Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.250.2021.1.ST
z 24 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)” w ramach konkursu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

17 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)” w ramach konkursu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (…) (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący placówki oświatowe Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) w ramach konkursu pn. „(…)” projektu: „(…)” – projekt realizowany będzie w Szkole Podstawowej nr (…) w (…) (dalej: „Projekt”).

Celem Konkursu pn. „(…)” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:

  1. zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);
  2. polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach (poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Jednostką realizującą zadanie będzie Szkoła Podstawowa (…). Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.), szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta (…), a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Szkoła przystępując do konkursu WFOŚiGW „(…)” ma na celu polepszenie warunków nauczania z zakresu edukacji chemiczno-fizycznej poprzez utworzenie nowoczesnej kreatywnej pracowni. Pracownia zostanie wyremontowana, wyposażona w nowe pomoce dydaktyczne, meble, sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć. Na powstanie pracowni fizyczno-chemicznej przeznaczone zostanie pomieszczenie sali lekcyjnej na drugim piętrze, które jest usytuowane w dogodnej komunikacji zapewniające bezpieczeństwo użytkowania przez uczniów oraz gości.

W roku 2013 w szkole przy udziale środków z WFOŚiGW powstała „(…)” z przeznaczeniem do edukacji przyrodniczej dla uczniów sześcioletniej szkoły podstawowej.

Obecne uzasadniona jest potrzeba utworzenia pracowni do nauczania nowych przedmiotów w ośmioletniej szkole podstawowej takich jak fizyka i chemia dla uczniów klas VII i VIII. Z pracowni w ramach zajęć dodatkowych będą też korzystać młodsi uczniowi, co wzbogaci ofertę edukacyjną szkoły, a wśród dzieci wzbudzi ciekawość poznawania świata.

Organizacja pracowni chemiczno-fizycznej ma na celu rozbudzenie ciekawości poznawczej i rozwijanie przyrodniczych zainteresowań uczniów Szkoły. Chemia i fizyka jako nauki empiryczne dają możliwość badania i analizowania przebiegu zjawisk chemicznych i fizycznych w relacji przyczynowo-skutkowej. Opierają się na doświadczeniach, obserwacji, wnioskowaniu i opracowaniu wyników badań i pomiarów. W tym celu niezbędne będzie wyposażenie pracowni w konieczne pomoce dydaktyczne służące uczniom do dokonywania doświadczeń, badań i pomiarów, a nauczycielowi do inicjowania problemów badawczych. Uczeń uczestniczący w zajęciach lekcyjnych będzie poznawał wszechobecność mechanizmów przyrodniczych i ich wpływ na życie codzienne. Poprzez eksperymentowanie i przeprowadzanie doświadczeń uczniowie będą rozwijali swoje pasje badawcze. Zajęcia pozwolą na zastosowanie metod aktywizujących, techniki kreatywnego myślenia doskonalącej umiejętność uczenia się przez doświadczenie. Technologie informacyjno- komunikacyjne są również w tym zakresie szczególnie przydatne. Dzięki narzędziom TIK uczniowie będą dokonywać analizy otrzymanych wyników pomiarów tworząc wykresy, tabele porównawcze, prezentacje multimedialne, filmy obrazujące przebieg eksperymentów itp. Ponadto przy pomocy TIK uczniowie mogą zaobserwować i przeanalizować zjawiska niemożliwe do prześledzenia w sali lekcyjnej ponieważ są zbyt czasochłonne lub zachodzące w szczególnych warunkach pogodowych czy też w określonych miejscach na świecie lub w kosmosie. Elementy pokazowe realizowane przy pomocy narzędzi TIK oraz programów multimedialnych będą stanowić wprowadzenie do samodzielnych doświadczeń. Wyposażenie pracowni w odpowiednie sprzęty i meble pozwoli na właściwe porządkowanie i przechowywanie pomocy dydaktycznych. Odpowiednia organizacja przestrzenna zapewni uczestnikom zajęć bezpieczeństwo podczas prowadzenia doświadczeń oraz da możliwość organizacji pracy w grupach. Elementy wystroju wprowadzą nastrój sprzyjający uczeniu się w estetycznym otoczeniu. Pracownia wykorzystana będzie zarówno w czasie zajęć lekcyjnych jak również w godzinach popołudniowych na zajęciach dodatkowych.

Nowoczesna pracownia chemiczno-fizyczna będzie pełnić funkcję integrującą społeczność szkolną. Stanie się miejscem otwartych spotkań w czasie których uczniowie szkoły będę prezentować przygotowane przez siebie doświadczenia. Wyposażenie, sprzęt oraz zagospodarowanie przestrzeni pozwoli na mobilną pracę w grupach zadaniowych. Jest to bardzo istotny aspekt z punktu widzenia zaangażowania uczniów słabszych w przyswajaniu materiałów z przedmiotów ścisłych, ponieważ zapewnia możliwość uczenia się od siebie nawzajem, uczy tolerancji i życzliwości, zachęca do otwartej dyskusji oraz przygotowuje do publicznych wystąpień. Podczas wspólnej pracy laboratoryjnej uczniowie będą mieli szanse kształcić umiejętności komunikowania się we współpracy oraz przestrzegać przyjętych zasad.

Rozpoczęcie działalności pracowni chemiczno-fizycznej zainicjuje wykorzystanie jej zasobów w działaniach pozaszkolnych, tj. przyrodnicze zajęcia terenowe, konkursy o tematyce ekologicznej, wieczorki pokazowe podczas których uczestnicy zajęć dodatkowych będą prezentować swoje efekty uczniowskich projektów lub prowadzić zajęcia w obecności zaproszonych gości. Zgromadzony sprzęt techniczny i laboratoryjny będzie także wykorzystywany w realizacji podstawy programowej innych przedmiotów przyrodniczych.

Zakres rzeczowy przygotowywanego Projektu:

  • zakup pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją chemiczno-fizyczną, zakup sprzętu audiowizualnego, komputerowego, sprzętu nagłaśniającego, tablic multimedialnych, zakup wyposażenia pracowni;
  • meble m.in.: stół komputerowy dla ucznia, szkolne biurko komputerowe dla nauczyciela, kontenerek z piórnikiem i szufladami, krzesła obrotowe dla nauczyciela oraz do stanowiska komputerowego ucznia, stół laboratoryjny służący do demonstracji doświadczeń, ławki i siedziska/krzesła dla uczniów, meble do przechowywania pomocy dydaktycznych, stojak na plansze; wykonanie i modernizacja oświetlenia w pracowni (zakup opraw i źródeł światła, wymiana instalacji elektrycznej);
  • zakup i położenie fototapety przedstawiającej walory przyrodnicze charakteryzujące wyłącznie teren lokalny;
  • zakup roślin doniczkowych pełniących funkcje edukacyjne wraz z tabliczkami/etykietami do ich oznaczania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu.

Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.; dalej ustawa), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 8 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 13 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanego Projektu.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą wyłącznie do realizacji zadań publicznych, do których jednostka została powołana, tj. zadań w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Konsekwentnie, należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z Projektem.

Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego, wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą tożsamego do Miasta stanu faktycznego, dla których wydano następujące, przykładowe rozstrzygnięcia, tj.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 sierpnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.459.2020.1.MSU, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku VAT w związku z realizacją projektu z edukacji ekologicznej realizowanego w Szkole Podstawowej w (...) z siedzibą w (...) ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 sierpnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.429.2020.1.AM, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach konkursu „(…)” w Szkole Podstawowej im. (...) ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj