Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4015.74.2021.4.MD
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2021 r. (data wpływu – 11 marca 2021 r.), uzupełnionym 21 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych ze zbiórek organizowanych poprzez portal (...) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od spadków i darowizn m.in skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych ze zbiórek organizowanych poprzez portal (...).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 4 czerwca 2021 r. znak: 0113-KDIPT2-2.4011.367.2021.3.AKU, 0111-KDIB2-3.4015.54.2021.3.MD, 0111-KDIB2-3.4015.74.2021.3.MD wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 21 czerwca 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ... 2020 roku Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie diagnozy choroby: (...). Roczny koszt leczenia tej choroby, na który składają się wydatki na zagraniczne leki, rehabilitacja, sprzęt i cykliczne badania Wnioskodawcy przekracza kilkadziesiąt tysięcy złotych. W związku z koniecznością ponoszenia tak wysokich koszów leczenia i rehabilitacji, Wnioskodawca korzysta i będzie w przyszłości korzystał z pomocy udzielanej przez Fundację.

Zgodnie ze swoim statutem, Fundacja „prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w zakresie opieki zdrowotnej i pomocy społecznej” (§ 3 ust. 3 statutu Fundacji). Do celów statutowych działalności Fundacji należy m.in.:

  • „udzielenie pomocy finansowej osobom po urazie kręgosłupa, osobom niepełnosprawnym i poważnie, przewlekle chorym oraz rodzinom osób po urazie kręgosłupa, osób niepełnosprawnych i poważnie, przewlekle chorych” (§ 7 ust. 3 statutu Fundacji);
  • „udzielanie pomocy i wsparcia w zakresie pomocy społecznej osobom prywatnym i ich rodzinom i instytucjom; pozostającym w trudnej sytuacji życiowej lub finansowej, a w szczególności; posiadającym wymagalne zobowiązania finansowe, zadłużonym, którym grozi nadmierne zadłużenie finansowe lub znajdujących się w pętli zadłużenia (…)” (§ 7 ust. 7 statutu Fundacji).

Fundacja zawarła z Wnioskodawcą umowę (porozumienie), na mocy którego Wnioskodawca został jej podopiecznym (w porozumieniu został nazwany „Beneficjentem”). W celu gromadzenia środków finansowych na leczenie i rehabilitację Wnioskodawcy Fundacja utworzyła dla Wnioskodawcy odrębne subkonto bankowe. Środki gromadzone tym subkoncie mogą pochodzić z dwóch źródeł:

  1. z darowizn przekazywanych na rzecz Fundacji przez osoby fizyczne i inne podmioty;
  2. z wpłaty 1% podatku dochodowego na rzecz Fundacji, jako podmiotu posiadającego status organizacji pożytku publicznego, w rozumieniu z art. 20 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wszystkie środki gromadzone przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy są księgowane na utworzonym dla niego subkoncie bankowym i przeznaczane na jego potrzeby. Środki te są wydatkowane według życzenia Wnioskodawcy, pod warunkiem zgodności dyspozycji Wnioskodawcy z celami statutowymi Fundacji.

Wnioskodawca może korzystać ze środków zgromadzonych na utworzonym dla niego subkoncie bankowym na dwa sposoby:

  1. może uzyskać zwrot wydatków poniesionych na leczenie i rehabilitację na podstawie przekazanych Fundacji dokumentów potwierdzających fakt poniesienia wydatków;
  2. Fundacja może zrealizować płatność bezpośrednio na konto podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby lub usługi potrzebne do jego leczenia i/lub rehabilitacji.

W dalszych częściach wniosku oba ww. sposoby udostępniania przez Fundację środków finansowych zgromadzonych na subkoncie bankowym utworzonym na rzecz Wnioskodawcy nazywane będą (łącznie) „Pomocą udzielaną przez Fundację”.

W przypadku pierwszej z ww. form Pomocy udzielanej przez Fundację, Fundacja dokonuje przelewu środków pieniężnych na konto bankowe wskazane przez Wnioskodawcę. W przypadku drugiej z ww. form Pomocy udzielanej przez Fundację, Wnioskodawca nie otrzymuje od Fundacji przelewu środków pieniężnych – przelew ten trafia bezpośrednio na konto wskazanego przez Wnioskodawcę podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby lub usługi potrzebne do jego leczenia i/lub rehabilitacji.

Oprócz pomocy ze strony Fundacji, Wnioskodawca korzysta również z pomocy udzielanej za pośrednictwem portalu (...) – serwisu umożliwiającego zakładanie zbiórek pieniężnych. Zbiórka prowadzona za pośrednictwem serwisu (...) została utworzona w celu pokrycia kosztów leczenia i rehabilitacji Wnioskodawcy (dalej: „Zbiórka”). Wpłaty mogą być dokonywane przez wszystkie zainteresowane podmioty. Po zakończeniu Zbiórki (albo jej określonych etapów) Wnioskodawca otrzyma jednorazową wypłatę zebranych środków (pomniejszonych przez administratora serwisu o przewidziane w regulaminie (...) koszty promocji serwisu i koszty opłat zewnętrznych operatorów płatności).

Administrator portalu (...) nie przekaże Wnioskodawcy danych osobowych ani innych danych identyfikujących podmioty, które dokonały wpłat w ramach Zbiórki. Na stronie internetowej portalu (...) przeznaczonej do Zbiórki widoczna jest lista dokonanych wpłat, wskazująca kwoty wpłacone w ramach jednorazowych przelewów. Lista umożliwia jedynie odczytanie wysokości jednorazowych wpłat. Nie stwarza natomiast możliwości pełnej identyfikacji poszczególnych podmiotów i przypisania do nich wpłaconych kwot. Taki stan rzeczy jest konsekwencją kilku czynników. Po pierwsze, część podmiotów, które zrealizowały wpłaty w ramach Zbiórki, nie zamieściła swojego imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) ani nazwy (w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej). Część z dokonujących wpłat osób fizycznych zamieściła jedynie swoje imię lub pseudonim. Jest również grupa osób fizycznych, które zamieściły swoje imię i nazwisko, niemniej jednak w przypadku tych osób nie ma możliwości weryfikacji, czy przedstawione przez nich dane są prawdziwe.

Wpłacający są zobligowani do akceptacji regulaminu serwisu (...). Zgodnie z tym regulaminem serwis (...) nie jest stroną umowy darowizny ani jakiejkolwiek innej umowy pomiędzy organizatorem Zbiórki a wpłacającymi. Poszczególne podmioty dokonują wpłat na Zbiórkę, kierując się zamieszczoną w portalu (...) informacją o chorobie Wnioskodawcy oraz prośbą o przekazywanie środków niezbędnych do jego leczenia i rehabilitacji. Serwis (...) zapewnia jedynie narzędzie umożliwiające zebranie środków w ramach Zbiórki. Środki te – pomniejszone o przewidziane w regulaminie (...) koszty promocji serwisu i opłat zewnętrznych operatorów płatności – przekazywane są Wnioskodawcy.

Suma wszystkich wpłat dokonanych w ramach Zbiórki wielokrotnie przekracza kwotę 4.902 zł.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca: wyjaśnił, że zgodnie z § 7 umowy (porozumienia) zawartej z Fundacją (pojęcie zdefiniowane we wniosku), „Fundacja zobowiązuje się do wykonania indywidualnej woli Darczyńcy (darowizna na rzecz Beneficjenta) pod warunkiem jej zgodności z celami statutowymi Fundacji określonymi w § 8 i Regulaminem.” Umowa (porozumienie) zawarta z Fundacją nie zawiera postanowienia, które precyzowałoby, czy Fundacja realizuje na rzecz Wnioskodawcy darowiznę (darowizny) czy darowiznę (darowizny) z poleceniem. Niemniej jednak w umowie (porozumieniu) zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją nie zostało zawarte postanowienie, zgodnie z którym Wnioskodawca byłby zobowiązany do spełnienia jakiegokolwiek świadczenia na rzecz osoby trzeciej (niebędącej stroną tej umowy). W związku z tym, przekazywanie środków przez Fundację na rzecz Wnioskodawcy nie stanowi umowy darowizny z poleceniem w rozumieniu art. 393 § 1 ustawy Kodeks cywilny.

Cele, na które Wnioskodawca może wykorzystywać środki zgromadzone na subkoncie, zostały wyraźnie ograniczone w umowie (porozumieniu) zawartym z Fundacją. Jak zostało wskazane we wniosku, Wnioskodawca może korzystać ze środków zgromadzonych na utworzonym dla niego subkoncie bankowym na dwa sposoby:

  1. może uzyskać zwrot wydatków poniesionych na leczenie i rehabilitację na podstawie przekazanych Fundacji dokumentów potwierdzających fakt poniesienia wydatków;
  2. Fundacja może zrealizować płatność bezpośrednio na konto podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby lub usługi potrzebne do jego leczenia i/lub rehabilitacji.

Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy (porozumienia) zawartej z Fundacją, „Subkonto służy Beneficjentowi do otrzymywania wpłat środków pieniężnych pochodzących z darowizn otrzymywanych przez Fundację od osób fizycznych i osób prawnych (firm) z określonym celem wydatkowania, czyli numerem ewidencyjnym subkonta Beneficjenta w rejestrze Fundacji”. Stosownie do tego postanowienia, wpłaty od osób fizycznych i innych podmiotów należy traktować jako wpłaty na rzecz Fundacji.

Wnioskodawca jest stroną umowy (porozumienia) zawartej z Fundacją, co zostało już wyraźnie sprecyzowane we Wniosku. Zgodnie z informacjami zaprezentowanymi we Wniosku darowizny przekazywane przez osoby fizyczne i inne podmioty przekazywane są na rzecz Fundacji, a nie na rzecz Wnioskodawcy. Następnie, Fundacja dokonuje przekazania środków na rzecz Wnioskodawcy.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku Wnioskodawca zawarł tylko jedną umowę (porozumienie) z Fundacją. Wnioskodawca nie zawiera z Fundacją cyklicznych umów, których cykl zależy np. od upływu czasy czy uzbieranej kwoty.

Dysponentem środków zebranych na subkoncie jest Fundacja, a nie Wnioskodawca. Jak zostało wskazane we wniosku, Wnioskodawca może korzystać ze środków zgromadzonych na utworzonym dla niego subkoncie bankowym na dwa sposoby:

  1. może uzyskać zwrot wydatków poniesionych na leczenie i rehabilitację na podstawie przekazanych Fundacji dokumentów potwierdzających fakt poniesienia wydatków;
  2. Fundacja może zrealizować płatność bezpośrednio na konto podmiotu, od którego Wnioskodawca zakupił wyroby lub usługi potrzebne do jego leczenia i/lub rehabilitacji.

Jak zostało wskazane we wniosku, środki zgromadzone przez Fundację są wydatkowane według życzenia Wnioskodawcy, pod warunkiem zgodności dyspozycji Wnioskodawcy z celami statutowymi Fundacji. W konsekwencji, w przypadku braku zgodności dyspozycji Wnioskodawcy z celami statutowymi Fundacji, Fundacja może odmówić wypłaty zgromadzonych środków.

Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy (porozumienia) zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją „Subkonto służy Beneficjentowi do otrzymywania wpłat środków pieniężnych pochodzących z darowizn otrzymywanych przez Fundację od osób fizycznych i osób prawnych (firm) z określonym celem wydatkowania, czyli numerem ewidencyjnym subkonta Beneficjenta w rejestrze Fundacji.”. Poszczególni darczyńcy nie zawierają z Fundacją pisemnej umowy darowizny z poleceniem, w rozumieniu art. 393 § 1 ustawy Kodeks cywilny, ale wskazują numer ewidencyjny subkonta Wnioskodawcy, w wyniku czego przekazywane przez nich środki trafiają na subkonto Fundacji prowadzone na rzecz Wnioskodawcy.

Istnieje możliwość zidentyfikowania poszczególnych osób dokonujących wpłat na subkonto. Wnioskodawca ma dostęp do imienia i nazwiska lub nazwy osoby (podmiotu) dokonującej wpłaty oraz informacji o wysokości dokonanej wpłaty.

Wnioskodawca ma dostęp do informacji kto, kiedy i w jakiej wysokości dokonał wpłaty na jego rzecz.

Darowizny od kilku podmiotów przekroczyły wysokość 4.902 zł.

Wnioskodawca podkreśla, że wyjaśnienia poczynione w uzupełnieniu nie dotyczą wpłat dokonywanych przez darczyńców w ramach zbiórki prowadzonej za pośrednictwem serwisu (...).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy każda wpłata zrealizowana w ramach Zbiórki na rzecz Wnioskodawcy przez wpłacającego, którego imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) lub nazwy (w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnych) nie można ustalić lub zweryfikować, powinna być traktowana jako wpłata od innej osoby i czy nie ma obowiązku sumowania wszystkich wpłat od takich wpłacających w celu ustalenia czy nie został przekroczony limit, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Wnioskodawcy, każda wpłata zrealizowana w ramach Zbiórki na rzecz Wnioskodawcy przez wpłacającego, którego imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) lub nazwy (w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnych) nie można ustalić lub zweryfikować, powinna być traktowana jako wpłata od innej osoby, w związku z czym nie ma obowiązku sumowania wszystkich wpłat od takich wpłacających w celu ustalenia, czy nie został przekroczony limit, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatkowi od spadków i darowizn, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Stosownie do art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn nabycie własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą podlega podatkowi, jeżeli w chwili otwarcia spadku lub zawarcia umowy darowizny nabywca był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ze względu na to, że ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”, o którym mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i art. 2 tej ustawy, w celu określenia jego znaczenia należy odwołać się do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Jak wynika z powyższej definicji, darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego. Darowizna polega najczęściej na przesunięciu określonego dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie realizowane przez darczyńcę ma charakter nieodpłatny, z uwagi na fakt, że druga strona umowy darowizny nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. W konsekwencji darowizna wzbogaca obdarowanego i skutkuje uszczupleniem majątku darczyńcy.

W art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego uregulowana została forma, w jakiej darczyńca powinien złożyć swoje oświadczenie woli. Zgodnie z tym przepisem oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Stosownie do art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy rzeczy i praw majątkowych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 tej ustawy obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny – z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy – z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń. Jeżeli nabycie następuje w częściach, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą nabycia poszczególnych części (art. 6 ust. 1a ustawy o podatku od spadków i darowizn).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

  1. 9637 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
  2. 7276 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
  3. 4902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 2 tej ustawy jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe – art. 14 ust. 2 ww. ustawy. Stosownie do art. 14 ust. 3 tej ustawy, do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

  1. do grupy I – małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
  2. do grupy II – zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
  3. do grupy III – innych nabywców.

Stosownie do art. 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca korzysta z pomocy udzielanej za pośrednictwem portalu (...) – serwisu umożliwiającego zakładanie zbiórek pieniężnych. Zbiórka prowadzona za pośrednictwem serwisu (...) została utworzona w celu pokrycia kosztów leczenia i rehabilitacji Wnioskodawcy. Wpłaty mogą być dokonywane przez wszystkie zainteresowane podmioty. Po zakończeniu Zbiórki (albo jej określonych etapów) Wnioskodawca otrzyma jednorazową wypłatę zebranych środków (pomniejszonych przez administratora serwisu o przewidziane w regulaminie (...) koszty promocji serwisu i koszty opłat zewnętrznych operatorów płatności).

Administrator portalu (...) nie przekaże Wnioskodawcy danych osobowych ani innych danych identyfikujących podmioty, które dokonały wpłat w ramach Zbiórki. Na stronie internetowej portalu (...) przeznaczonej do Zbiórki widoczna jest lista dokonanych wpłat, wskazująca kwoty wpłacone w ramach jednorazowych przelewów. Z listy możliwe jest jedynie odczytanie wysokości jednorazowych wpłat. Nie ma natomiast możliwości pełnej identyfikacji poszczególnych podmiotów i przypisania do nich wpłaconych kwot.

Wpłacający są zobligowani do akceptacji regulaminu serwisu (...). Zgodnie z tym regulaminem serwis (...) nie jest stroną umowy darowizny ani jakiejkolwiek innej umowy pomiędzy organizatorem Zbiórki a wpłacającymi. Poszczególne podmioty dokonują wpłat na Zbiórkę, kierując się zamieszczoną w portalu (...) informacją o chorobie Wnioskodawcy oraz prośbą o przekazywanie środków niezbędnych do jego leczenia i rehabilitacji. Serwis (...) zapewnia jedynie narzędzie umożliwiające zebranie środków w ramach Zbiórki. Środki te - pomniejszone o przewidziane w regulaminie (...) koszty promocji serwisu i opłat zewnętrznych operatorów płatności – przekazywane są Wnioskodawcy.

Suma wszystkich wpłat dokonanych w ramach Zbiórki wielokrotnie przekracza kwotę 4.902 zł.

Przekładając powyższe informacje na omówione wyżej przepisy Kodeksu cywilnego, należy stwierdzić, iż podmioty dokonujące wpłat w ramach prowadzonej Zbiórki nie dokonują darowizny na rzecz serwisu (...) ani podmiotu administrującego tym serwisem. Jak zostało bowiem przedstawione w opisie stanu faktycznego, wpłacający zobligowani są do akceptacji regulaminu serwisu (...), w którym wyraźnie wskazano, iż serwis (...) nie jest stroną umowy darowizny (ani jakiejkolwiek innej umowy zawartej pomiędzy organizatorem Zbiórki a wpłacającymi). Skoro wpłacający działają ze świadomością takiego postanowienia zawartego w regulaminie serwisu (...) i akceptują to postanowienie, należy przyjąć, że ich intencją nie jest realizacja nieodpłatnego świadczenia na rzecz serwisu (...) ani jego administratora. W konsekwencji, serwis (...), ani jego administrator, nie uzyskują przysporzenia z tytułu środków finansowych przekazanych za pośrednictwem serwisu. Środki przekazane przez wpłacających nie stają się własnością serwisu (...) ani jego administratora. Serwis (...) i jego administrator nie mogą nimi swobodnie dysponować. Tym samym, nie mogą przekazać tych środków na rzecz innego podmiotu (np. Wnioskodawcy) na podstawie umowy darowizny.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, podmioty dokonujące wpłat w ramach Zbiórki kierują się zamieszczoną w portalu (...) informacją o chorobie Wnioskodawcy oraz prośbą o przekazywanie środków niezbędnych do jego leczenia i rehabilitacji. Ich intencją jest zatem realizacja nieodpłatnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy. W konsekwencji należy przyjąć, iż poszczególni wpłacający dokonują darowizny – w rozumieniu art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego – bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy. Serwis (...) zapewnia jedynie narzędzie umożliwiające zebranie środków. Serwis (...) (administrator serwisu) nie zawiera zatem umowy darowizny z wpłacającymi, ani z Wnioskodawcą. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zapewnia jedynie narzędzie umożliwiające zebranie środków.

W świetle powyższych uwag wymieniona w opisie stanu faktycznego jednorazowa wypłata zebranych środków, która zostanie przekazana Wnioskodawcy po zakończeniu Zbiórki (albo jej określonych etapów), nie stanowi (nie będzie stanowiła) dla Wnioskodawcy darowizny od serwisu (...) ani od administratora tego serwisu. Jednorazowa wypłata zebranych środków będzie stanowiła jedynie „techniczne” przekazanie Wnioskodawcy środków przekazanych na jego rzecz w ramach darowizn zrealizowanych przez poszczególnych wpłacających.

W konsekwencji przekroczenie przez ww. jednorazową wypłatę limitu 4.902 zł, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku od spadków i darowizn, nie będzie „automatycznie” skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn. W celu określenia, czy obowiązek ten powstał, Wnioskodawca powinien ustalić, czy ww. kwotę 4902 zł przekroczyły wpłaty dokonywane za pośrednictwem serwisu (...) przez któregokolwiek z darczyńców (wpłacających). Wnioskodawca powinien przy tym ustalić, czy wpłaty zrealizowane w ramach Zbiórki przez któregokolwiek z darczyńców przekroczyły kwotę 4.902 zł w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie przekazanie darowizny przez danego darczyńcę.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca nie ma możliwości identyfikacji poszczególnych osób dokonujących wpłat w ramach Zbiórki. W związku z tym Wnioskodawca nie może również przypisać do nich wpłaconych kwot. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie, czy wpłaty zrealizowane przez któregokolwiek z anonimowych wpłacających (wpłacających, których nie można zidentyfikować) przekroczyły kwotę 4.902 zł w przedziale czasowym, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W ocenie Wnioskodawcy – pomimo braku możliwości identyfikacji poszczególnych wpłacających – nie ma podstaw do sumowania kwot wpłaconych przez anonimowych darczyńców (darczyńców, których nie można zidentyfikować) i traktowania ich jako darowizny przekazane przez ten sam podmiot.

Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia forma przeprowadzenia Zbiórki. Celem zbiórki prowadzonej za pośrednictwem portalu internetowego jest bowiem dotarcie do jak największej liczby darczyńców i umożliwienie im pokrycia wydatków przekraczających możliwości finansowe osoby, na której rzecz organizowana jest zbiórka. W ramach zbiórek internetowych wpłacający przekazują zazwyczaj stosunkowo niewielkie kwoty, które – z uwagi na masowy charakter takich zbiórek – pozwalają na zebranie odpowiednio wysokiej kwoty, zaspokajającej potrzeby osoby, na rzecz której organizowana jest zbiórka. W związku z tym w przypadku tego rodzaju zbiórek nie ma podstaw do przyjmowania, iż kilka wpłat zrealizowanych przez anonimowych darczyńców zostało dokonane przez ten sam podmiot. Takie sytuacje oczywiście teoretycznie mogą się zdarzyć, natomiast nie są one sytuacjami typowymi dla zbiórek internetowych, ani innego rodzaju zbiórek o charakterze publicznym.

W świetle powyższych uwag, w analizowanym stanie faktycznym można zatem przyjąć, iż poszczególne wpłaty realizowane w ramach Zbiórki na rzecz Wnioskodawcy przez wpłacających, których nie można zidentyfikować, powinny być traktowane jako dokonane przez różne osoby. W związku z tym Wnioskodawca nie ma obowiązku sumowania wszystkich wpłat od anonimowych darczyńców (darczyńców, których nie można zidentyfikować) w celu ustalenia, czy przekroczony został limit 4902 zł., o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy każda wpłata zrealizowana w ramach Zbiórki na rzecz Wnioskodawcy przez wpłacającego, którego imienia i nazwiska (w przypadku osób fizycznych) lub nazwy (w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnych) nie można ustalić lub zweryfikować, powinna być traktowana jako wpłata od innej osoby, w związku z czym Wnioskodawca nie ma obowiązku sumowania wszystkich wpłat od takich wpłacających w celu ustalenia, czy nie został przekroczony limit, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawca przywołał interpretacje indywidualne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Wskazać należy, że niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych ze zbiórek organizowanych poprzez portal (...). W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn w części dotyczącej skutków podatkowych otrzymania pomocy od Fundacji zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając zatem powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazujemy, że ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn została opublikowana w Dz. U. z 2019 r. poz. 1813 ze zm., natomiast ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny w Dz. U z 2020 r. poz. 1740 ze zm.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj