Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.215.2021.2.JKU
z 18 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2021 r. (data wpływu 12 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2021 r. (data wpływu 9 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29 ust. 8 ustawy sprzedaży udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1,
  2. momentu powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomości,
  3. zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy naliczanych odsetek do części kwoty (ceny sprzedaży nieruchomości) rozłożonej na raty,
  4. określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczącego odsetek od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
  5. opodatkowania oddania w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części prawa własności nieruchomości (1/2) oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29 ust. 8 ustawy sprzedaży udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1,
  2. momentu powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomości,
  3. zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy naliczanych odsetek do części kwoty (ceny sprzedaży nieruchomości) rozłożonej na raty,
  4. określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczącego odsetek od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
  5. opodatkowania oddania w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części prawa własności nieruchomości (1/2) oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jest czynnym podatnikiem od towarów i usług od grudnia 2003 r., centralizacja rozliczeń z tytułu podatku VAT wprowadzona została od 1 stycznia 2017 r. Obecnie Gmina zamierza sprzedać udział odpowiadający 1/2 części prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem po byłej szkole podstawowej, nieruchomość jest oznaczona w rejestrze ewidencji gruntów nr 1 o powierzchni 0,2840 ha. Przedmiotową nieruchomość Gmina nabyła na mocy decyzji Wojewody z dnia 30 sierpnia 1996 r. Podstawą przekazania były przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie oraz przepisy ustawy o systemie oświaty, nabycie było nieodpłatne, transakcja nie podlegała opodatkowaniu VAT. Zgodnie z protokołem przekazania wartość nieruchomości wynosiła wówczas (...) zł., w tym budynek (...) zł oraz ogrodzenie (...) zł. Z opisu zamieszczonego w protokole wynika, że budynek był wybudowany w roku 1948 i rozbudowany w roku 1968 (nadbudowa).

Od momentu nabycia do sierpnia 2019 r. użytkownikiem nieruchomości była Szkoła Podstawowa (SP). W roku 2019 siedzibę szkoły podstawowej przeniesiono do innego budynku i wówczas został wygaszony trwały zarząd SP i obecnie nieruchomość jest administrowana przez Urząd Miejski, nieruchomość figuruje w księgach urzędu miejskiego.

W okresie użytkowania przez SP nieruchomość służyła do działalności oświatowej, uczniowie do ww. szkoły uczęszczali do czerwca 2019 r. Poza salami lekcyjnymi, salą sportową, biurami administracji szkoły w budynku znajdował się również lokal mieszkalny.


Lokal mieszkalny był wynajmowany przez nauczycieli w latach 1988-2011, następnie pomieszczenia te zostały wyremontowane i przeznaczone na sale lekcyjne, poza najmem mieszkania SP sporadycznie w okresie administrowania wynajmowała na zajęcia sportowe oraz rekreacyjne salę sportową. Szkoła Podstawowa Nr 2 nie była zarejestrowana jako podatnik VAT, korzystała ze zwolnienia ze względu na niskie obroty z tytułu działalności (najem), a działalność oświatowa pozostawała poza uregulowaniami ustawy o VAT. Od roku 2017, czyli od momentu dokonania centralizacji w zakresie podatku VAT w Gminie obroty z tytułu najmów były wykazywane w deklaracji VAT Gminy i od najmów na cele użytkowe był odprowadzany należny podatek VAT w wysokości 23%. W latach 2000 do 2013 były ponoszone nakłady na rozbudowę i ulepszenie budynku szkoły, wydatki z tego tytułu były ujęte w planie finansowym urzędu miejskiego i rozliczane były jako inwestycja w obce środki trwałe, po zakończeniu zostały przekazane do SP na zwiększenie wartości budynku. W okresie tym były prowadzone następujące inwestycje:

  • Rozbudowa budynku szkoły z przebudową wejścia, zakończona w roku 2001 – wartość (...) zł, o taką kwotę zwiększono wartość budynku,
  • Termomodernizacja budynku szkoły etap I zakończony w październiku 2008 r. – wartość (...) zł., o taką kwotę zwiększono wartość budynku,
  • Termomodernizacja budynku szkoły etap II zakończony w grudniu 2009 r. – wartość (...) zł., o taką kwotę zwiększono wartość budynku,
  • Przebudowa instalacji gazowej ze zmianą zasilania, zakończona w grudniu 2013 r. – wartość (...) zł., o taką kwotę zwiększono wartość budynku.

Od powyższych wydatków Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i podatek nie był odliczany, w tym okresie była odrębność w podatku VAT Gminy i jednostek budżetowych, a po dokonaniu centralizacji w roku 2017 Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku Szkoły Podstawowej. Poniesione nakłady w poszczególnych latach, tak jak wskazano powyżej, były nieodpłatnie przekazane do SP, która wykorzystywała przedmiotową nieruchomość do celów niepodlegających VAT i zwolnionych z VAT, tak więc jej również nie przysługiwało prawo do odliczenie podatku naliczonego.

Jak już wcześniej wskazano w roku 2019 został wygaszony trwały zarząd dla SP i dnia 6 września 2019 r. została przekazana protokołem dokumentacja budynku, a dnia 16 września dokonano fizycznego przekazania i odbioru mienia przez pracowników szkoły i urzędu miejskiego. Przedmiotowa nieruchomość od września 2019 r. administrowana jest przez pracowników urzędu miejskiego w ref. Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalowej. Według kategorii środków trwałych budynek po byłej szkole zakwalifikowany jest do budynków oświaty nauki i kultury oraz sportowych.

Obecnie niektóre pomieszczenia w budynku są przez Gminę wynajmowane, odpłatne umowy cywilnoprawne, najem opodatkowany stawką 23%, w tym dla Sądu Okręgowego na prowadzenie Ośrodka Kuratorskiego utworzonego przy Sądzie Rejonowym (najem od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.), Spółdzielnia Socjalna „(...)” (najem od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r.), osoba fizyczna na prowadzenie pracowni pisania ikon (umowa najmu od 1 lutego do 31 grudnia 2021 r.). Gmina wykorzystuje również budynek do realizacji zadań własnych np. świetlica dla dzieci na zajęcia sportowo-rekreacyjne, użycza nieodpłatnie pomieszczenia dla stowarzyszeń z terenu gminy, w tym dla Klubu Tenisa Stołowego (...) (umowa użyczenia 16 grudnia 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.), Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej Okręg (...) (umowa użyczenia 28 grudnia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r.), prowadzenia działalności statutowej Rady Seniorów (umowa użyczenia od 1 stycznia 2021 r. do 4 marca 2022), Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna) (umowa użyczenia od 28 grudnia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r.). Pomieszczenia w budynku szkoły Gmina w zależności od potrzeb w danym okresie wykorzystuje do realizacji różnych swoich zadań np. do zadań zleconych z zakresu organizacji wyborów powszechnych itp. W obecnym okresie administrowania nieruchomością przez Urząd Miejski Gmina nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie budynku.

Gmina zamierza sprzedać udział odpowiadający 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomość na rzecz Starostwa Powiatowego, które wyraziło chęć nabycia nieruchomości na cele związane z realizacją zadań własnych w zakresie ochrony zdrowia. Transakcja ma być przeprowadzona w roku 2021, płatność za nieruchomość ma być rozłożona na raty. Pierwsza rata płatna będzie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem będą płatne w terminach ustalonych w umowie (art. 70 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Pozostałą część prawa własności nieruchomości (1/2) Gmina zamierza oddać w użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej (dalej ZOZ) (...) za odpłatnością, na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Określenie wysokości opłaty za użytkowanie ww. nieruchomości (1/2 części) zostanie obliczone w oparciu o operat szacunkowy, na podstawie Zarządzenia Burmistrza i opłata ta będzie płatna każdego roku trwania umowy. ZOZ jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest Powiat.

Wniosek został uzupełniony w dniu 9 czerwca 2021 r. przez doprecyzowanie przedstawionego we wniosku opisu sprawy o następujące informacje:

  1. W okresie użytkowania cała nieruchomość wykorzystywana była zarówno do działalności statutowej, jak i do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej od tego podatku, czy niepodlegającej. Przykładowo w budynku była prowadzono działalność oświatowa, wynajmowano mieszkanie, salę gimnastyczną, wynajmowano pomieszczenia, użyczano nieodpłatnie dla stowarzyszeń.
  2. Pierwsze zasiedlenie po przeprowadzeniu poszczególnych inwestycji nastąpiło odpowiednio:
    • Rozbudowa budynku szkoły z przebudową wejścia – 30 września 2001 r.
    • Termomodernizacja budynku szkoły I etap – 1 października 2008 r.
    • Termomodernizacja budynku szkoły I etap – 31 grudnia 2009 r.
    • Przebudowa instalacji gazowej ze zm. zasilenia na C.O. – 31 grudnia 2013 r.
  3. Od pierwszego zasiedlenia po przeprowadzeniu inwestycji opisanych we wniosku do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
  4. W odniesieniu do budynku przeznaczonego do sprzedaży ponoszono wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej w latach 2001 do 2013.
  5. Ostatnia inwestycja została zakończona w roku 2013 i wtedy też dokonano zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
  6. Rozłożenie płatności za nieruchomość na raty będzie stanowiło usługę udzielenia pożyczki pieniężnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy sprzedaż udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1 o powierzchni 0,2840 ha, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. W którym momencie w przypadku płatności ratalnej należy wykazać sprzedaż udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomości?
  3. Czy naliczane odsetki do części kwoty (ceny sprzedaży nieruchomości) rozłożonej na raty są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług?
  4. Czy obowiązek podatkowy dotyczący odsetek od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami powstaje wg metody kasowej, tj. z chwilą otrzymania całości lub części ich zapłaty?
  5. Czy oddanie w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części nieruchomości będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług i kiedy jest obowiązek podatkowy z tego tytułu? (pytanie przeformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2021 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Sprzedaż udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1 o powierzchni 0,2840 ha będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 7 ust.1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 43 ust.1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. A zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem w przypadku sprzedaży przez Gminę udziału odpowiadającego ½ części prawa własności nieruchomości zabudowanej oznaczonej numerem działki 1 w związku, z tym że pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata (ostatnie ulepszenie było dokonane w roku 2013, a dostawa będzie w roku 2021), to dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT i art. 29 ust. 8 ustawy (zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, czyli dla całości nieruchomości stosuje się stawkę taką jak dla budynku).

Ad. 2

Cały obrót z tytułu sprzedaży udziału odpowiadającego ½ prawa własności nieruchomości należy wykazać w dacie sporządzenia aktu notarialnego, przy założeniu, że nieruchomość nie będzie wcześniej wydana nabywcy i Gmina nie otrzyma zaliczki na zakup nieruchomości przed tą datą. Zgodnie z art. 19a ust.1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Niemniej, od wskazanego przepisu istnieje zastrzeżenie przewidziane w art. 19a ust. 8 ustawy, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towarów otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. W przypadku dostawy nieruchomości pojawiają się wątpliwości, kiedy dochodzi do dostawy, czy jest to moment podpisania aktu notarialnego, czy przekazania nieruchomości, jednak zgodnie z aktualnym orzecznictwem i interpretacjami przyjmuje się że moment dostawy w przypadku nieruchomości jest w momencie zawarcia umowy przenoszącej własność, a więc w dniu podpisania aktu notarialnego (o ile wcześniej nie nastąpiło wydanie budynku lub lokalu). Tak więc sprzedaż przez Gminę udziału odpowiadającego ½ prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1 należy wykazać do obowiązku podatkowego w dniu podpisania aktu notarialnego, a jeżeli przed wydaniem nastąpi częściowa wpłata to obowiązek podatkowy powstanie w dniu wpłaty w stosunku do wpłaconej kwoty.

Ad. 3

Naliczane odsetki do rat, stanowiących część ceny za sprzedaną nieruchomość, są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym artykułem zwalnia się od podatku ,,usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych”. Naliczane odsetki będą wynagrodzeniem za świadczoną odrębnie usługę finansową. Zgodnie z art. 70 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. Odsetki pobierane przez Gminę będą ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez nabywcę nieruchomości w postaci rozłożenia na raty kwoty (ceny) należnej z tytułu sprzedaży nieruchomości. Czynności te będą stanowiły odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu, ale mieszczące się w zakresie usług zwolnionych wymienionych w art. 43 ust. 1 ustawy VAT.

Ad. 4

Obowiązek podatkowy dotyczący odsetek od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce będzie powstawał według metody kasowej, tj. z chwilą otrzymania całości lub części ich zapłaty. W świetle art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41.

Ad. 5 (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 8 czerwca 2021 r.):

Oddanie w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części nieruchomości będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie z chwilą wystawienia faktury (art. 19a ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług), a w przypadkach gdyby podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  1. zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29 ust. 8 ustawy sprzedaży udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1,
  2. momentu powstania obowiązku podatkowego w związku ze sprzedażą udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomości,
  3. zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy naliczanych odsetek do części kwoty (ceny sprzedaży nieruchomości) rozłożonej na raty,
  4. określenia momentu powstania obowiązku podatkowego dotyczącego odsetek od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce nieruchomościami,
  5. opodatkowania oddania w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części prawa własności nieruchomości (1/2) oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu

jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki i budowle oraz ich części spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, działająca na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, jest czynnym podatnikiem od towarów i usług od grudnia 2003 r., centralizacja rozliczeń z tytułu podatku VAT wprowadzona została od 1 stycznia 2017 r. Obecnie Gmina zamierza sprzedać udział odpowiadający 1/2 części prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem po byłej szkole podstawowej, nieruchomość, oznaczona w rejestrze ewidencji gruntów nr 1 o powierzchni 0,2840 ha. Przedmiotową nieruchomość Gmina nabyła na mocy decyzji Wojewody z dnia 30 sierpnia 1996 r. Podstawą przekazania były przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie oraz przepisy ustawy o systemie oświaty, nabycie było nieodpłatne, transakcja nie podlegała opodatkowaniu VAT. Zgodnie z protokołem przekazania wartość nieruchomości wynosiła wówczas (...) zł., w tym budynek (...) zł oraz ogrodzenie (...) zł. Z opisu zamieszczonego w protokole wynika, że budynek był wybudowany w roku 1948 i rozbudowany w roku 1968 (nadbudowa).

Od momentu nabycia do sierpnia 2019 r. użytkownikiem nieruchomości była Szkoła Podstawowa (SP). W roku 2019 siedzibę szkoły podstawowej przeniesiono do innego budynku i wówczas został wygaszony trwały zarząd SP i obecnie nieruchomość jest administrowana przez Urząd Miejski, nieruchomość figuruje w księgach urzędu miejskiego.

W okresie użytkowania przez SP nieruchomość służyła do działalności oświatowej, uczniowie do ww. szkoły uczęszczali do czerwca 2019 r. Poza salami lekcyjnymi, salą sportową, biurami administracji szkoły w budynku znajdował się również lokal mieszkalny. Lokal mieszkalny był wynajmowany przez nauczycieli w latach 1988-2011, następnie pomieszczenia te zostały wyremontowane i przeznaczone na sale lekcyjne, poza najmem mieszkania SP sporadycznie w okresie administrowania wynajmowała na zajęcia sportowe oraz rekreacyjne salę sportową. Szkoła Podstawowa nie była zarejestrowana jako podatnik VAT, korzystała ze zwolnienia ze względu na niskie obroty z tytułu działalności (najem), a działalność oświatowa pozostawała poza uregulowaniami ustawy o VAT. Od roku 2017, czyli od momentu dokonania centralizacji w zakresie podatku VAT w Gminie obroty z tytułu najmów były wykazywane w deklaracji VAT Gminy i od najmów na cele użytkowe był odprowadzany należny podatek VAT w wysokości 23%. W latach od 2000 do 2013 były ponoszone nakłady na rozbudowę i ulepszenie budynku szkoły, wydatki z tego tytułu były ujęte w planie finansowym urzędu miejskiego i rozliczane były jako inwestycja w obce środki trwałe, po zakończeniu zostały przekazane do SP na zwiększenie wartości budynku. W okresie tym były prowadzone następujące inwestycje:

  • Rozbudowa budynku szkoły z przebudową wejścia, zakończona w roku 2001 – wartość (...) zł, o taką kwotę zwiększono wartość budynku,
  • Termomodernizacja budynku szkoły etap I zakończony w październiku 2008 r. – wartość (...) zł., o taką kwotę zwiększono wartość budynku,
  • Termomodernizacja budynku szkoły etap II zakończony w grudniu 2009 r. – wartość (...) zł., o taką kwotę zwiększono wartość budynku,
  • Przebudowa instalacji gazowej ze zmianą zasilania, zakończona w grudniu 2013 r. – wartość (...) zł., o taką kwotę zwiększono wartość budynku.

Od powyższych wydatków Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i podatek nie był odliczany, w tym okresie była odrębność w podatku VAT Gminy i jednostek budżetowych, a po dokonaniu centralizacji w roku 2017 Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku Szkoły Podstawowej. Poniesione nakłady w poszczególnych latach, tak jak wskazano powyżej, były nieodpłatnie przekazane do SP, która wykorzystywała przedmiotową nieruchomość do celów niepodlegających VAT i zwolnionych z VAT, tak więc jej również nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jak już wcześniej wskazano w roku 2019 został wygaszony trwały zarząd dla SP i dnia 6 września 2019 r. została przekazana protokołem dokumentacja budynku, a dnia 16 września dokonano fizycznego przekazania i odbioru mienia przez pracowników szkoły i urzędu miejskiego. Przedmiotowa nieruchomość od września 2019 r. administrowana jest przez pracowników urzędu miejskiego w ref. Ochrony Środowiska i Gospodarki Lokalowej. Według kategorii środków trwałych budynek po byłej szkole zakwalifikowany jest do budynków oświaty nauki i kultury oraz sportowych.

Obecnie niektóre pomieszczenia w budynku są przez Gminę wynajmowane, odpłatne umowy cywilnoprawne, najem opodatkowany stawką 23%, w tym dla Sądu Okręgowego na prowadzenie Ośrodka Kuratorskiego utworzonego przy Sądzie Rejonowym (najem od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.), Spółdzielnia Socjalna „(...)” (najem od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r.), osoba fizyczna na prowadzenie pracowni pisania ikon (umowa najmu od 1 lutego do 31 grudnia 2021 r.). Gmina wykorzystuje również budynek do realizacji zadań własnych np. świetlica dla dzieci na zajęcia sportowo-rekreacyjne, użycza nieodpłatnie pomieszczenia dla stowarzyszeń z terenu gminy, w tym dla Klubu Tenisa Stołowego (...) (umowa użyczenia 16 grudnia 2020 r. do 30 czerwca 2021 r.), Związku Harcerstwa Rzeczypospolitej Okręg (umowa użyczenia 28 grudnia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r.), prowadzenia działalności statutowej Rady Seniorów (umowa użyczenia od 1 stycznia 2021 r. do 4 marca 2022 r.), Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (umowa użyczenia od 28 grudnia 2020 r. do 31 grudnia 2021 r.). Pomieszczenia w budynku szkoły Gmina w zależności od potrzeb w danym okresie wykorzystuje do realizacji różnych swoich zadań np. do zadań zleconych z zakresu organizacji wyborów powszechnych itp. W obecnym okresie administrowania nieruchomością przez Urząd Miejski Gmina nie ponosiła żadnych nakładów na ulepszenie budynku.

Gmina zamierza sprzedać udział odpowiadający 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomość na rzecz Starostwa Powiatowego, które wyraziło chęć nabycia nieruchomości na cele związane z realizacją zadań własnych w zakresie ochrony zdrowia. Transakcja ma być przeprowadzona w roku 2021, płatność za nieruchomość ma być rozłożona na raty. Pierwsza rata płatna będzie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem będą płatne w terminach ustalonych w umowie (art. 70 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Pozostałą część prawa własności nieruchomości (1/2) Gmina zamierza oddać w użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej (dalej ZOZ) (...) za odpłatnością, na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Określenie wysokości opłaty za użytkowanie ww. nieruchomości (1/2 części) zostanie obliczone w oparciu o operat szacunkowy, na podstawie Zarządzenia Burmistrza i opłata ta będzie płatna każdego roku trwania umowy. ZOZ jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest Powiat.

W okresie użytkowania cała nieruchomość wykorzystywana była zarówno do działalności statutowej, jak i do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej od tego podatku, czy niepodlegającej. Przykładowo w budynku była prowadzono działalność oświatową, wynajmowano mieszkanie, salę gimnastyczną, wynajmowano pomieszczenia, użyczano nieodpłatnie dla stowarzyszeń.

Pierwsze zasiedlenie po przeprowadzeniu poszczególnych inwestycji nastąpiło odpowiednio:

  • Rozbudowa budynku szkoły z przebudową wejścia – 30 września 2001 r.
  • Termomodernizacja budynku szkoły I etap – 1 października 2008 r.
  • Termomodernizacja budynku szkoły I etap – 31 grudnia 2009 r.
  • Przebudowa instalacji gazowej ze zm. zasilenia na C.O. – 31 grudnia 2013 r.

Od pierwszego zasiedleniu po przeprowadzeniu inwestycji opisanych we wniosku do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W odniesieniu do budynku przeznaczonego do sprzedaży ponoszono wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej w latach od 2001 do 2013.

Ostatnia inwestycja została zakończona w roku 2013 i wtedy też dokonano zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozłożenie płatności za nieruchomość na raty będzie stanowiło usługę udzielenia pożyczki pieniężnej.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 29 ust. 8 ustawy sprzedaży udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przy tym przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca przewidział dla podatników, po spełnieniu określonych warunków, możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Jednocześnie stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z takiej preferencji korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca, w latach od 2000 do 2013 były ponoszone nakłady na rozbudowę i ulepszenie budynku szkoły, wydatki z tego tytułu były ujęte w planie finansowym urzędu miejskiego i rozliczane były jako inwestycja w obce środki trwałe, po zakończeniu zostały przekazane do SP na zwiększenie wartości budynku. W okresie użytkowania cała nieruchomość wykorzystywana była zarówno do działalności statutowej, jak i do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, zwolnionej od tego podatku, czy niepodlegającej. Przykładowo w budynku była prowadzono działalność oświatowa, wynajmowano mieszkanie, salę gimnastyczną, wynajmowano pomieszczenia, użyczano nieodpłatnie dla stowarzyszeń. Pierwsze zasiedlenie po przeprowadzeniu poszczególnych inwestycji nastąpiło odpowiednio:

  • Rozbudowa budynku szkoły z przebudową wejścia – 30 września 2001 r.
  • Termomodernizacja budynku szkoły I etap – 1 października 2008 r.
  • Termomodernizacja budynku szkoły I etap – 31 grudnia 2009 r.
  • Przebudowa instalacji gazowej ze zm. zasilenia na C.O. – 31 grudnia 2013 r.

Od pierwszego zasiedlenia po przeprowadzeniu inwestycji opisanych we wniosku do dnia dostawy upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

W odniesieniu do budynku przeznaczonego do sprzedaży ponoszono wydatki na jego ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% ich wartości początkowej w latach 2001 do 2013.

Ostatnia inwestycja została zakończona w roku 2013 i wtedy też dokonano zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem spełnione są przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy względem sprzedaży budynku znajdującego się na działce nr 1. Tym samym również zbycie gruntu, na którym posadowiony jest budynek, przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Podsumowując, sprzedaż udziału odpowiadającego 1/2 części prawa własności zabudowanej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Następnie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży udziału odpowiadającego ½ części prawa własności przedmiotowej nieruchomości.

Kwestię obowiązku podatkowego reguluje art. 19a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Generalna zasada wynikająca z brzmienia powołanego powyżej art. 19a ust. 1 ustawy, wskazuje, że obowiązek podatkowy powstawać będzie z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z tą regulacją podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady zostanie rozliczony za ten okres rozliczeniowy.

Ponadto, należy wskazać, iż regulacja art. 19a ust. 1 jest zgodna z art. 63 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), który mówi, że zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego ma miejsce, a VAT staje się wymagalny w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

W oparciu o art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Powyższy przepis znajduje odzwierciedlenie w art. 65 Dyrektywy 2006/112/WE, z którego wynika, że w przypadku wpłaty zaliczek przed dostawą towarów lub świadczeniem usług, VAT staje się wymagalny w momencie otrzymania wpłaty i naliczany jest od wartości otrzymanej wpłaty.

Odnosząc się do powołanych wyżej przepisów należy wskazać, że w przypadku dostawy nieruchomości, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z zasadą ogólną wynikającą z art. 19a ust. 1 ustawy.

W ustawie brak jest szczególnego przepisu odnoszącego się do momentu powstania obowiązku podatkowego w tym zakresie, co oznacza to, że obowiązek podatkowy z tytułu dostawy nieruchomości powstaje z chwilą dokonania jej dostawy.

Natomiast jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru otrzymano całość lub część zapłaty obowiązek podatkowy – zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy – powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Należy wskazać, że w przypadku nieruchomości, co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania nabytym towarem jak właściciel następuje zazwyczaj w dniu podpisania aktu notarialnego, co wiąże się również z wydaniem przedmiotu sprzedaży nabywcy.

Gmina zamierza sprzedać udział odpowiadający 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomość na rzecz Starostwa Powiatowego, które wyraziło chęć nabycia nieruchomości na cele związane z realizacją zadań własnych w zakresie ochrony zdrowia. Transakcja ma być przeprowadzona w roku 2021, płatność za nieruchomość ma być rozłożona na raty. Pierwsza rata płatna będzie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem będą płatne w terminach ustalonych w umowie (art. 70 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami).

Przenosząc zatem powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku wydania nieruchomości w dacie sporządzenia aktu notarialnego obowiązek podatkowy powstanie w tym dniu, w przypadku wcześniejszego wydania nieruchomości nabywcy obowiązek podatkowy powstanie w dniu wydania nieruchomości, natomiast w przypadku otrzymania zaliczki na zakup nieruchomości obowiązek podatkowy powstanie w tym dniu, tj. w dniu otrzymania zaliczki w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Podsumowując, sprzedaż przez Gminę udziału odpowiadającego 1/2 prawa własności zabudowanej nieruchomości oznaczonej numerem działki 1 należy wykazać do obowiązku podatkowego z chwilą dokonania dostawy tej nieruchomości, tj. z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania nią jak właściciel. Co do zasady, będzie to miało miejsce w chwili podpisania aktu notarialnego. Jeżeli jednak przed podpisaniem tego aktu będzie miało miejsce wydanie tej nieruchomości, obowiązek podatkowy powstanie z tym dniem. Natomiast jeżeli przed dokonaniem dostawy zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty, obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również tego czy odsetki od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce nieruchomościami, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz czy Wnioskodawca dokonując rozłożenia na raty ceny świadczy usługę udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych lub usługę pośrednictwa finansowego w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, które to usługi są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy oraz czy obowiązek podatkowy dotyczący tych odsetek powstaje wg metody kasowej, tj. z chwilą otrzymania całości lub części ich zapłaty.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ze zm.), z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz odrębnych ustaw, organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze.

Zgodnie z art. 20 ustawy o gospodarce nieruchomościami, tworzy się:

  1. zasób nieruchomości Skarbu Państwa;
  2. gminne zasoby nieruchomości;
  3. powiatowe zasoby nieruchomości;
  4. wojewódzkie zasoby nieruchomości.

Jak stanowi art. 27 ww. ustawy, sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej.

Przepis art. 28 ww. ustawy mówi o tym, że sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej, stosownie do przepisów rozdziału 4 niniejszego działu (ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Warunki zbycia nieruchomości w drodze przetargu obwieszcza się w ogłoszeniu o przetargu. Warunki zbycia nieruchomości w drodze bezprzetargowej ustala się w rokowaniach przeprowadzanych z nabywcą (ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Protokół z przeprowadzonego przetargu oraz protokół z rokowań przy zbyciu w drodze bezprzetargowej stanowią podstawę do zawarcia umowy (ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Zgodnie z art. 70 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, cena nieruchomości sprzedawanej w drodze przetargu podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność.

Cena nieruchomości sprzedawanej w drodze bezprzetargowej lub w drodze rokowań, o których mowa w art. 37 ust. 2 i 3 oraz w art. 39 ust. 2, może zostać rozłożona na raty, na czas nie dłuższy niż 10 lat. Wierzytelność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w stosunku do nabywcy z tego tytułu podlega zabezpieczeniu, w szczególności przez ustanowienie hipoteki. Pierwsza rata podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w terminach ustalonych przez strony w umowie (art. 70 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski (art. 70 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Wojewoda w stosunku do nieruchomości stanowiących przedmiot własności Skarbu Państwa, a rada lub sejmik w stosunku do nieruchomości stanowiących odpowiednio przedmiot własności gminy, powiatu lub województwa, mogą wyrazić zgodę na zastosowanie, innej niż określona w ust. 3, stopy procentowej (art. 70 ust. 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Kwestią opodatkowania odsetek za rozłożenie na raty przez sprzedawcę należnej mu od nabywcy płatności zajmował się Trybunał Sprawiedliwości UE w orzeczeniu C-281/91.

Jak wynika z orzeczenia C-281/91 (Muys’en De Winter’s Bouwn-en Annemingsbedrijf BV vs. Staatssecretaris van Financien) w przypadku, gdy termin płatności został odroczony do momentu dokonania dostawy lub wykonania usługi (czyli do momentu powstania obowiązku podatkowego) wówczas odsetki związane z faktem odroczenia powinny składać się na podstawę opodatkowania. Podstawą opodatkowania – ustaloną na moment powstania obowiązku podatkowego – jest bowiem wszystko to (a więc także i odsetki) co podatnik ma otrzymać w związku z wykonaniem świadczenia.

Jeśli natomiast odroczenie płatności udzielane jest od momentu następującego po powstaniu obowiązku podatkowego, czynność tę należy potraktować jako usługę finansową. W tej sytuacji odsetki nie wchodzą do podstawy opodatkowania głównego świadczenia, lecz są traktowane jako odrębna usługa odroczenia płatności – jako usługa finansowa.

TSUE w wydanym rozstrzygnięciu stwierdził, że artykuł 13 część B litera d numer 1 Szóstej Dyrektywy należy interpretować tak, że dostawca towarów lub usługodawca przyznający klientowi prawo do odroczenia płatności za oprocentowaniem, przyznaje zasadniczo kredyt zwolniony z podatku w myśl tego przepisu. Jeśli dostawca towarów lub usługodawca przyznaje jednakże klientowi do chwili dostawy prawo do odroczenia płatności w zamian za zapłatę odsetek, odsetki te nie stanowią wynagrodzenia za kredyt, są jednakże elementem świadczenia wzajemnego otrzymanego za dostawę towarów albo usługi w myśl art. 11 część A ust. 1 litera a Szóstej Dyrektywy.

Ponadto Trybunał uznał, że odsetki naliczone po momencie dokonania dostawy lub wykonania usługi nie powiększają podstawy opodatkowania, lecz stanowią wynagrodzenie za zwolnioną od podatku usługę finansową.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz opis sprawy należy zauważyć, iż odsetki pobierane przez Wnioskodawcę są ściśle związane z uzyskaniem korzyści przez wpłacającego (nabywcę nieruchomości) w postaci rozłożenia na raty zapłaty należnej kwoty – ceny sprzedaży. Tym samym pobierane przez Gminę odsetki są wynagrodzeniem za ww. świadczenie wykonywane na rzecz nabywcy przedmiotowej nieruchomości.

W związku z powyższym należy uznać, iż mamy do czynienia – w świetle regulacji zawartych w powołanym wyżej art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – z odpłatnym świadczeniem usług.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zgodnie z art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Jak wskazał Wnioskodawca, Gmina zamierza sprzedać udział odpowiadający 1/2 części prawa własności przedmiotowej nieruchomość na rzecz Starostwa Powiatowego, które wyraziło chęć nabycia nieruchomości na cele związane z realizacją zadań własnych w zakresie ochrony zdrowia. Transakcja ma być przeprowadzona w roku 2021, płatność za nieruchomość ma być rozłożona na raty. Pierwsza rata płatna będzie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem będą płatne w terminach ustalonych w umowie (art. 70 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami). Rozłożenie płatności za nieruchomość na raty będzie stanowiło usługę udzielenia pożyczki pieniężnej.

W konsekwencji, rozłożenie ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na raty – w związku z którym powstanie po stronie nabywcy konieczność zapłacenia należnych odsetek z tego tytułu – należy uznać za odrębną usługę finansową korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania oznaczonego we wniosku
nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z powołanym już wyżej art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę (art. 19a ust. 2 ustawy).

Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi (art. 19a ust. 3 ustawy).

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, z wyjątkiem dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 (art. 19a ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41.

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 6 ustawy).

W świetle powyższego należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy z tytułu otrzymywanych przez Wnioskodawcę odsetek w związku z rozłożeniem na raty należności z tytułu dostawy nieruchomości będzie powstawał wg zasad określonych dla wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, tj. stosowanie do zapisu powołanego w art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e ustawy – z chwilą ich otrzymania.

Podsumowując, obowiązek podatkowy dotyczący odsetek od rozłożonej na raty niespłaconej części ceny sprzedawanej nieruchomości na zasadach określonych w art. 70 ustawy o gospodarce nieruchomościami będzie powstawał z chwilą otrzymania całości lub części ich zapłaty. W świetle bowiem art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. e ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku
nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Ponadto wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania oddania w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części prawa własności nieruchomości (1/2) oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Definicja świadczenia usług ma zatem charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatnika w ramach działalności gospodarczej.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym wynagrodzeniem.

Użytkowanie jest ograniczonym prawem rzeczowym unormowanym w art. 252-270 Kodeksu cywilnego. Prawo to polega na możności obciążenia rzeczy (ruchomej albo nieruchomości) prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków. Jest prawem niezbywalnym i wygasa wskutek niewykonywania go przez określony czas. Zakres użytkowania, wysokość czynszu (opłat) oraz terminy płatności ustalają strony w umowie.

Skoro zatem użytkowanie nie jest zbywalne, nie można uznać, iż oddanie w odpłatne użytkowanie nieruchomości stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania tą nieruchomością jak właściciel, nie daje również użytkownikowi uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

Ponieważ oddanie nieruchomości w odpłatne użytkowanie jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie stanowi dostawy towaru zdefiniowanego w art. 7 ust. 1 uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem odpłatne oddanie do użytkowania nieruchomości stanowi świadczenie usług, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 8 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że oddanie w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części prawa własności nieruchomości (1/2), nie będzie korzystało ze zwolnienia określonego w art. 43 ustawy. Również inne przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla ww. czynności. Zatem czynność ta będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art. 106i ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 106i ust. 3 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż:

  1. 30. dnia od dnia wykonania usług – w , o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. a;
  2. 60. dnia od dnia wydania towarów – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b, z zastrzeżeniem ust. 4;
  3. 90. dnia od dnia wykonania czynności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. c;
  4. z upływem terminu płatności – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z cytowanym już wcześniej art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi (art. 19a ust. 3 ustawy).

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, z wyjątkiem dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 (art. 19a ust. 4 ustawy).

W myśl art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy, obowiązek podatkowy powstaje w chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług:

  • telekomunikacyjnych,
  • wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,
  • najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,
  • ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
  • stałej obsługi prawnej i biurowej,
  • dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

– z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

W świetle art. 19a ust. 7 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Jak wskazał Wnioskodawca, część nieruchomości (1/2) Gmina zamierza oddać w użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej za odpłatnością, na zasadach określonych w art. 13 ust. 1 i art. 14 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Określenie wysokości opłaty za użytkowanie ww. nieruchomości (1/2 części) zostanie obliczone w oparciu o operat szacunkowy, na podstawie Zarządzenia Burmistrza i opłata ta będzie płatna każdego roku trwania umowy. ZOZ jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest Powiat.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że na podstawie przytoczonego wyżej art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu oddania w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części nieruchomości powstaje w niniejszych okolicznościach z chwilą wystawienia faktury.

Z kolei (na mocy art. 19a ust. 7 ustawy), w przypadku, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4 ustawy, a w przypadku, gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Podsumowując, oddanie w odpłatne użytkowanie Zespołowi Opieki Zdrowotnej części nieruchomości będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstanie z chwilą wystawienia faktury, a w przypadkach gdyby Wnioskodawca nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4 ustawy, a gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania oznaczonego we wniosku nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj