Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.141.2020.2.PC
z 23 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 10 marca 2021 r.) uzupełnionym za pośrednictwem ePUAP 18 marca 2021 r., oraz uzupełnionym za pośrednictwem ePUAP 21 czerwca 2021 r. na wezwanie Organu z dnia 4 czerwca 2021 r. doręczone 14 czerwca 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji (Km …) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek został uzupełniony za pośrednictwem ePUAP 18 marca 2021 r. oraz 21 czerwca 2021 r. na wezwanie Organu z dnia 4 czerwca 2021 r., doręczone 14 czerwca 2021 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Komornik Sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne w sprawie KM (…) przeciwko dłużnikowi osobie fizycznej. Postępowanie prowadzone jest z nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym z około 1975 r. Jest to budynek wolnostojący, parterowy, niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej 202,1 m2. Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie w 2006 r. Budynek jest nieużytkowany od kilku lat. Budynek położony jest na działce nr .., .., .. o łącznej pow. 881 m2 w (…). Dla nieruchomości została urządzona księga wieczysta. W budynku rozprowadzono instalację wodno-kanalizacyjną, elektryczną, wentylacyjną, odgromową, grzewczą, monitoringu. Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nieruchomość usytuowana jest w strefie zurbanizowanej „2”, na obszarach funkcjonalnych zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. W aktach sprawy brak oświadczenia dłużnika: 1. Czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku vat przy jej nabyciu 2. Czy poniósł nakłady przewyższające 30 % jej wartości początkowej i skorzystał z prawa odliczenia i skorzystał z prawa odliczenia podatku od tych nakładów. Z informacji uzyskanej w drugim urzędzie skarbowym w (…) wynika, że: - nie odnotowano niezamkniętych powiązań z działalnością gospodarczą


W odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wskazał że nieruchomość zabudowana pawilonem handlowym obejmująca działki nr .., .. i .. była wykorzystywana przez dłużniczkę jako sklep spożywczo- przemysłowy - chata polska. W 2016 r. Dłużniczka zaginęła od tego czasu budynek jest nieużytkowany. Komornik nie posiada informacji czy pawilon handlowy był/jest przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze. Pawilon był wykorzystywany przez dłużniczkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Rozpoczęcie wykorzystywania/użytkowania pawilonu handlowego nastąpiło co najmniej 2 lata przed dniem planowanej sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej. Komornik nie posiada informacji czy nabycie przez dłużniczkę nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym obejmującej działki nr .., .. i .. podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki. Komornik nie posiada informacji czy nabycie przez dłużniczkę nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym obejmującej działki nr .., .. i .. podlegało opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług lecz korzystało ze zwolnienia z opodatkowania. Komornik nie posiada informacji czy dłużniczce przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym obejmującej działki nr .., .. i ... W okresie 2 lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości w drodze licytacji komorniczej nie były ponoszone wydatki na ulepszenie pawilonu handlowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku ponadto wnioskodawca-komornik oświadcza, że mimo udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania niezbędnych brak informacji na pytania zawarte w pkt II pkt 2,5,6 nadmieniam, że dłużniczka jest osobą zaginioną w 2016 r. Dla dłużnika został ustanowiony kurator, który także nie dysponuje wiedzą do uzyskania niezbędnych informacji, o które wnioskodawca jest wzywany stan faktyczny został wyczerpująco przedstawiony przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2021.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż przez komornika przedmiotowej nieruchomości w drodze licytacji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Jeżeli będzie podlegała opodatkowaniu, czy będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy: sprzedaż przez komornika będzie podlegała opodatkowaniu, a jednocześnie będzie korzystała ze zwolnienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1427 ze zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.


Przepis art. 18 ustawy o VAT wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy o VAT regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem Dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.


Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o VAT oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Przy czym towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.


Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane są przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.


Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT do art. 18 tej ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy Dłużnik - właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Komornik Sądowy prowadzi postępowanie egzekucyjne z nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym z około 1975 r. Jest to budynek wolnostojący, parterowy, niepodpiwniczony o powierzchni użytkowej 202,1 m2. Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie w 2006 r. Nieruchomość zabudowana pawilonem handlowym obejmująca działki nr .., .. i .. była wykorzystywana przez dłużniczkę . jako sklep spożywczo- przemysłowy - Chata Polska. W 2016 r. Dłużniczka zaginęła od tego czasu budynek jest nieużytkowany. W budynku rozprowadzono instalację wodno-kanalizacyjną, elektryczną, wentylacyjną, odgromową, grzewczą, monitoringu. Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego nieruchomość usytuowana jest w strefie zurbanizowanej „2”, na obszarach funkcjonalnych zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Pawilon był wykorzystywany przez dłużniczkę w prowadzonej działalności gospodarczej. Rozpoczęcie wykorzystywania/użytkowania pawilonu handlowego nastąpiło co najmniej 2 lata przed dniem planowanej sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej. W okresie 2 lat przed planowaną sprzedażą nieruchomości w drodze licytacji komorniczej nie były ponoszone wydatki na ulepszenie pawilonu handlowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku. Komornik nie posiada informacji czy pawilon handlowy był/jest przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze. Komornik nie posiada informacji czy nabycie przez dłużniczkę nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym obejmującej działki nr .., .. i .. podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki. Komornik nie posiada informacji czy nabycie przez dłużniczkę nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym obejmującej działki nr .., .. i .. podlegało opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług lecz korzystało ze zwolnienia z opodatkowania. Komornik nie posiada informacji czy dłużniczce przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości zabudowanej pawilonem handlowym obejmującej działki nr .., .. i ...


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w postępowaniu egzekucyjnym nieruchomości zabudowanej należącej do dłużniczki oraz możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT.


Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.


W analizowanej sprawie przy dostawie ww. nieruchomości spełnione będą przesłanki do uznania dłużniczki za podatnika podatku, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła nieruchomości wykorzystywanej przez dłużniczkę w prowadzonej działalności gospodarczej jako sklep spożywczo-przemysłowy. W konsekwencji, dostawa przez Komornika ww. budynku - pawilonu handlowego wraz z przynależnym gruntem będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.


Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.


W treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.


Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli i ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.


Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu i także prawa użytkowania wieczystego gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Po przeprowadzeniu analizy przedstawionego opisu sprawy na tle przywołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że sprzedaż budynku – pawilonu handlowego będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ spełnione zostaną warunki wymienione w tym przepisie. Jak wynika z opisu sprawy rozpoczęcie wykorzystywania/użytkowania pawilonu handlowego nastąpiło co najmniej 2 lata przed dniem planowanej sprzedaży. Wnioskodawca wskazał również, że w okresie 2 lat przed planowaną sprzedażą nie były ponoszone wydatki na ulepszenie pawilonu handlowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiące co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku. Przedstawione okoliczności wskazują zatem, że sprzedaż ww. budynku nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku upłyną co najmniej 2 lata. Zatem, transakcja sprzedaży ww. budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Należy zauważyć, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Mając na uwadze ww. przytoczone przepisy należy stwierdzić, że ze zwolnienia od podatku VAT - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT - będzie korzystać dostawa gruntu, na którym posadowiony jest ww. budynek- pawilon handlowy.

Skoro planowana sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem – pawilonem handlowym będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to badanie przesłanek i rozstrzyganie zwolnienia na podstawie innych przepisów, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a i pkt 2 ustawy o VAT jest niezasadne.


W konsekwencji, transakcja sprzedaży w trybie postępowania egzekucyjnego zabudowanej nieruchomości należącej do dłużniczki będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu korzystającą ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj