Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.71.2021.2.PJ
z 24 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 marca 2021 r. (data wpływu: 23 marca 2021 r.) uzupełnionego pismem wysłanym 10 czerwca 2021 r. (data wpływu: 14 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu odpadów w postaci zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów nie zawierających cieczy i innych niebezpiecznych elementów - pojazdów niekompletnych, o kodzie CN 7602 00 90 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

23 marca 2021 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania importu odpadów w postaci zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów nie zawierających cieczy i innych niebezpiecznych elementów - pojazdów niekompletnych, o kodzie CN 7602 00 90. Wniosek został uzupełniony pismem stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 28 maja 2021 r.

Wnioskodawca przedstawił następujący opis zdarzenia przyszłego:

Firma zajmuje się sprzedażą używanych części samochodów oraz demontażem pojazdów. Firma posiada stosowną decyzję na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów. Obrót odpadami jest ściśle reglamentowany. Firma ma zamiar importować odpady z Wielkiej Brytanii. Przedmiotem importu będą odpady opatrzone kodem 160106 (zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy nie zawierające cieczy i innych niebezpiecznych elementów - pojazd niekompletny). Odpad jest sprzedawany przez sprzedawcę z Wielkiej Brytanii w celu rozbicia na części zamienne i po usunięciu wszystkich użytecznych części, pozostałości pojazdu mają zostać zniszczone lub zmiażdżone. Oznacza to, że tylko podmioty uprawnione - posiadające odpowiednią decyzję na wytwarzanie odpadów lub przetwarzanie odpadów, mogą ten towar zakupić. Kupujący ma obowiązek przesłać do sprzedającego potwierdzenie zniszczeniu. Kupujący nie może przenieść tego obowiązku na inny podmiot. Zakupione odpady będą transportowane zgodnie z przepisami zawartymi w rozporządzeniu WE nr 1013/2006 z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał ponadto następujące okoliczności:

Odpady będą importowane pod kodem nomenklatury scalonej CN 7602 00 90.

Obecnie po zakupieniu towarów (pojazdów) następuje: demontaż określonych części oraz demontaż materiałów-surowców. które huta nie przyjmuje np. plastik, szkło. Towar pozbawiony nieczystości (tzn. tego co huta nie przyjmie) jest prasowana w paczkarce do złomu i wysyłany do huty jako złom stalowy.

Wnioskodawca będzie importował zarówno pojazdy nienadające się do użytkowania - tzn. odpad z kodem 16 01 06 oraz pojazdy nadające się do użytkowania. Przedmiotowy wniosek dotyczy tylko kwestii opodatkowania odpadów, którymi są pojazdy nienadające się od użytkowania.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy tak importowane odpady będą objęte opodatkowaniem podatkiem akcyzowym?

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego zdarzenia przyszłego:

W przedstawionym przykładzie przedmiotem importu będą odpady wobec tego towar nie będzie objęty opodatkowany podatkiem akcyzowym. Organy państwowe działają na podstawie prawa a ustawodawca nie przewidział opodatkowania podatkiem akcyzowym odpadów z kodem 160106.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku akcyzowego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 722) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy użyte w ustawie określenie wyroby akcyzowe oznacza wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Na podstawie art. 3 ust. 1. ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Jednocześnie stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W załączniku nr 1 do ustawy – Wykazie wyrobów akcyzowych, nie wskazano wyrobów o kodzie 7602 00 90, ani nie wymieniono odpadów bądź też zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów.

Jak wskazano w przywołanym art. 1 ust. 1 ustawy, obok wyrobów akcyzowych przedmiotem opodatkowania akcyzą są również samochody osobowe. Ich opodatkowanie zostało szczegółowo uregulowane w Dziale V ustawy.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma zamiar importować z Wielkiej Brytanii odpady opatrzone kodem 160106 (zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy nie zawierające cieczy i innych niebezpiecznych elementów - pojazd niekompletny).

Odpady będą importowane pod kodem nomenklatury scalonej CN 7602 00 90.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest objęcie opodatkowaniem podatkiem akcyzowym importu ww. zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów nie zawierających cieczy i innych niebezpiecznych elementów.

Rozpatrując tak sformułowane wątpliwości Wnioskodawcy należy stwierdzić że zużyte lub nienadające się do użytkowania pojazdy nie zawierające cieczy i innych niebezpiecznych elementów - pojazd niekompletny, objęte są – jak wskazał Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego mającego być przedmiotem interpretacji – kodem nomenklatury scalonej CN 7602 00 90 nie zaś kodem 8703, który wskazany jest w definicji samochodów osobowych dla potrzeb podatku akcyzowego w art. 100 ust. 4 ustawy.

W świetle art. 3 ust. 1 ustawy należy wskazać, że wskazane przez Wnioskodawcę oznaczenie 16 01 06, będące kodem wymienionym w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2020 r. poz. 10) nie ma znaczenia przy ocenie czy import pojazdów niekompletnych, których dotyczy wniosek jest czynnością opodatkowaną akcyzą.

Biorąc zatem pod uwagę wskazaną klasyfikację odpowiadająca Nomenklaturze Scalonej importowanych pojazdów niekompletnych – kod CN 7602 00 90, który to kod nie odpowiada klasyfikacji wskazanej w przepisie art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, ani nie jest przyporządkowany do żadnego z wyrobów akcyzowych wskazanych w załączniku nr 1 do ustawy jako wyrób podlegający przepisom ustawy, należy stwierdzić że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z żadnym wyrobem akcyzowym ani samochodem osobowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą.

Wobec powyższego import odpadów w postaci zużytych lub nienadających się do użytkowania pojazdów nie zawierających cieczy i innych niebezpiecznych elementów - pojazdów niekompletnych, o kodzie CN 7602 00 90, których dotyczy wniosek nie jest czynnością opodatkowaną na podstawie ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydaniu interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego w zakresie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego i udzielono jej wyłącznie w oparciu o klasyfikację CN 7602 00 90 wskazaną przez Wnioskodawcę. Należy bowiem zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W postępowaniu interpretacyjnym prowadzonym w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji wyrobów do odpowiedniego kodu Nomenklatury CN, przyjął zatem jako element zdarzenia przyszłego klasyfikację wskazaną we wniosku przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj