy traktować jako tereny budowlane, gdyż parkingi co do zasady stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7.07.1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.) Faktem jest, że również dla tych terenów przewidziano, że minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego wynosi 80%, jednak nie zmienia to faktu, iż decydujące dla oceny czy mamy do czynienia z terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT ma - jak wyżej opisano - podstawowe przeznaczenie danego terenu zgodnie z MPZP.

W konsekwencji - zdaniem Gminy - dostawa działek położonych na terenach KU.2 lub KU.3 nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie ww. art. 43 ust, 1 pkt 9 ustawy o VAT, lecz winna być opodatkowana podatkiem VAT wg stawki 23%.

Dodatkowo - zdaniem Gminy - fakt, iż niektóre z ww. działek położone są na obszarach, w odniesieniu do których MPZP przewiduje różne ich przeznaczenie tj. częściowo na terenie pod zabudowę, a częściowo na terenie o przeznaczeniu innym niż pod zabudowę, to dostawa takiej działki w odpowiedniej części korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, a w pozostałej części podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosowny podział może być dokonany poprzez posłużenie się np. kluczem powierzchniowym. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr IBPP2/4512-942/15-2/KO z dnia 22.05.2019 r.

Podsumowując, w ocenie Gminy należałoby stwierdzić, iż zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT winno być zastosowane do dostawy (aportu) w odniesieniu do:

  • działek: nr 8, nr 2, nr 4,
  • części działek: nr 1, nr 5, nr 6.

Natomiast działki: nr 3, nr 7 oraz części działek: nr 1, nr 5, nr 6 - nie będą objęte powyższym zwolnieniem, winny być opodatkowane wg stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski”,
  • nieprawidłowe – w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym”,
  • prawidłowe – w zakresie braku zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MZPZ jako KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych”.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Należy zaznaczyć, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż. W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić również należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci nieruchomości (działek) do spółki prawa handlowego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów czy praw), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane – stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2021 r., poz. 741, ze zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, obejmuje dostawę terenów niezabudowanych (gruntów) innych niż tereny budowlane zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, tj. gdy grunty te nie są przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Elementem, który determinuje ww. zwolnienie od podatku VAT przy dostawie gruntów jest charakter zbywanego gruntu (tj. czy stanowi on teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, czy też teren niezabudowany inny niż teren budowlany), przy czym ocena czy grunty te stanowią tereny budowlane na gruncie ustawy o VAT wymaga, oprócz analizy ich podstawowego przeznaczenia określonego w przedmiotowym stanie faktycznym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, również uwzględnienia zapisów dotyczących przeznaczenia dopuszczalnego (uzupełniającego) tego terenu, w którym ustalono możliwość lokalizacji obiektów budowlanych. Zatem sama możliwość (dopuszczenie) lokalizacji obiektów budowlanych na ww. gruncie, a więc możliwość ich zabudowy, niezależnie od tego, że stanowi to uzupełnienie podstawowej (niebudowlanej) funkcji tego gruntu oznacza, że grunty te w istocie stanowią grunty przeznaczone pod zabudowę.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W tym miejscu należy także wskazać, że świetle art. 47 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 2020 poz. 1740, ze zm.) część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 ustawy – Kodeks cywilny).

Na podstawie art. 48 ustawy Kodeks cywilny z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Jednak stosownie do art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny, urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Z powyższego przepisu wynika, że jeśli znajdujące się na działce części infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, ciepłowniczej, telekomunikacyjnej i elektrycznej są przyłączone do przedsiębiorstw świadczących usługi wodociągowe, telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne, to stanowią one własność tych przedsiębiorstw.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dostawy będzie:

  • Działka nr 1 - zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się w części na terenach zieleni urządzonej (ZP.1), a w części na terenach obsługi i urządzeń komunikacyjnych (KU.2). Na działce naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczoną jako ZP.1 od KU.2. Działka nie jest zabudowana.
  • Działka nr 5 - zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się w części na terenach zieleni urządzonej (ZP.1), a w części na terenach obsługi i urządzeń komunikacyjnych (KU.2). Na działce naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej jako ZP.1 od KU.2. Na działce zlokalizowana jest infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia, przy czym infrastruktura ta nie jest ujęta w ewidencji analitycznej środków trwałych (w świetle art. 49 § 1 ustawy Kodeks cywilny, infrastruktura ta stanowi własność przedsiębiorstwa, do którego została przyłączona celem świadczenia usług z zakresu zaopatrzenia w media). Infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia jest posadowiona na działce zarówno w części ZP.1 jak i w części KU.2.
  • Działka nr 8 zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się na terenach zieleni urządzonej (ZP.1). Działka nie jest zabudowana.
  • Działka nr 2 zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się na terenach zieleni urządzonej (ZP.1) oraz (ZP.2). Na działce naniesione są linie rozgraniczające oddzielające część działki oznaczonej jako ZP.1 od ZP.2. Działka nie jest zabudowana.
  • Działka nr 3 zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się w obszarze przeznaczonym pod tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych o symbolu KU.3. Działka nie jest zabudowana.
  • Działka nr 6 zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się w części na terenach zieleni urządzonej (ZP.1) oraz (ZP.2) a w części na obszarze przeznaczonym pod tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych o symbolu KU.3. Droga dojazdowa zlokalizowana na działce jest drogą gruntową i nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.
  • Działka nr 4 zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się na terenach zieleni urządzonej (ZP.1). Droga zlokalizowana na działce to droga gruntowa, nie jest ona budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.
  • Działka nr 7 zgodnie z ustaleniami MPZP znajduje się w obszarze przeznaczonym pod tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych o symbolu KU.3. Droga zlokalizowane na działce to droga gruntowa, nie jest ona budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego.

Wnioskodawca wskazał także zapisy § 25 uchwały Rady Miasta ws. uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

  1. Wyznacza się Teren zieleni urządzonej, oznaczony symbolem ZP.1, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną - park miejski.
  2. Jako przeznaczenie uzupełniające ustala się możliwość lokalizacji:
    1. stałej sceny teatralnej lub estrady dla widowisk plenerowych;
    2. obiektów i urządzeń obsługujących widowiska plenerowe.
  3. Teren ZP.1, w granicy wskazanej na rysunku planu, może być wykorzystywany dla organizacji imprez masowych.
  4. W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenu ustala się:
    1. obiekty i urządzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zrealizowane wyłącznie w granicy wyznaczonych nieprzekraczalnych linii zabudowy;
    2. zakaz lokalizacji tymczasowych obiektów budowlanych, za wyjątkiem tymczasowych obiektów budowlanych (w tym przekryć namiotowych i powłok pneumatycznych) towarzyszących imprezom masowym, lokalizowanych na czas trwania tych imprez;
    3. zakaz budowy ogrodzeń;
    4. zakaz nowych nasadzeń zieleni wysokiej;
    5. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego: 80%;
    6. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
    7. dla obiektów wskazanych jako dopuszczone w ust. 2 pkt 1 ustala się:
      1. maksymalną wysokość obiektu sceny teatralnej lub estrady - 15 m,
      2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25;
      3. maksymalną powierzchnię zabudowy: 500 m2;
    8. dla obiektów wskazanych jako dopuszczone w ust. 2 pkt 2 ustala się:M
    1. maksymalną wysokość - 8 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25.



Z kolei zapisy § 26 (dotyczącego terenu oznaczonego jako ZP.2) ww. uchwały, stanowi co następuje:

  1. Wyznacza się Tereny zieleni urządzonej, oznaczone symbolem ZP.2-ZP.3, o podstawowym przeznaczeniu pod zieleń urządzoną z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno-socjalnym.
  2. Jako przeznaczenie uzupełniające ustala się możliwość lokalizacji:
    1. pola namiotowego i karawaningowego;
    2. obiektów usługowych związanych z obsługą terenu.
  3. W zakresie zasad kształtowania zabudowy i zagospodarowania terenów ustala się:
    1. obiekty i urządzenia, o których mowa w ust. 2 mogą być zrealizowane wyłącznie w granicy wyznaczonych nieprzekraczalnych linii zabudowy;
    2. zakaz budowy ogrodzeń z zastrzeżeniem § 7ust. 7 pkt 1 lit. d;
    3. minimalny wskaźnik terenu biologicznie czynnego: 80%;
    4. maksymalny wskaźnik powierzchni zabudowy: 10%;
    5. dla obiektu administracyjno-socjalnego ustala się:
      1. maksymalną wysokość zabudowy: 5 m,
      2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,25,
      3. maksymalną powierzchnię zabudowy w terenie działki budowlanej objętej projektem zagospodarowania terenu do decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem: 300 m2;
    6. dla obiektów usługowych ustala się:
    1. maksymalną wysokość zabudowy: 8 m,
    2. wskaźnik intensywności zabudowy: 0,1 - 0,3,
    3. maksymalną powierzchnię zabudowy w terenie działki budowlanej objętej projektem zagospodarowania terenu do decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem: 150 m2.


Natomiast oznaczenie KU.1-KU.3 stanowi tereny obsługi i urządzeń komunikacyjnych, o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy dostawa (aport) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako:

  • ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski”,
  • ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym”
  • KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych”

będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa działek nr 1, 2, 3, 4, 6, 7 i 8 nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż zgodnie z uchwałą Rady Miasta ws uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tereny oznaczone symbolem ZP.1, ZP.2, KU.2, KU.3 stanowią tereny, na których dopuszcza się zabudowę lub są przeznaczone pod zabudowę. Jak wskazano wyżej przy określaniu charakteru gruntu jako terenu budowlanego lub terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany, należy uwzględnić - oprócz podstawowego przeznaczenia terenu określonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu) - również zapisy szczegółowe ww. dokumentów, dotyczące przeznaczenia uzupełniającego terenu, które dopuszczają możliwość jego zabudowy. Zatem grunt - w przypadku którego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego terenu lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dopuszczono jego zabudowę, np. określonymi obiektami, urządzeniami i sieciami infrastruktury technicznej, albo obiektami małej architektury, pełniących jedynie rolę pomocniczą, uzupełniającą - stanowi teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, a w konsekwencji jego sprzedaż przez podatnika VAT nie będzie zwolniona od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Ponadto w odniesieniu do działki nr 5, na której zlokalizowana jest infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia stanowiąca własność przedsiębiorstwa, do którego została przyłączona celem świadczenia usług z zakresu zaopatrzenia w media należy wskazać, że przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt, który jednak nie można uznać za teren niezabudowany, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Powyższe wynika z faktu, że na gruncie tym posadowiona jest infrastruktura energetyczna wysokiego napięcia będąca własnością przedsiębiorstwa – innego podmiotu. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawa ww. działki nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż przepis ten stosuje się tylko do dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, a w przedstawionej sytuacji grunt ten jest zabudowany infrastrukturą należącą do przedsiębiorstwa.

Skoro dostawa będzie obejmowała wyłącznie grunt to dla tej dostawy nie znajdzie zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  • towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  • przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ z opisu sprawy wynika jak wskazał Wnioskodawca, że w odniesieniu do żadnej z działek nie można jednoznacznie stwierdzić, że były wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych.

W konsekwencji, dostawa (aport) przez Wnioskodawcę opisanych działek nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy o VAT i powinna zostać opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług dla gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy dostawy (aportu) działek położonych na terenach oznaczonych w MPZP jako:

  • ZP.1 tj. na terenach „zieleni urządzonej - park miejski” – jest nieprawidłowe,
  • ZP.2 tj. na terenach „zieleni urządzonej z terenowymi obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi wraz z niezbędnym zapleczem administracyjno- socjalnym” – jest nieprawidłowe,
  • KU.2 lub KU.3 tj. na terenach „obsługi i urządzeń komunikacyjnych o podstawowym przeznaczeniu pod parkingi dla samochodów osobowych” – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwestia wysokości stawki podatku VAT po dniu 1 lipca 2020 r. dla dostawy działek objęta jest przepisami regulującymi tzw. wiążącą informacją stawkową. W związku z powyższym Wnioskodawca o ustalenie wysokości stawki podatku VAT może się zwrócić o wydanie decyzji - wiążącej informacji stawkowej.

Odnosząc się do wskazanej przez Wnioskodawcę interpretacji zauważyć należy, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Tut. organ pragnie zauważyć również, że na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłyną powołane wyroki sądów. Przytoczone wyroki są rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do wyroku się zawęża. Nie negując orzeczeń sądu, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj