Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.240.2021.2.AS
z 25 czerwca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 kwietnia 2021 r. (data wpływu 20 kwietnia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 17 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) i pismem z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 16 czerwca 2021 r. (doręczone 16 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu: „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu: „...”.


Wniosek uzupełniono pismem z 17 czerwca 2021 r. (data wpływu 17 czerwca 2021 r.) i pismem z 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 czerwca 2021 r. (doręczone 16 czerwca 2021 r.)


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Szpital (…) jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej wpisanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą prowadzonym przez Wojewodę (…) pod numerem księgi rejestrowej (…), działającym na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 roku poz. 295) i Statutu.

Rodzaj przeważającej działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności to Usługi Działalności Szpitali oznaczone symbolem 86.10.Z - Działalność szpitali, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Celem statutowym Szpitala jest prowadzenie działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej oraz promocji zdrowia osobom zamieszkałym i przebywającym na obszarze działania Szpitala, jak również ludności spoza powiatu wysokomazowieckiego. Podstawowe świadczenia realizowane są w rodzajach: leczenie szpitalne, ambulatoryjna opieka specjalistyczna, rehabilitacja lecznicza, świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze w opiece długoterminowej, podstawowa opieka zdrowotna, świadczenia szpitalnego oddziału ratunkowego.

Działalność lecznicza Szpitala, zgodnie z obowiązującym Statutem polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych:

  1. osobom posiadającym ubezpieczenie zdrowotne oraz innym osobom uprawnionym do korzystania ze świadczeń zdrowotnych, na podstawie odrębnych przepisów, bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na zasadach określonych w umowach zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia;
  2. osobom nie posiadającym uprawnień do korzystania ze świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, bezpłatnie, za częściową odpłatnością lub odpłatnie, na podstawie powszechnie obowiązującego prawa, cennika zakładowego Szpitala, zawartych umów z innymi podmiotami;
  3. osobom fizycznym, na zlecenie tych osób, odpłatnie zgodnie z cennikiem zakładowym Szpitala, z uwzględnieniem warunków udzielania świadczeń zdrowotnych.

Poza usługami o charakterze medycznym Szpital prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: sterylizacja sprzętu, usługi związane z najmem pomieszczeń i nieruchomości na cele prowadzonej działalności gospodarczej przez podmioty trzecie, usługi parkingowe.

Ze względu na obrót sprzedaży opodatkowanej przekraczający limit ustawowy, Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczną deklarację podatkową. Obliczony zgodnie z zapisami art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi za 2020 rok 0,43%, co w zaokrągleniu do pełnej liczby całkowitej stanowi 1 procent. Wobec faktu, że wskaźnik jest mniejszy od 2%, Wnioskodawca uznaje na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2, że proporcja wynosi 0%.

W czwartym kwartale 2020 roku dyrektor Szpitala złożył do Instytucji finansującej wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych realizacji projektu nr … pn.: „…”. Oś priorytetowa VIII: Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej; Działanie 8.4 Infrastruktura społeczna; Poddziałanie 8.4.1 infrastruktura ochrony zdrowia; Typ projektu: 1. Inwestycje w ramach infrastruktury dedykowanej osobom dorosłym w obszarze chorób, które są istotną przyczyną dezaktywacji zawodowej, tj. w zakresie chorób układu krążenia, nowotworowych, chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego, chorób układu oddechowego, chorób psychicznych; 2. inwestycje na rzecz osób dorosłych, ukierunkowane na specyficzne dla regionu grupy chorób, które są istotną przyczyną dezaktywacji zawodowej i stanowią istotny problem zdrowotny populacji województwa (inne niż wymienione w punkcie 1 ). Okres realizacji projektu: 1 czerwca 2021 – 31 grudnia 2022 roku.


Planowane w ramach projektu zakupy to:
Ip. nazwa sprzętu
Pakiet Nr 1 - napędy ortopedyczne

  1. Napęd ortopedyczny operacyjny 2 komplety,


Pakiet Nr 2 - ortopedyczne wyposażenie medyczne

  1. Szyna CPM do barku komplet 1
  2. Szyna CPM do kończyny dolnej komplet 1
  3. Pozycjoner do operacji protezoplastyki kolana komplet 1
  4. Podważki do operacji protezoplastyki bioder i kolan zestaw 1
  5. Zacisk pneumatyczny (z mankietami) komplet 1
  6. Aparat ortopedyczny wyciągowy Sokołowskiego komplet 1
  7. System operacyjny stabilizacji zewnętrznej Monotube komplet 2
  8. Podnośnik elektryczny do przekładania pacjenta zestaw 1
  9. Kule łokciowe, ortezy kręgosłupowe, barkowe, biodrowe, kolanowe oraz stawu skokowego komplet 1


    Pakiet Nr 3 - wyposażenie medyczne
  1. Materace przeciwodleżynowe
  2. Aparat do mierzenia ciśnienia sztuka 1
  3. Termometr elektroniczny sztuka 1
  4. Łóżko elektryczne z przechyłami i wagą sztuka 3
  5. Materac przeciwodleżynowy zmiennociśnieniowy z przechyłami bocznymi sztuka 4
  6. Ogrzewacz pacjenta sztuka 1
  7. Videolaryngoskop sztuka 1
  8. Ssak elektryczny jezdny sztuka 1
  9. Ssak VAC sztuka 4
  10. Dozownik tlenu sztuka 4
  11. Parawan RTG sztuka 1
  12. Podgrzewacz płynów przepływowych sztuka 4
  13. Wózek zabiegowo instrumentalny sztuka 1
  14. Wózek reanimacyjny sztuka 1
  15. Wózek anestezjologiczny sztuka 1
  16. Wózek transportowy dla pacjentów sztuka 1
  17. Rolki do przekładania pacjenta sztuka 1


    Pakiet Nr 4 - urządzenie do terapii nerkozastępczej
  1. Urządzenie do terapii nerkozastępczej sztuka 1


    Pakiet Nr 5 - sprzęt medyczny
  1. Respirator stacjonarny sztuka 2
  2. Respirator transportowy Sztuka 1
  3. Kardiomonitor + 3x moduł transportowy, 2x picco, 1x ICP sztuka 3
  4. Centrala nadzorcza do monitoringu z powieleniem u Lekarzy sztuka 1
  5. Defibrylator sztuka 1
  6. Pompa infuzyjna strzykawkowa sztuka 6
  7. Pompa dojelitowa sztuka 1
  8. Stacja dokująca do pomp sztuka 1


    Pakiet Nr 6 - Videobronchoskop
  1. Videobronchoskop sztuka 1


    Pakiet Nr 1 - aparat RTG mobilny
  1. Aparat RTG mobilny komplet 1


    Pakiet Nr 2 - USG
  1. USG sztuka 1


    Pakiet Nr 3 - rezonans magnetyczny
  1. Rezonans magnetyczny sztuka 1
  2. Dostawa aparatu RTG wraz z dostosowaniem pomieszczenia
  3. „Rozbudowa Szpitala … o pracownię rezonansu magnetycznego”- roboty budowlane

Planowany do realizacji projekt jest kompleksowym rozwiązaniem pozwalającym na realizację celu, jakim jest poprawa jakości i dostępności do usług medycznych. Wymieniony powyżej cel będzie realizowany poprzez zakup aparatury medycznej, w tym rezonansu magnetycznego wraz z budową pracowni. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na proces doposażenia oraz rozszerzenia zakresu usług medycznych w istniejących oddziałach szpitalnych i poradniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne zarówno w ramach umów zawartych z NFZ jak i pacjentom potrzebującym nagłej pomocy medycznej. Wymienione zadania dotyczą interwencji w zakresie jakości i standaryzacji oferowanych przez Szpital (…) świadczeń medycznych z zakresu chorób układu krążenia, chorób nowotworowych, chorób układu oddechowego, chorób psychicznych i chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego.

Dostawcy sprzętu medycznego i wyposażenia wyłonieni zostaną w drodze ogłoszonego przetargu, zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Wydatki z projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Szpital przez wykonawców.

Zakupiony w ramach projektu sprzęt w całości będzie wykorzystywany do świadczenia usług medycznych, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o VAT.


Wnioskodawca jest zobowiązany do złożenia jako załącznika do umowy o dofinansowanie interpretacji KIS, w której zostanie wskazane, czy podmiot ma prawo do odliczenia zapłaconego podatku VAT zawartego w fakturach zakupu w ramach realizowanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy na gruncie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - nabycie sprzętu w ramach realizacji projektu i wybudowanie pracowni rezonansu magnetycznego - Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług skoro nabyta aparatura, wyposażenie i powstała infrastruktura wykorzystywane będą w 100% do działalności zwolnionej od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

  1. lekarza i lekarza dentysty,
  2. pielęgniarki i położnej,
  3. medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
  4. psychologa.

Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę wprost podmioty. Zwolnienie powyższe ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (T.j. Dz. U. 2020, poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabytym mieniem, które nie jest wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Sprzęt medyczny i wyposażenie oraz wytworzona infrastruktura, nabyte w ramach realizacji projektu, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a zatem Szpitalowi nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tytułu realizowanego projektu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, Wnioskodawca samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej wpisanym w Rejestrze Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą. Rodzaj przeważającej działalności Szpitala wg Polskiej Klasyfikacji Działalności to Usługi Działalności Szpitali oznaczone symbolem 86.10.Z - Działalność szpitali, które zgodnie z art. 43 ust. pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT. Poza usługami o charakterze medycznym Szpital prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: sterylizacja sprzętu, usługi związane z najmem pomieszczeń i nieruchomości na cele prowadzonej działalności gospodarczej przez podmioty trzecie, usługi parkingowe.


Ze względu na obrót sprzedaży opodatkowanej przekraczający limit ustawowy, Szpital jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT i składa comiesięczną deklarację podatkową. Obliczony zgodnie z zapisami art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi za 2020 rok 0,43%, co w zaokrągleniu do pełnej liczby całkowitej stanowi 1 procent. Wobec faktu, że wskaźnik jest mniejszy od 2%, Wnioskodawca uznaje na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 , że proporcja wynosi 0%.


W czwartym kwartale 2020 roku Wnioskodawca złożył do Instytucji finansującej wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych realizacji projektu pn.: „(…)”. Okres realizacji projektu: 1 czerwca 2021 – 31 grudnia 2022 roku.

Planowany do realizacji projekt jest kompleksowym rozwiązaniem pozwalającym na realizację celu, jakim jest poprawa jakości i dostępności do usług medycznych. Wymieniony powyżej cel będzie realizowany poprzez zakup aparatury medycznej, w tym rezonansu magnetycznego wraz z budową pracowni. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na proces doposażenia oraz rozszerzenia zakresu usług medycznych w istniejących oddziałach szpitalnych i poradniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne zarówno w ramach umów zawartych z NFZ, jak i pacjentom potrzebującym nagłej pomocy medycznej. Wymienione zadania dotyczą interwencji w zakresie jakości i standaryzacji oferowanych przez Wnioskodawcę świadczeń medycznych z zakresu chorób układu krążenia, chorób nowotworowych, chorób układu oddechowego, chorób psychicznych i chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego.

Dostawcy sprzętu medycznego i wyposażenia wyłonieni zostaną w drodze ogłoszonego przetargu, zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych. Wydatki z projektu będą dokumentowane fakturami wystawionymi na Szpital przez wykonawców.


Zakupiony w ramach projektu sprzęt w całości będzie wykorzystywany do świadczenia usług medycznych, które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Projektu „(…)”.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy – zakupiony sprzęt i wytworzona infrastruktura wykorzystywane będą wyłącznie do świadczenia usług medycznych, korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o VAT. Realizacja projektu wpłynie pozytywnie na proces doposażenia oraz rozszerzenia zakresu usług medycznych w istniejących oddziałach szpitalnych i poradniach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne zarówno w ramach umów zawartych z NFZ jak i pacjentom potrzebującym nagłej pomocy medycznej. Wymienione zadania dotyczą interwencji w zakresie jakości i standaryzacji oferowanych przez Wnioskodawcę świadczeń medycznych z zakresu chorób układu krążenia, chorób nowotworowych, chorób układu oddechowego, chorób psychicznych i chorób układu kostno-stawowo-mięśniowego.

Zatem, wydatki ponoszone przez Szpital w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu: „(…)”. W konsekwencji nie będzie miał prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Henryka Sienkiewicza 84, 15-005 Białystok za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj