Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4011.334.2021.1.IM
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2021 r. (data wpływu 30 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2021 r. r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Ukrainy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest obywatelem Polski i jest polskim rezydentem podatkowym (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółek osobowych oraz spółek z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski. Spółki te posiadają siedzibę oraz Zarząd w Polsce i podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski (w przypadku spółek komandytowych: uzyskają one status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 roku).

Wnioskodawca jest również wspólnikiem spółek z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ukrainie. Równolegle, Wnioskodawca prowadzi również jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski (CEIDG; działalność zawieszona) oraz Ukrainy (KOP) i z tego tytułu jest czynnym podatnikiem VAT w Ukrainie.

Działalność gospodarcza na terytorium Ukrainy prowadzona jest przez Wnioskodawcę przez położony tam zakład w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Ukrainą. Na terytorium Ukrainy znajduje się bowiem biuro oraz inne środki materialne, które pozwalają Wnioskodawcy na wykonywanie wskazanej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza za pomocą podatku liniowego 19% (art. 30c ustawy o PIT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody osiągane przez Wnioskodawcę w związku z jednoosobową działalnością gospodarczą prowadzoną na terytorium Ukrainy poprzez położony tam zakład podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na terytorium Polski?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 1426 ze zm., dalej jako „ustawa o PIT”):

  • osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) ‒ art. 3 ust. 1 ustawy o PIT;
  • za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym ‒ art. 3 ust. 1a ustawy o PIT;
  • przepisy art. 3 ust. 1, ust. 1a, ust. 2a oraz ust. 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska ‒ art. 4a ustawy o PIT;
  • podatek dochodowy z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku ‒ art. 30c ust. 1 ustawy o PIT.

Ponadto zastosowanie znajdą również przepisy Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzona w Kijowie dnia 12 stycznia 1993 r. (Dz. U. 1994.63.269, dalej jako „Konwencja”):

  • zgodnie z art. 5 ust. 1 Konwencji w rozumieniu niniejszej Konwencji określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Placówka oznacza również miejsce produkcyjne;
  • zgodnie z art. 5 ust. 2 Konwencji określenie „zakład” obejmuje w szczególności: miejsce zarządu, filię, biuro, zakład fabryczny [...];
  • zgodnie z art. 7 ust. 1 Konwencji zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi;
  • zgodnie z art. 24 ust. 2 lit. a Konwencji z zastrzeżeniem przepisów ustawodawstwa Polski (które nie będą sprzeczne z zasadami tego ustępu) dotyczących zwolnienia od podatku zapłaconego poza granicami Polski, podatek ukraiński będzie zaliczany na poczet podatku polskiego w sposób następujący: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Ukrainie, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami ustępów 3 i 4.

Z treści przywołanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i jest polskim rezydentem podatkowym (nieograniczony obowiązek podatkowy). Ponadto, Wnioskodawca prowadzi na terytorium Ukrainy działalność gospodarczą poprzez położony tam zakład w rozumieniu art. 5 Konwencji.

Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, iż dochody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na Ukrainie mogą podlegać również opodatkowaniu w Polsce, z uwagi na nieograniczony obowiązek podatkowy Wnioskodawcy na terytorium Polski, z tym zastrzeżeniem, że zgodnie z art. 4a ustawy o PIT zastosowanie znajdą przepisy Konwencji.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 Konwencji w przypadku gdy polski rezydent podatkowy uzyskuje na terytorium Ukrainy dochody z działalności gospodarczej za pomocą położonego tam zakładu, to wówczas dochody te mogą być opodatkowane również na Ukrainie, jednakże tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

W powyższej sytuacji, w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania dochodów uzyskanych poprzez położony na terytorium Ukrainy zakład należy zastosować odpowiednią metodę unikania podwójnego opodatkowania wynikającą z Konwencji.

Warunki zastosowania metod unikania podwójnego opodatkowania uregulowane zostały w art. 24 Konwencji, tj.:

  • w przypadku polskich rezydentów podatkowych metody te są uregulowane w art. 24 ust. 2 Konwencji;
  • biorąc pod uwagę przywołany stan faktyczny zastosowanie znajduje metoda unikania podwójnego opodatkowania określona w art. 24 ust. 2 lit. a Konwencji, zgodnie z którym jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce uzyskuje dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej konwencji może być opodatkowany w Ukrainie, to Polska zwolni taki dochód lub majątek od podatku zgodnie z postanowieniami ustępów 3 i 4;
  • z kolei, zgodnie z art. 24 ust. 4 Konwencji, jeżeli zgodnie z jakimikolwiek postanowieniami niniejszej konwencji uzyskany dochód lub majątek posiadany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie będzie zwolniony od opodatkowania w tym Państwie, to Państwo może tym niemniej przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby wziąć pod uwagę zwolniony od podatku dochód lub majątek. Powyższa metoda określana jest jako metoda wyłączenia z progresją.

W tym miejscu należy również wskazać, iż metoda unikania podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 24 ust. 2 lit. a Konwencji, nie została zmieniona przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysku (tzw. Konwencja MLI) sporządzona w Paryżu dnia 24 listopada 2016 r. (Dz. U. 2018, poz. 1369).

W metodzie wyłączenia z progresją dochody uzyskiwane na terytorium Ukrainy będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Jednakże będą one brane pod uwagę przy ustaleniu stopy procentowej mającej zastosowanie do obliczenia podatku od dochodów opodatkowanych w Polsce. Należy wskazać, iż metoda wyłączenia z progresją odnosi się jedynie do progresji podatkowej (art. 27 ust. 8 ustawy o PIT). Natomiast, jak wynika z opisywanego stanu faktycznego, Wnioskodawca osiąga dochody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza opodatkowanej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, tj. według 19% stawki liniowej.

Biorąc pod uwagę powyższe, dochód uzyskany za pośrednictwem zakładu położonego w Ukrainie (jednoosobowa działalność gospodarcza) nie będzie miał wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego w Polsce, ponieważ w związku opodatkowaniem dochodów stawką liniową, brak jest zastosowania progresywnej skali opodatkowania. W konsekwencji, dochody uzyskane na terytorium Ukrainy będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce oraz nie będą miały wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego.

Podsumowując, do uniknięcia przez Wnioskodawcę jako polskiego rezydenta podwójnego opodatkowania zastosowanie znajdą przepisy Konwencji, a dokładnie, opisana w art. 24 ust. 2 Konwencji metoda zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę na terytorium Ukrainy poprzez położony tam zakład. W związku z tym, że dochody Wnioskodawcy uzyskiwane na terytorium Polski ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (do którego to źródła kwalifikują się również dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę w Ukrainie na podstawie prowadzonej tam jednoosobowej działalności gospodarczej) opodatkowane są metodą liniową, na podstawie art. 30c ustawy o PIT, dochody uzyskane na Ukrainie podlegają zwolnieniu spod opodatkowania w Polsce i jednocześnie nie wpływają na wysokość stawki podatkowej dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

Wnioskodawca wskazuje, iż stanowisko wyrażone przez niego zgodne jest z poglądem prezentowanym przez organy skarbowe, który został wyrażony m.in. w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 marca 2010 r., IBPBI/1/415-1095/09/BK czy też w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 19 maja 2020 r., 0111-KDIB1-3.4010.127.2020.1.APO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w x za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj