Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4011.354.2021.4.DJ
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2021 r. (data wpływu 18 marca 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2021 r. (data wpływu 7 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W związku z tym, że złożony wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz 14f § 1-2 Ordynacji podatkowej, pismem z dnia 28 maja 2021 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.138.2021.2.NF i 0112-KDIL2-1.4011.354.2021.3.AMN, , na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane w dniu 28 maja 2021 r. zostało skutecznie doręczone w dniu 1 czerwca 2021 r., natomiast w dniu 7 czerwca 2021 r. (data nadania 4 czerwca 2021 r.) do tut. organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na ww. wezwanie.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest udzielenie odpowiedzi w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług w dniu 17 czerwca 2021 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr 0112-KDIL1-2.4012.138.2021.3.NF.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono – w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych – następujące zdarzenie przyszłe.

Od roku 2009 Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego nabytego w drodze darowizny i umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności. Gospodarstwo to składało się z następujących działek o nr: 1, 2, 3/1, 3/4, 7 o łącznej powierzchni (...) ha.

W roku 2012 Wnioskodawca dokonał połączenia działek o nr: 3/1, 3/4, 7 w jedną działkę o nr 9 o powierzchni (...) ha.

Starosta w roku 2015 wydał postanowienie o scaleniu gruntów w sołectwie A i B. Proces ten zakończył się wydaniem decyzji (…) listopada 2018 r. zatwierdzającego projekt scalenia gruntów obrębu (...), gm. (...), pow. (...),woj. (...).

W wyniku scalenia Wnioskodawca otrzymał dwie działki o nr: 5 i 8 o łącznej powierzchni (...)ha.

W roku 2020 Wnioskodawca dokonał podziału działki nr 8 na sześć działek o nr: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5, 8/6 – są one nieuzbrojone, tj. nie posiadają przyłącza energetycznego oraz wodno-kanalizacyjnego. Wszystkie działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni (...) ha zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy znajdują się w terenach zabudowy jednorodzinnej. Plan ten został opracowany z inicjatywy gminy. Działki te wykorzystywane są w gospodarstwie rolnym do produkcji roślinnej.

Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać sześć działek o nr.: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5 i 8/6 o powierzchni (...) ha.

Ponadto, w piśmie z 4 czerwca 2021 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany doprecyzował, że scalenia gruntów dokonano na podstawie art. 3 ust. 1, art. 27 ust. 1, 3, 4 oraz art. 2 ust. 1, art. 10, art. 28 ust. 1, 2 i art. 29 ustawy z 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2014 r. poz. 700 z póź.zm.) (podstawa prawna decyzji zatwierdzającej projekty scalania gruntów).

W celu pozyskania prawa własności do działek gruntu w ramach scalenia nieruchomości uczestnicy scalenia nie zostali zobowiązani do dokonania żadnych czynności prawnych. Wnioskodawca brał udział w procesie scalania jako „uczestnik scalania”. Otrzymał decyzję o zatwierdzeniu projektu scalania gruntów, która zgodnie z ustawą stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych i podstawę do wprowadzenia uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów. Decyzja ta nie narusza praw osób trzecich do gruntów wydzielonych w zamian za grunty posiadane przed scaleniem lub wymianą.

Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o scalenie gruntów, scalenia dokonano z urzędu. Wskutek scalenia doszło do wymiany jednego z gruntów, który wcześniej należał do innego właściciela. Wartości nieruchomości gruntu będące przedmiotem wymiany były o równej wartości szacunkowej.

Wnioskodawca otrzymał nieruchomości, które zamierza sprzedać – w wyniku darowizny i w ramach spadku, następnie te nieruchomości były przedmiotem scalania i wymiany w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Działki nie są obecnie przedmiotem negocjacji, mogą być przedmiotem jednej umowy albo mogą być zawarte umowy odrębnie na każdą działkę. Wnioskodawca nie prowadzi/nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Przedmiotowe nieruchomości otrzymał do majątku prywatnego. Nie są to nieruchomości, które otrzymał dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, bo mają charakter rolny.

Przedmiotowe nieruchomości nie były/nie będą związane z ewentualną działalności gospodarczą i nie były/nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy.

Nieruchomość dz. Nr 8/1 Wnioskodawca wykorzystywał rolniczo i zamierza ją wykorzystywać przez cały okres posiadania rolniczo. Nieruchomość dz. nr 8/2 Wnioskodawca wykorzystywał rolniczo i zamierza ją wykorzystywać przez cały okres posiadania rolniczo. Na ww. działkach w całym okresie posiadania prowadzona była produkcja roślinna i nadal będzie prowadzona aż do ewentualnej do sprzedaży. Nieruchomość dz. nr 8/1 nie była/nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy Nieruchomość dz. nr 8/2 nie była/nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy. Wnioskodawca nie poczynił/nie poczyni jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości objętych zamiarem sprzedaży nieruchomości, uatrakcyjnienia ich. Wnioskodawca nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla objętych zamiarem sprzedaży nieruchomości. Nie podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży nieruchomości.

Decyzję o ewentualnej sprzedaży działek Wnioskodawca podejmuje tylko ze względu na fakt, że Jego dzieci nie zamierzają wykorzystywać działek we własnych celach. Wcześniej żadnej sprzedaży Wnioskodawca nie planował. Nabywcę/nabywców do sprzedawanych działek zamierza pozyskać poprzez słowną informację o zamiarze sprzedaży w gronie znajomych (Wnioskodawca mieszka w małej miejscowości i takie informacje są błyskawicznie przekazywane innym mieszkańcom). Jeżeli ktoś będzie zainteresowany to wówczas Wnioskodawca podejmie decyzję, czy ostatecznie dokona sprzedaży działek. Natomiast nie będzie podejmował żadnych innych aktywnych działań w celu ich sprzedaży.

Wnioskodawca posiada jeszcze jedną nieruchomość, tj. łąkę, którą nabył umową kupna (…) 2021 r. Obecnie nie zamierza jej sprzedawać. Wcześniej Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano – w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych – następujące pytanie.

Czy proces scalenia gruntów zakończony wydaniem decyzji Starosty przerwał posiadanie nieruchomości (gospodarstwa rolnego) od 2009 roku i tym samym Wnioskodawca będzie musiał zapłacić podatek dochodowy przy sprzedaży, gdyż nie minęło od zakończenia scalenia gruntów 5 lat (nabycia nieruchomości)?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych), proces scalenia gruntów nie przerwał posiadania nieruchomości (gospodarstwa rolnego) i Wnioskodawca nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Zatem, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że od roku 2009 Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego nabytego w drodze darowizny i umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności. Gospodarstwo to składało się z następujących działek o nr: 1, 2, 3/1, 3/4, 7 o łącznej powierzchni (...) ha. W roku 2012 Wnioskodawca dokonał połączenia działek o nr: 3/1, 3/4, 7 w jedną działkę o nr 9 o powierzchni (...) ha. Starosta w roku 2015 wydał postanowienie o scaleniu gruntów w sołectwie A i B. Proces ten zakończył się wydaniem decyzji (…) listopada 2018 r. W wyniku scalenia Wnioskodawca otrzymał dwie działki o nr: 5 i 8 o łącznej powierzchni (...)ha. Scalenia gruntów dokonano na podstawie art. 3 ust. 1, art. 27 ust. 1, 3, 4 oraz art. 2 ust. 1, art. 10, art. 28 ust. 1, 2 i art. 29 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów (podstawa prawna decyzji zatwierdzającej projekty scalania gruntów). W celu pozyskania prawa własności do działek gruntu w ramach scalenia nieruchomości uczestnicy scalenia nie zostali zobowiązani do dokonania żadnych czynności prawnych. Wnioskodawca brał udział w procesie scalania jako „uczestnik scalania”. Otrzymał decyzję o zatwierdzeniu projektu scalania gruntów, która zgodnie z ustawą stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych i podstawę do wprowadzenia uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów. Decyzja ta nie narusza praw osób trzecich do gruntów wydzielonych w zamian za grunty posiadane przed scaleniem lub wymianą. Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o scalenie gruntów, scalenia dokonano z urzędu. Wskutek scalenia doszło do wymiany jednego z gruntów, który wcześniej należał do innego właściciela. Wartości nieruchomości gruntu będące przedmiotem wymiany były o równej wartości szacunkowej. W roku 2020 Wnioskodawca dokonał podziału działki nr 8 na sześć działek o nr: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5, 8/6 – są one nieuzbrojone, tj. nie posiadają przyłącza energetycznego oraz wodno-kanalizacyjnego. Wszystkie działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni (...)ha zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy znajdują się w terenach zabudowy jednorodzinnej. Plan ten został opracowany z inicjatywy gminy. Działki te wykorzystywane są w gospodarstwie rolnym do produkcji roślinnej. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać sześć działek o nr.: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5 i 8/6 o powierzchni (...) ha.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Odrębnym źródłem przychodów jest – jak już wyjaśniono wyżej – wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000 r., „organizować” to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności, (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że nabyte nieruchomości (scalone, a następnie podzielone) nie są i nie były wykorzystywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej i nie zostały nabyte w celu dalszej odsprzedaży. Nieruchomości te – jak wskazuje Wnioskodawca – zostały nabyte przez Niego w roku 2009 w drodze darowizny i umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności. Gospodarstwo to składało się z następujących działek o nr: 1, 2, 3/1, 3/4, 7 o łącznej powierzchni (...) ha. W roku 2012 Wnioskodawca dokonał połączenia działek o nr: 3/1, 3/4, 7 w jedną działkę o nr 9 o powierzchni (...) ha. Starosta w roku 2015 wydał postanowienie o scaleniu gruntów w sołectwie A i B. Proces ten zakończył się wydaniem decyzji (…) listopada 2018 r. W wyniku scalenia Wnioskodawca otrzymał dwie działki o nr: 5 i 8 o łącznej powierzchni (...)ha. Scalenia gruntów dokonano na podstawie art. 3 ust. 1, art. 27 ust. 1, 3, 4 oraz art. 2 ust. 1, art. 10, art. 28 ust. 1, 2 i art. 29 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów (podstawa prawna decyzji zatwierdzającej projekty scalania gruntów). W celu pozyskania prawa własności do działek gruntu w ramach scalenia nieruchomości uczestnicy scalenia nie zostali zobowiązani do dokonania żadnych czynności prawnych. Wnioskodawca brał udział w procesie scalania jako „uczestnik scalania”. Otrzymał decyzję o zatwierdzeniu projektu scalania gruntów, która zgodnie z ustawą stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych i podstawę do wprowadzenia uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów. Jednakże Wnioskodawca nie występował z wnioskiem o scalenie gruntów, scalenia dokonano z urzędu. Wskutek scalenia doszło do wymiany jednego z gruntów, który wcześniej należał do innego właściciela. Wartości nieruchomości gruntu, będące przedmiotem wymiany były o równej wartości szacunkowej. W roku 2020 Wnioskodawca dokonał podziału działki nr 8 na sześć działek o nr: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5, 8/6, są one nieuzbrojone, tj. nie posiadają przyłącza energetycznego oraz wodno-kanalizacyjnego. Wszystkie działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni (...)ha zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy znajdują się w terenach zabudowy jednorodzinnej. Plan ten został opracowany z inicjatywy gminy. Działki te wykorzystywane są w gospodarstwie rolnym do produkcji roślinnej. Wnioskodawca nie prowadzi/nie prowadził oraz nie zamierza prowadzić jakiejkolwiek działalności gospodarczej. Przedmiotowe nieruchomości otrzymał do majątku prywatnego. Nie są to nieruchomości, które otrzymał dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, bo mają charakter rolny.

Przedmiotowe nieruchomości nie były/nie będą związane z ewentualną działalności gospodarczą i nie były/nie będą wprowadzone do ewidencji środków trwałych firmy Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie poczynił/nie poczyni jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości objętych zamiarem sprzedaży nieruchomości, uatrakcyjnienia ich. Wnioskodawca nie występował o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla objętych zamiarem sprzedaży nieruchomości. Nie podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży nieruchomości. Decyzję o ewentualnej sprzedaży działek Wnioskodawca podejmuje tylko ze względu na fakt, że Jego dzieci nie zamierzają wykorzystywać działek we własnych celach. Wcześniej żadnej sprzedaży Wnioskodawca nie planował. Nabywcę/nabywców do sprzedawanych działek zamierza pozyskać poprzez słowną informację o zamiarze sprzedaży w gronie znajomych. Jeżeli ktoś będzie zainteresowany to wówczas Wnioskodawca podejmie decyzję, czy ostatecznie dokona sprzedaży działek. Natomiast nie będzie podejmował żadnych innych aktywnych działań w celu ich sprzedaży. Wnioskodawca posiada jeszcze jedną nieruchomość, tj. łąkę, którą nabył umową kupna (…) 2021 r. Obecnie nie zamierza jej sprzedawać. Wcześniej Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie nabycie nieruchomości nie nastąpiło w celach zarobkowych, Wnioskodawca nie podejmował zorganizowanych działań mających na celu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży, a decyzję o sprzedaży podjął z tego względu, że Jego dzieci nie zamierzają wykorzystywać działek we własnych celach. Niniejsze wyklucza zatem handlowy cel transakcji. W analizowanej sprawie, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Wnioskodawca nie prowadził w sposób profesjonalny zorganizowanego i ciągłego działania w celu przygotowania działek do sprzedaży. Sprzedaż nastąpi po upływie długiego czasu od ich nabycia.

Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości (w drodze darowizny i umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności), ich scalenia (nie na wniosek Wnioskodawcy, lecz z urzędu), podziału i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie podjął i nie zamierza podejmować takich aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Nie sposób bowiem uznać, że w realiach analizowanej sprawy działania podejmowane przez Wnioskodawcę pozwalają na zakwalifikowanie sprzedaży tych nieruchomości do kategorii przychodu z działalności gospodarczej. Co prawda Wnioskodawca dokonał podziału nieruchomości na mniejsze działki, ale wydzielone przez Wnioskodawców działki przeznaczane do sprzedaży są nieuzbrojone, tj. nie posiadają przyłącza energetycznego oraz wodno-kanalizacyjnego. Wszystkie działki wchodzące w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni (...) ha zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego gminy znajdują się w terenach zabudowy jednorodzinnej. Plan ten został opracowany z inicjatywy gminy. Działki te wykorzystywane są w gospodarstwie rolnym do produkcji roślinnej, a przy poszukiwaniu nabywców nieruchomości nie korzysta z usług pośrednika nieruchomości. Przedstawiona we wniosku i jego uzupełnieniach aktywność Wnioskodawcy oraz zaprezentowany ciąg zdarzeń, czynności nie wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do posiadanych nieruchomości. W opinii organu, z opisanych okoliczności sprawy wynika, że brak jest podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 cyt. ustawy. W konsekwencji, działania Wnioskodawcy należy wpisać w zarząd majątkiem prywatnym i są wystarczające do uznania, że planowana sprzedaż przez Niego wskazanych we wniosku nieruchomości nie będzie nosiła przymiotów działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, planowana sprzedaż nieruchomości (działek 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5 i 8/6) nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, skutki podatkowe odpłatnego zbycia nieruchomości należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości. Należy podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Wobec powyższego, powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości uzależnione jest od daty ich nabycia.

W tym miejscu, należy wskazać, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2018 r. poz. 908 ze zm.), scaleniem obejmuje się grunty położone w jednej lub kilku wsiach bądź w ich częściach; grunty te tworzą obszar scalenia.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, postępowanie scaleniowe oraz zagospodarowanie poscaleniowe przeprowadza i wykonuje starosta jako zadanie z zakresu administracji rządowej finansowane ze środków budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5-7 oraz art. 4 ust. 2 i 3. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do starosty w sprawach z tego zakresu jest wojewoda.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, wszczęcie postępowania scaleniowego lub wymiennego następuje w drodze postanowienia starosty. Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że uczestnik scalenia lub wymiany, z zastrzeżeniem ust. 2-3a oraz art. 17 ust. 2, otrzymuje grunty o równej wartości szacunkowej w zamian za grunty dotychczas posiadane. Jeżeli wydzielenie gruntów o równej wartości szacunkowej jest technicznie niemożliwe lub gospodarczo nieuzasadnione za równą wartość szacunkową uważa się również wartość o różnicy nieprzekraczającej 3% (art. 8 ust. 2 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 tejże ustawy, grunty objęte scaleniem szacuje oraz opracowuje projekt scalenia upoważniony przez starostę geodeta-projektant scalenia, przy udziale powołanej przez ten organ komisji pełniącej funkcje doradcze. W skład komisji wchodzą:

  1. wszyscy uczestnicy scalenia, a jeśli liczba uczestników jest większa niż 10 osób - rada uczestników scalenia;
  2. przedstawiciel społeczno-zawodowych organizacji rolników;
  3. przedstawiciel Krajowego Ośrodka będącego uczestnikiem scalenia;
  4. przedstawiciel starosty, na którego terenie działania są położone grunty objęte scaleniem;
  5. przedstawiciel izby rolniczej, na której terenie działania są położone grunty objęte scaleniem.

Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. ustawy, komisja wybiera przewodniczącego spośród swoich członków. Starosta, na wniosek komisji, może powołać do jej składu rzeczoznawców (art. 10 ust. 3), a zgodnie z art. 10 ust. 4 ww. ustawy, grunty objęte wymianą szacują wszyscy uczestnicy wymiany według zasad określonych w art. 11 ust. 2-4, chyba że określą inne zasady szacowania, natomiast projekt wymiany opracowuje upoważniony przez starostę geodeta, przy udziale wszystkich uczestników wymiany.

W myśl art. 27 ust. 1 tejże ustawy, projekt scalenia gruntów może być zatwierdzony, jeżeli po jego okazaniu, o którym mowa w art. 23 ust. 2 i w art. 26, większość uczestników scalenia nie zgłosiła do niego zastrzeżeń. Projekt wymiany gruntów może być zatwierdzony, jeżeli po jego okazaniu, o którym mowa w art. 23 ust. 2, wszyscy uczestnicy wymiany przyjęli go bez zastrzeżeń (art. 27 ust. 2 ustawy).

Projekt scalenia lub wymiany gruntów zatwierdza, w drodze decyzji, starosta (art. 27 ust. 3 ustawy). Natomiast w myśl art. 27 ust. 4 ww. ustawy, decyzja o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów, poza wymogami określonymi w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego, powinna określać:

  1. obszar scalenia lub wymiany gruntów;
  2. terminy i zasady objęcia w posiadanie gruntów wydzielonych w wyniku scalenia lub wymiany oraz sposoby rozliczeń, o których mowa w art. 2 ust. 3, art. 8, art. 14 ust. 1 oraz w art. 23 ust. 1;
  3. przebieg granic nieruchomości w wypadkach, o których mowa w ustawie - Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o scalaniu i wymianie gruntów, decyzję o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów podaje się do wiadomości przez jej odczytanie na zebraniu uczestników scalenia, a ponadto przez jej wywieszenie na okres 14 dni w lokalach urzędów gmin, na których terenie są położone scalane grunty, oraz na tablicach ogłoszeń we wsiach wchodzących w obszar scalenia. Z chwilą upływu terminu, o którym mowa w ust. 1, decyzję o zatwierdzeniu projektu scalenia gruntów uważa się za doręczoną wszystkim uczestnikom scalenia.

Decyzja o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych i podstawę do wprowadzenia uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych im gruntów. Decyzja ta nie narusza praw osób trzecich do gruntów wydzielonych w zamian za grunty posiadane przed scaleniem lub wymianą (art. 29 ust. 1 ww. ustawy).

Z powyższego wynika, że w przedmiotowej sprawie efektem scalenia jest wydzielenie nowych działek i uzyskanie przez dotychczasowych właścicieli ekwiwalentnych (zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy różnica wartości może wynieść 3%) działek gruntów położonych w tym samym rejonie, jednak o odmiennych granicach. Wymiana gruntów następuje w trybie administracyjnym – na podstawie decyzji starosty i nie jest wymagane zawieranie umów w celu wymiany własności gruntu, bowiem następuje jedynie przesunięcie granic administracyjnych.

Biorąc powyższe uregulowania pod uwagę stwierdzić należy, że Wnioskodawca otrzymał decyzję o zatwierdzeniu projektu scalania gruntów, która zgodnie z ustawą stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych i podstawę do wprowadzenia uczestników scalenia w posiadanie wydzielonych gruntów. Decyzja ta nie narusza praw osób trzecich do gruntów wydzielonych w zamian za grunty posiadane przed scaleniem lub wymianą. Skoro Wnioskodawca – jak sam wskazał we wniosku jak i jego uzupełnieniu – nie występował z wnioskiem o scalenie gruntów, scalenia dokonano z urzędu i wskutek scalenia doszło do wymiany jednego z gruntów, który wcześniej należał do innego właściciela, a wartości nieruchomości gruntu będące przedmiotem wymiany były o równej wartości szacunkowej – zatem dokonany proces scalenia gruntów zakończony wydaniem decyzji Starosty (...) nie stanowi dla Wnioskodawcy nowego nabycia nieruchomości.

Ponadto, wskazać należy, że wydzielenie przez Wnioskodawcę działek (podział) z nieruchomości w roku 2020 działki nr 8 na sześć działek o nr: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5, 8/6 nie powoduje zmiany ich właściciela. Na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia.

Wobec tego za datę nabycia przez Wnioskodawcę nieruchomości uznać należy rok 2009, kiedy to Wnioskodawca stał się właścicielem gospodarstwa rolnego nabytego w drodze darowizny i umowy o dział spadku i zniesienia współwłasności. Pięcioletni termin wskazany w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych upłynął zatem w dniu 31 grudnia 2014 r.

W konsekwencji, planowane zbycie działek o nr: 8/1, 8/2, 8/3, 8/4, 8/5 i 8/6, nie będzie stanowić przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Tym samym, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu, gdyż w wyniku sprzedaży tych działek, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie w ogóle przychód, o którym mowa w tym przepisie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj