Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.279.2021.1.MT
z 21 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 marca 2021 r. (data wpływu 19 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


19 marca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą I., polegającą na handlu hurtowym tarnikami. W ramach tej działalności Wnioskodawca nabywa we własnym imieniu i na swoją rzecz tarniki (to jest metalowe dyski tarnikowe do obróbki drewna, montowane i użytkowane przy użyciu szlifierek) od stałego, jednego dostawcy (polskiej spółki kapitałowej), w ilościach hurtowych (kilku tysięcy w skali miesiąca). Następnie Wnioskodawca tarniki te odprzedaje swoim odbiorcom, również w ilościach hurtowych. Wnioskodawca nie przetwarza zakupionych i sprzedawanych tarników. Sprzedaży wnioskodawca dokonuje we własnym imieniu i na swoją rzecz. Wnioskodawca posiada kilku (aktualnie czterech) stałych odbiorców tarników, którym dostarcza ww. tarniki w ilościach hurtowych (setek lub tysięcy sztuk w skali miesiąca). Cena sprzedaży tarników na rzecz odbiorców wnioskodawcy jest wyższa od ceny ich zakupu przez wnioskodawcę, co pozwala wnioskodawcy generować zysk na prowadzonej działalności.


W roku bieżącym (2021) Wnioskodawca wybrał opodatkowanie dochodów z tej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, składając w terminie do 20 lutego 2021 r., zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych winien opłacać Wnioskodawca od przychodów uzyskiwanych z działalności opisanej we wniosku (sprzedaży hurtowej tarników)?


Zdaniem Wnioskodawcy, od przychodów uzyskiwanych ze sprzedaży hurtowej tarników, to jest sprzedaży hurtowej wyrobów metalowych (PKWiU 46.74.11), winien uiszczać ryczałt w wysokości 3%.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej zwanej ustawą), przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.


Zgodnie dalej z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Innymi słowy z wyjątkiem przypadków wskazanych w pkt 2 i 3. Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ww. ustawy stanowi, że ryczałt wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).


Przy kwalifikacji działalności do działalności usługowej w zakresie handlu, bądź do usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, koniecznym jest zdefiniowanie zakresu pojęcia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. Ponieważ ww. ustawa odwołuje się w tym zakresie do PKWiU zasadnym będzie odwołanie się uwag dodatkowych zamieszczonych w sekcji G rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zgodnie ze wskazanymi zapisami rozporządzenia usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych. Chodzi wszakże o usługi, a nie samą sprzedaż hurtową, ta bowiem jest sklasyfikowana w kolejnych grupowaniach, w szczególności 46.7 (sprzedaż hurtowa wyspecjalizowana) i 46.9 (sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana). W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy, gdyby ustawodawcy chodziło o objęcie stawką 15% także sprzedaży hurtowej, użyłby wyrażenia „świadczenie usług w zakresie handlu hurtowego (PKWiU dział 46)”, a nie ograniczył się do usług pośrednictwa.


Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, przychody ze sprzedaży hurtowej tarników (a niewątpliwie z tym mamy do czynienia w przypadku sprzedaży takich ilości) są przychodami z działalności usługowej w zakresie handlu, natomiast nie są przychodami ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. W konsekwencji możliwe jest stosowanie ryczałtu 3,0%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).


Ustawa przewiduje ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy tej formy opodatkowania nie stosuje się m.in. do podatników, którzy:


  • korzystają, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego (art. 8 ust. 1 pkt 2);
  • osiągają w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych lub działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych (art. 8 ust. 1 pkt 3).


Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b tego przepisu, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% dla przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem:


  • art. 12 ust. 1 pkt 2 – zgodnie z którym stawka ryczałtu wynosi 15% dla przychodów ze świadczenia usług:


    1. reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),
    2. pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0),
    3. pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1),


  • art. 12 ust. 1 pkt 3 – zgodnie z którym stawka ryczałtu wynosi 10% dla przychodów ze świadczenia usług w zakresie kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 68.10.1).

Podatek zryczałtowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 12 ust. 2 ustawy).


Działalnością usługową w rozumieniu omawianej ustawy jest – stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 – pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) i pkt 3 (działalność usługowa w zakresie handlu).


W uwagach do sekcji G Klasyfikacji (sekcja ta obejmuje m.in. handel hurtowy i detaliczny) wskazano, że usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej obejmują usługi maklerów, sprzedawców komisowych, agentów, akwizytorów i innych sprzedawców hurtowych.


Przez działalność usługową w zakresie handlu ustawodawca rozumie natomiast sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3).


Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym reguluje również sytuację podatnika prowadzącego działalność, która generuje przychody opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy, jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1:


  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów podatnika jest prowadzona w sposób, który umożliwia określenie przychodów z każdego rodzaju działalności;
  • jeśli podatnik nie prowadzi ewidencji w sposób, który zapewnia ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:


    1. ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
    2. ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
    3. ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
    4. ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.


W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca wybrał na 2021 rok jako formę opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.


Wnioskodawca w ramach działalności uzyskuje przychody ze sprzedaży hurtowej tarników. Wnioskodawca:


  • nabywa tarniki – w ilościach hurtowych, od jednego dostawcy, we własnym imieniu i na swoją rzecz;
  • odsprzedaje tarniki – w stanie nieprzetworzonym, w ilościach hurtowych – swoim odbiorcom; sprzedaży dokonuje we własnym imieniu i na swoją rzecz.


Z opisu stanu faktycznego nie wynika, żeby działalność Wnioskodawcy miała cechy pośrednictwa w sprzedaży hurtowej. W szczególności, Wnioskodawca nie wskazał, że świadczy usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1).


Jednocześnie, jak słusznie wskazał Wnioskodawca, art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ustanawia stawkę ryczałtu 15% dla przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), a nie dla wszelkich przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu hurtowego.


Z okoliczności sprawy nie wynika, aby w odniesieniu do Wnioskodawcy istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. Nie wskazano również okoliczności, które mogłyby mieć znaczenie dla stawki ryczałtu w kontekście art. 12 ust. 3 ustawy.


Wobec tego uznano, że Wnioskodawca prawidłowo ocenił, że przychody z działalności w zakresie sprzedaży hurtowej tarników, które nie mają charakteru przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu 3% (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy).


Powoływana przez Wnioskodawcę Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) była stosowana do celów opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do dnia 31 grudnia 2020 r. Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę ma miejsce w 2021 roku, dlatego ma do niego zastosowanie Klasyfikacja wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Powołanie się przez Wnioskodawcę na nieaktualną wersję Klasyfikacji nie stanowiło jednak przeszkody dla uznania za prawidłowe jego stanowiska o właściwej stawce ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.


Interpretacja indywidualna nie ocenia, czy prawidłowo zaklasyfikował Pan opisaną działalność w zakresie sprzedaży hurtowej tarników w swoim stanowisku jako sprzedaż hurtową wyrobów metalowych (PKWiU 2008 - 46.74.11). Zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na tę interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj