Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.351.2021.4.AP
z 28 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 3 marca 2021 r. (data wpływu 8 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 czerwca 2021 r., data wpływu za pośrednictwem poczty 21 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych w ramach zbiórki internetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 15 czerwca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 15 czerwca 2021 r., data wpływu za pośrednictwem poczty 21 czerwca 2021 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania Pana …,
  • Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania Panią …,

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowany będący stroną postępowania jest osobą fizyczną. Prowadzi On jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą „X” … oraz w formie Spółki cywilnej „Y” wraz z Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania. Zainteresowana niebędąca stroną postępowania również jest osobą fizyczną. Zarówno Zainteresowany będący stroną postępowania, jak i Zainteresowana niebędącą stroną postępowania, są wpisani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem działalności Spółki cywilnej „Y” jest prowadzenie kina, w szczególności projekcje filmów.

Przychody z działalności Zainteresowani rozliczają za pomocą księgi przychodów i rozchodów, dochody opodatkowują od 2021 r. podatkiem według skali podatkowej. Spółka cywilna jest czynnym podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku wystąpieniem pandemii koronawirusa COVID-19 i wprowadzeniem związanych z tym obostrzeń działalność kulturalna, w tym kin, została ograniczona, a cały rynek filmowy dotknął kryzys. Zainteresowani znaleźli się w bardzo trudniej sytuacji finansowej. Wpływy z biletów nie pokrywały nawet podstawowych kosztów funkcjonowania kina. Aby przetrwać najgorszy czas i uchronić kino przed zamknięciem, Zainteresowani zorganizowali na portalu PolakPotrafi.pl zbiórkę pieniężną. Zbiórka zaczęła się pod koniec października 2020 r. i zakończyła w styczniu 2021 r. Wpłaty były dokonywane całkowicie dobrowolnie i nie miały żadnego wpływu na możliwość korzystania potem z oferty kina (nie stanowiły warunku skorzystania z oferty kina). Mimo, że informację o zbiórce i możliwości dokonania wpłaty, osoby wpłacające uzyskiwały przeważnie dzięki odwiedzeniu strony internetowej kina lub portalu PolakPotrafi.pl, to jednak decyzja o dokonaniu wpłaty (lub nie) oraz jej kwocie podejmowana była przez nie zupełnie niezależnie.

Zbiórka została zorganizowana w taki sposób, że każdy, kto chciał pomóc, mógł dokonać wypłaty na konto projektu na portalu ….pl, wybierając jeden z dostępnych na portalu progów wpłaty (np. 1 zł lub więcej, 5 zł lub więcej, 10 zł lub więcej itd.). Z każdym progiem wpłaty związana była określona forma nagrody tytułem podziękowania za wsparcie finansowe. Przewidziane nagrody miały wymiar symboliczny i nie stanowiły ekwiwalentu za dokonaną wpłatę pieniężną. I tak, za wsparcie projektu za 5 zł lub więcej przewidziano imienne podziękowania mailowe; za wsparcie projektu za 10 zł lub więcej przewidziano podziękowanie na Facebooku i stronie internetowej, gdzie osoby wpłacające miały zostać wymienione jako darczyńcy; za wsparcie projektu za 50 zł lub więcej przewidziano podziękowanie w specjalnie przygotowanym spocie wyświetlanym przed seansami filmowymi, w którym osoby wpłacające miały zostać wymienione jako darczyńcy; za wsparcie projektu za 100 zł lub więcej przewidziano specjalne zaproszenie (voucher) do kina dla 2 osób; za wsparcie projektu za 120 zł lub więcej przewidziano wybrany plakat filmowy z filmów, które kino grało w ciągu ostatnich 2-3 lat; za wsparcie projektu za 350 zł lub więcej przewidziano indywidualne oprowadzanie po kinie grupy kilku osób i opowiedzenie historii kina; za wsparcie projektu za 1 000 zł lub więcej przewidziano seans dla kilku osób, za 3 000 zł - seans dla 40 osób. Za wsparcie projektu za 20 000 zł lub więcej przewidziano tytuł sponsora kina na okres 1 roku oraz świadczenia do uzgodnienia, za 99 000 lub więcej – tytuł mecenasa kina na okres 1 roku i świadczenia do uzgodnienia. Natomiast za wsparcie projektu za 1 zł lub więcej nie przewidziano żadnej nagrody, co nie zmienia faktu, że Zainteresowani dziękowali wszystkim wpłacającym, czego wyraz dali nie raz na portalu, czy swojej stronie internetowej. Spośród wymienionych nagród jedynie zaproszenie do kina na seans filmowy przedstawia wymierną wartość, przy czym wartość ta i tak jest niższa niż kwota wsparcia finansowego, za którą przewidziano tę nagrodę. Cena jednego biletu, zgodnie z cennikiem, wynosi bowiem 20 zł, co przy zaproszeniu dla 2 osób daje kwotę 40 zł nagrody za wsparcie w wysokości 100 zł i więcej. Pozostałe nagrody jak oprowadzanie po kinie, czy plakat filmowy, nie są nawet w ofercie kina.

Czas i miejsce otrzymania nagrody, jako formy podziękowania za wsparcie finansowe nie zostały ściśle określone oraz nie były w żadnym stopniu obowiązkowe dla wspierających. Najwięcej osób skorzystało z opcji wsparcia projektu za 10 zł lub więcej, za który przewidziano podziękowania na Facebooku i stronie internetowej kina (332 osoby), następnie - z opcji wsparcia za 50 zł lub więcej, za które przewidziano podziękowanie wyświetlane przed seansem w specjalnie przygotowanym spocie (204 osoby). Dużo osób, bo aż 160, skorzystało z opcji wsparcia za 100 zł lub więcej, za które przysługiwał voucher do kina dla 2 osób. Vouchery odebrało zaledwie kilka osób. A w przypadku osób korzystających z opcji wsparcia za 1 000 zł lub więcej, za które przewidziano nagrodę seansu filmowego dla 40 osób, nie zgłosił się nikt. Nikt też nie skorzystał z opcji wsparcia za 3 000 zł lub więcej oraz z następnych opcji, z którymi związane były podziękowania w postaci tytułu sponsora lub mecenasa kina. 39 osób za to wybrało opcję wsparcia za 1 zł lub więcej, z która nie była związana żadna nagroda.

Na podstawie tak zorganizowanej zbiórki Zainteresowani mogą określić, jakie kwoty były przekazane przez daną osobę. Każda z osób wpłacających pieniądze jest zidentyfikowana imieniem i nazwiskiem. Kwoty wpłaty od tej samej osoby nie przekroczyły 1 000 zł. Wszystkie wpłaty dokonały osoby spoza grona rodziny, a więc z III grupy podatkowej względem Zainteresowanych. Po zakończeniu zbiórki uzbierana kwota została przekazana przez portal na konto bankowe Spółki Zainteresowanych.

Zebrane środki zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z funkcjonowaniem kina, m.in. na media, koszty pracownicze, leasing, ubezpieczenia, obsługę księgową, licencje filmowe, podatek od nieruchomości, koszty utrzymania systemów informatycznych, koszty serwisów i napraw, koszty dodatkowego wyposażenia kina związanego z COVID-19 (środki czystości i środki dezynfekujące). Jeśli sytuacja pandemiczna się nie poprawi, Zainteresowani nie wykluczają podobnych zbiórek w przyszłości.

Przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej stan faktyczny bezpośrednio dotyczy sfery praw i obowiązków zarówno Zainteresowanego będącego stroną postępowania, jak i Zainteresowanej niebędącej stroną podstępowania. W związku z tym, że Zainteresowani są osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą w formie Spółki cywilnej, a ponadto kwoty pieniężne były wpłacane na konto projektu na portalu ….pl., a dopiero następnie przekazane na konto ich Spółki cywilnej, powzięli Oni wątpliwość, co do prawidłowego rozliczenia pieniędzy otrzymanych ze zbiórki.

W piśmie z dnia 15 czerwca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany będący stroną postepowania wskazał, że środki, o których mowa we wniosku, nie stały się środkami związanymi z działalnością gospodarczą Zainteresowanych. Pieniądze ze zbiórki funduszy stanowiły darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.). W związku z powyższym przed ostatnim akapitem opisu stanu faktycznego (str. 4 wniosku ORD-WS) Zainteresowany będący strona postepowania dodaje następujący nowy akapit:

„Po wpływie zebranych środków na rachunek bankowy Spółki Zainteresowanych, zostały zapłacone faktury zakupowe Spółki, które uprzednio były ujęte w książce przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki. Pozyskane środki nie zostały ujęte w działalności gospodarczej Zainteresowanych (nie pochodziły ze sprzedaży biletów), nie stały się więc środkami związanymi z działalnością gospodarczą Zainteresowanych.”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy przypadające na Zainteresowanych w proporcji do ich udziału w zyskach Spółki cywilnej wpłaty pieniężne otrzymane w ramach zbiórki internetowej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy podatkiem od spadków i darowizn?
  2. Czy w przypadku uznania stanowiska Zainteresowanych do pytania Nr 1 za prawidłowe, wpłaty od jednej osoby, przypadające na każdego z Zainteresowanych, zgodnie z proporcją udziału w zyskach Spółki cywilnej, są u Zainteresowanych wolne od opodatkowania, a Zainteresowani nie mają obowiązku złożenia zeznania rocznego z tego tytułu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 oraz pytania Nr 2 w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie dotyczącym podatku od spadku i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Zainteresowanych (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

Ad. 1

Przypadające na Zainteresowanych w proporcji do ich udziału w zyskach Spółki cywilnej wpłaty pieniężne otrzymane w ramach zbiórki internetowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, tylko podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

W konsekwencji, z uwagi na wysokość wpłaty od jednej osoby, przypadającej na każdego z Zainteresowanych, zgodnie z proporcją udziału w zyskach Spółki cywilnej, wpłaty te są u Zainteresowanych wolne od opodatkowania, a Zainteresowani nie mają obowiązku złożenia zeznania rocznego z tego tytułu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 w zw. art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128; zwaną dalej: „ustawą o PIT”), dochody osób fizycznych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z wyjątkiem tych, które podlegają przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym w pierwszej kolejności należy zbadać, czy otrzymane przez Zainteresowanych kwoty pieniężne podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W przypadku uznania, że wpłaty pieniężne otrzymane w ramach zbiórki internetowej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r., poz. 1813, z późn. zm.), podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. darowizny.

Wykładnia ww. przepisu prowadzi do wniosku, że otrzymane kwoty pieniężne będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, o ile nabyły je osoby fizyczne i kwoty te stanowią darowiznę.

Otrzymane kwoty pieniężne będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, o ile nabyły je osoby fizyczne. Przepis mówi o osobach fizycznych, a nie o osobach fizycznych innych niż prowadzące działalność gospodarczą. Oznacza to, że zakresem podmiotowym ustawy o podatku od spadków i darowizn objęte są wszystkie osoby fizyczne, niezależnie od tego, czy prowadzą działalność gospodarczą, czy też nie.

Takie stanowisko zajął też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 17 września 2020 r., Nr 0111-KDIB2-2.4015.65.2020.5.MM.

Ponadto, nie ma znaczenia, że w przedmiotowej sprawie pieniądze były wpłacane najpierw na konto projektu na portalu internetowym, a następnie przekazywane na konto bankowe Spółki cywilnej. Portal wystąpił tu w roli pośrednika, nie jest więc nabywcą tych środków. Natomiast Spółka cywilna pod względem cywilnoprawnym nie posiada podmiotowości prawnej. W przeciwieństwie do spółek osobowych prawa handlowego, spółka cywilna nie jest odrębnym podmiotem prawa i stanowi wyłącznie stosunek zobowiązaniowy pomiędzy stronami umowy spółki cywilnej. Podmiotami są tu darczyńca oraz Zainteresowani (strony umowy Spółki cywilnej) jako obdarowani.

Stanowisko to potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 15 maja 2017 r., Nr 2461-IBPB-2-1.4515.72.2017.2.MD.

W przedmiotowej sprawie obdarowanymi (nabywcami) są Zainteresowani, którzy są osobami fizycznymi.

Otrzymane kwoty pieniężne będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, jeśli zostały nabyte w drodze darowizny.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Ponadto, zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego, oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymane świadczenie. Istotą darowizny (essentialia negotii umowy darowizny) jest więc brak po drugiej stronie ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego.

W przedmiotowej sprawie wpłaty stanowiły darowiznę. Mimo, że informację o zbiórce i możliwości dokonania wpłaty, osoby wpłacające uzyskiwały przeważnie dzięki odwiedzeniu strony internetowej kina lub portalu internetowego, to jednak decyzja o dokonaniu wpłaty (lub nie) oraz jej kwocie podejmowana była przez nie zupełnie niezależnie. Wpłaty były dokonywane całkowicie dobrowolnie i nie były warunkiem korzystania potem z oferty kina. Wszystkie wpłaty wynikały z chęci pomocy skierowanej w stronę Zainteresowanych i Ich kina, a ich głównym celem nie było uzyskanie czegoś w zamian. Wpłaty były zamierzone jako nieopłatne. Potwierdzeniem jest fakt, że nie wszyscy wpłacający skorzystali z nagrody (nie odebrali jej), czy też fakt, że niektórzy wybrali formę wsparcia, z którą nie była związana żadna nagroda. Wspierający kierowali się celem zbiórki, a nie formą podziękowania przewidzianą za wpłaconą kwotę.

Nagrody stanowiły formę podziękowania za wsparcie, a nie ekwiwalent za dokonaną wpłatę.

Według internetowego słownika języka polskiego PWN, ekwiwalent to „rzecz równa innej wartością” (ekwiwalent - definicja, synonimy, przykłady użycia (pwn.pl)).

W tym przypadku nie można mówić o ekwiwalentności. Nagrody przekazane w ramach podziękowania nie stanowiły równowartości dokonanych wpłat, nawet bilety na seans, stanowiące ofertę kina (wartość 2 biletów to 40 zł za wpłatę kwoty 100 zł lub więcej, wartość seansu dla 40 osób to 800 zł za wpłatę kwoty 3 000 zł lub więcej). Pozostałe nagrody nie przedstawiają wymiernej wartości (podziękowania wysłane mailem, czy podziękowania umieszczone na Facebooku oraz stronie internetowej, oprowadzenie po kinie, tytuł sponsora, czy mecenasa, plakat od dystrybutora z projekcji filmu).

Co więcej, cytując wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2018 r., sygn. akt I ACa 627/17, który mówi, że: „nieodpłatne świadczenie darczyńcy, będące jednostronnym aktem jego dobrej woli, rodzi po stronie obdarowanego moralny obowiązek wdzięczności”, należy stwierdzić, że okazanie wdzięczności wpłacającym w postaci podziękowań lub symbolicznych nagród, takich jak plakat, oprowadzenie po kinie, czy vouchery do kina, nie tylko nie zmienia charakteru wpłat, ale jest poniekąd wymagane etycznie.

Wdzięczność wpisana jest bowiem w istotę darowizny. W przypadku rażącej niewdzięczności darczyńca ma zgodnie z prawem nawet możliwość jej odwołania.

Potwierdzeniem stanowiska Zainteresowanych jest interpretacja z dnia 20 maja 2020 r., Nr 0111-KDIB2-3.4015.38.2020.4.BD. W sprawie będącej przedmiotem ww. interpretacji podatnik przekazywał osobom wpłacającym pieniądze na zorganizowaną przez niego zbiórkę upominki w ramach wdzięczności za ich gest. Dyrektor KIS uznał, że wpłaty te stanowią darowiznę.

Bez znaczenia dla statusu dokonanych wpłat jako darowizny jest też fakt, w jaki sposób były wydatkowane.

Po wpływie zebranych środków na rachunek bankowy Spółki Zainteresowanych, zostały zapłacone faktury zakupowe Spółki, które uprzednio były ujęte w księdze przychodów i rozchodów prowadzonej dla Spółki. Pozyskane środki nie zostały jednak ujęte w księdze przychodów i rozchodów jako przychód, ponieważ nie pochodziły z działalności gospodarczej Zainteresowanych (nie pochodziły ze sprzedaży biletów), nie stały się więc środkami związanymi z działalnością gospodarczą Zainteresowanych. Pieniądze ze zbiórki funduszy stanowiły darowiznę w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny.

Podsumowując, w przedmiotowej sprawie celem wpłacających była chęć udzielenia pomocy Zainteresowanym w utrzymaniu kina, wpłacający nie oczekiwali niczego w zamian. Przewidziane i przyznane nagrody mają charakter symboliczny, są wyrazem wdzięczności za okazany gest i nie stanowią równowartości dokonywanych wpłat, a więc nie są ekwiwalentem za dokonane wpłaty. A to oznacza, że otrzymane przez Zainteresowanych wpłaty pieniężne stanowią darowiznę. Ponadto, wpłaty zostały faktycznie dokonane, a więc mimo niezachowania formy prawnej, darowizna jest ważna.

W związku z tym, że nabywcami wpłaconych w ramach zbiórki środków pieniężnych są Zainteresowani, którzy są osobami fizycznymi, a dokonane wpłaty stanowią darowiznę, wpłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.

Ad. 2

W przypadku uznania stanowiska Zainteresowanych do pytania Nr 1 za prawidłowe, tj., że otrzymane wpłaty pieniężne w ramach zbiórki internetowej podlegają opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, wpłaty od jednej osoby, przypadające na każdego z Zainteresowanych, zgodnie z proporcją udziału w zyskach Spółki cywilnej, są u Zainteresowanych wolne od opodatkowania, a Zainteresowani nie mają obowiązku złożenia zeznania rocznego z tego tytułu.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część uzasadnienia stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

W odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanych interpretacji indywidualnych, tut. Organ stwierdza, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Zainteresowanych może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj