Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1657/11/AW
z 1 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1657/11/AW
Data
2012.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
system oświaty
szkolenie
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Usługi szkolenia świadczone jako jednostka objęta systemem oświaty



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2011r. (data wpływu 9 listopada 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia:

  • czy wszystkie usługi w zakresie kształcenia (a zatem niezależnie od ich nazwy, czasu trwania, formy i charakteru) korzystają w przypadku Wnioskodawcy ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe;
  • jaką wskazać na fakturze podstawę prawną zwolnienia od podatku usług w przypadku zbiegu przepisów dotyczących tego zwolnienia – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług edukacyjnych (szkoleń, kursów) oraz podstawy prawnej zwolnienia podawanej w treści faktury.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą miedzy innymi na organizowaniu szkoleń i kursów. Część z nich ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a część nie.

Organy uprawnione – Kuratorium Oświaty, a później Prezydent Miasta – dokonały wpisu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego. Wszystkie wymienione we wniosku szkolenia i kursy Wnioskodawca wykonuje jako jednostka kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy również inne usługi np. doradztwo, ale nie są to usługi edukacyjne i nie są przedmiotem niniejszego zapytania.

Dodatkowo Wnioskodawca podał, że:

  • jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT z tytułu wykonywania czynności doradztwa od 1993r.
  • Zakres świadczonych usług szkoleniowych przez firmę Wnioskodawcy obejmuje szkolenia w formie seminariów i kursów niezbędnych do podniesienia już posiadanych kwalifikacji zawodowych lub ich nabycia w celu wykonywania danego zawodu. W formie seminaryjnej (do 8 godzin lekcyjnych) prowadzone są jednodniowe szkolenia z zakresu:
    1. prawa pracy (np.: Zmiany w prawie pracy, Czas pracy w służbie zdrowia, Zatrudnianie pracowników w oparciu o kartę nauczyciela, Warsztaty z zakresu prawa pracy) niezbędne dla osób pracujących w służbach kadrowych zakładów pracy - kadrowe, specjaliści ds. kadr i płac;
    2. rachunkowości (np. Ewidencja środków trwałych w zakładach pracy, Zmiany w podatku dochodowym, Inwentaryzacja środków trwałych w zakładach pracy) niezbędne dla osób działu księgowości – księgowe;
    3. prawa budowlanego (np. Utrzymanie, przeglądy i kontrole okresowe budynków, Odbiór, przeglądy i eksploatacja rusztowań, Inspektor nadzoru w administracji i procesie budowlanym) niezbędne dla osób zajmujących się w zakładach administrowaniem budynkiem lub budynkami – kierowników budów, inspektorów nadzoru budowlanego;
    4. prawa energetycznego (np. Przygotowanie do egzaminu w celu uzyskania uprawnień kwalifikacyjnych elektroenergetycznych G1, G2, G3) niezbędne dla osób zajmujących się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

W formie kursowej prowadzone są szkolenia, których celem jest przygotowanie uczestników do uzyskania kwalifikacji w zawodzie operatora maszyn i urządzeń roboczych, budowlanych i drogowych (np. kurs operatora koparko ładowarki, kurs montażysty rusztowań budowlano-montażowych metalowych, kurs operatora zagęszczarek i ubijaków wibracyjnych) prowadzone w oparciu o programy szkoleń Instytutu Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie. Kursy te czasami objęte są także dofinansowaniem z funduszy strukturalnych UE w całości lub częściowo, w zależności od warunków projektu. Ponadto organizowane są szkolenia związane z obsługą i konserwacją urządzeń dźwignicowych podlegających pod Urząd Dozoru Technicznego, mające na celu uzyskanie kwalifikacji i uprawnień przez osoby obsługujące te urządzenia (np. kurs obsługi suwnicy, kurs kierowcy wózka widłowego, kurs obsługi wciągarek i wciągników, kurs konserwatora wózków widłowych …). Ostatnią grupą szkoleń są szkolenia pedagogiczne dla wykładowców pozaszkolnych form kształcenia oraz pedagogiczne dla instruktorów praktycznej nauki zawodu, których celem także jest uzyskanie dodatkowych kwalifikacji niezbędnych do wykonywania pracy na danym stanowisku.

Skoro Wnioskodawca posiada status jednostki kształcenia ustawicznego, a zatem jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, można powiedzieć, że nie prowadzi usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT.

Niezależnie od powyższego, firma Wnioskodawcy wystąpiła do Kuratora Oświaty i uzyskała, na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, akredytację w zakresie prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, ale obejmującego wszystkie kursy powyżej 30 godzin lekcyjnych (na podstawie wewnętrznych procedur, Kuratorium Oświaty nie obejmuje akredytacją szkolenia do 30 godzin lekcyjnych).

Tak więc akredytacją zostały objęte następujące kursy:

  • Kurs pedagogiczny dla instruktorów praktycznej nauki zawodu w zakładach pracy
  • Kurs pedagogiczny dla wykładowców pozaszkolnych form kształcenia
  • Szkolenie okresowe pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy i osób wykonujących zadania tej służby
  • Operator zagęszczarek i ubijaków wibracyjnych w zakresie III klasy uprawnień
  • Operator sprężarek przewoźnych w zakresie III klasy uprawnień
  • Montażysta rusztowań budowlano-montażowych metalowych
  • Operator pił mechanicznych docinki drzew w zakresie III klasy uprawnień
  • Operator elektrowni polowych w zakresie III klasy uprawnień
  • Operator wielozadaniowych zasilaczy hydraulicznych w zakresie III klasy uprawnień
  • Operator przecinarek do nawierzchni dróg w zakresie III klasy uprawnień
  • Operator narzędzi udarowych ręcznych
  • Kierowca wózka jezdniowego z napędem silnikowym wraz z wymianą butli gazowych
  • Konserwator wózków jezdniowych podnośnikowych
  • Kurs dla osób ubiegających się o uprawnienia do obsługi suwnic kat. IS i IIS
  • Obsługa podestów ruchomych przejezdnych
  • Konserwacja wciągników
  • Obsługa żurawia bramowego (portowego)
  • Obsługa żurawi stacjonarnych IIŻ
    • niektóre usługi edukacyjne finansowane są ze środków publicznych (w części lub w całości), inne zaś nie są,
    • trudno powiedzieć, w jaki sposób uczestnicy szkoleń wykorzystują nabytą wiedzę w ramach wykonywania zawodu, gdyż Wnioskodawca nie prowadzi badań w tym zakresie; jednakże specjalistyczny charakter większości szkoleń pozwala sądzić, że wiedza ta jest realnie wykorzystywana w celach zawodowych,
    • część szkoleń pozostaje w bezpośrednim związku z branżą i zawodem słuchaczy, część zaś szkoleń ma na celu uaktualnianie wiedzy zawodowej.

Wnioskodawca jednak wyraźnie podkreśli, że informacje dodatkowe, które podał mogą mieć znaczenie, lecz wobec faktu, że posiada status placówki kształcenia ustawicznego nadany na podstawie przepisów o systemie oświaty, informacje te mają jednak znaczenie drugorzędne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne (szkolenia, kursy itp.) korzystają ze zwolnienia z VAT niezależnie od ich nazwy i charakteru...
  2. Wobec zbiegu przepisów dotyczących zwolnienia (gdy dane szkolenie wypełnia przesłanki zarówno przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26, jak i art. 43 ust. 1 pkt 29) – jaką podstawę prawną zwolnienia podawać w treści faktury...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Wszystkie usługi w zakresie kształcenia (a zatem niezależnie od ich nazwy, czasu trwania, formy i charakteru) korzystają w przypadku Wnioskodawcy ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na posiadany przez niego status, a mianowicie: placówki kształcenia ustawicznego, nadany na podstawie przepisów o systemie oświaty. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy jest zatem jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a to właśnie jest wypełnieniem dyspozycji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a). Wprawdzie niektóre usługi kształcenia wypełniają jednocześnie przesłanki do zwolnienia z VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, ale nie ma to większego znaczenia, gdyż usługi te i tak korzystają ze zwolnienia przewidzianego dla jednostek objętych systemem oświaty, a w szczególności – placówek kształcenia ustawicznego.

Ad. 2. Jeżeli dana czynność wypełnia dyspozycje kilku przepisów stanowiących podstawę do zwolnienia z VAT, to wystarczy powołać jeden z nich, aby czynić zadość wymogom przepisu par. 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zatem wystarczy na fakturze powołać przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie ustalenia, czy wszystkie usługi w zakresie kształcenia (a zatem niezależnie od ich nazwy, czasu trwania, formy i charakteru) korzystają w przypadku Wnioskodawcy ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług;
  • nieprawidłowe – w zakresie ustalenia, jaką wskazać na fakturze podstawę prawną zwolnienia od podatku usług w przypadku zbiegu przepisów dotyczących tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą miedzy innymi na organizowaniu szkoleń i kursów. Część z nich ma charakter kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a część nie.

Organy uprawnione – Kuratorium Oświaty, a później Prezydent Miasta – dokonały wpisu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy do ewidencji niepublicznych placówek kształcenia ustawicznego. Wszystkie wymienione we wniosku szkolenia i kursy Wnioskodawca wykonuje jako jednostka kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 1993r.

Niezależnie od powyższego, firma Wnioskodawcy wystąpiła do Kuratora Oświaty i uzyskała, na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, akredytację w zakresie prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, ale obejmującego wszystkie kursy powyżej 30 godzin lekcyjnych (na podstawie wewnętrznych procedur, Kuratorium Oświaty nie obejmuje akredytacją szkolenia do 30 godzin lekcyjnych).

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Jak wynika z art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w jej przepisach mowa jest o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;

W myśl art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z powyższym, zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty; podmiot ten musi także świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z wniosku wynika, że zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania i wszystkie wymienione we wniosku szkolenia i kursy wykonuje jako jednostka kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie usługi, wymienione we wniosku świadczone są przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania, to usługi te są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a powołanej wyżej ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części uznano za prawidłowe.

Wnioskodawca stanął także na stanowisku, że niektóre usługi kształcenia wypełniają jednocześnie przesłanki do zwolnienia z VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Stwierdzeniu temu przeczy opis stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca słusznie uznał, że skoro posiada status jednostki kształcenia ustawicznego, a zatem jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, można powiedzieć, że nie prowadzi usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego innych, niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT.

Istotnie, jeżeli bowiem Wnioskodawca świadczy wszystkie wymienione we wniosku usługi jako jednostka objęta systemem oświaty, to tym samym wypełnia dyspozycję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Nie jest zatem możliwe, by te same usługi wypełniały dyspozycję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, gdyż dotyczy on usług innych niż opisane w pkt 26, a takich „innych” usług Wnioskodawca nie świadczy.

W sytuacji Wnioskodawcy nie ma więc mowy o zbiegu przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.

Zgodnie z § 5 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Biorąc pod uwagę powyższe, aby czynić zadość wymogom powołanego § 5 ust. 7 rozporządzenia, należy na fakturze powołać przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem na tej podstawie Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia świadczonych przez siebie usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że jeżeli dana czynność wypełnia dyspozycję kilku przepisów stanowiących podstawę do zwolnienia, to wystarczy powołać jeden z nich, tj. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, należało uznać za nieprawidłowe, bowiem – jak już wskazano wyżej – w przedmiotowej sprawie nie ma miejsca zbieg przepisów, zatem wskazanie na fakturze art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT jest konieczne, a nie tylko wystarczające.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, bądź zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj