Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.99.2021.2.AT
z 21 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2021 r. (data wpływu: 9 marca 2021 r.), uzupełnionym 17 maja 2021 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacja stanowi przychód podatkowy -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia czy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacja stanowi przychód podatkowy.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 30 kwietnia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.99.2021.1.AT wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 17 maja 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 12 maja 2021 r.:

Wnioskodawca – Filharmonia jest samorządową instytucją kultury, dla której Organizatorem jest miasto X. Instytucja wpisana została do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Filharmonia działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz Statutu. Filharmonia posiada osobowość prawną (art. 14 wspomnianej Ustawy), działa we własnym imieniu i na własny rachunek, pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów, z przekazywanych przez Organizatora dotacji podmiotowej, dotacji celowych oraz innych dotacji a także z uzyskiwanych wpływów z działalności (art. 28 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Dla Filharmonii jako samorządowej instytucji kultury organizowanie i prowadzenie działalności kulturalnej jest podstawowym celem statutowym. Filharmonia jest instytucją artystyczną w rozumieniu art. 11 ust. 2 Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Filharmonia, w oparciu o sezony artystyczne, prowadzi działalność w zakresie prezentacji i upowszechniania muzycznego dorobku polskiej kultury narodowej, a także dzieł światowej literatury muzycznej, oraz edukacji kulturalnej w dziedzinie muzyki.

Filharmonia jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.

Filharmonia ma zamiar wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwolnienie z obowiązku opłacania składek za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. Zgodnie z wytycznymi Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zawartymi na oficjalnej stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ... Zwolnienie z obowiązku opłacania składek za styczeń 2021 r. albo za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. albo za luty 2021 r. dla płatników z określonych branż - Firmy - Bieżące wyjaśnienia komórek merytorycznych - ZUS, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, należy spełnić warunek, aby na dzień 30 listopada 2020 r. przeważający rodzaj działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, oznaczony był kodem 90.01.Z (działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych). Ponadto, przychód z tej działalności (w rozumieniu przepisów podatkowych) uzyskany w jednym z dwóch miesięcy przed tym, w którym zostanie złożony wniosek był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.

Reasumując, na stronie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych widnieje informacja następującej treści:

„Aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek musisz spełnić następujące warunki:

  • rodzaj Twojej przeważającej działalności na 30 listopada 2020 r., według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, oznaczony był kodem PKD wymienionym w punkcie „Kogo dotyczy?”

Ważne!

Ocenimy, czy spełniasz warunek dotyczący oznaczenia prowadzonej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007, na podstawie danych zawartych w rejestrze REGON w brzmieniu na 30 listopada 2020 r. Jeśli zmieniłeś kod PKD przeważającej działalności w CEIDG/KRS po 30 listopada 2020 r. (z datą obowiązywania wstecz) na taki, który uprawnia do uzyskania pomocy, nie będziemy mogli uznać, że spełniłeś warunek prowadzenia działalności z określonym kodem PKD na 30 listopada 2020 r.

Możemy uznać tylko zmiany zgłoszone do 30 listopada 2020 r.

  • przychód z tej działalności (w rozumieniu przepisów podatkowych) uzyskany w jednym z dwóch miesięcy przed tym, w którym złożyłeś wniosek był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.
  • byłeś zgłoszony jako płatnik składek przed 1 listopada 2020 r.,
  • przekażesz do 30 czerwca 2021 r. deklaracje rozliczeniowe i imienne raporty miesięczne za okres, za który występujesz o zwolnienie z opłacania składek, chyba że jesteś zwolniony z obowiązku ich składania,
  • złożysz wniosek RDZ-B7 najpóźniej do 30 kwietnia 2021 r.”

Wnioskodawca spełnia wskazane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych warunki, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek, tj. z uwagi na stale utrzymujące się obostrzenia w związku z ciągłym zagrożeniem epidemiologicznym wywołanym Covid-19. Filharmonia odnotowuje permanentny spadek przychodu z działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych (wpływy ze sprzedaży biletów wstępu na koncerty, wpływy z organizowania koncertów plenerowych oraz edukacyjnych) co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w analogicznych miesiącach roku poprzedniego.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 12 maja 2021 r. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że oczekuje interpretacji przepisów art. 12 - 14 ustawy CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 12 maja 2021 r.):

Czy, w rozumieniu przepisów podatkowych, przychód z działalności oznaczonej kodem 90.01.Z, tj. z działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych to także wpływy z dotacji od Organizatora czy wpływy z innych dotacji na finansowanie podstawowej działalności statutowej Filharmonii X?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody stanowią podstawę do wyliczania podatku dochodowego. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Filharmonia korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. W myśl tego przepisu, wolne od podatku są: dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Filharmonii, wskazany przez ZUS przychód z działalności oznaczonej kodem 90.01.Z, tj. z działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych, nie obejmuje dotacji od Organizatora, innych dotacji celowych oraz dofinansowania z pozostałych źródeł.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 12 maja 2021 r. wskazano ponadto, że Filharmonia X jako samorządowa instytucja kultury posiada osobowość prawną nadaną na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194 ze zm.), nabyła ją z chwilą wpisania jednostki do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora (miasto X). W konsekwencji tego, jako osoba prawna, nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego w trybie art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.). Z tego punktu widzenia jest podatnikiem i płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, z konsekwencjami w postaci obowiązku corocznego składania zeznania CIT-8 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty), w terminie do 31 marca roku następującego. Jednak, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącego, iż zwolnione od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia przedmiotowego Działalność związana z kulturą, ustanowiona statutem jednostki, w części przeznaczonej na te cele, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w tym zakresie.

Z uwagi na fakt, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu, zdaniem Filharmonii X, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych chodzi stricte o spadek przychodów z działalności oznaczonej kodem 90.01.Z, tj. z działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych, w rozumieniu przepisów podatkowych, w których nie należy uwzględniać wpływów z dotacji od Organizatora czy wpływów z innych dotacji na finansowanie podstawowej działalności statutowej Filharmonii X. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyraźnie wskazuje warunki jakie należy spełnić, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek. Jest to występowanie łącznie warunku kwalifikacji przeważającej działalności, według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) 2007 oraz spadku przychodów z tej działalności o co najmniej 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego lub we wrześniu 2020 r.

Filharmonia X, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) [(publikacja: Dz. U. z 2007 r. nr 251, poz. 1885, z 2009 r. nr 59, poz. 489, z 2017 r. poz. 2440 oraz z 2020 r. poz. 1249)], dla celów statystycznych i sprawozdawczych, posługuje się symbolem 90.01.Z rodzaju podstawowej działalności wg PKD 2007. Według Polskiej Klasyfikacji Działalności, Dział 90 (Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką) sekcji R (Działalność związana z kultura, rozrywką i rekreacją), grupa, klasa i podklasa 90.01.Z to Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych. Zgodnie ze wskazanymi przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych warunkami, z uwagi na stale utrzymujące się obostrzenia w związku z ciągłym zagrożeniem epidemiologicznym wywołanym Covid-19, Filharmonia X odnotowuje permanentny spadek przychodu z działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych (wpływy ze sprzedaży biletów wstępu na koncerty, wpływy z organizowania koncertów plenerowych oraz edukacyjnych) co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w analogicznych miesiącach roku poprzedniego.

Konkludując, zdaniem Filharmonii X, z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu, wskazany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w warunkach koniecznych do spełnienia przychód z działalności oznaczonej kodem 90.01.Z, tj. z działalności związanej z wystawianiem przedstawień artystycznych, nie obejmuje wpływów z dotacji od Organizatora czy wpływów z innych dotacji na finansowanie podstawowej działalności statutowej Filharmonii X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena, czy Wnioskodawca spełnia warunki do zwolnienia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z obowiązku opłacenia składek za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r. określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 26 lutego 2021 r. w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 371). Przepisy te nie stanowią bowiem przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej i nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W konsekwencji, stosownie do wskazania Wnioskodawcy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są przepisy art. 12-14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie określenie, czy wskazane we wniosku dotacje stanowią przychód podatkowy w rozumieniu tej ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm. dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie stwierdzić należy, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

W związku z powyższym co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Tym samym wszelkie otrzymywane przez podatników dofinansowania/dotacje spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód podatkowy.

Natomiast w art. 17 ww. ustawy, wymienione zostały poszczególne rodzaje dochodów, które na mocy tego przepisu i przy spełnieniu określonych w nim warunków korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zauważyć jednakże należy, że fakt iż określony przychód korzysta ze zwolnienia od opodatkowania, nie oznacza, że przysporzenie to nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stwierdzić zatem należy, że w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotacje generalnie stanowią przychód podatkowy, niezależnie od tego czy korzystają one ze zwolnienia od opodatkowania.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj