Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.368.2021.2.PS
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2021 r. (data wpływu 1 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych dochodów w sposób określony w art. 27 i art. 30c i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania osiąganych dochodów w sposób określony w art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek został następnie uzupełniony pismem z dnia 9 czerwca 2021 r.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza zarejestrować i rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, w ramach której będzie świadczyć usługi doradcze w zakresie technicznym, usługi badań nieniszczących. Powyższe usługi Wnioskodawca zamierza świadczyć poprzez jednoosobową działalność gospodarczą dla E Sp. z o. o., w której jest zatrudniony na umowie o pracę na stanowisku prezesa zarządu. Wyżej wymienione usługi zamierza On rozwijać i świadczyć również dla innych firm w Polsce.


Usługi świadczone dla spółki, w której Wnioskodawca jest zatrudniony oraz innych firm będą świadczone po uzyskaniu zgody zgromadzenia wspólników spółki i pracodawcy oraz po zawarciu umowy o współpracy określającej warunki i rodzaj świadczonych usług. Usługi, które będą świadczone poprzez jednoosobową działalność gospodarczą nie pokrywają się z obowiązkami z umowy o pracę, czyli będą inne niż te, które Wnioskodawca wykonuje zgodnie z umową o pracę jako prezes zarządu E Sp. z o. o. Ponadto przyszłe usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczone będą przez Wnioskodawcę jako niezależnego przedsiębiorcę, który nie podlega kierownictwu spółki i będzie ponosić pełne ryzyko gospodarcze oraz pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywanie swoich czynności. Jednocześnie, dochód z tytułu wykonywania umowy o świadczenie usług doradczych i badawczych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie odrębny od otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę jako prezes zarządu.


Usługi, które Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej dla E Sp. z o. o. to:


  1. Usługi badań nieniszczących – ocena wizualna materiałów, elementów przygotowanych do spawania oraz badania wizualne spoin według Europejskiej Dyrektywy Ciśnieniowej 2014/68/EU;
  2. Usługi badań nieniszczących – Badania magnetyczne materiałów, elementów przygotowanych do spawania oraz badania magnetyczne wykonanych spoin według Europejskiej Dyrektywy Ciśnieniowej 2014/68/EU 3;
  3. Usługi badań nieniszczących – ocena wizualna ocena poprawności wykonania grani spoin wykonywana z dokumentacji fotograficznej wykonanej endoskopem do badań wizualnych Europejskiej Dyrektywy Ciśnieniowej 2014/68/EU;
  4. Wsparcie spółki posiadanym know-how w zakresie technologicznym, materiałowym, spawalniczym;
  5. Udzielanie praw do korzystania z wynalazków i patentów w zakresie technologii produkcji, materiałoznawstwa i spawalnictwa.


Na wykonywanie powyższych usług Wnioskodawca posiada wykształcenie oraz posiada imienne wymagane certyfikaty:


  1. Ukończona X na kierunku y i uzyskany tytuł mgr inż.;
  2. Międzynarodowy Inżynier Spawalnik;
  3. Uprawnienie do badań wizualnych materiałów i spoin według dyrektyw europejskich;
  4. Uprawnienie do badań magnetycznych materiałów i spoin według dyrektyw europejskich.


Obowiązki, które Wnioskodawca wykonuje w E Sp. z o. o. zgodnie z umową o pracę jako prezes zarządu to:


  1. Pracownik zobowiązany jest starannie i sumiennie wykonywać obowiązki wynikające z nin. umowy w granicach kompetencji przypisanych do sprawowanej funkcji oraz zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, Kodeksu Spółek Handlowych, Kodeksu Cywilnego, postanowieniami umowy Spółki, Regulaminu Zarządu, Regulaminu organizacyjnego przedsiębiorstwa Spółki, uchwałami jej organów i innymi obowiązującymi przepisami.
  2. Pracownik jest zobowiązany współdziałać z innymi Członkami Zarządu Spółki i organami Spółki na zasadach określonych w powoływanych wyżej aktach. Ponadto Wiceprezes jest zobowiązany do zachowania całkowitej lojalności wobec interesów materialnych i niematerialnych Spółki.
  3. Pracownik w ramach wykonywanych obowiązków Wiceprezesa Zarządu odpowiada w szczególności za:


    1. 1) sprawowanie zarządu strategicznego i operacyjnego przez prowadzenie interesów Spółki;
      2) przygotowanie i wdrożenie strategii rozwoju Spółki;
      3) opracowanie z innymi Organami Spółki wykazu corocznych zadań gospodarczych, planów ekonomiczno-finansowych, planów strategicznych i ich realizację;
      4) reprezentowanie Spółki, składanie i przyjmowanie oświadczeń woli, podpisywanie w jej imieniu na zasadach określonych we właściwych aktach, w tym także bieżące, terminowe zgłaszanie do sądu rejestrowego okoliczności podlegających wpisowi do rejestru oraz wszczynanie i prowadzenie spraw niezbędnych do obrony jej interesów;

      5) kierowanie i koordynowanie prac Zarządu Spółki, uczestnictwo w pracach Zarządu Spółki;

      6) kierowanie i nadzorowanie, a także bieżąca analiza działalności Spółki;

      7) nadzór nad terminowym wykonywaniem zobowiązań Spółki;

      8) wykonywanie obowiązku poddania się funkcji kontrolnej Rady Nadzorczej, udostępniania jej wszelkiej dokumentacji dotyczącej działalności spółki, wykonywania uchwał, przedstawiania wykazu w terminach kwartalnych podejmowanych decyzji, zaciągniętych zobowiązań, bilansu, sprawozdania finansowego, planu polityki kadrowej, nabywania i zbywania składników mienia przedsiębiorstwa (zgodnie z dalszymi postanowieniami nin. umowy), przedsięwzięć programowych, technologicznych, technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych;

      9) wykonywanie uchwał Zgromadzenia Wspólników, sporządzania oraz przedstawianiu mu bilansu, sprawozdania finansowego;

      10) wypełnianie obowiązków wynikających z funkcji pracodawcy, w tym we współpracy ze związkami zawodowymi, kształtowanie odpowiedniej polityki społecznej;

      11) opracowanie i wprowadzenie regulaminu organizacyjnego z podziałem zadań, kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych pracowników w ramach wydzielonych komórek organizacyjnych;

      12) dokonywanie przeglądu mienia oraz stosownie do okoliczności zbycia tych składników mienia, które nie są konieczne dla realizacji zadań Spółki, których utrzymanie przez Spółkę powoduje zbyt wysokie koszty w stosunku do osiągniętych efektów;

      13) wydzielanie w miarę potrzeb określonych obszarów działalności Spółki i powierzenia ich wykonania osobom i instytucjom zewnętrznym, jeżeli przyczyni się to do obniżenia kosztów działalności i nie zostaną narażone istotne interesy Spółki;

      14) wprowadzenie przejrzystych zasad i kanałów komunikacji wewnętrznej – modelu poziomego i pionowego przepływu informacji, a także komunikacji zewnętrznej – sposobu pozyskiwania interesujących firmę informacji z rynku;

      15) wprowadzenie systemu controllingu w spółce;

      16) wprowadzenie harmonijnej współpracy poszczególnych jednostek organizacyjnych spółki;

      17) wprowadzenie koordynacji zadań i działalności poszczególnych obszarów funkcjonalnych firmy (kadrowej, produkcyjnej, handlowo-marketingowej, usługowej, finansowej, księgowej i inwestycyjnej);

      18) wprowadzenie czytelnego modelu i systemu regulacji płac/wynagradzania pracowników w Spółce o wyraźnie motywacyjnym i proefektywnościowym charakterze, przy uwzględnieniu zmian zakresu czynności oraz podwyższaniu kwalifikacji zawodowych pracowników;

      19) wprowadzanie systemu awansów;
      20) zapewnienie Spółce obsługi prawnej;

      21) rzetelne prowadzenie dokumentacji Spółki, w tym rejestru spraw, umów, porozumień, uchwał, protokołów z posiedzeń organów Spółki i ich archiwizowanie;

      22) zapewnienie prawidłowego i zgodne ze stanem faktycznym prowadzenia ksiąg rachunkowych Spółki, umożliwiającego terminowe i rzetelne sporządzanie sprawozdań finansowych;

      23) identyfikacja i usuwanie zauważonych usterek i wadliwości w procesie organizacji, porządku pracy, w organizacji stanowisk pracy, w funkcjonowaniu i działalności produkcyjnej/handlowej/usługowej/marketingowej i wszelkiej innej Spółki;

      24) promowanie interesów Spółki;

      25) kształtowanie w otoczeniu, w tym przede wszystkim u potencjalnych klientów i w mediach – pozytywnego wizerunku Spółki i jej dobrego imienia;

      26) zasięganie w przypadkach wymagających wiadomości specjalnych ekspertyz, opinii i analiz konsultingowych, prawnych, programowych, ekonomicznych, technicznych, technologicznych i organizacyjnych w dziedzinach wchodzących w zakres działalności Spółki;

      27) dokonywanie przeglądu rynku krajowego i międzynarodowego w przedmiocie działalności Spółki, w tym jego struktury, w zakresie tendencji i prognoz rozwoju, konkurencji, segmentacji, motywów i preferencji klientów, obecnego i przewidywanego popytu;

      28) analiza struktury grup klientów Spółki i w miarę potrzeb starania o pozyskiwanie nowych klientów, a także zakończenie współpracy z marginalnymi klientami;

      29) analiza zachowań przedsiębiorstw konkurencyjnych pod kątem przestrzegania przepisów o ochronie konkurencji i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i w razie potrzeby podejmowanie odpowiednich kroków prawnych;

      30) analiza lokalnego i poza lokalnego rynku pracy;

      31) analiza systemów płacowych i poziomu wynagrodzeń na rynku i odpowiednia modyfikacja , w razie potrzeby systemu i modelu wynagrodzeń obowiązującego w Spółce;

      32) wprowadzenie skutecznego systemu kontroli w firmie (obejmującego zasady, formy, częstotliwość, funkcje, instrumenty kontroli);

      33) dokonywanie bieżącej oceny i charakterystyki oferowanych przez Spółkę usług i produktów na rynku, w porównaniu z przedsiębiorstwami konkurencyjnymi wyrobów/produktów/usług i w związku z tym podejmowanie działań zwiększających ich atrakcyjność/innowacyjność;

      34) opracowanie, zorganizowanie, realizacja i nadzór nad kampanią promocyjną Spółki i prezentacją wyrobów/produktów/usług Spółki na rynku krajowym/międzynarodowym;

      35) przygotowanie, rozpowszechnianie i złożenie odpowiednim instytucjom broszur, prospektów, materiałów informacyjnych i promocyjnych;

      36) dokonywanie bieżącej analizy stosowanych technologii, programów oraz systemów organizacji i zarządzania na tle konkurencji;

      37) prowadzenie odpowiedniej, bieżącej i długofalowej polityki zatrudnienia – racjonalizacja zatrudnienia;

      38) opracowanie systemu ochrony i zabezpieczanie danych i informacji o charakterze poufnym przed ich ujawnieniem osobom niepowołanym;

      39) zgłaszanie Radzie Nadzorczej każdego konfliktu interesów, dotyczących członka Zarządu lub innych zarządców Spółki;
      40) poddanie się początkowym i okresowym badaniom lekarskim w wyznaczonym do tego zakładzie opieki medycznej i przedstawienia zaświadczenia o zdolności do wykonywania swoich obowiązków;
      41) przekazywanie Spółce swojej najlepszej wiedzy, doświadczenia, umiejętności, informacji zdobytych w praktyce menedżerskiej oraz doradzania i szkolenia personelu Spółki w tym zakresie.

W ramach świadczonych usług doradczych w zakresie technicznym i usług badań nieniszczących jednoznacznie Wnioskodawca wyjaśnia, że nie będzie reprezentował spółki, o której mowa w złożonym wniosku ORD-IN, ani nie będzie zawierał umów w jej imieniu, nie będzie też podejmował w jej imieniu żadnych decyzji, a umowa ta nie będzie obejmowała jakichkolwiek czynności zarządzania wymienioną we wniosku spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze na rzecz i w interesie tej spółki.

Wnioskodawca złoży również pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu o wyborze opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym z uzyskiwanych w związku z rozpoczęciem jednoosobowej działalności gospodarczej świadczącej usługi doradcze w zakresie technicznym i w zakresie usług badań nieniszczących.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie doprecyzowane w wyniku uzupełniania wniosku z dnia 9 czerwca 2021 r.:


Czy równoczesne świadczenie opisanych we wniosku i uzupełnieniu do wniosku usług wykonywanych jako jednoosobowa działalność gospodarcza oraz umowy o pracę z tym samym podmiotem w sytuacji, kiedy zakresy przedmiotowe obu umów (zakres obowiązków i podejmowanych przez Wnioskodawcę na podstawie tych dwóch umów działań) nie są takie same, pozwala Wnioskodawcy na zastosowanie formy opodatkowania dochodu z jednoosobowej działalności gospodarczej określonej w art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – tzw. 19% podatku liniowego?


Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie doprecyzowane w wyniku uzupełnienia wniosku z dnia 9 czerwca 2021 r.:


Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym przypadku nie zachodzi okoliczność, o której mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem równoczesna umowa o pracę z podmiotem, dla którego równocześnie będą świadczone opisane usługi (całkowicie inne niż obowiązki w ramach umowy o pracę) jako jednoosobowa działalność gospodarcza nie spowodują utraty prawa do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na podstawie art. 30c ust. 1. Zdaniem Wnioskodawcy charakter wykonywanych czynności w zakresie wynikającym z umowy o pracę będzie jednoznacznie odmienny od zakresu świadczonych usług na rzecz spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa za prawidłowe zastosowanie opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej w formie określonej w art. 30c ust. 1 ustawy - tzw. podatek liniowy 19%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 14269 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • działalność wykowywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:


  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  • odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  • są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  • wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym: za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:


  • pkt 7 - przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • pkt 9 - przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.


Należy zauważyć, że w ww. art. 13 pkt 9 ustawodawca zastrzegł, że przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, nawet jeżeli umowy te będą zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, zawsze będą zakwalifikowane do źródła przychodów - działalność wykonywana osobiście (z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7).

Takiego zastrzeżenia nie ma w przypadku przychodów wymienionych w ww. art. 13 pkt 7, co oznacza, że podatnik może je zaliczyć do działalności gospodarczej, pod warunkiem, że uzyskuje je w ramach działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i jednocześnie nie zachodzą łącznie przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 tej ustawy.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza zarejestrować i rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej, w ramach której będzie świadczyć usługi doradcze w zakresie technicznym, usługi badań nieniszczących. Powyższe usługi Wnioskodawca zamierza świadczyć poprzez jednoosobową działalność gospodarczą dla spółki, w której jest zatrudniony na umowie o pracę na stanowisku prezesa zarządu. Wyżej wymienione usługi zamierza On rozwijać i świadczyć również dla innych firm w Polsce. Usługi świadczone dla spółki, w której Wnioskodawca jest zatrudniony oraz innych firm będą świadczone po uzyskaniu zgody zgromadzenia wspólników spółki i pracodawcy oraz po zawarciu umowy o współpracy określającej warunki i rodzaj świadczonych usług.

Co istotne usługi, które będą świadczone poprzez jednoosobową działalność gospodarczą nie będą pokrywać się z obowiązkami z umowy o pracę, czyli - jak wskazał Wnioskodawca - będą inne niż te, które Wnioskodawca wykonuje zgodnie z umową o pracę jako prezes zarządu spółki. Ponadto przyszłe usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczone będą przez Wnioskodawcę jako niezależnego przedsiębiorcę, który nie podlega kierownictwu spółki i będzie ponosić pełne ryzyko gospodarcze oraz pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywanie swoich czynności.


Wnioskodawca wskazał również, że w ramach świadczonych usług doradczych w zakresie technicznym i usług badań nieniszczących nie będzie reprezentował spółki, ani nie będzie zawierał umów w jej imieniu, nie będzie też podejmował w jej imieniu żadnych decyzji, a umowa ta nie będzie obejmowała jakichkolwiek czynności zarządzania wymienioną we wniosku spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze na rzecz i w interesie tej spółki.

Dochód z tytułu wykonywania umowy o świadczenie usług doradczych i badawczych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jak wskazał Wnioskodawca, będzie odrębny od otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę jako prezes zarządu.

Co ważne, Wnioskodawca złoży również pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowemu o wyborze opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym stosownie do treści art. 9a ust. 2 omawianej ustawy.


Mając na uwadze informacje przestawione we wniosku oraz przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa o świadczenie usług doradczych w zakresie technicznym, usługi badań nieniszczących, którą Wnioskodawca planuje zawrzeć ze spółką, w której zatrudniony jest on na stanowisku prezesa zarządu, nie będzie obejmować reprezentowania spółki, ani nie też zawierania umów w jej imieniu, czy też podejmowania w jej imieniu żadnych decyzji. Skoro umowa ta nie będzie obejmowała jakichkolwiek czynności zarządzania wymienioną we wniosku spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze na rzecz i w interesie tej spółki, to nie będzie ona umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub umową o podobnym charakterze (art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Opis usług wykonywanych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wskazuje także, że nie zajdą okoliczności, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem jak wskazał Wnioskodawca będzie on ponosić pełne ryzyko gospodarcze oraz pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywanie swoich czynności.


W związku z powyższym przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług doradczych w zakresie technicznym, usługi badań nieniszczących, można będzie uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Umowa ta nie będzie generować przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w ww. art. 13 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca, świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz wskazanej spółki opisane usługi doradcze, których zakres wskazany został w opisie sprawy niniejszego wniosku, będzie uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że usługi, które będą świadczone poprzez jednoosobową działalność gospodarczą, nie będą pokrywać się z obowiązkami z tytułu umowy o pracę, a zatem nie będą zachodzić okoliczności wyłączające prawo do opodatkowania podatkiem liniowym związane z wykonywaniem usług o tożsamym charakterze na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, zastosowania w sprawie nie znajdzie art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiącym o utracie prawa do opodatkowania dochodów w formie podatku liniowego.


W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w świetle którego nie zachodzi okoliczność, o której mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i możliwe będzie zastosowanie opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej w formie określonej w art. 30c ust. 1 ustawy – uznać należy za prawidłowe.


Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ interpretacyjny nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego prze Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.


Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj