Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDSB1-1.4019.89.2021.2.WF
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a pkt 1, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 grudnia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym 19 maja 2021 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym dotyczącej opłaty od środków spożywczych w zakresie sprzedaży napojów poza obszar RP – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów ustawy o zdrowiu publicznym w zakresie opłaty od środków spożywczych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 11 maja 2021 r. Znak: 0111-KDSB1-1.4019.89.2021.1.WF wezwano Państwa do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 19 maja 2021 r.

We wniosku przedstawili Państwo następujące stany faktyczne

Spółka zajmuje się handlem napojami słodzonymi (…) Handel odbywa się w dwóch wariantach. Wariant nr 1: kupujemy (…) poza granicami kraju na terenie Unii Europejskiej i poza nią. Towar importujemy do Polski do naszego magazynu celem przepaletowania (zmiana ilości produktu na palecie na potrzeby klienta). Tak przygotowany towar sprzedajemy poza granicę kraju. Wariant nr 2: kupujemy (…) na terenie Polski z sieci handlowych typu C. lub od Polskich dystrybutorów (…). Zakupiony towar przywozimy do swojego magazynu (Polska) celem przygotowania tak jak w wariancie nr. 1. Następnie tak przygotowany towar sprzedajemy poza granicę kraju. W obydwu wariantach towar sprzedawany jest tylko i wyłącznie poza granicę kraju (Polski). W obydwu wariantach towar kupowany i sprzedawany jest w ilościach hurtowych (sprzedaż całotirowa).

W uzupełnieniu wniosku doprecyzowali Państwo opis stanów faktycznych.

Spółka zajmuje się handlem hurtowym napojami słodzonymi (…) ( sklasyfikowanymi według PKWiU symbolem 11.07.19.0). Firma kupuje towary w ilości hurtowej w Unii Europejskiej oraz poza jej granicami. Zakupiony towar wjeżdża na magazyn firmy na terytorium RP w celu przygotowania towaru na potrzeby klienta ( przepakowanie towaru na odpowiednie ilości na palecie). Przygotowany towar jest wysyłany w ilości hurtowej do naszych klientów do Unii Europejskiej lub poza jej granice. Firma również kupuje napoje typu (…) (sklasyfikowanymi według PKWiU symbolem 11.07.19.0) w hurtowych ilościach na terenie Polski od dystrybutorów napojów (…). Zakupiony towar również wjeżdża na magazyn firmy w celu przygotowania dla klienta , następnie wyjeżdża w ilościach hurtowych poza granice Polski. Dowodem zakupu jest fv z adnotacją, że opłata cukrowa nie została doliczona ponieważ towar wyjeżdża poza granice RP. Dodatkowo firma wydaje oświadczenie firmie od której kupiła napoje (…), że prowadzi sprzedaż hurtową.

W związku z powyższym opisem zadali Państwo następujące pytania (pytania sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w przypadku zakupu napojów (….) w krajach Unii Europejskiej lub poza jej granicami w ilości hurtowej, firma powinna uiszczać opłatę cukrową, jeżeli towar jest w dalszej kolejności wysyłany poza obszar RP?

Czy w przypadku zakupu napojów (…) od dystrybutorów na terenie RP w ilości hurtowej, firma powinna uiszczać opłatę cukrową, jeżeli towar zostaje tylko przepakowany na magazynie firmy i dalej wysłany poza granice RP w ilości hurtowej?

Zdaniem Państwa (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku), w przypadku zakupu napojów (…) poza granicami RP firmanie powinna uiszczać opłaty cukrowej zważywszy na fakt, że sprowadzone towary nie pozostają na terytorium RP, są tylko przepakowywane na potrzeby klienta i dalej wysyłane poza granice RP. Zakup i sprzedaż towaru odbywa się w ilościach hurtowych. Według nas w przypadku zakupu napojów (…) poza granicami RP firma nie powinna uiszczać opłaty cukrowej zważywszy na fakt, że sprowadzone towary nie pozostają na terytorium RP, są tylko przepakowywane na potrzeby klienta i dalej wysyłane poza granice RP. Zakup i sprzedaż towaru odbywa się w ilościach hurtowych.

W przypadku zakupu przez firmę napojów (…) w ilościach hurtowych od dystrybutorów na terenie RP uważamy, że firma również nie powinna uiszczać opłaty cukrowej zważywszy na fakt, iż prowadzi sprzedaż hurtową a nie detaliczną. Przez sprzedaż detaliczną, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonywanie na terytorium RP, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej: 1) w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2020 r. Poz.287) 2) poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r., poz. 183 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:

  1. cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.), zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
  2. kofeiny lub tauryny

-podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą".

Z kolei art. 12a ust. 2 ustawy stanowi, iż przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.

Przez sprzedaż detaliczną w myśl art. 12a ust. 3 ustawy, rozumie się dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej:

  1. w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287),
  2. poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta

-także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej.

Stosownie do art. 12b ust. 1 ustawy, za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.

Zgodnie z przepisem art. 12d ust. 1 ustawy obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:

  1. podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
  2. zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zajmujecie się Państwo handlem hurtowym napojami spełniającymi warunki, o których mowa w art. 12b ust. 1 ustawy. Handel odbywa się w dwóch wariantach:

  • w pierwszym z wariantów dokonywany jest zakup napojów w ilości hurtowej na terenie Unii Europejskiej oraz poza jej granicami. Zakupiony towar jest przygotowywany i przepakowywany, a następnie sprzedawany hurtowo poza granice kraju.
  • w drugim wariancie, kupują Państwo napoje w ilości hurtowej w Polsce, a następnie zakupiony towar jest przygotowywany i przepakowywany, po czym sprzedawany hurtowo poza granice kraju.

Z literalnego brzmienia przepisu art. 12a ust. 1 ustawy wynika jednoznacznie, iż opłacie podlega wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem substancji wskazanych w tym przepisie.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro nie wprowadzają Państwo napojów na rynek krajowy, nie ciąży na Was obowiązek zapłaty opłaty od środków spożywczych.

Państwa stanowisko, zgodnie z którym nie będą Państwo zobowiązani do zapłaty opłaty od środków spożywczych, jako podmiot prowadzący sprzedaż hurtową poza granice RP napojów zakupionych w kraju jak i poza granicami Polski, uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Przysługuje Państwu prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj