Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.231.2021.2.KO
z 29 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 marca 2021 r. (data wpływu 16 marca 2021r.), uzupełnionym pismem z 21 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności oraz braku oznaczenia faktur sprzedaży kodem identyfikującym w ewidencji JPK_VAT- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności oraz braku oznaczenia faktur sprzedaży kodem identyfikującym w ewidencji JPK_VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 maja 2021 r. (data wpływu 25 maja 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 12 maja 2021 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.231.2021.1.KO.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym w Rzeczpospolitej Polskiej i posiadającym swoją siedzibę na terytorium Polski. Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji (...).

Wyprodukowane przez Wnioskodawcę produkty zaliczane są do grupy oznaczonej symbolem PKWiU - 25.11.23.0 (Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium). Wg wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług grupowanie to zawiera m.in.: bramy, wrota i bramy przesuwne, balustrady barierki, metalowe elementy ogrodzeń, zapory i szlabany.

Ww. stanowi przeważającą część produkcji wykonywanej przez Spółkę. Ostateczny produkt przeznaczony do sprzedaży wykonany jest z różnorodnych surowców wykorzystanych w różnej proporcji w zależności od indywidualnego zamówienia klienta.

Przykładowa kompletacja surowców wykorzystanych do produkcji bramy skrzydłowej zawiera w szczególności elementy wykonane z:

  • aluminium (skrzydła, uchwyty, tabliczki z informacjami),
  • stali (słupy, zawiasy, uchwyty, bumerangi osłony fotokomórek, napędy, szafy-obudowy elektroniki, panele, anteny),
  • tworzyw sztucznych (rolki, odbojniki, zaślepki, przełączniki, lampy, fotokomórki, panele sterownicze, listwy, przewody, puszki)
  • miedzi (przewody, elektromagnesy)

Od dnia wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, tj. od 1 listopada 2020 r. Wnioskodawca dokonywał sprzedaży ww. produktów tylko w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub na export. W związku z powyższym nie było podstawy do oznaczania transakcji objętej MPP.

Jednak Wnioskodawca jednocześnie poza produkcją własną dokonuje zamówień do podwykonawców na wykonanie ww. produktów i z tego tytułu otrzymuje od podwykonawcy faktury z adnotacją „Mechanizm podzielonej płatności”.

Pismem z 21 maja 2021 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy w sposób następujący:

Pytanie nr 1.

Symbol PKWiU dla towaru będącego przedmiotem nabycia przez spółkę od podwykonawców, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU)?

Spółka (Wnioskodawca) nabywa od podwykonawców m.in. produkty zaliczane do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 25.11.23.0 (Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium). Wg wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług grupowanie to zawiera m.in.:

  • bramy, wrota i bramy przesuwne,
  • balustrady barierki, metalowe elementy ogrodzeń,
  • zapory i szlabany.

Pytanie nr 2.

Co jest przedmiotem nabycia przez spółkę od podwykonawców? Należy wskazać, czy na fakturze odrębnie wymieniona jest dostawa różnych surowców (należy je wymienić); czy też na fakturze jest jedna pozycja obejmująca dostawę danego towaru - wówczas należy wskazać jego nazwę?

Wnioskodawca nabywa od podwykonawcy konstrukcje wykonywane na podstawie zamówienia z dołączonym rysunkiem technicznym. Konstrukcje te stanowią dla Wnioskodawcy w zależności od zamówienia towar handlowy do dalszej odsprzedaży lub półprodukt do dalszego wykorzystania w procesie produkcji.

W zadanym pytaniu spółka dała przykład zakupu konstrukcji do bramy skrzydłowej, która nabywana jest jako jedna pozycja pod nazwą:

„…”.

Zakup stanowi dla spółki półprodukt w celu dalszego wykorzystania do wyprodukowania kompletnej bramy dla ostatecznego odbiorcy.

W nazwie zakupionego zestawu umieszczane są główne parametry (długość, wysokość) zamawianych konstrukcji, co również wpływa na proporcje wykorzystywanych materiałów do jego wytworzenia.

Pytanie nr 3.

Czy przedmiotem nabycia są konstrukcje i ich części; płyty, kątowniki, kształtowniki wykonane wyłącznie ze stali, a jeżeli nie to jaki jest udział stali w nabytym towarze?

Nabywane konstrukcje nie są jednorodne, a proporcje wagowe wykorzystywanych surowców (w tym stal, aluminium) są zależne od parametrów (m.in. długość i wysokość całej konstrukcji, grubość ścian i wypełnienie kształtowników). W przykładowym zakupie objętym wnioskiem udział wagowy stali w nabytym towarze wynosi około 80%.

W zależności od parametrów zamawianych konstrukcji udział wagowy może się zmieniać w przedziale od 70% do 85%.

Pytanie nr 4.

Czy faktury dokumentujące sprzedaż wystawiane na rzecz spółki przez podwykonawców opiewają na kwotę należności ogółem brutto przekraczającą 15.000 zł. lub jej równowartość?

Transakcja objęta wnioskiem opiewa na wartość brutto w zaokrągleniu 15.800 zł.

Należy jednak ponownie zwrócić uwagę na fakt, że różne parametry zamówienia wpływają na cenę brutto w taki sposób, że może ona wynosić zarówno mniej niż 15.000 zł. brutto jak i powyżej 15.000 zł. brutto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wejściem w życie z dniem 1 listopada 2019 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentujące zakup produktów zaliczanych do PKWiU 25.11.23.0, wykonanych z różnorodnych surowców wskazanych powyżej mieści się w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pod symbolem PKWiU numer „ex 25.11.23.0 - Pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki, itp. z żeliwa, stali lub aluminium - wyłącznie ze stali” i tym samym czy te produkty ujęte na fakturze o wartości przekraczającej 15.000,00 zł. brutto skutkują powstaniem obowiązku wskazania procedury MPP i wykazania w jednolitym pliku kontrolnym wartości „1” w polu MPP?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem wnioskodawcy produkty będące przedmiotem pytania objęte klasyfikacją PKWiU 25.11.23.0, a wykonane z różnorodnych materiałów opisanych powyżej, w tym również z elementów stalowych, zawierają się w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług pod pozycją 57, tj. Symbol PKWiU „ex 25.11.23.0”.

Tym samym, zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000,00 zł. lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować „mechanizm podzielonej płatności”. Jednocześnie na fakturze powinien być zapis „mechanizm podzielonej płatności”, a w jednolitym pliku kontrolnym, począwszy od dnia 01.11.2020 r. należy wskazać wartość „1” w polu MPP. Natomiast w przypadku nie wskazania przez sprzedawcę procedury MPP na fakturze, Wnioskodawca sam zobowiązany jest do dokonania zapłaty w MPP i wykazania wartości „1" w jednolitym pliku kontrolnym w polu MPP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności obowiązują od dnia 1 lipca 2018 r. i tak w świetle art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

W myśl art. 108a ust. 1a ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r. – przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. – przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności. Do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy – zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy – w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r. – w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Należy wyjaśnić, że stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r., poz. 162) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Natomiast zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. – w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15 000 zł lub jej równowartość wyrażoną w walucie obcej, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”, przy czym do przeliczania na złote kwot wyrażonych w walucie obcej stosuje się zasady przeliczania kwot stosowane w celu określenia podstawy opodatkowania.

Załącznik nr 15 do ustawy - stanowiący wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy zawiera zamkniętą listę towarów i usług, sklasyfikowanych według symbolu PKWiU, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  • będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15.000 zł lub jej równowartość,
  • będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy,
  • czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywa od podwykonawców m.in. produkty zaliczane do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 25.11.23.0 (Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium). Wnioskodawca nabywa od podwykonawcy konstrukcje wykonywane na podstawie zamówienia z dołączonym rysunkiem technicznym. Konstrukcje te stanowią dla Wnioskodawcy w zależności od zamówienia towar handlowy do dalszej odsprzedaży lub półprodukt do dalszego wykorzystania w procesie produkcji. W zadanym pytaniu Spółka dała przykład zakupu konstrukcji do bramy skrzydłowej, która nabywana jest jako jedna pozycja pod nazwą:

„…”.

Zakup stanowi dla spółki półprodukt w celu dalszego wykorzystania do wyprodukowania kompletnej bramy dla ostatecznego odbiorcy.

Nabywane konstrukcje nie są jednorodne, a proporcje wagowe wykorzystywanych surowców (w tym stal, aluminium) są zależne od parametrów (m.in. długość i wysokość całej konstrukcji, grubość ścian i wypełnienie kształtowników). W przykładowym zakupie objętym wnioskiem udział wagowy stali w nabytym towarze wynosi około 80%.

W zależności od parametrów zamawianych konstrukcji udział wagowy może się zmieniać w przedziale od 70% do 85%.

Transakcja objęta wnioskiem opiewa na wartość brutto w zaokrągleniu 15.800 zł.

Różne parametry zamówienia wpływają na cenę brutto w taki sposób, że może ona wynosić zarówno mniej niż 15.000 zł. brutto jak i powyżej 15.000 zł. brutto.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy otrzymywane przez Wnioskodawcę faktury VAT, dokumentujące zakup produktów zaliczanych do PKWiU 25.11.23.0, wykonanych z różnorodnych surowców mieści się w załączniku nr 15 do ustawy pod symbolem PKWiU ex 25.11.23.0 i tym samym czy te produkty ujęte na fakturze o wartości przekraczającej 15.000,00 zł. brutto skutkują powstaniem obowiązku wskazania procedury MPP i wykazania w jednolitym pliku kontrolnym wartości „1” w polu MPP.

Obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy.

Z okoliczności analizowanej sprawy wynika, że przedmiotem zakupu jest konstrukcja do bramy skrzydłowej, która nabywana jest jako jedna pozycja pod nazwą: „…” oznaczony symbolem PKWiU 25.11.23.0. Nabywane konstrukcje nie są jednorodne, a proporcje wagowe wykorzystywanych surowców (w tym stal, aluminium) są zależne od parametrów (m.in. długość i wysokość całej konstrukcji, grubość ścian i wypełnienie kształtowników). W przykładowym zakupie objętym wnioskiem udział wagowy stali w nabytym towarze wynosi około 80%.

Natomiast pod poz. nr 57 załącznika nr 15 do ustawy VAT (wykaz towarów i usług w stosunku do których zastosowanie ma obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności) znajdują się towary o symbolu PKWiU: ex 25.11.23.0 – Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium – wyłącznie ze stali.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex – rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

W związku z tym stwierdzić należy, że poz. nr 57 załącznika nr 15 do ustawy VAT dotyczy obowiązkowego stosowania mechanizmu podzielonej płatności w odniesieniu do pozostałych konstrukcji i ich części; płyt, prętów, kątowników, kształtowników wykonanych wyłącznie ze stali o symbolu PKWiU 25.11.23.0.

Skoro przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę są towary, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, to nie powstaje obowiązek stosowania oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturach, których wartość przekracza 15.000 zł lub stanowi jej równowartość.

Ponadto za okresy od 1 października 2020 r. na czynnych podatnikach VAT ciąży obowiązek przesyłania dotychczasowych deklaracji VAT-7 i VAT-7K w formie nowego pliku JPK_VAT, który to obejmuje deklarację jak i ewidencję. Szczegółowy zakres danych, jakie ma zawierać ewidencja VAT oraz sposób wykazywania danych w ewidencji - przesyłanej w formie JPK_VAT został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r., poz. 1988 ze zm.).

Jak wynika z § 10 ust. 4 pkt 13 ww. rozporządzenia – ewidencja sprzedaży zawiera dodatkowo oznaczenia dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności – oznaczenie „MPP”.

Natomiast stosownie do § 11 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia – ewidencja zakupu zawiera dodatkowo oznaczenia dotyczące transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności - oznaczenie „MPP”.

Z powyższego wynika, że w ewidencjach zarówno sprzedaży, jak i zakupu oznaczeniem „MPP” oznaczane są wyłącznie te wpisy, które są dokonywane na podstawie faktur dotyczących transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

Zatem oznaczenie MPP dotyczy wyłącznie transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności, zarówno po stronie sprzedaży, jak i zakupu. Oznacza to, że w ewidencji JPK_VAT kod ,,MPP” powinien zostać wpisany wyłącznie w przypadku transakcji z obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielnej płatności. Przedsiębiorcy, którzy dobrowolnie ten mechanizm stosują oraz ci, którzy w celu uniknięcia konieczności analizowania każdej z wystawianych faktur, adnotację o mechanizmie MPP umieszczają na każdej fakturze – nie mają możliwości stosowania takiej metodyki oznaczania faktur w ewidencji JPK_VAT.

W związku z powyższym w ewidencji zakupu prowadzonej na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług Wnioskodawca powinien wskazywać oznaczenie „MPP” wyłącznie w odniesieniu do transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności. Zatem, jeżeli faktura otrzymana przez Wnioskodawcę oznaczona jest symbolem MPP, a transakcja nie była tym obowiązkiem objęta, Wnioskodawca nie wykazuje tej faktury z oznaczeniem MPP w ewidencji zakupu prowadzonej na potrzeby rozliczenia podatku od towarów i usług.


Jak już wyżej wskazano przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę są towary, które nie są wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, a więc nie powstaje obowiązek stosowania oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności”. Oznacza to, że Wnioskodawca w ewidencji JPK_VAT nie stosuje kodu ,,MPP”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać jako nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj