Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.367.2021.4.AKU
z 28 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2021 r. (data wpływu 11 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od fundacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn, uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2021 r. (data wpływu 21 czerwca 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W listopadzie 2020 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie diagnozy choroby: stwardnienie zanikowe boczne (SLA). Roczny koszt leczenia tej choroby, na który składają się wydatki na zagraniczne leki, rehabilitacja, sprzęt i cykliczne badania Wnioskodawcy przekracza kilkadziesiąt tysięcy złotych. W związku z koniecznością ponoszenia tak wysokich koszów leczenia i rehabilitacji Wnioskodawca korzysta i będzie w przyszłości korzystał z pomocy udzielanej przez fundację .. – … z siedzibą w … przy ul. … (…), KRS: …, NIP: …, REGON: … (dalej: „Fundacja”).

Zgodnie ze swoim statutem Fundacja „(…) prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej” (§ 3 ust. 3 statutu Fundacji).

Do celów statutowych działalności Fundacji należy m.in.:

  • „udzielenie pomocy finansowej osobom po urazie kręgosłupa, osobom niepełnosprawnym i poważnie, przewlekle chorym oraz rodzinom osób po urazie kręgosłupa, osób niepełnosprawnych i poważnie, przewlekle chorych” (§ 7 ust. 3 statutu Fundacji);
  • „udzielanie pomocy i wsparcia w zakresie pomocy społecznej osobom prywatnym i ich rodzinom i instytucjom; pozostającym w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, a w szczególności: posiadającym wymagalne zobowiązania finansowe, zadłużonym, którym grozi nadmierne zadłużenie finansowe lub znajdujących się w pętli zadłużenia (...)” (§ 7 ust. 7 statutu Fundacji).

Fundacja zawarła z Wnioskodawcą umowę (porozumienie), na mocy którego Wnioskodawca został jej podopiecznym (w porozumieniu został nazwany „Beneficjentem”). W celu gromadzenia środków finansowych na leczenie i rehabilitację Wnioskodawcy Fundacja utworzyła dla Wnioskodawcy odrębne subkonto bankowe. Środki gromadzone na tym subkoncie mogą pochodzić z dwóch źródeł:

  1. z darowizn przekazywanych na rzecz Fundacji przez osoby fizyczne i inne podmioty;
  2. z wpłaty 1% podatku dochodowego na rzecz Fundacji, jako podmiotu posiadającego status organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu art. 20 ust. 1 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1057, z późn. zm.), dalej: „Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”.

Wszystkie środki gromadzone przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy są księgowane na utworzonym dla Niego subkoncie bankowym i przeznaczane na Jego potrzeby. Środki te są wydatkowane według życzenia Wnioskodawcy, pod warunkiem zgodności dyspozycji Wnioskodawcy z celami statutowymi Fundacji.

Wnioskodawca może korzystać ze środków zgromadzonych na utworzonym dla Niego subkoncie bankowym na dwa sposoby:

  1. może uzyskać zwrot wydatków poniesionych na leczenie i rehabilitację na podstawie przekazanych Fundacji dokumentów potwierdzających fakt poniesienia wydatków;
  2. Fundacja może zrealizować płatność bezpośrednio na konto podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby lub usługi potrzebne do Jego leczenia i/lub rehabilitacji.

W dalszych częściach niniejszego wniosku oba ww. sposoby udostępniania przez Fundację środków finansowych zgromadzonych na subkoncie bankowym utworzonym na rzecz Wnioskodawcy nazywane będą (łącznie) „Pomocą udzielaną przez Fundację”.

W przypadku pierwszej z ww. form Pomocy udzielanej przez Fundację, Fundacja dokonuje przelewu środków pieniężnych na konto bankowe wskazane przez Wnioskodawcę. W przypadku drugiej z ww. form Pomocy udzielanej przez Fundację Wnioskodawca nie otrzymuje od Fundacji przelewu środków pieniężnych – przelew ten trafia bezpośrednio na konto wskazanego przez Wnioskodawcę podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby lub usługi potrzebne do jego leczenia i/lub rehabilitacji.

Oprócz pomocy ze strony Fundacji Wnioskodawca korzysta również z pomocy udzielanej za pośrednictwem portalu … – serwisu umożliwiającego zakładanie zbiórek pieniężnych. Zbiórka prowadzona za pośrednictwem serwisu … została utworzona w celu pokrycia kosztów leczenia i rehabilitacji Wnioskodawcy (dalej: „Zbiórka”). Wpłaty mogą być dokonywane przez wszystkie zainteresowane podmioty. Po zakończeniu Zbiórki (albo jej określonych etapów) Wnioskodawca otrzyma jednorazową wypłatę zebranych środków (pomniejszonych przez administratora serwisu o przewidziane w regulaminie … koszty promocji serwisu i koszty opłat zewnętrznych operatorów płatności).

Administrator portalu … nie przekaże Wnioskodawcy danych osobowych ani innych danych identyfikujących podmioty, które dokonały wpłat w ramach Zbiórki. Na stronie internetowej portalu … przeznaczonej do Zbiórki widoczna jest lista dokonanych wpłat, wskazująca kwoty wpłacone w ramach jednorazowych przelewów. Lista umożliwia jedynie odczytanie wysokości jednorazowych wpłat. Nie stwarza natomiast możliwości pełnej identyfikacji poszczególnych podmiotów i przypisania do nich wpłaconych kwot. Taki stan rzeczy jest konsekwencją kilku czynników. Po pierwsze, część podmiotów, które zrealizowały wpłaty w ramach Zbiórki, nie zamieściła swojego imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) ani nazwy (w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej). Część z dokonujących wpłat osób fizycznych zamieściła jedynie swoje imię lub pseudonim. Jest również grupa osób fizycznych, które zamieściły swoje imię i nazwisko, niemniej jednak, w przypadku tych osób nie ma możliwości weryfikacji, czy przedstawione przez nich dane są prawdziwe.

Wpłacający są zobligowani do akceptacji regulaminu serwisu …. Zgodnie z tym regulaminem serwis … nie jest stroną umowy darowizny ani jakiejkolwiek innej umowy pomiędzy organizatorem Zbiórki a wpłacającymi. Poszczególne podmioty dokonują wpłat na Zbiórkę, kierując się zamieszczoną w … informacją o chorobie Wnioskodawcy oraz prośbą o przekazywanie środków niezbędnych do Jego leczenia i rehabilitacji. Serwis … zapewnia jedynie narzędzie umożliwiające zebranie środków w ramach Zbiórki. Środki te – pomniejszone o przewidziane w regulaminie … koszty promocji serwisu i opłat zewnętrznych operatorów płatności – przekazywane są Wnioskodawcy.

Suma wszystkich wpłat dokonanych w ramach Zbiórki wielokrotnie przekracza kwotę 4 902 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wymieniona w opisie stanu faktycznego Pomoc udzielana przez Fundację podlega po stronie Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn?
  2. Czy wymieniona w opisie stanu faktycznego Pomoc udzielana przez Fundację stanowi dla Wnioskodawcy przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PIT”) na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.); dalej: „Ustawa o PIT”?
  3. Czy każda wpłata zrealizowana w ramach Zbiórki na rzecz Wnioskodawcy przez wpłacającego, którego imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) lub nazwy (w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnych) nie można ustalić lub zweryfikować, powinna być traktowana jako wpłata od innej osoby i czy nie ma obowiązku sumowania wszystkich wpłat od takich wpłacających w celu ustalenia, czy nie został przekroczony limit, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oznaczone we wniosku nr 2, natomiast w zakresie podatku od spadków i darowizn, tj. pytań oznaczonych nr 1 i nr 2, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, wymieniona w opisie stanu faktycznego Pomoc udzielana przez Fundację stanowi dla Wnioskodawcy przychód podatkowy zwolniony z opodatkowania podatkiem PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 Ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisu art. 11 ust. 1 tej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9,10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT do źródeł przychodów należą m.in. „inne źródła”. Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje na to, że katalog przychodów z „innych źródeł” ma charakter otwarty. Do tej kategorii można zatem zakwalifikować przychody, które nie zostały wymienione w żadnym z innych źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT, w tym również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy nieodpłatne świadczenia przekazywane przez organizacje pożytku publicznego (m.in. fundacje) na rzecz ich beneficjentów nie mogą zostać zakwalifikowane do żadnego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b Ustawy o PIT. Niemniej jednak, z uwagi na otwarty charakter katalogu przychodów z „innych źródeł”, który został uregulowany w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, świadczenia te mogą potencjalnie zostać uznane za przychody z „innych źródeł”. W przypadku dokonania takiej kwalifikacji, należy uznać, że świadczenia te stanowią przychody podatkowe w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT.

W celu określenia, czy przychody podatkowe z tytułu świadczeń przekazywanych przez organizacje pożytku publicznego podlegają opodatkowaniu podatkiem PIT, należy ustalić, czy nie zostały one objęte żadnym ze zwolnień przedmiotowych, przewidzianych w art. 21 ust. 1 Ustawy o PIT.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 79 tej ustawy wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Z uwagi na fakt, że Ustawa o PIT nie zawiera definicji pojęcia „pomocy społecznej”, w celu jego zdefiniowania należy odnieść się do przepisów Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 1876, z późn. zm.); dalej: „Ustawa o pomocy społecznej”.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy o pomocy społecznej pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 2 tej ustawy pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 25 ust. 1 Ustawy o pomocy społecznej organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej „organami”, mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej „podmiotami uprawnionymi”.

Z powołanych wyżej przepisów Ustawy o pomocy społecznej wynika wprost, że celem pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać. Z przepisów tych wynika również, że działalność z zakresu pomocy społecznej może być prowadzona przez m.in. organizacje pozarządowe posiadające status organizacji pożytku publicznego. Do grupy organizacji pozarządowych, które mogą posiadać taki status, należą m.in. fundacje.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż nieodpłatne świadczenia realizowane przez fundacje na rzecz osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych, których nie są one w stanie pokonać, mogą być uznane za świadczenia realizowane w ramach pomocy społecznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 Ustawy o pomocy społecznej. Świadczenia te mogą stanowić przychody podatkowe zwolnione z opodatkowania podatkiem PIT na podstawie art. 21 ust 1 pkt 79 Ustawy o PIT.

Z przedstawionego wyżej opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca korzysta i będzie w przyszłości korzystał z pomocy udzielanej przez Fundację. Zgodnie ze swoim statutem Fundacja ,,(...) prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej” (§ 3 ust. 3 statutu Fundacji).

Do celów statutowych działalności Fundacji należy m.in.

  • „udzielenie pomocy finansowej osobom po urazie kręgosłupa, osobom niepełnosprawnym i poważnie, przewlekle chorym oraz rodzinom osób po urazie kręgosłupa, osób niepełnosprawnych i poważnie, przewlekle chorych” (§ 7 ust. 3 statutu Fundacji);
  • „udzielanie pomocy i wsparcia w zakresie pomocy społecznej osobom prywatnym i ich rodzinom i instytucjom; pozostającym w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, a w szczególności: posiadającym wymagalne zobowiązania finansowe, zadłużonym, którym grozi nadmierne zadłużenie finansowe lub znajdujących się w pętli zadłużenia (...)” (§ 7 ust. 7 statutu Fundacji).

Fundacja zawarła z Wnioskodawcą umowę (porozumienie), na mocy której Wnioskodawca został podopiecznym Fundacji. W celu gromadzenia środków finansowych na leczenie i rehabilitację Wnioskodawcy Fundacja utworzyła dla Wnioskodawcy odrębne subkonto bankowe. Środki gromadzone na tym subkoncie mogą pochodzić z dwóch źródeł:

  1. z darowizn przekazywanych na rzecz Fundacji przez osoby fizyczne i inne podmioty;
  2. z wpłaty 1% podatku dochodowego na rzecz Fundacji, jako podmiotu posiadającego status organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu z art. 20 ust. 1 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wszystkie środki gromadzone przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy są księgowane na utworzonym dla Niego subkoncie bankowym i przeznaczane na Jego potrzeby. Środki te są wydatkowane według życzenia Wnioskodawcy, pod warunkiem zgodności dyspozycji Wnioskodawcy z celami statutowymi Fundacji.

Przewidziane zostały wyłącznie dwa sposoby korzystania przez Wnioskodawcę z Pomocy udzielanej przez Fundację:

    1. uzyskanie przez Wnioskodawcę zwrotu poniesionych wydatków na leczenie i/lub rehabilitację (na podstawie przekazanych Fundacji dokumentów potwierdzających fakt poniesienia tych wydatków),
    2. realizowanie przez Fundację płatności bezpośrednio na konto podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby i usługi potrzebne do jego leczenia i rehabilitacji.

W poprzedniej części niniejszego pisma (w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1) wykazano, że nieodpłatne świadczenia realizowane przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie będą stanowiły darowizn (w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego). Jak wynika z opisu stanu faktycznego, wyłącznym celem nieodpłatnych świadczeń przekazywanych na rzecz Wnioskodawcy w ramach Pomocy udzielanej przez Fundację jest pokrycie poniesionych przez Niego wydatków związanych z Jego leczeniem i rehabilitacją. Wnioskodawca musi ponosić przedmiotowe wydatki z uwagi na fakt, iż cierpi na poważną chorobę, której roczny koszt leczenia przekracza kilkadziesiąt tysięcy złotych.

W świetle przytoczonych wyżej informacji z opisu stanu faktycznego nie ulega wątpliwości fakt, że Wnioskodawca znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, której nie jest w stanie samodzielnie pokonać. Nieodpłatne świadczenia realizowane na Jego rzecz w ramach Pomocy udzielanej przez Fundację powinny być zatem uznane za świadczenia realizowane w ramach pomocy społecznej, o której mowa w art. 2 ust. 1 Ustawy o pomocy społecznej. W związku z tym, świadczenia powinny stanowić dla Wnioskodawcy przychody podatkowe zwolnione z opodatkowania podatkiem PIT na podstawie art. 21 ust 1 pkt 79 Ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128).

Ponadto podkreśla się, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj