Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.394.2021.1.JS
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 maja 2021 r. (data wpływu 28 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Termomodernizacja budynku …” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

28 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Termomodernizacja budynku …”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat w 2021 r. rozpoczął realizację zadania pn.: „Termomodernizacja budynku …”. Środki na finansowanie zadania pochodzą w 100% z Funduszu Przeciwdziałania COVID - 19 w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (RFIL).

Przedsięwzięcie polegać będzie na: wykonaniu wymiany stolarki okiennej, wykonaniu wymiany drzwi zewnętrznych budynku, odkopaniu i dociepleniu … gr 15 cm ścian piwnic wraz z wykonaniem izolacji pionowej, rozebraniu murowanych studzienek naświetli okien piwnic, zamontowaniu nowych z tworzywa sztucznego, wykonaniu docieplenia ścian zewnętrznych ponad gruntem (piwnica; parter; I; II; III piętro; poddasze) metodą lekką - mokrą stosując płyty styropianowe … gr 15 cm oraz w miejscach wskazanych w projekcie płyty z wełny mineralnej - skalnej gr 15 cm, wykonaniu wymiany parapetów okiennych zewnętrznych z blachy stalowej ocynkowanej na parapety z blachy tytanowo - cynkowej powlekanej, wykonaniu docieplenia ościeży okiennych i drzwiowych zewnętrznych płytami styropianowymi … gr 5 cm, wykonaniu na ścianach wyprawy klejowej na siatce z włókna szklanego, wykonaniu tynku akrylowego na ścianach budynku, ściany cokołu budynku będą wykończone tynkiem mozaikowym żywicznym, wymianie istniejącej instalacji centralnego ogrzewania z rur stalowych czarnych na nową z rur ze stali węglowej od zewnątrz ocynkowanych galwaniczne, wraz z izolacją termiczną rur instalacji c.o., wymianie grzejników żeliwnych na grzejniki stalowe płytowe typu higienicznego, wymianie starych zaworów grzejnikowych na zawory termoregulacyjne, wymianie instalacji ciepłej wody użytkowej wraz z wykonaniem izolacji termicznej rur instalacyjnych, wymianie instalacji zimnej wody i wymiana instalacji kanalizacji sanitarnej wraz z wymianą armatury i urządzeń sanitarnych, wykonaniu podziału instalacji wodociągowej na instalację wody użytkowej i na instalację hydrantową p.poż., zmiana lokalizacji hydrantów p.poż. zgodnie z wytycznymi Komendanta Wojewódzkiego Straży Pożarnej, wykonaniu instalacji oddymiającej klatki schodowe budynku – branża elektryczna i budowlana, wykonaniu instalacji sygnalizacji pożaru, wykonaniu instalacji elektrycznej oświetlenia ewakuacyjnego.

Właścicielem budynku jest Powiat, który zgodnie z umową … zawartą 27 lutego 2020 r. pomiędzy Powiatem a Centrum Zdrowia oddał w odpłatną dzierżawę grunt (działkę nr 1 obręb 13) oraz w odpłatny najem budynek objęty przedmiotowym projektem. Umowa zawarta jest na czas określony i obowiązuje od 01.01.2020 r. do 31.12.2030 r.

Ww. umową został ustalony czynsz w łącznej wysokości za budynki i grunt, w tym za budynek przy ..., objęty realizacją ww. zadania.

Kwota czynszu za objęte umową nieruchomości wynosi 60 000,00 zł netto + 13 800,00 zł VAT, co daje kwotę 73 800,00 zł brutto za jeden miesiąc. Wysokość czynszu została ustalona przez Zarząd Powiatu w … Uchwałą Zarządu nr … z dn. 23 grudnia 2019 r. Kwota czynszu jest znacząca dla Powiatu.

Obecnie Powiat nie jest w stanie ocenić na jakim poziomie będzie kształtował się czynsz z tytułu zawartej ww. umowy dzierżawy gruntu oraz najmu budynków w związku z realizacją zadania pn. „Termomodernizacja budynku …”, ale kwota czynszu będzie znacząca dla Powiatu.

Łączna szacowana wartość planowanych nakładów w związku z ww. zadaniem wynosi (…) zł brutto, w 100% dofinansowywane z Funduszu Przeciwdziałania COVID - 19 w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Na chwilę obecną trudno określić relację udziału czynszu z tytułu dzierżawy gruntu oraz najmu budynków do poniesionych wydatków na realizację inwestycji, ze względu na to, iż nie podjęto decyzji o wysokości czynszu po zakończeniu zadania.

Powiat zakłada, że w dłuższej perspektywie kwoty uzyskane z tytułu czynszu z dzierżawy gruntu oraz najmu budynków umożliwią zwrot poniesionych nakładów.

Nie podjęto decyzji o kryteriach kalkulacji ceny czynszu z tytułu dzierżawy gruntu oraz najmu budynków i Powiat nie jest w stanie stwierdzić czy będzie on kalkulowany z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Budynek zlokalizowany jest w …, na działce o nr ewidencyjnym 1 w obręb 13. Powierzchnia działki wynosi 2.212,00 m2. Wybudowany w latach 1950 i rozbudowany w 1960 jako budynek szpitala ortopedycznego. Obecnie pełni funkcję budynku opieki zdrowotnej jako Zakład … Centrum Zdrowia.

Realizatorem projektu jest Powiat, na który wystawiane będą faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Będą one ujęte w księgach rachunkowych urzędu, tj. Starostwa Powiatowego. Po zakończeniu zadania nakłady poniesione na realizację ww. zadania zwiększą wartość środka trwałego – budynku.

Z uwagi na odpłatny najem budynku objętego przedmiotowym zadaniem efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe.

Do dnia sporządzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN Wnioskodawca nie będzie dokonywał odliczeń od dokonywanych zakupów finansowanych z RFIL. W chwili otrzymania interpretacji indywidualnej, dokona ewentualnych korekt odliczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (w 100%) o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących termomodernizacji i remontu poniesionych wydatków inwestycyjnych, odpowiadających wykorzystywaniu zakupów do czynności opodatkowanych, tj. zawartej umowy najmu pomiędzy Powiatem a …, w ramach realizowanego zadaniu pn. „Termomodernizacja budynku …” finansowanego w 100% z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości (100%) z faktur zakupu dokumentujących poniesione wydatki na termomodernizację budynku …, ponieważ może dokonać bezpośredniej alokacji ww. wydatków, w części odpowiadającej wykorzystywaniu zakupów do czynności opodatkowanych, tj. zawartej umowy najmu pomiędzy Powiatem a ... Tym samym zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 685 ze zm.). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych niezależnie od źródła finansowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast podatnikowi nie przysługuje takie prawo przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu albo zwolnioną od podatku.

Należy zaznaczyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe. Wnioskodawca w 2021 r. rozpoczął realizację zadania pn.: „Termomodernizacja budynku …”. Budynek zlokalizowany jest na działce o nr ewidencyjnym 1 w obręb 13. Powierzchnia działki wynosi 2.212,00 m2. Wybudowany w latach 1950 i rozbudowany w 1960 jako budynek szpitala ortopedycznego. Obecnie pełni funkcję budynku opieki zdrowotnej jako Zakład … Centrum Zdrowia. Właścicielem budynku jest Powiat, który zgodnie z umową zawartą 27 lutego 2020 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Centrum Zdrowia oddał w odpłatną dzierżawę grunt (działkę nr 1 obręb 13) oraz w odpłatny najem budynek objęty przedmiotowym projektem. Umowa zawarta jest na czas określony i obowiązuje od 01.01.2020 r. do 31.12.2030 r. Ww. umową został ustalony czynsz w łącznej wysokości za budynki i grunt, w tym za budynek objęty realizacją ww. zadania. Kwota czynszu za objęte umową nieruchomości wynosi 60 000,00 zł netto + 13 800,00 zł VAT, co daje kwotę 73 800,00 zł brutto za jeden miesiąc. Wysokość czynszu została ustalona przez Zarząd Powiatu Uchwałą Zarządu nr … z dn. 23 grudnia 2019 r. Obecnie Powiat nie jest w stanie ocenić na jakim poziomie będzie kształtował się czynsz z tytułu zawartej ww. umowy dzierżawy gruntu oraz najmu budynków w związku z realizacją ww. zadania, ale kwota czynszu będzie znacząca dla Powiatu. Powiat zakłada, że w dłuższej perspektywie kwoty uzyskane z tytułu czynszu z dzierżawy gruntu oraz najmu budynków umożliwią zwrot poniesionych nakładów. Łączna szacowana wartość planowanych nakładów w związku z ww. zadaniem wynosi 3 500 000,00 zł brutto, w 100% dofinansowywane z Funduszu Przeciwdziałania COVID - 19 w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. Realizatorem projektu jest Powiat, na który wystawiane będą faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Z uwagi na odpłatny najem budynku objętego przedmiotowym zadaniem efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zatem, najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – wynajmującego jak i na najemcę – określone przepisami obowiązki.

W świetle powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z treści art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Świadczenie usług najmu budynku nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku, w konsekwencji jest opodatkowane według właściwej stawki podatku.

Zatem, z uwagi na fakt, że najem jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (a nie publicznoprawną), w związku z czynnością odpłatnego najmu budynku, Powiat występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku, gdyż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze do niej nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją opisanego zadania pn. „Termomodernizacja budynku …” – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – wykorzystywane są wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. do odpłatnego udostępnienia przez Wnioskodawcę ww. budynku na rzecz Centrum Zdrowia w oparciu o umowę najmu.

Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione i Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z tytułu wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadania pn. „Termomodernizacja budynku …”, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności w oparciu o stwierdzenie Wnioskodawcy, że kwoty uzyskane z tytułu czynszu z dzierżawy gruntu oraz najmu budynków umożliwią zwrot poniesionych nakładów, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja (objęty termomodernizacją budynek) nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, (a np. do realizacji zadań własnych powiatu), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj