Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.383.2020.1.EW
z 14 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2020 r. poz. 1235 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza,
że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 maja 2021 r. (data wpływu
14 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podat-ku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2021 r. wpłynął do organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca planuje przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „…” (dalej: Inwestycja, Zadanie, Projekt).


Celem realizacji Inwestycji jest rozwój infrastruktury rekreacyjnej na terenie Gminy poprzez:


  1. budowę skateparku


Skatepark zostanie wybudowany na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej nr (…) w (…)
z uwagi na znajdujące się na terenie szkoły zdegradowane boisko asfaltowe, które usytuowane jest w niecce terenowej, co w sposób naturalny stwarza doskonałe warunki do adaptacji tego miejsca na nowoczesny i odpowiednio duży skatepark, dostosowany do potrzeb osób w różnym wieku i o różnym stopniu umiejętności.


Z uwagi na umieszczenie obiektu na terenie szkoły, skatepark otworzy możliwości dla powstania klas sportowych, bądź też urozmaicenia zajęć WF.


Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji w ww. zakresie obejmował będzie:

  • adaptację niecki w technologii betonowej, która uważana jest za najlepszą i najtrwalszą,
  • zakup oświetlenia, a także
  • zakup monitoringu.


  1. zakup mobilnego lodowiska:


Zakupione lodowisko będzie instalowane i eksploatowane w okresie zimowym na (…) przed (…) lub w fosach (…) lub (…). Dzięki sztucznemu mrożeniu, lodowisko będzie mogło funkcjonować w okresie zimowym niezależnie od panujących temperatur. Jednocześnie sztuczne lodowisko odciągnie dzieci i młodzież od okazjonalnego korzystania ze zbiorników wodnych w okresach mrozu, co wpłynie na ich bezpieczeństwo.


Ogólnodostępne, darmowe, z możliwością bezpłatnego użyczenia sprzętu lodowisko umożliwi przebywanie ok. 60 osób jednocześnie.


Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji w ww. zakresie obejmował będzie zakup i instalację sezonowego lodowiska o powierzchni ok. 450 m² wraz z urządzeniami do pielęgnacji lodu i zapleczem w postaci przebieralni.


  1. przebudowę placu zabaw na terenie (…) w (…):


Z uwagi na usytuowanie na obszarze parkowym plac zabaw jest bardzo popularny wśród rodzin z dziećmi. Niemniej, z uwagi na umiejscowienie w części parkowej, która dotychczas nie była poddana rewitalizacji, rzeczona infrastruktura wymaga podjęcia pilnych działań naprawczych.


Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji w ww. zakresie obejmował będzie:

  1. prace przygotowawcze, demontażowe, ziemne i nawierzchniowe,
  2. wyposażenie placu zabaw w nowe integracyjne urządzenia zabawowe (huśtawki, karuzele oraz piaskownicę) wraz z nawierzchnią bezpieczną pod nimi,
  3. doposażenie placu zabaw w elementy małej architektury (ławki i kosze na śmieci).


Gmina zamierza zrealizować przedmiotową Inwestycję zarówno ze środków własnych,
jak i ze środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych - na realizację przedmiotowego Zadania Gmina zamierza się ubiegać się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 do kwoty brutto ponoszonych nakładów.


Gmina nie poniosła dotychczas jakichkolwiek wydatków na realizację przedmiotowej Inwestycji. Niemniej, przyszłe wydatki inwestycyjne związane z realizacją Projektu będą dokumentowane wystawionymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT.


Majątek wytworzony w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępny - ze skateparku, mobilnego lodowiska oraz placu zabaw na terenie (…) będą mogli bowiem korzystać bezpłatnie wszyscy zainteresowani.


Po zakończeniu realizacji Zadania Gmina nie będzie wykorzystywać majątku powstałego
w wyniku realizacji Inwestycji do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności zamiarem Gminy nie jest jakakolwiek forma odpłatnego udostępniania ww. obiektów. W konsekwencji, Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów w przedmiotowym zakresie. Tym samym przedmiotowa infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych


Realizacja przedmiotowej Inwestycji należy do zadań własnych Gminy wynikających z przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2020 poz. 713, dalej: ustawa
o samorządzie gminnym). Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji?


Stanowisko Wnioskodawcy:

Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Inwestycji.


Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary
i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku na-liczonego.


Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Jak Gmina wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, infrastruktura powstała w ramach przedmio-towej Inwestycji będzie ogólnodostępna - ze skateparku, mobilnego lodowiska oraz placu zabaw na terenie (…) będą mogli bowiem korzystać bezpłatnie wszyscy zainteresowani. Tym samym, Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu wykorzystywania przedmiotowego majątku.


W konsekwencji, zdaniem Gminy nie będzie przysługiwać jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realiza-cji przedmiotowej Inwestycji z tego względu, iż wydatki poniesione na realizację Zadania nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi
są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa
w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie
z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,
tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane
do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania
do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą,
o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku
od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym
i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy
do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej
i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą
to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), gdyż tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „…”.


Celem realizacji Inwestycji jest rozwój infrastruktury rekreacyjnej na terenie Gminy poprzez:


  1. budowę skateparku


Skatepark zostanie wybudowany na terenie Publicznej Szkoły Podstawowej nr (…) w (…)
z uwagi na znajdujące się na terenie szkoły zdegradowane boisko asfaltowe, które usytuowane jest w niecce terenowej, co w sposób naturalny stwarza doskonałe warunki do adaptacji tego miejsca na nowoczesny i odpowiednio duży skatepark, dostosowany do potrzeb osób w różnym wieku i o różnym stopniu umiejętności.


Z uwagi na umieszczenie obiektu na terenie szkoły, skatepark otworzy możliwości dla powstania klas sportowych, bądź też urozmaicenia zajęć WF.


Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji w ww. zakresie obejmował będzie:

  • adaptację niecki w technologii betonowej, która uważana jest za najlepszą i najtrwalszą,
  • zakup oświetlenia, a także
  • zakup monitoringu.


  1. zakup mobilnego lodowiska


Zakupione lodowisko będzie instalowane i eksploatowane w okresie zimowym na (…) przed (…) lub w fosach (…) lub (…). Dzięki sztucznemu mrożeniu, lodowisko będzie mogło funkcjonować w okresie zimowym niezależnie od panujących temperatur. Jednocześnie sztuczne lodowisko odciągnie dzieci i młodzież od okazjonalnego korzystania ze zbiorników wodnych w okresach mrozu, co wpłynie na ich bezpieczeństwo.


Ogólnodostępne, darmowe, z możliwością bezpłatnego użyczenia sprzętu lodowisko umożliwi przebywanie ok. 60 osób jednocześnie.


Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji w ww. zakresie obejmował będzie zakup
i instalację sezonowego lodowiska o powierzchni ok. 450 m2 wraz z urządzeniami do pielęgnacji lodu i zapleczem w postaci przebieralni.


  1. przebudowę placu zabaw na terenie (…) w (…)


Z uwagi na usytuowanie na obszarze parkowym plac zabaw jest bardzo popularny wśród rodzin z dziećmi. Niemniej, z uwagi na umiejscowienie w części parkowej, która dotychczas nie była poddana rewitalizacji, rzeczona infrastruktura wymaga podjęcia pilnych działań naprawczych.

Zakres robót związanych z realizacją Inwestycji w ww. zakresie obejmował będzie:

  • prace przygotowawcze, demontażowe, ziemne i nawierzchniowe,
  • wyposażenie placu zabaw w nowe integracyjne urządzenia zabawowe (huśtawki, karuzele oraz piaskownicę)wraz z nawierzchnią bezpieczną pod nimi,
  • doposażenie placu zabaw w elementy małej architektury (ławki i kosze na śmieci).


Gmina zamierza zrealizować przedmiotową Inwestycję zarówno ze środków własnych,
jak i ze środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych - na realizację przedmiotowego Zadania Gmina zamierza się ubiegać się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 do kwoty brutto ponoszonych nakładów.


Majątek wytworzony w ramach Inwestycji będzie ogólnodostępny - ze skateparku, mobilnego lodowiska oraz placu zabaw na terenie (…) będą mogli bowiem korzystać bezpłatnie wszyscy zainteresowani.


Po zakończeniu realizacji Zadania Gmina nie będzie wykorzystywać majątku powstałego
w wyniku realizacji Inwestycji do żadnych czynności odpłatnych. Wnioskodawca nie będzie czerpać żadnych dochodów w przedmiotowym zakresie, a tym samym przedmiotowa infrastruktura nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych


Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
w związku z realizacją Inwestycji.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując zadanie inwestycyjne pn. „…” nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz będzie działała w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców, a efekty realizacji inwestycji – jak wynika z wniosku – nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego
w związku z realizacją Inwestycji.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu praw-nego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj