Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.318.2021.2.GG
z 22 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 marca 2021 r. (data wpływu 19 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 18 czerwca 2021 r.), na wezwanie Organu z 15 czerwca 2021 r. (doręczone 15 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty dodatku spisowego i nagrody spisowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty dodatku spisowego i nagrody spisowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1775 z późn. zm.), na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzony zostanie narodowy spis powszechny ludności i mieszkań. Pracami spisowymi na terenie Gminy …. kieruje Wójt Gminy …. jako Gminny Komisarz Spisowy (art. 33 ust. 3 ww. ustawy). Wyznaczył On Zastępcę Gminnego Komisarza Spisowego oraz powołał dnia 25 stycznia 2021 r. Zarządzeniem nr …. /2021 Wójta Gminy …. Gminne Biuro Spisowe w Gminie ….. w celu wykonywania prac spisowych (art. 34 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). Jak stanowią art. 24 ust. 1 pkt 5 oraz art. 34 ust. 4 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., prace spisowe na rzecz biura wykonują wyznaczeni pracownicy jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym, członkami Gminnego Biura Spisowego są wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy….. . Prace spisowe finansowane są z budżetu państwa (art. 37 ww. ustawy). Środki na realizację i obsługę zadań zleconych gminom przekazuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego miejscowo.

Zgodnie z art. 38 powołanej ustawy, w ramach wydatków osobowych finansowane mogą być:

  1. za wykonywanie prac spisowych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępcom komisarzy spisowych:
    • dodatki spisowe,
    • nagrody spisowe oraz
  2. nagroda spisowa przyznawana komisarzom spisowym.

Mając na uwadze powyższe, Urząd Gminy … realizując zadania zlecone dokona wypłaty dodatków spisowych i nagród spisowych dla członków Gminnego Biura Spisowego w Gminie … oraz nagrody dla Gminnego Komisarza Spisowego. Pracownicy Urzędu Gminy wchodzący w skład Gminnego Biura Spisowego wykonywali i wykonują prace spisowe w ramach godzin pracy. Nie zostali oni zwolnieni z obowiązków wynikających z umowy o pracę na czas wykonywania zadań w biurze spisowym (art. 24 ust. 1 pkt 5, art. 34 ww. ustawy). Urząd Gminy …. nie zawrze umów zlecenia z członkami biura spisowego. Wypłata ww. świadczeń nastąpi na podstawie ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Środki przeznaczone na wypłatę ww. świadczeń nie będą środkami własnymi gminy. Wydatki finansowane będą ze środków przekazanych z budżetu państwa przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego miejscowo. W związku z tym, wydatki na realizację zadań powierzonych ustawą stanowiły będą wydatki z tytułu zadań zleconych.

Ponadto Urząd Gminy …. dokona wypłaty dodatku spisowego pracownikowi Urzędu Gminy … za wykonanie prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych, która została wykonana przez wyznaczonego przez Wójta Gminy … pracownika. Zgodnie z zaleceniami zawartymi w piśmie Zastępcy Dyrektora Urzędu Statystycznego w … z dnia 24 września 2020 r. pracownik ten zajmuje się (w ramach wykonywanych obowiązków służbowych) sprawami związanymi z prowadzeniem numeracji porządkowej budynków. Gminne Biuro Spisowe w Gminie …. zostało powołane dnia 25 stycznia 2021 r. Aktualizacja wykazów adresowo-mieszkaniowych wykonywana była w okresie listopad/grudzień 2020 r. W momencie wykonywania czynności, za które przyznany zostanie dodatek spisowy, pracownik nie należał do gminnego biura spisowego, gdyż nie było one powołane. W dniu powołania biura pracownik stał się Zastępcą Gminnego Komisarza Spisowego. Zgodnie z art. 24 ww. ustawy, zadaniem gminy w ramach prac spisowych obejmujących zadania z zakresu administracji rządowej jest m. in. weryfikacja, aktualizacja i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego oraz wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 18 czerwca 2021 r.) na wezwanie Organu z dnia 15 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.318.2021.1.GG, 0113-KDIPT2-3.4011.319.2021.1.GG Wnioskodawca wycofał wniosek w sprawie nr 0113-KDIPT2-3.4011.319.2021.1.GG.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy świadczenia w formie:
    • dodatku spisowego,
    • nagrody spisowej

    przyznane na podstawie ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. członkom Gminnego Biura Spisowego będącymi pracownikami Urzędu Gminy …. oraz nagrody spisowej przyznanej Gminnemu Komisarzowi Spisowemu (Wójtowi Gminy… ) należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) i w związku z tym należy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, czy do przychodów ze stosunku pracy i tym samym należy naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy?
  1. Czy dodatek spisowy przyznany pracownikowi Urzędu Gminy .. za aktualizację wykazów adresowo-mieszkaniowych wykonywaną przed powołaniem go do pracy w gminnym biurze spisowym należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym należy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, czy do przychodów ze stosunku pracy i tym samym należy naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy?
  2. Czy w przypadku przyznania nagród/dodatków spisowych osobom niewchodzącym w skład gminnego biura spisowego należy zakwalifikować je do przychodów z działalności wykonywanej osobiście na podstawie art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym należy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, czy do przychodów ze stosunku pracy i tym samym należy naliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy,

  • dodatki i nagrody spisowe, które zostaną wypłacone pracownikom Urzędu Gminy …. powołanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym,
  • nagroda przyznana Gminnemu Komisarzowi Spisowemu,
  • dodatek spisowy przyznany pracownikowi Urzędu Gminy … za aktualizację wykazów adresowo-mieszkaniowych wykonywaną przed powołaniem go do pracy w Gminnym Biurze Spisowym,
  • dodatki i nagrody spisowe, które mogą zostać wypłacone pracownikom niepowołanym do pracy w Gminnym Biurze Spisowym

–nie stanowią przychodów ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stanowią one przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na mocy ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. na terenie Gminy … przeprowadzony zostanie spis powszechny ludności i mieszkań. W związku z tym, zadaniem gminy jest m. in. wyznaczenie pracowników urzędu gminy do przeprowadzenia prac spisowych. Zadania wykonywane w ramach prac spisowych są zadaniami zleconymi przez Główny Urząd Statystyczny. Zlecającym wykonanie ww. prac jest zatem inny podmiot niż pracodawca. Świadczenia przyznane pracownikom jednostek samorządu terytorialnego, w związku z realizacją ww. ustawy, nie są związane ze stosunkiem pracy a z wykonywaniem zadań zleconych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Art. 31 powołanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Na podstawie zaś art. 13 pkt 6 cytowanej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do treści art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z postanowieniami ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań, w 2021 r. na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzony zostanie narodowy spis powszechny ludności i mieszkań. Pracami spisowymi na terenie Gminy kieruje Wójt Gminy jako Gminny Komisarz Spisowy (art. 33 ust. 3 ww. ustawy). Wyznaczył On Zastępcę Gminnego Komisarza Spisowego oraz powołał dnia 25 stycznia 2021 r. Zarządzeniem nr ../2021 Wójta Gminy Gminne Biuro Spisowe w Gminie …. w celu wykonywania prac spisowych (art. 34 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy). Jak stanowią art. 24 ust. 1 pkt 5 oraz art. 34 ust. 4 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań, prace spisowe na rzecz biura wykonują wyznaczeni pracownicy jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z tym, członkami Gminnego Biura Spisowego są wyznaczeni pracownicy Urzędu Gminy. Prace spisowe finansowane są z budżetu państwa (art. 37 ww. ustawy). Środki na realizację i obsługę zadań zleconych gminom przekazuje Prezes Głównego Urzędu Statystycznego za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego miejscowo.

Urząd Gminy realizując zadania zlecone dokona wypłaty dodatków spisowych i nagród spisowych dla członków Gminnego Biura Spisowego w Gminie oraz nagrody dla Gminnego Komisarza Spisowego. Pracownicy Urzędu Gminy wchodzący w skład Gminnego Biura Spisowego wykonywali i wykonują prace spisowe w ramach godzin pracy. Nie zostali oni zwolnieni z obowiązków wynikających z umowy o pracę na czas wykonywania zadań w biurze spisowym (art. 24 ust. 1 pkt 5, art. 34 cytowanej ustawy). Urząd Gminy nie zawrze umów zlecenia z członkami biura spisowego. Wypłata ww. świadczeń nastąpi na podstawie ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. Środki przeznaczone na wypłatę ww. świadczeń nie będą środkami własnymi gminy. Wydatki finansowane będą ze środków przekazanych z budżetu państwa przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego miejscowo. W związku z tym wydatki na realizację zadań powierzonych ustawą stanowiły będą wydatki z tytułu zadań zleconych.

Ponadto Urząd Gminy dokona wypłaty dodatku spisowego pracownikowi Urzędu Gminy za wykonanie prac związanych z aktualizacją wykazów adresowo-mieszkaniowych, która została wykonana przez wyznaczonego przez Wójta Gminy pracownika.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., do wykonywania prac spisowych:

  1. wojewódzki komisarz spisowy tworzy wojewódzkie biuro spisowe,
  2. gminny komisarz spisowy tworzy gminne biuro spisowe

–w drodze zarządzenia, określając skład i organizację pracy danego biura spisowego, mając na względzie konieczność zapewnienia prawidłowego i sprawnego wykonywania prac spisowych.

Prace spisowe na rzecz wojewódzkich i gminnych biur spisowych wykonują odpowiednio pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 34 ust. 4 powołanej ustawy).

Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa (art. 37 ust. 1 cytowanej ustawy). Środki na wykonanie zadań, o których mowa w art. 24 ust. 1, Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych (art. 37 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy, w ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:

  1. wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe;
  2. dodatki za wykonywanie prac spisowych, zwane dalej „dodatkami spisowymi”, lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych, zwana dalej „nagrodą spisową”, dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych;
  3. nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.

Zasady i wysokość powyższych nagród określone zostały w art. 38 ust. 2-11 ww. ustawy.

Analizując przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że podstawą wypłaty wynagrodzeń i innych świadczeń pochodzących ze stosunku pracy są przepisy Kodeksu pracy i obowiązujący regulamin wynagradzania. Natomiast kwestię przyznawania dodatków spisowych i nagród regulują ww. przepisy. Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej. W ustawie o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., określone zostały również minimalne i maksymalne stawki dodatków spisowych i nagród oraz kryteria, które powinny być brane pod uwagę przy ich ustalaniu za prace na rzecz spisu ludności.

W związku z powyższym, mimo iż pracodawcą dla pracowników wyznaczonych do pracy w biurach spisowych, jak również niewchodzącym w skład gminnego biura spisowego jest urząd administracji państwowej i samorządowej, a nie biuro spisowe, czy komisarz spisowy, to należy stwierdzić, że prace wykonywane przez te osoby są pracami zleconymi przez inny podmiot niż pracodawca, tj. komisarza spisowego i wykonywane są na rzecz biura spisowego.

Zatem, świadczenia przyznane pracownikom jednostek samorządu terytorialnego, w postaci dodatków spisowych i nagród w związku z realizacją ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r., nie są związane ze stosunkiem pracy a z wykonywaniem zadań zleconych. Zgodnie z powyższym, do tych świadczeń zastosowanie mają przepisy o działalności wykonywanej osobiście, stosownie do art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, że dodatki spisowe i nagrody spisowe przyznane członkom Gminnego Biura Spisowego i Gminnemu Komisarzowi Spisowemu, jak również pracownikom niewchodzącym w skład Gminnego Biura Spisowego nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, ale przychód z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego należy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj